Tja, dit gaat waarschijnlijk het faillissement opleveren voor de organisator, maar ook niet zo heel slim om ineens je eigen plan te trekken nadat de gemeente al een vergunning heeft afgegeven.quote:Het Amsterdamse housefestival Music On, dat voor dit weekend stond gepland, mag van de rechter niet doorgaan. Dat is de uitkomst van een kort geding van de organisatie tegen de gemeente.
Het festival zou vandaag en morgen zo'n 20.000 bezoekers verwelkomen, maar doordat de gemeente de centrale tent op het terrein heeft verboden, is het evenement afgelast.
De gemeente had op de valreep de vergunning voor de tent ingetrokken en de rechter oordeelde vanmiddag dat dit terecht is gebeurd.
Festivalorganisator Loveland had van de gemeente een vergunning gekregen voor het gebruik van een bepaald soort tent, een zogeheten Saharatent. Het festival zette een ander exemplaar neer en vroeg of de vergunning kon worden aangepast.
Paniek
Bij de gemeente was er twijfel over de veiligheid van die nieuwe tent en daarom werd geen toestemming gegeven. Burgemeester Halsema besloot dat de situatie op het festivalterrein met de nieuwe tent onveilig is. "Als er paniek uitbreekt omdat er iets met een tent gebeurt, dan is zij verantwoordelijk voor de openbare orde", aldus haar advocaat tijdens de digitale zitting.
De organisatie maakte vanochtend op Instagram bekend dat het festival is afgeblazen. Via het kort geding probeerde het bedrijf achter het festival om het evenement in Amsterdam-Oost alsnog te laten doorgaan, maar vergeefs.
De gemeente Amsterdam en de festivalorganisatie waren recent nog wel in gesprek om een oplossing te zoeken. De organisatie zei dat er maatregelen zijn genomen om de risico's op bijvoorbeeld instorten of wegwaaien van de tent te beperken.
De advocaat van Loveland vroeg zich af hoe groot de kans is dat de wind voor grote problemen zou zorgen. "Kijk naar buiten, het is prachtig weer!", riep hij uit tijdens de zitting.
Loveland-oprichter Marnix Bal reageerde gefrustreerd op het intrekken van de vergunning. "Dit is echt de doodsteek voor ons."
Huidige tent:
Type tent waarvoor de vergunning aangevraagd was:
https://nos.nl/artikel/26(...)echter-niet-doorgaan
Ja, en als je de line-up bekijkt... Zie geen naam die mij bekend voor komt.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:11 schreef MissButterflyy het volgende:
100 tot 500 euro voor een ticket? Wtf.
Oh ja joh, is het de schuld van Halsema dat die organisator zich niet aan voorwaarden uit de vergunning houdtquote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:16 schreef Richestorags het volgende:
Zelfs een simpel festivalletje blijkt al een moeilijk dossier voor Halsema te zijn.
Vreemde reactie. In Amsterdam zijn talloze grote festivals.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:16 schreef Richestorags het volgende:
Zelfs een simpel festivalletje blijkt al een moeilijk dossier voor Halsema te zijn.
Ik ben het zelden eens met Halsema, maar hier heeft de gemeente wel degelijk een punt. Zo'n veiligheidsplan is er niet voor niks. En dien je ook al ruim voor het festival in te leveren.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:16 schreef Richestorags het volgende:
Ja maar Femke!quote:Festivalorganisator Loveland had van de gemeente een vergunning gekregen voor het gebruik van een bepaald soort tent, een zogeheten Saharatent. Het festival zette een ander exemplaar neer en vroeg of de vergunning kon worden aangepast.
Weet ikquote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:24 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Zo heet zo'n ding nou eenmaal (2e uit de OP)
Eigenlijk ook een bijzonder domme move van de organisatie.quote:Zaterdagochtend vroeg trok de gemeente Amsterdam echter plotseling de vergunning in vanwege twijfels over de veiligheid van een tent op het terrein. Het conflict draait om de tentconstructie: er was vergunning verleend voor een zogenoemde Sahara-tent, maar op het terrein bij sportpark Middenmeer in Amsterdam-Oost stond uiteindelijk een andere tent. Eentje die de Omgevingsdienst niet had kunnen controleren op veiligheid. "We hebben niet kunnen controleren op het knikgedrag van de spanten", aldus advocaat Rik Nomden van de Omgevingsdienst tijdens de zitting. Ook het tentdoek zou niet voldoen aan de veiligheidsnormen.
Nee, maar jij weet dat ik dat ook wel weet.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:18 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Oh ja joh, is het de schuld van Halsema dat die organisator zich niet aan voorwaarden uit de vergunning houdt?
Als ik serieus was is het inderdaad een vreemde reactie.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:18 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vreemde reactie. In Amsterdam zijn talloze grote festivals.
Bovendien heeft de rechter Femke gelijk gegeven. Dit heeft de organisatie echt aan zichzelf te danken.
Ik vraag me dan ook af van welke beunhaas die gigantische tent zou zijn als het doek niet aan de veiligheidsnormen voldoetquote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Eigenlijk ook een bijzonder domme move van de organisatie.
Ze organiseren vaker grote festivals. Dat hadden ze toch kunnen weten?
Lekker makkelijk afschuiven maar kijk even naar de betreffende tent. Compleet andere layout etc. Wellicht is die prima veilig maar om dat ff op het laatste moment te doen werkt natuurlijk niet. Laat ze maar op de blaren zitten.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:16 schreef Richestorags het volgende:
Ja, er komen ook veel buitenlanders op af.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:33 schreef YoopY het volgende:
[..]
Lekker makkelijk afschuiven maar kijk even naar de betreffende tent. Compleet andere layout etc. Wellicht is die prima veilig maar om dat ff op het laatste moment te doen werkt natuurlijk niet. Laat ze maar op de blaren zitten.
Wel jammer voor iedereen die zijn goede geld heeft betaald.
Tuurlijk. De organisatie heeft het gewoon verneukt hier. Ik hoop dat de mensen hun geld terug krijgen.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:33 schreef YoopY het volgende:
[..]
Lekker makkelijk afschuiven maar kijk even naar de betreffende tent. Compleet andere layout etc. Wellicht is die prima veilig maar om dat ff op het laatste moment te doen werkt natuurlijk niet. Laat ze maar op de blaren zitten.
Wel jammer voor iedereen die zijn goede geld heeft betaald.
Denk je dat iemand sarcasme gaat herkennen in een type reactie die op deze site in 95% van de gevallen bloedserieus bedoeld is?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee, maar jij weet dat ik dat ook wel weet.
Die coffeeshops legaliseerde?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:55 schreef Cockwhale het volgende:
Westerse tenten zijn niet toegestaan. Het is immers wel een Islamitische stad.
Dit is natuurlijk ook niet echt een uitspraak die veel vertrouwen geeft in de tentconstructie.quote:De advocaat van Loveland vroeg zich af hoe groot de kans is dat de wind voor grote problemen zou zorgen. "Kijk naar buiten, het is prachtig weer!", riep hij uit tijdens de zitting.
En dat om naar een zg bonkie feest te gaan waarvan je niet eens weet welke DJs er draaien.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:11 schreef MissButterflyy het volgende:
Mysteryland ook volgens mij.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 19:28 schreef The-BFG het volgende:
Die nieuwe tent heeft volgens mij jaren dienst gedaan als de black toen Defqon nog in Almere was.
Je zou toch zeggen dat de eigenaar van die tent zijn papieren op orde heeft en er met een keuring en doorlopen van de papieren de vervanging van zo'n tent goed te doen is.
Anyway dat zijn allemaal aannames.
De vraag is alleen of die tent wel echt afgekeurd is (lijkt me sterk dat een gemeentelijke opzichter dat zo even kan bepalen, maar staat wel in de uitspraak), of afgekeurd is met wat op het veiligheidsplan staat.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 19:28 schreef The-BFG het volgende:
Die nieuwe tent heeft volgens mij jaren dienst gedaan als de black toen Defqon nog in Almere was.
Je zou toch zeggen dat de eigenaar van die tent zijn papieren op orde heeft en er met een keuring en doorlopen van de papieren de vervanging van zo'n tent goed te doen is.
Anyway dat zijn allemaal aannames.
Wat moet je dan met een tent?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:06 schreef Watmoetjenou het volgende:
"Kijk naar buiten, het is prachtig weer!"
Waarom zou de gemeente de shit van een falende festival organisatie moeten opruimen?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:25 schreef Pegos het volgende:
Is het dan wel verantwoord om op het laatste moment als de festivalgangers er uit vele windstreken al zijn dit ineens te stoppen?
Was het deze keer dan anders dan eerdere keren?
Als ik burgemeester geweest zou zijn had ik het festival deze keer nog wel door laten gaan met eventueel de nodige extra veiligheidsvoorzieningen en maatregelen.
Wat een enorme afgang.
De vraag is wie hier faalt.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom zou de gemeente de shit van een falende festival organisatie moeten opruimen?
Vraag me wel af hoe gebruikelijk dit is. 'Pas ff dit aan, pas ff dat aan'.quote:Op zondag 10 mei 2026 23:01 schreef Enchanter het volgende:
Wat je ook van Halsema vindt , dit ligt echt bij de organisatie zelf
Zal wel een keer uitkomen wie en hoe hier gehandeld is.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:25 schreef Pegos het volgende:
Is het dan wel verantwoord om op het laatste moment als de festivalgangers er uit vele windstreken al zijn dit ineens te stoppen?
Was het deze keer dan anders dan eerdere keren?
Als ik burgemeester geweest zou zijn had ik het festival deze keer nog wel door laten gaan met eventueel de nodige extra veiligheidsvoorzieningen en maatregelen.
Wat een enorme afgang.
Niet. Er is een reden dat veel van die festivals al jaren exact dezelfde indeling hebben (Loveland Festival aan de Sloterplas bv of Awakenings in Spaarnwoude). Hoe ik het heb begrepen wordt de vergunning afgegeven op het gehele veiligheidsplan en niet per area/tent oid. Eén wijziging in tent heeft impact op alle bewegingen op het terrein, vluchtwegen etc. Dus je kunt niet zomaar een andere tent gebruiken.quote:Op maandag 11 mei 2026 00:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vraag me wel af hoe gebruikelijk dit is. 'Pas ff dit aan, pas ff dat aan'.
Niet goedkeurd = afgekeurd. Dus hij is niet bewezen 'fout', alleen niet formeeld goedgekeurd. En een paar weken terug nog gewoon gebruikt voor WimLex c.s.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:06 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
De vraag is alleen of die tent wel echt afgekeurd is (lijkt me sterk dat een gemeentelijke opzichter dat zo even kan bepalen, maar staat wel in de uitspraak), of afgekeurd is met wat op het veiligheidsplan staat.
In het 2e geval vind ik het wel logisch, want je hebt bijvoorbeeld al hele andere vluchtroutes, ander soort brandgevaar, andere bezetting ed. wat niet in het veiligheidsplan stond.
Dat is goedkoop voor Amsterdam.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:11 schreef MissButterflyy het volgende:
Nee, dat is niet goedkoop voor een festival in Amsterdam. Ben vaak genoeg daar geweest naar techofeesten, maar nooit zo’n hoge prijzen betaald. Het is wel weer een jaar of 5 geleden.quote:Op maandag 11 mei 2026 07:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is goedkoop voor Amsterdam.
Ik heb daar in 2024 bijna 10 euro voor een glas Heineken betaalt op een terrasje.
Was wel op de Dam in de buurt van een duur hotel dus eigen schuld.
Veel meer binnenruimte waardoor je je geluid en licht beter kunt hangen. Geen palen, geen scheerlijnen waar je je nek over kan breken. maar van een afstandje ziet zo'n saharatent er wel sfeervoller uit idd. Maar voor een feestje heb ik toch liever de modernequote:Op zondag 10 mei 2026 22:48 schreef Fleischmeister het volgende:
Ze hoeven van mij niet failliet te gaan, maar wat een lelijke tent is dat, een soort vliegtuighangarZo'n Saharatent ademt veel meer sfeer uit.
Dat klopt wat je zegt en daarom vroeg ik het ook. 1 tent veranderen voor een ander type en je hele 'human logistics' veranderd.quote:Op maandag 11 mei 2026 07:18 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Niet. Er is een reden dat veel van die festivals al jaren exact dezelfde indeling hebben (Loveland Festival aan de Sloterplas bv of Awakenings in Spaarnwoude). Hoe ik het heb begrepen wordt de vergunning afgegeven op het gehele veiligheidsplan en niet per area/tent oid. Eén wijziging in tent heeft impact op alle bewegingen op het terrein, vluchtwegen etc. Dus je kunt niet zomaar een andere tent gebruiken.
Dat is gewoonweg knullig idd en denk ook dat de gemeente hier gelijk heeft.quote:De Omgevingsdienst gaf ook al aan dat ze op de hoogte waren van de wens vanuit de organisator om een andere tent te gebruiken, maar ze kregen pas 7 mei de definitieve tent door. Te laat om nog te keuren etc. Lijkt me prima uitlegbaar vanuit de Omgevingsdienst en buitengewoon knullig van de ervaren organisator.
Formeel hebben ze dat natuurlijk. Maar het is wel doorgeslagen regelgeving.quote:Op maandag 11 mei 2026 09:54 schreef Red_85 het volgende:
Dat is gewoonweg knullig idd en denk ook dat de gemeente hier gelijk heeft.
Tot het fout gaat en dan is het wijzen naar de gemeente want zij hebben de vergunning goedgekeurdquote:Op maandag 11 mei 2026 12:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Formeel hebben ze dat natuurlijk. Maar het is wel doorgeslagen regelgeving.
Ik weet nog dat ze dit soort onzin ook toe gingen passen op zaken als carnavalswagens bouwen/bloemencorso/brabantse dag... Ineens moesten al die bouwplaatsen gekeurd en vergund worden.
En maar gek vinden dat de overheid steeds groter wordt en de kosten de klauwen uitlopen.
In principe dezelfde idioterie als dat nu in iedere auto een camera de bestuurder in de gaten moet houden in de EU. En weet ik allemaal wat er nog meer voor onzin wordt bedacht. Ja, het zal vast theoretisch weer een dode in Europa per jaar minder zijn, maar om nou miljoenen uit te geven per 1 dode die je voorkomt. Terwijl nog altijd de eigen woning de plek is waar de meeste ongevallen plaatsvinden...
Nee, gewoon onzin.
Opzich niet helemaal mee oneens, maar dan moet je wel naar een maatschappij toe (terug?) waar af en toe wat fout kan gaan. Dat is nu niet het geval, de meute wil direct bloed zien als er wat misgaat, koppen moeten rollen.quote:Op maandag 11 mei 2026 12:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Formeel hebben ze dat natuurlijk. Maar het is wel doorgeslagen regelgeving.
Ik weet nog dat ze dit soort onzin ook toe gingen passen op zaken als carnavalswagens bouwen/bloemencorso/brabantse dag... Ineens moesten al die bouwplaatsen gekeurd en vergund worden.
En maar gek vinden dat de overheid steeds groter wordt en de kosten de klauwen uitlopen.
In principe dezelfde idioterie als dat nu in iedere auto een camera de bestuurder in de gaten moet houden in de EU. En weet ik allemaal wat er nog meer voor onzin wordt bedacht. Ja, het zal vast theoretisch weer een dode in Europa per jaar minder zijn, maar om nou miljoenen uit te geven per 1 dode die je voorkomt. Terwijl nog altijd de eigen woning de plek is waar de meeste ongevallen plaatsvinden...
Nee, gewoon onzin.
Ik denk dat je bepaalde dingen wel aan kan passen , maar dat ze daar veel te laat mee waren.quote:Op maandag 11 mei 2026 00:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vraag me wel af hoe gebruikelijk dit is. 'Pas ff dit aan, pas ff dat aan'.
Ja waarom niet? Tis niet dat die mensen naar een afgelegen plek in de woestijn op 5 uur rijden van de bewoonde wereld zijn gevlogen he. Die mensen zijn gewoon geland op Schiphol of naar Amsterdam gereden, die stad kan die paar tienduizend man die nu dus in de stad blijven wel aan.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:25 schreef Pegos het volgende:
Misschien moeten we daar ook maar verplichte camera's plaatsen dan.quote:Op maandag 11 mei 2026 12:11 schreef VEM2012 het volgende:
quote:STATEMENT MUSIC ON FESTIVAL 2026
The cancellation of Music On Festival 2026 has shaken us to our core. The past few days have been emotionally and operationally intense for everyone involved. This goes for our visitors, our artists, crew and partners, and for us as an organization. We understand the disappointment, disbelief, and confusion that so many of you are feeling. We hear you and we feel the same way.
We owe you a clear and honest account of what happened. But first we would like to address everyone who purchased a ticket to Music On Festival 2026.
We understand you have a lot of questions and want to assure you that our highest priority is taking care of all ticket holders in the best possible way.
Here’s what we can commit to today. All valid tickets for Music On Festival 2026 will remain valid for the next edition of Music On Festival in Amsterdam. However, if you prefer a ticket refund, that option will be available as well. We are currently building the system to handle this as smoothly and carefully as possible, and we will communicate all details clearly to all ticket holders next week. Thank you for your patience and understanding.
So, what went down in the run up to the festival that led to the cancellation.
Permit applications for events of this scale operate through a phased, iterative process. Organisers submit a permit application, after which adjustments can be made and submitted through established procedures. This is standard practice in the Dutch events industry.
During the permit process for Music On Festival 2026, we made the decision to use a different tent structure than the one originally specified in our application. We made this choice because we believed it would better suit the atmosphere and concept of the festival.
The tent in question is a standard rental structure used at major events across the country including events during the Amsterdam 750 celebrations, a fact acknowledged by the municipality, and at a large King’s Day festival in The Hague on 27 April 2026. The tent has been approved and safely used on multiple occasions across the Netherlands. It is furthermore scheduled for use at several other upcoming events.
On 17 March 2026, we formally notified the municipality of the change, as required by procedure. On 25 March, the municipality requested additional documents, which we supplied the same day. We received no substantive response indicating that any objections existed to the use of this tent. Despite multiple follow-up communications from our side, no concerns were raised.
The week of the festival
On Wednesday May 6th, just days before the festival, the municipality asked us to meet that same day to discuss the tent structure. In that constructive meeting, which included various representatives of the Environmental Agency (Omgevingsdienst) and the municipality, additional safety measures were agreed upon. Every requirement put forward was met by us, fully and promptly. There was no indication whatsoever that the future of the festival was at risk.
On Friday 8 May, one day before the festival, the municipality visited the site for an official inspection. This is a standard procedure for events of this scale. During that visit, city representatives confirmed on multiple occasions that the additional safety measures had been implemented as agreed. Based on those conversations, it was stated that the festival could take place safely and responsibly.
What happened overnight
In the night leading into Saturday, everything changed.
Our team worked through the night to meet every requirement asked of us. We submitted updated documents, explanations, and a revised management plan — all before midnight. At the same time, we have since learned, the Mayor was consulting with multiple agencies through the night.
At 4:00 AM, the Mayor raised additional questions and requested further advice before 8:00 AM. After a night of intensive work by all parties involved, the municipality’s own events bureau issued a positive advisory at 8:29 AM, recommending that the festival proceed. That advisory was issued in part on the basis of the Environmental Agency’s own assessment that, given the specific circumstances, the additional measures taken, and the favourable weather forecast, the risks were considered manageable.
Despite this, at 9:25 AM on Saturday, less than an hour after that positive advisory, a decision was made to revoke our permit.
That moment broke us. Not only because of the enormous impact on our visitors, artists, suppliers, and staff, but because until the very last moment, we had been given every reason to believe that the festival would go ahead.
The court proceedings
Convinced that we had met every condition placed upon us, we immediately filed an emergency injunction to allow the festival to proceed. The court ruled that the Mayor has discretionary authority in matters of public safety and that the Mayor was entitled to rely on the Environmental Agency’s negative advisory as a basis for doubting the safety of the tent. It is important to note that the court did not itself assess whether the tent was safe or unsafe. Nor did it consider whether the advisory process and the decision-making that led to the permit revocation were conducted with due care.
We respect that ruling. But we do not accept that this is how things should work.
A system that failed everyone
When an organiser spends months in dialogue with authorities, formally notifies every change, implements every additional measure requested, receives confirmation the day before that everything is in order, and is then told hours before opening that the event cannot go ahead, something is fundamentally broken in the system.
It is incomprehensible to us that a tent structure was suddenly deemed as a risk by the environmental authority on Friday night, based on information that had been available to them all along, while they had already known since March 17th that we intended to use this structure.
Had the municipality or environmental authority indicated at any earlier stage that the use of this tent was considered undesirable, we would easily have been able to implement an alternative solution. Even if this had only been communicated a few days earlier, the situation could still have been resolved in time.
This is not just our loss. It is the loss of thousands of visitors, hundreds of crew members, artists, and suppliers who worked tirelessly to make this festival happen. And ultimately, it is a situation no one wanted. Not us, and we believe not the municipality either.
We are calling for a serious conversation with the municipality, the mayor, and the Environmental Agency to carefully evaluate what went wrong, where responsibilities were unclear, and how communication and decision-making processes can be improved, so that this can never happen again.
Who we are, and what this festival means to us
Loveland has been organising festivals and events in and around Amsterdam for over 30 years. Music On Festival has been part of that family since 2017. Every edition has sold out months in advance. The safety of our visitors, crew and all else involved always has been our highest priority. Every edition has taken place without incident. We have built our reputation, and our relationship with the city, on decades of responsible, professional event production.
Om de helmplicht te handhaven.quote:Op maandag 11 mei 2026 17:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Misschien moeten we daar ook maar verplichte camera's plaatsen dan.
Als bezoeker van tientallen feesten van Loveland in de afgelopen ~25 jaar moet ik zeggen dat het altijd wel uitstekende georganiseerde feesten zijn. Alles loopt altijd gewoon soepeltjesquote:Op maandag 11 mei 2026 21:07 schreef Alpha0 het volgende:
Loveland has been organising festivals and events in and around Amsterdam for over 30 years. Music On Festival has been part of that family since 2017. Every edition has sold out months in advance. The safety of our visitors, crew and all else involved always has been our highest priority. Every edition has taken place without incident. We have built our reputation, and our relationship with the city, on decades of responsible, professional event production.
Totaal niet vergelijkbaar. Niet eens een klein beetje.quote:Op maandag 11 mei 2026 12:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In principe dezelfde idioterie als dat nu in iedere auto een camera de bestuurder in de gaten moet houden in de EU.
Het was broeierig weer, tenten zijn dan een serieus risico, als je kijkt naar de keren dat het echt mis ging om festivals dan was het vaak extreem noodweer wat niet helemaal te voorspellen was, echter met een organisatie als deze waren denk ik goede afspraken te maken geweest, bijvoorbeeld bij eventuele omslag van weer de boel te cancellen dat kan vaak verzekeringstechnisch ook, nu blijven ze zitten met een gigantische schadepost, en ik verwacht nog wel dat ze dit voor de rechter gaan brengen als ik dit zo hoor.quote:Op maandag 11 mei 2026 22:03 schreef opgebaarde het volgende:
Als het klopt wat de organisatie beweert dan is dit toch behoorlijk eigenaardig gegaan. Alleen ik vraag of het ook echt zo gegaan is, een gemeente die binnen drie dagen drie keer met aanvullende eisen komt dat klinkt raar
Het was uiteraard slimmer om er tot volgend jaar mee te wachten. Ze hebben, als ik hun statement zo lees, hiermee een zeer klein risico genomen wat helaas is uitgekomen.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 08:16 schreef The-BFG het volgende:
Hmm nu ik meer beelden heb gezien, dit is niet de tent die tijdens Defqon in Almere als de black fungeerde.
Dat je om ”belevings" redenen je tent vervangt is ook niet echt slim met het stugge ambtenaren belijd in NL.
Ach Amsterdamquote:Op woensdag 27 mei 2026 14:14 schreef descon het volgende:
Wat een zooitje weer bij die ambtenaren.
Oeps, verkeerde email adres.
https://nos.nl/artikel/26(...)ailverkeer-over-tent
Ook 3 weken lang niet op een andere manier contact proberen te leggen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:14 schreef descon het volgende:
Wat een zooitje weer bij die ambtenaren.
Oeps, verkeerde email adres.
https://nos.nl/artikel/26(...)ailverkeer-over-tent
Hopelijk gaat dit ze vies veel geld kosten.quote:Op woensdag 27 mei 2026 17:36 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ook 3 weken lang niet op een andere manier contact proberen te leggen.![]()
Weersvoorspellingen in NL zijn voor komende 2 dagen altijd redelijk accuraat. Had makkelijk door kunnen gaan. Eventueel last je het af wanneer wind daadwerkelijk te hard wordt.
Ik vind het een prima verklaring.quote:Op woensdag 27 mei 2026 17:45 schreef inslagenreuring het volgende:
Halsema die haar straatje schoonveegt. Want dan zijn adviezen ineens 'erg technisch' en 'niet te controleren' voor haar.
Neem gewoon de verantwoordelijkheid. Hoe moeilijk kan het zijn.
Ach, Amsterdam heeft toch niet zoveel op met sluitende begrotingen en andere financieel verstandige praktijken. Die paar miljoen kunnen ze gewoon aan hun tekorten toevoegen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 17:45 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hopelijk gaat dit ze vies veel geld kosten.
Ik niet. Dat zijn doorgaans dingen zie je op tafel wil hebben voordat je organisatoren en bezoekers van evenementen dupeert enkele uren voor het evenement.quote:
Dat is ook wat ze zegt. Het was veel te laat op haar tafel.quote:Op woensdag 27 mei 2026 18:02 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik niet. Dat zijn doorgaans dingen zie je op tafel wil hebben voordat je organisatoren en bezoekers van evenementen dupeert enkele uren voor het evenement.
Sure. Maar ze had op de ochtend van 9 mei toch prima bij haar ambtenaren kunnen navragen of dit klopte:quote:Op woensdag 27 mei 2026 18:04 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Dat is ook wat ze zegt. Het was veel te laat op haar tafel.
En als er wat was gebeurd dan was het haar schuld omdat ze een negatief advies naast haar neer had gelegd .quote:Op woensdag 27 mei 2026 18:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Sure. Maar ze had op de ochtend van 9 mei toch prima bij haar ambtenaren kunnen navragen of dit klopte:
In het negatieve advies stond overigens ook dat de risico's "beheersbaar" zouden zijn omdat voor 9 en 10 mei hooguit windkracht 2 werd voorspeld, zo stelt de woordvoerder van de festivalorganisatie.
Sterker nog. Op de dag zelf heb je daar een uitstekend beeld bij lijkt me.
Ze kiest de veilige weg. En daar valt heus wat voor te zeggen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 18:11 schreef potjecreme het volgende:
[..]
En als er wat was gebeurd dan was het haar schuld omdat ze een negatief advies naast haar neer had gelegd .
Als de weersvoorspelling goed is dan is het raar om Halsema toch een negatief advies te geven. En dan moet zij ondanks een negatief advies toch JA zeggen wat haar volledig verantwoordelijk maakt als er iets gebeurt.quote:Op woensdag 27 mei 2026 18:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Sure. Maar ze had op de ochtend van 9 mei toch prima bij haar ambtenaren kunnen navragen of dit klopte:
In het negatieve advies stond overigens ook dat de risico's "beheersbaar" zouden zijn omdat voor 9 en 10 mei hooguit windkracht 2 werd voorspeld, zo stelt de woordvoerder van de festivalorganisatie.
Het is toch helemaal haar taak niet om adviezen van mensen wiens beroep het is iets te beoordelen te overrulen?quote:Op woensdag 27 mei 2026 18:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het advies was niet volledig negatief. Er was sprake van beheersbare risico's op dat moment gezien de windkracht. Daarnaast blijft de burgemeester politiek verantwoordelijk voor de beslissing.quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als de weersvoorspelling goed is dan is het raar om Halsema toch een negatief advies te geven. En dan moet zij ondanks een negatief advies toch JA zeggen wat haar volledig verantwoordelijk maakt als er iets gebeurt.
De organisatie had 16 weken van te voren een vergunning moeten aanvragen. Organisatie dient aanvraag in, ontvangt vergunning, en dan besluit organisatie dat ze een andere tent willen en dienen 7 (ipv 16) weken voor het festival een aanvraag in. Omgevingsdienst en gemeente lijken erg sloom, passief en maken wellicht fouten, maar de organisatie van het festival is op zijn minst medeveroorzaker. Zij gaan zelfs zonder vergunning opbouwen om daarna naar de ander te wijzen.
Als iemand hier geen blaam treft dan is het de burgemeester. Die wist toch de avond ervoor niet eens ergens iets vanaf. Die krijgt een email waarin een collega zichzelf aan het indekken is en haar met zijn of haar advies probleemeigenaar maakt.
De openbare orde en veiligheid zijn haar verantwoordelijkheid. Uiteindelijk is de keuze aan haar. Ze laat zich adviseren door ambtenaren maar kan zich daar niet achter verschuilen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 23:09 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het is toch helemaal haar taak niet om adviezen van mensen wiens beroep het is iets te beoordelen te overrulen?
Als organisator- die het ook niet zo slim deed hoor - moet je wel gek worden als je leest dat diegene wiens baan het is jouw evenement te beoordelen kennelijk 4x naar een verkeerd e-mailadres gemaild hebben. Tegelijkertijd: hoeveel uitzoekwerk kan dat zijn dat dat niet direct in de conclusie zit?
Vraag gewoon welk emailadres ze gebruikten en waarom dat adres (wellicht al 100x gebruikt succesvol) en check daarna bij de potentiële ontvangers welk emailadres zij checkten. 10 minuten werk.
Voor jou misschien maar blijkbaar vinden een hoop mensen dit wel leuk.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 19:16 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
En dat om naar een zg bonkie feest te gaan waarvan je niet eens weet welke DJs er draaien.![]()
Dan zijn de Landgraafse tentfeesten toch veel goedkoper en aantrekkelijker.![]()
Zie hier het gevolg van de claimcultuur. Dit verklaart waarom vergunningverstrekking zo voorzichtig gebeurt. Waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven? Als je iets organiseert regel dan je shit en draag zelf de verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:04 schreef opgebaarde het volgende:
Als de weersvoorspelling goed is dan is het raar om Halsema toch een negatief advies te geven. En dan moet zij ondanks een negatief advies toch JA zeggen wat haar volledig verantwoordelijk maakt als er iets gebeurt.
Nee, dat is mij ook te makkelijk. Dat is niet wat verantwoordelijkheid dragen is, je geeft leiding aan een hierarchische organisatie, jij moet daar als burgemeester maar de informatie uit zien te trekken die je nodig hebt voor je beslissing. Het is geen inspanningsverplichting, je moet zorg dragen voor het resultaat.quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:04 schreef opgebaarde het volgende:
Als iemand hier geen blaam treft dan is het de burgemeester. Die wist toch de avond ervoor niet eens ergens iets vanaf. Die krijgt een email waarin een collega zichzelf aan het indekken is en haar met zijn of haar advies probleemeigenaar maakt.
Die aanpassing is toch al doorgevoerd? Dan herstel je die niet meer terug naar de default planning?quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat is mij ook te makkelijk. Dat is niet wat verantwoordelijkheid dragen is, je geeft leiding aan een hierarchische organisatie, jij moet daar als burgemeester maar de informatie uit zien te trekken die je nodig hebt voor je beslissing. Het is geen inspanningsverplichting, je moet zorg dragen voor het resultaat.
Wat wel relevant is dat het festival een vergunning had voor een andere tent, dan moet je die tent misschien gewoon meenemen? Dat de mooiere tent er niet kwam te staan is dan verwijtbaar aan de gemeente, de afgelasting op zich niet.
De hele vergunningverlening van Nederland voor nieuwe brandstofwagens draait op 4 mannen die tegen hun pensioen aanzitten. Om maar een kleine basisvoorzieningen te noemen. Nieuwe technische mensen worden langzaam wel aangenomen, maar komen beroepshalve bij bedrijven die veel meer geld betalen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:46 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Die aanpassing is toch al doorgevoerd? Dan herstel je die niet meer terug naar de default planning?
Nee het is makkelijk bashen op "Halalsema" maar er wordt gewoon overal flink bezuinigd, bij elke overheidsorgaan, dan krijg je dit soort excessen. Naast dat er te veel regelgeving en regulatie speelt.
Ik had een heel betoog geschreven over waar dit begint in Den Haag. Maar ik denk dat dit niet gewaardeerd zal worden in NWS. Dus misschien een andere keer.
P.s: Ik vind het ook te makkelijk om de ambtenaar de schuld te geven. We zijn geen VS waar ze bezuinigen op de luchtverkeersleiding dat vervolgens tientallen doden levert. Met zo'n tent en de opbouw ervan weet je het nooit, er staan zo'n paar honderd man onder en wie weet begeeft de stalen constructie het
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |