abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220761346
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 00:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vraag me wel af hoe gebruikelijk dit is. 'Pas ff dit aan, pas ff dat aan'.
Niet. Er is een reden dat veel van die festivals al jaren exact dezelfde indeling hebben (Loveland Festival aan de Sloterplas bv of Awakenings in Spaarnwoude). Hoe ik het heb begrepen wordt de vergunning afgegeven op het gehele veiligheidsplan en niet per area/tent oid. Eén wijziging in tent heeft impact op alle bewegingen op het terrein, vluchtwegen etc. Dus je kunt niet zomaar een andere tent gebruiken.

De Omgevingsdienst gaf ook al aan dat ze op de hoogte waren van de wens vanuit de organisator om een andere tent te gebruiken, maar ze kregen pas 7 mei de definitieve tent door. Te laat om nog te keuren etc. Lijkt me prima uitlegbaar vanuit de Omgevingsdienst en buitengewoon knullig van de ervaren organisator.
pi_220761359
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 21:06 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
De vraag is alleen of die tent wel echt afgekeurd is (lijkt me sterk dat een gemeentelijke opzichter dat zo even kan bepalen, maar staat wel in de uitspraak), of afgekeurd is met wat op het veiligheidsplan staat.

In het 2e geval vind ik het wel logisch, want je hebt bijvoorbeeld al hele andere vluchtroutes, ander soort brandgevaar, andere bezetting ed. wat niet in het veiligheidsplan stond.
Niet goedkeurd = afgekeurd. Dus hij is niet bewezen 'fout', alleen niet formeeld goedgekeurd. En een paar weken terug nog gewoon gebruikt voor WimLex c.s.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220761385
Dom om zo laat de vergunning aan te vragen, maar ook wel rubberentegel mentaliteit om een tent die elders blijkbaar voldoet aan de regels op formele gronden te weigeren.

Organisatie had gewoon er een Palliedemo van moeten maken, dan is Halsema ineens veel minder van de regeltjes. ;)
  maandag 11 mei 2026 @ 07:42:24 #54
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220761405
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 17:11 schreef MissButterflyy het volgende:
100 tot 500 euro voor een ticket? Wtf.
Dat is goedkoop voor Amsterdam.
Ik heb daar in 2024 bijna 10 euro voor een glas Heineken betaalt op een terrasje.
Was wel op de Dam in de buurt van een duur hotel dus eigen schuld.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 11 mei 2026 @ 07:54:28 #55
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220761442
quote:
10s.gif Op maandag 11 mei 2026 07:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat is goedkoop voor Amsterdam.
Ik heb daar in 2024 bijna 10 euro voor een glas Heineken betaalt op een terrasje.
Was wel op de Dam in de buurt van een duur hotel dus eigen schuld.
Nee, dat is niet goedkoop voor een festival in Amsterdam. Ben vaak genoeg daar geweest naar techofeesten, maar nooit zo’n hoge prijzen betaald. Het is wel weer een jaar of 5 geleden.
Maar toen was rond de 70 euro nog normaal.
Wie dit leest is een lezer van dit
  maandag 11 mei 2026 @ 08:09:09 #56
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220761475
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 19:38 schreef Pegos het volgende:

[..]
De vraag is wie hier faalt.
Wat is daar onduidelijk aan?
Huilen dan.
  maandag 11 mei 2026 @ 09:00:26 #57
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220761646
Vreemd dat deze absolute klassieker nog niet is gepost

https://youtube.com/shorts/x4PKdNVQ1EQ?is=dlLkdQubScbiBmo5

@HMFuckyouall
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220762037
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 22:48 schreef Fleischmeister het volgende:
Ze hoeven van mij niet failliet te gaan, maar wat een lelijke tent is dat, een soort vliegtuighangar :') Zo'n Saharatent ademt veel meer sfeer uit.
Veel meer binnenruimte waardoor je je geluid en licht beter kunt hangen. Geen palen, geen scheerlijnen waar je je nek over kan breken. maar van een afstandje ziet zo'n saharatent er wel sfeervoller uit idd. Maar voor een feestje heb ik toch liever de moderne :P
  maandag 11 mei 2026 @ 09:54:04 #59
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220762084
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 07:18 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Niet. Er is een reden dat veel van die festivals al jaren exact dezelfde indeling hebben (Loveland Festival aan de Sloterplas bv of Awakenings in Spaarnwoude). Hoe ik het heb begrepen wordt de vergunning afgegeven op het gehele veiligheidsplan en niet per area/tent oid. Eén wijziging in tent heeft impact op alle bewegingen op het terrein, vluchtwegen etc. Dus je kunt niet zomaar een andere tent gebruiken.

Dat klopt wat je zegt en daarom vroeg ik het ook. 1 tent veranderen voor een ander type en je hele 'human logistics' veranderd.
quote:
De Omgevingsdienst gaf ook al aan dat ze op de hoogte waren van de wens vanuit de organisator om een andere tent te gebruiken, maar ze kregen pas 7 mei de definitieve tent door. Te laat om nog te keuren etc. Lijkt me prima uitlegbaar vanuit de Omgevingsdienst en buitengewoon knullig van de ervaren organisator.
Dat is gewoonweg knullig idd en denk ook dat de gemeente hier gelijk heeft.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220763083
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 09:54 schreef Red_85 het volgende:

Dat is gewoonweg knullig idd en denk ook dat de gemeente hier gelijk heeft.
Formeel hebben ze dat natuurlijk. Maar het is wel doorgeslagen regelgeving.

Ik weet nog dat ze dit soort onzin ook toe gingen passen op zaken als carnavalswagens bouwen/bloemencorso/brabantse dag... Ineens moesten al die bouwplaatsen gekeurd en vergund worden.

En maar gek vinden dat de overheid steeds groter wordt en de kosten de klauwen uitlopen.

In principe dezelfde idioterie als dat nu in iedere auto een camera de bestuurder in de gaten moet houden in de EU. En weet ik allemaal wat er nog meer voor onzin wordt bedacht. Ja, het zal vast theoretisch weer een dode in Europa per jaar minder zijn, maar om nou miljoenen uit te geven per 1 dode die je voorkomt. Terwijl nog altijd de eigen woning de plek is waar de meeste ongevallen plaatsvinden...

Nee, gewoon onzin.
  maandag 11 mei 2026 @ 12:12:49 #61
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220763089
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 12:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik weet nog dat ze dit soort onzin ook toe gingen passen op zaken als carnavalswagens bouwen/bloemencorso/brabantse dag... Ineens moesten al die bouwplaatsen gekeurd en vergund worden.

En maar gek vinden dat de overheid steeds groter wordt en de kosten de klauwen uitlopen.

In principe dezelfde idioterie als dat nu in iedere auto een camera de bestuurder in de gaten moet houden in de EU. En weet ik allemaal wat er nog meer voor onzin wordt bedacht. Ja, het zal vast theoretisch weer een dode in Europa per jaar minder zijn, maar om nou miljoenen uit te geven per 1 dode die je voorkomt. Terwijl nog altijd de eigen woning de plek is waar de meeste ongevallen plaatsvinden...

Nee, gewoon onzin.
Tot het fout gaat en dan is het wijzen naar de gemeente want zij hebben de vergunning goedgekeurd :')
pi_220763989
quote:

[..]

Nee, gewoon onzin.
Opzich niet helemaal mee oneens, maar dan moet je wel naar een maatschappij toe (terug?) waar af en toe wat fout kan gaan. Dat is nu niet het geval, de meute wil direct bloed zien als er wat misgaat, koppen moeten rollen.
  maandag 11 mei 2026 @ 15:02:14 #63
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_220764469
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 00:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vraag me wel af hoe gebruikelijk dit is. 'Pas ff dit aan, pas ff dat aan'.
Ik denk dat je bepaalde dingen wel aan kan passen , maar dat ze daar veel te laat mee waren.
Ik ben inmiddels overleden
pi_220764485
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 21:25 schreef Pegos het volgende:
Is het dan wel verantwoord om op het laatste moment als de festivalgangers er uit vele windstreken al zijn dit ineens te stoppen?
Ja waarom niet? Tis niet dat die mensen naar een afgelegen plek in de woestijn op 5 uur rijden van de bewoonde wereld zijn gevlogen he. Die mensen zijn gewoon geland op Schiphol of naar Amsterdam gereden, die stad kan die paar tienduizend man die nu dus in de stad blijven wel aan.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  maandag 11 mei 2026 @ 16:07:07 #65
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220765067
Niks meer gehoord, dus de afgereisde festivalgangers zullen zich nog wel vermaakt hebben in Amsterdam.
Wie dit leest is een lezer van dit
  maandag 11 mei 2026 @ 17:14:41 #66
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220765630
quote:

Misschien moeten we daar ook maar verplichte camera's plaatsen dan.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220768117
quote:
STATEMENT MUSIC ON FESTIVAL 2026

The cancellation of Music On Festival 2026 has shaken us to our core. The past few days have been emotionally and operationally intense for everyone involved. This goes for our visitors, our artists, crew and partners, and for us as an organization. We understand the disappointment, disbelief, and confusion that so many of you are feeling. We hear you and we feel the same way.

We owe you a clear and honest account of what happened. But first we would like to address everyone who purchased a ticket to Music On Festival 2026.

We understand you have a lot of questions and want to assure you that our highest priority is taking care of all ticket holders in the best possible way.

Here’s what we can commit to today. All valid tickets for Music On Festival 2026 will remain valid for the next edition of Music On Festival in Amsterdam. However, if you prefer a ticket refund, that option will be available as well. We are currently building the system to handle this as smoothly and carefully as possible, and we will communicate all details clearly to all ticket holders next week. Thank you for your patience and understanding.

So, what went down in the run up to the festival that led to the cancellation.

Permit applications for events of this scale operate through a phased, iterative process. Organisers submit a permit application, after which adjustments can be made and submitted through established procedures. This is standard practice in the Dutch events industry.

During the permit process for Music On Festival 2026, we made the decision to use a different tent structure than the one originally specified in our application. We made this choice because we believed it would better suit the atmosphere and concept of the festival.

The tent in question is a standard rental structure used at major events across the country including events during the Amsterdam 750 celebrations, a fact acknowledged by the municipality, and at a large King’s Day festival in The Hague on 27 April 2026. The tent has been approved and safely used on multiple occasions across the Netherlands. It is furthermore scheduled for use at several other upcoming events.

On 17 March 2026, we formally notified the municipality of the change, as required by procedure. On 25 March, the municipality requested additional documents, which we supplied the same day. We received no substantive response indicating that any objections existed to the use of this tent. Despite multiple follow-up communications from our side, no concerns were raised.

The week of the festival

On Wednesday May 6th, just days before the festival, the municipality asked us to meet that same day to discuss the tent structure. In that constructive meeting, which included various representatives of the Environmental Agency (Omgevingsdienst) and the municipality, additional safety measures were agreed upon. Every requirement put forward was met by us, fully and promptly. There was no indication whatsoever that the future of the festival was at risk.

On Friday 8 May, one day before the festival, the municipality visited the site for an official inspection. This is a standard procedure for events of this scale. During that visit, city representatives confirmed on multiple occasions that the additional safety measures had been implemented as agreed. Based on those conversations, it was stated that the festival could take place safely and responsibly.

What happened overnight

In the night leading into Saturday, everything changed.

Our team worked through the night to meet every requirement asked of us. We submitted updated documents, explanations, and a revised management plan — all before midnight. At the same time, we have since learned, the Mayor was consulting with multiple agencies through the night.

At 4:00 AM, the Mayor raised additional questions and requested further advice before 8:00 AM. After a night of intensive work by all parties involved, the municipality’s own events bureau issued a positive advisory at 8:29 AM, recommending that the festival proceed. That advisory was issued in part on the basis of the Environmental Agency’s own assessment that, given the specific circumstances, the additional measures taken, and the favourable weather forecast, the risks were considered manageable.

Despite this, at 9:25 AM on Saturday, less than an hour after that positive advisory, a decision was made to revoke our permit.

That moment broke us. Not only because of the enormous impact on our visitors, artists, suppliers, and staff, but because until the very last moment, we had been given every reason to believe that the festival would go ahead.

The court proceedings

Convinced that we had met every condition placed upon us, we immediately filed an emergency injunction to allow the festival to proceed. The court ruled that the Mayor has discretionary authority in matters of public safety and that the Mayor was entitled to rely on the Environmental Agency’s negative advisory as a basis for doubting the safety of the tent. It is important to note that the court did not itself assess whether the tent was safe or unsafe. Nor did it consider whether the advisory process and the decision-making that led to the permit revocation were conducted with due care.

We respect that ruling. But we do not accept that this is how things should work.

A system that failed everyone

When an organiser spends months in dialogue with authorities, formally notifies every change, implements every additional measure requested, receives confirmation the day before that everything is in order, and is then told hours before opening that the event cannot go ahead, something is fundamentally broken in the system.

It is incomprehensible to us that a tent structure was suddenly deemed as a risk by the environmental authority on Friday night, based on information that had been available to them all along, while they had already known since March 17th that we intended to use this structure.

Had the municipality or environmental authority indicated at any earlier stage that the use of this tent was considered undesirable, we would easily have been able to implement an alternative solution. Even if this had only been communicated a few days earlier, the situation could still have been resolved in time.

This is not just our loss. It is the loss of thousands of visitors, hundreds of crew members, artists, and suppliers who worked tirelessly to make this festival happen. And ultimately, it is a situation no one wanted. Not us, and we believe not the municipality either.

We are calling for a serious conversation with the municipality, the mayor, and the Environmental Agency to carefully evaluate what went wrong, where responsibilities were unclear, and how communication and decision-making processes can be improved, so that this can never happen again.

Who we are, and what this festival means to us

Loveland has been organising festivals and events in and around Amsterdam for over 30 years. Music On Festival has been part of that family since 2017. Every edition has sold out months in advance. The safety of our visitors, crew and all else involved always has been our highest priority. Every edition has taken place without incident. We have built our reputation, and our relationship with the city, on decades of responsible, professional event production.
pi_220768234
quote:
12s.gif Op maandag 11 mei 2026 17:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Misschien moeten we daar ook maar verplichte camera's plaatsen dan.
Om de helmplicht te handhaven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220768444
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 21:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De helmificering van de maatschappij ;(
pi_220768457
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 21:07 schreef Alpha0 het volgende:
Loveland has been organising festivals and events in and around Amsterdam for over 30 years. Music On Festival has been part of that family since 2017. Every edition has sold out months in advance. The safety of our visitors, crew and all else involved always has been our highest priority. Every edition has taken place without incident. We have built our reputation, and our relationship with the city, on decades of responsible, professional event production.
Als bezoeker van tientallen feesten van Loveland in de afgelopen ~25 jaar moet ik zeggen dat het altijd wel uitstekende georganiseerde feesten zijn. Alles loopt altijd gewoon soepeltjes
pi_220768566
Als het klopt wat de organisatie beweert dan is dit toch behoorlijk eigenaardig gegaan. Alleen ik vraag of het ook echt zo gegaan is, een gemeente die binnen drie dagen drie keer met aanvullende eisen komt dat klinkt raar
  maandag 11 mei 2026 @ 22:56:36 #72
24533 ACT-F
pi_220768971
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 21:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
En dat je niet in slaap valt als je de pan op het vuur hebt.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 07:31:24 #73
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220769740
quote:

[..]

In principe dezelfde idioterie als dat nu in iedere auto een camera de bestuurder in de gaten moet houden in de EU.
Totaal niet vergelijkbaar. Niet eens een klein beetje.
Krekker is de bom!
pi_220769796
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 22:03 schreef opgebaarde het volgende:
Als het klopt wat de organisatie beweert dan is dit toch behoorlijk eigenaardig gegaan. Alleen ik vraag of het ook echt zo gegaan is, een gemeente die binnen drie dagen drie keer met aanvullende eisen komt dat klinkt raar
Het was broeierig weer, tenten zijn dan een serieus risico, als je kijkt naar de keren dat het echt mis ging om festivals dan was het vaak extreem noodweer wat niet helemaal te voorspellen was, echter met een organisatie als deze waren denk ik goede afspraken te maken geweest, bijvoorbeeld bij eventuele omslag van weer de boel te cancellen dat kan vaak verzekeringstechnisch ook, nu blijven ze zitten met een gigantische schadepost, en ik verwacht nog wel dat ze dit voor de rechter gaan brengen als ik dit zo hoor.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 12 mei 2026 @ 08:16:34 #75
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220769867
Hmm nu ik meer beelden heb gezien, dit is niet de tent die tijdens Defqon in Almere als de black fungeerde.

Dat je om ”belevings" redenen je tent vervangt is ook niet echt slim met het stugge ambtenaren belijd in NL.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_220770018
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 08:16 schreef The-BFG het volgende:
Hmm nu ik meer beelden heb gezien, dit is niet de tent die tijdens Defqon in Almere als de black fungeerde.

Dat je om ”belevings" redenen je tent vervangt is ook niet echt slim met het stugge ambtenaren belijd in NL.
Het was uiteraard slimmer om er tot volgend jaar mee te wachten. Ze hebben, als ik hun statement zo lees, hiermee een zeer klein risico genomen wat helaas is uitgekomen.
pi_220898090
Wat een zooitje weer bij die ambtenaren.

Oeps, verkeerde email adres.

https://nos.nl/artikel/26(...)ailverkeer-over-tent
pi_220899746
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:14 schreef descon het volgende:

Ach Amsterdam
pi_220899799
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:14 schreef descon het volgende:

Ook 3 weken lang niet op een andere manier contact proberen te leggen. :|W

Weersvoorspellingen in NL zijn voor komende 2 dagen altijd redelijk accuraat. Had makkelijk door kunnen gaan. Eventueel last je het af wanneer wind daadwerkelijk te hard wordt.
  woensdag 27 mei 2026 @ 17:45:21 #80
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220899842
Halsema die haar straatje schoonveegt. Want dan zijn adviezen ineens 'erg technisch' en 'niet te controleren' voor haar.

:')

Neem gewoon de verantwoordelijkheid. Hoe moeilijk kan het zijn.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 27 mei 2026 @ 17:45:53 #81
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220899844
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 17:36 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ook 3 weken lang niet op een andere manier contact proberen te leggen. :|W

Weersvoorspellingen in NL zijn voor komende 2 dagen altijd redelijk accuraat. Had makkelijk door kunnen gaan. Eventueel last je het af wanneer wind daadwerkelijk te hard wordt.
Hopelijk gaat dit ze vies veel geld kosten.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220899878
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 17:45 schreef inslagenreuring het volgende:
Halsema die haar straatje schoonveegt. Want dan zijn adviezen ineens 'erg technisch' en 'niet te controleren' voor haar.

:')

Neem gewoon de verantwoordelijkheid. Hoe moeilijk kan het zijn.
Ik vind het een prima verklaring.
  woensdag 27 mei 2026 @ 18:00:25 #83
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220899919
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 17:45 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Hopelijk gaat dit ze vies veel geld kosten.
Ach, Amsterdam heeft toch niet zoveel op met sluitende begrotingen en andere financieel verstandige praktijken. Die paar miljoen kunnen ze gewoon aan hun tekorten toevoegen.
Life is what you make it.
  woensdag 27 mei 2026 @ 18:02:18 #84
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220899922
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 17:52 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ik vind het een prima verklaring.
Ik niet. Dat zijn doorgaans dingen zie je op tafel wil hebben voordat je organisatoren en bezoekers van evenementen dupeert enkele uren voor het evenement.
pi_220899928
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 18:02 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik niet. Dat zijn doorgaans dingen zie je op tafel wil hebben voordat je organisatoren en bezoekers van evenementen dupeert enkele uren voor het evenement.
Dat is ook wat ze zegt. Het was veel te laat op haar tafel.
  woensdag 27 mei 2026 @ 18:07:46 #86
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220899944
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 18:04 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Dat is ook wat ze zegt. Het was veel te laat op haar tafel.
Sure. Maar ze had op de ochtend van 9 mei toch prima bij haar ambtenaren kunnen navragen of dit klopte:

In het negatieve advies stond overigens ook dat de risico's "beheersbaar" zouden zijn omdat voor 9 en 10 mei hooguit windkracht 2 werd voorspeld, zo stelt de woordvoerder van de festivalorganisatie.

Sterker nog. Op de dag zelf heb je daar een uitstekend beeld bij lijkt me.
pi_220899960
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 18:07 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Sure. Maar ze had op de ochtend van 9 mei toch prima bij haar ambtenaren kunnen navragen of dit klopte:

In het negatieve advies stond overigens ook dat de risico's "beheersbaar" zouden zijn omdat voor 9 en 10 mei hooguit windkracht 2 werd voorspeld, zo stelt de woordvoerder van de festivalorganisatie.

En als er wat was gebeurd dan was het haar schuld omdat ze een negatief advies naast haar neer had gelegd .
  woensdag 27 mei 2026 @ 18:20:53 #88
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220899993
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 18:11 schreef potjecreme het volgende:

[..]
En als er wat was gebeurd dan was het haar schuld omdat ze een negatief advies naast haar neer had gelegd .
Ze kiest de veilige weg. En daar valt heus wat voor te zeggen.

Maar nu geeft ze haar ambtelijke apparaat een schop na en de omgevingsdienst. Classic Femke.
pi_220901805
quote:

[..]

Als de weersvoorspelling goed is dan is het raar om Halsema toch een negatief advies te geven. En dan moet zij ondanks een negatief advies toch JA zeggen wat haar volledig verantwoordelijk maakt als er iets gebeurt.

De organisatie had 16 weken van te voren een vergunning moeten aanvragen. Organisatie dient aanvraag in, ontvangt vergunning, en dan besluit organisatie dat ze een andere tent willen en dienen 7 (ipv 16) weken voor het festival een aanvraag in. Omgevingsdienst en gemeente lijken erg sloom, passief en maken wellicht fouten, maar de organisatie van het festival is op zijn minst medeveroorzaker. Zij gaan zelfs zonder vergunning opbouwen om daarna naar de ander te wijzen.

Als iemand hier geen blaam treft dan is het de burgemeester. Die wist toch de avond ervoor niet eens ergens iets vanaf. Die krijgt een email waarin een collega zichzelf aan het indekken is en haar met zijn of haar advies probleemeigenaar maakt.
pi_220902280
quote:

[..]

Het is toch helemaal haar taak niet om adviezen van mensen wiens beroep het is iets te beoordelen te overrulen?

Als organisator- die het ook niet zo slim deed hoor - moet je wel gek worden als je leest dat diegene wiens baan het is jouw evenement te beoordelen kennelijk 4x naar een verkeerd e-mailadres gemaild hebben. Tegelijkertijd: hoeveel uitzoekwerk kan dat zijn dat dat niet direct in de conclusie zit?
Vraag gewoon welk emailadres ze gebruikten en waarom dat adres (wellicht al 100x gebruikt succesvol) en check daarna bij de potentiële ontvangers welk emailadres zij checkten. 10 minuten werk.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  woensdag 27 mei 2026 @ 23:39:09 #91
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220902399
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 22:04 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Als de weersvoorspelling goed is dan is het raar om Halsema toch een negatief advies te geven. En dan moet zij ondanks een negatief advies toch JA zeggen wat haar volledig verantwoordelijk maakt als er iets gebeurt.

De organisatie had 16 weken van te voren een vergunning moeten aanvragen. Organisatie dient aanvraag in, ontvangt vergunning, en dan besluit organisatie dat ze een andere tent willen en dienen 7 (ipv 16) weken voor het festival een aanvraag in. Omgevingsdienst en gemeente lijken erg sloom, passief en maken wellicht fouten, maar de organisatie van het festival is op zijn minst medeveroorzaker. Zij gaan zelfs zonder vergunning opbouwen om daarna naar de ander te wijzen.

Als iemand hier geen blaam treft dan is het de burgemeester. Die wist toch de avond ervoor niet eens ergens iets vanaf. Die krijgt een email waarin een collega zichzelf aan het indekken is en haar met zijn of haar advies probleemeigenaar maakt.
Het advies was niet volledig negatief. Er was sprake van beheersbare risico's op dat moment gezien de windkracht. Daarnaast blijft de burgemeester politiek verantwoordelijk voor de beslissing.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 23:09 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Het is toch helemaal haar taak niet om adviezen van mensen wiens beroep het is iets te beoordelen te overrulen?

Als organisator- die het ook niet zo slim deed hoor - moet je wel gek worden als je leest dat diegene wiens baan het is jouw evenement te beoordelen kennelijk 4x naar een verkeerd e-mailadres gemaild hebben. Tegelijkertijd: hoeveel uitzoekwerk kan dat zijn dat dat niet direct in de conclusie zit?
Vraag gewoon welk emailadres ze gebruikten en waarom dat adres (wellicht al 100x gebruikt succesvol) en check daarna bij de potentiële ontvangers welk emailadres zij checkten. 10 minuten werk.
De openbare orde en veiligheid zijn haar verantwoordelijkheid. Uiteindelijk is de keuze aan haar. Ze laat zich adviseren door ambtenaren maar kan zich daar niet achter verschuilen.

Overigens:

Op 25 maart vroeg de gemeente de Omgevingsdienst Noordzeekanaal om advies over die nieuwe tent. Maar pas op 5 mei gaf die dienst een negatief advies met oog op de veiligheid. De organisatie kreeg dat op 6 mei te horen, drie dagen voor het festival.

In antwoord op vragen uit de gemeenteraad schrijft burgemeester Halsema nu dat de gemeente in de tussentijd tot vier keer toe een e-mail naar de omgevingsdienst heeft gestuurd met de vraag waarom er nog geen advies lag. Die reminders mailde de gemeente op 13, 23 en 30 april en 4 mei.

Het was dus faal tussen de gemeente Amsterdam en de milieudienst. Niet de organisatie.

Maar ook daar kan de gemeente zich niet achter verschuilen.

Uiteindelijk gaat de burgemeester van Amsterdam over deze keuze. Geen gemeente, geen omgevingsdienst. Die adviseren alleen maar en handelen namens haar.

En prima als ze gewoon zegt: hadden ze maar niet moeten veranderen van vergunde tent. Dan was het geintje al eerder afgelast en was de schade beter te overzien geweest. Dan had ze ook nog een goed verhaal gehad.

Ze fabriceert met schijnbare "fouten van anderen" weer een alibi voor deze keuzes. Maar zo werkt verantwoordelijkheid niet.
pi_220903983
Ik voel een schadeclaim met 7 nullen aankomen.

Wat is hier weer heerlijk onprofessioneel gehandeld. Gewoon emails blijven sturen ipv er achteraan bellen. Dat kan ook echt alleen bij de overheid. En dan meer specifiek: een overheid zoals de gemeente Amsterdam.

En het zal wederom geen persoonlijke gevolgen hebben: nee, de rekening gaat simpelweg naar de inwoners. Glas, plas, alles bleef zoals het was.

(En zo’n falende burgemeester krijgt dan vanwege de juiste politieke nestgeur een prijs voor beste bestuurder..)
pi_220904050
Bovendien kun je als gemeente ook wel wat beter meedenken, het is geen lullig festival met 200 man, en de mensen zijn al veelal in de stad. Bovendien heb je ook te maken met een zeer professionele organisatie die een flawless record hebben qua organisatie, volgens mij was er ook gewoon een plan dat als de wind toch zou toenemen ze een escalatie ladder hadden.
  donderdag 28 mei 2026 @ 10:36:23 #94
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_220904058
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 19:16 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]
En dat om naar een zg bonkie feest te gaan waarvan je niet eens weet welke DJs er draaien. :N

Dan zijn de Landgraafse tentfeesten toch veel goedkoper en aantrekkelijker. :Y
Voor jou misschien maar blijkbaar vinden een hoop mensen dit wel leuk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 28 mei 2026 @ 10:39:35 #95
24533 ACT-F
pi_220904076
quote:
Zie hier het gevolg van de claimcultuur. Dit verklaart waarom vergunningverstrekking zo voorzichtig gebeurt. Waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven? Als je iets organiseert regel dan je shit en draag zelf de verantwoordelijkheid.
pi_220904085
Oh ik dacht dat het was omdat er geen regenboog- en Palestijnse vlaggen op stonden afgebeeld en dus niet inclusief genoeg was.
pi_220904097
Ik snap trouwens niet waarom zoiets niet in een gestructureerd software systeem gebeurt waarin je exact kunt vast leggen wat nodig is, en afgevinkt is, mail is nou niet echt een geschik medium om afspraken vast te leggen.
pi_220904602
quote:

Nee, dat is mij ook te makkelijk. Dat is niet wat verantwoordelijkheid dragen is, je geeft leiding aan een hierarchische organisatie, jij moet daar als burgemeester maar de informatie uit zien te trekken die je nodig hebt voor je beslissing. Het is geen inspanningsverplichting, je moet zorg dragen voor het resultaat.

Wat wel relevant is dat het festival een vergunning had voor een andere tent, dan moet je die tent misschien gewoon meenemen? Dat de mooiere tent er niet kwam te staan is dan verwijtbaar aan de gemeente, de afgelasting op zich niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220905587
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 11:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, dat is mij ook te makkelijk. Dat is niet wat verantwoordelijkheid dragen is, je geeft leiding aan een hierarchische organisatie, jij moet daar als burgemeester maar de informatie uit zien te trekken die je nodig hebt voor je beslissing. Het is geen inspanningsverplichting, je moet zorg dragen voor het resultaat.

Wat wel relevant is dat het festival een vergunning had voor een andere tent, dan moet je die tent misschien gewoon meenemen? Dat de mooiere tent er niet kwam te staan is dan verwijtbaar aan de gemeente, de afgelasting op zich niet.
Die aanpassing is toch al doorgevoerd? Dan herstel je die niet meer terug naar de default planning?

Nee het is makkelijk bashen op "Halalsema" maar er wordt gewoon overal flink bezuinigd, bij elke overheidsorgaan, dan krijg je dit soort excessen. Naast dat er te veel regelgeving en regulatie speelt.

Ik had een heel betoog geschreven over waar dit begint in Den Haag. Maar ik denk dat dit niet gewaardeerd zal worden in NWS. Dus misschien een andere keer.

P.s: Ik vind het ook te makkelijk om de ambtenaar de schuld te geven. We zijn geen VS waar ze bezuinigen op de luchtverkeersleiding dat vervolgens tientallen doden levert. Met zo'n tent en de opbouw ervan weet je het nooit, er staan zo'n paar honderd man onder en wie weet begeeft de stalen constructie het

[ Bericht 9% gewijzigd door Ambtenaar030 op 28-05-2026 13:52:54 ]
pi_220905823
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:46 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Die aanpassing is toch al doorgevoerd? Dan herstel je die niet meer terug naar de default planning?

Nee het is makkelijk bashen op "Halalsema" maar er wordt gewoon overal flink bezuinigd, bij elke overheidsorgaan, dan krijg je dit soort excessen. Naast dat er te veel regelgeving en regulatie speelt.

Ik had een heel betoog geschreven over waar dit begint in Den Haag. Maar ik denk dat dit niet gewaardeerd zal worden in NWS. Dus misschien een andere keer.

P.s: Ik vind het ook te makkelijk om de ambtenaar de schuld te geven. We zijn geen VS waar ze bezuinigen op de luchtverkeersleiding dat vervolgens tientallen doden levert. Met zo'n tent en de opbouw ervan weet je het nooit, er staan zo'n paar honderd man onder en wie weet begeeft de stalen constructie het
De hele vergunningverlening van Nederland voor nieuwe brandstofwagens draait op 4 mannen die tegen hun pensioen aanzitten. Om maar een kleine basisvoorzieningen te noemen. Nieuwe technische mensen worden langzaam wel aangenomen, maar komen beroepshalve bij bedrijven die veel meer geld betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')