Ja, maar welke prik.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:46 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik zou gewoon eens bij Wellis gaan kijken. Zo te lezen heb je je lifestyle best op orde.
Zoveel afvallen gaat gewoon ook veel gemakkelijker met een prik.
Gewoon in overleg met Wellis.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:52 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Ja, maar welke prik.
Ik had vorig jaar een paar maanden bupropion gehad, in 3 maanden van 112 naar 101. Daarna weer terug naar de esctilalopram, 10mg, en in een anderhalve maand weer terug naar 112/113
Als je inderdaad al een jaar gli doet dat heb je volgens mij gewoon recht op volledige vergoeding via je zorgverzekering. Je hebt dan alleen geen keuze mogelijkheden wat betreft het voorgeschreven middel.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:37 schreef blessed19 het volgende:
[..]
2x een arts en een paar keer een leefstijl coach.
Ik vind het echt geld over de balk gooien.
doe al een jaar gli. Paar jaar een relatie gehad met een vegan en met haar aardig wat docu's gekeken over gezond/ongezond voedsel. Ik krijg een beweeg maatje en een beweegmakelaar via het gli.
Afgelopen 6 weken elke dag gemiddeld 10 a 11 k stappen gemaakt, eet gezond en alleen maar water en koffie. Nog steeds op hetzelfde gewicht. 43 jaar, 1,79 mtr en 112,7 kg. Bmi dus boven de 35.
Dus nee, die 3k euro krijgen ze echt niet van mij. Echt bizar hoe ze daarmee geld "aftroggelen" van obese mensen.
Ik zou echt met je huisarts gaan praten, als je al een jaar GLI doet en je zit zo op het randje dat 2 kilo meer of minder de grens van het BMI van 35 is, dan mag ik hopen dat je huisarts daar ook wel in wil meedenken.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:37 schreef blessed19 het volgende:
[..]
2x een arts en een paar keer een leefstijl coach.
Ik vind het echt geld over de balk gooien.
doe al een jaar gli. Paar jaar een relatie gehad met een vegan en met haar aardig wat docu's gekeken over gezond/ongezond voedsel. Ik krijg een beweeg maatje en een beweegmakelaar via het gli.
Afgelopen 6 weken elke dag gemiddeld 10 a 11 k stappen gemaakt, eet gezond en alleen maar water en koffie. Nog steeds op hetzelfde gewicht. 43 jaar, 1,79 mtr en 112,7 kg. Bmi dus boven de 35.
Dus nee, die 3k euro krijgen ze echt niet van mij. Echt bizar hoe ze daarmee geld "aftroggelen" van obese mensen.
Dat ligt eraan, er wordt idd alleen maar Liraglutide vergoed, maar niet iedere zorgverzekeraar heeft een preferentiebeleid mbt Liraglutide, dus waar je bij de ene zorgverzekeraar wellicht vastzit aan Vobexoryn, kan het zijn dat je bij de andere zorgverzekeraar wel gewoon Saxenda kunt krijgen.quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:27 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Als je inderdaad al een jaar gli doet dat heb je volgens mij gewoon recht op volledige vergoeding via je zorgverzekering. Je hebt dan alleen geen keuze mogelijkheden wat betreft het voorgeschreven middel.
Ik zou er eens naar vragen bij je huisarts.
Lees vorige topic even terug.quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:31 schreef Nagelslak het volgende:
Hoe komt men aan de injecties (vraagt voor een vriend)
Ja, hij leek niet gereekst, ik had iig geen nieuw topic in mijn MyAT staan.quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:58 schreef PoesInDoos het volgende:
Dikke bug hier, iedereen een nieuw topic openen
Dat ging bij mij dan allemaal wel weer goed, maar het feit dat er nog een "open een nieuw deel" knop was (en nog steeds is) geeft al aan dat het reeksen niet lekker werkte.quote:Op woensdag 6 mei 2026 18:05 schreef Horsemen het volgende:
Het doorzetten ging ook niet op de normale manier. Hij gaf aan dat het nummer al was opgehoogd en dat klopte echter de OP was verdwenen. Die heb ik met knippen plakken teruggezet.
Ik zag ze tot voor kort ook niet eens in de New Topics staan. Nu staan er 4quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, hij leek niet gereekst, ik had iig geen nieuw topic in mijn MyAT staan.
Gedaan, hij stuurt mij door naar de kliniek en dat is "alles wat hij kan doen".quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:27 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Als je inderdaad al een jaar gli doet dat heb je volgens mij gewoon recht op volledige vergoeding via je zorgverzekering. Je hebt dan alleen geen keuze mogelijkheden wat betreft het voorgeschreven middel.
Ik zou er eens naar vragen bij je huisarts.
Dan zou ik particulier gaan. Mits je het geld hebt. Die 250 per maand.quote:Op woensdag 6 mei 2026 18:29 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Gedaan, hij stuurt mij door naar de kliniek en dat is "alles wat hij kan doen".
Die 250 kan ik wel missen. Denk ook dat het via de belastingdienst voor medicatie terug te vragen is, of zie ik dat verkeerd?quote:Op woensdag 6 mei 2026 19:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan zou ik particulier gaan. Mits je het geld hebt. Die 250 per maand.
Dan heb je ook gewoon meteen wat te zeggen en te kiezen. Want jij betaalt tenslotte.
Oh dat laatste weet ik eigenlijk helemaal niet.quote:Op woensdag 6 mei 2026 19:18 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Die 250 kan ik wel missen. Denk ook dat het via de belastingdienst voor medicatie terug te vragen is, of zie ik dat verkeerd?
Dat zou ik even goed uitzoeken voor je daar vanuitgaat.quote:Op woensdag 6 mei 2026 19:18 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Die 250 kan ik wel missen. Denk ook dat het via de belastingdienst voor medicatie terug te vragen is, of zie ik dat verkeerd?
Als het op recept van een geregistreerde arts/ huisarts is en dus op medische indicatie is volgens mij wel. Als je dat hebt kan je het vermoedelijk ook goedkoper gewoon via je apotheek bestellen. Geen idee waarom je huisarts niet zou willen meewerken als je aan alle voorwaarden voldoet.quote:Op woensdag 6 mei 2026 19:18 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Gestuurd over dat de ha ook medicatie kan voorschrijven. Krijg ik alleen terug: dit valt buiten onze competentiegebiedquote:Op woensdag 6 mei 2026 21:24 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Als het op recept van een geregistreerde arts/ huisarts is en dus op medische indicatie is volgens mij wel. Als je dat hebt kan je het vermoedelijk ook goedkoper gewoon via je apotheek bestellen. Geen idee waarom je huisarts niet zou willen meewerken als je aan alle voorwaarden voldoet.
Ook ik heb de huisartsenpraktijk gevraagd of ik eventueel een pen met laagste dosis voorgeschreven kon krijgen (mocht het nodig zijn voor onderhoudsdosis) zodat ik het bij de normale apotheek kon halen voor een normale prijs.quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:54 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Gestuurd over dat de ha ook medicatie kan voorschrijven. Krijg ik alleen terug: dit valt buiten onze competentiegebied
Erg bijzonder. Zou een second opinion van een andere ha een oplossing kunnen zijn?
Daar zou ik zelf voor getekend hebben. Maar je hebt zelf nog geen gli traject gedaan?quote:Op donderdag 7 mei 2026 11:14 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ook ik heb de huisartsenpraktijk gevraagd of ik eventueel een pen met laagste dosis voorgeschreven kon krijgen (mocht het nodig zijn voor onderhoudsdosis) zodat ik het bij de normale apotheek kon halen voor een normale prijs.
Moest ik mij op regelmatige basis melden voor bloedonderzoeken en GLI begeleiding. Ergens komt het woord onderhoudsdosis niet binnen? Er staat gewoon in mijn dossier dat ik 20 kilo kwijt ben door Ozempic.
Geen paniek hier hoor.. Ik ben nu 2,5 maanden Ozempicvrij en 800 gram gegroeid. (Pasen, terrasjes en verjaardagen)
Nee in overleg met de huisarts begin vorig jaar niet nodig bevonden. Ik deed alles al goed maar viel niet af door hormonale toestanden vanwege de overgang. Dus mijn leefwijze was keurig op orde maar mijn lijf niet.quote:Op donderdag 7 mei 2026 11:25 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Daar zou ik zelf voor getekend hebben. Maar je hebt zelf nog geen gli traject gedaan?
Al 31 keer 25 inmmiddels!quote:Op donderdag 7 mei 2026 11:59 schreef PoesInDoos het volgende:
@:ondeugend mijn hersenen doen raar bij jouw eerste alinea, ik had het idee dat jij rond de 25 jaar was!
Klinkt als een mooi, en voor mij, een hoopvol verhaal. Fijn dat je er zo content mee bent! Was je volgens de bmi +35, en wat is het verschil bij je uiteindelijk geworden?quote:Op donderdag 7 mei 2026 11:37 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Nee in overleg met de huisarts begin vorig jaar niet nodig bevonden. Ik deed alles al goed maar viel niet af door hormonale toestanden vanwege de overgang. Dus mijn leefwijze was keurig op orde maar mijn lijf niet.
Hij wilde mij destijds wel Saxenda voorschrijgen (zelf betalen) maar ik wilde niet elke dag hoeven prikken. Dus ik ben via de commerciele weg aan de Ozempic gegaan. De huisarts weet dat aangezien ik wil dat hij weet welke medicatie ik buiten hem om gebruik ivm bijwerkingen eventuele toekomstige andere medicatie.
Hij weet ook dat ik het project na alle tevredenheid heb afgerond dus dat 2 andere huisartsen van de praktijk nu antwoorden dat ik het GLI project in zou moeten is ietwat lachwekkend.
Ik viel trouwens nog steeds af met een lage dosis maar ben gestopt omdat ik het persoonlijk wel genoeg vond. Ik heb niet meteen de wens om een bonenstaak te gaan worden.![]()
Nee mijn BMI zat rond de 30. Meestal er net onder maar toen ik er een paar keer overheen ging was het genoeg. Ik had enorm last van mijn gewrichten en besloot verdere actie te nemen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:41 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Klinkt als een mooi, en voor mij, een hoopvol verhaal. Fijn dat je er zo content mee bent! Was je volgens de bmi +35, en wat is het verschil bij je uiteindelijk geworden?
Hoelang heb je het ozempic traject uiteindelijk gevolgd en wat was je eraan kwijt per maand? Ging dat via Wellis?
Lekker hoor 13 kilo!quote:Op donderdag 7 mei 2026 14:33 schreef MommyD het volgende:
Ik volg het traject via Yazen, ook tevreden over gebruik Mounjaro. Ik betaald maandelijks 99¤ dit is voor een half jaar. Daarnaast komen dan de kosten voor de medicatie.
Ik ben op 1 januari gestart en nu 13 kg kwijt.
Al 31 keren voorbij de 25. 😉quote:
Tussen de 250¤ en 450¤ geloof ik.quote:Op donderdag 7 mei 2026 14:39 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Lekker hoor 13 kilo!
En wat zijn de kosten voor de medicatie?
Het aantal maagverkleiningen (en andere varianten daarop) is in de VS drastisch gedaald sinds 2023.quote:Op maandag 11 mei 2026 16:02 schreef blessed19 het volgende:
Gebeld met zilveren kruis.
Hun vonden het ook bijzonder dat de HA niks wil doen. Advies van hun: second opinion. Daar ga ik dan maar naar op zoek.
Ook kan via zilveren kruis een operatie vergoed worden, maar dan alleen icm met bepaalde ziekenhuizen. Die zal mij dan weer doorwijzen naar zo'n kliniek. Dat zie ik echt als de absolute laatste stap, dus die laat ik even rusten.
Wel dikke credits voor de zilveren kruis, dat ze serieus meedenken en ook adviezen geven.
Wow netjes zeg. Dat gaat hard. Met minder gewicht gaat het sporten ook een stuk makkelijker.quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:18 schreef Leandra het volgende:
Overigens, vandaag precies 3 maanden geleden begonnen, en er is 13.2 kg af!
Ik kreeg vanmorgen in de sportschool zelfs in het wild al complimentjes dat ik er zo goed uitzie (oa van een trainster die eerder groepslessen heeft gegeven die ik doe), was wel even een "Oh..." toen ik zei dat ik Saxenda gebruikte, maar hey, als het werkt dan werkt het.
BMI zit nog net boven de 30, maar met dit tempo gaat dat ook niet lang meer duren![]()
De vraag is wel of dit tempo blijft, want maandag een vrij pittige operatie, en dan 6 weken niet tillen, dus sporten gaat m ook niet worden, ik ben al blij als ik 3 keer daags een wandelingetje van 20 minuten kan maken (wat wel mijn doel is).
Vanaf half juni dus weer opbouwen qua bewegen/sporten.
Edit, voor de statistieken:
Dat is ook 12,5% verlies vanaf het begin met de Liraglutide, dus in 3 maanden, en 6,8% vanaf het moment dat ik aan de volledige dosis begon, toevallig precies 2 maanden geleden.
Ik ga er vanuit dat er dus geen probleem ontstaat qua voortzetten, want volgens mij is de eis 5% verlies na 3 maanden op de volledige dosis.
quote:De behandeling moet worden gestaakt als na 3 maanden gebruik van de onderhoudsdosering het aanvankelijke gewicht niet met minstens 5% is afgenomen.
Dat is onderdeel van het vergoedingenverhaal bij Liraglutide, maar goed, dat gaat dan om bijna 4 maanden, want een maand opbouw naar volledige dosis, en zoveel is het aan de andere kant ook weer niet.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:59 schreef ondeugend het volgende:
Wat fijn @:Leandra!
Van het behandeling staken wanneer geen 5% had ik nog niet eerder gehoord.
quote:Op zondag 17 mei 2026 10:20 schreef Leandra het volgende:
OMGWTFBBQ?!
Ik had maandag een vrij zware operatie, en mag voorlopig niet tillen, sporten weetikveel, dus ik zag het gewichtsverlies al stagneren, maar ondanks een (veel) hoger gewicht begin deze week (Moederdag Sushi diner), en beduidend minder beweging, niet alleen 1,4 kg minder dan vorige week zondag, maar... m'n BMI is vandaag onder de 30
Er is gewoon 14,6 kg af sinds ik begon op 6 februari
Ik zit qua percentage ook al ruim boven de vereiste 5% verlies na 3 maanden op de volledige dosis (vanaf 6 maart).
Uitgaande van het gewicht dat ik toen had, dus ik ga er vanuit dat voortzetting van het traject geen probleem zal zijn.
Edit: oh, en dan lees ik dit nu pas goed... het gaat om 5% vanaf het oorspronkelijke gewicht maar het ijkpunt is na 3 maanden op de volledige dosis.
[..]
Rustig aanquote:Op zondag 17 mei 2026 16:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar ik was geloof ik een beetje overmoedig met de afbouw paracetamol
Ik ga er vanuit dat de zorgautoriteit idd de volledige dosering bedoelt in die omschrijving, anders zou het wat vreemd zijn als beoordeling of iemand vergoed kan blijven gebruiken.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat is mooi @:Leandra ! Maar is de onderhoudsdosering de volledige dosering? Ik zie anderen hier eerder afbouwen naar een onderhoudsdosering als ze bij het streefgewicht in de buurt komen.
Wij zijn redelijk vergelijkbaar. Ik ben ook 175cm en mijn zelfbedachte streefgewicht was 80 kiloquote:Op zondag 17 mei 2026 20:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat de zorgautoriteit idd de volledige dosering bedoelt in die omschrijving, anders zou het wat vreemd zijn als beoordeling of iemand vergoed kan blijven gebruiken.
Het impliceert idd ook min of meer dat dat de dosis is die je zou moeten blijven gebruiken.
En eerlijk gezegd... ik weet niet hoor, ik vind dit al angstaanjagend snel gaan en heb in mijn Excel document 75 kg als ondergrens neergezet, want ik weet echt niet of het allemaal nog wel zo fraai is als ik (ruim) onder dat gewicht zou komen met mijn 1.75 lengte.
Ik verwacht wel dat ik de dosis ga minderen zodra ik onder de 80 kom.
Volledige dosering lijkt me de dosering waarbij je afvalt. Een onderhoudsdosering komt bij mij over als een vreemde term als het gaat om de dosering die je gebruikt om af te vallen. Het zal afhangen van hoe ze het zelf definieren, maar ik vermoed dat dat niet makkelijk te achterhalen zal zijn.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat de zorgautoriteit idd de volledige dosering bedoelt in die omschrijving, anders zou het wat vreemd zijn als beoordeling of iemand vergoed kan blijven gebruiken.
Het impliceert idd ook min of meer dat dat de dosis is die je zou moeten blijven gebruiken.
En eerlijk gezegd... ik weet niet hoor, ik vind dit al angstaanjagend snel gaan en heb in mijn Excel document 75 kg als ondergrens neergezet, want ik weet echt niet of het allemaal nog wel zo fraai is als ik (ruim) onder dat gewicht zou komen met mijn 1.75 lengte.
Ik verwacht wel dat ik de dosis ga minderen zodra ik onder de 80 kom.
Van de zorgautoriteit (even de dropdown voorwaarden vergoeding Saxenda openen):quote:Op maandag 18 mei 2026 11:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Volledige dosering lijkt me de dosering waarbij je afvalt. Een onderhoudsdosering komt bij mij over als een vreemde term als het gaat om de dosering die je gebruikt om af te vallen. Het zal afhangen van hoe ze het zelf definieren, maar ik vermoed dat dat niet makkelijk te achterhalen zal zijn.
Ik zie het, maar kan daar inderdaad dus geen verdere definitie van 'onderhoudsdosering' vinden.quote:Op maandag 18 mei 2026 14:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Van de zorgautoriteit (even de dropdown voorwaarden vergoeding Saxenda openen):
Advies - vergoed liraglutide (Saxenda®) voor een bepaalde groep patiënten met (ernstig) overgewicht | Zorginstituut Nederland https://share.google/2qMZTmNOczKfxDy0x
Het gaat dus sowieso om je start gewicht, en je begin-dosering zal inderdaad ook niet je onderhouds-dosering zijn. Maar onderhouds-dosering heeft iets permanent, en de insteek van deze medicijnen is toch wel dat het op een gegeven afgebouwd wordt weer, naar of helemaal niks, of een dosering waarbij het gewicht stabiel gehouden kan worden. Dat laatste lijkt me logischer om onderhouds-dosering te noemen.quote:De behandeling moet worden gestaakt als na 3 maanden gebruik van de onderhoudsdosering het aanvankelijke gewicht niet met minstens 5% is afgenomen.
Ik heb nog niemand weten overgeven van de injecties. En de misselijkheid is eerder mild en alleen de eerste paar dagen en opnieuw bij verhoging van de dosis.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 09:29 schreef BE het volgende:
Vorig jaar 30kg afgevallen door ketogeen dieet.
Inmiddels kruipt de weegschaal heeeeeel langzaam weer omhoog.Heb mezelf niet in de hand. Weet ook dat het geen f*ck uitmaakt hoe ik afval, de valkuil zal altijd blijven hoe ik het eraf hou.
Maar ik wil niet totaal terugvallen, er moet echt nog meer af.
GLI al eens gedaan trws, maar ook niks nieuws gehoord daar.
Maar… flinke angst voor misselijkheid en kotsen hier :’) dus dat houdt me eigenlijk tegen.
Maar de verleiding begint toch best groot te worden…
What to do…
Ik zou zo graag een gezond bmi hebben…
Gewoon overleggen met de huisartsquote:Op zaterdag 23 mei 2026 09:55 schreef BE het volgende:
Ik zou ik theorie via de huisarts kunnen, want GLI al gedaan, maar dat voelt als falen. :’)
Terwijl ik het wel belangrijk vind dat ze er vanaf weten, wat ondeugend ook al schreef.
Ik ga er even over malen een tijdje…
Nou dat... vorig jaar een heel jaar niet. Gewoon niet. Ik voelde me heerlijk, at wat ik moest eten en had nergens last van. En nu ben ik weer de hele dag bezig met 'mag ik al'... Gek word ik ervan!quote:Op zaterdag 23 mei 2026 10:59 schreef ondeugend het volgende:
De misselijkheid is inderdaad mild en komt meestal na toch teveel eten. Je moet immers wat eten.
Mocht er toch wat misselijk zijn dan is dat vrijwel meteen op te lossen met genoeg water drinken en eventueel 6 keer per dag een beetje. Daarbij duren bijwerkingen in de regel niet lang
Ik zou het iig proberen. De gezondheidswinst is zo groot
en het is ook heel fijn niet met eten bezig te zijn.
Blijf er naast ook wat krachttraining doen want het spierverlies is voor velen de rotstekeningen bijwerkingen.
Dit is allesbehalve falen!quote:Op zaterdag 23 mei 2026 09:55 schreef BE het volgende:
Ik zou ik theorie via de huisarts kunnen, want GLI al gedaan, maar dat voelt als falen. :’)
Terwijl ik het wel belangrijk vind dat ze er vanaf weten, wat ondeugend ook al schreef.
Ik ga er even over malen een tijdje…
Wat een geweldig resultaat en tof dat je dat hier ook laat weten!quote:Op zaterdag 23 mei 2026 09:14 schreef Kiid het volgende:
Inmiddels 25 kilo verloren, sinds oktober bezig. Als je van te voren mijn streefgewicht had gevraagd, dan was het dit geweest.
Maar ik merk wel dat ik in de afgelopen 5 jaar best wat kilo's aan spier ben verloren. Vroeger jarenlang gefitnessed, maar het gewicht waar ik nu op zit, is niet zoals 5 jaar geleden toen het "perfect" was. Op zich ook wel logisch, heb de afgelopen jaren ook vaak gedieet en gefaald.
Dus voor het mooie ga ik nog een kilo of 3-5 door en dan stabiliseren. Voel me wel weer enorm gelukkig en lekker in mijn vel. Ben blij dat ik de stap heb gewaagd en 0.0 spijt, op gezondheid staat voor mij ook geen prijs.
Hopelijk misschien een steuntje en motivatie voor anderen die nog bezig zijn!
quote:Op zaterdag 23 mei 2026 12:02 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit is allesbehalve falen!
Dit is verder vechten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |