abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220728472
Afvallen met injecties is een medische methode die gebruikmaakt van hormoonachtige stoffen (GLP-1 en/of GIP) die het hongergevoel verminderen en het verzadigingsgevoel verhogen, wat leidt tot minder eten en gewichtsverlies. Populaire medicijnen zijn Ozempic, Wegovy (beiden semaglutide) en Mounjaro (tirzepatide), waarbij Mounjaro vaak als het meest effectieve wordt gezien vanwege zijn dubbele werking op zowel GLP-1 als GIP hormonen. De injecties zijn alleen op recept verkrijgbaar en moeten altijd gecombineerd worden met gedragsverandering, zoals een aangepast eetpatroon en meer beweging, om blijvend succes te garanderen.

Hoe het werkt.

Hormonale werking:
De injecties nabootsen het natuurlijke hormoon GLP-1 en soms ook GIP, die in de darmen worden aangemaakt na een maaltijd.

Verminderde eetlust:
Deze hormonen verminderen de eetlust, verlagen het hongergevoel en zorgen ervoor dat je langer vol zit.

Lagere calorie-inname:
Doordat je minder eet, krijg je minder calorieën binnen, wat bijdraagt aan gewichtsverlies.

Verhoogd verzadigingsgevoel:
Het medicijn zorgt ervoor dat je sneller vol raakt en dat je maag langzamer leegt.

In eerste instantie was het bedoeld voor mensen met diabetes type 2 om de bloedsuikerspiegel te verlagen en de aanmaak van insuline te stimuleren.

Receptplichtig medicijn
Goed om te weten: deze medicijnen zijn veilig en effectief bevonden door het Ministerie van Volksgezondheid. De dagelijkse mini-injecties zijn over het algemeen namelijk pijnloos en de resultaten zijn revolutionair. Maar het is niet zomaar een traject. Om ‘medisch af te vallen met injecties’ moet je een doktersrecept krijgen.

De praktijk leert echter dat je het erg gemakkelijk buiten de huisarts om op de vrije markt kunt krijgen. Tekorten zijn niet meer aan de orde.
Via de huisarts wordt het vooralsnog alleen vergoed door de zorgverzekeraar wanneer er diabetes type 2 is geconstateerd. Wanneer dit niet het geval is zal je het zelf moeten betalen.

Tot slot hier nog wat meer uitleg met beelden

https://eenvandaag.avrotr(...)n-als-ozempic-153122

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-is-razend-populair.

Bekijk deze YouTube-video
pi_220728478
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:46 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ik zou gewoon eens bij Wellis gaan kijken. Zo te lezen heb je je lifestyle best op orde.
Zoveel afvallen gaat gewoon ook veel gemakkelijker met een prik.
Ja, maar welke prik.

Ik had vorig jaar een paar maanden bupropion gehad, in 3 maanden van 112 naar 101. Daarna weer terug naar de esctilalopram, 10mg, en in een anderhalve maand weer terug naar 112/113
  woensdag 6 mei 2026 @ 15:25:02 #3
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220728645
Ik zou in geen geval die 1250 euro aftikken.

Bij Wellis krijg je eerst een vragenlijst waarna je de lijst met opties krijgt. Zal ook afhangen van eventuele andere gezondheidsproblemen.

En lees je even goed in voor je een besluit neemt om een bepaald merk pen te gebruiken.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_220728652
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:52 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Ja, maar welke prik.

Ik had vorig jaar een paar maanden bupropion gehad, in 3 maanden van 112 naar 101. Daarna weer terug naar de esctilalopram, 10mg, en in een anderhalve maand weer terug naar 112/113
Gewoon in overleg met Wellis.
Ze leveren ook de grote merken.
pi_220728844
Bedankt allen voor de handige tips! Kleine opluchting hier dat er ook alternatieven zijn buiten de huisarts om!
pi_220729027
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:37 schreef blessed19 het volgende:

[..]
2x een arts en een paar keer een leefstijl coach.

Ik vind het echt geld over de balk gooien.

doe al een jaar gli. Paar jaar een relatie gehad met een vegan en met haar aardig wat docu's gekeken over gezond/ongezond voedsel. Ik krijg een beweeg maatje en een beweegmakelaar via het gli.

Afgelopen 6 weken elke dag gemiddeld 10 a 11 k stappen gemaakt, eet gezond en alleen maar water en koffie. Nog steeds op hetzelfde gewicht. 43 jaar, 1,79 mtr en 112,7 kg. Bmi dus boven de 35.

Dus nee, die 3k euro krijgen ze echt niet van mij. Echt bizar hoe ze daarmee geld "aftroggelen" van obese mensen.
Als je inderdaad al een jaar gli doet dat heb je volgens mij gewoon recht op volledige vergoeding via je zorgverzekering. Je hebt dan alleen geen keuze mogelijkheden wat betreft het voorgeschreven middel.

Ik zou er eens naar vragen bij je huisarts.
pi_220729099
Wat bizar @blessed19 ! :X Geen wonder dat veel mensen richting het grijze circuit gaan..
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:12:14 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220729354
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:37 schreef blessed19 het volgende:

[..]
2x een arts en een paar keer een leefstijl coach.

Ik vind het echt geld over de balk gooien.

doe al een jaar gli. Paar jaar een relatie gehad met een vegan en met haar aardig wat docu's gekeken over gezond/ongezond voedsel. Ik krijg een beweeg maatje en een beweegmakelaar via het gli.

Afgelopen 6 weken elke dag gemiddeld 10 a 11 k stappen gemaakt, eet gezond en alleen maar water en koffie. Nog steeds op hetzelfde gewicht. 43 jaar, 1,79 mtr en 112,7 kg. Bmi dus boven de 35.

Dus nee, die 3k euro krijgen ze echt niet van mij. Echt bizar hoe ze daarmee geld "aftroggelen" van obese mensen.
Ik zou echt met je huisarts gaan praten, als je al een jaar GLI doet en je zit zo op het randje dat 2 kilo meer of minder de grens van het BMI van 35 is, dan mag ik hopen dat je huisarts daar ook wel in wil meedenken.
Zodat je in principe gewoon Liraglutide vergoed zou kunnen krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:18:28 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220729398
Overigens, vandaag precies 3 maanden geleden begonnen, en er is 13.2 kg af!
Ik kreeg vanmorgen in de sportschool zelfs in het wild al complimentjes dat ik er zo goed uitzie (oa van een trainster die eerder groepslessen heeft gegeven die ik doe), was wel even een "Oh..." toen ik zei dat ik Saxenda gebruikte, maar hey, als het werkt dan werkt het.
BMI zit nog net boven de 30, maar met dit tempo gaat dat ook niet lang meer duren *)

De vraag is wel of dit tempo blijft, want maandag een vrij pittige operatie, en dan 6 weken niet tillen, dus sporten gaat m ook niet worden, ik ben al blij als ik 3 keer daags een wandelingetje van 20 minuten kan maken (wat wel mijn doel is).
Vanaf half juni dus weer opbouwen qua bewegen/sporten.

Edit, voor de statistieken:
Dat is ook 12,5% verlies vanaf het begin met de Liraglutide, dus in 3 maanden, en 6,8% vanaf het moment dat ik aan de volledige dosis begon, toevallig precies 2 maanden geleden.
Ik ga er vanuit dat er dus geen probleem ontstaat qua voortzetten, want volgens mij is de eis 5% verlies na 3 maanden op de volledige dosis.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220729493
Hoe komt men aan de injecties (vraagt voor een vriend ;) )
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:35:18 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220729513
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als je inderdaad al een jaar gli doet dat heb je volgens mij gewoon recht op volledige vergoeding via je zorgverzekering. Je hebt dan alleen geen keuze mogelijkheden wat betreft het voorgeschreven middel.

Dat ligt eraan, er wordt idd alleen maar Liraglutide vergoed, maar niet iedere zorgverzekeraar heeft een preferentiebeleid mbt Liraglutide, dus waar je bij de ene zorgverzekeraar wellicht vastzit aan Vobexoryn, kan het zijn dat je bij de andere zorgverzekeraar wel gewoon Saxenda kunt krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220729525
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:31 schreef Nagelslak het volgende:
Hoe komt men aan de injecties (vraagt voor een vriend ;) )
Lees vorige topic even terug.

Wellis gebruiken veel mensen hier die particulier bezig zijn. Reken op 250 euro per maand.
Anders een traject van leefstijl volgen via je huisarts. En dan misschien wordt na een jaar ofzo vergoed wat je zorgverzekeraar wil.
pi_220729633
Dikke bug hier, iedereen een nieuw topic openen :D
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:59:47 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220729636
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:58 schreef PoesInDoos het volgende:
Dikke bug hier, iedereen een nieuw topic openen :D
Ja, hij leek niet gereekst, ik had iig geen nieuw topic in mijn MyAT staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220729679
Het doorzetten ging ook niet op de normale manier. Hij gaf aan dat het nummer al was opgehoogd en dat klopte echter de OP was verdwenen. Die heb ik met knippen plakken teruggezet.
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:10:20 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220729710
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:05 schreef Horsemen het volgende:
Het doorzetten ging ook niet op de normale manier. Hij gaf aan dat het nummer al was opgehoogd en dat klopte echter de OP was verdwenen. Die heb ik met knippen plakken teruggezet.
Dat ging bij mij dan allemaal wel weer goed, maar het feit dat er nog een "open een nieuw deel" knop was (en nog steeds is) geeft al aan dat het reeksen niet lekker werkte.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220729766
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, hij leek niet gereekst, ik had iig geen nieuw topic in mijn MyAT staan.
Ik zag ze tot voor kort ook niet eens in de New Topics staan. Nu staan er 4 :D
pi_220729779
Hopelijk kan er even een #moderator meekijken?
pi_220729843
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Gedaan, hij stuurt mij door naar de kliniek en dat is "alles wat hij kan doen".
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 19:16:54 #20
236264 crew  capricia
pi_220730141
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:29 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Gedaan, hij stuurt mij door naar de kliniek en dat is "alles wat hij kan doen".
Dan zou ik particulier gaan. Mits je het geld hebt. Die 250 per maand.

Dan heb je ook gewoon meteen wat te zeggen en te kiezen. Want jij betaalt tenslotte.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220730154
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan zou ik particulier gaan. Mits je het geld hebt. Die 250 per maand.

Dan heb je ook gewoon meteen wat te zeggen en te kiezen. Want jij betaalt tenslotte.
Die 250 kan ik wel missen. Denk ook dat het via de belastingdienst voor medicatie terug te vragen is, of zie ik dat verkeerd?
pi_220730155
Ik zag een stukje voorbij komen van Gerard Joling die was afgevallen met spuiten, paar jaar geleden en nu inmiddels op eigen kracht vanwege bijwerkingen.

Even los dat het vrij duur is, zal voor hem geen issue sijn. Zien jullie veel nadelen of bijwerkingen van de spuiten in jullie dagelijks leven?
blablablabla
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 19:21:23 #23
236264 crew  capricia
pi_220730191
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:18 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Die 250 kan ik wel missen. Denk ook dat het via de belastingdienst voor medicatie terug te vragen is, of zie ik dat verkeerd?
Oh dat laatste weet ik eigenlijk helemaal niet.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 6 mei 2026 @ 19:50:43 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220730469
quote:

[..]
Dat zou ik even goed uitzoeken voor je daar vanuitgaat.
Ik denk het niet.

Ik snap eerlijk gezegd je huisarts ook niet, wat zegt hij/zij als je om Liraglutide vraagt omdat je gewoon aan alle eisen voor vergoeding voldoet (mits je geen contra-indicaties hebt)?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220731361
quote:

[..]
Als het op recept van een geregistreerde arts/ huisarts is en dus op medische indicatie is volgens mij wel. Als je dat hebt kan je het vermoedelijk ook goedkoper gewoon via je apotheek bestellen. Geen idee waarom je huisarts niet zou willen meewerken als je aan alle voorwaarden voldoet.
pi_220734489
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als het op recept van een geregistreerde arts/ huisarts is en dus op medische indicatie is volgens mij wel. Als je dat hebt kan je het vermoedelijk ook goedkoper gewoon via je apotheek bestellen. Geen idee waarom je huisarts niet zou willen meewerken als je aan alle voorwaarden voldoet.
Gestuurd over dat de ha ook medicatie kan voorschrijven. Krijg ik alleen terug: dit valt buiten onze competentiegebied

Erg bijzonder. Zou een second opinion van een andere ha een oplossing kunnen zijn?
  donderdag 7 mei 2026 @ 11:14:19 #27
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220734706
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 10:54 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Gestuurd over dat de ha ook medicatie kan voorschrijven. Krijg ik alleen terug: dit valt buiten onze competentiegebied

Erg bijzonder. Zou een second opinion van een andere ha een oplossing kunnen zijn?
Ook ik heb de huisartsenpraktijk gevraagd of ik eventueel een pen met laagste dosis voorgeschreven kon krijgen (mocht het nodig zijn voor onderhoudsdosis) zodat ik het bij de normale apotheek kon halen voor een normale prijs.
Moest ik mij op regelmatige basis melden voor bloedonderzoeken en GLI begeleiding. Ergens komt het woord onderhoudsdosis niet binnen? Er staat gewoon in mijn dossier dat ik 20 kilo kwijt ben door Ozempic.
Geen paniek hier hoor.. Ik ben nu 2,5 maanden Ozempicvrij en 800 gram gegroeid. (Pasen, terrasjes en verjaardagen)
  donderdag 7 mei 2026 @ 11:17:23 #28
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220734770
Er zal wel een of andere lobby achter zitten die zo een proces zo lang mogelijk tegenhoudt.
pi_220734907
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 11:14 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Ook ik heb de huisartsenpraktijk gevraagd of ik eventueel een pen met laagste dosis voorgeschreven kon krijgen (mocht het nodig zijn voor onderhoudsdosis) zodat ik het bij de normale apotheek kon halen voor een normale prijs.
Moest ik mij op regelmatige basis melden voor bloedonderzoeken en GLI begeleiding. Ergens komt het woord onderhoudsdosis niet binnen? Er staat gewoon in mijn dossier dat ik 20 kilo kwijt ben door Ozempic.
Geen paniek hier hoor.. Ik ben nu 2,5 maanden Ozempicvrij en 800 gram gegroeid. (Pasen, terrasjes en verjaardagen)
Daar zou ik zelf voor getekend hebben. Maar je hebt zelf nog geen gli traject gedaan?
  donderdag 7 mei 2026 @ 11:37:02 #30
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220734971
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 11:25 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Daar zou ik zelf voor getekend hebben. Maar je hebt zelf nog geen gli traject gedaan?
Nee in overleg met de huisarts begin vorig jaar niet nodig bevonden. Ik deed alles al goed maar viel niet af door hormonale toestanden vanwege de overgang. Dus mijn leefwijze was keurig op orde maar mijn lijf niet.

Hij wilde mij destijds wel Saxenda voorschrijgen (zelf betalen) maar ik wilde niet elke dag hoeven prikken. Dus ik ben via de commerciele weg aan de Ozempic gegaan. De huisarts weet dat aangezien ik wil dat hij weet welke medicatie ik buiten hem om gebruik ivm bijwerkingen eventuele toekomstige andere medicatie.
Hij weet ook dat ik het project na alle tevredenheid heb afgerond dus dat 2 andere huisartsen van de praktijk nu antwoorden dat ik het GLI project in zou moeten is ietwat lachwekkend.

Ik viel trouwens nog steeds af met een lage dosis maar ben gestopt omdat ik het persoonlijk wel genoeg vond. Ik heb niet meteen de wens om een bonenstaak te gaan worden. ;)
pi_220735181
@ondeugend mijn hersenen doen raar bij jouw eerste alinea, ik had het idee dat jij rond de 25 jaar was! _O-

Vandaag min 9kg, slow but steady. 5 shots van 1 mg gehad nu, omdat ik er geen bijwerkingen van heb blijf ik komende tijd op deze dosis.

Maarrrr de obstipatie.. Daar heb ik vanaf kinds af aan al last van, slik sinds een jaar of 10 ´magnesium hydroxide´ tabletten van de huisarts/apotheek, maar die zijn momenteel niet leverbaar. Iemand tips om toch nog fatsoenlijk naar de wc te kunnen?

Ik drink nauwelijks water (krijg koud drinken moeilijk weg) maar wel anderhalf liter koffie en anderhalf liter thee per dag. En ´s avonds door de skyr 2x 10 gram lijnzaad en chiazaad.
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:02:01 #32
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220735201
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 11:59 schreef PoesInDoos het volgende:
@:ondeugend mijn hersenen doen raar bij jouw eerste alinea, ik had het idee dat jij rond de 25 jaar was! _O-

Al 31 keer 25 inmmiddels! _O-
pi_220735420
quote:
10s.gif Op donderdag 7 mei 2026 11:37 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Nee in overleg met de huisarts begin vorig jaar niet nodig bevonden. Ik deed alles al goed maar viel niet af door hormonale toestanden vanwege de overgang. Dus mijn leefwijze was keurig op orde maar mijn lijf niet.

Hij wilde mij destijds wel Saxenda voorschrijgen (zelf betalen) maar ik wilde niet elke dag hoeven prikken. Dus ik ben via de commerciele weg aan de Ozempic gegaan. De huisarts weet dat aangezien ik wil dat hij weet welke medicatie ik buiten hem om gebruik ivm bijwerkingen eventuele toekomstige andere medicatie.
Hij weet ook dat ik het project na alle tevredenheid heb afgerond dus dat 2 andere huisartsen van de praktijk nu antwoorden dat ik het GLI project in zou moeten is ietwat lachwekkend.

Ik viel trouwens nog steeds af met een lage dosis maar ben gestopt omdat ik het persoonlijk wel genoeg vond. Ik heb niet meteen de wens om een bonenstaak te gaan worden. ;)
Klinkt als een mooi, en voor mij, een hoopvol verhaal. Fijn dat je er zo content mee bent! Was je volgens de bmi +35, en wat is het verschil bij je uiteindelijk geworden?

Hoelang heb je het ozempic traject uiteindelijk gevolgd en wat was je eraan kwijt per maand? Ging dat via Wellis?
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:52:49 #34
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220735476
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:41 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Klinkt als een mooi, en voor mij, een hoopvol verhaal. Fijn dat je er zo content mee bent! Was je volgens de bmi +35, en wat is het verschil bij je uiteindelijk geworden?

Hoelang heb je het ozempic traject uiteindelijk gevolgd en wat was je eraan kwijt per maand? Ging dat via Wellis?
Nee mijn BMI zat rond de 30. Meestal er net onder maar toen ik er een paar keer overheen ging was het genoeg. Ik had enorm last van mijn gewrichten en besloot verdere actie te nemen.

Ik ben vorig jaar midden mei begonnen en afgelopen februari gestopt. Dus 9 maanden geprikt waarvan de laatste 3 maanden afbouwend. Ja via Wellis.. en dat kostte mij grotendeels 249 per maand, tijdens afbouwen minder. Mijn BMI zit nu in het groen 24.5. (Ik ben deze reeks gestart met mijn verhaal en teruglezen geeft ook veel info over de trajecten van de andere users hier)

[ Bericht 0% gewijzigd door ondeugend op 07-05-2026 13:04:56 ]
  donderdag 7 mei 2026 @ 13:09:20 #35
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220735677
Ohh en het kostte mij ook nog een compleet nieuwe garderobe. Die kosten zijn minstens net zo veel als de kosten van de medicatie. :D
pi_220736169
Ik volg het traject via Yazen, ook tevreden over gebruik Mounjaro. Ik betaald maandelijks 99¤ dit is voor een half jaar. Daarnaast komen dan de kosten voor de medicatie.

Ik ben op 1 januari gestart en nu 13 kg kwijt.
  donderdag 7 mei 2026 @ 14:39:22 #37
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220736209
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 14:33 schreef MommyD het volgende:
Ik volg het traject via Yazen, ook tevreden over gebruik Mounjaro. Ik betaald maandelijks 99¤ dit is voor een half jaar. Daarnaast komen dan de kosten voor de medicatie.

Ik ben op 1 januari gestart en nu 13 kg kwijt.
Lekker hoor 13 kilo!
En wat zijn de kosten voor de medicatie?
  donderdag 7 mei 2026 @ 15:21:23 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220736482
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:02 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Al 31 keer 25 inmmiddels! _O-
Hoeveel?? 775??? :o
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 7 mei 2026 @ 15:38:54 #39
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220736640
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 15:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoeveel?? 775??? :o
Al 31 keren voorbij de 25. 😉
Wel al 775 jaar op FOK natuurlijk. :D
pi_220737683
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 14:39 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Lekker hoor 13 kilo!
En wat zijn de kosten voor de medicatie?
Tussen de 250¤ en 450¤ geloof ik.
pi_220765004
Gebeld met zilveren kruis.

Hun vonden het ook bijzonder dat de HA niks wil doen. Advies van hun: second opinion. Daar ga ik dan maar naar op zoek.

Ook kan via zilveren kruis een operatie vergoed worden, maar dan alleen icm met bepaalde ziekenhuizen. Die zal mij dan weer doorwijzen naar zo'n kliniek. Dat zie ik echt als de absolute laatste stap, dus die laat ik even rusten.

Wel dikke credits voor de zilveren kruis, dat ze serieus meedenken en ook adviezen geven.
  maandag 11 mei 2026 @ 18:50:20 #42
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220766604
Goed om te horen @blessed19
Een operatie is best aangrijpend inderdaad en ook geen garantie voor blijvend gezond gewicht. Ik ken mensen die na een tijd weer op het oude gewicht kwamen.
Ik denk ook dat het voordeliger is voor de verzekeraar een of andere prik te vergoeden. En voor jou veel minder aangrijpend.
  maandag 11 mei 2026 @ 20:15:45 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220767584
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 16:02 schreef blessed19 het volgende:
Gebeld met zilveren kruis.

Hun vonden het ook bijzonder dat de HA niks wil doen. Advies van hun: second opinion. Daar ga ik dan maar naar op zoek.

Ook kan via zilveren kruis een operatie vergoed worden, maar dan alleen icm met bepaalde ziekenhuizen. Die zal mij dan weer doorwijzen naar zo'n kliniek. Dat zie ik echt als de absolute laatste stap, dus die laat ik even rusten.

Wel dikke credits voor de zilveren kruis, dat ze serieus meedenken en ook adviezen geven.
Het aantal maagverkleiningen (en andere varianten daarop) is in de VS drastisch gedaald sinds 2023.
De daling daarvan en de stijging van GLP-1 medicatie houden duidelijk verband met elkaar.

Het is net of je huisarts nog in 2020 zit qua mindset.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 12 mei 2026 @ 14:31:01 #44
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_220772752
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:18 schreef Leandra het volgende:
Overigens, vandaag precies 3 maanden geleden begonnen, en er is 13.2 kg af!
Ik kreeg vanmorgen in de sportschool zelfs in het wild al complimentjes dat ik er zo goed uitzie (oa van een trainster die eerder groepslessen heeft gegeven die ik doe), was wel even een "Oh..." toen ik zei dat ik Saxenda gebruikte, maar hey, als het werkt dan werkt het.
BMI zit nog net boven de 30, maar met dit tempo gaat dat ook niet lang meer duren *)

De vraag is wel of dit tempo blijft, want maandag een vrij pittige operatie, en dan 6 weken niet tillen, dus sporten gaat m ook niet worden, ik ben al blij als ik 3 keer daags een wandelingetje van 20 minuten kan maken (wat wel mijn doel is).
Vanaf half juni dus weer opbouwen qua bewegen/sporten.

Edit, voor de statistieken:
Dat is ook 12,5% verlies vanaf het begin met de Liraglutide, dus in 3 maanden, en 6,8% vanaf het moment dat ik aan de volledige dosis begon, toevallig precies 2 maanden geleden.
Ik ga er vanuit dat er dus geen probleem ontstaat qua voortzetten, want volgens mij is de eis 5% verlies na 3 maanden op de volledige dosis.
Wow netjes zeg. Dat gaat hard. Met minder gewicht gaat het sporten ook een stuk makkelijker.

Zelf zit ik nu op - 10kilo in circa 8 a 9 weken. Ik wil nog 8 a 9 kilo en dan ben ik waar ik wil zijn.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  zondag 17 mei 2026 @ 10:20:28 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220820926
OMGWTFBBQ?!
Ik had maandag een vrij zware operatie, en mag voorlopig niet tillen, sporten weetikveel, dus ik zag het gewichtsverlies al stagneren, maar ondanks een (veel) hoger gewicht begin deze week (Moederdag Sushi diner :X), en beduidend minder beweging, niet alleen 1,4 kg minder dan vorige week zondag, maar... m'n BMI is vandaag onder de 30 *O*

Er is gewoon 14,6 kg af sinds ik begon op 6 februari :o
Ik zit qua percentage ook al ruim boven de vereiste 5% verlies na 3 maanden op de volledige dosis (vanaf 6 maart).
Uitgaande van het gewicht dat ik toen had, dus ik ga er vanuit dat voortzetting van het traject geen probleem zal zijn.

Edit: oh, en dan lees ik dit nu pas goed... het gaat om 5% vanaf het oorspronkelijke gewicht maar het ijkpunt is na 3 maanden op de volledige dosis.
quote:
De behandeling moet worden gestaakt als na 3 maanden gebruik van de onderhoudsdosering het aanvankelijke gewicht niet met minstens 5% is afgenomen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Leandra op 17-05-2026 10:29:35 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 17 mei 2026 @ 11:59:48 #46
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220822201
Wat fijn @Leandra!
Van het behandeling staken wanneer geen 5% had ik nog niet eerder gehoord.

[ Bericht 25% gewijzigd door ondeugend op 17-05-2026 12:06:57 ]
pi_220822536
Twijfel nu tussen Yazen of Wellis :@
Life isn't about waiting for the storm to pass...It's about learning to dance in the rain.
  zondag 17 mei 2026 @ 13:42:39 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220823459
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:59 schreef ondeugend het volgende:
Wat fijn @:Leandra!
Van het behandeling staken wanneer geen 5% had ik nog niet eerder gehoord.
Dat is onderdeel van het vergoedingenverhaal bij Liraglutide, maar goed, dat gaat dan om bijna 4 maanden, want een maand opbouw naar volledige dosis, en zoveel is het aan de andere kant ook weer niet.
Bij 79 kg is het net geen 4 kg, maar om met 79 kg in aamerking te komen kun je maximaal 1.50 lang zijn, dus als je dan die 4 kg niet afvalt in 4 maanden dan werkt het gewoon niet.
Bij 114 kg is het 5,7 kg.
En je kunt bij dat gewicht maximaal 1.80 lang zijn om in aanmerking te komen (anders BMI onder de 35), dus dan denk ik weer dat het middel niet echt bij je werkt, als je niet minstens die 5,7 kg in 4 maanden kwijt bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 17 mei 2026 @ 15:10:55 #49
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220824509
Dat zijn hele wiskundige berekeningen. Bizar. :D
  zondag 17 mei 2026 @ 16:33:31 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220825533
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 10:20 schreef Leandra het volgende:
OMGWTFBBQ?!
Ik had maandag een vrij zware operatie, en mag voorlopig niet tillen, sporten weetikveel, dus ik zag het gewichtsverlies al stagneren, maar ondanks een (veel) hoger gewicht begin deze week (Moederdag Sushi diner :X), en beduidend minder beweging, niet alleen 1,4 kg minder dan vorige week zondag, maar... m'n BMI is vandaag onder de 30 *O*

Er is gewoon 14,6 kg af sinds ik begon op 6 februari :o
Ik zit qua percentage ook al ruim boven de vereiste 5% verlies na 3 maanden op de volledige dosis (vanaf 6 maart).
Uitgaande van het gewicht dat ik toen had, dus ik ga er vanuit dat voortzetting van het traject geen probleem zal zijn.

Edit: oh, en dan lees ik dit nu pas goed... het gaat om 5% vanaf het oorspronkelijke gewicht maar het ijkpunt is na 3 maanden op de volledige dosis.
[..]

*O* wat fijn Leandra! Hopelijk is de ingreep goed verlopen.
Resistance is futile.
  zondag 17 mei 2026 @ 16:43:21 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220825710
quote:
7s.gif Op zondag 17 mei 2026 16:33 schreef Seven. het volgende:

[..]
*O* wat fijn Leandra! Hopelijk is de ingreep goed verlopen.
Ja, maar ik was geloof ik een beetje overmoedig met de afbouw paracetamol :X
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 17 mei 2026 @ 17:37:21 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220826680
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 16:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar ik was geloof ik een beetje overmoedig met de afbouw paracetamol :X
Rustig aan ;)
Resistance is futile.
pi_220827595
Dat is mooi @Leandra ! Maar is de onderhoudsdosering de volledige dosering? Ik zie anderen hier eerder afbouwen naar een onderhoudsdosering als ze bij het streefgewicht in de buurt komen.
  zondag 17 mei 2026 @ 20:38:10 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220828039
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 19:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat is mooi @:Leandra ! Maar is de onderhoudsdosering de volledige dosering? Ik zie anderen hier eerder afbouwen naar een onderhoudsdosering als ze bij het streefgewicht in de buurt komen.
Ik ga er vanuit dat de zorgautoriteit idd de volledige dosering bedoelt in die omschrijving, anders zou het wat vreemd zijn als beoordeling of iemand vergoed kan blijven gebruiken.
Het impliceert idd ook min of meer dat dat de dosis is die je zou moeten blijven gebruiken.

En eerlijk gezegd... ik weet niet hoor, ik vind dit al angstaanjagend snel gaan en heb in mijn Excel document 75 kg als ondergrens neergezet, want ik weet echt niet of het allemaal nog wel zo fraai is als ik (ruim) onder dat gewicht zou komen met mijn 1.75 lengte.

Ik verwacht wel dat ik de dosis ga minderen zodra ik onder de 80 kom.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 17 mei 2026 @ 21:06:49 #55
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220828244
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 20:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik ga er vanuit dat de zorgautoriteit idd de volledige dosering bedoelt in die omschrijving, anders zou het wat vreemd zijn als beoordeling of iemand vergoed kan blijven gebruiken.
Het impliceert idd ook min of meer dat dat de dosis is die je zou moeten blijven gebruiken.

En eerlijk gezegd... ik weet niet hoor, ik vind dit al angstaanjagend snel gaan en heb in mijn Excel document 75 kg als ondergrens neergezet, want ik weet echt niet of het allemaal nog wel zo fraai is als ik (ruim) onder dat gewicht zou komen met mijn 1.75 lengte.

Wij zijn redelijk vergelijkbaar. Ik ben ook 175cm en mijn zelfbedachte streefgewicht was 80 kilo
Vanaf dat moment gaan afbouwen en nog eens 6 kilo afgevallen. Totaal -20 kilo
Nu 2.5 maand helemaal gestopt en stabiel. Dus eigenlijk 6 kilo onder mijn streef gewicht
pi_220830771
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 20:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volledige dosering lijkt me de dosering waarbij je afvalt. Een onderhoudsdosering komt bij mij over als een vreemde term als het gaat om de dosering die je gebruikt om af te vallen. Het zal afhangen van hoe ze het zelf definieren, maar ik vermoed dat dat niet makkelijk te achterhalen zal zijn.
  maandag 18 mei 2026 @ 14:36:35 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220832389
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Volledige dosering lijkt me de dosering waarbij je afvalt. Een onderhoudsdosering komt bij mij over als een vreemde term als het gaat om de dosering die je gebruikt om af te vallen. Het zal afhangen van hoe ze het zelf definieren, maar ik vermoed dat dat niet makkelijk te achterhalen zal zijn.
Van de zorgautoriteit (even de dropdown voorwaarden vergoeding Saxenda openen):
Advies - vergoed liraglutide (Saxenda®) voor een bepaalde groep patiënten met (ernstig) overgewicht | Zorginstituut Nederland https://share.google/2qMZTmNOczKfxDy0x
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220832599
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Van de zorgautoriteit (even de dropdown voorwaarden vergoeding Saxenda openen):
Advies - vergoed liraglutide (Saxenda®) voor een bepaalde groep patiënten met (ernstig) overgewicht | Zorginstituut Nederland https://share.google/2qMZTmNOczKfxDy0x
Ik zie het, maar kan daar inderdaad dus geen verdere definitie van 'onderhoudsdosering' vinden.

quote:
De behandeling moet worden gestaakt als na 3 maanden gebruik van de onderhoudsdosering het aanvankelijke gewicht niet met minstens 5% is afgenomen.
Het gaat dus sowieso om je start gewicht, en je begin-dosering zal inderdaad ook niet je onderhouds-dosering zijn. Maar onderhouds-dosering heeft iets permanent, en de insteek van deze medicijnen is toch wel dat het op een gegeven afgebouwd wordt weer, naar of helemaal niks, of een dosering waarbij het gewicht stabiel gehouden kan worden. Dat laatste lijkt me logischer om onderhouds-dosering te noemen.
  maandag 18 mei 2026 @ 15:45:14 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220833146
Mij ook, maar zo staat het er niet.
Overigens heb ik absoluut geen zorgen, ik voldoe er ruimschoots aan (>14%), met nog 2 weken te gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 19 mei 2026 @ 15:44:34 #60
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_220840445
iemand ervaring met chinese Tirzepatide peptides?
pi_220865523
Inmiddels 25 kilo verloren, sinds oktober bezig. Als je van te voren mijn streefgewicht had gevraagd, dan was het dit geweest.

Maar ik merk wel dat ik in de afgelopen 5 jaar best wat kilo's aan spier ben verloren. Vroeger jarenlang gefitnessed, maar het gewicht waar ik nu op zit, is niet zoals 5 jaar geleden toen het "perfect" was. Op zich ook wel logisch, heb de afgelopen jaren ook vaak gedieet en gefaald.

Dus voor het mooie ga ik nog een kilo of 3-5 door en dan stabiliseren. Voel me wel weer enorm gelukkig en lekker in mijn vel. Ben blij dat ik de stap heb gewaagd en 0.0 spijt, op gezondheid staat voor mij ook geen prijs.

Hopelijk misschien een steuntje en motivatie voor anderen die nog bezig zijn!
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  zaterdag 23 mei 2026 @ 09:29:33 #62
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220865567
Vorig jaar 30kg afgevallen door ketogeen dieet.
Inmiddels kruipt de weegschaal heeeeeel langzaam weer omhoog. -O- Heb mezelf niet in de hand. Weet ook dat het geen f*ck uitmaakt hoe ik afval, de valkuil zal altijd blijven hoe ik het eraf hou.
Maar ik wil niet totaal terugvallen, er moet echt nog meer af.
GLI al eens gedaan trws, maar ook niks nieuws gehoord daar.

Maar… flinke angst voor misselijkheid en kotsen hier :’) dus dat houdt me eigenlijk tegen.

Maar de verleiding begint toch best groot te worden…

What to do…
Ik zou zo graag een gezond bmi hebben…
  Moderator zaterdag 23 mei 2026 @ 09:33:33 #63
441859 crew  Lenny77
pi_220865579
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:29 schreef BE het volgende:
Vorig jaar 30kg afgevallen door ketogeen dieet.
Inmiddels kruipt de weegschaal heeeeeel langzaam weer omhoog. -O- Heb mezelf niet in de hand. Weet ook dat het geen f*ck uitmaakt hoe ik afval, de valkuil zal altijd blijven hoe ik het eraf hou.
Maar ik wil niet totaal terugvallen, er moet echt nog meer af.
GLI al eens gedaan trws, maar ook niks nieuws gehoord daar.

Maar… flinke angst voor misselijkheid en kotsen hier :’) dus dat houdt me eigenlijk tegen.

Maar de verleiding begint toch best groot te worden…

What to do…
Ik zou zo graag een gezond bmi hebben…
Ik heb nog niemand weten overgeven van de injecties. En de misselijkheid is eerder mild en alleen de eerste paar dagen en opnieuw bij verhoging van de dosis.
Zolang jij je ook niet gaat overeten zal je ook niet echt misselijk tussendoor zijn.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 23 mei 2026 @ 09:55:09 #64
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220865868
O+

Ik zou ik theorie via de huisarts kunnen, want GLI al gedaan, maar dat voelt als falen. :’)
Terwijl ik het wel belangrijk vind dat ze er vanaf weten, wat ondeugend ook al schreef.

Ik ga er even over malen een tijdje…
  zaterdag 23 mei 2026 @ 10:59:24 #65
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220866255
De misselijkheid is inderdaad mild en komt meestal na toch teveel eten. Je moet immers wat eten.
Mocht er toch wat misselijk zijn dan is dat vrijwel meteen op te lossen met genoeg water drinken en eventueel 6 keer per dag een beetje eten. Daarbij duren bijwerkingen in de regel niet lang

Ik zou het iig proberen. De gezondheidswinst is zo groot
en het is ook heel fijn niet met eten bezig te zijn.

Blijf er naast ook wat krachttraining doen want het spierverlies is voor velen de rotste bijwerking.

[ Bericht 1% gewijzigd door ondeugend op 23-05-2026 12:07:25 ]
  zaterdag 23 mei 2026 @ 11:30:24 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220866363
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:55 schreef BE het volgende:
O+

Ik zou ik theorie via de huisarts kunnen, want GLI al gedaan, maar dat voelt als falen. :’)
Terwijl ik het wel belangrijk vind dat ze er vanaf weten, wat ondeugend ook al schreef.

Gewoon overleggen met de huisarts :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 23 mei 2026 @ 11:46:47 #67
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220866426
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 10:59 schreef ondeugend het volgende:
De misselijkheid is inderdaad mild en komt meestal na toch teveel eten. Je moet immers wat eten.
Mocht er toch wat misselijk zijn dan is dat vrijwel meteen op te lossen met genoeg water drinken en eventueel 6 keer per dag een beetje. Daarbij duren bijwerkingen in de regel niet lang

Ik zou het iig proberen. De gezondheidswinst is zo groot
en het is ook heel fijn niet met eten bezig te zijn.

Blijf er naast ook wat krachttraining doen want het spierverlies is voor velen de rotstekeningen bijwerkingen.
Nou dat... vorig jaar een heel jaar niet. Gewoon niet. Ik voelde me heerlijk, at wat ik moest eten en had nergens last van. En nu ben ik weer de hele dag bezig met 'mag ik al'... Gek word ik ervan!
  zaterdag 23 mei 2026 @ 11:56:33 #68
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220866481
Je kunt het je huisarts gewoon vertellen. Je hebt autonomie en dat vindt men terecht heel belangrijk.
Je hoeft niet met de huisarts in overleg of in discussie.

Maar wel verstandig dat de huisarts het weet. Ook met het oog op wisselwerking met andere medicatie.
  Moderator zaterdag 23 mei 2026 @ 12:02:31 #69
441859 crew  Lenny77
pi_220866509
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:55 schreef BE het volgende:
O+

Dit is allesbehalve falen!
Dit is verder vechten O+
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 23 mei 2026 @ 12:20:19 #70
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220866626
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:14 schreef Kiid het volgende:
Inmiddels 25 kilo verloren, sinds oktober bezig. Als je van te voren mijn streefgewicht had gevraagd, dan was het dit geweest.

Maar ik merk wel dat ik in de afgelopen 5 jaar best wat kilo's aan spier ben verloren. Vroeger jarenlang gefitnessed, maar het gewicht waar ik nu op zit, is niet zoals 5 jaar geleden toen het "perfect" was. Op zich ook wel logisch, heb de afgelopen jaren ook vaak gedieet en gefaald.

Dus voor het mooie ga ik nog een kilo of 3-5 door en dan stabiliseren. Voel me wel weer enorm gelukkig en lekker in mijn vel. Ben blij dat ik de stap heb gewaagd en 0.0 spijt, op gezondheid staat voor mij ook geen prijs.

Hopelijk misschien een steuntje en motivatie voor anderen die nog bezig zijn!
Wat een geweldig resultaat en tof dat je dat hier ook laat weten!
  zaterdag 23 mei 2026 @ 12:34:01 #71
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220866768
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:02 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dit is allesbehalve falen!
Dit is verder vechten O+