Dat is sws geen vanzelfsprekend dingetje in NL. Ook niet als je deze middelen via de huisarts voorgeschreven krijgt.quote:Op zondag 31 mei 2026 00:07 schreef Lenny77 het volgende:
Worden er ooit bloednames gedaan om jullie lever en pancreas te checken?
Bij yazen hoefde mijn moeder geen bloedonderzoek te doen van te voren, ze is niet gestart omdat er 100 euro abonnement kosten bij kwamen. Dus geen idee of je op een later moment dit wel moet doen.quote:Op zondag 31 mei 2026 00:07 schreef Lenny77 het volgende:
Worden er ooit bloednames gedaan om jullie lever en pancreas te checken?
Bij ons mag niemand starten zonder bloedname. En dan opnieuw na 1 maand en dan elke 3 maanden.quote:Op zondag 31 mei 2026 00:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is sws geen vanzelfsprekend dingetje in NL. Ook niet als je deze middelen via de huisarts voorgeschreven krijgt.
Checks van bloed of andere waarden moet je specifiek zelf aanvragen (tenzij duidelijke klachten).
En zonder klachten die op problemen in bloed of pancreas wijzen, gaat geen huisarts je zomaar laten checken.
Precies, ik had het niet beter kunnen verwoorden! Ik gebruik nu een dosis van 3,75mg.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:06 schreef Afgevallene het volgende:
Ik las hier mee maar heb me aangemeld omdat ik zie dat er onduidelijkheid is over wat Yazen nou biedt voor hun abonnementskosten.
Ik ben 25 kilo afgevallen met Mounjaro in een jaar tijd. Ik heb dit via Yazen gedaan.
Als je een jaar abonnement kiest kost het ¤89 per maand voor persoonlijke arts en een persoonlijke coach. Er is een community om met anderen te communiceren, er is een bibliotheek met recepten, artikelen, training video’s. Er zijn modules om te lezen over hoe ben je hier gekomen, want kan je er aan veranderen. Die over emotioneel eten was voor mij wel een hele goede.
Je mag niet starten zonder bloedonderzoek en foto’s van je lichaam. Je kan kiezen tussen de verschillende soorten maar ik koos zelf voor mounjaro.
Elke drie maanden moet je weer foto’s van jezelf uploaden, anders geen nieuw recept. Idem voor het bloedonderzoek maar dan elke 6 maanden. Ik heb er nu 3 gehad.
Die foto’s zijn trouwens heel goed om zelf te zien dat er echt wel wat gebeurd al zie je het zelf door elke dag in de spiegel te kijken niet direct.
En elke paar weken moet je maten van je taillen en heupen en nek opgeven.
Ik ben zelf nooit hoger gegaan dan dosis 2, de 5mg. Ik viel er mee af dus waarom harder pushen. Icm met het abonnement kostte dat me ¤240 per maand. Als je een hogere dosis nodig hebt zal het duurder zijn.
De pen kost trouwens geen kracht om in te drukken. Dat was een klacht van iemand bij een ander merk dacht ik.
En waar Yazen niet mee te koop loopt is het feit dat na goede resultaten na een jaar, je naar een veel goedkopere optie kan. Je hebt dan de app nog steeds met community en recepten, artikelen maar geen persoonlijke arts en coach meer. Dan moet je het zelf allemaal wel kunnen is het idee. Je kan dan modules kiezen. Ik heb nu alleen de app en recept verlenging nog en dat kost me ¤34,99 per maand naast het medicijn. Op advies van de persoonlijke arts voor ik overstapte qua abonnement, ga ik binnenkort met 1,25mg naar beneden en zo in stappen afbouwen. Aangezien de dosis niet zo hoog was zal ik daar niet zo heel lang over doen.
Het is nu 99 ppquote:Op zondag 31 mei 2026 13:06 schreef Afgevallene het volgende:
Ik las hier mee maar heb me aangemeld omdat ik zie dat er onduidelijkheid is over wat Yazen nou biedt voor hun abonnementskosten.
Ik ben 25 kilo afgevallen met Mounjaro in een jaar tijd. Ik heb dit via Yazen gedaan.
Als je een jaar abonnement kiest kost het ¤89 per maand voor persoonlijke arts en een persoonlijke coach. Er is een community om met anderen te communiceren, er is een bibliotheek met recepten, artikelen, training video’s. Er zijn modules om te lezen over hoe ben je hier gekomen, want kan je er aan veranderen. Die over emotioneel eten was voor mij wel een hele goede.
Je mag niet starten zonder bloedonderzoek en foto’s van je lichaam. Je kan kiezen tussen de verschillende soorten maar ik koos zelf voor mounjaro.
Elke drie maanden moet je weer foto’s van jezelf uploaden, anders geen nieuw recept. Idem voor het bloedonderzoek maar dan elke 6 maanden. Ik heb er nu 3 gehad.
Die foto’s zijn trouwens heel goed om zelf te zien dat er echt wel wat gebeurd al zie je het zelf door elke dag in de spiegel te kijken niet direct.
En elke paar weken moet je maten van je taillen en heupen en nek opgeven.
Ik ben zelf nooit hoger gegaan dan dosis 2, de 5mg. Ik viel er mee af dus waarom harder pushen. Icm met het abonnement kostte dat me ¤240 per maand. Als je een hogere dosis nodig hebt zal het duurder zijn.
De pen kost trouwens geen kracht om in te drukken. Dat was een klacht van iemand bij een ander merk dacht ik.
En waar Yazen niet mee te koop loopt is het feit dat na goede resultaten na een jaar, je naar een veel goedkopere optie kan. Je hebt dan de app nog steeds met community en recepten, artikelen maar geen persoonlijke arts en coach meer. Dan moet je het zelf allemaal wel kunnen is het idee. Je kan dan modules kiezen. Ik heb nu alleen de app en recept verlenging nog en dat kost me ¤34,99 per maand naast het medicijn. Op advies van de persoonlijke arts voor ik overstapte qua abonnement, ga ik binnenkort met 1,25mg naar beneden en zo in stappen afbouwen. Aangezien de dosis niet zo hoog was zal ik daar niet zo heel lang over doen.
quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:49 schreef Vino_Tinto het volgende:
[..]
Dat is niet wat ze zeggen in de chat. Mijn moeder stuurt dit naar mij
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
"foto’s van je lichaam opsturen"?quote:Op zondag 31 mei 2026 13:06 schreef Afgevallene het volgende:
Ik las hier mee maar heb me aangemeld omdat ik zie dat er onduidelijkheid is over wat Yazen nou biedt voor hun abonnementskosten.
Ik ben 25 kilo afgevallen met Mounjaro in een jaar tijd. Ik heb dit via Yazen gedaan.
Als je een jaar abonnement kiest kost het ¤89 per maand voor persoonlijke arts en een persoonlijke coach. Er is een community om met anderen te communiceren, er is een bibliotheek met recepten, artikelen, training video’s. Er zijn modules om te lezen over hoe ben je hier gekomen, want kan je er aan veranderen. Die over emotioneel eten was voor mij wel een hele goede.
Je mag niet starten zonder bloedonderzoek en foto’s van je lichaam. Je kan kiezen tussen de verschillende soorten maar ik koos zelf voor mounjaro.
Elke drie maanden moet je weer foto’s van jezelf uploaden, anders geen nieuw recept. Idem voor het bloedonderzoek maar dan elke 6 maanden. Ik heb er nu 3 gehad.
Die foto’s zijn trouwens heel goed om zelf te zien dat er echt wel wat gebeurd al zie je het zelf door elke dag in de spiegel te kijken niet direct.
En elke paar weken moet je maten van je taillen en heupen en nek opgeven.
Ik ben zelf nooit hoger gegaan dan dosis 2, de 5mg. Ik viel er mee af dus waarom harder pushen. Icm met het abonnement kostte dat me ¤240 per maand. Als je een hogere dosis nodig hebt zal het duurder zijn.
De pen kost trouwens geen kracht om in te drukken. Dat was een klacht van iemand bij een ander merk dacht ik.
En waar Yazen niet mee te koop loopt is het feit dat na goede resultaten na een jaar, je naar een veel goedkopere optie kan. Je hebt dan de app nog steeds met community en recepten, artikelen maar geen persoonlijke arts en coach meer. Dan moet je het zelf allemaal wel kunnen is het idee. Je kan dan modules kiezen. Ik heb nu alleen de app en recept verlenging nog en dat kost me ¤34,99 per maand naast het medicijn. Op advies van de persoonlijke arts voor ik overstapte qua abonnement, ga ik binnenkort met 1,25mg naar beneden en zo in stappen afbouwen. Aangezien de dosis niet zo hoog was zal ik daar niet zo heel lang over doen.
Ja dat wilde mijn moedern ook nietquote:Op zondag 31 mei 2026 19:17 schreef capricia het volgende:
[..]
"foto’s van je lichaam opsturen"?
Dat zou voor mij wel een red flag zijn.
Ik snap dat dat een veiligheidscriterium is maar dat zou ik ook niet willen.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:17 schreef capricia het volgende:
[..]
"foto’s van je lichaam opsturen"?
Dat zou voor mij wel een red flag zijn.
Heeft toch ook totaal niets met veiligheid te maken. Want wie controleert of jij dat wel bent, op die foto.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:35 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ik snap dat dat een veiligheidscriterium is maar dat zou ik ook niet willen.
Nee maar zo denken ze de kans kleiner te maken dat met weinig overgewicht wil gaan prikken om in die bikini te passen. En zo kunnen ze zeggen dat ze er "alles" aan doen om misbruik te voorkomen.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Heeft toch ook totaal niets met veiligheid te maken. Want wie controleert of jij dat wel bent, op die foto.
Echt hoor.
Fotos van je lichaam opsturen naar commerciële bedrijven. Ik ben daar niet zo happig op.
En maten van je taille etc doorgeven een je bloed aan ze geven (biomarkers willen ze weten) etc.
Jammer dat mensen zo door een hoepel moeten springen voor een goedwerkend product.
Jij wordt iig niet afgekeurd hoor. Het is juist goed dat je het benoemd zodat men de keus heeft. Er zijn mensen die het een voordeel vinden en zich beter voelen met controle en begeleiding en mensen die het te veel gedoe vinden. Is allemaal prima toch? Juist goed dat jij ook een andere optie laat zien. Al is de keus aan de koper natuurlijk.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:03 schreef Afgevallene het volgende:
Het bloedonderzoek is bij dezelfde partij met hetzelfde formuliertje waarbij ik kan zien wat er is aangekruist als dat ik via de huisarts een bloedonderzoek doe. Kan je iets heel spannends van willen maken maar dat is het niet.
De foto steeds in dezelfde kleding op dezelfde plek wordt er gevraagd want iedereen kan wel beweren dat hij bmi 30 heeft toch? Mijn kont en buik op de foto uploaden lig ik niet wakker van.
Ik vind zelf Yazen een stuk meer de vinger aan de pols houden dan alle andere partijen die hier genoemd worden. Maar zonder onderzoek en begeleiding wordt afgekeurd en met onderzoek en begeleiding wordt ook afgekeurd want dat gaat weer te ver. Het zal wel.
Kwam hier voor de ervaringen maar het is vooral commentaar leveren lijkt het.
Welke criteria? Weten ze dan hoe je lever en pancreas er aan toe zijn als je start? Hoe je witte bloedcellen staan?quote:Op zondag 31 mei 2026 19:15 schreef #ANONIEM het volgende:
En bloedonderzoek hoeft niet
[ afbeelding ]
Ik heb het vandaag gevraagd aan de praktijkondersteuner van de huisarts, omdat ik die toch sprak ivm dit traject (want 3 maanden volledoge dosis), en dat was niet nodig, want "dat is voor deze medicatie geen criterium".quote:Op maandag 1 juni 2026 23:48 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Welke criteria? Weten ze dan hoe je lever en pancreas er aan toe zijn als je start? Hoe je witte bloedcellen staan?
Hm.. misschien doen wij dan aan overshooting? Zou wel kunnen hoor.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 00:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het vandaag gevraagd aan de praktijkondersteuner van de huisarts, omdat ik die toch sprak ivm dit traject (want 3 maanden volledoge dosis), en dat was niet nodig, want "dat is voor deze medicatie geen criterium".
Ze was helemaal blij met mijn (zeer complete) excel, want ze hebben niet veel ervaring met de medicatie en het werkt bij mij ook nog eens als een tierelier, maar bloedtest vanwege lever en alvleesklier is in NL kennelijk geen noodzaak...
Ik vind het vooral grappig dat Semaglutide en Tirzepatide hier niet vergoed worden omdat ze nog niet bewezen veilig zouden zijn, maar we tegelijkertijd helemaal niet screenen qua lever en pancreas bij Liraglutide, dat wel bewezen veilig zou zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:55 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hm.. misschien doen wij dan aan overshooting? Zou wel kunnen hoor.
Daar kan ik me dan wel weer wat bij voorstellen, je wilt niet dat mensen onverklaarbaar gewichtsverlies hebben in combinatie met de issues die ze sowieso al hebben waardoor ze bloed nodig hebben.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 15:04 schreef PoesInDoos het volgende:
Ik ben na jaren van een soort medicatie af waarbij je geen bloed/plasma mag doneren. Dus net heel enthousiast naar Sanquin om m'n inschrijving te heractiveren.
Nope.
Mag dus ook niet met Ozempic
Lijkt me sterk dat dat van 1x doneren komt, je zit ook met een halfwaardetijd en alles.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 15:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar kan ik me dan wel weer wat bij voorstellen, je wilt niet dat mensen onverklaarbaar gewichtsverlies hebben in combinatie met de issues die ze sowieso al hebben waardoor ze bloed nodig hebben.
quote:Mag ik doneren als ik Ozempic gebruik?
Als je Ozempic gebruikt, mag je 2 maanden na je laatste injectie weer doneren. Dit uitstel is vanwege mogelijke schade voor de ongeboren vrucht van de patiënt die bloed of plasma krijgt. Bij (verwacht) langdurig of levenslang gebruik, kun je helaas niet meer doneren.
Voor vergelijkbare medicatie geldt:
Dulaglutide (Trulicity): 2 maanden na laatste gebruik mag je weer doneren
Liraglutide (Victoza, Saxenda): geen bezwaar of uitstel van donatie
Semaglutide (Ozempic, Rybelsus): 2 maanden na laatste gebruik mag je weer doneren
Tirzepatide (Mounjaro): 4 weken na laatste gebruik mag je weer doneren
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |