abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220728472
Afvallen met injecties is een medische methode die gebruikmaakt van hormoonachtige stoffen (GLP-1 en/of GIP) die het hongergevoel verminderen en het verzadigingsgevoel verhogen, wat leidt tot minder eten en gewichtsverlies. Populaire medicijnen zijn Ozempic, Wegovy (beiden semaglutide) en Mounjaro (tirzepatide), waarbij Mounjaro vaak als het meest effectieve wordt gezien vanwege zijn dubbele werking op zowel GLP-1 als GIP hormonen. De injecties zijn alleen op recept verkrijgbaar en moeten altijd gecombineerd worden met gedragsverandering, zoals een aangepast eetpatroon en meer beweging, om blijvend succes te garanderen.

Hoe het werkt.

Hormonale werking:
De injecties nabootsen het natuurlijke hormoon GLP-1 en soms ook GIP, die in de darmen worden aangemaakt na een maaltijd.

Verminderde eetlust:
Deze hormonen verminderen de eetlust, verlagen het hongergevoel en zorgen ervoor dat je langer vol zit.

Lagere calorie-inname:
Doordat je minder eet, krijg je minder calorieën binnen, wat bijdraagt aan gewichtsverlies.

Verhoogd verzadigingsgevoel:
Het medicijn zorgt ervoor dat je sneller vol raakt en dat je maag langzamer leegt.

In eerste instantie was het bedoeld voor mensen met diabetes type 2 om de bloedsuikerspiegel te verlagen en de aanmaak van insuline te stimuleren.

Receptplichtig medicijn
Goed om te weten: deze medicijnen zijn veilig en effectief bevonden door het Ministerie van Volksgezondheid. De dagelijkse mini-injecties zijn over het algemeen namelijk pijnloos en de resultaten zijn revolutionair. Maar het is niet zomaar een traject. Om ‘medisch af te vallen met injecties’ moet je een doktersrecept krijgen.

De praktijk leert echter dat je het erg gemakkelijk buiten de huisarts om op de vrije markt kunt krijgen. Tekorten zijn niet meer aan de orde.
Via de huisarts wordt het vooralsnog alleen vergoed door de zorgverzekeraar wanneer er diabetes type 2 is geconstateerd. Wanneer dit niet het geval is zal je het zelf moeten betalen.

Tot slot hier nog wat meer uitleg met beelden

https://eenvandaag.avrotr(...)n-als-ozempic-153122

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-is-razend-populair.

Bekijk deze YouTube-video
pi_220728478
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:46 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ik zou gewoon eens bij Wellis gaan kijken. Zo te lezen heb je je lifestyle best op orde.
Zoveel afvallen gaat gewoon ook veel gemakkelijker met een prik.
Ja, maar welke prik.

Ik had vorig jaar een paar maanden bupropion gehad, in 3 maanden van 112 naar 101. Daarna weer terug naar de esctilalopram, 10mg, en in een anderhalve maand weer terug naar 112/113
  woensdag 6 mei 2026 @ 15:25:02 #3
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220728645
Ik zou in geen geval die 1250 euro aftikken.

Bij Wellis krijg je eerst een vragenlijst waarna je de lijst met opties krijgt. Zal ook afhangen van eventuele andere gezondheidsproblemen.

En lees je even goed in voor je een besluit neemt om een bepaald merk pen te gebruiken.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_220728652
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:52 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Ja, maar welke prik.

Ik had vorig jaar een paar maanden bupropion gehad, in 3 maanden van 112 naar 101. Daarna weer terug naar de esctilalopram, 10mg, en in een anderhalve maand weer terug naar 112/113
Gewoon in overleg met Wellis.
Ze leveren ook de grote merken.
pi_220728844
Bedankt allen voor de handige tips! Kleine opluchting hier dat er ook alternatieven zijn buiten de huisarts om!
pi_220729027
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:37 schreef blessed19 het volgende:

[..]
2x een arts en een paar keer een leefstijl coach.

Ik vind het echt geld over de balk gooien.

doe al een jaar gli. Paar jaar een relatie gehad met een vegan en met haar aardig wat docu's gekeken over gezond/ongezond voedsel. Ik krijg een beweeg maatje en een beweegmakelaar via het gli.

Afgelopen 6 weken elke dag gemiddeld 10 a 11 k stappen gemaakt, eet gezond en alleen maar water en koffie. Nog steeds op hetzelfde gewicht. 43 jaar, 1,79 mtr en 112,7 kg. Bmi dus boven de 35.

Dus nee, die 3k euro krijgen ze echt niet van mij. Echt bizar hoe ze daarmee geld "aftroggelen" van obese mensen.
Als je inderdaad al een jaar gli doet dat heb je volgens mij gewoon recht op volledige vergoeding via je zorgverzekering. Je hebt dan alleen geen keuze mogelijkheden wat betreft het voorgeschreven middel.

Ik zou er eens naar vragen bij je huisarts.
pi_220729099
Wat bizar @blessed19 ! :X Geen wonder dat veel mensen richting het grijze circuit gaan..
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:12:14 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220729354
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:37 schreef blessed19 het volgende:

[..]
2x een arts en een paar keer een leefstijl coach.

Ik vind het echt geld over de balk gooien.

doe al een jaar gli. Paar jaar een relatie gehad met een vegan en met haar aardig wat docu's gekeken over gezond/ongezond voedsel. Ik krijg een beweeg maatje en een beweegmakelaar via het gli.

Afgelopen 6 weken elke dag gemiddeld 10 a 11 k stappen gemaakt, eet gezond en alleen maar water en koffie. Nog steeds op hetzelfde gewicht. 43 jaar, 1,79 mtr en 112,7 kg. Bmi dus boven de 35.

Dus nee, die 3k euro krijgen ze echt niet van mij. Echt bizar hoe ze daarmee geld "aftroggelen" van obese mensen.
Ik zou echt met je huisarts gaan praten, als je al een jaar GLI doet en je zit zo op het randje dat 2 kilo meer of minder de grens van het BMI van 35 is, dan mag ik hopen dat je huisarts daar ook wel in wil meedenken.
Zodat je in principe gewoon Liraglutide vergoed zou kunnen krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:18:28 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220729398
Overigens, vandaag precies 3 maanden geleden begonnen, en er is 13.2 kg af!
Ik kreeg vanmorgen in de sportschool zelfs in het wild al complimentjes dat ik er zo goed uitzie (oa van een trainster die eerder groepslessen heeft gegeven die ik doe), was wel even een "Oh..." toen ik zei dat ik Saxenda gebruikte, maar hey, als het werkt dan werkt het.
BMI zit nog net boven de 30, maar met dit tempo gaat dat ook niet lang meer duren *)

De vraag is wel of dit tempo blijft, want maandag een vrij pittige operatie, en dan 6 weken niet tillen, dus sporten gaat m ook niet worden, ik ben al blij als ik 3 keer daags een wandelingetje van 20 minuten kan maken (wat wel mijn doel is).
Vanaf half juni dus weer opbouwen qua bewegen/sporten.

Edit, voor de statistieken:
Dat is ook 12,5% verlies vanaf het begin met de Liraglutide, dus in 3 maanden, en 6,8% vanaf het moment dat ik aan de volledige dosis begon, toevallig precies 2 maanden geleden.
Ik ga er vanuit dat er dus geen probleem ontstaat qua voortzetten, want volgens mij is de eis 5% verlies na 3 maanden op de volledige dosis.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220729493
Hoe komt men aan de injecties (vraagt voor een vriend ;) )
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:35:18 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220729513
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als je inderdaad al een jaar gli doet dat heb je volgens mij gewoon recht op volledige vergoeding via je zorgverzekering. Je hebt dan alleen geen keuze mogelijkheden wat betreft het voorgeschreven middel.

Dat ligt eraan, er wordt idd alleen maar Liraglutide vergoed, maar niet iedere zorgverzekeraar heeft een preferentiebeleid mbt Liraglutide, dus waar je bij de ene zorgverzekeraar wellicht vastzit aan Vobexoryn, kan het zijn dat je bij de andere zorgverzekeraar wel gewoon Saxenda kunt krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220729525
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:31 schreef Nagelslak het volgende:
Hoe komt men aan de injecties (vraagt voor een vriend ;) )
Lees vorige topic even terug.

Wellis gebruiken veel mensen hier die particulier bezig zijn. Reken op 250 euro per maand.
Anders een traject van leefstijl volgen via je huisarts. En dan misschien wordt na een jaar ofzo vergoed wat je zorgverzekeraar wil.
pi_220729633
Dikke bug hier, iedereen een nieuw topic openen :D
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:59:47 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220729636
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:58 schreef PoesInDoos het volgende:
Dikke bug hier, iedereen een nieuw topic openen :D
Ja, hij leek niet gereekst, ik had iig geen nieuw topic in mijn MyAT staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220729679
Het doorzetten ging ook niet op de normale manier. Hij gaf aan dat het nummer al was opgehoogd en dat klopte echter de OP was verdwenen. Die heb ik met knippen plakken teruggezet.
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:10:20 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220729710
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:05 schreef Horsemen het volgende:
Het doorzetten ging ook niet op de normale manier. Hij gaf aan dat het nummer al was opgehoogd en dat klopte echter de OP was verdwenen. Die heb ik met knippen plakken teruggezet.
Dat ging bij mij dan allemaal wel weer goed, maar het feit dat er nog een "open een nieuw deel" knop was (en nog steeds is) geeft al aan dat het reeksen niet lekker werkte.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220729766
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, hij leek niet gereekst, ik had iig geen nieuw topic in mijn MyAT staan.
Ik zag ze tot voor kort ook niet eens in de New Topics staan. Nu staan er 4 :D
pi_220729779
Hopelijk kan er even een #moderator meekijken?
pi_220729843
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Gedaan, hij stuurt mij door naar de kliniek en dat is "alles wat hij kan doen".
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 19:16:54 #20
236264 crew  capricia
pi_220730141
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:29 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Gedaan, hij stuurt mij door naar de kliniek en dat is "alles wat hij kan doen".
Dan zou ik particulier gaan. Mits je het geld hebt. Die 250 per maand.

Dan heb je ook gewoon meteen wat te zeggen en te kiezen. Want jij betaalt tenslotte.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220730154
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan zou ik particulier gaan. Mits je het geld hebt. Die 250 per maand.

Dan heb je ook gewoon meteen wat te zeggen en te kiezen. Want jij betaalt tenslotte.
Die 250 kan ik wel missen. Denk ook dat het via de belastingdienst voor medicatie terug te vragen is, of zie ik dat verkeerd?
pi_220730155
Ik zag een stukje voorbij komen van Gerard Joling die was afgevallen met spuiten, paar jaar geleden en nu inmiddels op eigen kracht vanwege bijwerkingen.

Even los dat het vrij duur is, zal voor hem geen issue sijn. Zien jullie veel nadelen of bijwerkingen van de spuiten in jullie dagelijks leven?
blablablabla
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 19:21:23 #23
236264 crew  capricia
pi_220730191
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:18 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Die 250 kan ik wel missen. Denk ook dat het via de belastingdienst voor medicatie terug te vragen is, of zie ik dat verkeerd?
Oh dat laatste weet ik eigenlijk helemaal niet.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 6 mei 2026 @ 19:50:43 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220730469
quote:

[..]
Dat zou ik even goed uitzoeken voor je daar vanuitgaat.
Ik denk het niet.

Ik snap eerlijk gezegd je huisarts ook niet, wat zegt hij/zij als je om Liraglutide vraagt omdat je gewoon aan alle eisen voor vergoeding voldoet (mits je geen contra-indicaties hebt)?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220731361
quote:

[..]
Als het op recept van een geregistreerde arts/ huisarts is en dus op medische indicatie is volgens mij wel. Als je dat hebt kan je het vermoedelijk ook goedkoper gewoon via je apotheek bestellen. Geen idee waarom je huisarts niet zou willen meewerken als je aan alle voorwaarden voldoet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')