abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220708778


Staan jullie open voor het eten van insecten? In de toekomst ontkomen we er waarschijnlijk niet aan. Insecten zijn veel beter voor het milieu en kan ondervoeding worden geëlimineerd.

Wordt veel onderzoek naar gedaan. Kakkerlakkenmelk bevat bijvoorbeeld meer eiwit en vitamines dan koemelk. Toch een beter alternatief, maar mensen kijken er vaak vies tegenaan. We eten ook gewoon zee-insecten, dus waarom niet die op land leven?

In veel landen al een delicatesse
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220708897
Never!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_220708915
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:04 schreef halfway het volgende:
Never!
Maar waarom niet? Over 30 jaar zou je waarschijnlijk wel moeten als de wereldbevolkingmodellen het mis hebben.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220708938
Ik moet niks.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 3 mei 2026 @ 22:03:45 #5
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220709380
Krekels gegeten, smaakte naar vet krokant karton. Nope, niet mijn ding

Geen mij maar een bavette ofzo
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_220709578
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 22:03 schreef Molo het volgende:
Krekels gegeten, smaakte naar vet krokant karton. Nope, niet mijn ding

Geen mij maar een bavette ofzo
Krekels smaken gewoon naar hetgeen waarmee je het kruid toch? Weleens ham-kaas krekels op en die smaakte goed.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220709615
Niet gauw. Ik vind het gevoelsmatig vies, zoals ik ook niet gauw helder blauw gekleurd vlees zou eten ofzo, of iets met de structuur van een oester. Oesters walg ik ook van.
-nee-
pi_220709666
Op zich wel, maar niet in de vorm van het insect zelf. Een burger, ach dat kan best. Of verwerkt in een worst.. zal mij worst wezen.

maar een krekel, meelworm of weet ik veel wat. nee bedankt.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 3 mei 2026 @ 22:42:59 #9
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_220709676
Nee
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_220709680
Ik ben vegetariër, insecten zijn dieren, dus nee :)
pi_220709718
Nee niet echt, maar ik ben wel benieuwd welke insecten dan geschikt zijn voor menselijke consumptie.
Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets lekker zal gaan vinden, maar ik zou het wel proberen.
pi_220709731
Ik zou het best een keer willen proberen
  Moderator maandag 4 mei 2026 @ 05:57:38 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220710449
Ik sta er voor open maar liever niet

Net als hond (lief O+ ) of kat (vreselijke monsters)

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 04-05-2026 06:47:42 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 4 mei 2026 @ 06:29:48 #14
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_220710468
Heb het een paar keer gegeten. Op zijn best is het niks bijzonders. Vond het vervelend dat allemaal velletjes van de sprinkhaan tussen mijn tanden bleven zitten.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_220710804
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 06:29 schreef Kaneelstokje het volgende:
Heb het een paar keer gegeten. Op zijn best is het niks bijzonders. Vond het vervelend dat allemaal velletjes van de sprinkhaan tussen mijn tanden bleven zitten.
Oh gatver
pi_220710812
Het trekt mij niet. Er zit ook bijna niks aan en hoef geen hele beesten.
Maar dingen als de poten van de kip en andere onderdelen die als delicatesse worden gezien trekken mij ook niet
pi_220710862
Ehm nee geen haar op mijn hoofd die dat daar aan denkt.
De gedachte alleen al makes me :r :r
I'm not online, it's just your imagination
pi_220711568
Gadver-fucking-damme.

Nee dus. In geen honderdduizend jaar.
  maandag 4 mei 2026 @ 10:08:22 #19
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220711593
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2026 22:30 schreef Marsenal het volgende:
Niet gauw. Ik vind het gevoelsmatig vies, zoals ik ook niet gauw helder blauw gekleurd vlees zou eten ofzo, of iets met de structuur van een oester. Oesters walg ik ook van.
Hier kan ik me aardig in vinden.
pi_220711768
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 22:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben vegetariër, insecten zijn dieren, dus nee :)
Dit inderdaad.

Daarnaast lijkt het me oninteressant voer. Het heeft niet echt veel smaak schijnt het, en vaak wordt het vermalen, bijv als meel. Daarvoor zijn veel betere alternatieven. Ik blijf dan liever granen, noten, bonen en linzen eten.
  maandag 4 mei 2026 @ 10:47:23 #22
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220711813
Vroeger met mountainbiken regelmatig een vlieg verorberd :X :r
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220711840
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Vroeger met mountainbiken regelmatig een vlieg verorberd :X :r
Ja ik ook, maar dat gebeurt nauwelijks nog want er zijn hier steeds minder insecten. Echt opvallend weinig. Zeker als je door boerenland rijdt.
pi_220714849
Als ze het er niet meer uit laten zien als een insect is het prima. Als ik kip eet wil ook niet dat de kop er nog aan zit bijvoorbeeld.
Fan van Hiddendoe en sanasoufi
  maandag 4 mei 2026 @ 22:41:48 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220717111
Nee. Dan word ik nog liever vegetarier of koop mijn eigen kippen of zo.
Ik eet ook geen zeedieren zoals garnalen of kreeft omdat ze te veel op insecten lijken.

Maar ik ben wel voorstander om het te normaliseren/aanleren onder de nieuwe generatie. Zo kom je inderdaad van die enorme veestapel af.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220720701
Cake met insecten en gebakken insecten gegeten.
Eet liever vlees
pi_220720727
Bijna iedereen heeft al insecten gegeten, ze worden best vaak gebruikt als kleurstof.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 15:14:30 #28
299769 SoS87
FC Utereg
pi_220720917
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 14:44 schreef Managarm het volgende:
Bijna iedereen heeft al insecten gegeten, ze worden best vaak gebruikt als kleurstof.
Luizen in roze koek als bekend voorbeeld. :P
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 22:13:43 #29
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_220724543
Van die gedroogde meelwormpjes smaken wat notig. Weinig bijzonder.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  woensdag 6 mei 2026 @ 13:34:38 #30
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220728020
TS heeft weer een topic geopend in het kader van bezigheidstherapie of zo.
In de OP wordt alleen maar een vraag gedumpt, waarna TS al snel niets meer van zich laat horen.

Mijn vraag m.b.t. de in de OP genoemde 'zee-insecten' wordt ook niet meer beantwoord...
  woensdag 6 mei 2026 @ 14:34:43 #31
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220728405
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:34 schreef MadMaster het volgende:
TS heeft weer een topic geopend in het kader van bezigheidstherapie of zo.
In de OP wordt alleen maar een vraag gedumpt, waarna TS al snel niets meer van zich laat horen.

Mijn vraag m.b.t. de in de OP genoemde 'zee-insecten' wordt ook niet meer beantwoord...
Gaarne sluiten die handel ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 20 mei 2026 @ 08:31:31 #32
65846 Bocaj
47th President.
pi_220844856
Nee Nee NEEN!! :r
pi_220858344
Als de industrie het uiterlijk en de structuur onherkenbaar maakt en het niet achterlijk duur wordt.....waarom niet?
Alleen zie ik dat voorlopig niet gebeuren
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator zaterdag 23 mei 2026 @ 13:49:58 #34
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220867427
Ze zijn in labo's aan het testen om hun eigen vlees te laten groeien. Ik zie het nog voor me dat ze Vlees zelfs gaan kweken in kweekcenta Onlangs las ik ook een artikel dat ze hun eigen kuiken lieten ontwikkelen zonder het klassieke EI
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_220871869
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 23:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als de industrie het uiterlijk en de structuur onherkenbaar maakt en het niet achterlijk duur wordt.....waarom niet?
Alleen zie ik dat voorlopig niet gebeuren
Met dingen als kakkerlakkenmelk is het uiterlijk en structuur niet meer herkenbaar ala insect, maar lijkt toch geen populaire keuze te worden in de winkels.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220872405
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 22:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Met dingen als kakkerlakkenmelk is het uiterlijk en structuur niet meer herkenbaar ala insect, maar lijkt toch geen populaire keuze te worden in de winkels.
Er zit veel proteine in dus aan het domme fitness volk is het vast wel te verkopen.
pi_220872420
Eens krekel gegeten.
Krokant van buiten, muf van binnen

[ Bericht 2% gewijzigd door cinderloom op 24-05-2026 07:29:41 ]
pi_220873465
Denk dat je van bijvoorbeeld meelwormen wel gehakt kan maken, als je het een beetje lekker kruid en het niet meer zo herkenbaar is je daar best een hamburger of een gehaktbal van kan maken en dat mensen dat amper merken
pi_220873472
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 10:08 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Zee-insecten? :wtf:
Garnalen en kreeft
pi_220875444
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 22:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Met dingen als kakkerlakkenmelk is het uiterlijk en structuur niet meer herkenbaar ala insect, maar lijkt toch geen populaire keuze te worden in de winkels.
Met luizenschilden in de roze koek heeft niemand anders een probleem
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 24 mei 2026 @ 12:44:59 #42
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_220875456
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 12:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Met luizenschilden in de roze koek heeft niemand anders een probleem
Hoe meer processed iets is, hoe minder je merkt.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 24 mei 2026 @ 12:49:42 #43
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220875509
Ergens in het oosten eten ze gebakken vogelspinnen…
  zondag 24 mei 2026 @ 12:54:28 #44
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220875570
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 12:49 schreef Boca_Raton het volgende:
Ergens in het oosten eten ze gebakken vogelspinnen…
Hier in de omgeving van Nijmegen in ieder geval niet :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 24 mei 2026 @ 13:02:21 #45
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220875627
quote:
6s.gif Op zondag 24 mei 2026 12:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Hier in de omgeving van Nijmegen in ieder geval niet :P
Misschien ooit… je weet t niet!
pi_220875634
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 12:49 schreef Boca_Raton het volgende:
Ergens in het oosten eten ze gebakken vogelspinnen…
Het is niet dat ik het idee eng of vies vind, het is dat het een dier is. Als ik geen vegetariër was geweest zou ik het moeiteloos doen

Al zondig ik af en toe met vis :@ maar goed... ik ben ook maar een mens en niet heilig (naar mijn beste weten iig O-) )
  zondag 24 mei 2026 @ 13:04:26 #47
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220875649
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:03 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Het is niet dat ik het idee eng of vies vind, het is dat het een dier is. Als ik geen vegetariër was geweest zou ik het moeiteloos doen

Al zondig ik af en toe met vis :@ maar goed... ik ben ook maar een mens en niet heilig (naar mijn beste weten iig O-) )
Moeiteloos nog wel aaarrrgggg, ben je niet bang dan? Kijk eens goed naar het beest.
pi_220875685
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:04 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Moeiteloos nog wel aaarrrgggg, ben je niet bang dan? Kijk eens goed naar het beest.
Nee?
  zondag 24 mei 2026 @ 13:14:47 #49
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220875699
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:11 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Nee?
Niet te geloven… al krijg ik 10.000 euro doe ik het nog niet :lijstje:
pi_220875715
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:14 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Niet te geloven… al krijg ik 10.000 euro doe ik het nog niet :lijstje:
Oh dan zou ik mijn principes overboord gooien en het moeiteloos doen _O-
Voor minder ook
pi_220875716
Alleen geen wormen, rupsen en slakken
  zondag 24 mei 2026 @ 13:27:41 #52
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220875773
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:03 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Het is niet dat ik het idee eng of vies vind, het is dat het een dier is. Als ik geen vegetariër was geweest zou ik het moeiteloos doen

Al zondig ik af en toe met vis :@ maar goed... ik ben ook maar een mens en niet heilig (naar mijn beste weten iig O-) )
Ik ben geen vegetariër, maar zou toch niet happig ( :7 ) om zo'n tarantula op een stokkie te verorberen :{w 😬
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 24 mei 2026 @ 13:28:38 #53
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220875782
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:18 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Oh dan zou ik mijn principes overboord gooien en het moeiteloos doen _O-
Voor minder ook
1 euro is ook minder dan 10.000 :6
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220876181
DISCLAIMER

Ik heb een paar jaar geleden een copy-paste van een website getrokken waarvan ik de bron helaas niet meer heb. Dus ik kan helaas niet checken op wetenschap.

En ik heb er persoonlijk absoluut geen verstand van. Maar vind het wel logisch klinken. Maar dat is dan ook alles. Ik hoef ze in ieder geval niet.
——————-

Onze nieuwste voedingshype: sprinkhanen en torren op het menu!

Insecten bevatten chitine, een polysacharide (koolhydraat) die onze darmen niet volledig kunnen verteren. Chitine, dat ook voorkomt in de celwanden van schimmels en in het exoskelet van geleedpotigen zoals insecten, kreeftachtigen en spinnen, zorgt voor stevigheid, vergelijkbaar met cellulose in planten. Net zoals cellulose wordt chitine niet volledig afgebroken in de menselijke spijsvertering.

Chitosan, de belangrijkste afgeleide stof van chitine, vereist een specifiek enzym, chitinase, om volledig te worden afgebroken. Dit enzym is bij omnivoren actiever dan bij carnivoren. Bij mensen is chitinase echter niet actief genoeg, waardoor chitine tijdens de spijsvertering niet volledig wordt afgebroken en uiteindelijk gewoon wordt uitgescheiden.

Het is belangrijk om te benadrukken dat het spijsverteringskanaal van insectenetende dieren, zoals vogels, fundamenteel anders werkt dan dat van de mens. Deze dieren beschikken over veel krachtigere spijsverteringssappen, waardoor ze in staat zijn om de minuscule, scherpe randen van insectenpoten en vleugels volledig te verteren. Bij mensen kunnen deze harde delen echter irritatie van het darmslijmvlies veroorzaken en zelfs leiden tot verstoppingen.

Daarom is het essentieel om poten en vleugels te verwijderen als je insecten wilt eten, vooral als je gevoelig bent voor darmaandoeningen of allergieën. Voor mensen met deze gezondheidsproblemen kan het consumeren van onvoorbereide insecten serieuze ongemakken opleveren.

De sprinkhaan Acheta domesticus wordt massaal gekweekt voor de productie van krekelmeel, een gedeeltelijk ontvet product dat door de Europese Unie is goedgekeurd als ingrediënt voor voedingsmiddelen zoals brood, pasta, vleesvervangers, sauzen en diverse andere producten. Wettelijk moet op het etiket worden vermeld dat een voedingsmiddel krekelmeel bevat.

Echter, hoe kan de consument zeker weten dat geïmporteerd diepvriesdeeg uit landen zoals Roemenië, waar dergelijke wetten mogelijk minder strikt worden nageleefd, geen krekelmeel bevat? Dit is een belangrijke zorg.

Krekelmeel vormt bovendien een potentieel risico voor mensen met allergieën voor schaaldieren, weekdieren of huisstofmijten, aangezien het eiwitten bevat die ook in krekels voorkomen. Voor deze groep consumenten kan het gebruik van krekelmeel ernstige allergische reacties veroorzaken, waaronder het risico op een anafylactische shock. Het is daarom van groot belang dat de aanwezigheid van krekelmeel altijd duidelijk en betrouwbaar wordt aangegeven, om de gezondheid van gevoelige personen te beschermen.

Het proces van het produceren van gedeeltelijk ontvet krekelmeel is inderdaad uitgebreid en omvat meerdere stappen. Eerst worden de krekels 24 uur uitgehongerd om hun spijsverteringskanaal te legen, waarna ze worden "geslacht" door invriezen. Vervolgens ondergaan ze wassen, een warmtebehandeling, droging, olie-extractie via mechanische extrusie, en uiteindelijk worden ze vermalen tot poeder.

Dit roept ethische vragen op over de behandeling van de dieren, waarbij "diervriendelijkheid" zeker ter discussie staat. Bovendien brengen dergelijke industriële bewerkingen vaak de echte voedingswaarde van het eindproduct in het geding.

Een belangrijke vraag is inderdaad of de poten en vleugels van de krekels worden verwijderd voordat ze worden vermalen. Als dat niet het geval is, kunnen de scherpe delen van deze insecten irritatie aan het darmslijmvlies veroorzaken, vooral bij mensen met een zwakkere spijsvertering. Voor mensen met darmaandoeningen zoals Crohn kan dit een reëel risico zijn.

Het punt over het ontbreken van speeksel met enzymen die insecten voorverteren of verlammen, zoals bij sommige diersoorten het geval is, onderstreept dat ons spijsverteringssysteem simpelweg niet is aangepast aan dit soort voeding.

——- edit: Vervolg

Krekels en meelwormen kunnen vanaf nu in je eten zitten.

Leer de volgende ingrediënten uit je hoofd:
* acheta domesticus = huiskrekel
* gryllodes sigillatus = gedroogde bandkrekel
* locusta migratoria = treksprinkhaan
* tenebrio molitor = (gedroogde) meelworm
* alphitobius diaperinus = hele en gemalen larven van de buffalokever (kleine meelworm)

Want: deze gefokte diertjes mogen vanaf maandag 23 januari in ons voedsel worden verwerkt, zoals meel, brood, koekjes, soep, saus, pasta, pizza, nepvlees en snacks.
Maar je ziet het niet. Het is als meel vermalen.
Ze hebben voordelen lees maar eens

https://www.rentokil.com/(...)-insectenrijk-dieet/

Er zijn ook nadelen aan insecten eten naast dat het een vies idee is. Er zit de stof chitine in, die giftig is en niet door onze darmen kan worden verwerkt. Chitine is een polysacharide waar kankercellen graag gebruik van maken en waar schimmels en parasieten dol op zijn. Toch wanneer men verder zoekt op internet wordt geschreven dat dit niet kankerverwekkend bewezen is. Dus de waarheid ligt dan weer in het midden. Ook kunnen Insecten ziekmakende micro-organismen (schimmels, bacteriën, parasieten, enzovoorts) en giftige stoffen bevatten die bij consumptie een gevaar voor de gezondheid kunnen betekenen daarom moeten ze een sterilisatie ondergaan dat de meeste micro-organismen vernietigd, maar dit gebeurt niet altijd. Hoewel je ervanuit mag gaan dat dit in Nederland wel goed gebeurt.

Reageer je niet echt lekker op schaal-, schelp- en weekdieren, dan is de kans groot dat ook dit niet goed valt. Ook mensen met huisstofmijt allergie kunnen allergisch reageren op insecten.
Neem voortaan de leesbril mee naar de winkel en lees je etiketten!

—————

[ Bericht 10% gewijzigd door Monomeism op 24-05-2026 14:39:08 ]
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  zondag 24 mei 2026 @ 14:46:34 #55
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220876707
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:18 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Oh dan zou ik mijn principes overboord gooien en het moeiteloos doen _O-
Voor minder ook
En als je moet bijbetalen ook :P
pi_220876760
Ik eet al garnalen. Dan zijn insecten eigenlijk maar een kleine stap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')