Dan maar een hele lange ladder bouwen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 04:18 schreef TLC het volgende:
Ik wil ook naar de maan dus ik heb het maar ff aan ChatGPT gevraagd en zijn antwoord was teleurstellend :
'Zelf een raket bouwen en jezelf naar de maan schieten vanuit je tuin is illegaal, levensgevaarlijk en praktisch onmogelijk.'
![]()
![]()
space lift was altijd nog een idee? denk niet dat het kan trouwens.quote:Op zaterdag 11 april 2026 04:25 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Dan maar een hele lange ladder bouwen.
Konden ze na de landing ook meteen zo mee? Moet je niet eerst in decompressie of iets aanverwants als je uit de ruimte komt, net als bij duikers? Of is dat dan niet nodig.quote:
Volgens mij is er normale lucht en normale druk aan boord. Of eigenlijk is er een vat zuurstof en een vat stikstof dat gemixed wordt en naar behoefte de uitgeademde en uitgefilterde CO2 vervangt tijdens de vlucht.quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Konden ze na de landing ook meteen zo mee? Moet je niet eerst in decompressie of iets aanverwants als je uit de ruimte komt, net als bij duikers? Of is dat dan niet nodig.
Alhoewel je bent daar natuurlijk 'gewichtloos' in tegenstelling tot onder water als de druk juist toeneemt.
Het is niet de diepzee. Daar moet je in decompressie.quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Konden ze na de landing ook meteen zo mee? Moet je niet eerst in decompressie of iets aanverwants als je uit de ruimte komt, net als bij duikers? Of is dat dan niet nodig.
Alhoewel je bent daar natuurlijk 'gewichtloos' in tegenstelling tot onder water als de druk juist toeneemt.
Vertel!quote:Op zaterdag 11 april 2026 20:14 schreef TLC het volgende:
Toch mooi dat complimentje van een van de astronauten aan de Nederlandse bijdrage
Geen zonnepanelen... geen stroom.quote:
Eens, vond de serie over de ruimtevaart weer even verfrissend om het geheugen op te halen.quote:Op zondag 12 april 2026 02:48 schreef spapaars het volgende:
Ik snap nog steeds niet waarom dit op zo'n grote schaal wordt gepresenteerd!
Het is bijna een bevestiging dat er nog nooit een mens werkelijk op de maan heeft rondgelopen.
Het is doemdenkers voeden.
Heb een abo, dus ga dit voor zeker bekijken.quote:Op zondag 12 april 2026 03:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Eens, vond de serie over de ruimtevaart weer even verfrissend om het geheugen op te halen.
https://npo.nl/start/seri(...)-ruimte/afleveringen
Op social media is het echt bizar, al die wappies on de nieuwsberichten over Artemis.quote:Op zondag 12 april 2026 09:23 schreef funkyfabulous het volgende:
Ik vind aowieso hen aantal mensen dat gelooft dat het allemaal fake is/was schrikbarend. En in discussies die ik lees wordt er dan gegooid met argumenten als ja het is duidelijk, en weer iemand die er intrapt![]()
Anyhow, ik heb genoten van deze missie.
Dit zijn vette beelden.quote:Op zondag 12 april 2026 21:14 schreef -CRASH- het volgende:
De terugkomst van de capsule vanuit de ISS
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:The surface of the Orion capsule carries the marks of an incredible journey a journey through intense heat, pressure, and the unforgiving environment of space. 🚀
Commander Reid Wiseman is seen tracing those burn patterns, each one a silent witness to the spacecraft’s fiery return through Earth’s atmosphere. It’s not just damage… it’s proof of survival.
Captured shortly after splashdown, this moment feels raw and real showing that space exploration isn’t about perfection, it’s about pushing limits and coming back stronger.
On April 10, 2026, at 5:07 p.m. PDT, the Artemis II crew made their safe return, landing in the Pacific Ocean after completing a mission that tested both technology and human endurance.
The golden thermal coverings, the proud flag, and the scorched exterior all come together to tell one powerful story — reentry is brutal, but this spacecraft held its ground.
Every mark you see is earned. Every scar has meaning.
Credit: NASA
quote:MIDLAND, Texas - AST SpaceMobile (NASDAQ:ASTS) heeft aangekondigd dat zijn BlueBird 7-satelliet op 19 april gelanceerd zal worden vanaf het Kennedy Space Center in Cape Canaveral, Florida, zo blijkt uit een persbericht. Het bedrijf, gewaardeerd op $ 34,75 mld., zag zijn aandelen het afgelopen jaar met 288% stijgen tot $ 90,94, hoewel de koers de afgelopen zes maanden ongeveer 3% is gedaald.
Het lanceringvenster is vastgesteld van 06:45 uur tot 08:45 uur EDT (12:45 uur tot 14:45 uur Nederlandse tijd) tijdens de New Glenn-3-missie van Blue Origin vanaf Cape Canaveral Space Force Station.
BlueBird 7 beschikt over een phased-array-antenne van ongeveer 2.400 vierkante voet en is ontworpen om direct-naar-apparaat mobiele breedbandconnectiviteit te leveren aan ongewijzigde smartphones. De satelliet zal naar verwachting pieksnelheden van meer dan 120 Mbps ondersteunen en 4G- en 5G-breedbanddiensten mogelijk maken, waaronder spraak, data en video.
"Elke lancering brengt ons dichter bij het vervullen van onze missie: miljarden mensen verbinden via ruimtegebaseerde mobiele breedband," aldus Scott Wisniewski, President van AST SpaceMobile.
Het bedrijf nodigt gekwalificeerde particuliere aandeelhouders uit om de lancering persoonlijk bij te wonen. Om in aanmerking te komen, moeten aandeelhouders hun aandelen minimaal zes maanden hebben aangehouden en eigenaar zijn op het moment van aanmelding. De registratie sluit om 20:00 uur EDT op vrijdag 17 april. Het bedrijf kan een willekeurige loting houden als het aantal registraties de capaciteit van de locatie overschrijdt.
AST SpaceMobile exploiteert productiefaciliteiten in Midland, Texas, met een oppervlakte van bijna 500.000 vierkante voet. Het bedrijf meldt meer dan 3.850 octrooien en octrooiaanvragen in behandeling te hebben.
Het bedrijf heeft wereldwijd overeenkomsten met meer dan 50 mobiele netwerkoperators die samen bijna 3 miljard abonnees vertegenwoordigen. Strategische partnerschappen omvatten AT&T, Verizon, Vodafone, Rakuten, Google, American Tower, Bell en stc Group.
Het tijdstip van de lancering kan wijzigen op basis van lanceergereedheid, weersomstandigheden en andere factoren. Op de dag van de lancering zal een live-uitzending beschikbaar zijn op het YouTube-kanaal van AST SpaceMobile.
Huh? Ik snap niet veel van wat hier wordt verteld. Was het eerst 291 % gestegen? Kan iemand verduidelijken?quote:Het bedrijf, gewaardeerd op $ 34,75 mld., zag zijn aandelen het afgelopen jaar met 288% stijgen tot $ 90,94, hoewel de koers de afgelopen zes maanden ongeveer 3% is gedaald.
Dit stond onder het artikel zie ik nu...Dit artikel is vertaald met behulp van kunstmatige intelligentie.quote:Op zondag 19 april 2026 12:07 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Huh? Ik snap niet veel van wat hier wordt verteld. Was het eerst 291 % gestegen? Kan iemand verduidelijken?
Ik heb nog niet vernomen wat de oorzaak voor deze hold is. De launch window hoorde ik is 2 uur. Hopelijk vindt de lancering toch nog plaats vandaag. Er komt blijkbaar een nieuwe T 0. Bij SpaceX en NASA hoor je vrij snel waarom er een hold is, niet zo bij Bluequote:Op zondag 19 april 2026 12:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Voor één of ander gescript kutcryptopraatje van Bezos
Dit praatje lijkt me de reden voor de hold. Dit is natuurlijk geen toevalquote:Op zondag 19 april 2026 12:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb nog niet vernomen wat de oorzaak voor deze hold is. De launch window hoorde ik is 2 uur. Hopelijk vindt de lancering toch nog plaats vandaag. Er komt blijkbaar een nieuwe T 0. Bij SpaceX en NASA hoor je vrij snel waarom er een hold is, niet zo bij Blue
Nee, dat kan niet. 34,75 mrd x 288% = 100,08 mld. En daar gaat het al mis. Maar als het wel zou kloppen zou die 3% over 90 mld gaan, je kan niet zo maar willekeurig percentages bij elkaar optellen.quote:Op zondag 19 april 2026 12:07 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Huh? Ik snap niet veel van wat hier wordt verteld. Was het eerst 291 % gestegen? Kan iemand verduidelijken?
Was gaafquote:Op zondag 19 april 2026 05:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nog een paar uurtjes:
Bekijk deze YouTube-video
Morgenquote:Op maandag 27 april 2026 16:23 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Weten we al wanneer de volgende window is?
Haha wel jammer. Morgen mis ik de launch denk ik.quote:Op maandag 27 april 2026 16:25 schreef Starhopper het volgende:
Maar was wel cool de bui die vlak voor T-0 over de launchpad kwamLekkere donkere Florida bui
![]()
[ afbeelding ]
Oh jammer, het risico (en de kosten) is kennelijk toch te groot.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 00:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het goede van de nieuwe directeur van de NASA: hij zegt aardig waar het op staat. Een rationeel beleid.
Het slechte daarvan: het is dus wel duidelijk dat ze in ieder geval de eerstkomende 10 jaar geen mensen op de maan gaan zetten. Het congres staat niet toe dat ze het zelf gaan doen en de commerciële bedrijven zijn met heel andere dingen bezig, vooral duur internet.
Volgens mij is het nu de 15e, maar helemaal zeker weet ik het nietquote:
Ah verplaatst dan. Jammer!!quote:Op maandag 11 mei 2026 18:21 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Volgens mij is het nu de 15e, maar helemaal zeker weet ik het niet
Vandaag was er een uitgestelde WDR, dus ik denk dat dat daar mee te maken heeftquote:
UTC + 2 uur = Amsterdam timequote:Launch Schedule
NET May 15 Starship • Flight 12
Launch time: Window opens at 5:30 p.m. CDT (6:30 p.m. EDT / 2230 UTC)
Launch site: OLP-B, Starbase, Texas
A SpaceX Starship-Super Heavy rocket (collectively referred to as Starship) will launch from Starbase, Texas, on a suborbital flight. This will be the 12th flight of the integrated launch vehicle and the first launch of a version 3 rocket. SpaceX will launch the mission using the Ship 39 upper stage and Booster 19 first stage. As of May 4, SpaceX hasn’t said whether or not it will attempt to catch the Super Heavy booster back at the launch site.
UTC + 2 uur = Amsterdam timequote:Launch Schedule
NET May 19 Starship • Flight 12
Launch time: Window opens at 5:30 p.m. CDT (6:30 p.m. EDT / 2230 UTC)
Launch site: OLP-B, Starbase, Texas
A SpaceX Starship-Super Heavy rocket (collectively referred to as Starship) will launch from Starbase, Texas, on a suborbital flight. This will be the 12th flight of the integrated launch vehicle and the first launch of a version 3 rocket. SpaceX will launch the mission using the Ship 39 upper stage and Booster 19 first stage. As of May 4, SpaceX hasn’t said whether or not it will attempt to catch the Super Heavy booster back at the launch site. Delayed from May 15.
19equote:Op woensdag 13 mei 2026 12:05 schreef Puzzie het volgende:
En gaat daarna over in
Yepquote:
Planning is inmiddels verschoven naar de 20e...quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:35 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Yep![]()
Ik ben allang blij dat ik het kan zien![]()
20e ga ik een paar dagen weg
Vind ik wel goed als ze een kleinere maken.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:35 schreef Puzzie het volgende:
Should SpaceX build a smaller Starship lunar lander?
Er bestaat altijd een kans dat het op het laatste moment niet doorgaat it's all in tha gamequote:Op donderdag 21 mei 2026 11:42 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Hoop datie nu wel gaat. Half 1 nederlandse tijd toch?
Ah top. Dankje.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 09:10 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Vannacht (window start weer om 0:30).
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 23 mei 2026 00:21 schreef Friday12 het volgende:
Is er ook een fatsoenlijke stream op youtube
Die flip was wel vrij enthousiast jaquote:Op zaterdag 23 mei 2026 00:34 schreef Stoorzendert het volgende:
Ziet er niet goed uit? 1 motor uit? En snelle loskoppeling?
Waarom niet? Het is niet alsof dit de 12 test van dezelfde raket is he. Veel veranderingen op veel vlakken.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 00:40 schreef Stoorzendert het volgende:
Eigenlijk wel bizar slecht, dit mag eigenlijk niet gebeuren op test 12
Dat is ook zo. Maar de 'basics' zijn niet echt veranderd toch?quote:Op zaterdag 23 mei 2026 00:41 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Waarom niet? Het is niet alsof dit de 12 test van dezelfde raket is he. Veel veranderingen op veel vlakken.
Sowieso een nieuwe, nog verder afgeslankte versie van de Raptors toch? Laat het daar net mis gaanquote:Op zaterdag 23 mei 2026 00:42 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Maar de 'basics' zijn niet echt veranderd toch?
Je hebt gelijk, maar ik had iets meer vooruitgang verwacht. Die is er waarschijnlijk ook uit de nieuwe gegevens. Maar de Raptors hadden gewoon moeten werken.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 00:44 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Sowieso een nieuwe, nog verder afgeslankte versie van de Raptors toch? Laat het daar net mis gaan
Het is eigelijk een kompleet nieuwe raket. Dus er zijn ongeziene foutjes.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 00:40 schreef Stoorzendert het volgende:
Eigenlijk wel bizar slecht, dit mag eigenlijk niet gebeuren op test 12
Trajectory gaat over het zuidelijk halfrond, dus denk het niet.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 00:56 schreef Mano_ het volgende:
Ik heb atm m'n telescoop op een galaxy gericht en kijk af en toe of alles nog goed gaat, zie ik dit voorbij komen:
[ afbeelding ]
Die streep zal wel een satelliet zijn (is het eigenlijk altijd wel), maar volgens Stellarium vloog daar op dat moment niets voorbij. Zou het? Is richting zuid-oost. Vast niet, maar de gedachte alleen al is wel cool
Ik denk het ook niet neequote:Op zaterdag 23 mei 2026 01:19 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Trajectory gaat over het zuidelijk halfrond, dus denk het niet.
Ja, eerst een uitvaller in Booster, toen een beetje wilde seperation, toen een vacuum-Raptor minder. Maar dat heeft niet voor problemen gezorgd gelukkig. Da's ook waardevolle dataquote:Op zaterdag 23 mei 2026 01:41 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Heb de stream in stilte bekeken (iets met slapende vrouwen niet wakker maken) en was wel benieuwd - wat ging er aan het begin mis? Supersnelle "stage separation" en iets met een raptor op Starship die niet goed werkte?
Hoe kun je dat verwachten van een compleet nieuw design? Dat er eentje uitviel bij de booster en daarna bij de ship was eigenlijk ook geen probleem. De boostback die mis ging is eigenlijk het enige dat echt behoorlijk mis ging, de rest was zo te zien een succes. Dat ze het schip nog konden landen zelfs met een motor minder is eigenlijk heel goed nieuws.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 00:49 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar ik had iets meer vooruitgang verwacht. Die is er waarschijnlijk ook uit de nieuwe gegevens. Maar de Raptors hadden gewoon moeten werken.
Dat kan je wel zeggen ja. Sodetandjesquote:Op vrijdag 29 mei 2026 06:30 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
https://x.com/i/status/2060164928472854821
Oei, dikke boem
Het project van Bezos komt nog niet echt van de grond hè.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 06:30 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
https://x.com/i/status/2060164928472854821
Oei, dikke boem
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |