abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220609216
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:13 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik wil zelf de inkoop van materialen wel doen. En we leggen offertes naast elkaar van uitvoerende hoveniers.
Best kans dat die elkaar informeren over offerte aanvragen en de uit gebrachte offertes.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 18 april 2026 @ 23:18:14 #102
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_220609226
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 15:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat zal zeker meespelen, maar daardoor zul je dergelijke hickups, of echte dalingen, eerst zien bij bestaande woningen lijkt, voordat het doordringt bij nieuwbouw/label >A.
Het is juist precies andersom. Nieuwbouw is al relatief duur dus bestaande bouw daalt minder snel.


quote:
Het aanbod ligt op het hoogste niveau sinds 2016, maar de interesse bij kopers neemt af. Vooral appartementen zijn minder in trek. Dit is volgens de NVM onder meer te verklaren door krimpflatie. Omdat nieuwbouwwoningen kleiner worden, lopen de vierkantemeterprijzen op. Daardoor kan het voor kopers aantrekkelijker zijn om naar bestaande bouw te kijken.

https://fd.nl/economie/15(...)d-en-stijgende-rente


Daarnaast zie je erg grote verschillen per regio. Uitpondgolf van relatief goedkope huizen in grote steden drukt zwaar op de cijfers.

Tuurlijk is het een signaal dat het afkoelt maar ik vraag me sterk af of deze trend zich doorzet als de verhuurders klaar zijn met verkopen (en dat kan jaren duren).
pi_220609255
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Best kans dat die elkaar informeren over offerte aanvragen en de uit gebrachte offertes.
Kan ik niet goed inschatten. Materialen zijn ook echt duurder geworden. En de architect geeft ook gewoon aan dat je per vierkante meter tussen een x en een y bedrag moet rekenen.
Maar kan het eens navragen bij onze tuinman.
Het zijn geen misselijke bedragen in elk geval. Zaken als waterelementen en overkappingen tikken hard aan.
pi_220609261
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:18 schreef kloon_bassie het volgende:
Uitpondgolf van relatief goedkope huizen in grote steden drukt zwaar op de cijfers.
Dat zijn toch vaak uitgeleefde appartementen in griebesbuurten? Vraag me af of dat invloed heeft op grondgebonden woningen in fatsoenlijke wijken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220609284
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:23 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Materialen zijn ook echt duurder geworden.
Isolatieglas is spotgoedkoop geworden vgl. met 20 - 25 jaar geleden. Idem installatiemateriaal als groepenkasten, bedrading en schakelaars.

Hout en steen als basismateriaal wel duurder, maar maak mij niet wijs dat 1 kozijn ¤2000 moet kosten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 18 april 2026 @ 23:27:56 #106
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_220609295
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat zijn toch vaak uitgeleefde appartementen in griebesbuurten? Vraag me af of dat invloed heeft op grondgebonden woningen in fatsoenlijke wijken.
Nee, dat heeft geen invloed op de prijs van een fatsoenlijke woning.

Dat heeft wel invloed op de gemiddelde verkoopprijs en m2-prijs van transacties in q1 2026. Het aandeel verkopen van deze woningen is relatief groot en daardoor drukt het de gemiddelde prijs


Deze nieuwsberichten bevatten vaak weinig nuance omdat ze dan meer aandacht trekken.
pi_220609312
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij hebben een kind, tiener, wil studeren in Amsterdam. En zeker niet in het durp blijven wonen :N
Onze kinderen zijn nog wat jonger, wel de eerste paar jaar in Den Haag gewoond en dat ging ook gewoon prima, het is ook een kwestie van wennen. We woonden in dezelfde straat als Jesse Klaver en hij woont er ook gewoon met 3 kinderen dus het kan wel :P.

Maar eenmaal gewend aan de ruimte om ons heen is het ook weer lastig terug gaan. Hoewel een groot huis ook weer nadelen heeft oa veel onderhoud aan de tuin (tuinman) etc.
pi_220609323
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:27 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Nee, dat heeft geen invloed op de prijs van een fatsoenlijke woning.

Dat heeft wel invloed op de gemiddelde verkoopprijs en m2-prijs van transacties in q1 2026. Het aandeel verkopen van deze woningen is relatief groot en daardoor drukt het de gemiddelde prijs

Deze nieuwsberichten bevatten vaak weinig nuance omdat ze dan meer aandacht trekken.
Kijk, nou krijgen we nuance. Het gaat wederom om de locatie (welke stad/wijk/dorp) en het soort woning (appartement: lees m3 in een betonblok of een fatsoenlijke woning met tuin zonder buren). Niet om de kleur keukenkastjes, de parketvloer of de rain-shower zoals zoveel programma's op TV ons willen doen geloven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220609345
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Isolatieglas is spotgoedkoop geworden vgl. met 20 - 25 jaar geleden. Idem installatiemateriaal als groepenkasten, bedrading en schakelaars.

Hout en steen als basismateriaal wel duurder, maar maak mij niet wijs dat 1 kozijn ¤2000 moet kosten.
Goed dat je dit soort dingen weet. ^O^
Dat zijn wel andere zaken dan waar we voor de tuin en oprit naar kijken natuurlijk..
Wij maken de afweging: nieuw zwembad, of toch maar een jacuzzi en hoe willen we de buitenkeuken, met aparte overkapping en moet die dan gesloten of open zijn, wat voor verwarming en aansluiting dan. En hoever alles van elkaar. En welke materialen etc. En als het dan boven budget is, wat ga je dan skippen of veranderen?

Kapvergunningen voor bepaalde historische bomen. En als je die niet krijgt, hoe is je plan B.

Het is gewoon allemaal behoorlijk veel geld. :{
pi_220609380
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:34 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Dat zijn wel andere zaken dan waar we voor de tuin en oprit naar kijken natuurlijk..
Wij maken de afweging: nieuw zwembad, of toch maar een jacuzzi en hoe willen we de buitenkeuken, met aparte overkapping en moet die dan gesloten of open zijn, wat voor verwarming en aansluiting dan. En hoever alles van elkaar. En welke materialen etc.
Wel leuk en interessant lijkt me om uit te zoeken. Ben je wel eens bij Hornbach geweest?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220609399
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Wel leuk en interessant lijkt me om uit te zoeken. Ben je wel eens bij Hornbach geweest?
Ja. Die ken ik. :D
Verlichting willen we via hun laten doen (Hue buitenverlichting). Maar ze leveren niet alles.

Terug naar de huizenmarkt. Dit topic.
Snap wel dat mensen een appartement prima vinden. Met deze prijzen voor een tuin. :D
  vrijdag 24 april 2026 @ 22:17:15 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220647599
twitter

Huur en koop..
The End Times are wild
pi_220647891
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 22:17 schreef LXIV het volgende:
[ x ]
Huur en koop..
En grotendeels kamers in het geval van immigrant, of student of arbeidsmigrant die meestal ook in een kamer van een paar vierkante meter zitten.

Als je kamers, huurhuizen en koophuizen op 1 hoop gaat gooien, krijg je hele rare statistieken.
pi_220649503
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Isolatieglas is spotgoedkoop geworden vgl. met 20 - 25 jaar geleden. Idem installatiemateriaal als groepenkasten, bedrading en schakelaars.

Hout en steen als basismateriaal wel duurder, maar maak mij niet wijs dat 1 kozijn ¤2000 moet kosten.
Offerte gehad voor het vervangen van 1 raam in onze schuifpui.
Triple glas.

¤1960,00.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 25 april 2026 @ 09:23:46 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220649702
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 08:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Offerte gehad voor het vervangen van 1 raam in onze schuifpui.
Triple glas.

¤1960,00.
Check even of je daar nog subsidie op kunt krijgen.
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220649739
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 08:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Offerte gehad voor het vervangen van 1 raam in onze schuifpui.
Triple glas.

¤1960,00.
De ruit of het hele raam?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220649741
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 09:32 schreef blomke het volgende:

[..]
De ruit of het hele raam?
Alleen het glas inclusief plaatsen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220649744
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 09:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Alleen het glas inclusief plaatsen.
Interessant: is de sponning geschikt voor triple glas en het gewicht?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220649772
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 09:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Check even of je daar nog subsidie op kunt krijgen.
De schuifpui is 2 jaar geleden geplaatst. En vorig jaar is 1 raam geknapt. Die zou onder garantie worden vervangen.
Jaar en de nodige correspondentie later nog niets. Dus het ligt nu bij de rechtsbijstandverzekering. Die wil een offerte voor het vervangen van het glas.

Die bij een glasbedrijf opgevraagd.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 25 april 2026 @ 11:16:47 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220650334
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 09:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
De schuifpui is 2 jaar geleden geplaatst. En vorig jaar is 1 raam geknapt. Die zou onder garantie worden vervangen.
Jaar en de nodige correspondentie later nog niets. Dus het ligt nu bij de rechtsbijstandverzekering. Die wil een offerte voor het vervangen van het glas.

Die bij een glasbedrijf opgevraagd.
Ah, andere situatie.
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220739250
Hehe.

Een alternatieve mening over de hypotheekrente aftrek.

https://www.taxlive.nl/nl(...)e-een-plaat-draaien/

Wat mij betreft de juiste minus die winstbelasting. Dat is namelijk inflatie en geen winst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220740203
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:01 schreef ludovico het volgende:
Hehe.

Een alternatieve mening over de hypotheekrente aftrek.

https://www.taxlive.nl/nl(...)e-een-plaat-draaien/

Wat mij betreft de juiste minus die winstbelasting. Dat is namelijk inflatie en geen winst.
Na deze alinea:

"We keren in 2028 namelijk weer terug naar de situatie van vķķr 2001, waarin alle rente, ook en zelfs consumptieve rente, aftrekbaar is. Dan is het toch raar om nu, aan de vooravond daarvan, te pleiten voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek? Dan heb je toch een afslag gemist? Dan krijg je de wel heel rare situatie dat de rente voor de boot of de auto of het schilderij of de vakantie straks ‘gewoon’ aftrekbaar is in box 3, maar de rente voor de eigen woning niet "

opgehouden met lezen. Dat soort onzin van een hoogleraar fiscale economie nog wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 08-05-2026 09:35:22 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 12:55:38 #123
5428 crew  miss_sly
pi_220743642
Wij gaan zo de koopovereenkomst tekenen van ons hopelijk nieuwe huis *O*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:04:32 #124
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220743718
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:55 schreef miss_sly het volgende:
Wij gaan zo de koopovereenkomst tekenen van ons hopelijk nieuwe huis *O*
Gefeliciteerd! Ben benieuwd wat het is geworden.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:12:53 #125
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220743764
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:55 schreef miss_sly het volgende:
Wij gaan zo de koopovereenkomst tekenen van ons hopelijk nieuwe huis *O*
Wat goed!!! *O* *O* *O* Gefeliciteerd :*
Wat spannend, maar wat leuk ook, terug naar de stad!

Is het dat huis geworden waar je op hoopte?
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220743835
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:55 schreef miss_sly het volgende:
Wij gaan zo de koopovereenkomst tekenen van ons hopelijk nieuwe huis *O*
Oh wow, dat ging nog best vlot
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 15:01:50 #127
5428 crew  miss_sly
pi_220744465
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Gefeliciteerd! Ben benieuwd wat het is geworden.
Appartement op eerste verdieping en studio op zolderverdieping. Fijne buurt, vlakbij Vondelpark O+
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat goed!!! *O* *O* *O* Gefeliciteerd :*
Wat spannend, maar wat leuk ook, terug naar de stad!

Is het dat huis geworden waar je op hoopte?
Ja! Paar keer bezichtigd, met aannemer geweest, plannen gemaakt en het is gelukt!
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:25 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Oh wow, dat ging nog best vlot
Ik had niet verwacht dat we zo snel zouden slagen. In de kerstvakantie besloten we rustig aan rond te gaan kijken en nu is het al raak!

Levering half juli.

Nu eigen huis in de verkoop.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 8 mei 2026 @ 15:17:39 #128
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220744536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Na deze alinea:

"We keren in 2028 namelijk weer terug naar de situatie van vķķr 2001, waarin alle rente, ook en zelfs consumptieve rente, aftrekbaar is. Dan is het toch raar om nu, aan de vooravond daarvan, te pleiten voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek? Dan heb je toch een afslag gemist? Dan krijg je de wel heel rare situatie dat de rente voor de boot of de auto of het schilderij of de vakantie straks ‘gewoon’ aftrekbaar is in box 3, maar de rente voor de eigen woning niet "

opgehouden met lezen. Dat soort onzin van een hoogleraar fiscale economie nog wel.
eigen woning zit niet in box 3 dus , daar gaat het ook niet om

gemaakte kosten inzake (sparen en beleggen) zijn uiteraard aftrekbaar voor het behaalde rendement in box 3
eigen woning hoort eigenlijk ook in box 3 , maar dan gaat half Nederland failliet
quote:
AI-overzicht
Uw eigen woning (hoofdverblijf) wordt inderdaad niet belast in box 3 (sparen en beleggen), maar valt in box 1 (inkomen uit werk en woning).
De WOZ-waarde telt niet mee voor uw vermogen, en u betaalt eigenwoningforfait in plaats van vermogensbelasting over de overwaarde.

Rijksoverheid
+2
Belangrijke punten over de eigen woning en box 3:
Hoofdverblijf in Box 1: De woning die uw hoofdverblijf is, is vrijgesteld van box 3-heffing.
Die man weet heel goed waar ie over praat
Boxenstelsel afschaffen is een goede zaak

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 08-05-2026 15:50:17 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220747142
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Na deze alinea:

"We keren in 2028 namelijk weer terug naar de situatie van vķķr 2001, waarin alle rente, ook en zelfs consumptieve rente, aftrekbaar is. Dan is het toch raar om nu, aan de vooravond daarvan, te pleiten voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek? Dan heb je toch een afslag gemist? Dan krijg je de wel heel rare situatie dat de rente voor de boot of de auto of het schilderij of de vakantie straks ‘gewoon’ aftrekbaar is in box 3, maar de rente voor de eigen woning niet "

opgehouden met lezen. Dat soort onzin van een hoogleraar fiscale economie nog wel.
Hoezo onzin? Wat denk je dat er niet aan klopt?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220747164
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
eigen woning zit niet in box 3 dus , daar gaat het ook niet om

gemaakte kosten inzake (sparen en beleggen) zijn uiteraard aftrekbaar voor het behaalde rendement in box 3
eigen woning hoort eigenlijk ook in box 3 , maar dan gaat half Nederland failliet
[..]
Die man weet heel goed waar ie over praat
Boxenstelsel afschaffen is een goede zaak
Natuurlijk heeft een hoogleraar fiscaal er verstand van, hou jezelf niet in de maling.

Welke winst je toebedeeld aan een woning in het nieuwe box 3 regime is een ander verhaal, bottem line is dat straks precies hetzelfde als wat we nu doen in box 1.
HRA met EWF.

Tis ook precies wat Jacobs (linkse econoom) en DNB met box 3 eigen woning bedoelen. Die zaken zijn helemaal niet zo verschillend alle verschillen vallen en staan bij de uitvoering!!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 8 mei 2026 @ 22:21:56 #131
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220747172
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 22:19 schreef ludovico het volgende:

[..]
Natuurlijk heeft een hoogleraar fiscaal er verstand van, hou jezelf niet in de maling.

Welke winst je toebedeeld aan een woning in het nieuwe box 3 regime is een ander verhaal, bottem line is dat straks precies hetzelfde als wat we nu doen in box 1.
HRA met EWF.

Tis ook precies wat Jacobs (linkse econoom) en DNB met box 3 eigen woning bedoelen. Die zaken zijn helemaal niet zo verschillend alle verschillen vallen en staan bij de uitvoering!!
Bas Jacobs is een zeer verstandig mens
Maar die veld huis ken ik niet
quote:
Prof.dr.mr. E.J.W. (Edwin) Heithuis is hoogleraar fiscale economie aan de Universiteit van Amsterdam.
Bas Jabobs pleitte voor een geleidelijke verhoging van het reguliere EWF richting de villatax EWF , doorgaan met de afbouw van wet Hillen en geen afschaffing van de HRA

Dan heeft er geen mens ergens last van
quote:
AI-overzicht
De villataks is een verhoogde bijtelling in de inkomstenbelasting (eigenwoningforfait) voor woningen met een hoge WOZ-waarde. In 2026 geldt een tarief van 2,35% over het deel van de WOZ-waarde boven ¤ 1.350.000. Dit is bedoeld om eigenaren van dure woningen zwaarder te belasten.

Belangrijke punten over de villataks in 2026:
Drempelwaarde: De verhoogde bijtelling geldt alleen voor het deel van de WOZ-waarde dat uitkomt boven de ¤ 1.350.000.
Tarief: Over de waarde boven de drempel wordt 2,35% van de waarde bij het inkomen in box 1 opgeteld.


[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 08-05-2026 22:30:07 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220747190
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 22:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Bas Jacobs is een zeer verstandig mens
In ieder geval intelligent, maar wmb wel erg links en staat te weinig stil bij het feit dat we inflatie zouden belasten als je bij verkopen van een woning winstbelasting zou moeten aftikken.

Anderzijds heeft die het wel in de gaten dat zo een belastingclaim ongewenst is gezien die aanwas belasting helemaal kicke vindt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 8 mei 2026 @ 22:47:16 #133
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220747304
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 22:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
In ieder geval intelligent, maar wmb wel erg links en staat te weinig stil bij het feit dat we inflatie zouden belasten als je bij verkopen van een woning winstbelasting zou moeten aftikken.

Anderzijds heeft die het wel in de gaten dat zo een belastingclaim ongewenst is gezien die aanwas belasting helemaal kicke vindt.
Dat gaat hem niet worden
HRA afvlakken door een geleidelijke HWF aanpassing naar villatax niveau ok , maar belasten van boekwinst eigen woning, dat is niet haalbaar, niet gerealiseerd en ook niet ongerealiseerd

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 09-05-2026 12:07:34 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 9 mei 2026 @ 07:52:50 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220748094
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Appartement op eerste verdieping en studio op zolderverdieping. Fijne buurt, vlakbij Vondelpark O+
[..]
Ja! Paar keer bezichtigd, met aannemer geweest, plannen gemaakt en het is gelukt!
[..]
Ik had niet verwacht dat we zo snel zouden slagen. In de kerstvakantie besloten we rustig aan rond te gaan kijken en nu is het al raak!

Levering half juli.

Nu eigen huis in de verkoop.
Wat geweldig!!! En dan ook zo'n super locatie en de tiener op zichzelf maar toch thuis O+
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220748202
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 22:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoezo onzin? Wat denk je dat er niet aan klopt?
De rente van consumptief krediet is allang (>25 jaar) niet meer aftrekbaar, niet in box1 en al helemaal niet in box 3. Het gaat om de schuld die in box 3 plaatst, da's heel wat anders.

Overigens staat dat op 1 jan. 2031 ook met de eigen woningschuld te gebeuren, na 30 jaar in box 1. Da's lachen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220748517
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:01 schreef blomke het volgende:

[..]
De rente van consumptief krediet is allang (>25 jaar) niet meer aftrekbaar, niet in box1 en al helemaal niet in box 3. Het gaat om de schuld die in box 3 plaatst, da's heel wat anders.

Overigens staat dat op 1 jan. 2031 ook met de eigen woningschuld te gebeuren, na 30 jaar in box 1. Da's lachen.
Rente is volgens mij altijd aftrekbaar mits je aflost en het voor de woning wordt gebruikt? Dus ook consumptief krediet.
Afaik.
pi_220748758
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:41 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Rente is volgens mij altijd aftrekbaar mits je aflost en het voor de woning wordt gebruikt? Dus ook consumptief krediet.
Afaik.
Klopt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220749530
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:41 schreef Sport_Life het volgende:
Dus ook consumptief krediet.
Afaik.
Rente op consumptief krediet is geen Eigen Woning schuld en de rente is dus niet in box 1 aftrekbaar. De schuld komt in box3 (na aftrek drempel) en vermindert het box 3 vermogen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 12:21:55 #139
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220749542
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:41 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Rente is volgens mij altijd aftrekbaar mits je aflost en het voor de woning wordt gebruikt? Dus ook consumptief krediet.
Afaik.
fantast
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220749616
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:01 schreef blomke het volgende:

[..]
De rente van consumptief krediet is allang (>25 jaar) niet meer aftrekbaar, niet in box1 en al helemaal niet in box 3. Het gaat om de schuld die in box 3 plaatst, da's heel wat anders.

Overigens staat dat op 1 jan. 2031 ook met de eigen woningschuld te gebeuren, na 30 jaar in box 1. Da's lachen.
Daar heeft hij het toch juist over? Over die periode voor 2001?

De schuld in box 3, na 2028, is weer cf systematiek pre 2001 en dus aftrekbaar, consumptief of niet.

Ja dus de woning box 1 en de hypotheek box 3.
Daar zat een leuk fiscaal component in, die houdt op te bestaan.
Ik verhuis ook naar box 2 met een grote belegging.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220749877
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
fantast

Nee, dat klopt gewoon.
Ik heb zelf een consumptief krediet als bouwdepot die ik opgeef voor belastingaftrek.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220749880
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Rente op consumptief krediet is geen Eigen Woning schuld en de rente is dus niet in box 1 aftrekbaar. De schuld komt in box3 (na aftrek drempel) en vermindert het box 3 vermogen
Het is aftrekbaar als het voor de eigen woning is.
Dus keuken wel, auto niet.

Zie https://www.advieskeuze.n(...)f-hypotheek-verhogen

De rente van een persoonlijke lening is net als hypotheekrente fiscaal aftrekbaar als je die afsluit voor de verbetering van je woning. Het gaat nl. niet om de soort lening maar om het doel van de uitgave (het eigen huis verbouwen, afbouwen of verbeteren) en de manier van aflossen (maximaal in 30 jaar tijd minimaal annuītair aflossen).
pi_220749897
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:17 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, dat klopt gewoon.
Ik heb zelf een consumptief krediet als bouwdepot die ik opgeef voor belastingaftrek.
Waarom zou je dat doen? Die rente is toch veel hoger dan de hypotheek rente?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 9 mei 2026 @ 14:11:16 #144
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750136
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:17 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, dat klopt gewoon.
Ik heb zelf een consumptief krediet als bouwdepot die ik opgeef voor belastingaftrek.
Maar kun je zelf bepalen waaraan je dat geld besteedt?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220750430
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 14:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar kun je zelf bepalen waaraan je dat geld besteedt?
Tuurlijk het is toch zijn geld. Je kunt er ook op springen. Zo van het is toch van mij heheheh.

Het is alleen aftrekbaar als het wordt besteedt aan de woning.
pi_220750975
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:22 schreef raptorix het volgende:

[..]
Waarom zou je dat doen? Die rente is toch veel hoger dan de hypotheek rente?
In dit geval lager, omdat het gaat om een lening bij het Warmtefonds.
Die zit met de rente altijd rond de gangbare hypotheekrente.
En toen we de lening afsloten was die lager dan onze hypotheekrente.
Op het moment van aankoop van de woning konden we niet genoeg bijlenen voor de verbouwing van ons huis.
Die positie veranderde enkele maanden later. Dan een bouwdepot bij de hypotheek op kost afsluitingskosten, terwijl het warmtefonds die niet heeft.
Vervolgens huis geīsoleerd via het bouwdepot van het warmtefonds en de ISDE subsidie gebruikt voor de verbouwing.

Binnenkort gaan we verder verbouwen met geld van Nij Begun.
We kunnen tot 10.000 euro subsidie krijgen voor renovatie van het dak, schoorstenen en dakgoten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220750999
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 14:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar kun je zelf bepalen waaraan je dat geld besteedt?
Het moet aan de woning worden besteed.
Wat je normaal zou bekostigen met een bouwdepot in je hypotheek.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 9 mei 2026 @ 16:25:04 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220751000
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:41 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Rente is volgens mij altijd aftrekbaar mits je aflost en het voor de woning wordt gebruikt? Dus ook consumptief krediet.
Afaik.
Klopt, als het voor de woning gebruikt wordt is het aftrekbaar.
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220751339
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Daar heeft hij het toch juist over? Over die periode voor 2001?

De schuld in box 3, na 2028, is weer cf systematiek pre 2001 en dus aftrekbaar, consumptief of niet.

Hij had het over het toekomstige stelsel (zonder erbij te zeggen dat er geen enkel concreet plan ligt):

" Dan krijg je de wel heel rare situatie dat de rente voor de boot of de auto of het schilderij of de vakantie straks ‘gewoon’ aftrekbaar is in box 3, maar de rente voor de eigen woning niet "
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220751362
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:18 schreef Sport_Life het volgende:

Dus keuken wel, auto niet.
Dus als ik een PL/DK afsluit voor een dure, nieuwe luxe keuken, is dat fiscaal aftrekbaar? Ga ik doen!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')