Oh wow, dat ging nog best vlotquote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:55 schreef miss_sly het volgende:
Wij gaan zo de koopovereenkomst tekenen van ons hopelijk nieuwe huis
Appartement op eerste verdieping en studio op zolderverdieping. Fijne buurt, vlakbij Vondelparkquote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:04 schreef laziness het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Ben benieuwd wat het is geworden.
Ja! Paar keer bezichtigd, met aannemer geweest, plannen gemaakt en het is gelukt!quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat goed!!!![]()
![]()
Gefeliciteerd
Wat spannend, maar wat leuk ook, terug naar de stad!
Is het dat huis geworden waar je op hoopte?
Ik had niet verwacht dat we zo snel zouden slagen. In de kerstvakantie besloten we rustig aan rond te gaan kijken en nu is het al raak!quote:
eigen woning zit niet in box 3 dus , daar gaat het ook niet omquote:Op donderdag 7 mei 2026 22:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Na deze alinea:
"We keren in 2028 namelijk weer terug naar de situatie van vóór 2001, waarin alle rente, ook en zelfs consumptieve rente, aftrekbaar is. Dan is het toch raar om nu, aan de vooravond daarvan, te pleiten voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek? Dan heb je toch een afslag gemist? Dan krijg je de wel heel rare situatie dat de rente voor de boot of de auto of het schilderij of de vakantie straks ‘gewoon’ aftrekbaar is in box 3, maar de rente voor de eigen woning niet "
opgehouden met lezen. Dat soort onzin van een hoogleraar fiscale economie nog wel.
Die man weet heel goed waar ie over praatquote:AI-overzicht
Uw eigen woning (hoofdverblijf) wordt inderdaad niet belast in box 3 (sparen en beleggen), maar valt in box 1 (inkomen uit werk en woning).
De WOZ-waarde telt niet mee voor uw vermogen, en u betaalt eigenwoningforfait in plaats van vermogensbelasting over de overwaarde.
Rijksoverheid
+2
Belangrijke punten over de eigen woning en box 3:
Hoofdverblijf in Box 1: De woning die uw hoofdverblijf is, is vrijgesteld van box 3-heffing.
Hoezo onzin? Wat denk je dat er niet aan klopt?quote:Op donderdag 7 mei 2026 22:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Na deze alinea:
"We keren in 2028 namelijk weer terug naar de situatie van vóór 2001, waarin alle rente, ook en zelfs consumptieve rente, aftrekbaar is. Dan is het toch raar om nu, aan de vooravond daarvan, te pleiten voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek? Dan heb je toch een afslag gemist? Dan krijg je de wel heel rare situatie dat de rente voor de boot of de auto of het schilderij of de vakantie straks ‘gewoon’ aftrekbaar is in box 3, maar de rente voor de eigen woning niet "
opgehouden met lezen. Dat soort onzin van een hoogleraar fiscale economie nog wel.
Natuurlijk heeft een hoogleraar fiscaal er verstand van, hou jezelf niet in de maling.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
eigen woning zit niet in box 3 dus , daar gaat het ook niet om
gemaakte kosten inzake (sparen en beleggen) zijn uiteraard aftrekbaar voor het behaalde rendement in box 3
eigen woning hoort eigenlijk ook in box 3 , maar dan gaat half Nederland failliet
[..]
Die man weet heel goed waar ie over praat
Boxenstelsel afschaffen is een goede zaak
Bas Jacobs is een zeer verstandig mensquote:Op vrijdag 8 mei 2026 22:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft een hoogleraar fiscaal er verstand van, hou jezelf niet in de maling.
Welke winst je toebedeeld aan een woning in het nieuwe box 3 regime is een ander verhaal, bottem line is dat straks precies hetzelfde als wat we nu doen in box 1.
HRA met EWF.
Tis ook precies wat Jacobs (linkse econoom) en DNB met box 3 eigen woning bedoelen. Die zaken zijn helemaal niet zo verschillend alle verschillen vallen en staan bij de uitvoering!!
Bas Jabobs pleitte voor een geleidelijke verhoging van het reguliere EWF richting de villatax EWF , doorgaan met de afbouw van wet Hillen en geen afschaffing van de HRAquote:Prof.dr.mr. E.J.W. (Edwin) Heithuis is hoogleraar fiscale economie aan de Universiteit van Amsterdam.
quote:AI-overzicht
De villataks is een verhoogde bijtelling in de inkomstenbelasting (eigenwoningforfait) voor woningen met een hoge WOZ-waarde. In 2026 geldt een tarief van 2,35% over het deel van de WOZ-waarde boven ¤ 1.350.000. Dit is bedoeld om eigenaren van dure woningen zwaarder te belasten.
Belangrijke punten over de villataks in 2026:
Drempelwaarde: De verhoogde bijtelling geldt alleen voor het deel van de WOZ-waarde dat uitkomt boven de ¤ 1.350.000.
Tarief: Over de waarde boven de drempel wordt 2,35% van de waarde bij het inkomen in box 1 opgeteld.
In ieder geval intelligent, maar wmb wel erg links en staat te weinig stil bij het feit dat we inflatie zouden belasten als je bij verkopen van een woning winstbelasting zou moeten aftikken.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 22:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bas Jacobs is een zeer verstandig mens
Dat gaat hem niet wordenquote:Op vrijdag 8 mei 2026 22:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
In ieder geval intelligent, maar wmb wel erg links en staat te weinig stil bij het feit dat we inflatie zouden belasten als je bij verkopen van een woning winstbelasting zou moeten aftikken.
Anderzijds heeft die het wel in de gaten dat zo een belastingclaim ongewenst is gezien die aanwas belasting helemaal kicke vindt.
Wat geweldig!!! En dan ook zo'n super locatie en de tiener op zichzelf maar toch thuisquote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Appartement op eerste verdieping en studio op zolderverdieping. Fijne buurt, vlakbij Vondelpark
[..]
Ja! Paar keer bezichtigd, met aannemer geweest, plannen gemaakt en het is gelukt!
[..]
Ik had niet verwacht dat we zo snel zouden slagen. In de kerstvakantie besloten we rustig aan rond te gaan kijken en nu is het al raak!
Levering half juli.
Nu eigen huis in de verkoop.
De rente van consumptief krediet is allang (>25 jaar) niet meer aftrekbaar, niet in box1 en al helemaal niet in box 3. Het gaat om de schuld die in box 3 plaatst, da's heel wat anders.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 22:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoezo onzin? Wat denk je dat er niet aan klopt?
Rente is volgens mij altijd aftrekbaar mits je aflost en het voor de woning wordt gebruikt? Dus ook consumptief krediet.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
De rente van consumptief krediet is allang (>25 jaar) niet meer aftrekbaar, niet in box1 en al helemaal niet in box 3. Het gaat om de schuld die in box 3 plaatst, da's heel wat anders.
Overigens staat dat op 1 jan. 2031 ook met de eigen woningschuld te gebeuren, na 30 jaar in box 1. Da's lachen.
Klopt.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 09:41 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Rente is volgens mij altijd aftrekbaar mits je aflost en het voor de woning wordt gebruikt? Dus ook consumptief krediet.
Afaik.
Rente op consumptief krediet is geen Eigen Woning schuld en de rente is dus niet in box 1 aftrekbaar. De schuld komt in box3 (na aftrek drempel) en vermindert het box 3 vermogenquote:
fantastquote:Op zaterdag 9 mei 2026 09:41 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Rente is volgens mij altijd aftrekbaar mits je aflost en het voor de woning wordt gebruikt? Dus ook consumptief krediet.
Afaik.
Daar heeft hij het toch juist over? Over die periode voor 2001?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
De rente van consumptief krediet is allang (>25 jaar) niet meer aftrekbaar, niet in box1 en al helemaal niet in box 3. Het gaat om de schuld die in box 3 plaatst, da's heel wat anders.
Overigens staat dat op 1 jan. 2031 ook met de eigen woningschuld te gebeuren, na 30 jaar in box 1. Da's lachen.
Nee, dat klopt gewoon.quote:
Het is aftrekbaar als het voor de eigen woning is.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 12:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Rente op consumptief krediet is geen Eigen Woning schuld en de rente is dus niet in box 1 aftrekbaar. De schuld komt in box3 (na aftrek drempel) en vermindert het box 3 vermogen
Waarom zou je dat doen? Die rente is toch veel hoger dan de hypotheek rente?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 13:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat klopt gewoon.
Ik heb zelf een consumptief krediet als bouwdepot die ik opgeef voor belastingaftrek.
Maar kun je zelf bepalen waaraan je dat geld besteedt?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 13:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat klopt gewoon.
Ik heb zelf een consumptief krediet als bouwdepot die ik opgeef voor belastingaftrek.
Tuurlijk het is toch zijn geld. Je kunt er ook op springen. Zo van het is toch van mij heheheh.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 14:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar kun je zelf bepalen waaraan je dat geld besteedt?
In dit geval lager, omdat het gaat om een lening bij het Warmtefonds.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 13:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen? Die rente is toch veel hoger dan de hypotheek rente?
Het moet aan de woning worden besteed.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 14:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar kun je zelf bepalen waaraan je dat geld besteedt?
Klopt, als het voor de woning gebruikt wordt is het aftrekbaar.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 09:41 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Afaik.
Hij had het over het toekomstige stelsel (zonder erbij te zeggen dat er geen enkel concreet plan ligt):quote:Op zaterdag 9 mei 2026 12:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar heeft hij het toch juist over? Over die periode voor 2001?
De schuld in box 3, na 2028, is weer cf systematiek pre 2001 en dus aftrekbaar, consumptief of niet.
Dus als ik een PL/DK afsluit voor een dure, nieuwe luxe keuken, is dat fiscaal aftrekbaar? Ga ik doen!quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |