Mijn ouders vielen ook in de arbeidersklasse. Via de Woningstichting kon mijn vader voordat ze in 1981 gingen trouwen al een flatje huren. Tegen de tijd dat mn vader 33 was en al 15 jaar ingeschreven stond bij de woningcorporatie kwamen mn ouders eindelijk in aanmerking voor een gezinswoning. Je moest ook wel minstens twee kinderen hebben voordat je überhaupt in aanmerking kon komen voor zo'n doorsnee gezinswoning met 3 slaapkamers + zolder.quote:Op woensdag 1 april 2026 15:38 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik had ook de indruk dat als je vroeger wilde huren, dat je dan gewoon een makelaar belde, en dat je een paar huizen kon bezichtigen, en dat je er één kon huren.
Nu bel je de makelaar, en dan mag je smeken dat je één van de tien mensen bent die mag bezichtigen, en dan moet je maar hopen dat je uitverkoren bent om die studio van 1600 euro te mogen bewonen. Of het huis van 2300 euro.
Er is gewoon een enorme schaarste in de huurdersmarkt![]()
Geen idee hoe dat vroeger was, maar mijn ouders konden gewoon een huis huren toen ze dat wilden. Volgens mij was dat best wel eenvoudig (begin jaren '90 praat ik dan over).
Mijn ouders ‘kregen’ hun huurhuis via de werkgever van mijn vader. Een mooie doorzonrijtjeswoning, speciaal gebouwd voor arbeiders en ambtenaren. Billijke huur en daar bleef je gewoon je hele leven wonen. De hele straat huurde en woonde daar van jong gezin tot bejaard. 😀quote:Op woensdag 1 april 2026 15:38 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik had ook de indruk dat als je vroeger wilde huren, dat je dan gewoon een makelaar belde, en dat je een paar huizen kon bezichtigen, en dat je er één kon huren.
Nu bel je de makelaar, en dan mag je smeken dat je één van de tien mensen bent die mag bezichtigen, en dan moet je maar hopen dat je uitverkoren bent om die studio van 1600 euro te mogen bewonen. Of het huis van 2300 euro.
Er is gewoon een enorme schaarste in de huurdersmarkt![]()
Geen idee hoe dat vroeger was, maar mijn ouders konden gewoon een huis huren toen ze dat wilden. Volgens mij was dat best wel eenvoudig (begin jaren '90 praat ik dan over).
Had idd geen rekening gehouden met huidige rentes. En ook gerekend met een deel aflossingsvrij.quote:Op woensdag 1 april 2026 17:24 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Hypotheek goedkoper met de huidige rentes? Dat denk ik niet.
Maandlasten huis 300k ¤1700 p maand. Netto ¤1450 ongeveer. Annuïteitenhypotheek
Aflossingsvrij zijn veel banken die dat helemaal niet meer doen helaasquote:Op donderdag 2 april 2026 18:19 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Had idd geen rekening gehouden met huidige rentes. En ook gerekend met een deel aflossingsvrij.
Met Daphne Bunskoek als gastpresentator.quote:
Hmmquote:Op maandag 6 april 2026 20:24 schreef golfer het volgende:
[..]
Met Daphne Bunskoek als gastpresentator.
Wat is dat nou weer voor rare vraag?quote:Op maandag 6 april 2026 21:10 schreef Koen66 het volgende:
Heb niet gekeken maar kwam woonkamer binnenlopen.
Wat is dit voor een stel? Drents stel omgevormd naar moslims ofzo
Zij komt uit Irak, 20(?) Jaar geleden naar Nederland gekomen.quote:Op maandag 6 april 2026 21:10 schreef Koen66 het volgende:
Heb niet gekeken maar kwam woonkamer binnenlopen.
Wat is dit voor een stel? Drents stel omgevormd naar moslims ofzo
30 jaar geleden gevlucht uit Irak (Bagdad).quote:Op maandag 6 april 2026 21:13 schreef franklop het volgende:
[..]
Zij komt uit Irak, 20(?) Jaar geleden naar Nederland gekomen.
Thanksquote:Op maandag 6 april 2026 21:13 schreef franklop het volgende:
[..]
Zij komt uit Irak, 20(?) Jaar geleden naar Nederland gekomen.
Hoezo raarquote:Op maandag 6 april 2026 21:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor rare vraag?
Een stel omgevormd? Het staat er lomp en raar.quote:
Eensquote:
En een hele fijne bijkeuken slopenquote:Op maandag 6 april 2026 21:30 schreef Pisces29 het volgende:
Een huis als dit in dit programma laten renoveren. Het voelt een beetje apart.
De meesten dit seizoen wel. Gewoon jezelf op de achtergrond zetten en dan is het primaquote:
omgevormd was inderdaad een raar woordquote:Op maandag 6 april 2026 21:21 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Een stel omgevormd? Het staat er lomp en raar.
“Ofzo”.
Volgende huis wil ik ook zo'n grote vriezerquote:Op maandag 6 april 2026 21:51 schreef franklop het volgende:
Vrij overdreven grote vriezer. Had dan toch nog een combi gedaan met 3 lades vriezer ofzo
Hier ook een aparte vriezer naast de koelkast met 8 lades, maar wel 4 volwassenenquote:Op maandag 6 april 2026 21:51 schreef franklop het volgende:
Vrij overdreven grote vriezer. Had dan toch nog een combi gedaan met 3 lades vriezer ofzo
Ik wil ook wel zo'n grote vriezerquote:Op maandag 6 april 2026 21:51 schreef franklop het volgende:
Vrij overdreven grote vriezer. Had dan toch nog een combi gedaan met 3 lades vriezer ofzo
quote:Op maandag 6 april 2026 21:55 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Volgende huis wil ik ook zo'n grote vriezer
Grappig, wij zijn dan met zijn 3en en gebruiken hem amperquote:Op maandag 6 april 2026 21:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik wil ook wel zo'n grote vriezer
Heb nu 3 laden, maar dat is véél te weinig..
Zover zaten zij er toch ook niet vandaan, dacht ik? Inclusief styling dan wel, natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 april 2026 07:47 schreef jorienvdherik het volgende:
Leukste aflevering van het seizoen tot nu toe !
Stel gun je een mooi huis.
En wat een huis was het, echt een buitenkansje, hier in de randstad is dit huis al snel 650.000
Alles was wel mooi geworden
Buiten de randstad al, op een beduidend kleinere (390m² vs 265m²) kavel:quote:Op dinsdag 7 april 2026 07:47 schreef jorienvdherik het volgende:
Leukste aflevering van het seizoen tot nu toe !
Stel gun je een mooi huis.
En wat een huis was het, echt een buitenkansje, hier in de randstad is dit huis al snel 650.000
Alles was wel mooi geworden
Je tekent zodra je het koopt (verkoopdatum op Funda), dat is dus het "voorlopige" koopcontract, dat betekent niet dat de overdracht dan ook is.quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:29 schreef TaMieke het volgende:
Verbouwing duurde ook meer dan 9 maanden, want ze hadden al getekend voor het huis toen de zwanger aankondiging kwam. En kindje was al geboren bij de oplevering.
Had te maken met het feit dat zij niet naar Assen wilde verhuizen. Doordat er helemaal niets in Haren e.o. voor die prijs gevonden werd, werd het uiteindelijk tóch Assen.quote:Op maandag 6 april 2026 21:34 schreef DrMarten het volgende:
[..]
En een hele fijne bijkeuken slopen
Waarom deden ze eigenlijk mee, want dit hadden ze natuurlijk prima zelf kunnen vinden als ze iets minder kritisch waren op de locatie.
Ik vind die lades sowieso erg onhandig en zijn zó vol. Heb er daarom een klein vriezertje (tafelmodel) bovenop gezet met in het midden een rek, kan veel in!quote:Op maandag 6 april 2026 21:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik wil ook wel zo'n grote vriezer
Heb nu 3 laden, maar dat is véél te weinig..
Dat kan hier niet, maar slim gedaan!quote:Op dinsdag 7 april 2026 12:06 schreef Chea49 het volgende:
[..]
Ik vind die lades sowieso erg onhandig en zijn zó vol. Heb er daarom een klein vriezertje (tafelmodel) bovenop gezet met in het midden een rek, kan veel in!
Volgens mij hadden ze ook een goede woning laten schieten doordat zij absoluut niet voor Assen wilde gaan. Door dit programma toch overstag gegaan. En het is ook fijn dat het dan helemaal instap klaar gemaakt wordt en van alle hedendaagse gemakken voorzien.quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:47 schreef Dutch_view het volgende:
Ik vraag me wel af, was hier nu echt een aflevering voor nodig?
Het was alleen maar dat ze zelf niet onderling het eens konden worden over de locatie.
Alex heeft ze dus gedwongen hun zoekgebied te vergroten.
Maar dat kun je als twee volwassenen toch zelf ook wel bedenken? Anders blijf je lekker zitten waar je zit.
Met dit budget hadden ze zelf prima een fijne woning in Assen kunnen kopen.
wil je even de juiste persoon quote graag?quote:Op dinsdag 7 april 2026 12:03 schreef Chea49 het volgende:
[..]
Had te maken met het feit dat zij niet naar Assen wilde verhuizen. Doordat er helemaal niets in Haren e.o. voor die prijs gevonden werd, werd het uiteindelijk tóch Assen.
Opmerking over wat is dat nou voor een stel, omgevormd tot Moslims, zeer ongepast. Even nadenken voor je dit soort opmerkingen hier plaatst.![]()
Jammer genoeg heb ik het eindresultaat niet kunnen zien en bij het terugkijken is er geen mogelijkheid tot verder spoelen dus moet ik de hele uitzending weer gaan bekijken, balen!
Ik had het hier over, niet erg aardig om het zo te omschrijven.quote:Op maandag 6 april 2026 21:10 schreef Koen66 het volgende:
Heb niet gekeken maar kwam woonkamer binnenlopen.
Wat is dit voor een stel? Drents stel omgevormd naar moslims ofzo
Maar zet je commentaar dan niet onder mijn quote aub. Nu doe je het voorkomen alsof ik die uitspraak heb gedaan.quote:Op dinsdag 7 april 2026 12:26 schreef Chea49 het volgende:
[..]
Ik had het hier over, niet erg aardig om het zo te omschrijven.
Ik combineer mijn reacties meestal anders moet ik keer op keer reageren op een ander. Volgens mij doen meerderen hier dat. Maar mijn welgemeende excuses dat jij je aangesproken voelde.quote:Op dinsdag 7 april 2026 12:46 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Maar zet je commentaar dan niet onder mijn quote aub. Nu doe je het voorkomen alsof ik die uitspraak heb gedaan.
Dat is het eerst dat ik hoor.quote:Op dinsdag 7 april 2026 12:06 schreef Chea49 het volgende:
[..]
Ik vind die lades sowieso erg onhandig en zijn zó vol. Heb er daarom een klein vriezertje (tafelmodel) bovenop gezet met in het midden een rek, kan veel in!
Ik hou ook van lades, maar een hoge vriezer met allemaal lades, zoals in de Assen uitzending, vind ik dan weer niet zo'n geweldig idee.quote:Op dinsdag 7 april 2026 14:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is het eerst dat ik hoor.
Juist in lades kun je veel meer eficient en bereikbaar kwijt.
Overigens deel ik wel de frustratie over kleine combikoelkasten. Bij alle inbouwvarianten is het vriesgedeelte net te klein.
Je hebt die ook in kleinere varianten.quote:Op dinsdag 7 april 2026 15:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik hou ook van lades, maar een hoge vriezer met allemaal lades, zoals in de Assen uitzending, vind ik dan weer niet zo'n geweldig idee.
En dan ben ik 1.75, dus ik til niet snel boven m'n macht.
Ja, dat weet ik, maar het ging me in deze vooral om die hoge vriezer (top, geen probleem), met allemaal lades, dat laatste vind ik wel een dingetje, dan had ik vanaf laten we zeggen 1.20 hoog liever geen lades meer gehad.quote:Op dinsdag 7 april 2026 16:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je hebt die ook in kleinere varianten.
Verbouwing gaat min of meer in overleg met de kopers.quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:25 schreef golfer het volgende:
Het huis was goed onderhouden en instapklaar. Waarom dan het verbouwingsbudget verhogen met 70k. en totaal dus 95.000 aan Bob z'n plannetjes besteden?
Totaal dus 620.000 voor het huis met verbouwing gebruikt.
Je kunt van Kloosterveen vinden wat je vindt (dat snap ik, ik zou er ook niet willen wonen), maar dat stond zo ongeveer als enige wijk op hun lijstje voor Assen.quote:Op dinsdag 7 april 2026 16:24 schreef pmponer het volgende:
Ja erg bijzondere aflevering weer, zit je in Kloosterveen (wat dan zogenaamd Assen is) voor dik 6 ton
In een huis zonder garage of oprit.
Ja het is een groot huis net modern huis, maar er zijn in de regio Haren - Assen betere opties te vinden (naar mijn mening). Ook wel een beetje gek dat je 3 dorpen noemt waar je wel naartoe zou willen (Haren/Onnen/Glimmen (geloof ik)) en dat de next best thing dan inees Assen is.
Ik hoop maar dat ze er blij van worden
-edit-
Aan het begin van de verbouwing werd er gesproken over een keuken met veel lades, ik heb die eigenlijk niet kunnen ontdekken.
Helemaal eens hoor, maar ik vind het zo'n vreemde stap, van die dorpen ineens naar Kloosterveen. Dus ik hoop echt dat ze er blij van worden. Het is wel een mooi ruim huis iig, en lijkt kindvriendelijk qua buurt dus dat is mooi.quote:Op dinsdag 7 april 2026 16:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je kunt van Kloosterveen vinden wat je vindt (dat snap ik, ik zou er ook niet willen wonen), maar dat stond zo ongeveer als enige wijk op hun lijstje voor Assen.
Als ik dan toch in de regio Haren-Assen zou moeten wonen dan zou ik ook wel betere plekken weten, maar wat voor jou of mij een aantrekkelijke plek is om te wonen hoeft dat niet voor een ander te zijn.
Volgens mij waren Onnen en Glimmen de "buitengebied Haren" opties, voor als Haren zelf niet kon, ik had niet het idee dat ze echt graag in die dorpen wilden wonen.quote:Op dinsdag 7 april 2026 16:32 schreef pmponer het volgende:
[..]
Helemaal eens hoor, maar ik vind het zo'n vreemde stap, van die dorpen ineens naar Kloosterveen. Dus ik hoop echt dat ze er blij van worden. Het is wel een mooi ruim huis iig, en lijkt kindvriendelijk qua buurt dus dat is mooi.
Met garage en oprit volgens Funda en ook te zien op de originele plattegrond:quote:
Volgens mij is dat de plattegrond van het vergelijkbare huis dat ik postte, op de Veluwe.quote:Op dinsdag 7 april 2026 16:39 schreef golfer het volgende:
[..]
Met garage en oprit volgens Funda en ook te zien op de originele plattegrond:
[ afbeelding ]
Ook in Assen mag je niet over het trotoir naar je huis rijden, dus dan kun je het op een plattegrond wel garage noeman maar je kan de inrit niet eens in.quote:Op dinsdag 7 april 2026 16:39 schreef golfer het volgende:
[..]
Met garage en oprit volgens Funda en ook te zien op de originele plattegrond:
[ afbeelding ]
Aha, ik dacht dat je de Funda van Assen had geplaatst.quote:Op dinsdag 7 april 2026 16:42 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij is dat de plattegrond van het vergelijkbare huis dat ik postte, op de Veluwe.
Het huis in Assen had geen plattgrond op Funda, daarbij zat de "garage" rechts van het huis en niet links.
Punt is wel dat er wel een "garage" was, maar dat je er niet leek te kunnen komen met een auto.
https://www.funda.nl/deta(...)degroen-23/43967539/
Nee, die was daarboven al geplaatst, inmiddels ging het over "dit kost in de randstad 650K" dus toen liet ik zien dat het buiten de randstad, met minder grond, al 650K moet kosten, en dan heb je nog een flinke make-over nodig.quote:Op dinsdag 7 april 2026 16:46 schreef golfer het volgende:
[..]
Aha, ik dacht dat je de Funda van Assen had geplaatst.
Dit vraag ik me ook echt af, hoe gaan ze dit doen met hun werk?quote:Op dinsdag 7 april 2026 16:47 schreef Remco het volgende:
Wel apart dat ze de werksituaties niet hebben benoemd. Beide werkten in Enschede, dat is niet te doen dagelijks vanuit Assen.
quote:Op woensdag 8 april 2026 11:49 schreef Blues het volgende:
Ik mis een kast in de keuken voor de jassen [ link | afbeelding ]
Ik vond hem als presentator altijd prima, maar als voice over vind ik hem eigenlijk gewoon irritantquote:Op woensdag 8 april 2026 14:49 schreef RedFever007 het volgende:
Misschien een niet populaire mening maar ik mis Martijn Krabbé als presentator eigenlijk helemaal niet![]()
Sterker nog; als voice over vind ik hem soms vrij irritant overdreven
Dit programma kan prima zonder Martijn blijkt. Hoe verschrikkelijk zijn situatie ook is
Ben benieuwd. Het oude huis was al verkocht, dus extra budget komt niet uit de overwaarde.quote:
Ja meestal wel een stuk of 3 volgens mij, maar het moet allemaal snel en tijd is geld.quote:Op maandag 13 april 2026 21:08 schreef potjecreme het volgende:
Waren er in de begin jaren niet meer bezichtigen in het programma?
Paar duizend euro op een toch al krap verbouwingsbudget.quote:Op maandag 13 april 2026 21:36 schreef pmponer het volgende:
Jezus, een paar kabels trekken en een groepenkastje opnieuw inschroeven, wat mag dat nu kosten op het totale budget.
ah een huis gekocht van een handige klusser, dat is wel herkenbaar
Je hebt toch op je verbouwingsbudget wel een postje van 10 procent onvoorzien, denk ik dan.quote:Op maandag 13 april 2026 21:44 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Paar duizend euro op een toch al krap verbouwingsbudget.
Niet met die stoelen iig. Wellicht is het een uitschuiver, maar ik betwijfel het.quote:
En je auto ook niet meer binnen zettenquote:
Ja vond het ook wat bijzonder. Net als die kamer voor die zoon, voor 1000 euro had je daar heel wat van kunnen maken maar nu een of ander vreemd verhaal met een vriend die dat ging aftimmeren.quote:Op maandag 13 april 2026 21:48 schreef pmponer het volgende:
[..]
Je hebt toch op je verbouwingsbudget wel een postje van 10 procent onvoorzien, denk ik dan.
Maar nee, Bob hangt meteen aan de telefoon
Kan ook zijn dat er al geld naar de kinderen gesluist is qua erfenis? Is natuurlijk een samengesteld gezin, dus wellicht hebben ze daar afspraken over gemaaktquote:Op dinsdag 14 april 2026 08:05 schreef jorienvdherik het volgende:
Veel vragen bij deze aflevering.
- Waarom maar 500.000 budget, het oude huis was luxe, al was het wat oud, zal toch wel flink verkocht zijn? En is het niet zo dat als je partner overlijd het huis dan vrij is?
- Op zich wel een prima huis terug gekocht, maar waarom 70.000 euro? aan de woonkamer/keuken verbouwd?
En oke, een nieuwe slaapkamer voor mevrouw.
Mevrouw was niet van de luxe, maar een tussenwoning was geen optie.
Klopt ja,quote:Op dinsdag 14 april 2026 08:07 schreef franklop het volgende:
[..]
Kan ook zijn dat er al geld naar de kinderen gesluist is qua erfenis? Is natuurlijk een samengesteld gezin, dus wellicht hebben ze daar afspraken over gemaakt
Je kent de afspraken binnen het (samengestelde) gezin niet. en maar 500.000 budget vind ik veel voor een alleenstaande. Het kan prima zijn dat de biologische kinderen van de man al wat te erven hadden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 08:05 schreef jorienvdherik het volgende:
Veel vragen bij deze aflevering.
- Waarom maar 500.000 budget, het oude huis was luxe, al was het wat oud, zal toch wel flink verkocht zijn? En is het niet zo dat als je partner overlijd het huis dan vrij is?
- Op zich wel een prima huis terug gekocht, maar waarom 70.000 euro? aan de woonkamer/keuken verbouwd?
En oke, een nieuwe slaapkamer voor mevrouw.
Mevrouw was niet van de luxe, maar een tussenwoning was geen optie.
Ik heb de aflevering nog niet helemaal gezien, maar alleen het begin, maar ik kan me zo voorstellen dat het relatief makkelijk is als iemand alleen maar weerhouden wordt doordat ze het niet echt weten en aandurven, ze had zo te zien de mogelijkheden, ze kon vooral geen keuze maken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:17 schreef golfer het volgende:
De zoekopdracht voor Alex was blijkbaar zo makkelijk dat ze niet eens in het begin 15 minuten met een zandloper kregen om concessies te doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |