We kunnen beter diplomatie inzetten.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:41 schreef Hexagon het volgende:
Maar hoe zeer Trump ze zaak hier ook loopt te verkloten. Die straat van Hormuz is in ons belang, dus dan kunnen we ook niet stilzitten en hopen dat Trump het oplost. Want die heeft duidelijk laten zien geen kaas gegeten te hebben van strategisch oorlog voeren.
Daarom vind ik het belangrijk dat we Frankrijk en Italië ondersteunen in hun diplomatieke aanpak om te proberen impact te voorkomen/verminderen. Hoewel het nog steeds voelt alsof je aan 't dweilen bent nadat je kind de badkraan open heeft laten staan.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:41 schreef Hexagon het volgende:
Maar hoe zeer Trump ze zaak hier ook loopt te verkloten. Die straat van Hormuz is in ons belang, dus dan kunnen we ook niet stilzitten en hopen dat Trump het oplost. Want die heeft duidelijk laten zien geen kaas gegeten te hebben van strategisch oorlog voeren.
Dit. Als we zelf alles voor elkaar hadden, hadden we allang nee gezegd. Maar we hebben het zelf verwaarloosd. Onder de noemer, er komt geen oorlog meer.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niet op basis van een artikel. Op basis van het feit dat Europa veel te afhankelijk is van de VS om echt een consequente ´nee´ te verkopen. Dat weten wij zelf ook best.
Luchtverdediging, kernwapens...
Zoals we al hadden geformaliseerd dat OekraÏne ook off limits is en Rusland zich daar geen reet van aantrok.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Omdat het resultaat van het conflict nooit gaat zijn dat Rusland zich terugtrekt. Het kan 5, 10 of 15 jaar duren, maar uiteindelijk zal Rusland delen van Oekraïne innemen. Door vroegtijdig met de Russen te gaan praten en met serieuze voorstellen te komen waarin Rusland delen van Oekraïne mag inlijven hadden we dat kunnen voorkomen. Soms is het ook beter om pragmatisch te zijn dan principieel. Want als ik een man met een vuurwapen mijn buurvrouw zie verkrachten, dan ga ik niet ingrijpen nee, voor haar en voor mijn gezondheid.
Als we afspraken met de Russen hadden gemaakt, hadden we ook meteen kunnen formaliseren dat Oost-Europa verder off limits is. Als je dat op papier hebt, dan kun je er al iets geruster op zijn dat dat ook zo blijft.
Deze oorlog komt vooral door de slang Netanyahu, niet door de interne politieke verhoudingen in de VS.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:36 schreef theunderdog het volgende:
Het is echt te hopen dat de midterms en daarna 2028 weer gaan zorgen voor een redelijker geopolitiek-beleid. Anders zijn we zo ongelooflijk fucked..
Niet normaal.
Trump moedigt vooral andere landen aan hun schepen gewoon door de straat van Hormuz te laten varen en niet zo laf te doen. Gewoon doorvaren, mensen!quote:Op maandag 16 maart 2026 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We kunnen beter diplomatie inzetten.
Ons een nieuwe oorlog in laten rommelen maakt de situatie niet beter.
Vergeet niet dat we dan keihard een doelwit van Iraanse drones, zeemijnen, kamikazebootjes en raketten zijn in de straat van Hormuz, terwijl we de rommel van Trump en Netanyahu opruimen.
Als de VS met "the most powerful military ever" niet eens die waterweg in durft te varen momenteel, dan zegt dat wel iets.
Welnee.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:56 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Deze oorlog komt vooral door de slang Netanyahu, niet door de interne politieke verhoudingen in de VS.
Welja. Leg anders eens uit hoe het komt dat Trump tot vlak voor de aanval nog riep er absoluut niets voor te voelen om op avontuur te gaan in Iran, om 24 uur later een van te voren opgenomen toespraak uit te laten zenden met de boodschap dat Amerika samen met Israël Iran aan gaat vallen. Doesn't make any sense, does it? Netanyahu heeft gewoon tegen Trump gezegd dat als de VS niet meedoet, Israël dan alleen gaat.quote:
FYI: De luchtaanval in Kosovo is de enige keer geweest dat de NAVO heeft ingegrepen buiten hun eigen grondgebied zonder VN mandaat en dat kwam puur omdat dit VN mandaat werd geblokkeerd door Rusland door middel van een veto.quote:Op maandag 16 maart 2026 09:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die oorlog is niet zomaar gestart door de VS en Israël. Hiermee negeer weer de volledige context en natuurlijk doelbewust. Iran heeft zelfs in Nederland geprobeerd politieke dissidenten te liquideren en terroriseert al decennia de volledige regio.
Daarnaast onderdrukt men met ongenadig harde hand de eigen bevolking (recent nog tienduizenden van de eigen burgers omgebracht - In Kosovo en Libië greep de NAVO voor minder in) en verkondigt openlijk een Westerse bondgenoot te willen vernietigen. Deze oorlog is het resultaat van het handelen van Iran zelf, niet 'zomaar' gestart door de VS en Iran.
Je hebt gelijk deze oorlog is echt helemaal 100% America First en totaal niet oorlogsmisdadiger Bibi first. Kijk dat America First-ing eens geweldig uitpakken voor de Amerikaanse burgers!quote:
Om hun eigen bevolking voor de gek te houden. Alsof dat iets 'vreemds' is.quote:Op maandag 16 maart 2026 12:02 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Welja. Leg anders eens uit hoe het komt dat Trump tot vlak voor de aanval nog riep er absoluut niets voor te voelen om op avontuur te gaan in Iran, om 24 uur later een van te voren opgenomen toespraak uit te laten zenden met de boodschap dat Amerika samen met Israël Iran aan gaat vallen. Doesn't make any sense, does it? Netanyahu heeft gewoon tegen Trump gezegd dat als de VS niet meedoet, Israël dan alleen gaat.
Bronnen Marco Rubio: https://www.reuters.com/w(...)bio-says-2026-03-02/ en Mike Johnson: https://apnews.com/articl(...)6c021937859ce852e1f2
Het is gewoon neoconservatisme/havik beleid. Wat al jaren populair is in Amerika.quote:Op maandag 16 maart 2026 12:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je hebt gelijk deze oorlog is echt helemaal 100% America First en totaal niet oorlogsmisdadiger Bibi first.
Snap je kijk er op maar met een serieverkrachter in dit geval is het lastig goede afspraken te maken. Er zijn nou eenmaal situaties dat je bepaalde lui beter een goede klap kan verkopen dan samen een of ander contract te tekenen (wat er al was maar als toiletpapier is gebruikt).quote:Op maandag 16 maart 2026 11:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Omdat het resultaat van het conflict nooit gaat zijn dat Rusland zich terugtrekt. Het kan 5, 10 of 15 jaar duren, maar uiteindelijk zal Rusland delen van Oekraïne innemen. Door vroegtijdig met de Russen te gaan praten en met serieuze voorstellen te komen waarin Rusland delen van Oekraïne mag inlijven hadden we dat kunnen voorkomen. Soms is het ook beter om pragmatisch te zijn dan principieel. Want als ik een man met een vuurwapen mijn buurvrouw zie verkrachten, dan ga ik niet ingrijpen nee, voor haar en voor mijn gezondheid.
Als we afspraken met de Russen hadden gemaakt, hadden we ook meteen kunnen formaliseren dat Oost-Europa verder off limits is. Als je dat op papier hebt, dan kun je er al iets geruster op zijn dat dat ook zo blijft.
Diplomatieke wegen zoeken. Deze oorlog is de Iraniërs opgedrongen, zij waren bereid tot een 0% uranium verrijking deal. Daar moet je gewoon en zeker als Europese landen alle diplomatieke mogelijkheden eerst mee verkennen. Ook dat regime wilde deze oorlog koste wat kost voorkomen. En dus ook deze gevolgen ervan.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:41 schreef Hexagon het volgende:
De Navo is een defensief pact, geen samenwerkingsverband om Amerikaanse invasies te steunen.quote:Op maandag 16 maart 2026 08:07 schreef VEM2012 het volgende:
Trump heeft gewoon een punt. Europa heeft misbruik gemaakt van de Navo en de rekening doorgeschoven naar de VS.
En Spanje meent zelfs de VS te blokkeren in het gebruik van de basissen daar.
Zowel de GOP en de Dems zijn dit gedrag van Europa helemaal beu.
Met als gevolg dat Europa straks echt op eigen benen mag gaan staan. Nou, berg je dan maar.
Zoek eerst eens uit wat de NAVO is, wat het wel en niet doet, wat het zegt over het zelf starten van een oorlog en hoe dat aan zou sluiten bij dit verzoek van Trump.quote:Op maandag 16 maart 2026 08:07 schreef VEM2012 het volgende:
Trump heeft gewoon een punt. Europa heeft misbruik gemaakt van de Navo en de rekening doorgeschoven naar de VS.
Exact, dat heb je goed. Want zodra je ook maar een beetje tegenspraak krijgt op een discussie forum, ga je zelf over in waar je een ander van beticht. Persoonlijk worden.quote:Op maandag 16 maart 2026 09:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben moeite met meningen en feiten.
quote:Op maandag 16 maart 2026 09:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Standaard stropop
Je wordt persoonlijk, dus ik laat het er verder bij. Geen zin om me door jou voor van alles uit te laten maken omdat ik een andere menig heb dan jij.
quote:Op maandag 16 maart 2026 09:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dar gaat het gedachtegoed achter schuil dat deze oorlog illegaal en zonder overleg is gestart. En dat het regime van Iran een walgelijk regime is.
Als deze twee dingen volgens jou niet naast elkaar kunnen bestaan, zegt dat vooral iets over jou, en niets over mensen voor wie dat wel geldt.
En als het allemaal te heet wordt onder je voeten, kan je er niet tegen.quote:Op maandag 16 maart 2026 09:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Flikker op. Ik doe niet aan stropoppen. Ga je mond spoelen.
Echt hoor, discussieer gewoon in plaats van die onzin spuien.
Is mij al vaker opgevallen hoe lichtgeraakt jij bent. VEM2012 komt in post 34 gewoon met een feit en wil inhoudelijk in discussie gaan. Dit feit is al ettelijke keren over de afgelopen decennia onderbouwd en voelbaar bij de gevluchte Iraanse mensen die hier zijn. Maar het staat jou niet aan op een of andere manier als je tegenspraak krijgt op je eigen wereldbeeldje en begint het gelijk weg te zetten als polariserend en idiote opmerking, waarna pas de discussie 'south' gaat.quote:Op maandag 16 maart 2026 09:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan ga je maar weer op ignore. Er is niet fatsoenlijk met je te discussieren als je dat op deze manier wenst te doen. Daar laat ik me niet voor lenen.
quote:
Heeft hij echt gelijk in.quote:Op maandag 16 maart 2026 09:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Beginnen met een stropop en daarop gewezen het slachtoffer uithangen.
Word eens volwassen zeg!
Irak was zonder VN mandaat.quote:Op maandag 16 maart 2026 12:06 schreef [url=https://forum.fok.nl/user/p
rofile/337625]Timwonnacott[/url] het volgende:
[..]
FYI: De luchtaanval in Kosovo is de enige keer geweest dat de NAVO heeft ingegrepen buiten hun eigen grondgebied zonder VN mandaat en dat kwam puur omdat dit VN mandaat werd geblokkeerd door Rusland door middel van een veto.
De daaropvolgende VN vredesmissie in Kosovo en alle andere NAVO operaties inclusief Irak, Libië en Afghanistan gebeurden onder een VN mandaat. Dus niet 'voor minder' maar omdat de internationale gemeenschap dat volgens internationaal recht heeft verzocht van de NAVO.
Dat VN mandaat ligt er niet voor Iran en dus heeft de NAVO daar verder niets te zoeken.
Maar en dan? ik heb je met nog geen enkele oplossing zien komen.quote:Op maandag 16 maart 2026 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Duitsland en Griekenland hebben al aangegeven er niet op in te gaan.
Spanje hoef je niet eens te vragen, dat antwoord weet je al.
Blijft Frankrijk of UK over als serieuze kandidaat, als die ook nee zeggen komt er vanuit Europa in ieder geval niets en mag de VS dit zelf oplossen. Ze zijn het ook zelf begonnen.
edit: Keir starmer geeft inmiddels ook aan dat de UK er niet op ingaat. Blijft Frankrijk over.
Dank aan @:momo
[ x ]
Zeker wel, ik heb meerdere malen aangegeven (kan ook in het Iran topic geweest zijn) dat de VS (met Israël) dit zelfs is begonnen en het ook zelf mag oplossen.quote:Op maandag 16 maart 2026 12:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar en dan? ik heb je met nog geen enkele oplossing zien komen.
Het gehele leger van de VS (materiaal en personeel) maakte dat de Navo niet werd aangevallen.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Het is oorlog materialen niet meer dan dat.
Je kan zeggen miljarden naar de nato maar het is niks anders dan materialen kopen en bewaren in een tijd dat er geen oorlog is.
Waar de technologie steeds verder gaan en nu de spullen eigenlijk zwaar verouderd is.
Die miljarden zijn niet weg , daar zijn oorlogs schepen , tanks en enz van gekocht.
Wat in eigen beheer blijft .
Het is niet zo dat miljarden de nato op een bank rekening staat en dan versplits word naar landen .
Dus nee die miljarden zijn en blijven bij de landen zelf .
Het is een defensief pact, maar dan nog ben je de Amerikanen wel wat verschuldigd.quote:Op maandag 16 maart 2026 12:26 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
De Navo is een defensief pact, geen samenwerkingsverband om Amerikaanse invasies te steunen.
Al hebben West-Europese landen die onduidelijkheid wel aangewakkerd door de invasies in Irak en Afghanistan te steunen.
Misschien is dat zo, zou zo kunnen.quote:Op maandag 16 maart 2026 12:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gehele leger van de VS (materiaal en personeel) maakte dat de Navo niet werd aangevallen.
Ik heb nergens gezegd dat de VS geld gaf. Ze draagden overmatige lasten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |