abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 maart 2026 @ 11:10:57 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220355256
quote:
Oude poster gezien de datum?
  maandag 16 maart 2026 @ 11:11:38 #52
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220355275
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 11:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oude poster gezien de datum?
Nog steeds actueel. Ik keek goedemorgen Nederland en daar kwam dit ook voorbij.
Zie hier: https://www.facebook.com/(...)-/26072798212376566/
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 16 maart 2026 @ 11:26:24 #53
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220355455
https://www.dagelijksesta(...)en-linkse-false-flag

Eens met deze duiding. Slimme gozers daar.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 16 maart 2026 @ 11:32:34 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220355493
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 11:26 schreef Klopkoek het volgende:

Ja joh, we gaan onze eigen duur ingekochte posters vernielen. :')
  maandag 16 maart 2026 @ 11:46:55 #55
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220355589
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 11:26 schreef Klopkoek het volgende:

quote:
Slachtofferrol loont vlak voor de verkiezingen
Ze kennen hun pappenheimers wel, dat moet je ze nageven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 16 maart 2026 @ 11:48:18 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220355606
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 11:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[..]
Ze kennen hun pappenheimers wel, dat moet je ze nageven.
Ik zal het landelijk bureau eens mailen of ze de posters niet beklad kunnen aanleveren. Scheelt me weer werk.
  maandag 16 maart 2026 @ 12:29:43 #57
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220356042
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mh3odtvm2c2b

Zij verdienen echt een grote afstraffing. Zoals iemand daar onder de tweet zegt: er is een groeiend daklozenprobleem.

De Rotterdamse VVD komt niet verder dan de Pauluskerk schoonvegen/sluiten, een bedelverbod en een asielstop van "voorlopig 10 jaar".
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 16 maart 2026 @ 22:03:53 #58
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220361107

FvD zit daar ook in de gemeenteraad en staat op de lijst. Over FvD wordt niks gezegd (wel door de D66 en CDA lijsttrekkers overigens)
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 16 maart 2026 @ 22:52:49 #59
176480 GarlandBriggs
No ma\'am I cannot...
pi_220361376
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:03 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

FvD zit daar ook in de gemeenteraad en staat op de lijst. Over FvD wordt niks gezegd (wel door de D66 en CDA lijsttrekkers overigens)
De dominante rechtervleugel van de VVD hoort olv Yesilgöz inmiddels in het hokje "knetterleip".
En dat zie je blijkbaar ook lokaal terug...

Laten we hopen dat de lijn Dijkhof snel weer dominant wordt zodat de VVD weer terugkeert als betrouwbare en serieuze bestuurspartij.(Even afgezien of je het met hen eens bent of niet...)
pi_220361582
twitter

Tofik is ook weer van de partij. Hij oogt niet heel gezond.
pi_220361992
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:52 schreef GarlandBriggs het volgende:

[..]
De dominante rechtervleugel van de VVD hoort olv Yesilgöz inmiddels in het hokje "knetterleip".
En dat zie je blijkbaar ook lokaal terug...

Laten we hopen dat de lijn Dijkhof snel weer dominant wordt zodat de VVD weer terugkeert als betrouwbare en serieuze bestuurspartij.(Even afgezien of je het met hen eens bent of niet...)
Je merkt in meer gemeenten dat de VVD, zodra er partijen als FvD, PVV of iets lokaal rechts, op de lijsten staan compleet in paniek raakt.
pi_220361998
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 23:58 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Tofik is ook weer van de partij. Hij oogt niet heel gezond.
Marginaal figuurtje van een marginaal partijtje. Maar wel weer tekenend dat Dales zich hier druk over maakt (en dat jij het oppikt).
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 07:06:44 #63
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220362006
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 07:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Marginaal figuurtje van een marginaal partijtje. Maar wel weer tekenend dat Dales zich hier druk over maakt (en dat jij het oppikt).
Zo'n Dales is ook wel een schoolvoorbeeld van een zure boomer met een te groot social media dieet. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 17-03-2026 09:33:12 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220362058
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 06:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je merkt in meer gemeenten dat de VVD, zodra er partijen als FvD, PVV of iets lokaal rechts, op de lijsten staan compleet in paniek raakt.
Toch vreemd. In onze gemeente zie je dat ook niet echt. Die paniek had er dan in vrijwel elke gemeente al moeten wezen, omdat in vrijwel elke gemeente wel een wat rechtsere/ondernemersgezinde lokale partij mee doet. Die pikken veel meer VVD zetels in dan FvD ooit zal doen. De VVD lijsttrekker bij ons zei dan ook duidelijk: ik denk dat wat er de afgelopen keren op ons stemde wel redelijk de vaste kern is, zie er meer over gaan van Gemeentebelangen naar FvD. Ik denk dat ze daar gelijk in heeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220363913
Ik ga LVR stemmen, voorkeurstem op Jos van Rey, net zoals de vorige keer.
pi_220363943
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 06:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Waar merk je dat aan dan?
pi_220366572
twitter
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 18:49:21 #68
236264 crew  capricia
pi_220366585
Ik heb er zin in morgen!
Dat de opkomst maar flink hoog mag zijn overal.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 17 maart 2026 @ 18:49:45 #69
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220366589
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 12:28 schreef Halcon het volgende:
Ik ga LVR stemmen, voorkeurstem op Jos van Rey, net zoals de vorige keer.
Je bent fan van corruptie?
pi_220366794
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 18:49 schreef capricia het volgende:
Ik heb er zin in morgen!
Dat de opkomst maar flink hoog mag zijn overal.
In principe eens... maar met een hier vrij vaste CU kern die altijd komt opdagen...

Laat ik zo zeggen: bij een gedaalde opkomst die er voor zorgt dat wij 3 of 4 zetels krijgen ga ik niet treuren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 19:14:48 #71
236264 crew  capricia
pi_220366809
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
In principe eens... maar met een hier vrij vaste CU kern die altijd komt opdagen...

Laat ik zo zeggen: bij een gedaalde opkomst die er voor zorgt dat wij 3 of 4 zetels krijgen ga ik niet treuren.
Ik ben altijd voor een hoge opkomst.
En het is goed stembus-weer!
- Goethe, “Faust”
pi_220366827
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben altijd voor een hoge opkomst.
En het is goed stembus-weer!
Ik normaal ook. Het wordt toch iets anders als je zelf op een verkiesbare plek op de lijst staat, merk ik ;)
Eigenlijk doet voor mij alleen de uitslag hier er momenteel toe, de rest allemaal veel minder. Daar ga ik wel over nadenken als ik de uitslag hier weet.
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 19:20:17 #73
236264 crew  capricia
pi_220366845
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik normaal ook. Het wordt toch iets anders als je zelf op een verkiesbare plek op de lijst staat, merk ik ;)
Eigenlijk doet voor mij alleen de uitslag hier er momenteel toe, de rest allemaal veel minder. Daar ga ik wel over nadenken als ik de uitslag hier weet.
Ik wens jou heel veel succes. Hopelijk word je verkozen. O+
Ik ken je als een zeer betrokken persoon. Als iemand met veel kennis van zaken hier in POL. Die zijn hart op de goede plek heeft zitten.

Ik duim voor je. _O_
- Goethe, “Faust”
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 maart 2026 @ 19:23:44 #74
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220366866
Ondertussen in mijn gemeente: televisiedebat waar alle partijen het continu eens zijn, en waar ze niet over eens zijn zijn onhaalbare populistische ideeën.

WAT KIES IK DAN.

Oja, de enige partij die niet geobsedeerd is door GOW30.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220366888
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:23 schreef Nattekat het volgende:
Ondertussen in mijn gemeente: televisiedebat waar alle partijen het continu eens zijn, en waar ze niet over eens zijn zijn onhaalbare populistische ideeën.
Dat is inderdaad wel gemeentepolitiek een beetje, vooral samen de problemen die de overheid over de schutting gooit oplossen, een heleboel onderwerpen zijn vrijwel alle partijen het over eens. Je moet dus wel zorgvuldig stellingen zoeken, anders hoor je hooguit nuanceverschillen.
pi_220367070
ik verwacht morgen een groot verlies van d66 en vvd
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 maart 2026 @ 19:40:24 #77
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220367130
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:37 schreef WillemVOC het volgende:
ik verwacht morgen een groot verlies van d66 en vvd
D66 zat vier jaar geleden al niet zo hoog. Wrs winst, maar zonder de kop van TK2025.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_220367397
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:23 schreef Nattekat het volgende:

WAT KIES IK DAN.

Oja, de enige partij die niet geobsedeerd is door GOW30.
Dan stem je toch niet, ook een signaal
pi_220367448
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is inderdaad wel gemeentepolitiek een beetje, vooral samen de problemen die de overheid over de schutting gooit oplossen, een heleboel onderwerpen zijn vrijwel alle partijen het over eens. Je moet dus wel zorgvuldig stellingen zoeken, anders hoor je hooguit nuanceverschillen.
Lokaal baseer ik mijn stem dan ook zelden op programma's.

Woningbouw, infrastructuur, afval, cultuur en openbare voorzieningen: op alle deze thema's zijn de verkiesbare partijen het voor 99 procent eens.

Er zijn leuke snippets. Harderwijk Anders wil een stadscamping. Tof idee, maar als er ruimte voor is komt die er vanzelf wel.

D66 wil het Dolfinarium uitfaseren en het hele eiland herontwikkelen. Top idee! Alleen heeft de gemeente daar op dit moment niet zo gek veel over te zeggen.

Ik neig nu naar het CDA. Hun wethouder kent de stad, weet hoe de hazen lopen en was de afgelopen vier jaar bijzonder daadkrachtig. Mede dankzij zijn inspanningen investeert het Rijk 100 miljoen euro in ons spoor.

Maar ook de lijsttrekkers van GL-PvdA spreekt mij aan. Een pitbull die echt knokt voor bewoners. Bijvoorbeeld voor huurders die de dupe worden van een malafide huisjesmelker. Mede dankzij hem staat die verhuurder straks voor de rechter.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 maart 2026 @ 19:59:16 #80
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220367474
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:54 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Dan stem je toch niet, ook een signaal
Ik ga VVD stemmen. Ook een signaal.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220367487
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Lokaal baseer ik mijn stem dan ook zelden op programma's.

Woningbouw, infrastructuur, afval, cultuur en openbare voorzieningen: op alle deze thema's zijn de verkiesbare partijen het voor 99 procent eens.

Er zijn leuke snippets. Harderwijk Anders wil een stadscamping. Tof idee, maar als er ruimte voor is komt die er vanzelf wel.

D66 wil het Dolfinarium uitfaseren en het hele eiland herontwikkelen. Top idee! Alleen heeft de gemeente daar op dit moment niet zo gek veel over te zeggen.

Ik neig nu naar het CDA. Hun wethouder kent de stad, weet hoe de hazen lopen en was de afgelopen vier jaar bijzonder daadkrachtig. Mede dankzij zijn inspanningen investeert het Rijk 100 miljoen euro in ons spoor.

Maar ook de lijsttrekkers van GL-PvdA spreekt mij aan. Een pitbull die echt knokt voor bewoners. Bijvoorbeeld voor huurders die de dupe worden van een malafide huisjesmelker. Mede dankzij hem staat die verhuurder straks voor de rechter.
Ja, de kwaliteit van de personen kan nogal veel verschillen.

En natuurlijk zou een raad waar massaal SP is gestemd wat anders willen dan een raad waar massaal VVD is gestemd, maar juist zulke enorme verschuivingen komen ook weer niet zo heel veel voor.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 20:06:39 #82
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220367578
AI duikt overal op in verkiezingscampagnes, PVV weer grootgebruiker

https://www.volkskrant.nl(...)tgebruiker~bd705034/

De PVV alweer met afstand kampioen met AI plaatjes maken en verspreiden. De nummer twee is overigens de VVD (op grote afstand).
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 17 maart 2026 @ 20:07:33 #83
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220367588
Ach, 95% van het budget is eigenlijk al bestemd voor zaken zoals bijstand, wmo, etc etc. Het zijn de laatste procenten waar de raad echt iets in de melk te brokkelen heeft. Vaak gaat het dan over een wipkip in buurtje "de grote haas" of saneren van de asbestdakbedekking van de fietsenstalling van school de zeurende pretogen.

Het gaat werkelijk nergens over.

[ Bericht 4% gewijzigd door phpmystyle op 17-03-2026 20:21:56 ]
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_220367620
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, de kwaliteit van de personen kan nogal veel verschillen.

En natuurlijk zou een raad waar massaal SP is gestemd wat anders willen dan een raad waar massaal VVD is gestemd, maar juist zulke enorme verschuivingen komen ook weer niet zo heel veel voor.
Zeker, maar zelfs dan zullen de verschuivingen alsnog enigszins beperkt zijn.

Je hebt als gemeentebestuur met lopende projecten, staand beleid, wettelijke taken, etc.

Begrijp me niet verkeerd, de lokale politiek kan wezenlijke veranderingen doorvoeren. Maar wel binnen bepaalde kaders.

Ik ken behoedzame colleges die op hun centen zitten en voorzichtig zijn met woningbouw.

Maar ik heb ook colleges meegemaakt die durven investeren. Die bouwen de ene na de andere wijk en steken 20 miljoen in een tunnel onder het spoor.

In mijn ervaring schuilen de grootste verschillen vaak daarin. Een college dat kiest voor de vlucht naar voren kan een gemeente ingrijpend veranderen. Behoedzame colleges zorgen er juist voor dat veel bij het oude blijft.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 20:14:02 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220367669
Voorzieningen als het zwembad, het theater, de bibliotheek of het filmhuis zijn het stemmen waard.

Daarnaast gaat de gemeente natuurlijk ook over zaken als ruimtelijke ordening en regelgeving.
pi_220367670
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:07 schreef phpmystyle het volgende:
Ach, 95% van het budget is eigenlijk al bestemd voor zaken zoals bijstand, wmo, etc etc. Het zijn de laatste procenten waar de raad echt iets in de merk te brokkelen heeft. Vaak gaat het dan over een wipkip in buurtje "de grote haas" of saneren van de asbestdakbedekking van de fietsenstalling van school de zeurende pretogen.

Het gaat werkelijk nergens over.
Mwoah. Als ik naar mijn regio kijk:

- Nunspeet gaf bijna 40 miljoen euro uit aan de verbouwing van het stationsgebied (met twee tunnels onder het spoor).

- Harderwijk is al dik 20 jaar bezig met de verbouwing van de 'kuststrook'. Een project dat dik 500 miljoen euro heeft gekost (Rijk en provincie betaalden mee).

- Harderwijk trekt 10 miljoen uit voor een keerspoor. Het Rijk betaalt 100 miljoen mee, de provincie 33 miljoen. Straks rijden er meer treinen en stoppen er intercity's.

Dat is allemaal te danken aan daadkrachtige colleges.

Maar misschien gaat het bij jou alleen over de wipkip. Dat kan.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 20:19:23 #87
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220367753
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Mwoah. Als ik naar mijn regio kijk:

- Nunspeet gaf bijna 40 miljoen euro uit aan de verbouwing van het stationsgebied (met twee tunnels onder het spoor).

- Harderwijk is al dik 20 jaar bezig met de verbouwing van de 'kuststrook'. Een project dat dik 500 miljoen euro heeft gekost (Rijk en provincie betaalden mee).

- Harderwijk trekt 10 miljoen uit voor een keerspoor. Het Rijk betaalt 100 miljoen mee, de provincie 33 miljoen. Straks rijden er meer treinen en stoppen er intercity's.

Dat is allemaal te danken aan daadkrachtige colleges.

Maar misschien gaat het bij jou alleen over de wipkip. Dat kan.
Ok fair enough. Maar zijn dat soort grote jarenlange projecten dan zo beeldbepalend? Al die zaken die je noemt kunnen ook provinciaal of ministerieel geïnitieerd worden.

Een gemeenteraad is een heel duur vehikel tov de taak- en beleidsterreinen waar ze echt op kunnen sturen. Bijstand, WMO, jeugdzorg, veiligheid, openbare inrichting, dat zijn min of meer kosten die je niet kan en mag beïnvloeden. En zaken die er wél toe doen zoals verlenen vergunningen voor boerderijen, wel of geen AZC, ja daar gaat de gemeente weer net niet over.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 17 maart 2026 @ 20:21:11 #88
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220367781
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ok fair enough. Maar zijn dat soort grote jarenlange projecten dan zo beeldbepalend? Al die zaken die je noemt kunnen ook provinciaal of ministerieel geïnitieerd worden.

Een gemeenteraad is een heel duur vehikel tov de taak- en beleidsterreinen waar ze echt op kunnen sturen. Bijstand, WMO, jeugdzorg, veiligheid, openbare inrichting, dat zijn min of meer kosten die je niet kan en mag beïnvloeden. En zaken die er wél toe doen zoals verlenen vergunningen voor boerderijen, wel of geen AZC, ja daar gaat de gemeente weer net niet over.
Ook binnen de genoemde beleidsterreinen kan de gemeente wel wat sturen.

Openbare inrichting daar.heeft de gemeente juist heel veel invloed op.
pi_220367877
Natuurlijk heeft de gemeenteraad behoorlijk veel invloed. En wethouders trouwens ook, een competente wethouder die de subsidies weet te vinden en snapt hoe zaken werken is echt essentieel. Een amateuristische wethouder kan veel schade doen, tot aan dat al zijn beslissingen voor de rechter succesvol worden aangevochten.

Waarmee ik het trouwens niet per sé met @KoosVogels eens ben: een voorzichtige wethouder is in sommige gevallen juist ook een zegen, liever rustig en volgens de regels iets goed uitvoeren, dan doorpakken en er achter komen dat je het toch niet goed hebt gedaan of de bevolking niet mee hebt gekregen.
pi_220367886
quote:

[..]
Waarom zou het initiatief bij het Rijk of de provincie moeten liggen? Hogere overheden treden op als partners, vooral in financiele zin. Hun rol is in die zin ondersteunend.

Maar wat weet iemand in Den Haag of Arnhem over lokale uitdagingen? Neem nogmaals Harderwijk: de kuststrook is verbouwd omdat het lokale bestuur inzag dat de industrie weg moest uit het hart van de stad. In het stadhuis is een plan ontwikkeld en dat is later uitgevoerd met steun van Rijk en provincie.

Die route heeft ook de voorkeur. Want je wilt als inwoner dat de gemeenteraad hierover het laatste woord heeft. Het gaat om een extreem ingrijpende project, dat het aangezicht van jouw woonplaats voor altijd verandert.

Het is dan toch gek dat zoiets wordt bedacht en opgelegd door hogere overheden? Daar wil je als inwoner toch iets over hebben te zeggen?
pi_220367903
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef Hanca het volgende:
Natuurlijk heeft de gemeenteraad behoorlijk veel invloed. En wethouders trouwens ook, een competente wethouder die de subsidies weet te vinden en snapt hoe zaken werken is echt essentieel. Een amateuristische wethouder kan veel schade doen, tot aan dat al zijn beslissingen voor de rechter succesvol worden aangevochten.

Waarmee ik het trouwens niet per sé met @:KoosVogels eens ben: een voorzichtige wethouder is in sommige gevallen juist ook een zegen, liever rustig en volgens de regels iets goed uitvoeren, dan doorpakken en er achter komen dat je het toch niet goed hebt gedaan of de bevolking niet mee hebt gekregen.
Ik wilde ook niet per se een voorkeur uitspreken in mijn eerdere post. Een behoedzame wethouder kan inderdaad een zegen zijn. Mijn punt is dat de kleur en smaak van lokaal bestuur wel degelijk het verschil kunnen maken.
pi_220367931
quote:

[..]

Zo duur is een gemeenteraad niet. En de gemeenteraad is juist de groep waar je makkelijk inspraak kunt doen, die weten wat er speelt in elke wijk en elk dorp. Die het snappen als je klaagt over verkeersproblemen, omdat ze zelf daar ook regelmatig vast staan. De groep die dicht bij de burgers staat, omdat ze zelf ook alle problemen van die burgers ervaren. De groep die wel je mail beantwoordt en het wel op de agenda zet.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 20:33:27 #93
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220367944
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

quote:
Het is dan toch gek dat zoiets wordt bedacht en opgelegd door hogere overheden? Daar wil je als inwoner toch iets over hebben te zeggen?
Idealiter wel ja. Maar dan moet je ook heldere keuzes voorleggen. De meeste mensen volgen echt geen lokale debatten of lezen de lokale krant. Ik zelf eigenlijk ook niet, terwijl ik wel politiek geëngageerd ben.
Het is goed dat lokale politiek kan bezien wat nodig is: geld steken in gebouw van de lokale voetbalvereniging, of renoveren van het gemeentehuis? Vaak wordt dat gefinancierd vanuit de gemeentelijke reserves cq exploitatieoverschotten van eerdere jaren.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_220367952
Is dit het debat live topic?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  dinsdag 17 maart 2026 @ 20:35:23 #95
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220367959
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zo duur is een gemeenteraad niet. En de gemeenteraad is juist de groep waar je makkelijk inspraak kunt doen, die weten wat er speelt in elke wijk en elk dorp. Die het snappen als je klaagt over verkeersproblemen, omdat ze zelf daar ook regelmatig vast staan. De groep die dicht bij de burgers staat, omdat ze zelf ook alle problemen van die burgers ervaren. De groep die wel je mail beantwoordt en het wel op de agenda zet.
O zeker waar hoor. Ik zeg ook niet dat het weg moet.
Alleen wat ik zei is dat veel gemeentelijke taakgebieden niet te beïnvloeden zijn omdat deze vast staan. Maar het heeft zeker nut. Als je alles decentraal laat gebeuren dan loop je het risico dat het een eenheidsworst wordt.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_220367997
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
[..]
Idealiter wel ja. Maar dan moet je ook heldere keuzes voorleggen. De meeste mensen volgen echt geen lokale debatten of lezen de lokale krant. Ik zelf eigenlijk ook niet, terwijl ik wel politiek geëngageerd ben.
Maar als iets je echt raakt, dan sta je daar plotseling in te spreken in een raadsvergadering. Of is je brief onderdeel van de beraadslagingen. Genoeg mensen daar gezien die dat ook niet van zichzelf hadden verwacht en ik volg het ook nog maar een jaar echt intensief.
pi_220368007
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
[..]
Het is goed dat lokale politiek kan bezien wat nodig is: geld steken in gebouw van de lokale voetbalvereniging, of renoveren van het gemeentehuis? Vaak wordt dat gefinancierd vanuit de gemeentelijke reserves cq exploitatieoverschotten van eerdere jaren.
Dat is op landelijk niveau niet anders. Daarom hebben wij een representatieve democratie.

Maar je gaat voorbij aan het punt dat ik probeerde te maken. Neem nogmaals mijn Harderwijkse voorbeeld. Het Waterfront is een miljoenenproject dat het aangezicht van de stad ingrijpend heeft veranderd.

De plannen waren jarenlang onderwerp van discussie in de stad. Bijna alle inwoners vonden er iets van, in de lokale politiek werd er eindeloos over gedebatteerd. Uiteindelijk hakte de gemeenteraad de knoop door en committeerde het bestuur zich aan dit megaproject.

Zo'n discussie én besluit wil je toch niet overhevelen naar een stoffig kantoor in Den Haag of Arnhem? Die moet juist lokaal worden gevoerd.
pi_220368055
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar als iets je echt raakt, dan sta je daar plotseling in te spreken in een raadsvergadering. Of is je brief onderdeel van de beraadslagingen. Genoeg mensen daar gezien die dat ook niet van zichzelf hadden verwacht en ik volg het ook nog maar een jaar echt intensief.
Het is al een zegen als gemeenteraadsleden bereid zijn te besluiten op basis van feiten en geen moties en amendementen indienen en aannemen die strijdig met de wet zijn , onuitvoerbaar zijn of over een onderwerp gaan waar de gemeente niet over gaat. Want er wordt te vaak mini den Haagje gespeeld en daar schiet je dorp of stad helemaal niets mee op.
pi_220368096
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:47 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het is al een zegen als gemeenteraadsleden bereid zijn te besluiten op basis van feiten en geen moties en amendementen indienen en aannemen die strijdig met de wet zijn , onuitvoerbaar zijn of over een onderwerp gaan waar de gemeente niet over gaat. Want er wordt te vaak mini den Haagje gespeeld en daar schiet je dorp of stad helemaal niets mee op.
Dat is juist heel vaak helemaal niet het geval, in de gemeenteraad zit meestal niemand die het doet voor een x-post of tiktokfilmpje. Zeker niet in de wat kleinere gemeentes. Want, zoals je zelf al zegt, vrijwel niemand merkt het op en dat weten ze in de raad zelf ook echt wel. Dan heeft proberen te scoren weinig zin.
pi_220368126
Dit is trouwens een zeer interessante kaart voor de lokale verkiezingen, hier zie je geen beloftes, maar wat er daadwerkelijk is gedaan: https://www.bredewelkaart.nl/

Helaas niet alle gemeentes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')