abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220323693
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja die zou in drie dagen afgelopen zijn en u 4 jaar later is RUZZIA nog steeds bezig en schiet geen meter meer op
Die drie dagen kwamen uit de mond van Mark Milley. Niet van het Kremlin. Dat de Russen dachten net als de VS binnen die tijd een regime change te kunnen bereiken is een blunder van Rusland geweest. Maar het compleet bezetten van KieV/Oekraine lukt natuurlijk nooit met 250.000 militairen in het begin. Daar heb je veel en veel meer manschappen voor nodig.

https://www.foxnews.com/u(...)vade-ukraine-sources
  donderdag 12 maart 2026 @ 15:52:42 #202
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220323697
De horseshoe theory blijft keer op keer bewezen worden.

twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220323698
Ik zie veel clips van Charlie Kirk vandaag. Hij als kartrekker van MAGA was een fervent tegenstander van een (toen nog) eventuele oorlog tegen Iran, en had daar goede argumenten voor. Hij was een groot probleem geweest voor de draagkracht onder de bevolking.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220323701
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jouw vijand.
Geen enkel land in de wereld is gebaat bij het iraanse regime. Ook iran zelf niet.
Dat zeg ik.
Staat los van de vraag of de VS onze vijand is.
pi_220323715
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:52 schreef Akathisia het volgende:
Ik zie veel clips van Charlie Kirk vandaag. Hij als kartrekker van MAGA was een fervent tegenstander van een (toen nog) eventuele oorlog tegen Iran, en had daar goede argumenten voor. Hij was een groot probleem geweest voor de draagkracht onder de bevolking.
Lijkt me aannemelijker dat hij ook als een blad aan een boom zou zijn omgeslagen, net als de rest van de sekte.
pi_220323717
quote:
Ik denk het bereik van dat soort types wel wat wordt overschat. Maar dat types als Rogan toch vrij helder ageren tegen "Israel first, America second" is wel een teken aan de wand: https://www.nytimes.com/2(...)-trump-iran-war.html
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 12 maart 2026 @ 15:56:39 #207
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220323726
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Dat zeg ik.
Staat los van de vraag of de VS onze vijand is.
Nogmaals: VS is onze vijand helemaal niet. Dat is de jouwe.

De rest zeg je alleen maar om neutraal te lijken. Wat je niet bent. Wat we gezien hebben in het gaza topic. Nog voordat je je bezig hielt met mod bashes.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:00:16 #208
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220323746
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:51 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik geloof er niks van. Dit is waar de man al 30 jaar op aan stuurt. Corruptie, compleet falen op 7 oktober en de domste oorlog ooit van ze in Gaza waren niet genoeg om de man weg te krijgen, omdat de bloedlust in dat land te groot is. Eindelijk kunnen ze los en dan zou zijn positie opeens wankelen?
https://www.chathamhouse.(...)ture-social-contract

En dat stuk is dus al van januari. De kritiek op Netanyahu is er wel degelijk hoor, juist omdat hij corrupt is. Veel mensen in Israël vinden dan ook dat hij maar eens berecht zou moeten worden.
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:02:32 #209
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220323783
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:55 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik denk het bereik van dat soort types wel wat wordt overschat. Maar dat types als Rogan toch vrij helder ageren tegen "Israel first, America second" is wel een teken aan de wand: https://www.nytimes.com/2(...)-trump-iran-war.html
Dit sentiment leeft in een bepaalde hoek van de Republikeinse Partij en wordt helaas steeds groter. Met name onder jongeren.

twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:02:43 #210
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220323790
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:52 schreef Cherni het volgende:

[..]
Die drie dagen kwamen uit de mond van Mark Milley. Niet van het Kremlin. Dat de Russen dachten net als de VS binnen die tijd een regime change te kunnen bereiken is een blunder van Rusland geweest. Maar het compleet bezetten van KieV/Oekraine lukt natuurlijk nooit met 250.000 militairen in het begin. Daar heb je veel en veel meer manschappen voor nodig.

https://www.foxnews.com/u(...)vade-ukraine-sources
klopt

Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:03:11 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220323795
quote:
Misschien is hij daarom wel omgelegd. Ter voorbereiding
The End Times are wild
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:06:47 #212
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220323812
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:03 schreef LXIV het volgende:

[..]
Kirk was énorm pro-Israël. De aanslag op hem heeft juist voor gezorgd dat er geen tegengeluid meer is binnen conservatieve contreien. Het Fuentes/Owens/Carlson kamp is nu dominant en dat is een hele zorgwekkende ontwikkeling.
pi_220323813
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:03 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zeg eens niets. We leven inderdaad in een bizarre tijd.
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:12:42 #214
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220323850
Laten we wel zijn, de VS verdient dit gewoon. Hoop dat het een wake-up call is voor ze.
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:15:12 #215
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220323867
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:00 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]

En dat stuk is dus al van januari. De kritiek op Netanyahu is er wel degelijk hoor, juist omdat hij corrupt is. Veel mensen in Israël vinden dan ook dat hij maar eens berecht zou moeten worden.
Ook zal Netanyahu blijf je dezelfde ideologie wind houden. Later dit jaar zijn er daar verkiezingen, Likud heeft een grote voorsprong in de peilingen. Enige geduchte tegenstander zou Bennet kunnen zijn, dat is nagenoeg hetzelfde.
pi_220323878
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Laten we wel zijn, de VS verdient dit gewoon. Hoop dat het een wake-up call is voor ze.
Zouden ze er iets van leren. Moet dan steeds denken aan een interview met Willem Oltmans die dat ook al riep ruim voor de inval van Irak. Bizar interview dat nooit is uitgezonden in de mainstream maar wel ergens op het net te vinden is. Die gooide de interviewer de deur uit.
  Forum Admin donderdag 12 maart 2026 @ 16:19:59 #217
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220323891
quote:
Met die achterlijke bevolking daar? Nooit. Als je willens en wetens Trump het witte huis in stemt na alles wat er gebeurt is en ging gebeuren ben je als land gewoon doodziek.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:22:23 #218
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220323902
quote:
Wat is 'dit'?
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:24:00 #219
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220323914
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:38 schreef HowardRoark het volgende:

Nee, dergelijke prognoses komen vooral voort uit hoop en wensdenken. Dat zien we dus nu weer. Want ook met de oorlog in Oekraïne zat men er keer op keer naast.
quote:
U.S. intelligence indicates that Iran's leadership is still largely intact and is not at risk of collapse any time soon after nearly two weeks of relentless U.S. and Israeli bombardment, according to three sources familiar with the matter.

A "multitude" of intelligence reports provide "consistent analysis that the regime is not in danger" of collapse and "retains control of the Iranian public," said one of the sources, all of whom were granted anonymity to discuss U.S. intelligence findings.

The latest report was completed within the last few days, the source said.

Israeli officials in closed discussions also have acknowledged there is no certainty the war will lead to the clerical government's collapse, a senior Israeli official told Reuters. The sources stressed that the situation on the ground is fluid and that the dynamics inside Iran could change.

The Office of the Director of National Intelligence and the Central Intelligence Agency declined to comment, and the White House did not immediately respond.
https://www.haaretz.com/m(...)10-abdc-f2f498090000
pi_220323915
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Met die achterlijke bevolking daar? Nooit. Als je willens en wetens Trump het witte huis in stemt na alles wat er gebeurt is en ging gebeuren ben je als land gewoon doodziek.
Nou hier waren ze ook nogal pro Trump en MAGA dus vraag ik me wel af of het gerechtvaardigd is om te spreken van 'achterlijke bevolking daar'.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_220323929
quote:
13s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:52 schreef HowardRoark het volgende:
De horseshoe theory blijft keer op keer bewezen worden.

[ twitter ]
Het rechtse kamp raakt steeds verder verdeeld.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:27:49 #222
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220323932
Wat is de stand van zaken inmiddels? Heb het een paar dagen niet gevolgd. Is de straat van Hormuz nog geblokkeerd?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220323937
quote:

[..]
Ze hebben gelukkig elke verkiezing ruim de keus. :P
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:29:37 #224
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220323941
quote:

[..]
Alsof ze allemaal op Trump hebben gestemd, een groot deel is echt helemaal niet blij met die idioot.
Wie dit leest is een lezer van dit
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:31:57 #225
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220323952
quote:
Het zou kunnen, maar dit artikel is dus volledig gebaseerd op welgeteld drie anonieme bronnen.
quote:
U.S. intelligence indicates that Iran's leadership is still largely intact and is not at risk of collapse any time soon after nearly two weeks of relentless U.S. and Israeli bombardment, according to three sources familiar with the matter.

A "multitude" of intelligence reports provide "consistent analysis that the regime is not in danger" of collapse and "retains control of the Iranian public," said one of the sources, all of whom were granted anonymity to discuss U.S. intelligence findings.

The latest report was completed within the last few days, the source said.
Deze is oorlog is nog geen twee weken oud. Ik vraag mij dan ook af wie er in zo een korte tijd een volledige regime change had verwacht? Dit duurde in bijvoorbeeld Libië maanden voordat het regime daar viel.
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:33:13 #226
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220323959
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het rechtse kamp raakt steeds verder verdeeld.
Inderdaad en op een schrikbarende manier. Trouwens hier in NL valt daar ook een argument voor te maken, zie opkomst FVD.
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:34:57 #227
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220323965
quote:

[..]
Het alternatief was harris die nog minder verhaal had.

Zoals South Park het vertelde: 'You have to choose between a turd sandwich and a giant douche'. En dat was al in 2004. Niets is meer waar dan dan. De politiek is verziekt daar als dit je presidentskandidaten zijn.

Niet dat het hier veel beter is trouwens.
1947-2016
  Forum Admin donderdag 12 maart 2026 @ 16:37:46 #228
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220323973
quote:
7s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:24 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Nou hier waren ze ook nogal pro Trump en MAGA dus vraag ik me wel af of het gerechtvaardigd is om te spreken van 'achterlijke bevolking daar'.
Dat we hier mensen hebben die niet gehinderd worden door enige vorm van kennis maakt ons niet achterlijk.

Nog niet.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220323979
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:55 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Lijkt me aannemelijker dat hij ook als een blad aan een boom zou zijn omgeslagen, net als de rest van de sekte.
Ook? Net als?

Nee hij was juist net omgeslagen tav Israël, Iran. Trump is consistent loyaal gebleken.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220323986
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:55 schreef Monolith het volgende:

[..]
Wellicht. En inderdaad, mooi om te zien wel. Beter laat dan nooit.
pi_220323988
quote:

[..]
Hmm, ik vermoed dat een aanzienlijk deel van de Trump stemmers best eens klaar met hem zullen zijn als ze zijn ongein voelen in hun portemonnee. Wat dat betreft is dit eigenlijk een grotere ramp voor Trump dan Epstein, en het grappige is dat het zo onnodig was.

En ik ben het ermee eens dat het goed is als de VS eens goed hun vingers branden aan het fornuis, hoe kut het ook is voor de "normale" mensen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:44:56 #232
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220323995
quote:
Pas op straks wordt onze huis-Maga verdrietig. De eindzege is nog immer binnen bereik voor de echte gelovigen! Er is heus wel een plan! Een super geheim briljant plan wat zelfs niet verteld is aan de deelnemende militairen. Zo geheim! En natuurlijk is er een doel! Een super geheim briljant doel waar hij later een prijs voor gaat krijgen.

Blijkbaar is het voor magaatjes lastig om het feit dat het inderdaad best een aardig idee is om het Iraanse regime omver te werpen niet per definitie betekent dat deze poging daarmee ook een goed idee is.
pi_220323996
quote:
PVV, JA21, BBB, Groep Markuszower, SGP en Mona Keijzer steunen de aanval op Iran juist volmondig. "Wat een heldendaad", zei PVV-leider Wilders over het liquideren van geestelijk leider Khamenei en het uitschakelen van een groot deel van de Iraanse oorlogsmachine.
Onthou deze namen als ze weer eens janken dat duurzaamheid te duur is.

Jesse klaver als eenzame in de woestijn met enige realiteitszin.
quote:
Linkse partijen vinden juist dat Nederland veel meer afstand moet nemen van de actie van de Amerikanen en de Israëliërs. "Wie maar één seconde denkt dat Trump en Netanyahu begaan zijn met de Iraniërs heeft het mis", zei GroenLinks-PvdA-voorman Klaver.

Hij vreest dat Nederland in een oorlog wordt gezogen, zoals bij de inval in Irak in 2003. Ook toen wilden westerse landen af van het regime in dat land, maar uiteindelijk brak er een burgeroorlog uit en kwam er een vluchtelingenstroom op gang.

De huidige oorlog is volgens Klaver ook niet in het belang van Nederland. De exploderende olieprijs levert Rusland veel geld op, en vanwege het conflict in Iran zijn er minder Patriot-raketten beschikbaar voor de verdediging van Oekraïne. "Houd uw rug recht, loop niet achter Donald Trump en Bibi Netanyahu aan", riep hij het kabinet op.
De coalitiepartijen hebben allemaal meel in de bek. Iedere partij die zich niet uitspreekt tegen deze oorlog is voor dure benzine, hongersnood en en een nieuwe vluchtelingengolf.

https://nos.nl/artikel/26(...)lt-politiek-den-haag
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:48:52 #234
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220324009
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:41 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Hmm, ik vermoed dat een aanzienlijk deel van de Trump stemmers best eens klaar met hem zullen zijn als ze zijn ongein voelen in hun portemonnee. Wat dat betreft is dit eigenlijk een grotere ramp voor Trump dan Epstein, en het grappige is dat het zo onnodig was.

En ik ben het ermee eens dat het goed is als de VS eens goed hun vingers branden aan het fornuis, hoe kut het ook is voor de "normale" mensen.
Hoop wel dat de klus 'iran' wordt afgemaakt nu. Dat regime is al jaren lang een nar in de wereld, een nar in het nucleaire en een complete dwaas tegen het eigen volk.

Voor de rest mag trump het in eigen land zo hard verneuken als hij maar kan, zodat er nooit meer om een dergelijke mar-a-lago-face-member wordt gestemd.
1947-2016
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:50:08 #235
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324015
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:45 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

[..]
De coalitiepartijen hebben allemaal meel in de bek. Iedere partij die zich niet uitspreekt tegen deze oorlog is voor dure benzine, hongersnood en en een nieuwe vluchtelingengolf.

Voor de VVD en CDA snap ik het nog wel, Israel wrong or right. Maar dat D66 opeens zo gedraaid is verbaasd me toch wel. Dat waren voorheen toch geen fans van Netanyahu en Trump
The End Times are wild
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:52:28 #236
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324021
quote:

[..]

[..]

Klaver komt met een ongefundeerde claim, een vergelijking met een oorlog van ruim 20 jaar geleden en iets over migranten wat een slecht argument is omdat het toelaten van migranten altijd een keuze is. Je kunt er ook voor kiezen dit niet te doen.
pi_220324025
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:50 schreef LXIV het volgende:

[..]
Voor de VVD en CDA snap ik het nog wel, Israel wrong or right. Maar dat D66 opeens zo gedraaid is verbaasd me toch wel. Dat waren voorheen toch geen fans van Netanyahu en Trump
Principeloze partij voor mensen die makkelijk willen deugen zonder ooit iets op te geven. Dit verbaasd mij totaal niks.
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:53:43 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324028
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:52 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Principeloze partij voor mensen die makkelijk willen deugen zonder ooit iets op te geven. Dit verbaasd mij totaal niks.
Het is natuurlijk dé "We support the current thing"-partij bij uitstek. Maar het is nog maar zo kort geleden dat ze fel tegen Israel en de VS waren.. Hebben hun kiezers dan helemaal geen geheugen
The End Times are wild
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:54:34 #239
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220324030
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:44 schreef mcmlxiv het volgende:
Pas op straks wordt onze huis-Maga verdrietig. De eindzege is nog immer binnen bereik voor de echte gelovigen! Er is heus wel een plan! Een super geheim briljant plan wat zelfs niet verteld is aan de deelnemende militairen. Zo geheim! En natuurlijk is er een doel! Een super geheim briljant doel waar hij later een prijs voor gaat krijgen.
' Dutch Donald always has a plan. '
1947-2016
  donderdag 12 maart 2026 @ 16:54:50 #240
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324031
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:52 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wel een mooie verwoording zo, trouwens. "Principeloze partij voor mensen die willen deugen zonder iets op te geven". Dat drukt volmaakt de essentie van D66 uit. In maar 12 woorden
The End Times are wild
pi_220324032
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:00 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]

In Den Haag? Durven we dat aan?
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 16:57:44 #242
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220324062
quote:
Wat een heldendaad", zei PVV-leider Wilders over het liquideren van geestelijk leider Khamenei

Domme Wilders zou toch beter moeten weten, zou je verwachten.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:00:44 #243
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324119
quote:
2s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:57 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Nee hoor, vind jij de eliminatie van Khamenei niet iets positiefs dan?
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:02:02 #244
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220324131
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In Den Haag? Durven we dat aan?
Nee in Israël zelf, ook vanwege de beschuldigingen van vergaande corruptie door Netanyahu. Een zaak die inmiddels al jaren speelt maar Bibi ontspringt tot nu toe steeds de dans omdat hij maar oorlogen blijft voeren.
pi_220324133
quote:

[..]
Nou ja, dit dus.

Deze oorlog toejuichen en een hekel hebben aan zo'n beetje het hele Midden-Oosten, maar intussen zich fel verzetten tegen elke poging om de afhankelijkheid van olie te verminderen.

Gekmakend.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:03:31 #246
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220324142
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Gezien de prijs ervan is het inderdaad niet een hele snuggere actie geweest.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:04:05 #247
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324148
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En wat is de prijs ervan?
pi_220324149
quote:
2s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:57 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Extreem rechtse stemmers en in groter wordende mate ook de politici zijn mensen die niet verder dan 1 stapje na kunnen denken of enig vermogen hebben om vanuit de ander te redeneren. Slechte moslim dood=goed. Alle gevolgen zijn totaal onverwacht en de schuld van een zondebok.

Zie onze vriend Howard hier alweer.
pi_220324161
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:04 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Heb je niet opgelet?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220324164
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Nou ja, dit dus.

Deze oorlog toejuichen en een hekel hebben aan zo'n beetje het hele Midden-Oosten, maar intussen zich fel verzetten tegen elke poging om de afhankelijkheid van olie te verminderen.

Gekmakend.
De stemmers op deze mensen hebben het mentale vermogen niet op die twee ideeën aan elkaar te koppelen.
pi_220324185
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Op zichzelf wel. Alleen: wat is er nou precies mee bereikt?

Het regime zit nog stevig in het zadel en het deel van de bevolking dat af wil van de ayatollahs, wordt nog harder onderdrukt dan voorheen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:10:00 #252
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324192
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het regime zit nog stevig in het zadel en het deel van de bevolking dat af wil van de ayatollahs, wordt nog harder onderdrukt dan voorheen.
Vertel eens, op basis waarvan weten we nu precies dat het regime nog stevig in het zadel zit?
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:10:03 #253
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220324193
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het had gescheeld als men dit als doel van het gezeik had bestempeld en was gestopt. Dan was het een krachtige waarschuwing geweest.

Ik zeg niet dat het verstandig is, maar dan hadden de Amerikanen wel zicht op een einde van hun acties.
pi_220324198
quote:

[..]
Doden, gewonden, onrust in het Midden-Oosten, stijgende olieprijzen, economische onzekerheid, meer repressie in Iran zelf.

Om maar wat gevolgen te noemen.
pi_220324202
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Vertel eens, op basis waarvan weten we nu precies dat het regime nog stevig in het zadel zit?
Lijkt mij zinniger om die vraag om te draaien: waaruit blijkt dat het regime wankelt?
pi_220324205
quote:

[..]

En het stukje dat we hiermee meer dan 500 jaar terug de tijd in gaan qua diplomatie. Tijdens onderhandelingen degene tegenover je omleggen. Barbaars en het recept voor heel veel oorlog. En dat allemaal om iemand van 86 iets eerder dood te maken.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:13:03 #257
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220324209
quote:

[..]
Op basis van wat intelligence services in de VS zeggen, die hier onderzoek naar doen voor oa het leger

https://www.reuters.com/b(...)-sources-2026-03-11/

Dit was trouwens ook al voor de oorlog meerdere malen duidelijk gemaakt door de VS zelf

https://apnews.com/articl(...)4318af516d7b19d372e7
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220324214
quote:

[..]

Zolang men niet beseft dat de hekel aan de VS en Israël in Iran groter is dan aan 'de ayatollahs' gaat er niets bereikt worden. En dat is ook niet zo gek denk ik.
pi_220324216
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Lijkt mij zinniger om die vraag om te draaien: waaruit blijkt dat het regime wankelt?
Misschien moet eerst de vraag gesteld worden: wat is het regime?
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:14:33 #260
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324220
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Doden, gewonden, onrust in het Midden-Oosten, stijgende olieprijzen, economische onzekerheid, meer repressie in Iran zelf.

Om maar wat gevolgen te noemen.
Kortom, nagenoeg dezelfde gevolgen die we bij meerdere oorlogen zien. Neem de oorlog in Oekraïne: veel doden en gewonden en enorme prijsstijgingen met name mbt de energie. Dit was en is het allemaal waard volgens sommigen.

Wat maakt deze situatie anders volgens jou? Probeer dat eens te onderbouwen ..
quote:
2s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Op basis van wat intelligence services in de VS zeggen, die hier onderzoek naar doen voor oa het leger

Dit is op basis van drie anonieme bronnen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:15:06 #261
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220324221
quote:

[..]
De Israëlische EN Amerikaanse veiligheidsdiensten hebben dat vanmorgen nog bevestigd. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:15:59 #262
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324224
quote:

En er is geen plan om het snel tot een afloop te brengen en Afghanistan laat zien dat je zelfs met grondtroepen 20 jaar in een land aanwezig kunt zijn en met hetzelfde regime kunt eindigen. Tegen waanzinnige kosten in mensenlevens en geld.

Best case is dat Trump over drie weken of zo de overwinning uitroept en zich uit het wespennest terugtrekt, waarop Iran dan tenminste de straat van Hornuz weer vrijgeeft. Veel verloren, veel mensen dood, maar het kan nog erger.

Worst case is dat dit gewoon nog extreem lang gaat duren en dat ook Nederland er bij betrokken raakt. En dat er na decennia, burgeroorlog, massa-bombardmenten, ongekende economische schade we uiteindelijk een regime in Iran hebben dat nog veel extremer is en een bevolking die opgegroeid is onder oorlogsomstandigheden en extreme haat tegen het Westen.
The End Times are wild
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:16:15 #263
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220324225
quote:

[..]

donderdag 12 maart 2026 @ 17:16:45 #264
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324228
quote:

[..]
Dat vormt geen antwoord op de vraag. Als jij claimt dat het regime nog stevig in het zadel zit moet je dat eerst onderbouwen. Een tegenvraag stellen is geen antwoord. En een artikel linken waarin 'drie anonieme' bronnen iets melden, ook niet.

Ik zou niet weten hoe stevig het regime nog in het zadel zit. Ik denk dat dit voor ons lastig is in te schatten. Ik kan mij wel voorstelen dat het wegvallen van kopstukken en de klappen die men nu krijgt qua materieel, het regime niet sterker maken.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:17:50 #265
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220324231
quote:

[..]
luchtmacht foetsie, marine gereduceerd tot kleine bootjes, Iran vuurt nog geen 5% van de raketten en drones af als je bekijkt met het begin, de VS en Israel beheersen de lucht, de legerleiding en de meeste leiders zijn kopje kleiner gemaakt en de rest houd zich schuil!
Ik zie potentie!
Al weet ik niet hoe men gaat zorgen dat de bevolking kan overnemen maar er is potentie!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220324233
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Kortom, nagenoeg dezelfde gevolgen die we bij meerdere oorlogen zien. Neem de oorlog in Oekraïne: veel doden en gewonden en enorme prijsstijgingen met name mbt de energie. Dit was en is het allemaal waard volgens sommigen.

Wat maakt deze situatie anders volgens jou? Probeer dat eens te onderbouwen ..
Nogal vreemde vergelijking. Niemand 'wilde' de oorlog in Oekraine. Rusland is binnengevallen en Oekraïne verdedigt zich daartegen.

Dat is, vanuit westers perspectief, heel anders dan een land moedwillig aanvallen, zoals de VS en Israël doen.
pi_220324243
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:17 schreef theguyver het volgende:

[..]
luchtmacht foetsie, marine gereduceerd tot kleine bootjes, Iran vuurt nog geen 5% van de raketten en drones af als je bekijkt met het begin, de VS en Israel beheersen de lucht, de legerleiding en de meeste leiders zijn kopje kleiner gemaakt en de rest houd zich schuil!
Ik zie potentie!
Al weet ik niet hoe men gaat zorgen dat de bevolking kan overnemen maar er is potentie!
Hartstikke mooi, maar de marine en luchtmacht worden niet gebruikt om de eigen bevolking te onderdrukken en het regime in stand te houden.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:20:06 #268
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324250
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Hartstikke mooi, maar de marine en luchtmacht worden niet gebruikt om de eigen bevolking te onderdrukken en het regime in stand te houden.
Het gaat dan ook niet daarom maar om het degraderen van het Iraanse potentieel voor de veiligheid van Israel
The End Times are wild
pi_220324260
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het gaat dan ook niet daarom maar om het degraderen van het Iraanse potentieel voor de veiligheid van Israel
Ja, die kan ik wel volgen. Maar laten we niet doen alsof deze oorlog wordt gevoerd om de Iraanse bevolking een plezier te doen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:22:50 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324267
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ja, die kan ik wel volgen. Maar laten we niet doen alsof deze oorlog wordt gevoerd om de Iraanse bevolking een plezier te doen.
Nee, zeker niet. Ze stond ook al veel langer op de agenda. Vorige presidenten waren niet zo dom om erin te trappen.
The End Times are wild
pi_220324268
We hebben een land, de VS, met een religieuze leider, die zo'n 70.000 mensen zonder proces heeft op laten pakken en in concentratiekampen heeft gestopt. Die voert de ene na de andere oorlog en heeft al laten weten dat hij een flink deel van de wereld gaat annexeren, als ze er niet zelf om komen vragen.

Je kunt je natuurlijk voorstellen, dat een groot deel van de wereldbevolking hem ziet als een gevaarlijke gek en het prima zou vinden als hij, samen met zijn hele kabinet, een paar bommen op zijn kop zou krijgen. Alleen heeft hij een heel groot en gevaarlijk leger, waardoor dat gelijk staat aan zelfmoord. En dus zijn het alleen wat autochtonen die dat proberen.

Nou is dat niet zo heel uitzonderlijk, er zijn heel veel van zulke landen. En 1 daarvan, Iran, waar ze vergelijkbare dingen hebben gedaan, heeft helemaal geen sterk leger. Dus vond de religieuze leider van de VS het een goed idee om dat ook te doen. "Eitje. Ze kunnen toch niks terug doen. Bhwahahaha!!!"

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 12-03-2026 17:32:18 ]
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:23:23 #272
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220324269
quote:
2s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dat gelooft 'ie toch niet want de bronnen zijn anoniem. ;) Had datzelfde stuk net ook al gepost, alleen dan van Haartetz.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:24:22 #273
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324271
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:15 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
De Israëlische EN Amerikaanse veiligheidsdiensten hebben dat vanmorgen nog bevestigd. :')
Nee, er zijn in allerlei media artikelen geschreven op basis van 'anonieme bronnen'. En dit betreffen dan drie mensen.

En als we dan tóch op die bronnen af zouden willen gaan, wordt er ook het volgende vermeld:
quote:
Israeli officials in closed discussions also ​have acknowledged there is no certainty the war will lead to the clerical government's collapse, a senior Israeli official told Reuters. The sources stressed that the situation on the ground is fluid and that the dynamics inside Iran could change.

Bron
Dat zou dus zeggen dat het nog lang niet gespeeld is en de situatie alles behalve stabiel is.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Nogal vreemde vergelijking. Niemand 'wilde' de oorlog in Oekraine. Rusland is binnengevallen en Oekraïne verdedigt zich daartegen.

Dat is, vanuit westers perspectief, heel anders dan een land moedwillig aanvallen, zoals de VS en Israël doen.
Het Iraanse regime terroriseert het Midden-Oosten al decennia.

Landen zoals Libanon, Jemen en Syrië zijn mede dankzij Iran in chaos. Dan hebben we nog het constante aanvallen via proxies richting Israël, de dreigende taal richting de VS en het bouwen van ballistische raketten die steeds verder kunnen het ontwikkelen van kernwapens. Dat is geen ingrijpen waard?
quote:
10s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:23 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Dat gelooft 'ie toch niet want de bronnen zijn anoniem. ;) Had datzelfde stuk net ook al gepost, alleen dan van Haartetz.
Dat zeg ik niet, het geeft alleen relatief weinig onderbouwing. Het kan kloppen, het kan ook niet kloppen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:26:19 #274
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324282
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Reken er maar op dat de tienduizenden mensen die nog geen weken terug zijn afgeslacht door het een regime, een grote rol spelen. Waarom zou dit niet het geval zijn?
pi_220324310
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:24 schreef HowardRoark het volgende:

Landen zoals Libanon, Jemen en Syrië zijn mede dankzij Iran in chaos. Dan hebben we nog het constante aanvallen via proxies richting Israël, de dreigende taal richting de VS en het bouwen van ballistische raketten die steeds verder kunnen het ontwikkelen van kernwapens. Dat is geen ingrijpen waard?
Die kernwapens laten al decennia op zich wachten, en Trump verkondigde vorig jaar zelf dat het kernwapenprogramma voor tientallen jaren was uitgeschakeld. Het wordt nu ook slechts sporadisch genoemd als aanleiding.

Dat van die proxies kan ik wel volgen, maar daarvoor moet het regime worden uitgeschakeld. En daarvan is geen sprake. Militaire wapens en apparatuur kunnen immers worden herbouwd.

Dus als dat de doelstellingen zijn, dan is dit niet de juiste aanpak. En dan zijn de gevolgen het niet waard.
pi_220324317
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Reken er maar op dat de tienduizenden mensen die nog geen weken terug zijn afgeslacht door het een regime, een grote rol spelen. Waarom zou dit niet het geval zijn?
Omdat de oppositie hier niet mee geholpen is. Simpelweg bommen gooien gaat hen niet helpen de macht over te nemen.
pi_220324346
Die reactie heeft ie al 100 keer gekregen. En alsof het Trump om vrijheid gaat, die wil gewoon de geschiedenis in als "beste" president evah.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:34:34 #278
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324357
quote:
Een hogere olieprijs, en nu?

Er staat mij bij dat jij ook dit mbt de oorlog in Oekraïne allemaal waard vond. Nu gaan er ineens andere spelregels op?
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Die kernwapens laten al decennia op zich wachten, en Trump verkondigde vorig jaar zelf dat het kernwapenprogramma voor tientallen jaren was uitgeschakeld. Het wordt nu ook slechts sporadisch genoemd als aanleiding.
Een kernwapen is over het algemeen ook niet maar zo geproduceerd. Dat kost veel tijd.
quote:

[..]
Dat van die proxies kan ik wel volgen, maar daarvoor moet het regime worden uitgeschakeld. En daarvan is geen sprake. Militaire wapens en apparatuur kunnen immers worden herbouwd.
Dat ben ik volledig met je eens, alleen daar is nu nog geen sprake van. Het zijn fantastisch zijn als dat toch nog lukt. Als ik mij niet vergis duurde dit in Libië ook maanden. Waarom zou we dan nu al na twee weken moeten concluderen dat alles volledig is mislukt? Hoe realistisch is het om volledige regime change te verwachten in zo een korte periode?
quote:

[..]
Dus als dat de doelstellingen zijn, dan is dit niet de juiste aanpak. En dan zijn de gevolgen het niet waard.
Misschien niet, misschien wel. 12 dagen is erg vroeg om daar nu iets over te zeggen.
pi_220324375
Zolang er daar nog een revolutionaire garde die naar schatting uit ruim een miljoen fanatiekelingen bestaat zal er inderdaad weinig veranderen. En die krijg je niet weg met wat bombardementen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220324429
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat vormt geen antwoord op de vraag. Als jij claimt dat het regime nog stevig in het zadel zit moet je dat eerst onderbouwen. Een tegenvraag stellen is geen antwoord. En een artikel linken waarin 'drie anonieme' bronnen iets melden, ook niet.

Ik zou niet weten hoe stevig het regime nog in het zadel zit. Ik denk dat dit voor ons lastig is in te schatten. Ik kan mij wel voorstelen dat het wegvallen van kopstukken en de klappen die men nu krijgt qua materieel, het regime niet sterker maken.
Inlichtingendiensten, inclusief die van de VS, melden dat. Jij hebt een beetje een te simplistisch beeld van oorlog voeren. Jij denkt van schiet alles maar kapot en jippie we hebben gewonnen, maar het gaat om strategische doelstellingen behalen. Ja, er zijn kopstukken weg, maar an sich is dat helemaal niet belangrijk, hooguit PR prestige of winst. Het land draait nog, kopstukken worden vervangen, er is totale chaos op de oliemarkt, er zijn geen protesten op straat, Iran kan nog steeds de Golfstaten raken met raketten en drones, Iraanse IRGC landmacht met 500k mensen is volledig intact nog, Basji ook, etc.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220324436
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Er staat mij bij dat jij ook dit mbt de oorlog in Oekraïne allemaal waard vond. Nu gaan er ineens andere spelregels op?
[..]
Een kernwapen is over het algemeen ook niet maar zo geproduceerd. Dat kost veel tijd.
[..]
Dat ben ik volledig met je eens, alleen daar is nu nog geen sprake van. Het zijn fantastisch zijn als dat toch nog lukt. Als ik mij niet vergis duurde dit in Libië ook maanden. Waarom zou we dan nu al na twee weken moeten concluderen dat alles volledig is mislukt? Hoe realistisch is het om volledige regime change te verwachten in zo een korte periode?
[..]
Misschien niet, misschien wel. 12 dagen is erg vroeg om daar nu iets over te zeggen.
Bommen gooien op Iran vergelijken met Oekraïne.. beetje wanhopig.
pi_220324442
quote:

[..]
Nee, er zijn in allerlei media artikelen geschreven op basis van 'anonieme bronnen'. En dit betreffen dan drie mensen.

En als we dan tóch op die bronnen af zouden willen gaan, wordt er ook het volgende vermeld:
[..]
Dat zou dus zeggen dat het nog lang niet gespeeld is en de situatie alles behalve stabiel is.
[..]

[..]
Dat zeg ik niet, het geeft alleen relatief weinig onderbouwing. Het kan kloppen, het kan ook niet kloppen.
De VS heeft ook een rol gespeeld in de destabilisatie. Dat gezegd hebbende hadden die Yanks beter Saddam in het zadel kunnen houden. Die hadden we misschien nog wel zo gek kunnen krijgen om nog eens een poging te kunnen wagen om een grondloorlog te starten. Flauwe reactie maar hiermee is wel aan te tonen dat ook de VS voor destabilisatie heeft gezorgd en soenitische terror steunde en Koerden misbruikte etc. Idem Rusland die zorgde voor destabilisatie
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:38:35 #283
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324444
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:37 schreef havanagila het volgende:

[..]
Bommen gooien op Iran vergelijken met Oekraïne.. beetje wanhopig.
Nee, ik vergelijk de gevolgen van beide oorlogen. En ik vind het vreemd dat mensen in het ene geval allerlei negatieve effecten (zoals prijsstijgingen) prima vinden, in het andere geval is dat een teken van falen. Dat is nogal tegenstrijdig.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:40:10 #284
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324460
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:38 schreef Cherni het volgende:

[..]
De VS heeft ook een rol gespeeld in de destabilisatie. Dat gezegd hebbende hadden die Yanks beter Saddam in het zadel kunnen houden. Die hadden we misschien nog wel zo gek kunnen krijgen om nog eens een poging te kunnen wagen om een grondloorlog te starten. Flauwe reactie maar hiermee is wel aan te tonen dat ook de VS voor destabilisatie heeft gezorgd en soenitische terror steunde en Koerden misbruikte.
Integendeel, de totstandkoming van de moslimfundamentalistische culturen en regimes in het Midden-Oosten is volledig te wijten aan de mensen daar zelf. Zij kiezen namelijk voor dergelijke regimes. Men zou ook (zoals bijvoorbeeld Japan heeft gedaan na de Tweede Wereldoorlog) kunnen kiezen voor een ander pad.
pi_220324462
quote:
"Wat een heldendaad", zei PVV-leider Wilders over het liquideren van geestelijk leider Khamenei en het uitschakelen van een groot deel van de Iraanse oorlogsmachine.
Ach Geert _O-
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:40:44 #286
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220324463
quote:

[..]

Ja, na de Amerikaanse aanvallen op nucleaire faciliteiten in 2025 en begin 2026, is Iran doorgegaan met het nucleaire programma. Hoewel de aanvallen in 2025 de faciliteiten zwaar beschadigden en het programma naar schatting met twee jaar vertraagden, bleek de nucleaire capaciteit niet volledig vernietigd.

https://www.iiss.org/onli(...)0Israeli%20and%20US,'sprint%20to%20the%20bomb'.

https://en.wikipedia.org/(...)20Energy%20Agency%20(IAEA).

Hier zijn de belangrijkste feiten over de situatie (situatie per maart 2026):
Voortzetting en verrijking: Iran is na de aanvallen in 2025 en begin 2026 doorgegaan met het verrijken van uranium tot 60%, wat een korte technische stap is van de 90% die nodig is voor kernwapens.
Verborgen activiteiten: Rapporten in 2026 gaven aan dat Iran de beperkingen van het internationale toezicht (IAEA) omzeilde, uranium ondergronds verplaatste en stiekem wapenlaboratoria herbouwde na de bombardementen van juni 2025.
Voorraad en capaciteit: Ondanks aanzienlijke schade aan installaties, hield Iran begin 2026 nog steeds een aanzienlijke voorraad verrijkt uranium (meer dan 400 kg tot 60% in juni 2025, en nog steeds "grote hoeveelheden" begin 2026).
Doelstelling: Hoewel Iran beweert dat het programma uitsluitend voor vreedzame doeleinden is, meldde het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) dat Iran de enige staat zonder kernwapens is die uranium tot 60% verrijkt en accumuleert.
"Breakout" tijd: De tijd die Iran nodig heeft om voldoende splijtstof voor een bom te produceren ("breakout" tijd) werd in 2025-2026 geschat op dagen tot weken

aldus goole AI met linkjes
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:40:59 #287
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220324464
quote:
Als ik mij niet vergis duurde dit in Libië ook maanden.
Maar in Libië waren er diverse gewapende groepen rebellen van allerlei pluimage die tegen het regeringsleger vochten.

Dat is hier niet het geval.

En dat is een zeer belangrijk verschil.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220324469
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Integendeel, de totstandkoming van de moslimfundamentalistische culturen en regimes in het Midden-Oosten is volledig te wijten aan de mensen daar zelf. Zij kiezen namelijk voor dergelijke regimes. Men zou ook (zoals bijvoorbeeld Japan heeft gedaan na de Tweede Wereldoorlog) kunnen kiezen voor een ander pad.
Dat werkt in die regio dus niet waar een Arabische wereld verdeeld is.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:42:08 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324471
@HowardRoark : alhoewel ik niet dezelfde mening heb als jij over dit onderwerp moet ik wel zeggen dat je een goede discussievoerder bent. Je argumentatie is logisch en consistent, je speelt nooit op de man en komt ook niet met verdraaide feiten.
The End Times are wild
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:42:25 #290
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324474
En niet met haatberichten
The End Times are wild
pi_220324476
quote:

[..]

Nog een keer dan, want deze redenering volg ik niet.

De oorlog in Oekraïne was geen keuze. Rusland was de agressor en Oekraïne verdedigt zich. Die hoge energieprijzen waren een direct gevolg van de inval.

In dat geval is de keuze gemaakt door de VS en Israël om Iran aan te vallen, met alle gevolgen van dien.
pi_220324479
Nee, mensen accepteren de prijsstijgingen omdat Rusland aanviel, en pikken het niet omdat Iran aangevallen is. Al helemaal omdat die aanvallen vrij weinig uithalen.

Verdediging vs dom plan.
pi_220324483
quote:

[..]
Het is andersom. De mensen kiezen voor zulke regimes omdat ze daartoe bewogen worden. Natuurlijk kunnen ze technisch gezien voor een gezellige pro-Amerikaanse leider gaan maar denk je echt dat ze dat nu zullen doen? Nee, en dat kun je ze ook niet verwijten.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:44:05 #294
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220324485
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:35 schreef Hathor het volgende:
Zolang er daar nog een revolutionaire garde die naar schatting uit ruim een miljoen fanatiekelingen bestaat zal er inderdaad weinig veranderen. En die krijg je niet weg met wat bombardementen.
En dan is het nog maar de vraag of dat dmv een bezetting wel gaat lukken. Rusland had 250.000 manschappen om Oekraïne op de knieën te dwingen, de VS heeft momenteel 50.000 troepen in de regio. Ze kunnen er natuurlijk meer inzetten, maar net als nu het geval is met luchtafweer zal dat ten koste gaan van hun aanwezigheid in de talloze andere gebieden waar de VS belangen heeft. Ik maakte laatst nog de grap dat ze misschien de dienstplicht weer in kunnen voeren, blijkt nu dat ze dat niet uitsluiten ook. Dus wie weet...
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:45:13 #295
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220324490
quote:

[..]
Dat energie schaars wordt en we daar flinke schade van hebben.

En dat voor het mollen van een hoogbejaarde die alweer door zijn malle zoon is opgevolgd.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:49:20 #296
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220324525
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:36 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Inlichtingendiensten, inclusief die van de VS, melden dat. Jij hebt een beetje een te simplistisch beeld van oorlog voeren. Jij denkt van schiet alles maar kapot en jippie we hebben gewonnen, maar het gaat om strategische doelstellingen behalen. Ja, er zijn kopstukken weg, maar an sich is dat helemaal niet belangrijk, hooguit PR prestige of winst. Het land draait nog, kopstukken worden vervangen, er is totale chaos op de oliemarkt, er zijn geen protesten op straat, Iran kan nog steeds de Golfstaten raken met raketten en drones, Iraanse IRGC landmacht met 500k mensen is volledig intact nog, Basji ook, etc.
klopt de VS en Israel hebben aangegeven dat de bevolking zich nog afzijdig moet houden voor de tijd!

Ik denk dat als ze klaar zijn (ze zijn nog stees bezig) dat ze weer de TV kapen en een oproep doen, tot opstand tegen het regime.

Laatst gaf ik al aan dat een spokesperson (Bondi) van de VS al aangaf dat de verwachting van dit tussen de 4 en 6 weken betrof maar dat ze voor lagen op schema.
Als de VS en israel al hunnen plannen hoe deze opstand te ondersteunen gaan uitlekken kan dit natuurlijk hard op de muil gaan ( als die plannen er uberhaupt zijn)

Dit is maar een idee.
pi_220324531
quote:

[..]
Japan had niks te kiezen na de tweede wereld-oorlog. Die waren bezet door de VS en die bepaalden alles. De grondwet van Japan is letterlijk door de VS geschreven...
pi_220324540
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:40 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Maar in Libië waren er diverse gewapende groepen rebellen van allerlei pluimage die tegen het regeringsleger vochten.

Dat is hier niet het geval.

En dat is een zeer belangrijk verschil.
Dat is nu nog niet het geval. Maar bij een machtsvacuum zou dat zomaar kunnen gebeuren. Er is geen zekerheid dat een machtswisseling in die regio soepel gaat verlopen.

Irak, Afghanistan, Syrie, Libie zijn in ieder geval geen succes geweest.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:51:41 #299
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220324545
quote:

[..]
Dat zijn zoon, die nog extremer is, nu de nieuwe hoogste leider van Iran is! Vreemd als het klinkt, maar Khamenei de eerste was nog vrij gematigd vergeleken met Khamenei 2.0 - of degene die hém weer opvolgt, mocht deze binnenkort ook omgelegd worden want die zal dan mogelijk nóg weer een paar graadjes erger zijn. Ik heb een lijstje gezien met mogelijke kandidaten die allemaal in aanmerking komen om hoogste leider te worden en daar werd ik niet bepaald vrolijk van.

quote:

Dat duurt nu wel misschien juist wel een stuk korter dan jij hoopt: https://endtropy.substack.com/i/189508784/30-sneakout

Ze hadden die lui lekker met rust moeten laten en met sancties en isolement op de knieën moeten dwingen. Dan hadden er twee dingen kunnen gebeuren; of de bevolking had gedreven door hongersnood niet met tienduizenden maar met 20 miljoen de straat op gegaan, wat op geen mogelijkheid meer te onderdrukken valt, of de leiders zouden een meer liberale koers zijn gaan varen, nu word er niets bereikt en zul je hooguit zien dat het land uiteenvalt in strijdende partijen en dat er miljoenen vluchtelingen deze kant op komen. Nog even afgezien van de desastreuze gevolgen voor de wereldeconomie.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:53:12 #300
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220324555
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:51 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Dat zijn zoon, die nog extremer is, nu de nieuwe hoogste leider van Iran is! Vreemd als het klinkt, maar Khamenei de eerste was nog vrij gematigd vergeleken met Khamenei 2.0 - of degene die hém weer opvolgt, mocht deze binnenkort ook omgelegd worden want die zal dan mogelijk nóg weer een paar graadjes erger zijn. Ik heb een lijstje gezien met mogelijke kandidaten die allemaal in aanmerking komen om hoogste leider te worden en daar werd ik niet bepaald vrolijk van.

Ze hadden die lui lekker met rust moeten laten en met sancties en isolement op de knieën moeten dwingen. Dan hadden er twee dingen kunnen gebeuren; of de bevolking had gedreven door hongersnood niet met tienduizenden maar met 20 miljoen de straat op gegaan, wat op geen mogelijkheid meer te onderdrukken valt, of de leiders zouden een meer liberale koers zijn gaan varen, nu word er niets bereikt en zul je hooguit zien dat het land uiteenvalt in strijdende partijen en dat er miljoenen vluchtelingen deze kant op komen. Nog even afgezien van de desastreuze gevolgen voor de wereldeconomie.
[..]
Dat duurt nu wel misschien juist wel een stuk korter dan jij hoopt: https://endtropy.substack.com/i/189508784/30-sneakout
Doen za al 45+ jaar en ze zitten er nog!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')