Omdat de oppositie hier niet mee geholpen is. Simpelweg bommen gooien gaat hen niet helpen de macht over te nemen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Reken er maar op dat de tienduizenden mensen die nog geen weken terug zijn afgeslacht door het een regime, een grote rol spelen. Waarom zou dit niet het geval zijn?
Een hogere olieprijs, en nu?quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:16 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een kernwapen is over het algemeen ook niet maar zo geproduceerd. Dat kost veel tijd.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die kernwapens laten al decennia op zich wachten, en Trump verkondigde vorig jaar zelf dat het kernwapenprogramma voor tientallen jaren was uitgeschakeld. Het wordt nu ook slechts sporadisch genoemd als aanleiding.
Dat ben ik volledig met je eens, alleen daar is nu nog geen sprake van. Het zijn fantastisch zijn als dat toch nog lukt. Als ik mij niet vergis duurde dit in Libië ook maanden. Waarom zou we dan nu al na twee weken moeten concluderen dat alles volledig is mislukt? Hoe realistisch is het om volledige regime change te verwachten in zo een korte periode?quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat van die proxies kan ik wel volgen, maar daarvoor moet het regime worden uitgeschakeld. En daarvan is geen sprake. Militaire wapens en apparatuur kunnen immers worden herbouwd.
Misschien niet, misschien wel. 12 dagen is erg vroeg om daar nu iets over te zeggen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus als dat de doelstellingen zijn, dan is dit niet de juiste aanpak. En dan zijn de gevolgen het niet waard.
Inlichtingendiensten, inclusief die van de VS, melden dat. Jij hebt een beetje een te simplistisch beeld van oorlog voeren. Jij denkt van schiet alles maar kapot en jippie we hebben gewonnen, maar het gaat om strategische doelstellingen behalen. Ja, er zijn kopstukken weg, maar an sich is dat helemaal niet belangrijk, hooguit PR prestige of winst. Het land draait nog, kopstukken worden vervangen, er is totale chaos op de oliemarkt, er zijn geen protesten op straat, Iran kan nog steeds de Golfstaten raken met raketten en drones, Iraanse IRGC landmacht met 500k mensen is volledig intact nog, Basji ook, etc.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat vormt geen antwoord op de vraag. Als jij claimt dat het regime nog stevig in het zadel zit moet je dat eerst onderbouwen. Een tegenvraag stellen is geen antwoord. En een artikel linken waarin 'drie anonieme' bronnen iets melden, ook niet.
Ik zou niet weten hoe stevig het regime nog in het zadel zit. Ik denk dat dit voor ons lastig is in te schatten. Ik kan mij wel voorstelen dat het wegvallen van kopstukken en de klappen die men nu krijgt qua materieel, het regime niet sterker maken.
Bommen gooien op Iran vergelijken met Oekraïne.. beetje wanhopig.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een hogere olieprijs, en nu?
Er staat mij bij dat jij ook dit mbt de oorlog in Oekraïne allemaal waard vond. Nu gaan er ineens andere spelregels op?
[..]
Een kernwapen is over het algemeen ook niet maar zo geproduceerd. Dat kost veel tijd.
[..]
Dat ben ik volledig met je eens, alleen daar is nu nog geen sprake van. Het zijn fantastisch zijn als dat toch nog lukt. Als ik mij niet vergis duurde dit in Libië ook maanden. Waarom zou we dan nu al na twee weken moeten concluderen dat alles volledig is mislukt? Hoe realistisch is het om volledige regime change te verwachten in zo een korte periode?
[..]
Misschien niet, misschien wel. 12 dagen is erg vroeg om daar nu iets over te zeggen.
De VS heeft ook een rol gespeeld in de destabilisatie. Dat gezegd hebbende hadden die Yanks beter Saddam in het zadel kunnen houden. Die hadden we misschien nog wel zo gek kunnen krijgen om nog eens een poging te kunnen wagen om een grondloorlog te starten. Flauwe reactie maar hiermee is wel aan te tonen dat ook de VS voor destabilisatie heeft gezorgd en soenitische terror steunde en Koerden misbruikte etc. Idem Rusland die zorgde voor destabilisatiequote:Op donderdag 12 maart 2026 17:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, er zijn in allerlei media artikelen geschreven op basis van 'anonieme bronnen'. En dit betreffen dan drie mensen.
En als we dan tóch op die bronnen af zouden willen gaan, wordt er ook het volgende vermeld:
[..]
Dat zou dus zeggen dat het nog lang niet gespeeld is en de situatie alles behalve stabiel is.
[..]
Het Iraanse regime terroriseert het Midden-Oosten al decennia.
Landen zoals Libanon, Jemen en Syrië zijn mede dankzij Iran in chaos. Dan hebben we nog het constante aanvallen via proxies richting Israël, de dreigende taal richting de VS en het bouwen van ballistische raketten die steeds verder kunnen het ontwikkelen van kernwapens. Dat is geen ingrijpen waard?
[..]
Dat zeg ik niet, het geeft alleen relatief weinig onderbouwing. Het kan kloppen, het kan ook niet kloppen.
Nee, ik vergelijk de gevolgen van beide oorlogen. En ik vind het vreemd dat mensen in het ene geval allerlei negatieve effecten (zoals prijsstijgingen) prima vinden, in het andere geval is dat een teken van falen. Dat is nogal tegenstrijdig.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:37 schreef havanagila het volgende:
[..]
Bommen gooien op Iran vergelijken met Oekraïne.. beetje wanhopig.
Integendeel, de totstandkoming van de moslimfundamentalistische culturen en regimes in het Midden-Oosten is volledig te wijten aan de mensen daar zelf. Zij kiezen namelijk voor dergelijke regimes. Men zou ook (zoals bijvoorbeeld Japan heeft gedaan na de Tweede Wereldoorlog) kunnen kiezen voor een ander pad.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
De VS heeft ook een rol gespeeld in de destabilisatie. Dat gezegd hebbende hadden die Yanks beter Saddam in het zadel kunnen houden. Die hadden we misschien nog wel zo gek kunnen krijgen om nog eens een poging te kunnen wagen om een grondloorlog te starten. Flauwe reactie maar hiermee is wel aan te tonen dat ook de VS voor destabilisatie heeft gezorgd en soenitische terror steunde en Koerden misbruikte.
Ach Geertquote:"Wat een heldendaad", zei PVV-leider Wilders over het liquideren van geestelijk leider Khamenei en het uitschakelen van een groot deel van de Iraanse oorlogsmachine.
Ja, na de Amerikaanse aanvallen op nucleaire faciliteiten in 2025 en begin 2026, is Iran doorgegaan met het nucleaire programma. Hoewel de aanvallen in 2025 de faciliteiten zwaar beschadigden en het programma naar schatting met twee jaar vertraagden, bleek de nucleaire capaciteit niet volledig vernietigd.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die kernwapens laten al decennia op zich wachten, en Trump verkondigde vorig jaar zelf dat het kernwapenprogramma voor tientallen jaren was uitgeschakeld. Het wordt nu ook slechts sporadisch genoemd als aanleiding.
Dat van die proxies kan ik wel volgen, maar daarvoor moet het regime worden uitgeschakeld. En daarvan is geen sprake. Militaire wapens en apparatuur kunnen immers worden herbouwd.
Dus als dat de doelstellingen zijn, dan is dit niet de juiste aanpak. En dan zijn de gevolgen het niet waard.
Maar in Libië waren er diverse gewapende groepen rebellen van allerlei pluimage die tegen het regeringsleger vochten.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:34 schreef HowardRoark het volgende:
Als ik mij niet vergis duurde dit in Libië ook maanden.
Dat werkt in die regio dus niet waar een Arabische wereld verdeeld is.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Integendeel, de totstandkoming van de moslimfundamentalistische culturen en regimes in het Midden-Oosten is volledig te wijten aan de mensen daar zelf. Zij kiezen namelijk voor dergelijke regimes. Men zou ook (zoals bijvoorbeeld Japan heeft gedaan na de Tweede Wereldoorlog) kunnen kiezen voor een ander pad.
Nog een keer dan, want deze redenering volg ik niet.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een hogere olieprijs, en nu?
Er staat mij bij dat jij ook dit mbt de oorlog in Oekraïne allemaal waard vond. Nu gaan er ineens andere spelregels op?
Het is andersom. De mensen kiezen voor zulke regimes omdat ze daartoe bewogen worden. Natuurlijk kunnen ze technisch gezien voor een gezellige pro-Amerikaanse leider gaan maar denk je echt dat ze dat nu zullen doen? Nee, en dat kun je ze ook niet verwijten.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Integendeel, de totstandkoming van de moslimfundamentalistische culturen en regimes in het Midden-Oosten is volledig te wijten aan de mensen daar zelf. Zij kiezen namelijk voor dergelijke regimes. Men zou ook (zoals bijvoorbeeld Japan heeft gedaan na de Tweede Wereldoorlog) kunnen kiezen voor een ander pad.
En dan is het nog maar de vraag of dat dmv een bezetting wel gaat lukken. Rusland had 250.000 manschappen om Oekraïne op de knieën te dwingen, de VS heeft momenteel 50.000 troepen in de regio. Ze kunnen er natuurlijk meer inzetten, maar net als nu het geval is met luchtafweer zal dat ten koste gaan van hun aanwezigheid in de talloze andere gebieden waar de VS belangen heeft. Ik maakte laatst nog de grap dat ze misschien de dienstplicht weer in kunnen voeren, blijkt nu dat ze dat niet uitsluiten ook. Dus wie weet...quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:35 schreef Hathor het volgende:
Zolang er daar nog een revolutionaire garde die naar schatting uit ruim een miljoen fanatiekelingen bestaat zal er inderdaad weinig veranderen. En die krijg je niet weg met wat bombardementen.
Dat energie schaars wordt en we daar flinke schade van hebben.quote:
klopt de VS en Israel hebben aangegeven dat de bevolking zich nog afzijdig moet houden voor de tijd!quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Inlichtingendiensten, inclusief die van de VS, melden dat. Jij hebt een beetje een te simplistisch beeld van oorlog voeren. Jij denkt van schiet alles maar kapot en jippie we hebben gewonnen, maar het gaat om strategische doelstellingen behalen. Ja, er zijn kopstukken weg, maar an sich is dat helemaal niet belangrijk, hooguit PR prestige of winst. Het land draait nog, kopstukken worden vervangen, er is totale chaos op de oliemarkt, er zijn geen protesten op straat, Iran kan nog steeds de Golfstaten raken met raketten en drones, Iraanse IRGC landmacht met 500k mensen is volledig intact nog, Basji ook, etc.
Japan had niks te kiezen na de tweede wereld-oorlog. Die waren bezet door de VS en die bepaalden alles. De grondwet van Japan is letterlijk door de VS geschreven...quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is nu nog niet het geval. Maar bij een machtsvacuum zou dat zomaar kunnen gebeuren. Er is geen zekerheid dat een machtswisseling in die regio soepel gaat verlopen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar in Libië waren er diverse gewapende groepen rebellen van allerlei pluimage die tegen het regeringsleger vochten.
Dat is hier niet het geval.
En dat is een zeer belangrijk verschil.
Dat zijn zoon, die nog extremer is, nu de nieuwe hoogste leider van Iran is! Vreemd als het klinkt, maar Khamenei de eerste was nog vrij gematigd vergeleken met Khamenei 2.0 - of degene die hém weer opvolgt, mocht deze binnenkort ook omgelegd worden want die zal dan mogelijk nóg weer een paar graadjes erger zijn. Ik heb een lijstje gezien met mogelijke kandidaten die allemaal in aanmerking komen om hoogste leider te worden en daar werd ik niet bepaald vrolijk van.quote:
Dat duurt nu wel misschien juist wel een stuk korter dan jij hoopt: https://endtropy.substack.com/i/189508784/30-sneakoutquote:Op donderdag 12 maart 2026 17:24 schreef HowardRoark het volgende:
Landen zoals Libanon, Jemen en Syrië zijn mede dankzij Iran in chaos. Dan hebben we nog het constante aanvallen via proxies richting Israël, de dreigende taal richting de VS en het bouwen van ballistische raketten die steeds verder kunnen het ontwikkelen van kernwapens. Dat is geen ingrijpen waard?
Doen za al 45+ jaar en ze zitten er nog!quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:51 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Dat zijn zoon, die nog extremer is, nu de nieuwe hoogste leider van Iran is! Vreemd als het klinkt, maar Khamenei de eerste was nog vrij gematigd vergeleken met Khamenei 2.0 - of degene die hém weer opvolgt, mocht deze binnenkort ook omgelegd worden want die zal dan mogelijk nóg weer een paar graadjes erger zijn. Ik heb een lijstje gezien met mogelijke kandidaten die allemaal in aanmerking komen om hoogste leider te worden en daar werd ik niet bepaald vrolijk van.
Ze hadden die lui lekker met rust moeten laten en met sancties en isolement op de knieën moeten dwingen. Dan hadden er twee dingen kunnen gebeuren; of de bevolking had gedreven door hongersnood niet met tienduizenden maar met 20 miljoen de straat op gegaan, wat op geen mogelijkheid meer te onderdrukken valt, of de leiders zouden een meer liberale koers zijn gaan varen, nu word er niets bereikt en zul je hooguit zien dat het land uiteenvalt in strijdende partijen en dat er miljoenen vluchtelingen deze kant op komen. Nog even afgezien van de desastreuze gevolgen voor de wereldeconomie.
[..]
Dat duurt nu wel misschien juist wel een stuk korter dan jij hoopt: https://endtropy.substack.com/i/189508784/30-sneakout
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |