abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220324185
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, vind jij de eliminatie van Khamenei niet iets positiefs dan?
Op zichzelf wel. Alleen: wat is er nou precies mee bereikt?

Het regime zit nog stevig in het zadel en het deel van de bevolking dat af wil van de ayatollahs, wordt nog harder onderdrukt dan voorheen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:10:00 #252
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324192
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het regime zit nog stevig in het zadel en het deel van de bevolking dat af wil van de ayatollahs, wordt nog harder onderdrukt dan voorheen.
Vertel eens, op basis waarvan weten we nu precies dat het regime nog stevig in het zadel zit?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:10:03 #253
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220324193
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Gezien de prijs ervan is het inderdaad niet een hele snuggere actie geweest.
Het had gescheeld als men dit als doel van het gezeik had bestempeld en was gestopt. Dan was het een krachtige waarschuwing geweest.

Ik zeg niet dat het verstandig is, maar dan hadden de Amerikanen wel zicht op een einde van hun acties.
pi_220324198
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:04 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En wat is de prijs ervan?
Doden, gewonden, onrust in het Midden-Oosten, stijgende olieprijzen, economische onzekerheid, meer repressie in Iran zelf.

Om maar wat gevolgen te noemen.
pi_220324202
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Vertel eens, op basis waarvan weten we nu precies dat het regime nog stevig in het zadel zit?
Lijkt mij zinniger om die vraag om te draaien: waaruit blijkt dat het regime wankelt?
pi_220324205
quote:

[..]

En het stukje dat we hiermee meer dan 500 jaar terug de tijd in gaan qua diplomatie. Tijdens onderhandelingen degene tegenover je omleggen. Barbaars en het recept voor heel veel oorlog. En dat allemaal om iemand van 86 iets eerder dood te maken.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:13:03 #257
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220324209
quote:

[..]
Op basis van wat intelligence services in de VS zeggen, die hier onderzoek naar doen voor oa het leger

https://www.reuters.com/b(...)-sources-2026-03-11/

Dit was trouwens ook al voor de oorlog meerdere malen duidelijk gemaakt door de VS zelf

https://apnews.com/articl(...)4318af516d7b19d372e7
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220324214
quote:

[..]

Zolang men niet beseft dat de hekel aan de VS en Israël in Iran groter is dan aan 'de ayatollahs' gaat er niets bereikt worden. En dat is ook niet zo gek denk ik.
pi_220324216
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Lijkt mij zinniger om die vraag om te draaien: waaruit blijkt dat het regime wankelt?
Misschien moet eerst de vraag gesteld worden: wat is het regime?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:14:33 #260
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324220
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Doden, gewonden, onrust in het Midden-Oosten, stijgende olieprijzen, economische onzekerheid, meer repressie in Iran zelf.

Om maar wat gevolgen te noemen.
Kortom, nagenoeg dezelfde gevolgen die we bij meerdere oorlogen zien. Neem de oorlog in Oekraïne: veel doden en gewonden en enorme prijsstijgingen met name mbt de energie. Dit was en is het allemaal waard volgens sommigen.

Wat maakt deze situatie anders volgens jou? Probeer dat eens te onderbouwen ..
quote:
2s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Op basis van wat intelligence services in de VS zeggen, die hier onderzoek naar doen voor oa het leger

Dit is op basis van drie anonieme bronnen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:15:06 #261
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220324221
quote:

[..]
De Israëlische EN Amerikaanse veiligheidsdiensten hebben dat vanmorgen nog bevestigd. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:15:59 #262
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324224
quote:
Nee hoor, vind jij de eliminatie van Khamenei niet iets positiefs dan?

En er is geen plan om het snel tot een afloop te brengen en Afghanistan laat zien dat je zelfs met grondtroepen 20 jaar in een land aanwezig kunt zijn en met hetzelfde regime kunt eindigen. Tegen waanzinnige kosten in mensenlevens en geld.

Best case is dat Trump over drie weken of zo de overwinning uitroept en zich uit het wespennest terugtrekt, waarop Iran dan tenminste de straat van Hornuz weer vrijgeeft. Veel verloren, veel mensen dood, maar het kan nog erger.

Worst case is dat dit gewoon nog extreem lang gaat duren en dat ook Nederland er bij betrokken raakt. En dat er na decennia, burgeroorlog, massa-bombardmenten, ongekende economische schade we uiteindelijk een regime in Iran hebben dat nog veel extremer is en een bevolking die opgegroeid is onder oorlogsomstandigheden en extreme haat tegen het Westen.
The End Times are wild
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:16:15 #263
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220324225
quote:

[..]

donderdag 12 maart 2026 @ 17:16:45 #264
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324228
quote:

[..]
Dat vormt geen antwoord op de vraag. Als jij claimt dat het regime nog stevig in het zadel zit moet je dat eerst onderbouwen. Een tegenvraag stellen is geen antwoord. En een artikel linken waarin 'drie anonieme' bronnen iets melden, ook niet.

Ik zou niet weten hoe stevig het regime nog in het zadel zit. Ik denk dat dit voor ons lastig is in te schatten. Ik kan mij wel voorstelen dat het wegvallen van kopstukken en de klappen die men nu krijgt qua materieel, het regime niet sterker maken.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:17:50 #265
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220324231
quote:

[..]
luchtmacht foetsie, marine gereduceerd tot kleine bootjes, Iran vuurt nog geen 5% van de raketten en drones af als je bekijkt met het begin, de VS en Israel beheersen de lucht, de legerleiding en de meeste leiders zijn kopje kleiner gemaakt en de rest houd zich schuil!
Ik zie potentie!
Al weet ik niet hoe men gaat zorgen dat de bevolking kan overnemen maar er is potentie!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220324233
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Kortom, nagenoeg dezelfde gevolgen die we bij meerdere oorlogen zien. Neem de oorlog in Oekraïne: veel doden en gewonden en enorme prijsstijgingen met name mbt de energie. Dit was en is het allemaal waard volgens sommigen.

Wat maakt deze situatie anders volgens jou? Probeer dat eens te onderbouwen ..
Nogal vreemde vergelijking. Niemand 'wilde' de oorlog in Oekraine. Rusland is binnengevallen en Oekraïne verdedigt zich daartegen.

Dat is, vanuit westers perspectief, heel anders dan een land moedwillig aanvallen, zoals de VS en Israël doen.
pi_220324243
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:17 schreef theguyver het volgende:

[..]
luchtmacht foetsie, marine gereduceerd tot kleine bootjes, Iran vuurt nog geen 5% van de raketten en drones af als je bekijkt met het begin, de VS en Israel beheersen de lucht, de legerleiding en de meeste leiders zijn kopje kleiner gemaakt en de rest houd zich schuil!
Ik zie potentie!
Al weet ik niet hoe men gaat zorgen dat de bevolking kan overnemen maar er is potentie!
Hartstikke mooi, maar de marine en luchtmacht worden niet gebruikt om de eigen bevolking te onderdrukken en het regime in stand te houden.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:20:06 #268
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324250
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Hartstikke mooi, maar de marine en luchtmacht worden niet gebruikt om de eigen bevolking te onderdrukken en het regime in stand te houden.
Het gaat dan ook niet daarom maar om het degraderen van het Iraanse potentieel voor de veiligheid van Israel
The End Times are wild
pi_220324260
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het gaat dan ook niet daarom maar om het degraderen van het Iraanse potentieel voor de veiligheid van Israel
Ja, die kan ik wel volgen. Maar laten we niet doen alsof deze oorlog wordt gevoerd om de Iraanse bevolking een plezier te doen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:22:50 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220324267
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ja, die kan ik wel volgen. Maar laten we niet doen alsof deze oorlog wordt gevoerd om de Iraanse bevolking een plezier te doen.
Nee, zeker niet. Ze stond ook al veel langer op de agenda. Vorige presidenten waren niet zo dom om erin te trappen.
The End Times are wild
pi_220324268
We hebben een land, de VS, met een religieuze leider, die zo'n 70.000 mensen zonder proces heeft op laten pakken en in concentratiekampen heeft gestopt. Die voert de ene na de andere oorlog en heeft al laten weten dat hij een flink deel van de wereld gaat annexeren, als ze er niet zelf om komen vragen.

Je kunt je natuurlijk voorstellen, dat een groot deel van de wereldbevolking hem ziet als een gevaarlijke gek en het prima zou vinden als hij, samen met zijn hele kabinet, een paar bommen op zijn kop zou krijgen. Alleen heeft hij een heel groot en gevaarlijk leger, waardoor dat gelijk staat aan zelfmoord. En dus zijn het alleen wat autochtonen die dat proberen.

Nou is dat niet zo heel uitzonderlijk, er zijn heel veel van zulke landen. En 1 daarvan, Iran, waar ze vergelijkbare dingen hebben gedaan, heeft helemaal geen sterk leger. Dus vond de religieuze leider van de VS het een goed idee om dat ook te doen. "Eitje. Ze kunnen toch niks terug doen. Bhwahahaha!!!"

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 12-03-2026 17:32:18 ]
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:23:23 #272
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220324269
quote:
2s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dat gelooft 'ie toch niet want de bronnen zijn anoniem. ;) Had datzelfde stuk net ook al gepost, alleen dan van Haartetz.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:24:22 #273
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324271
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:15 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
De Israëlische EN Amerikaanse veiligheidsdiensten hebben dat vanmorgen nog bevestigd. :')
Nee, er zijn in allerlei media artikelen geschreven op basis van 'anonieme bronnen'. En dit betreffen dan drie mensen.

En als we dan tóch op die bronnen af zouden willen gaan, wordt er ook het volgende vermeld:
quote:
Israeli officials in closed discussions also ​have acknowledged there is no certainty the war will lead to the clerical government's collapse, a senior Israeli official told Reuters. The sources stressed that the situation on the ground is fluid and that the dynamics inside Iran could change.

Bron
Dat zou dus zeggen dat het nog lang niet gespeeld is en de situatie alles behalve stabiel is.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Nogal vreemde vergelijking. Niemand 'wilde' de oorlog in Oekraine. Rusland is binnengevallen en Oekraïne verdedigt zich daartegen.

Dat is, vanuit westers perspectief, heel anders dan een land moedwillig aanvallen, zoals de VS en Israël doen.
Het Iraanse regime terroriseert het Midden-Oosten al decennia.

Landen zoals Libanon, Jemen en Syrië zijn mede dankzij Iran in chaos. Dan hebben we nog het constante aanvallen via proxies richting Israël, de dreigende taal richting de VS en het bouwen van ballistische raketten die steeds verder kunnen het ontwikkelen van kernwapens. Dat is geen ingrijpen waard?
quote:
10s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:23 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Dat gelooft 'ie toch niet want de bronnen zijn anoniem. ;) Had datzelfde stuk net ook al gepost, alleen dan van Haartetz.
Dat zeg ik niet, het geeft alleen relatief weinig onderbouwing. Het kan kloppen, het kan ook niet kloppen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:26:19 #274
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220324282
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Reken er maar op dat de tienduizenden mensen die nog geen weken terug zijn afgeslacht door het een regime, een grote rol spelen. Waarom zou dit niet het geval zijn?
pi_220324310
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:24 schreef HowardRoark het volgende:

Het Iraanse regime terroriseert het Midden-Oosten al decennia.

Landen zoals Libanon, Jemen en Syrië zijn mede dankzij Iran in chaos. Dan hebben we nog het constante aanvallen via proxies richting Israël, de dreigende taal richting de VS en het bouwen van ballistische raketten die steeds verder kunnen het ontwikkelen van kernwapens. Dat is geen ingrijpen waard?
Die kernwapens laten al decennia op zich wachten, en Trump verkondigde vorig jaar zelf dat het kernwapenprogramma voor tientallen jaren was uitgeschakeld. Het wordt nu ook slechts sporadisch genoemd als aanleiding.

Dat van die proxies kan ik wel volgen, maar daarvoor moet het regime worden uitgeschakeld. En daarvan is geen sprake. Militaire wapens en apparatuur kunnen immers worden herbouwd.

Dus als dat de doelstellingen zijn, dan is dit niet de juiste aanpak. En dan zijn de gevolgen het niet waard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')