Pfff.. heb een variabel contract, mag wel alvast gaan sparenquote:De geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten werpen hun schaduw over de Nederlandse energiemarkt. Door het conflict tussen Iran, Israël en de Verenigde Staten is de Europese gasprijs fors gestegen, wat energieleveranciers dwingt tot ingrijpende wijzigingen in hun contractaanbod. Klanten merken dat vaste en variabele contracten plotseling minder beschikbaar zijn.
De stijgende gasprijzen zorgen direct voor nervositeit bij energieleveranciers. Voor nieuwe klanten van Vattenfall is het tijdelijk onmogelijk om een vast of variabel contract af te sluiten; het bedrijf biedt momenteel enkel nog dynamische energiecontracten aan. Volgens een woordvoerder van Vattenfall is deze stap noodzakelijk omdat er onder de huidige marktomstandigheden "geen fatsoenlijk contract" op te stellen valt. Bij een dynamisch contract wordt de actuele gasprijs één-op-één doorberekend aan de klant, waardoor het risico voor de leverancier wordt beperkt.
Eneco schrapt lokkertjes
Ook Eneco grijpt in. Het bedrijf heeft besloten de driejarige contracten per direct van de website te verwijderen. Daarnaast is de populaire 'cashback' voor nieuwe klanten – een korting die wordt uitgekeerd als een contract volledig wordt uitgezeten – komen te vervallen. Volgens de leverancier is er door de aanzienlijke prijsstijgingen op de groothandelsmarkt simpelweg geen financiële ruimte meer voor dergelijke welkomstbonussen.
Grote onzekerheid voor consumenten
De onrust vertaalt zich direct in een toename van het aantal klantvragen bij de grote leveranciers. Essent laat weten hun aanbod vooralsnog niet direct te hebben aangepast, maar geeft aan dat zij de situatie nauwgezet inventariseren. "We merken dat er enorme onzekerheid is bij consumenten", aldus een woordvoerder van Essent.
Zowel Essent als Vattenfall benadrukt dat bestaande klanten zich geen zorgen hoeven te maken: voor consumenten met een lopend vast contract verandert er niets gedurende de looptijd. Ook voor klanten met een variabel contract blijven de tarieven, zoals gebruikelijk, voor drie maanden vaststaan.
Onzekere toekomst
Hoe lang de beperkingen op het aanbod zullen aanhouden, is nog onduidelijk. Vattenfall geeft aan continu in overleg te zijn en sluit niet uit dat andere contractvormen op korte termijn weer beschikbaar komen. Andere leveranciers houden de situatie per uur in de gaten, in afwachting van verdere marktontwikkelingen.
Bron
Over een tijdje kan het weer helemaal anders zijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:05 schreef maily het volgende:
Potver.
Nog een vast contract .... maar niet meer t hele jaar ...
Exact mijn situatie. Heb gebeld gisteren je kan nu ook niet verlengen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:27 schreef Haags het volgende:
Eens even zien wat ze nu weer weten te bedenken om de consument zoveel mogelijk te naaien.
Hier loopt eind juni het 3 jarige vaste contract af.
Vieze struikrovers zijn het, al die bedrijven.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:01 schreef vosss het volgende:
Ik kreeg vorige week donderdag een mailtje van essent dat mijn variabel contract per 1 april aangepast gaat worden naar goedkopere prijzen.
Benieuwd of ze zich houden aan hun belofte om slechts 4x per jaar prijswijzigingen door te voeren. Of dat ze zo alweer de aangekondigde lagere prijzen niet door laten gaan en in plaats daarvan de prijs verhogen. Want overmacht.
Ben benieuwd.
Ze hadden essentiële nutsvoorzieningen nooit moeten privatiseren. Net als zorg en OV. Marktwerking is prima maar niet in basisvoorzieningen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vieze struikrovers zijn het, al die bedrijven.
Dit jaquote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:05 schreef maily het volgende:
Potver.
Nog een vast contract .... maar niet meer t hele jaar ...
Nee, de BundesBahn bij onze oosterburen is zo'n succes, communisme werkt niet. Een goed gereguleerde markt lijkt me het best haalbare.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze hadden essentiële nutsvoorzieningen nooit moeten privatiseren. Net als zorg en OV. Marktwerking is prima maar niet in basisvoorzieningen.
Dit ookquote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:06 schreef Ama het volgende:
Maar goed ik ga mij daar ook maar niet nu al veel te druk overmaken want dat heeft het ook geen enkele nut.
Daar is energie een stuk goedkoper dan hier. Een kuub gas kost de helft. Dus ben geneigd om te zeggen dat het wel werkt.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, de BundesBahn bij onze oosterburen is zo'n succes, communisme werkt niet. Een goed gereguleerde markt lijkt me het best haalbare.
Dat zijn, met het vastrecht erbij, wel dure kuubjes.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:20 schreef SebbeSwensje het volgende:
Met die 5 kuub per maand die ik verbruik zal het allemaal wel te overzien zijn.
Dat aardgas hier zo duur is komt vooral vanwege de belastingen en accijnzen. Stroom is in Duitsland duurder.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Daar is energie een stuk goedkoper dan hier. Een kuub gas kost de helft. Dus ben geneigd om te zeggen dat het wel werkt.
quote:AI Overview
De energieprijzen in Duitsland liggen begin 2026 over het algemeen hoger dan in Nederland, vooral wat betreft stroom. Duitsland kent een van de hoogste elektriciteitstarieven in Europa (ruim ¤0,40 per kWh), terwijl Nederland gemiddeld iets goedkoper is. Voor gas betaalt Nederland echter tot de hoogste prijzen in Europa, vaak hoger dan Duitsland.
Hier zijn de belangrijkste verschillen:
Elektriciteit: In Duitsland betalen huishoudens structureel meer voor stroom, vaak richting de ¤0,41 per kWh, vergeleken met Nederland waar de prijzen (hoewel hoog) gemiddeld iets lager liggen.
Gas: Nederland heeft een van de hoogste gasprijzen in Europa, mede door hoge belastingen. De gasprijs in Duitsland ligt vaak onder het Nederlandse niveau.
Belastingen en heffingen: Het grote prijsverschil (vooral bij gas) wordt veroorzaakt door het belastingregime in Nederland, dat zwaarder drukt op energieverbruik dan in Duitsland.
Neuh, ik kan het lossen en ik hou de mogelijkheid graag open om weer fors te kunnen gaan stoken.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat zijn, met het vastrecht erbij, wel dure kuubjes.
Kan je de gasmeter niet beter weg laten halen dan?
Qatar, die hebben veel gas en die kunnen het nu niet vervoerenquote:
Ik gebruik ook niet veel gas. 500 kuub per jaar.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat zijn, met het vastrecht erbij, wel dure kuubjes.
Kan je de gasmeter niet beter weg laten halen dan?
Hele marktwerking is lachwekkend.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat aardgas hier zo duur is komt vooral vanwege de belastingen en accijnzen. Stroom is in Duitsland duurder.
Ik blijf erbij dat communisme niet werkt. De prijs van energie wordt hier met name bepaald door de overheid middels fiscaal beleid.
[..]
bahquote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Qatar, die hebben veel gas en die kunnen het nu niet vervoeren
Totaal ook geen tegenwerking van de politiek. Niks.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vieze struikrovers zijn het, al die bedrijven.
Subsidies zijn uiteindelijk ook een sigaar uit eigen doos. Marktwerking is noodzakelijk om bedrijfsvoering efficient, innovatief en tegen lagere kosten te verkrijgen. De overheid moet toezicht houden en reguleren en daarnaast anticiperen. Regeren is vooruitzien bestaat jammer genoeg niet meer, het is geheel ad hoc en reactief geworden.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Hele marktwerking is lachwekkend.
Wat heeft het precies voor zin om het aan de markt over te laten als vervolgens meer dan de helft van je tarieven uit belastingen bestaat?
En in Duitsland krijg je tenminste wel fatsoenlijke terugleververgoedingen. En betere subsidieregelingen.
Wel een beetje jammer voor dit plan dat de gasopslag maar zeer beperkt gevuld isquote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:31 schreef Red_85 het volgende:
De natte droom van die klootzakken.
Zelf kopen ze enorm goedkoop in en dan lekker aan de wereldmarkt je prijs hangen: kassa.
Eigen schuld van ze. Niet afwimpelen op de consument.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:35 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Wel een beetje jammer voor dit plan dat de gasopslag maar zeer beperkt gevuld is
Dat wordt dus vooral duur inkopen en duur verkopen.
Wat dacht je van gewoon rustig even wachten?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:24 schreef Vliegbaard het volgende:
Mijn vast contract loopt oktober af. Geen idee waar ik naartoe moet
Ik kan tot oktober nergens naartoe en in het gunstigste geval sluit ik een nieuw contract af in de zomer. Maar met mijn zonnepanelen denk ik dat een goedkoop vast contract er sowieso niet meer in zit.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:40 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon rustig even wachten?
Je hebt ruim een half jaar, een half jaar na die crisis met Rusland was de grootste paniek er ook uit en de prijs als zeer fors gedaald ten opzichte van het hoogtepunt.
De soep wordt vaak uiteindelijk niet zo heet gegeten.
Doen ze ook niet, alles en iedereen die een lopend vast contract heeft kunnen ze uit eigen zak bijleggen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Eigen schuld van ze. Niet afwimpelen op de consument.
ooooeeew... kans op verlies. Gatsie.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:42 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Doen ze ook niet, alles en iedereen die een lopend vast contract heeft kunnen ze uit eigen zak bijleggen.
Alleen gaan ze aan nieuwe klanten natuurlijk niet met verlies verkopen.
Tja dat met die zonnepanelen verandert natuurlijk niet. Overstappen kun je altijd en met gestegen prijzen zal die vergoeding ook niet de wereld zijn of komen te vervallen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:42 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik kan tot oktober nergens naartoe en in het gunstigste geval sluit ik een nieuw contract af in de zomer. Maar met mijn zonnepanelen denk ik dat een goedkoop vast contract er sowieso niet meer in zit.
Al geef ik toe dat dat vrij weinig te maken heeft met de huidige gasprijzen.
De overheid is net zo parasitair als de bedrijven, misschien nog wel erger. Dus in die zin geef ik je gelijk. Dit is ook zo enorm doorzichtig wederom. We worden gewoon weer gedwongen peperduur LNG gas af te nemen van die kut Amerikanen. Die hele blokkade is waarschijnlijk van te voren opgezet.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Subsidies zijn uiteindelijk ook een sigaar uit eigen doos. Marktwerking is noodzakelijk om bedrijfsvoering efficient, innovatief en tegen lagere kosten te verkrijgen. De overheid moet toezicht houden en reguleren en daarnaast anticiperen. Regeren is vooruitzien bestaat jammer genoeg niet meer, het is geheel ad hoc en reactief geworden.
Bericht van amper een maand geleden en zie waar we staanquote:Europa heeft in korte tijd zijn afhankelijkheid van Russisch gas verminderd, maar is daardoor juist een stuk afhankelijker geworden van Amerikaans gas. Dat blijkt uit onderzoek van Clingendael. De import van Amerikaans vloeibaar gas (lng) is vorig jaar met 61 procent gestegen. ‘Het is voorstelbaar dat Trump dit als drukmiddel kan gebruiken’, zegt Jilles van den Beukel, energiedeskundige verbonden aan het Den Haag Centrum voor Strategische Studies.
quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:56 schreef r_one het volgende:
Net op tijd eergisteren een vast contract afgesloten bij Vattenfall met ¤ 350 welkomstkorting![]()
![]()
Zouden ze dat nog kunnen annuleren? Je nieuwe contract gaat pas op 1 april in denk ik en je hebt zelf nogbhet recht om binnen 14 dagen de koop te ontbinden, kan Vattenfall dit ook omgekeerd doen?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:17 schreef Neezoistniet het volgende:
Gisteren variabel omgezet naar 3 jaar vast, net op tijd. Kan zijn dat ik mezelf in de voet schiet op de langere termijn maar geeft wel ff rust. Deze oorlog is echt niet in een week afgelopen, kan net zo'n shitshow worden als de 3 daagse oorlog van Rusland die nu al 4 jaar duurt. Verder zijn de EU/NL gasvoorraden nu bijzonder laag en binnenkort moeten ze gaan inkopen voor de volgende winter.
Nee, klopt en nee.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 18:21 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Zouden ze dat nog kunnen annuleren? Je nieuwe contract gaat pas op 1 april in denk ik en je hebt zelf nogbhet recht om binnen 14 dagen de koop te ontbinden, kan Vattenfall dit ook omgekeerd doen?
Van een paniekreactie naar een ietwat realistisch prijsniveau.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 18:32 schreef halfway het volgende:
Vanmiddag gisteren ¤30 vanmorgen ¤65 en nu weer ¤54
Het lijkt alweer te stabiliseren.
Jawel hoor, ik heb ook zonnepanelen en mijn vaste contract is begin februari in gegaan en dat vind ik prima goedkoop met 23,6ct 24/7, al heb ik alleen maar stroom.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:42 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik kan tot oktober nergens naartoe en in het gunstigste geval sluit ik een nieuw contract af in de zomer. Maar met mijn zonnepanelen denk ik dat een goedkoop vast contract er sowieso niet meer in zit.
Al geef ik toe dat dat vrij weinig te maken heeft met de huidige gasprijzen.
Ik denk dat in mijn geval dan ook voornamelijk gas de grootste invloed op de prijs gaat zijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 19:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jawel hoor, ik heb ook zonnepanelen en mijn vaste contract is begin februari in gegaan en dat vind ik prima goedkoop met 23,6ct 24/7, al heb ik alleen maar stroom.
Mja, en ik denk ook net dat deze situatie niet net zo lang gaat duren als Oekraïne.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 18:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Van een paniekreactie naar een ietwat realistisch prijsniveau.
Ja, maar goed, de stroomprijs hangt samen met de gasprijs he.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 19:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik denk dat in mijn geval dan ook voornamelijk gas de grootste invloed op de prijs gaat zijn.
fair enough, in zekere zin wel inderdaad. Al zijn er volgens mij plannen om dat wat meer los te koppelenquote:Op dinsdag 3 maart 2026 19:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar goed, de stroomprijs hangt samen met de gasprijs he.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |