abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin maandag 2 maart 2026 @ 18:16:32 #201
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220241099
China gaat helemaal niks doen
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 2 maart 2026 @ 18:17:20 #202
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220241109
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:16 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Voordeel voor Europa is dat rusland een belangrijke steunpilaar kwijt is.
Maar Rusland krijgt wel een financiële boost door de duurdere gas en olie.
pi_220241120
China gaat idd niks doen, tot het 't Westen qua (defensie)technologie (AI, robotica, etc.), naast productiecapaciteit, de baas is. Daartoe hoeft ze alleen maar de gang van zaken, de gang van zaken te laten zijn.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220241122
quote:
14s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:14 schreef Perrin het volgende:

[..]
En wat Xi dan gaat doen.
Ik weet het niet.
Tot nu toe is de agenda 'Make China Great Again' veel (ijselijk) kalmer en meer gedegen uitgevoerd dan de alle kanten opspringende MAGA(?) doeleinden. Veel dreiging met wapengekletter richting het Westen heb ik de afgelopen decennia tenminste niet gehoord. Zij onderhandelen liever en hebben de tijd.

Hooguit zullen ze weer gaan claimen dat, als volgens westerse landen het internationaal recht waardeloos is geworden, zij dan ook recht hebben om Taiwan weer te claimen.

Dus vooral Taiwanezen worden van dit soort situaties zenuwachtig(er). Vermoed ik.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220241138
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:17 schreef Momo het volgende:

[..]
Maar Rusland krijgt wel een financiële boost door de duurdere gas en olie.
Is maar de vraag of dat zo blijft. De OPEC heeft de productie opgeschroefd.

Had ook gescheeld als Vijlbrief niet de Groningse gasputten had volgestort.
pi_220241147
quote:
13s.gif Op maandag 2 maart 2026 15:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Mja, het Iraanse regime heeft vooral aangetoond erg goed te zijn in het neermaaien van de eigen burgers.
Het amerikaanse regime laat intern ook zien dat ze bezig zijn met een soort amerikaanse revolutionaire garde genaamd ice. :D
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 18:21:27 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220241153
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:18 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Ik weet het niet.
Tot nu toe is de agenda 'Make China Great Again' veel (ijselijk) kalmer en meer gedegen uitgevoerd dan de alle kanten opspringende MAGA(?) doeleinden. Veel dreiging met wapengekletter richting het Westen heb ik de afgelopen decennia tenminste niet gehoord. Zij onderhandelen liever en hebben de tijd.

Hooguit zullen ze weer gaan claimen dat, als volgens westerse landen het internationaal recht waardeloos is geworden, zij dan ook recht hebben om Taiwan weer te claimen.

Dus vooral Taiwanezen worden van dit soort situaties zenuwachtig(er). Vermoed ik.
Dat claimen ze al decennia

Ze worden al boos als de ijshockeyfederatie het per ongeluk Taiwan noemen ipv Chinees Taipei op het wk in divisie 3(B :'))
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220241173
Zelfs in de VS weten ze allemaal al niet wat ze willen.

Regime change of niet.
Geen opvolger klaar.
Laat toch wel zien hoe dom dit was.
pi_220241181
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:21 schreef sp3c het volgende:

Ze worden al boos als de ijshockeyfederatie het per ongeluk Taiwan noemen ipv Chinees Taipei op het wk in divisie 3(B :'))
Zeker.
Maar China neemt de tijd.

Ik moet, naar aanleiding van Taiwan versus Taipei, in 1 keer denken aan een internationale voetbalwedstrijd waarbij Noord-Korea op het stadionscherm werd voorgesteld met de Zuid-Koreaanse vlag. Het kostte ruim een uur onderhandelen en uitgebreid excuses aanbieden voordat de Noord-Koreanen tot spelen bereid waren.
pi_220241184
Dat word weer goedgemaakt door China wat meer Russische olie koopt. En die olieprijs.
  maandag 2 maart 2026 @ 18:25:10 #211
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220241187
Ah, 'het internationaal recht'. Bijzonder hoe dat toch alleen op het spel staat als Westerse partijen iets doen, nooit als niet-Westerse partijen iets doen. Mij staat nog bij dat deze man drie jaar terug vooral bezig was met het 'begrijpen' van Hamas. Geen woord over het internationale recht toen. En dat gaat wel op voor meer vermeende experts.
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Het amerikaanse regime laat intern ook zien dat ze bezig zijn met een soort amerikaanse revolutionaire garde genaamd ice. :D
Die hebben de eigen burgers ook met de tienduizenden neergeschoten?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 2 maart 2026 @ 18:25:23 #212
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220241189
Wat ik nu zo jammer vind van de hele situatie is de hang naar 'meer geld naar legers' ook meer oorlog gaat opleveren, je gaat al dat geld in elk land nu eenmaal niet alleen maar weggooien voor een grote dansact.

Hier waren we nu juist een beetje klaar mee, maar we laten ons weer in allerlei oorlogen sleuren. Bah, ik ben tegen deze achteruitgang van de mens, ja shit pun not intended but very fitting.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_220241195
quote:
88s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

Toch heeft hij wel gelijk.

China gedraagt zich.
VS? Speelt gewoon baasje over de hele wereld en wil overal de macht hebben en een eigen puppet hebben.

Als een zogenaamd Westers land dat volgens de regels werkt al dit soort idiote dingen doet, waarom zou China zich dan wel gedragen?

Tja dan heeft Rusland ook alle recht om anderen te willen bezetten.
  Forum Admin maandag 2 maart 2026 @ 18:26:04 #214
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220241203
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:23 schreef bianconeri het volgende:
Zelfs in de VS weten ze allemaal al niet wat ze willen.

Regime change of niet.
Geen opvolger klaar.
Laat toch wel zien hoe dom dit was.
Nog dommer is denken dat ze hun hele campagne in een pdf uploaden zodat een stel luiestoel generaals er hun plasje over kunnen doen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 2 maart 2026 @ 18:29:53 #215
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220241234
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:25 schreef Vis1980 het volgende:
Wat ik nu zo jammer vind van de hele situatie is de hang naar 'meer geld naar legers' ook meer oorlog gaat opleveren, je gaat al dat geld in elk land nu eenmaal niet alleen maar weggooien voor een grote dansact.

Hier waren we nu juist een beetje klaar mee, maar we laten ons weer in allerlei oorlogen sleuren. Bah, ik ben tegen deze achteruitgang van de mens, ja shit pun not intended but very fitting.
Als je een groot en sterk leger hebt, kun je het maar beter nuttig gebruiken, jatog. Weggegooid geld anders.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  VIVA maandag 2 maart 2026 @ 18:30:01 #216
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220241235
Gut

twitter
What lies behind makes no sense in my mind
  maandag 2 maart 2026 @ 18:30:25 #217
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220241239
quote:
9s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als je een groot en sterk leger hebt, kun je het maar beter nuttig gebruiken, jatog. Weggegooid geld anders.
Oorlog is een grote diepe put vol met geld en lijken, waaronder onze kinderen.
  maandag 2 maart 2026 @ 18:32:01 #218
38496 Perrin
pi_220241251
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Oorlog is een grote diepe put vol met geld en lijken, waaronder onze kinderen.
Zolang we als mensheid achter machtswellustige oude mannetjes aan blijven lopen, zal er weinig veranderen.
  maandag 2 maart 2026 @ 18:32:37 #219
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220241256
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:10 schreef Discombobulate het volgende:
[ x ]
‘ radicaal’ rechts is juist tegen deze aanval. Het is midden-rechts dat het toejuicht. Of is Rutte nu ook opeens radicaal rechts?
The End Times are wild
pi_220241261
quote:
9s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:32 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zolang we als mensheid achter machtswellustige oude mannetjes aan blijven lopen, zal er weinig veranderen.
En geloof. De kanker van deze wereld.
  VIVA maandag 2 maart 2026 @ 18:33:25 #221
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220241263
De discussie hier is wat premature, dat de VS en Israel op dag 2 al niet meer weten wat ze aan moeten met Iran....

twitter
What lies behind makes no sense in my mind
pi_220241274
quote:
14s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:25 schreef HowardRoark het volgende:
Ah, 'het internationaal recht'. Bijzonder hoe dat toch alleen op het spel staat als Westerse partijen iets doen, nooit als niet-Westerse partijen iets doen. Mij staat nog bij dat deze man drie jaar terug vooral bezig was met het 'begrijpen' van Hamas. Geen woord over het internationale recht toen. En dat gaat wel op voor meer vermeende experts.
[..]
Die hebben de eigen burgers ook met de tienduizenden neergeschoten?
Er is niet zoveel tegen op internationaal recht. En het heeft een prachtige Europese oorsprong.
Helaas ziet men de waarde van internationaal recht doorgaans pas (weer) in als het te laat is en megagrote conflicten de verhoudingen hebben verziekt.

Wikipedia:

quote:
Geschiedenis van het internationaal recht
Hoewel er van internationaal publiekrecht in de moderne zin pas echt kan worden gesproken vanaf ongeveer de 16e eeuw, gaan veel rechtshistorici terug tot de Griekse en Romeinse tijd, waarbij de oorsprong van het moderne volkenrecht wordt gezocht in het Griekse publiekrecht en het Romeinse concept van ius gentium, het recht dat de betrekkingen tussen Romeinse en niet-Romeinse burgers regelde.

Pas sinds de Vrede van Münster in 1648 (waarin het principe van de staatssoevereiniteit zou zijn neergelegd) wordt echt gesproken van internationaal recht. Hoewel dit feitelijk niet het geval is, is het moderne begrip van staatssoevereiniteit wel pas sinds de laatste helft van de zeventiende eeuw tot ontwikkeling gekomen. Op dit begrip is het gehele moderne volkenrecht gestoeld.

Niettemin kunnen de eerste aanzetten tot ontwikkeling van dit begrip al eerder worden aangetroffen, en wel in de werken van de Spaanse theologen Francisco de Vitoria (1480-1546) en Francisco Suárez (1548-1617) en vooral de Spaanse jurist Fernando Vazquez de Menchaca (1512-1569) uit de 16e eeuw. In 1625 volgt Hugo Grotius met zijn De iure belli ac pacis, de eerste systematische uiteenzetting van het volkenrecht, vooral gericht op het recht van oorlog en vrede. Grotius is echter ook belangrijk daar hij het volkenrecht gedeeltelijk ontdoet van zijn natuurrechtelijke basis, en erkent dat staten onderling ook recht kunnen creëren (ius voluntarium).

In de 17e en 18e eeuw bleef in de wetenschap vooral het natuurrecht dominant, onder andere in de geschriften van Samuel von Pufendorf en Christian Wolff, maar in de tweede helft komt er een kentering in de richting van het positivisme, dat de juridische doctrine afleidt uit de statenpraktijk in plaats van uit algemene categorieën of axioma's. Daarnaast kwam het internationale recht tijdens de 18e eeuw steeds meer onder druk te staan vanwege de gespannen verhoudingen tussen grootmachten zoals Frankrijk, Pruisen, Groot-Brittannië, Rusland en Oostenrijk. De spanning tussen de principes van het recht en de noodzaak van machtspolitiek komt goed naar voren in Emer de Vattels Du Droit des Gens (1758). Immanuel Kant pleit daarom aan het einde van de eeuw in zijn geschriften Zum ewigen Frieden (1795) en de Metaphysik der Sitten (1797) voor een nieuwe basis voor het volkenrecht.

Vanaf 1850 is op deelgebieden de opkomst van internationale organisaties waar te nemen. Er wordt gestreefd naar geschillenbeslechting en bepaalde regels van internationaal gewoonterecht worden gecodificeerd. Maar in de politieke praktijk viert het nationalisme hoogtij. Er is dan ook veel verzet als de Russische tsaar in 1899 en 1907 de Haagse vredesconferenties bijeenroept. Beperkingen aan het oorlogsrecht en internationale arbitrage zijn echter wel eerste stappen op de ontwikkelingen van de 20e eeuw.

Na de Eerste Wereldoorlog werd een poging gedaan om het internationale recht een nieuwe basis te geven, wat echter niet mogelijk bleek. Het Handvest van de Verenigde Naties (1945) bevestigde de internationale juridische verhoudingen waarin het staatssoevereiniteitsbegrip centraal bleef staan.

In de geschiedenis van het volkenrecht zijn (vooral volgens enkele Duitse auteurs zoals Wilhelm Grewe en Karl-Heinz Ziegler) verschillende periodes te onderscheiden, zoals het Spaanse tijdvak (1494-1648), het Franse tijdvak (1648-1789/1815), het Engelse tijdvak (1789/1815-1919) en de moderne tijd, beheerst door de Verenigde Staten.

Vaak zijn nieuwe tijdvakken in deze geschiedenis verbonden aan grote verdragen, die de nieuwe verhoudingen voor onbepaalde tijd vastleggen. Zo zijn er de eerdergenoemde verdragen van Westfalen (1648), de verdragen van Rijswijk (1697) en Utrecht (1713), Wenen (1814-1815), Versailles (1919) en San Francisco (Handvest van de Verenigde Naties, 1945).
  maandag 2 maart 2026 @ 18:34:52 #223
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220241275
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:33 schreef cosmosis het volgende:
De discussie hier is wat premature, dat de VS en Israel op dag 2 al niet meer weten wat ze aan moeten met Iran....

[ x ]
Regime blijft, mensen worden straatarm, want alle voorzieningen zijn straks kapot geschoten (en de munt is compleet waardeloos), en dat blijft dat een beetje zo doorkwakkelen de komende 100 jaar.

Bevolking gaat hier niet perse beter uitkomen als ik dit zo hoor.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 2 maart 2026 @ 18:35:05 #224
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220241279
quote:
9s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:32 schreef Perrin het volgende:

[..]
Van alle dingen die we als mensen kunnen is oorlog wel een van de domste.

Echt man, het is 2026 en men lijkt haast wel weer zo enthousiast als aan het begin van de Eerste Wereldoorlog. Die was al gruwelijk, de Tweede ook bijzonder gruwelijk, maar met de technologie van nu zal het potentieel nóg gruwelijker verlopen.
  maandag 2 maart 2026 @ 18:35:06 #225
38496 Perrin
pi_220241280
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:33 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
En geloof. De kanker van deze wereld.
Eén van de gereedschappen van die oude mannetjes.

Ze hebben ook nog gereedschappen als haat, valse beloftes en angst om ons naar hun pijpen te laten dansen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')