Voor 2026 wordt voor de sociale fondsen een overschot verwacht van 63 miljard. Dat is toch aanzienlijk.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 07:33 schreef Hanca het volgende:
Dat het "WW fonds", oftewel het Algemeen Werkloosheidsfonds, overvol zou zitten klopt natuurlijk van geen kanten. Ja, er zit nu een paar miljard in, maar in 2022 was hij nog negatief: https://www.rijksfinancie(...)XV/onderdeel/1452039
Lijkt me precies de bedoeling dat hij 'vol' loopt in tijden van lage werkloosheid, het huidige saldo is met een beetje crisis in 2 jaar wel weer verdwenen. Mensen die zoiets roepen snappen de hele werking van zo'n fonds niet en halen met zulke zinnen de rest van hun best aardige column onderuit.
(Was dan over het arbeidsongeschiktheidsfonds begonnen...)
https://www.rijksfinancie(...)XV/onderdeel/9628438quote:Voor de sociale fondsen samen stijgt het vermogensoverschot in 2026 naar ongeveer ¤ 63 miljard. Deze vermogensoverschotten zijn de optelsom van alle de positieve en negatieve exploitatiesaldo's uit het verleden. Bij de arbeidsongeschiktheidsfondsen is sinds 2015 sprake van (forse) positieve exploitatiesaldo's. Bij de werkloosheidsfondsen is dat vanaf 2017 het geval.
En daarvan zit maar 14,7 miljard in het AWf, dat zou ik eerder als laag bestempelen na zo'n periode met zulke lage werkloosheid: https://www.rijksfinancie(...)XV/onderdeel/9628438quote:Op dinsdag 3 maart 2026 08:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Voor 2026 wordt voor de sociale fondsen een overschot verwacht van 63 miljard. Dat is toch aanzienlijk.
[..]
https://www.rijksfinancie(...)XV/onderdeel/9628438
Dat tekort dat nog in 2022 bestond is ontstaan door de financiële crisis. Die crisis is nu voorbij maar er is meer veranderd. Zo is sinds 2020 het systeem van sectorpremies afgeschaft die niet altijd voldoende waren om de werkloosheidslasten te dekken. Nu is de financiering dus robuuster. Tel daarbij op het overschot plus het gegeven dat al sinds 2017 (dus ook gedurende corona) sprake is van positieve exploitatiesaldi dan staat het WW-fonds er dus gezond voor en kan dus wel tegen een stootje.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 08:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
En daarvan zit maar 14,7 miljard in het AWf, dat zou ik eerder als laag bestempelen na zo'n periode met zulke lage werkloosheid: https://www.rijksfinancie(...)XV/onderdeel/9628438
Nogmaals, in 2022 was het nog negatief, er zit dus maar vulling van 3 jaar in.
Het goed gevulde fonds is het arbeidsongeschiktheidsfonds.
Die crisis was toen ook al meer dan 10 jaar voorbij. We zitten veel dichter bij de eerstvolgende crisis dan bij de vorige crisis en toch zit er maar 3 jaar aan bedragen in dat potje, dat is eigenlijk schokkend weinig. De laatste werkloosheidsgolf in Nederland is inmiddels 15 jaar geleden en toch zit er maar 14 miljard in. Voor de duidelijkheid: in 2010 was Nederland al bijna 10 miljard kwijt aan WW in 1 jaar. Één zo'n slecht jaar en het "overvolle" potje is bijna leeg.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 09:05 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Dat tekort dat nog in 2022 bestond is ontstaan door de financiële crisis. Die crisis is nu voorbij maar er is meer veranderd.
quote:Op maandag 2 maart 2026 13:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Nu ik toch een liberaal te pakken heb ...
[..]
Mening?
Moeten we het wel hebben over of dit wetsvoorstel liberaal is? Moeten we het niet veel meer hebben over de vraag hoe liberaal social media zelf eigenlijk is. Geldt daar echt maximale vrijheid of zijn het in werkelijkheid de algoritmes die bepalen wat wij zien?quote:Op maandag 2 maart 2026 14:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan me alleen maar vinden in de RvS. Vooral het praktisch nut lijkt me nogal te ontbreken.
Sowieso schuren in een breder kader de law-and-ordermaatregelen van de VVD natuurlijk regelmatig met zuiver liberalisme, al kan ik me ook goed voorstellen dat het tijdsgewricht waarin we leven noopt tot keuzes die nooit beide concepten kunnen dekken. Denk aan iets als meer cameratoezicht in binnensteden; als dat een veiliger gevoel bij studentes oplevert en de pakkans vergroot, hoe zwaar weegt dan nog het contragewicht van privacy?
Wat een goede post!quote:Op dinsdag 3 maart 2026 10:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Moeten we het wel hebben over of dit wetsvoorstel liberaal is? Moeten we het niet veel meer hebben over de vraag hoe liberaal social media zelf eigenlijk is. Geldt daar echt maximale vrijheid of zijn het in werkelijkheid de algoritmes die bepalen wat wij zien?
Volgens mij is het de laatste en deze algoritmes zijn niet neutraal. Ze versterken wat aandacht trecht en dat is niet de genuanceerde middenpositie, dat is emotie, verontwaardiging en uitersten. Formeel mag iedereen spreken, feitelijk is niet iedereen even zichtbaar. Het commerciele model voelt niet als censuur in klassieke zin, maar het is toch echt een vorm van sturing.
Wanneer vrijheid betekent dat ideeën vrij met elkaar concurreren, dan is dit commerciële systeem wat bepaald wat groot wordt en klein blijft niet vanzelfsprekend liberaal. Dan is niet de overheid de beperkende factor maar het verdienmodel.
Misschien moet de discussie niet gaan over dit overheidsingrijpen, maar over de vraag of een door algoritmes gedreven informatievoorziening zelf wel past bij het liberale ideaal van vrije en gelijkwaardige meningsvorming?
Ja. Heb je er een mening over?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 10:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Moeten we het wel hebben over of dit wetsvoorstel liberaal is?
Open er een topic over, het staat je vrijquote:Moeten we het niet veel meer hebben over de vraag hoe liberaal social media zelf eigenlijk is.
Soms vraag ik me weleens af of er niet meer maatwerk mogelijk is.quote:
In de jaren dat er sprake van een tekort was in het WW-fonds vonden de kabinetten uit die periode het niet nodig om zo hard te bezuinigen op de WW als het kabinet Jetten nu doet. En die vorige kabinetten hadden dus gelijk want het fonds heeft zich immers meer dan behoorlijk hersteld. Vanwege de robuustere financiering sinds 2020 kan de WW wel tegen een stootje. Zo hard bezuinigen zoals het kabinet Jetten nu doet is dan ook helemaal niet nodig.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die crisis was toen ook al meer dan 10 jaar voorbij. We zitten veel dichter bij de eerstvolgende crisis dan bij de vorige crisis en toch zit er maar 3 jaar aan bedragen in dat potje, dat is eigenlijk schokkend weinig. De laatste werkloosheidsgolf in Nederland is inmiddels 15 jaar geleden en toch zit er maar 14 miljard in. Voor de duidelijkheid: in 2010 was Nederland al bijna 10 miljard kwijt aan WW in 1 jaar. Één zo'n slecht jaar en het "overvolle" potje is bijna leeg.
Nogmaals: de rest van haar column is best aardig en zeker wat betreft het meer belasten van vermogen heeft ze een punt, maar met zulke gewoon feitelijk niet kloppende opmerkingen er tussen haal je wel je eigen verhaal onderuit.
Eens dat dat bezuinigen niet nodig is, maar dat komt niet door dat zogenaamd goedgevulde fonds, maar omdat het niet erg is als dat fonds een negatief saldo heeft. Wat hij binnen 2 crisisjaren zal hebben. Maar dat is geen punt.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
In de jaren dat er sprake van een tekort was in het WW-fonds vonden de kabinetten uit die periode het niet nodig om zo hard te bezuinigen op de WW als het kabinet Jetten nu doet. En die vorige kabinetten hadden dus gelijk want het fonds heeft zich immers meer dan behoorlijk hersteld. Vanwege de robuustere financiering sinds 2020 kan de WW wel tegen een stootje. Zo hard bezuinigen zoals het kabinet Jetten nu doet is dan ook helemaal niet nodig.
Hierbijquote:Op dinsdag 3 maart 2026 11:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja. Heb je er een mening over?
[..]
Open er een topic over, het staat je vrij
Volgens mij staat er dat er nu al veel mogelijkheden zijn om online ophitsing en ordeverstoring aan te pakken. Hier ben ik ook absoluut niet tegen. Maar dat betekent niet dat we slechte wetten moeten maken!quote:Op dinsdag 3 maart 2026 11:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja. Heb je er een mening over?
[..]
Open er een topic over, het staat je vrij
Er zijn er wat mij betreft te veel. Vooral burgemeesters hebben te veel macht op dit gebied. Laten we ze niet nóg meer macht geven, zeker niet online.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 19:22 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Volgens mij staat er dat er nu al veel mogelijkheden zijn om online ophitsing en ordeverstoring aan te pakken. Hier ben ik ook absoluut niet tegen. Maar dat betekent niet dat we slechte wetten moeten maken!
Wat stel je voor?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er zijn er wat mij betreft te veel. Vooral burgemeesters hebben te veel macht op dit gebied.
Alle bepalingen over ophitsen, 'haatzaaien' en dergelijke uit de wet. Alleen directe oproepen tot geweld zijn strafbaar. Daar ondervang je ook alles online al mee dat strafbaar moet zijn.quote:
Zaken als:quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Alle bepalingen over ophitsen, 'haatzaaien' en dergelijke uit de wet. Alleen directe oproepen tot geweld zijn strafbaar. Daar ondervang je ook alles online al mee dat strafbaar moet zijn.
Nee, dat zeg ik dan ook niet. Smaad en laster zijn al aparte bepalingen. Bedreigen valt onder oproepen tot geweld. Dus dat vervalt niet. Direct oproepen tot geweld blijft strafbaar.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:11 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zaken als:
- Smaad en laster
- Belediging
- Aanzetten tot haat, discriminatie of geweld tegen groepen
- Opruiing
- Bedreiging
- Verspreiding van strafbare discriminatie-uitingen
Wil je die allemaal laten vervallen?
Ik wilde het even lezen uit belangstelling. Maar godverdomme, 200 pagina's. Das niet te doen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 09:25 schreef nostra het volgende:
Gisteren wel een goede paneldiscussie gehad over de gemeentefinanciën en de enorme beperking van autonomie die gemeenten nog over hebben, terwijl de medebewindstaken die ze opgelegd krijgen door het Rijk zowel diffuus zijn als financieel een ongelabelde kluwen zijn, waardoor etikettering enorm lastig is. Gemiddeld is 15% van het gemeentebudget nog autonoom. Jeugdzorg natuurlijk hét pijndossier, vooral ook omdat jeugdzorg geen wettelijke kaders heeft, dus koeien knuffelen valt daar ook ander.
Anyway, zonder het partijpolitiek te willen kleuren is het recente rapport van de Nederlandse Verenigingen van Rekenkamers wel aardig om te lezen: hoe kan het dat gemeenten - op meta-niveau - enorme overschotten behalen, maar toch voor budgettaire 'ravijnen' staan?
Daar is de managementsamenvatting voor. En diagonaal lezen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 09:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik wilde het even lezen uit belangstelling. Maar godverdomme, 200 pagina's. Das niet te doen.
Daar heb je tegenwoordig AI voor, oude man.quote:Op woensdag 4 maart 2026 09:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik wilde het even lezen uit belangstelling. Maar godverdomme, 200 pagina's. Das niet te doen.
Ik lees het belangrijkste al, die conclusies zijn ook geen hogere wiskunde cq. open deuren intrappen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 09:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar is de managementsamenvatting voor. En diagonaal lezen.
Wmb beter de belastinginkomsten inschatten (dus lagere belastingen) en die house aan eenmalige potjes en budgetten zijn inderdaad allemaal maar lastig weg te zetten. Van die kut bedragen van eenmalig 120k voor een medewerker die met jeugd in gesprek gaat over drugs. Tsjah.quote:We vonden optimisme in de planning grote projecten waar bij vertraging en tegenslagen
geld moet worden doorgeschoven naar volgende begrotingsjaren (geoormerkt). Deze te-
genslagen in de planning zijn (deels) wellicht van te voren te voorzien.
• Optimisme bij het invullen van vacatures: veel overheden hebben hier jaar op jaar moeite
mee. We zien een patroon dat elk jaar opnieuw wordt ingeschat (begroot) dat de perso-
neelskosten dit jaar wel uitgegeven zullen worden, maar er elk jaar geld overblijft.
• Pessimisme bij inkomsten belastingen: belastinginkomsten worden structureel te laag in-
geschat, dit zorgt voor structureel hogere opbrengsten dan geraamd.
• Het Rijk werkt verstorend op de gemeentebegroting door de mei-, september- en decem-
bercirculaire en de incidentele middelen die hier vrijkomen. Dit zijn incidentele middelen
die niet voor structurele tekorten (Jeugdzorg, WMO, huisvesting scholen etc.) gebruikt
kunnen worden en dus een belangrijke oorzaak zijn van onderbesteding.
ChatGPT leest geen links door, dan moet ik het downloaden en dan uploaden.quote:Op woensdag 4 maart 2026 09:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar heb je tegenwoordig AI voor, oude man.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |