stichting open deur.quote:Kwart jongvolwassenen gebruikte in 2025 illegale drugs
Meer dan een kwart van de jongvolwassenen in Nederland heeft in 2025 minstens één illegale drug gebruikt. Dat blijkt uit de nieuwste kerncijfers van de Nationale Drug Monitor van het Trimbos-instituut.
Volgens de gepubliceerde cijfers ligt het gebruik onder 18- tot 29-jarigen aanzienlijk hoger dan onder de totale volwassen bevolking. Cannabis blijft het meest gebruikte middel. In 2025 gebruikte 6,9 procent van alle volwassenen cannabis in het afgelopen jaar.
Het gebruik van bepaalde synthetische middelen is toegenomen. Zo steeg het gebruik van 3-MMC van 0,5 procent in 2022 naar 1,6 procent in 2025. Dat komt neer op naar schatting ongeveer 230.000 gebruikers. Ook ecstasy behoort tot de meest gebruikte uitgaansdrugs.
Daarnaast blijkt dat een deel van de volwassenen cannabis of CBD gebruikt met het oog op zelfmedicatie. Ongeveer 3,4 procent van de volwassenen doet dit, veelal zonder recept. Ook het gebruik van voorgeschreven medicatie zonder voorschrift komt voor. Het gaat daarbij onder meer om slaap- en kalmeringsmiddelen, ADHD-medicatie en opioïden.
De monitor laat verder zien dat in 2025 ongeveer 69.000 mensen in behandeling waren voor middelengebruik. Ongeveer de helft daarvan had een drugsgerelateerde hulpvraag. Hulpinstanties zien dat mensen die hulp zoeken zich steeds vaker online oriënteren, bijvoorbeeld door afkickklinieken te vergelijken voordat zij een keuze maken voor een behandeltraject.
Er zijn duidelijke verschillen tussen bevolkingsgroepen. Mannen gebruiken vaker drugs dan vrouwen. Het gebruik piekt bij mensen in de leeftijd van eind twintig jaar en neemt daarna geleidelijk af. Problematisch gebruik komt relatief vaker voor bij oudere mannen met een lagere opleiding.
Volgens het Trimbos-instituut onderstrepen de cijfers het belang van preventie, goede voorlichting en toegankelijke verslavingszorg, met name voor jongvolwassenen.
Ik denk dat het drinken zoals wij dat vroeger deden inderdaad slechter is dan het drugsgebruik nuquote:Op donderdag 26 februari 2026 12:37 schreef ToT het volgende:
Maar jongeren zuipen steeds minder, want dat is ongezond!
[ afbeelding ]
En dat zuipen werd gestimuleerd om ons maar van de drugs af te houden.quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het drinken zoals wij dat vroeger deden inderdaad slechter is dan het drugsgebruik nu
...dit soort kanttekeningen bijvoorbeeld. Is toch altijd al zo geweest?quote:Volgens de gepubliceerde cijfers ligt het gebruik onder 18- tot 29-jarigen aanzienlijk hoger dan onder de totale volwassen bevolking.
Ik zou nog maar eens een wietpas proberen in te voeren, omdat het inmiddels 2026 is kan dat vast wel met een te dure, disfunctionele, privacy schendende app gecombineerd worden. Fuck drugs!quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Nu we weer het cda in het kabinet hebben zitten hoop ik op een nieuwe opleving van draconische anti drugs en dan met name cannabis beleid.
Gewoon, omdat het kan
Genoeg mensen die stoppen met drinken, maar wel XTC gebruiken.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:37 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Of van die VVD'ers op V&J die mensen kennen die overleden zijn door wietgebruikquote:Op donderdag 26 februari 2026 13:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Nu we weer het cda in het kabinet hebben zitten hoop ik op een nieuwe opleving van draconische anti drugs en dan met name cannabis beleid.
Gewoon, omdat het kan
quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:52 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Of van die VVD'ers op V&J die mensen kennen die overleden zijn door wietgebruik
XTC blijkt vooralsnog een stuk minder schadelijk dan alcohol.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:37 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een heldquote:
Het nadeel is wel tolerantie. Ik gebruik nog steeds wel eens XTC, maar het zal nooit meer zo zijn als die eerste paar keren. Ook al doe je het maar één keer per jaar.quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
XTC blijkt vooralsnog een stuk minder schadelijk dan alcohol.
Ik vermoed dat die corpsbal wiet nog niet zou herkennen als je het in zijn gezicht zou duwen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:05 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Als ik een pallet met 200 kg wiet of hasj op me kop krijg zal ik ook sterven.
Morgen ze er dan ook voor kiezen om geen zorgpremie te betalen?quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:12 schreef TAmaru het volgende:
Straf ze maar eens keihard af. Begin maar eens met het niet meer vergoeden van medische behandelingen na drugsgebruik.
quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik zou nog maar eens een wietpas proberen in te voeren, omdat het inmiddels 2026 is kan dat vast wel met een te dure, disfunctionele, privacy schendende app gecombineerd worden. Fuck drugs!
Ik wil dit shirt voor op festivalsquote:
Ik als gebruiker ben ik zo relaxt dat ik daar helemaal vrede mee heb.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:01 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik voel mij gewoon superieur tegenover drugsgebruikers.
Rook je, drink je en of eet je fastfood?quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:12 schreef TAmaru het volgende:
Straf ze maar eens keihard af. Begin maar eens met het niet meer vergoeden van medische behandelingen na drugsgebruik.
Wat dacht je er van om in bepaalde gevallen nou juist de drugs te gaan vergoeden. Ik kom nooit bij de dokter maar betaal me wel blauw aan wietquote:Op donderdag 26 februari 2026 14:12 schreef TAmaru het volgende:
Van mij wel. Maar eigenlijk zie ik niet zo in wat dat ermee te maken heeft. Mensen die schade aan zichzelf toebrengen moeten dat m.i. niet vergoed krijgen uit de collectieve zorgverzekering.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:20 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Morgen ze er dan ook voor kiezen om geen zorgpremie te betalen?
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 03:49 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Van mij wel. Maar eigenlijk zie ik niet zo in wat dat ermee te maken heeft. Mensen die schade aan zichzelf toebrengen moeten dat m.i. niet vergoed krijgen uit de collectieve zorgverzekering.
onder alle omstandigheden niet vergoeden dus? Bovenstaande vraag stond nog open.quote:Op donderdag 26 februari 2026 16:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Rook je, drink je en of eet je fastfood?
Nu ga je natuurlijk nee zeggen.
Inderdaad niet nee.quote:Op donderdag 26 februari 2026 16:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Rook je, drink je en of eet je fastfood?
Nu ga je natuurlijk nee zeggen.
Sommige dingen zijn moeilijk te bewijzen, maar inderdaad, als mensen aantoonbaar schade aan zichzelf toebrengen door hun leefstijl zou dat ook niet vergoed moeten worden. Dus longkanker door roken, leverschade door alcohol of te veel suiker, zwaar overgewicht, etc.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 04:09 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
[..]
onder alle omstandigheden niet vergoeden dus? Bovenstaande vraag stond nog open.
Dus ook bij mensen die bv te hard reden bij een verkeersongeluk, figuren die aan risicovolle sporten doen, alcoholisten, eetverslaafden etc. Want eigen schuld, dikke bult.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 03:49 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Van mij wel. Maar eigenlijk zie ik niet zo in wat dat ermee te maken heeft. Mensen die schade aan zichzelf toebrengen moeten dat m.i. niet vergoed krijgen uit de collectieve zorgverzekering.
Dat eerste maakt het denk ik lastig / onhaalbaar. Snap je punt verder wel, hoewel ik niet denk dat men alles maar moet laten.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 04:26 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Sommige dingen zijn moeilijk te bewijzen, maar inderdaad, als mensen aantoonbaar schade aan zichzelf toebrengen door hun leefstijl zou dat ook niet vergoed moeten worden. Dus longkanker door roken, leverschade door alcohol of te veel suiker, zwaar overgewicht, etc.
Nou nee gewoon keihard aanpakken. Ook bezit straffen. De GGZ kan het niet meer aan. Minimaal 75% van de GGZ patiënten gebruikt drugs. En de zwaarste agressie incidenten binnen de GGZ vinden na drugs gebruik.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:16 schreef JopieKlaassen het volgende:
Daarom legaliseren en accijns erop zetten.
Kassa!
Als we ze vastzetten kan dat de druk op de GGZ wellicht wel wat wegnemen, maar dan komt die druk bij DJI te liggen en daar gaat het momenteel ook niet over rozen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 05:59 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nou nee gewoon keihard aanpakken. Ook bezit straffen. De GGZ kan het niet meer aan. Minimaal 75% van de GGZ patiënten gebruikt drugs. En de zwaarste agressie incidenten binnen de GGZ vinden na drugs gebruik.
Dan zet je ze wat mij betreft tijdelijk vast met minimale ondersteuning. Geen GGZ zorg die tijdrovend en duur is een waarbij ook andere patiënten benadeeld worden.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 06:12 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Als we ze vastzetten kan dat de druk op de GGZ wellicht wel wat wegnemen, maar dan komt die druk bij DJI te liggen en daar gaat het momenteel ook niet over rozen.
Tijdelijk vastzetten in een nog te bouwen gevangenis dan ofzo? Kom maar op met die goede ideeën.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 07:54 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dan zet je ze wat mij betreft tijdelijk vast met minimale ondersteuning. Geen GGZ zorg die tijdrovend en duur is een waarbij ook andere patiënten benadeeld worden.
Jaarbeurshal. Of en oud COA locatie.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 07:57 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Tijdelijk vastzetten in een nog te bouwen gevangenis dan ofzo? Kom maar op met die goede ideeën.
Ach ja, waarom ook niet.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 08:02 schreef Chadi het volgende:
[..]
Jaarbeurshal. Of en oud COA locatie.
Lekker in een grote zaal bij elkaar. Wat kickbox jeugd als begeleiding. Bij grote bek direct klappen. Mocro style.
Will je snuiven of aan de pillen, prima maar de kater is dan wel voor jezelf en niet voor zorgpersoneel.quote:
Hoe kom je aan die kwart van de jongeren eigenlijk. want als ik de site van trimbos en jou bericht lees, haal ik dat er niet uit.quote:
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Poh, daar ook wel een paar goede drugsfeestjes gehad vroeger.
Welke drugs is volgens jou niet schadelijk?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:19 schreef Discombobulate het volgende:
Zorg t.o.v. drugs valt in het niet bij de gigantische schade door alcohol en roken. Drugs zijn helemaal niet zo schadelijk als je het met mate doet. En sommige drugs ook niet als je het langdurig doet.
Niets is niet schadelijk.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:22 schreef Chadi het volgende:
[..]
Welke drugs is volgens jou niet schadelijk?
Wat bedoel je dan met niet zo schadelijk?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Niets is niet schadelijk.
schadelijk --(alcohol/roken)------------------------(cannabis)----------------(khat)-- niet schadelijkquote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:23 schreef Chadi het volgende:
[..]
Wat bedoel je dan met niet zo schadelijk?
Coke valt ten opzichte van het filmplaatje enorm mee, maar niets is niet schadelijk natuurlijk. En coke gaat nagenoeg per definitie samen met alcohol. XTC valt ook prima recreatief te gebruiken.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:22 schreef Chadi het volgende:
[..]
Welke drugs is volgens jou niet schadelijk?
Cannabis is minstens zo schadelijk. Problematisch cannabis gebruik is ruim verdubbeld in 10 jaar. Door de grote verkrijgbaarheid komt het verslavingsgen steeds vaker tot uiting wanneer het in aanraking komt met cannabis gebruik. Je kan dat gen bijvoorbeeld hebben maar zolang je niet gebruikt komt het niet tot expressie. Maar omdat jongen steeds vaker cannabis gebruiken, krijg je natuurlijk ook vaker een hit.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
schadelijk --(alcohol/roken)------------------------(cannabis)----------------(khat)-- niet schadelijk
Etc. David Nutt heeft wel een grafiekje daarvan.
Coke? Ik denk dat je totaal niet weet waar je het over hebt.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Coke valt ten opzichte van het filmplaatje enorm mee, maar niets is niet schadelijk natuurlijk. En coke gaat nagenoeg per definitie samen met alcohol. XTC valt ook prima recreatief te gebruiken.
Fysieke afhankelijkheid is er nauwelijks, het is niet "één keer gebruiken en je bent hooked" (zoals bij crack) en het effect is vrij mild ten opzichte van het plaatje dat het heeft. Sure, als je alsnog elke dag een gram wegsnuift, dan word je zo paranoïde als de pest, maar dat is een ander verhaal.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:43 schreef Chadi het volgende:
[..]
Coke? Ik denk dat je totaal niet weet waar je het over hebt.
Minstens? No fucking way man. Cannabis kan problematisch bij mensen zijn, maar het gros van de mensen kan er gewoon normaal mee omgaan. En psychose is bij zo'n 1% van de bevolking, maar dat is vooral genetische aanleg en niet veroorzaakt door cannabis zelf. Psychoses blijven namelijk al die tijd op 1% zitten ondanks dat er meer (of minder) gebruikt wordt.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:37 schreef Chadi het volgende:
[..]
Cannabis is minstens zo schadelijk. Problematisch cannabis gebruik is ruim verdubbeld in 10 jaar. Door de grote verkrijgbaarheid komt het verslavingsgen steeds vaker tot uiting wanneer het in aanraking komt met cannabis gebruik. Je kan dat gen bijvoorbeeld hebben maar zolang je niet gebruikt komt het niet tot expressie. Maar omdat jongen steeds vaker cannabis gebruiken, krijg je natuurlijk ook vaker een hit.
Vooral jongeren uit het middenlandse zeegebied zijn uiterst gevoelig om een psychose of verslaving te kweken.
Zo onschuldig is het niet. Denk dat 1/5 van de jongeren op de acute psychiatrie ontregeld is door cannabis gebruik.
Cannabis ook. Veel dingen zijn vooral een heel groot gewoonteding. Ik weet dat ik in mijn studententijd elke avond blowde. Dacht van "Nou, misschien is dit niet zo goed". Dat leek echt een ongelofelijke opgave, maar 2-3 dagen later was die gewoonte ineens compleet verdwenen en was het niet doen ontzettend makkelijk alsof ik het nooit zo lang dagelijks gedaan had.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Fysieke afhankelijkheid is er nauwelijks, het is niet "één keer gebruiken en je bent hooked" (zoals bij crack) en het effect is vrij mild ten opzichte van het plaatje dat het heeft. Sure, als je alsnog elke dag een gram wegsnuift, dan word je zo paranoïde als de pest, maar dat is een ander verhaal.
1% van 2 miljoen jongeren en je kan de zorg sluiten.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Minstens? No fucking way man. Cannabis kan problematisch bij mensen zijn, maar het gros van de mensen kan er gewoon normaal mee omgaan. En psychose is bij zo'n 1% van de bevolking, maar dat is vooral genetische aanleg en niet veroorzaakt door cannabis zelf. Psychoses blijven namelijk al die tijd op 1% zitten ondanks dat er meer (of minder) gebruikt wordt.
Maar niet door cannabis.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:18 schreef Chadi het volgende:
[..]
1% van 2 miljoen jongeren en je kan de zorg sluiten.
Mensen gebruiken niet omdat ze erover struikelen. Mensen gebruiken omdat coke ze iets biedt wat ze niet vanzelf kunnen genereren. Dus je krijgt afhankelijkheid your je neusschot verdwijnt en alle andere delen tot je hersens door je neus gekieteld kunnen worden.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Fysieke afhankelijkheid is er nauwelijks, het is niet "één keer gebruiken en je bent hooked" (zoals bij crack) en het effect is vrij mild ten opzichte van het plaatje dat het heeft. Sure, als je alsnog elke dag een gram wegsnuift, dan word je zo paranoïde als de pest, maar dat is een ander verhaal.
Je gaat dan dingen zien die je eigenlijk niet mag zien en daar kun je wel paranoïde van worden ja. Want ik bedoel, wat proberen ze allemaal nog meer verborgen te houden?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
En dan is het ook nog eens zo dat ´verslaafd´ onderhevig is aan interpretatie.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Cannabis ook. Veel dingen zijn vooral een heel groot gewoonteding. Ik weet dat ik in mijn studententijd elke avond blowde. Dacht van "Nou, misschien is dit niet zo goed". Dat leek echt een ongelofelijke opgave, maar 2-3 dagen later was die gewoonte ineens compleet verdwenen en was het niet doen ontzettend makkelijk alsof ik het nooit zo lang dagelijks gedaan had.
En overigens, volwassen mensen hebben ook verantwoordelijkheden voor zichzelf en voor anderen. Denk je echt dat ik elke avond ga snuiven? Vroeger misschien toen ik jong was, maar nu ik in de 30 ben is dat verantwoordelijkheidsgevoel echt veel sterker dan de mogelijkheid van verslaving. Er moet al iets van een trauma of iets dergelijks zijn om een verslaving te triggeren, en die verslaving ontstaat ook pas na een lange tijd als er niets wordt gedaan aan dat onderliggend mentaal lijden. Er zijn maar weinig drugs gelijk verslavend.
Ik vind de definitie van die drugssocioloog Peter Cohen wel interessant: Dat je een binding hebt met iets of een middel. Die kan sterk, matig of zwak zijn. Maar het verbreedt de dingen tot niet alleen middelen, want je hebt bijvoorbeeld ook een sterke binding met je werk of je vrouw. Als dat wegvalt kan dat ook een heleboel ellende veroorzaken op dezelfde manier als drugs dat doet.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En dan is het ook nog eens zo dat ´verslaafd´ onderhevig is aan interpretatie.
Men snapt op een of andere manier ook niet dat drugs (alcohol ook) niet acuut schadelijk is. Ook als je jarenlang veel hebt gedronken, is volledig herstel mogelijk.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Coke valt ten opzichte van het filmplaatje enorm mee, maar niets is niet schadelijk natuurlijk. En coke gaat nagenoeg per definitie samen met alcohol. XTC valt ook prima recreatief te gebruiken.
Klopt. Maar stel we doen dit met een heel ander voorbeeld. Gamen. Stel iemand is elke dag voor 6 uur + aan het gamen. Dat is voor hem/haar echt iets waar hij/zij naar kan verlangen. Alleen als diegene bijvoorbeeld een weekje op vakantie gaat, is die niet aan het gamen en mist die het ook niet.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:41 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik vind de definitie van die drugssocioloog Peter Cohen wel interessant: Dat je een binding hebt met iets of een middel. Die kan sterk, matig of zwak zijn. Maar het verbreedt de dingen tot niet alleen middelen, want je hebt bijvoorbeeld ook een sterke binding met je werk of je vrouw. Als dat wegvalt kan dat ook een heleboel ellende veroorzaken op dezelfde manier als drugs dat doet.
Nee, want het is ook contextafhankelijk. Zo ken ik het bij mezelf ook wel. Als ik bij vrienden ben op zaterdagavond wil ik ook heel graag drinken en blowen, maar als ik doordeweeks thuis zit en de volgende dag naar m'n werk moet heb ik totaal geen behoefte aan alcohol of drugs.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt. Maar stel we doen dit met een heel ander voorbeeld. Gamen. Stel iemand is elke dag voor 6 uur + aan het gamen. Dat is voor hem/haar echt iets waar hij/zij naar kan verlangen. Alleen als diegene bijvoorbeeld een weekje op vakantie gaat, is die niet aan het gamen en mist die het ook niet.
Verslaafd of niet?
Awwwquote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:45 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, want het is ook contextafhankelijk. Zo ken ik het bij mezelf ook wel. Als ik bij vrienden ben op zaterdagavond wil ik ook heel graag drinken en blowen, maar als ik doordeweeks thuis zit en de volgende dag naar m'n werk moet heb ik totaal geen behoefte aan alcohol of drugs.
Edit: Overigens ben ik ooit een keer drie maanden in een depressie gerold door liefdesverdriet. Is ook weer zoiets wat je er onder zou kunnen scharen. Mentale schade was best wel groot namelijk.
Maar mensen onderschatten echt dat je zoiets ook verslaving zou kunnen noemen. Ik was grieperig, loopneus veel. Precies hetzelfde maar dan heel licht als iemand die een opiatenverslaving heeft.quote:
Klopt. Al vind ik het een beetje platgeslagen. Ik ga ervan uit dat je echt veel van diegene hebt gehouden. Is toch anders dan de behoefte om te drinken of coke te snuiven.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:51 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar mensen onderschatten echt dat je zoiets ook verslaving zou kunnen noemen. Ik was grieperig, loopneus veel. Precies hetzelfde maar dan heel licht als iemand die een opiatenverslaving heeft.
Als je je werk kwijt raakt kun je ook helemaal naar de klote gaan.
Die bindingsdefinitie van verslaving vind ik best heel interessant.
Een koffiewinkelquote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik rook ook wel eens een jointje, een keer in de maand of zo. Lekker. Maar wist eigenlijk niet dat het illegaal is (om te gebruiken), je koopt het toch gewoon in een winkel.
Alleen een land als Nederland kan zulke kromme wetten bedenken.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik rook ook wel eens een jointje, een keer in de maand of zo. Lekker. Maar wist eigenlijk niet dat het illegaal is (om te gebruiken), je koopt het toch gewoon in een winkel.
Nederland is dan ook een paradijs voor daders.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Alleen een land als Nederland kan zulke kromme wetten bedenken.
Nogal een ongenuanceerde uitspraak als je niet de hoeveelheden benoemt en hoe vaak iemand het gebruikt. Ergo, bullshit.quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
XTC blijkt vooralsnog een stuk minder schadelijk dan alcohol.
Met recyclepunten waarbij drugsafval op een duurzame wijze gerecycled kan worden tot weet ik veel wat, moeten ze nog maar even uitzoeken.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:45 schreef Cockwhale het volgende:
Zag bij de gemeenteverkiezingen hier, tussen de vragenlijst van de stemwijzer, het idee om testlocaties te creëren zodat mensen kunnen kijken of hun ILLEGALE drugs wel veilig zijn voor gebruik
Volgens mij weer zo'n D666/GroenSlinks plan.
Legaliseer het dan gewoon, en start een productielab, als je drugsgebruik wil promoten...
"Verslaafd" is heel goed gedefinieerd. Er is enige ruimte in nuance maar niet zoveel.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En dan is het ook nog eens zo dat ´verslaafd´ onderhevig is aan interpretatie.
quote:DSM-5: criteria stoornis in het gebruik van middelen
Een stoornis in het gebruik van middelen wordt vastgesteld aan de hand van criteria van de DSM-5. De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) is een classificatiesysteem waarin internationale afspraken zijn gemaakt over welke criteria van toepassing zijn op een bepaalde psychische stoornis op basis van (nieuwe) wetenschappelijke inzichten. De 11 criteria van de DSM-5 zijn:
Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
Meerdere mislukte pogingen gedaan om te minderen of te stoppen.
Veel tijd nodig hebben voor het gebruik en herstel.
Sterk verlangen voelen om te gebruiken.
Door gebruik tekortschieten op werk, tijdens studie of thuis.
Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt op het relationele vlak.
Hobby’s, sociale activiteiten of werk opgeven door gebruik.
Voortdurend gebruiken, zelfs als iemand daardoor in gevaar komt.
Voortdurend gebruiken, ondanks dat iemand weet dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich meebrengt of verergert.
Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen (tolerantie).
Onthoudingsverschijnselen ervaren, die minder hevig worden door meer te gebruiken
Voor het vaststellen van de ernst van de stoornis in het gebruik van middelen wordt de volgende indeling gehanteerd in DSM-5:
2 of 3 criteria > milde stoornis
4 of 5 criteria > gematigde stoornis
6 of meer criteria > ernstige stoornis
Naast deze criteria geldt dat er sprake moet zijn van klinisch significante lijdensdruk en/of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen.
Wat heeft legaliseren ons gebracht? Laat ik het zo zeggen de verslaafden. Wat heeft het hen gebracht? Dat ze nog makkelijker hun verslaving in tact houden. Maar wie betaalt daarvoor via de achterdeur? Ja wij.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:45 schreef Cockwhale het volgende:
Zag bij de gemeenteverkiezingen hier, tussen de vragenlijst van de stemwijzer, het idee om testlocaties te creëren zodat mensen kunnen kijken of hun ILLEGALE drugs wel veilig zijn voor gebruik
Volgens mij weer zo'n D666/GroenSlinks plan.
Legaliseer het dan gewoon, en start een productielab, als je drugsgebruik wil promoten...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |