abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220217675
Ik rook ook wel eens een jointje, een keer in de maand of zo. Lekker. Maar wist eigenlijk niet dat het illegaal is (om te gebruiken), je koopt het toch gewoon in een winkel.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 11:32:52 #77
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220217692
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 11:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik rook ook wel eens een jointje, een keer in de maand of zo. Lekker. Maar wist eigenlijk niet dat het illegaal is (om te gebruiken), je koopt het toch gewoon in een winkel.
Een koffiewinkel :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 11:39:23 #78
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220217748
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 11:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Alleen een land als Nederland kan zulke kromme wetten bedenken.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220217763
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 11:39 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Alleen een land als Nederland kan zulke kromme wetten bedenken.
Nederland is dan ook een paradijs voor daders.
pi_220217779
Zag bij de gemeenteverkiezingen hier, tussen de vragenlijst van de stemwijzer, het idee om testlocaties te creëren zodat mensen kunnen kijken of hun ILLEGALE drugs wel veilig zijn voor gebruik :')
Volgens mij weer zo'n D666/GroenSlinks plan.

Legaliseer het dan gewoon, en start een productielab, als je drugsgebruik wil promoten...
pi_220217795
quote:
7s.gif Op donderdag 26 februari 2026 13:57 schreef onlogisch het volgende:

[..]
XTC blijkt vooralsnog een stuk minder schadelijk dan alcohol.
Nogal een ongenuanceerde uitspraak als je niet de hoeveelheden benoemt en hoe vaak iemand het gebruikt. Ergo, bullshit.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 11:59:20 #82
503714 SebbeSwensje
pi_220217870
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 11:45 schreef Cockwhale het volgende:
Zag bij de gemeenteverkiezingen hier, tussen de vragenlijst van de stemwijzer, het idee om testlocaties te creëren zodat mensen kunnen kijken of hun ILLEGALE drugs wel veilig zijn voor gebruik :')

Legaliseer het dan gewoon, en start een productielab, als je drugsgebruik wil promoten...
Met recyclepunten waarbij drugsafval op een duurzame wijze gerecycled kan worden tot weet ik veel wat, moeten ze nog maar even uitzoeken.
Appears.
pi_220218633
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]
En dan is het ook nog eens zo dat ´verslaafd´ onderhevig is aan interpretatie.
"Verslaafd" is heel goed gedefinieerd. Er is enige ruimte in nuance maar niet zoveel.

quote:
DSM-5: criteria stoornis in het gebruik van middelen
Een stoornis in het gebruik van middelen wordt vastgesteld aan de hand van criteria van de DSM-5. De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) is een classificatiesysteem waarin internationale afspraken zijn gemaakt over welke criteria van toepassing zijn op een bepaalde psychische stoornis op basis van (nieuwe) wetenschappelijke inzichten. De 11 criteria van de DSM-5 zijn:

Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
Meerdere mislukte pogingen gedaan om te minderen of te stoppen.
Veel tijd nodig hebben voor het gebruik en herstel.
Sterk verlangen voelen om te gebruiken.
Door gebruik tekortschieten op werk, tijdens studie of thuis.
Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt op het relationele vlak.
Hobby’s, sociale activiteiten of werk opgeven door gebruik.
Voortdurend gebruiken, zelfs als iemand daardoor in gevaar komt.
Voortdurend gebruiken, ondanks dat iemand weet dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich meebrengt of verergert.
Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen (tolerantie).
Onthoudingsverschijnselen ervaren, die minder hevig worden door meer te gebruiken
Voor het vaststellen van de ernst van de stoornis in het gebruik van middelen wordt de volgende indeling gehanteerd in DSM-5:

2 of 3 criteria > milde stoornis
4 of 5 criteria > gematigde stoornis
6 of meer criteria > ernstige stoornis
Naast deze criteria geldt dat er sprake moet zijn van klinisch significante lijdensdruk en/of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen.
pi_220218647
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 11:45 schreef Cockwhale het volgende:

Wat heeft legaliseren ons gebracht? Laat ik het zo zeggen de verslaafden. Wat heeft het hen gebracht? Dat ze nog makkelijker hun verslaving in tact houden. Maar wie betaalt daarvoor via de achterdeur? Ja wij.
pi_220220756
Genotsmiddelen dienen gratis te worden verstrekt, en zeker aan de mensen die de pech hadden om arm te zijn geboren.
Juist zij dragen immers vaker de zwaarste lasten van stress, onzekerheid en sociale uitsluiting, terwijl ze door hun beperkte middelen nauwelijks toegang hebben tot vormen van ontspanning die anderen vanzelfsprekend vinden.

Daarbij komt dat mensen in armoede gemiddeld aanzienlijk eerder overlijden, waardoor ze minder levensjaren hebben om überhaupt van zulke kleine geneugten te genieten.
Het gratis beschikbaar stellen van genotsmiddelen is dan geen luxe, maar een manier om een stukje levenskwaliteit terug te geven aan groepen die structureel korter leven en harder werken voor minder.
Zo wordt een samenleving iets rechtvaardiger, omdat ze erkent dat niet iedereen met dezelfde kansen begint.
pi_220221132
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 13:14 schreef Chadi het volgende:
criteria
Nee. Dit is helemaal niet helder. Daarom heeft het zoveel criteria

Als je een tikkeltje een leven hebt gehad toen je jong was, voldeed je toendertijd al aan meerdere criteria. Maar toch was je toen niet 'verslaafd'.
pi_220221180
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 16:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee. Dit is helemaal niet helder. Daarom heeft het zoveel criteria

Als je een tikkeltje een leven hebt gehad toen je jong was, voldeed je toendertijd al aan meerdere criteria. Maar toch was je toen niet 'verslaafd'.
Aan welke criteria voldeed jij in je jeugd?
pi_220221195
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 16:57 schreef Chadi het volgende:

[..]
Aan welke criteria voldeed jij in je jeugd?
Bijvoorbeeld: 'Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was'

Ik doe 1 biertje. Werden er meerdere. Dat is echt doodnormaal als je jong bent en het gezellig hebt.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 17:03:41 #89
503714 SebbeSwensje
pi_220221233
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 13:14 schreef Chadi het volgende:

[..]
"Verslaafd" is heel goed gedefinieerd. Er is enige ruimte in nuance maar niet zoveel.
[..]

Laat Jeroen het maar niet lezen, die kiepert heel dat DSM uit het raam en gaat gewoon zijn eigen criteria hanteren.
Appears.
pi_220221351
Duizenden mensen gebruiken gewoon op een verantwoorde manier en met mate drugs. Ik ken docenten die doordeweeks gewoon voor de klas staan en in het weekend op een festival een pilletje doen, of een basisschooljuffrouw. 99 van de 100 keer hoor je er nooit wat over en is het totaal niet problematisch. Kom op mensen, we drinken ook gewoon alcohol. Ik vind het prima, maar wees dan consequent. Verslaving zijn de excessen.

Drugsgebruik =/= verslaving
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220221370
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 16:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik doe 1 biertje. Werden er meerdere. Dat is echt doodnormaal als je jong bent en het gezellig hebt.
Toen ik 16 was, was het elk weekend wel raak met zuipen. Elk weekend... En iedereen doet maar alsof dat normaal is. Vraag me af hoe veel schade ik daar aan heb overgehouden.

Denk je dat ik me druk maak om dingen zoals XTC? Totaal niet. Vooral voor alcohol vroeger.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220221397
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 17:22 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Toen ik 16 was, was het elk weekend wel raak met zuipen. Elk weekend... En iedereen doet maar alsof dat normaal is. Vraag me af hoe veel schade ik daar aan heb overgehouden.

Denk je dat ik me druk maak om dingen zoals XTC? Totaal niet. Vooral voor alcohol vroeger.
Grote kans dat je er niets aan hebt overgehouden.
pi_220224223
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 16:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Welke had je er nog meer tegelijk met meer gebruiken dan je van plan was?
pi_220224272
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 22:14 schreef Chadi het volgende:

[..]
Welke had je er nog meer tegelijk met meer gebruiken dan je van plan was?
5 en 7. Niet komen opdagen op school. Omdat de kater maandag ook nog niet helemaal weg was. Of met een kater op het voetbalveld.
pi_220224341
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 05:59 schreef Chadi het volgende:

[..]
Nou nee gewoon keihard aanpakken. Ook bezit straffen. De GGZ kan het niet meer aan. Minimaal 75% van de GGZ patiënten gebruikt drugs. En de zwaarste agressie incidenten binnen de GGZ vinden na drugs gebruik.
Bron? Je duim?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')