Een koffiewinkelquote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik rook ook wel eens een jointje, een keer in de maand of zo. Lekker. Maar wist eigenlijk niet dat het illegaal is (om te gebruiken), je koopt het toch gewoon in een winkel.
Alleen een land als Nederland kan zulke kromme wetten bedenken.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik rook ook wel eens een jointje, een keer in de maand of zo. Lekker. Maar wist eigenlijk niet dat het illegaal is (om te gebruiken), je koopt het toch gewoon in een winkel.
Nederland is dan ook een paradijs voor daders.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Alleen een land als Nederland kan zulke kromme wetten bedenken.
Nogal een ongenuanceerde uitspraak als je niet de hoeveelheden benoemt en hoe vaak iemand het gebruikt. Ergo, bullshit.quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
XTC blijkt vooralsnog een stuk minder schadelijk dan alcohol.
Met recyclepunten waarbij drugsafval op een duurzame wijze gerecycled kan worden tot weet ik veel wat, moeten ze nog maar even uitzoeken.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:45 schreef Cockwhale het volgende:
Zag bij de gemeenteverkiezingen hier, tussen de vragenlijst van de stemwijzer, het idee om testlocaties te creëren zodat mensen kunnen kijken of hun ILLEGALE drugs wel veilig zijn voor gebruik
Volgens mij weer zo'n D666/GroenSlinks plan.
Legaliseer het dan gewoon, en start een productielab, als je drugsgebruik wil promoten...
"Verslaafd" is heel goed gedefinieerd. Er is enige ruimte in nuance maar niet zoveel.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En dan is het ook nog eens zo dat ´verslaafd´ onderhevig is aan interpretatie.
quote:DSM-5: criteria stoornis in het gebruik van middelen
Een stoornis in het gebruik van middelen wordt vastgesteld aan de hand van criteria van de DSM-5. De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) is een classificatiesysteem waarin internationale afspraken zijn gemaakt over welke criteria van toepassing zijn op een bepaalde psychische stoornis op basis van (nieuwe) wetenschappelijke inzichten. De 11 criteria van de DSM-5 zijn:
Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
Meerdere mislukte pogingen gedaan om te minderen of te stoppen.
Veel tijd nodig hebben voor het gebruik en herstel.
Sterk verlangen voelen om te gebruiken.
Door gebruik tekortschieten op werk, tijdens studie of thuis.
Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt op het relationele vlak.
Hobby’s, sociale activiteiten of werk opgeven door gebruik.
Voortdurend gebruiken, zelfs als iemand daardoor in gevaar komt.
Voortdurend gebruiken, ondanks dat iemand weet dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich meebrengt of verergert.
Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen (tolerantie).
Onthoudingsverschijnselen ervaren, die minder hevig worden door meer te gebruiken
Voor het vaststellen van de ernst van de stoornis in het gebruik van middelen wordt de volgende indeling gehanteerd in DSM-5:
2 of 3 criteria > milde stoornis
4 of 5 criteria > gematigde stoornis
6 of meer criteria > ernstige stoornis
Naast deze criteria geldt dat er sprake moet zijn van klinisch significante lijdensdruk en/of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen.
Wat heeft legaliseren ons gebracht? Laat ik het zo zeggen de verslaafden. Wat heeft het hen gebracht? Dat ze nog makkelijker hun verslaving in tact houden. Maar wie betaalt daarvoor via de achterdeur? Ja wij.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:45 schreef Cockwhale het volgende:
Zag bij de gemeenteverkiezingen hier, tussen de vragenlijst van de stemwijzer, het idee om testlocaties te creëren zodat mensen kunnen kijken of hun ILLEGALE drugs wel veilig zijn voor gebruik
Volgens mij weer zo'n D666/GroenSlinks plan.
Legaliseer het dan gewoon, en start een productielab, als je drugsgebruik wil promoten...
Nee. Dit is helemaal niet helder. Daarom heeft het zoveel criteriaquote:
Aan welke criteria voldeed jij in je jeugd?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 16:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Dit is helemaal niet helder. Daarom heeft het zoveel criteria
Als je een tikkeltje een leven hebt gehad toen je jong was, voldeed je toendertijd al aan meerdere criteria. Maar toch was je toen niet 'verslaafd'.
Bijvoorbeeld: 'Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was'quote:Op zaterdag 28 februari 2026 16:57 schreef Chadi het volgende:
[..]
Aan welke criteria voldeed jij in je jeugd?
Laat Jeroen het maar niet lezen, die kiepert heel dat DSM uit het raam en gaat gewoon zijn eigen criteria hanteren.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 13:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
"Verslaafd" is heel goed gedefinieerd. Er is enige ruimte in nuance maar niet zoveel.
[..]
Toen ik 16 was, was het elk weekend wel raak met zuipen. Elk weekend... En iedereen doet maar alsof dat normaal is. Vraag me af hoe veel schade ik daar aan heb overgehouden.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 16:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld: 'Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was'
Ik doe 1 biertje. Werden er meerdere. Dat is echt doodnormaal als je jong bent en het gezellig hebt.
Grote kans dat je er niets aan hebt overgehouden.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 17:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Toen ik 16 was, was het elk weekend wel raak met zuipen. Elk weekend... En iedereen doet maar alsof dat normaal is. Vraag me af hoe veel schade ik daar aan heb overgehouden.
Denk je dat ik me druk maak om dingen zoals XTC? Totaal niet. Vooral voor alcohol vroeger.
Welke had je er nog meer tegelijk met meer gebruiken dan je van plan was?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 16:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld: 'Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was'
Ik doe 1 biertje. Werden er meerdere. Dat is echt doodnormaal als je jong bent en het gezellig hebt.
5 en 7. Niet komen opdagen op school. Omdat de kater maandag ook nog niet helemaal weg was. Of met een kater op het voetbalveld.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 22:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Welke had je er nog meer tegelijk met meer gebruiken dan je van plan was?
Bron? Je duim?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 05:59 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nou nee gewoon keihard aanpakken. Ook bezit straffen. De GGZ kan het niet meer aan. Minimaal 75% van de GGZ patiënten gebruikt drugs. En de zwaarste agressie incidenten binnen de GGZ vinden na drugs gebruik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |