abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220216426
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Poh, daar ook wel een paar goede drugsfeestjes gehad vroeger :9~ .
:D
pi_220216435
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:19 schreef Discombobulate het volgende:
Zorg t.o.v. drugs valt in het niet bij de gigantische schade door alcohol en roken. Drugs zijn helemaal niet zo schadelijk als je het met mate doet. En sommige drugs ook niet als je het langdurig doet.
Welke drugs is volgens jou niet schadelijk?
pi_220216443
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:22 schreef Chadi het volgende:

[..]
Niets is niet schadelijk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220216458
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:22 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Niets is niet schadelijk.
Wat bedoel je dan met niet zo schadelijk?
pi_220216470
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:23 schreef Chadi het volgende:

[..]
Wat bedoel je dan met niet zo schadelijk?
schadelijk --(alcohol/roken)------------------------(cannabis)----------------(khat)-- niet schadelijk

Etc. David Nutt heeft wel een grafiekje daarvan.
pi_220216582
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:22 schreef Chadi het volgende:

[..]
Coke valt ten opzichte van het filmplaatje enorm mee, maar niets is niet schadelijk natuurlijk. En coke gaat nagenoeg per definitie samen met alcohol. XTC valt ook prima recreatief te gebruiken.
pi_220216599
Ook afhankelijk van je definitie van schadelijk natuurlijk. Roken is een fysieke killer, maar doet niets aan je gedrag, wat over het algemeen de grootste schadecomponent is, zowel mentaal als financieel als sociaal.
pi_220216619
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:25 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
schadelijk --(alcohol/roken)------------------------(cannabis)----------------(khat)-- niet schadelijk

Etc. David Nutt heeft wel een grafiekje daarvan.
Cannabis is minstens zo schadelijk. Problematisch cannabis gebruik is ruim verdubbeld in 10 jaar. Door de grote verkrijgbaarheid komt het verslavingsgen steeds vaker tot uiting wanneer het in aanraking komt met cannabis gebruik. Je kan dat gen bijvoorbeeld hebben maar zolang je niet gebruikt komt het niet tot expressie. Maar omdat jongen steeds vaker cannabis gebruiken, krijg je natuurlijk ook vaker een hit.
Vooral jongeren uit het middenlandse zeegebied zijn uiterst gevoelig om een psychose of verslaving te kweken.

Zo onschuldig is het niet. Denk dat 1/5 van de jongeren op de acute psychiatrie ontregeld is door cannabis gebruik.
pi_220216670
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Coke valt ten opzichte van het filmplaatje enorm mee, maar niets is niet schadelijk natuurlijk. En coke gaat nagenoeg per definitie samen met alcohol. XTC valt ook prima recreatief te gebruiken.
Coke? Ik denk dat je totaal niet weet waar je het over hebt.
pi_220216688
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:43 schreef Chadi het volgende:

[..]
Coke? Ik denk dat je totaal niet weet waar je het over hebt.
Fysieke afhankelijkheid is er nauwelijks, het is niet "één keer gebruiken en je bent hooked" (zoals bij crack) en het effect is vrij mild ten opzichte van het plaatje dat het heeft. Sure, als je alsnog elke dag een gram wegsnuift, dan word je zo paranoïde als de pest, maar dat is een ander verhaal.
pi_220216694
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:37 schreef Chadi het volgende:

[..]
Cannabis is minstens zo schadelijk. Problematisch cannabis gebruik is ruim verdubbeld in 10 jaar. Door de grote verkrijgbaarheid komt het verslavingsgen steeds vaker tot uiting wanneer het in aanraking komt met cannabis gebruik. Je kan dat gen bijvoorbeeld hebben maar zolang je niet gebruikt komt het niet tot expressie. Maar omdat jongen steeds vaker cannabis gebruiken, krijg je natuurlijk ook vaker een hit.
Vooral jongeren uit het middenlandse zeegebied zijn uiterst gevoelig om een psychose of verslaving te kweken.

Zo onschuldig is het niet. Denk dat 1/5 van de jongeren op de acute psychiatrie ontregeld is door cannabis gebruik.
Minstens? No fucking way man. Cannabis kan problematisch bij mensen zijn, maar het gros van de mensen kan er gewoon normaal mee omgaan. En psychose is bij zo'n 1% van de bevolking, maar dat is vooral genetische aanleg en niet veroorzaakt door cannabis zelf. Psychoses blijven namelijk al die tijd op 1% zitten ondanks dat er meer (of minder) gebruikt wordt.
pi_220216765
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Fysieke afhankelijkheid is er nauwelijks, het is niet "één keer gebruiken en je bent hooked" (zoals bij crack) en het effect is vrij mild ten opzichte van het plaatje dat het heeft. Sure, als je alsnog elke dag een gram wegsnuift, dan word je zo paranoïde als de pest, maar dat is een ander verhaal.
Cannabis ook. Veel dingen zijn vooral een heel groot gewoonteding. Ik weet dat ik in mijn studententijd elke avond blowde. Dacht van "Nou, misschien is dit niet zo goed". Dat leek echt een ongelofelijke opgave, maar 2-3 dagen later was die gewoonte ineens compleet verdwenen en was het niet doen ontzettend makkelijk alsof ik het nooit zo lang dagelijks gedaan had.

En overigens, volwassen mensen hebben ook verantwoordelijkheden voor zichzelf en voor anderen. Denk je echt dat ik elke avond ga snuiven? Vroeger misschien toen ik jong was, maar nu ik in de 30 ben is dat verantwoordelijkheidsgevoel echt veel sterker dan de mogelijkheid van verslaving. Er moet al iets van een trauma of iets dergelijks zijn om een verslaving te triggeren, en die verslaving ontstaat ook pas na een lange tijd als er niets wordt gedaan aan dat onderliggend mentaal lijden. Er zijn maar weinig drugs gelijk verslavend.
pi_220216955
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:46 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Minstens? No fucking way man. Cannabis kan problematisch bij mensen zijn, maar het gros van de mensen kan er gewoon normaal mee omgaan. En psychose is bij zo'n 1% van de bevolking, maar dat is vooral genetische aanleg en niet veroorzaakt door cannabis zelf. Psychoses blijven namelijk al die tijd op 1% zitten ondanks dat er meer (of minder) gebruikt wordt.
1% van 2 miljoen jongeren en je kan de zorg sluiten.
pi_220216966
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:18 schreef Chadi het volgende:

[..]
1% van 2 miljoen jongeren en je kan de zorg sluiten.
Maar niet door cannabis. 8)7
pi_220216972
quote:

[..]
Mensen gebruiken niet omdat ze erover struikelen. Mensen gebruiken omdat coke ze iets biedt wat ze niet vanzelf kunnen genereren. Dus je krijgt afhankelijkheid your je neusschot verdwijnt en alle andere delen tot je hersens door je neus gekieteld kunnen worden.
pi_220216992
Kijk aan. Lekker in paniek. Verder hebben we geen idee hoeveel van die jongeren het ´misbruikt´, of gewoon een enkele keer voor het proberen.

Maakt nogal een verschil immers.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 10:24:39 #67
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220217015
quote:

[..]
Je gaat dan dingen zien die je eigenlijk niet mag zien en daar kun je wel paranoïde van worden ja. Want ik bedoel, wat proberen ze allemaal nog meer verborgen te houden?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220217075
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:55 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Cannabis ook. Veel dingen zijn vooral een heel groot gewoonteding. Ik weet dat ik in mijn studententijd elke avond blowde. Dacht van "Nou, misschien is dit niet zo goed". Dat leek echt een ongelofelijke opgave, maar 2-3 dagen later was die gewoonte ineens compleet verdwenen en was het niet doen ontzettend makkelijk alsof ik het nooit zo lang dagelijks gedaan had.

En overigens, volwassen mensen hebben ook verantwoordelijkheden voor zichzelf en voor anderen. Denk je echt dat ik elke avond ga snuiven? Vroeger misschien toen ik jong was, maar nu ik in de 30 ben is dat verantwoordelijkheidsgevoel echt veel sterker dan de mogelijkheid van verslaving. Er moet al iets van een trauma of iets dergelijks zijn om een verslaving te triggeren, en die verslaving ontstaat ook pas na een lange tijd als er niets wordt gedaan aan dat onderliggend mentaal lijden. Er zijn maar weinig drugs gelijk verslavend.
En dan is het ook nog eens zo dat ´verslaafd´ onderhevig is aan interpretatie.
pi_220217159
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]
En dan is het ook nog eens zo dat ´verslaafd´ onderhevig is aan interpretatie.
Ik vind de definitie van die drugssocioloog Peter Cohen wel interessant: Dat je een binding hebt met iets of een middel. Die kan sterk, matig of zwak zijn. Maar het verbreedt de dingen tot niet alleen middelen, want je hebt bijvoorbeeld ook een sterke binding met je werk of je vrouw. Als dat wegvalt kan dat ook een heleboel ellende veroorzaken op dezelfde manier als drugs dat doet.
pi_220217166
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Men snapt op een of andere manier ook niet dat drugs (alcohol ook) niet acuut schadelijk is. Ook als je jarenlang veel hebt gedronken, is volledig herstel mogelijk.

Denk ook dat je gelijk hebt omtrent coke en XTC. Met als kleine nuance: er is nog wel betrekkelijk weinig onderzoek naar gedaan.
pi_220217212
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:41 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik vind de definitie van die drugssocioloog Peter Cohen wel interessant: Dat je een binding hebt met iets of een middel. Die kan sterk, matig of zwak zijn. Maar het verbreedt de dingen tot niet alleen middelen, want je hebt bijvoorbeeld ook een sterke binding met je werk of je vrouw. Als dat wegvalt kan dat ook een heleboel ellende veroorzaken op dezelfde manier als drugs dat doet.
Klopt. Maar stel we doen dit met een heel ander voorbeeld. Gamen. Stel iemand is elke dag voor 6 uur + aan het gamen. Dat is voor hem/haar echt iets waar hij/zij naar kan verlangen. Alleen als diegene bijvoorbeeld een weekje op vakantie gaat, is die niet aan het gamen en mist die het ook niet.

Verslaafd of niet?
pi_220217222
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Klopt. Maar stel we doen dit met een heel ander voorbeeld. Gamen. Stel iemand is elke dag voor 6 uur + aan het gamen. Dat is voor hem/haar echt iets waar hij/zij naar kan verlangen. Alleen als diegene bijvoorbeeld een weekje op vakantie gaat, is die niet aan het gamen en mist die het ook niet.

Verslaafd of niet?
Nee, want het is ook contextafhankelijk. Zo ken ik het bij mezelf ook wel. Als ik bij vrienden ben op zaterdagavond wil ik ook heel graag drinken en blowen, maar als ik doordeweeks thuis zit en de volgende dag naar m'n werk moet heb ik totaal geen behoefte aan alcohol of drugs.

Edit: Overigens ben ik ooit een keer drie maanden in een depressie gerold door liefdesverdriet. Is ook weer zoiets wat je er onder zou kunnen scharen. Mentale schade was best wel groot namelijk.
pi_220217245
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:45 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Nee, want het is ook contextafhankelijk. Zo ken ik het bij mezelf ook wel. Als ik bij vrienden ben op zaterdagavond wil ik ook heel graag drinken en blowen, maar als ik doordeweeks thuis zit en de volgende dag naar m'n werk moet heb ik totaal geen behoefte aan alcohol of drugs.

Edit: Overigens ben ik ooit een keer drie maanden in een depressie gerold door liefdesverdriet. Is ook weer zoiets wat je er onder zou kunnen scharen. Mentale schade was best wel groot namelijk.
Awww

Knuffel
pi_220217283
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Awww

Knuffel
Maar mensen onderschatten echt dat je zoiets ook verslaving zou kunnen noemen. Ik was grieperig, loopneus veel. Precies hetzelfde maar dan heel licht als iemand die een opiatenverslaving heeft.

Als je je werk kwijt raakt kun je ook helemaal naar de klote gaan.

Die bindingsdefinitie van verslaving vind ik best heel interessant.
pi_220217633
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:51 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Maar mensen onderschatten echt dat je zoiets ook verslaving zou kunnen noemen. Ik was grieperig, loopneus veel. Precies hetzelfde maar dan heel licht als iemand die een opiatenverslaving heeft.

Als je je werk kwijt raakt kun je ook helemaal naar de klote gaan.

Die bindingsdefinitie van verslaving vind ik best heel interessant.
Klopt. Al vind ik het een beetje platgeslagen. Ik ga ervan uit dat je echt veel van diegene hebt gehouden. Is toch anders dan de behoefte om te drinken of coke te snuiven.

Maar goed, zie wel wat je bedoeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')