abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220185432
Omdat samen met mijn zusje en ma met groepsreis bevallen was en gezellig samen…

Nieuw plan, we gaan terug naar de Balkan. Nu met drie en zelf auto huren.

Plan is of Albanië Tirana vliegen of skopje noord Macedonië.

Nu denk ik de laatste is lastig

Nog niet duidelijk dus. Maar plan is half mei daarheen te gaan.
Do what you love, love what you do!
  Spellchecker maandag 23 februari 2026 @ 15:41:55 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220185454
quote:
Ja doe maar niet die, Mss is andere wel leuk.
pi_220185460
Maakt me nou onwijs niet uit enzo. En had geen lange ban.

Maar goed nieuw avontuur dus.
pi_220185467
Denk trouwens naar skopje noord Macedonië.
  Moderator dinsdag 24 februari 2026 @ 13:12:21 #6
45833 crew  Fogel
pi_220192258
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:43 schreef kree het volgende:

[..]
Ja doe maar niet die, Mss is andere wel leuk.
Smijt ik die dicht. ^O^

Ennuh, als dit topic niet loopt zoals jij wil, maak aub niet een derde variant aan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2027: Indonesië
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, Nederland, Washington, Hammerfest, Leuven, Kopenhagen, Nederland, St. Maarten, Malta, Barcelona-Napoli/Rome
TRV 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
pi_220215703
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 13:12 schreef Fogel het volgende:

[..]
Smijt ik die dicht. ^O^

Ennuh, als dit topic niet loopt zoals jij wil, maak aub niet een derde variant aan.
oke, doe mijn best.

voorlopig zijn we er tig uit met vrij nemen en waar we heen moeten vliegen.

van het weekend tickets boeken dus en auto huur regelen. :)
pi_220216646
Check of je met de huurauto de grens wel over mag.
pi_220234485
update hierover, we hadden in eerste instantie gedacht om naar Skopje te vliegen, heen en terug.

Plan van over de grens met auto hebben we laten gaan, omdat wss genoeg daar te doen is.
Denk we maken een rondje door het land zelf.

nieuw plan is vliegen naar Ohrid, noord-gmacedonie en doen we hetzelfde rondje alleen met de klok mee dan.
Dus komen we alsnog wel in Skopje na dus het stuk door kun nationale parken aan de west grens, wat wat mij betreft het mooiste stuk lijkt.

Heel concreet plan nog niet, maar denk dat we dat terplekke gaan uitvinden, we hoeven het niet helemaal van dag tot dag te plannen namelijk, omdat wss hotel wel te vinden is.

reden trouwens waarvoor, er zijn op die data niet echt directe vluchten naar Skopje. en om dus overstappen te besparen vliegen we naar Ohrid.

hou me nog steeds aanbevolen voor tips en must-see van mensen die hier al eens geweest zijn.

of beter nog, wat je vooral moet ontwijken.
pi_220234490
vlucht wel geboekt, auto zijn we nog even aan het kijken.
pi_220234530
Leuk ^O^
pi_220234550
quote:
99s.gif Op zondag 1 maart 2026 22:58 schreef Vino_Tinto het volgende:
Leuk ^O^
ja joh vind het wel leuk dat we het zelf nu even uitzoeken. maar het was vooral ff ding van oke laten we nu eerst de vlucht boeken, dan de auto regelen en mss eerste hotel, denk dat de rest wel terplekke uit te zoeken is.

Maar voor ons allen nieuw land, dus zou best helpen als er hier iemand is die er wel eens geweest is en tips kan geven.

We hebben uiteraard wel wat dingen uitgezocht waar we heen willen, maar nog niet helemaal in concrete planning.

Nouja nog 3 maanden de tijd daarvoor.
pi_220234559
vond btw de vlucht nog redelijk aan de prijs?

nog gezocht. maar alsnog goedkoper als ongeveer 400 pp retour konden we niet vinden.
pi_220234727
wacht
pi_220234744

dat sowieso. en dat meer met verzonken stad bij Ohrid.

[ Bericht 22% gewijzigd door kree op 01-03-2026 23:50:16 ]
  maandag 2 maart 2026 @ 11:45:38 #16
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220237728
Staat ook nog op mijn verlanglijst.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220239194
quote:
14s.gif Op maandag 2 maart 2026 11:45 schreef SEMTEX het volgende:
wellicht hier tips dan nog van mij. maar ga daar ook voor eerst heen.
pi_220239236
praktisch. vliegtickets zijn geboekt naar Ohrid dus. 400 pp plus extra wat al duur lijkt.

goedlkopere optie was naar Skopje maar met tussen stop in wenen dan

scheelde toch niet genoeg voor de moeite. en maakt verder niet uit

wat we wel nog willen is een auto huren. ook hier weer opties voor en hoeft niet het goedkoopste te zijn. maar we willen nog beetje de beste deal?

tips? van te voren boeken of op vliegveld?
pi_220239268
zo zin in dit tis beetje meer avontuur en zelf uitzoeken nu.
pi_220239277
quote:
14s.gif Op maandag 2 maart 2026 11:45 schreef SEMTEX het volgende:
ik denk gaat je niet tegenvallen, heb me verbaasd over hoe mooi vorige keer al.
  woensdag 4 maart 2026 @ 09:37:13 #21
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220254017
Macedonië is ook leuk en mooi :) Al is het wel een stapje lager dan Montenegro, Kroatië en Bosnië.

Vanuit Ohrid is een 'cruise' naar St. Naum een aanrader. Dan heb je een boottocht over het hele meer, kom je langs meerdere bestemmingen en ook bij de abdij. Is ongeveer een halve dag. Verder het fort bezoeken in Ohrid voor een mooi uitzicht.

Vlakbij Skopje heb je de Matka Canyon wat zeker het bezoeken waard is. Ben alleen in en rond Skopje en Ohrid geweest dus voor de rest geen tips. Al schijnt Bitola ook interessant te zijn.

Je zou ook nog kunnen denken aan een bezoek aan Kosovo. En dan naar Prizren gaan.

Wist eigenlijk niet dat er directe vluchten van en naar Ohrid zijn. Ben destijds de reis begonnen in Belgrado en terug gevlogen vanuit Skopje met overstap in Belgrado.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  woensdag 4 maart 2026 @ 09:41:05 #22
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220254043
Verzonken stad in het meer van Ohrid zegt mij overigens niks :?
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_220259967
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 09:41 schreef Redefine het volgende:
Verzonken stad in het meer van Ohrid zegt mij overigens niks :?
Mij ook niet. Maar is ding daar.

Ik ken die geschiedenis ook niet zo goed.

Maar mss leuk om daar dan eens heen te gaan.
pi_220259986
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 09:37 schreef Redefine het volgende:
Macedonië is ook leuk en mooi :) Al is het wel een stapje lager dan Montenegro, Kroatië en Bosnië.

Vanuit Ohrid is een 'cruise' naar St. Naum een aanrader. Dan heb je een boottocht over het hele meer, kom je langs meerdere bestemmingen en ook bij de abdij. Is ongeveer een halve dag. Verder het fort bezoeken in Ohrid voor een mooi uitzicht.

Vlakbij Skopje heb je de Matka Canyon wat zeker het bezoeken waard is. Ben alleen in en rond Skopje en Ohrid geweest dus voor de rest geen tips. Al schijnt Bitola ook interessant te zijn.

Je zou ook nog kunnen denken aan een bezoek aan Kosovo. En dan naar Prizren gaan.

Wist eigenlijk niet dat er directe vluchten van en naar Ohrid zijn. Ben destijds de reis begonnen in Belgrado en terug gevlogen vanuit Skopje met overstap in Belgrado.
Thx voor de tips. Hele reisplan niet duidelijk nog.

Maar we landen in Ohrid en dan noord langs grens zijn de nationale parken. Langs skopje en weer terug.

Dat is het basis plan iig voor nu.

Alleen vast staat van ohrid heen en terug en week.
  zondag 8 maart 2026 @ 12:07:17 #25
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220291291
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 14:21 schreef kree het volgende:
praktisch. vliegtickets zijn geboekt naar Ohrid dus. 400 pp plus extra wat al duur lijkt.

goedlkopere optie was naar Skopje maar met tussen stop in wenen dan

Je hebt er nu niet veel meer aan maar Eindhoven-Skopje direct is onder de 100 euro voor half mei.

Zou me niet té veel voorstellen van die 'onderwaterstad', het is een dorpje op palen, ik denk dat je er in een half uurtje doorheen bent.
Gourmetten of steengrillen?
  zondag 8 maart 2026 @ 12:34:48 #26
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220291549
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 12:07 schreef Silenus het volgende:

[..]
Je hebt er nu niet veel meer aan maar Eindhoven-Skopje direct is onder de 100 euro voor half mei.

Zou me niet té veel voorstellen van die 'onderwaterstad', het is een dorpje op palen, ik denk dat je er in een half uurtje doorheen bent.
Ah dat is de 'onderwater stad' wat eerder werd genoemd. Zei me niks. Maar daar kwam ik wel langs op de boottocht naar St. Naum. Daar was ook een stop. Je kon toen ook dat museum in, maar zelf niet gedaan. Van buiten ziet er wel aardig uit om wat foto's van te nemen. Maar stelt inderdaad niet veel voor.
pi_220297272
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 12:07 schreef Silenus het volgende:

[..]

haha juist dit soort tips vind ik leuk om te horen :)

het leek wel beetje de toeristische wat we niet perse zoeken, maar oke het is even ontdekken denk ik ook.
pi_220297276
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 12:34 schreef Redefine het volgende:

[..]
Ah dat is de 'onderwater stad' wat eerder werd genoemd. Zei me niks. Maar daar kwam ik wel langs op de boottocht naar St. Naum. Daar was ook een stop. Je kon toen ook dat museum in, maar zelf niet gedaan. Van buiten ziet er wel aardig uit om wat foto's van te nemen. Maar stelt inderdaad niet veel voor.
je schijnt er te kunnen duiken ook wat mijn zusje graag wil. Ik denk dat het ook niet zo heel spectaculair zo zijn.

maar daarom dit topic. haha ik hou jullie op de hoogte. :)

auto ook geregeld inmiddels voor week.
pi_220297280
quote:

zeker die canyon staat op lijstje, die cruise is ff vraag want zitten we met auto wss.

maar waardeer de tips, neem ze ff mee en kijken we even wat hele plan is. of gaat worden?

we doen meer maar basis van te voren plannen behalve vlucht en auto en eerste en laatste hotel en denk rest daar maar uitzoeken?

geen idee of dat een goed of slecht plan is :P
pi_220297333
je kunt er ergens kajaks huren trouwens, wat ook nog plan was. of idee.

weet niet of dat die canyon was of dat meer, ff nazoeken. maar lijkt ook nog leuk voor dagje.
pi_220297411
quote:

die vlucht was beetje ding, het is wel goedkoper met tussenstop in Vienna maar uitenlijdelijk heel veel goedkoper konden we het niet vinden?

kost toch ook 300 retour ticket, maar weet wij hebben er geen ervareng mee.

Dus wellicht is dit tips voor wie meelezen>?

met tui dus nu want die doet rechtstreeks zonder tyssenstop. we hebben alternatief overwogen wat iets scheelde in vlucht, maar uiteindelijk maar voor makkelijk gegaan en zonder tussen stop.
pi_220576963
nou komt allemaal weer dichter bij?

Nog steeds hebben we geen concreet plan ofzo :P

maar dat is typisch familie wel.

We zien wel, moet wel ff eerste hotel boeken denk.
pi_220588332
Leuk. Ga dit topic even volgen.
Let's try to keep it light and gay
pi_220662103
update omdat nog een kleine 4 weken voor vertrek.

we hebben beetje globaal de route vast gezet met aankomst hotel geregeld.

De rest is beetje uit te vinden, maar er is een plan waar we mss 2 dagen willen zijn.

en is op eerste lokatie in natuurpark en Skopje tweede waarvan uit we wel met auto beetje die canyon kunnen bereiken.

Het is maar een week en denk eigenlijk te kort, maar we hadden even over gesproken wat nu handig was en lijkt dit rondje handig.

Nu is dit snelwegen. maar vanaf Ohrid nemen we andere route beetje meer door park heen als wat op het kaartje staat.

https://maps.app.goo.gl/m7tnULmtZQVXZZA17
pi_220662115
ik denk een week is weer te kort eigenlijk om het hele land te zien, maar denk wel dat we een oke planning hebben nu gemaakt.

Heb er eigenlijk onwijs zin in wel.
pi_220663410
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 08:01 schreef kree het volgende:
ik denk een week is weer te kort eigenlijk om het hele land te zien,

Dat kan je overal bijna elk land wel zeggen.

Alle toeristische hoogtepunten ga je in de meeste landen (vooral Europa) wel in een week kunnen zien.
Maar een land volledig ontdekken, inclusief de mensen en cultuur gaat al nooit lukken.
pi_220663824
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 11:14 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat kan je overal bijna elk land wel zeggen.

Alle toeristische hoogtepunten ga je in de meeste landen (vooral Europa) wel in een week kunnen zien.
Maar een land volledig ontdekken, inclusief de mensen en cultuur gaat al nooit lukken.
nou denk dat wij goed rondje uitgezocht hebben met tijd?

mocht iemand nog tips hebben? we hebben alleen eerste hotel gepland. rest nog ter plekke? dus hoor graag waar of waar niet heen?
pi_220689812
Het is toch een beetje aftellen nu alweer en we hebben er onwijs zin in.

Beetje nog globale route aangepast ook ivm tijd en week.
maar eerste hotel geregeld, rest zien we wel als we daar zijn :)
pi_220690242
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 07:58 schreef kree het volgende:
update omdat nog een kleine 4 weken voor vertrek.

we hebben beetje globaal de route vast gezet met aankomst hotel geregeld.

De rest is beetje uit te vinden, maar er is een plan waar we mss 2 dagen willen zijn.

en is op eerste lokatie in natuurpark en Skopje tweede waarvan uit we wel met auto beetje die canyon kunnen bereiken.

Het is maar een week en denk eigenlijk te kort, maar we hadden even over gesproken wat nu handig was en lijkt dit rondje handig.

Nu is dit snelwegen. maar vanaf Ohrid nemen we andere route beetje meer door park heen als wat op het kaartje staat.

https://maps.app.goo.gl/m7tnULmtZQVXZZA17
deze dus is iets kleiner geworden, ook omdat we bedachten wordt teveel reistijd enzo en willen bij paar dingen wat langer op zelfde locatie zijn of hotel.

Dus meer tijd het stuk langs de grens en de natuurparken, daar ongeveer 2 dagen gepland (nog te bedenken waar te overnachten, dan naar Skopje, twee dagen daar ook ivm stad en die kloof die er eigenlijk niet heel ver vandaan zit.

Daarna beetje rechtstreeks weer terug naar Ohrid waar we weer terug moeten natuurlijk. met tussenstop ergens wijnproeverij met leuk hotel enzo.

maar nog is het niet helemaal concreet, maar dat willen we ook niet. Alleen beetje globaal het idee.
pi_220690282
ik hou me nog steeds aanbevolen voor tips he? dat Ohrid duiken enzo is wel idee voor eerste dag daar.

daarna natuurlijk die natuurparken in vooral daar zoeken we mss nog wat. of tips ofzo wat wel en niet te doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220794059
weekje nog *O*
pi_220794103
Min of meer route is hetzelfde gebleven door de national parks enzo.

Zal even een linkje doen voor het globale idee.
We hebben wel hotel geboekt de dag van aankomst en voor terug in Ohrid.

daarna westelijk door de national parks 2 dagen uitgekozen op verschillende locaties.
Marovo park uiteraard en dan Shar national Park. Dan twee dagen in Skopje.

het stuk terug is nog beetje twijfel geval of we helemaal oostelijk terug willen gaan (wat mij de meer saaie optie lijkt)

Of nog met een dag terug weer door de national parks, Het is een beetje afhankelijk van wat we daar dan zien of denken willen we nog een dag daar. Of nog een stukje oostelijk verkennen.

Al met al is een week dan weer te kort eigenlijk, dus we moeten dat beetje afwegen.

Globale idee voor nu is dit.

https://maps.app.goo.gl/s59KCebftK2RBgKX7?g_st=aw

en dan met de optie dus om het oostelijke stuk te verleggen weer terug door de national parks.

En dit is uiteraard de meest efficiënte route. wat altijd een mogelijkheid is, maar we willen natuurlijk beetje afwijken van de snelweg.

Maar dat is meer een beetje te zien daar.

Denk Ohrid en sowieso twee dagen in national parks. dan 2 dagen Skopje (wat ook wel zeker is). beetje daartussen wijken we wellicht nog af terplekke,. Beetje meer de leuke routes ipv snelweg natuurlijk.
pi_220794150
maar weekje nog, moet ff denken wat in te pakken ook wel.
Ik denk dat we het best oke hebben zo. met nog optie om beetje af te wijken.

We hebben er wel allemaal onwijs zin in, zal uiteraard beetje proberen foto's te doen enzo en waar we zijn.
maar weet uit ervaring om terplekke alles uit te typen en te posten ook wel weer eens gedoe is.

Dus wellicht geen volledig reisverslag van minuut tot minuut, maar zal proberen het globaal iig beetje bij te houden met wat foto's en wat leuk is daar enzo.

niemand van ons ooit geweest, dus ben zelf net zo benieuwd als jullie zijn :)

ik denk qua afstanden valt het allemaal mee en te doen ook zo met auto. Maar we willen ook niet alleen maar aan het rijden zijn.
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 21:48:13 #44
388664 crew  Dotteke
pi_220795233
Fijne vakantie Kree. Geniet ervan.
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
pi_220795405
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 21:48 schreef Dotteke het volgende:
Fijne vakantie Kree. Geniet ervan.
het gaat sowieso leuk worden, het is even beetje ontdekken ook met ons 3 hoe dit gaat.

Maar al met al hebben we er allemaal zin in. ;)
pi_220795451
Voor wie er waren trouwens eerder, heb ik wel een vraag.

Was al beetje gepost ook hier, maar we kunnen afwijken van onze "route" om dat te zien ofzo.

Dus hoor nog steeds graag tips, hoewel min of meer we beetje denken dit is het meest handige om te doen in een week.
pi_220795620
auto huren voor week koste trouwens 500 euro. naja gedeeld door ons 3 valt het nog wel weer mee.

hotels lijken niet meer te kosten als ongeveer 100 euro per nacht voor ons 3.
pi_220801772
ben heel benieuwd hoe het daar is enzo. en hoe het nu gaat als we zelf dingen regelen .
pi_220818998
Bijna *O*
pi_220819007
quote:
99s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:14 schreef Vino_Tinto het volgende:
Bijna *O*
aftellen idd, krijg haast al weer beetje reis stress ofzo en wat in te pakken.

maar het is een week, hoeveel nodig he? geleerd van de vorige keren altijd veel te veel meegenomen.

het is ook regelen we samen dan mijn zusje ma en ik.

En oke zusje moet nog wat hotel boeken, ik nog bezig met de e-tickets. hahahaha

ineens is het dan gewoon nog maar 6 dagen. Geen zorgen ik weet zo gaat dit altijd met mij en familie. maar lukt altijd wel :P
pi_220819013
Je hebt nog geen hotel geboekt?
pi_220819017
quote:
99s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:17 schreef Vino_Tinto het volgende:
Je hebt nog geen hotel geboekt?
nouja dat was beetje mijn zusje haar afdeling in deze, en die is ook een chaoot soms wat dat aan gaat.

maar oke we hoefden niet alles te boeken gelijk want idee was zien we daar wel.

alleen ff paar op sommige stukken dus. Ik heb er alle vertrouwen in dat we daar dingen kunnen regelen. In ergste geval slapen we in de huur auto :')
pi_220819022
Spannend hoor. Ik boek het liefst alles van te voren :D
pi_220819025
ook voor het eerst hoor dat ik dit doe met mijn ma en zusje en denken we huren een auto en gaan rondje land doen in een week

het is wel overdacht btw soort van, maar ook beetje wel met idee we kunnen daar altijd wat regelen omdat we rond trip doen dus.
pi_220819031
quote:
99s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:21 schreef Vino_Tinto het volgende:
Spannend hoor. Ik boek het liefst alles van te voren :D
snap en meningen bij ons over verdeelt. dus we hebben wel een paar die we vast boeken, maar stukje even afhankelijk van hoe mooi het is en of we wel of niet langer ergens willen blijven.
pi_220819050
vorige keer he op Rotterdam airport of all places.

dat we een vlucht missen bijna op de minuut he omdat mijn zusje nog naar de plee wilde terwijl we al 2 keer omgeroepen waren.

naja mijn ma gezegd loop ff naar de gate dat we eraan komen., ik wachten op mijn zusje bij de wc.

Op de valreep want had geen 2 min later moeten zijn of ze waren weg. LOL zo werkt mijn familie. :P :')

het maakt mooie verhalen, dat wel.

grondpersoneel niet zo blij mee met die trouwens.

maargoed het lukte, op de valreep.

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 17-05-2026 02:36:04 ]
pi_220837268
Gelukkig hebben vliegtuigen tegenwoordig ook een wc :{
Beetje raar om nog langer weg te blijven als je zelfs al omgeroepen wordt. Beetje asociaal.
  Spellchecker dinsdag 19 mei 2026 @ 12:12:23 #58
197773 crew  maily
pi_220838861
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:51 schreef bianconeri het volgende:
Gelukkig hebben vliegtuigen tegenwoordig ook een wc :{
Beetje raar om nog langer weg te blijven als je zelfs al omgeroepen wordt. Beetje asociaal.
LOL
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 13:51:07 #59
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220839510
Gek, ik zie dit topic nu pas! Ik ben zelf een paar jaar geleden in Ohrid geweest, een week. De omgeving is prachtig O+ Sveti Naum is inderdaad een must (kun je ook gewoon met de auto komen) en wij hebben ook nog 2x een dag/dag+nacht Albanie gedaan omdat het weer slecht was. Dat was ook wel heel tof O+ Zo zou je een dagje naar Korce kunnen gaan als je Ohrid hebt uitgespeeld (het dorpje is niet zo groot ;)). Belangrijkste tip voor Ohrid zelf: de leukste restaurantjes zitten een beetje verborgen. Als je aankomt in de stad ga dan niet rechts de grote winkelstraat in maar links een klein steegje door. Als je een stukje verder loopt kom je bij allemaal leuke restaurantjes aan het meer. Als je nog weer wat verder loopt kom je bij een klein kerkje uit dat ook zeer de moeite waard is.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, goede reis in ieder geval!
5 - 28 februari Thailand O+
  Moderator zondag 24 mei 2026 @ 23:07:36 #60
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220881636
En, hoe is het daar?
pi_220923357
echt dus weer geen reet aan gedaan terwijl ik daar was :')

Maar ben vanmiddag terug gekomen, opzich wil ik het nog wel even beetje uittypen globaal met wat foto's wat we gedaan hebben in een kort verhaaltje en waar geweest en wat ik ervan vond etc.

Niet echt dan een reis vlog, maar achteraf.
Interesse in?
pi_220923362
sorry dat ik het niet onder de reis heb ge-update. maar eigenlijk gewoon geen tijd voor want was maar een weekje.
pi_220923384

[ Bericht 45% gewijzigd door kree op 30-05-2026 19:58:48 ]
pi_220923434
edit

[spoiler]dikke quote faal :')[/spoiler]
pi_220923446
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:51 schreef MaJo het volgende:
Gek, ik zie dit topic nu pas! Ik ben zelf een paar jaar geleden in Ohrid geweest, een week. De omgeving is prachtig O+ Sveti Naum is inderdaad een must (kun je ook gewoon met de auto komen) en wij hebben ook nog 2x een dag/dag+nacht Albanie gedaan omdat het weer slecht was. Dat was ook wel heel tof O+ Zo zou je een dagje naar Korce kunnen gaan als je Ohrid hebt uitgespeeld (het dorpje is niet zo groot ;)). Belangrijkste tip voor Ohrid zelf: de leukste restaurantjes zitten een beetje verborgen. Als je aankomt in de stad ga dan niet rechts de grote winkelstraat in maar links een klein steegje door. Als je een stukje verder loopt kom je bij allemaal leuke restaurantjes aan het meer. Als je nog weer wat verder loopt kom je bij een klein kerkje uit dat ook zeer de moeite waard is.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, goede reis in ieder geval!
sowieso hadden we beetje geplande, globaal enzo hoe we gingen rijden in een week.

Ik merk het is toch te kort enzo omdat je wel elke dag verderop moet en dan kost dat rijden al met al toch wel wat tijd.

Aan de andere kant wel veel gezien en waar wellicht terug willen etc enzo. Zie het maar als oriëntatie denk ik dan.
Ik zou er nog wel eens terug willen, sowieso die balkan landen spreken me aan ook qua mensen enzo en samenleving in steden maar ook buiten dat. Het is beter als hier denk ik eigenlijk.

(zou haast zover gaan, als zeggen nog niet verpest door EU regels en al het gedoe er om heen. Nu zijn ze kandidaat lidstaat. Als ik hun was zou ik het lekker houden met wat ze nu zijn.)
Maar oke zal ff wat typen zo in chronologisch met wat foto's erbij, dat geeft wss beter idee.

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 30-05-2026 20:08:55 ]
pi_220923459
edit
pi_220924750
oke we schrijven nu week geleden alweer.
Ik had nog het idee om dit per dag even live te verslaan, maar oke er was de afweging dan wil ik met fok bezig zijn of beetje meer met mijn familie enzo ( met ma en me zusje op vakantie zoals jullie weten)

Dat leek mij beter, dus niet teveel hier aan fok besteed, maar wil. niet zeggen dat er nog wel een verhaal over is.

Zal het per dag nog even beetje beschrijven en ben ik de helft details alweer vergeten. in een week veel. Ok ik onthou het niet maar doe mijn best

23 mei

- Vlucht was heel vroeg vanaf Schiphol dit keer., met mijn ma naar schoonbroer daar auto van me ma laten staan die me ophaalde. en vandaar daar laten staan en hun afgezet bij vertrekhalen.

OK karretje naar binnen mijn ma en zusje natuurlijk veel meer gewicht mee als ik had, maar het viel bij die 23 kilo.
Inchecken automatisch, ok ik drama ff ermee want had alles heel handig opgeslagen in die "iPhone Wallet". maarja helpt niet echt als je een concert kaartje scanned dan :'). naja na wat gedoe kwamen we oke door de security weer op Schiphol. mijn zusje en ma worden altijd onderzocht, geen idee waarom. maar oke.,..

vlucht vrij kort dus was wel oke. In
Obrid aangekomen, was zoeken naar de auto, die we huurde natuurlijk voor een week (n en owh boy hoe misbruikt die is)

na even zoeken stalletje gevonden van totaal andere aanbieder en blablabala weet ik veel wat en na kopiëren van rijbewijszen kregen we de auto mee.

Moet zeggen goed ding en Automaat, en waarom dat nou weer zo onwijs goed uitkwam dezelfde dag nog vertel ik zo. gvd zeg. :)
pi_220924756
tis wel oke denk hier he mods als ik ff achteraf dit vertel ipv live? tis nog steeds hetzelfde verhaal :P
  zaterdag 30 mei 2026 @ 22:06:59 #69
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220924827
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:57 schreef kree het volgende:
tis wel oke denk hier he mods als ik ff achteraf dit vertel ipv live? tis nog steeds hetzelfde verhaal :P
Waarom zou dat niet kunnen :o

Ik denk dat het zelfs beter is voor iemand dat die tijdens de reis vooral aan het genieten is van de reis zelf i.p.v. uitgebreide verslagen op FOK! te plaatsen. Dat is juist iets voor achteraf.

Zo deed ik het zelf ook, al stopte ik er vervolgens zoveel tijd in dat ik geen zin meer heb om het te doen :+
pi_220924837
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:06 schreef Redefine het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet kunnen :o

Ik denk dat het zelfs beter is voor iemand dat die tijdens de reis vooral aan het genieten is van de reis zelf i.p.v. uitgebreide verslagen op FOK! te plaatsen. Dat is juist iets voor achteraf.

Zo deed ik het zelf ook, al stopte ik er vervolgens zoveel tijd in dat ik geen zin meer heb om het te doen :+
ja denk het ook, ben ik niet heel goed in verhaaltjes typen. maar zal een poging doen dan :)
  zaterdag 30 mei 2026 @ 22:12:43 #71
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220924880
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:08 schreef kree het volgende:

[..]
ja denk het ook, ben ik niet heel goed in verhaaltjes typen. maar zal een poging doen dan :)
Foto's zij vaak al genoeg. Daarnaast gewoon vertellen wat je mooi/leuk vond en wat minder was. Wat aanraders was, wat je verrast heeft of wat jullie niet hebben kunnen doen wat wel de bedoeling was o.i.d.
pi_220924915
oke zal het even in stukjes doen.

vorige week 23 mei praten we over dan. opgestaan rond 3:40 omdat ik nog met mijn ma naar zusje moest met auto en dan daarna naar Schiphol.

Het was vrij rustig op Schiphol sus gaf allemaal niet zo problemen. Na dadat we waren door de hele security en dingen en bij de gates waren en nog tijd over hadden.
Massage stoel uitgeopobeerd a 4 euro pp.

Ik raad niet aan, wat een klut ding was dat, maar weten we dat ook weer.

Toen maar verder gelopen door gate richting vliegtuig. Was allemaal toptijd. dus al met al toptijd weg.

Skip ff de vlucht waar we hele kleine beenruimte hadden (opvallend terug hadden we wel). naja zal wel toeval zijn want zelfde soort stoelen alleen rijtjes achter 7 ipv 5. Boeing was het.

uiteindelijk aangekomen dus nog vrij vroeg in de morgen en toen huur auto oppikken wat ook oke ging na de nodige onduidelijkheid weer enzo. Ik rookte ff peukje want mijn zusje had die geregeld. Al met al mooie peugot met automaat enzo kregen we mee.

nog in de ochtend dit alles. en nu moet ik foto's doen denk anders gaat het saai worden. eens kijken :P
pi_220924954

uit vliegtuig maar Ohrid is dat dan, na een grote bocht over het meer uiteindelijk geland.

nu heb ik daar leuke foto van, maar wil die niet hier zozeer openbaar zetten. dus voor wie ik ken dm enzo.
Het is niet dat ik erom geef namelijk om mijn smoel hier op internet te zetten. Maar mijn zusje en ma andere mening over en die weten niet dat ik dit hier vertel. dus vandaar.
pi_220925013
maargoed anyway en helaas hier ook geen foto en filmpje van. Maar we moesten dus naar een hotel wat echt daar in dat oude centrum lag, met auto, oke volg je de navigatie ik reed. en wtf. kom je ergens boven in een dorp naar binnen en is echt middeleeuws dus met straatjes. kan 1 auto door dus zeg maar.

wij in verwachting kunnen we parkeren bij hotel. niet dus.

WTF. en zweer het je kan denk aardig rijden met auto, maar zonder automaat op die hellingen daar in stadje had het niet gelukt. mijn zusje en ma helemaal in de stress. ik niet zo. maar het was allemaal centimeters.

uiteindelijk na door hele middeleeuwse straatjes met grote auto door zijn gegaan Strande we voor een slagboom. 5 auto erachter en taxi die er doorheen moesten.

Maarja voor ons ging ie niet open..... zusje uit de auto, iedereen 50m terug en kon ik die nog keren op een dubbeltje zeg maar en weer omhoog. en no shit, t zijn geen NL straten dit. maar eentje die er door kan, Beed je een middeleeuws dorp in waar paard en wagen doorheen kan, dat was dat.

naja na aantal helling proef. (thank god voor de automaat) er zonder schade uit gekomen. en toen was het uur of 2 in middag. (uiteindelijk bleek dat je inrijd kaartje kon krijgen bij hotel, maar dat was niet gemeld via Booking.com)
pi_220925032

Ohrid richting centrum waar hotel was aan de kade zeg maar.
  VIVA zaterdag 30 mei 2026 @ 22:35:12 #76
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220925044
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:33 schreef kree het volgende:
[ link | afbeelding ]

Ohrid richting centrum waar hotel was aan de kade zeg maar.
Veel plezier @kree Ik hoop dat je een leuke tijd hebt!
What lies behind makes no sense in my mind
pi_220925054
Oke nog zaterdag en ondanks dat we zeg maar allen wss al 3 am op waren.

Je moet er het meeste van maken dus lans meer gereden nog na inchecken in hotel.

dat is beetje langs natuurpark en wat ze noemen Riviera dorpje onderweg

VIVA zaterdag 30 mei 2026 @ 22:38:08 #78
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220925068
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:36 schreef kree het volgende:
Oke nog zaterdag en ondanks dat we zeg maar allen wss al 3 am op waren.

Je moet er het meeste van maken dus lans meer gereden nog na inchecken in hotel.

dat is beetje langs natuurpark en wat ze noemen Riviera dorpje onderweg

[ link | afbeelding ]
Mooi helder water, doe je ook aan Snorkelen? Perfect water daarvoor..
pi_220925086
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:38 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Mooi helder water, doe je ook aan Snorkelen? Perfect water daarvoor..
ik had introductie duik man. daar, Maar mijn zusje had dat geregeld en die deed vaker duiken. Ik niet. keertje intro dag gedaan 20 jaar terug op de dominicaanse republiek. en toen ging dat oke. Maar deze instructeur bakte er niks van. heb de halve week doof oor gehad omdat ie me ineens 5 meter naar beneden liet zinken. niet oke.

Raad niemand aan dus om dat zo te doen, het was avontuur dat wel. Maar ik had lichtelijke paniek en tis dat ik eerder had gedaan. maarre niet oke. was beetje minder.

wel hele goeie real is er opgenomen door die duik instructeur. maar angst in mijnogen dat. dat terzijde.
pi_220925087

pi_220925096
naja toen waren we eind dag zaterdag dus na 3 uur en nog wat opgestaan, vertel morgen wel ff verder. en onderhand vraag maar over dit :P
  Spellchecker zaterdag 30 mei 2026 @ 22:42:16 #82
197773 crew  maily
  VIVA zaterdag 30 mei 2026 @ 22:42:54 #83
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220925101
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:40 schreef kree het volgende:

[..]
ik had introductie duik man. daar, Maar mijn zusje had dat geregeld en die deed vaker duiken. Ik niet. keertje intro dag gedaan 20 jaar terug op de dominicaanse republiek. en toen ging dat oke. Maar deze instructeur bakte er niks van. heb de halve week doof oor gehad omdat ie me ineens 5 meter naar beneden liet zinken. niet oke.

Raad niemand aan dus om dat zo te doen, het was avontuur dat wel. Maar ik had lichtelijke paniek en tis dat ik eerder had gedaan. maarre niet oke. was beetje minder.

wel hele goeie real is er opgenomen door die duik instructeur. maar angst in mijnogen dat. dat terzijde.
Snap ik, duiken is wel een stapje verder, vooral als je nog niet eerder gewend bent om te snorkelen.....Snorkelen doe je aan de oppervlakte zonder gezeik met waterdruk
pi_220925102
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:42 schreef maily het volgende:

[..]
Die pauw!!! O+ O+ O+ O+
ja moet zeggen met mij oude iPhone vond ik hem aardig gelukt, Lucky shot wel denk :P
pi_220925132
quote:
84s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:42 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Snap ik, duiken is wel een stapje verder, vooral als je nog niet eerder gewend bent om te snorkelen.....Snorkelen doe je aan de oppervlakte zonder gezeik met waterdruk
klopt ik had problemen met oren klaren enzo. en ik had het eerder gedaan wat me soort van "savede". want ik weet we waren niet meer als 5m water diep, maar als er dan water in je masker loopt en een lul van een instructeur die weet dat ik dit ooit eens heb gedaan. me naar beneden duwt of dat vest leeg laat lopen. en zink je paar meter. het lijkt klein maar ik heb er de hele week doof oor van gehad en nu nog niet helemaal opgelost. ik vond het maar een prutser. raad niet aan dit te doen dus hoewel ze het aanprijzen, t was te kort tijd in 2 uur en kan wel een. duikschool was btw goed aangeschreven. maar dit doe ik nooit nooit meer. dan liever nog paragliding. (komt later in dit verhaal, doe het even stuk voor stuk,)
Dat was vorige week zaterdag dus, daarna oke eten bij hotel enzo. :) en waren we dood wel na die hele dag.

Oja ook nog Bay of bones bezocht, (tourist trap)
  zaterdag 30 mei 2026 @ 22:50:02 #86
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220925139
quote:
Ah ja bij St. Naum stikt het van de pauwen.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 22:51:29 #87
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220925144
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:48 schreef kree het volgende:

[..]
klopt ik had problemen met oren klaren enzo. en ik had het eerder gedaan wat me soort van "savede". want ik weet we waren niet meer als 5m water diep, maar als er dan water in je masker loopt en een lul van een instructeur die weet dat ik dit ooit eens heb gedaan. me naar beneden duwt of dat vest leeg laat lopen. en zink je paar meter. het lijkt klein maar ik heb er de hele week doof oor van gehad en nu nog niet helemaal opgelost. ik vond het maar een prutser. raad niet aan dit te doen dus hoewel ze het aanprijzen, t was te kort tijd in 2 uur en kan wel een. duikschool was btw goed aangeschreven. maar dit doe ik nooit nooit meer. dan liever nog paragliding. (komt later in dit verhaal, doe het even stuk voor stuk,)
Dat was vorige week zaterdag dus, daarna oke eten bij hotel enzo. :) en waren we dood wel na die hele dag.

Oja ook nog Bay of bones bezocht, (tourist trap)
Bay of the Bones heb ik alleen maar van de buitenkant gezien tijdens de boottrip naar St. Naum. Je kon er ook naar binnen, maar had al het vermoedend at het niet zo boeiend was. Van buiten is het wel leuk om te zien.
pi_220925155
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:50 schreef Redefine het volgende:

[..]
Ah ja bij St. Naum stikt het van de pauwen.
omdat ik dus ook dus dacht wat is dat bijzondere aan de pauw daar in de cultuur heb ik het nog nagezocht. want ook iun opgravingen en romeinse tijd komt het voor. en dacht wat heeft dat allemaal met elkaar te maken?

ottomaanse wat daar dus is en daarna Romeinen valkenoorlog en etc. Die hele geschiedenis daar is niet echt simpel eigenlijk.

Maar die pauw staat niet iets voor land ofzo hoewel ie op biljetten staat.
begreep ik iig en als iemand anders meer info heeft, hoor ik het graag want vroeg het me af wel.
pi_220925201
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:51 schreef Redefine het volgende:

[..]
Bay of the Bones heb ik alleen maar van de buitenkant gezien tijdens de boottrip naar St. Naum. Je kon er ook naar binnen, maar had al het vermoedend at het niet zo boeiend was. Van buiten is het wel leuk om te zien.
wij zijn er wel geweest binnen,. het kost verder geen drol ook, maar het is een beetje neppe show ook?

tis nagebouwd enzo. totaal verder geen achter grond info erbij, ik zal je paar foto's doen hier van hoe het eruit zag,
Zeg maar ja tis grappig om ff doorheen te lopen, maar mocht iemand erheen gaan, je mist er niks aan om dat over te slaan;
pi_220925232

Bay of bones, laat je niet lokken daardoor, het stelt weinig voor, zeg ik eerlijk, na kwartier had ik het wel gezien.

beter ga je de bergpas op naar natuurgebied enzo, dit is toerist ding. en wat ze beetje uitgebuit hebben in dit land, maar ik doe dit via dag na dag, kwamen wij ook pas later achter in Skopje met een lokale gids.
pi_220925258
nja na dat dus en kun je begrijpen we waren al vroeg op en hebben we nog gelopen ook daar stuk. naar hotel terug en dat was eigenlijk heel veel in eerste zaterdag. vervolg vertel ik later :P
  zaterdag 30 mei 2026 @ 23:14:11 #92
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220925281
Zijn jullie nog in het fort geweest? En bij 'Kaneo' zo'n beetje de stock foto als iemand Noord-Macedonië op zoekt :+
pi_220925307
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:14 schreef Redefine het volgende:
Zijn jullie nog in het fort geweest? En bij 'Kaneo' zo'n beetje de stock foto als iemand Noord-Macedonië op zoekt :+
ik denk het niet? we hebben wel wat dingen langs gegaan, maar de naam komt me niet bekend voor? linkje?

we hebben dingen langsgereden he. die er wss wel mooi waren. maar we wilden rondje door land ook.
pi_220925315
week toch nog te kort en hadden we ons originele plan al stuk ingekort.
pi_220925342
verder raad ik balkan aan hoor voor iedereen? het is wel een mooi land en aardige bewoners ook wel. beetje die zeg maar nog normaal zijn.

Je kunt het redelijk goedkoop maken ook als je wil.

maargoed oke ik was nu tot zaterdag avond met mijn verhaal, nog een week te vertellen haha.

morgen verder, heb nog wel wat foto's en dingen. :)
pi_220925386
jullie weten btw al die beelden in Skopje (hoorden wij van de local guide). is er geplaatst daar om toerisme te maken.

Nou dart is gelukt, maar zoals de gids zei. totaal niks heeft het te maken met het land en bevolking. hij was er tegen in die zin.

Andere kant het heeft die stad op de kaart gezet. maar in feite die beelden zeggen dus niks over de geschiedenis, weet dat wel. het maakt geschiedenis nu denk ik.

verder is het wel een leuke stad en behalve van traditioneel. ook modern uitgaan ding daar,

like die vrouwen daar met strakke topjes en lange zwarte haren, dat terzijde btw. :)
  zaterdag 30 mei 2026 @ 23:31:02 #97
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220925417
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:17 schreef kree het volgende:

[..]
ik denk het niet? we hebben wel wat dingen langs gegaan, maar de naam komt me niet bekend voor? linkje?

we hebben dingen langsgereden he. die er wss wel mooi waren. maar we wilden rondje door land ook.
Dat is beiden in Ohrid. Fort van Samuel wat bovenop de heuvel ligt en schitterend uitzicht biedt. Kaneo is de Church of Saint Jovan the Theologian at Kaneo die ligt tegen her meer aan onderaan de heuvel aan de rand van Ohrid.

Ofteweld deze.

zaterdag 30 mei 2026 @ 23:32:37 #98
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220925428
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:26 schreef kree het volgende:
jullie weten btw al die beelden in Skopje (hoorden wij van de local guide). is er geplaatst daar om toerisme te maken.

Nou dart is gelukt, maar zoals de gids zei. totaal niks heeft het te maken met het land en bevolking. hij was er tegen in die zin.

Andere kant het heeft die stad op de kaart gezet. maar in feite die beelden zeggen dus niks over de geschiedenis, weet dat wel. het maakt geschiedenis nu denk ik.

verder is het wel een leuke stad en behalve van traditioneel. ook modern uitgaan ding daar,

like die vrouwen daar met strakke topjes en lange zwarte haren, dat terzijde btw. :)
Skopje is sowieso grotendeels 'nep'. Het ziet er zogenaamd uit, maar is allemaal vrij recent gebouwd. En ze dachten toen laten we maar groots uitpakken, want die gebouwen zijn echt enorm :D

Moet wel zeggen dat ondanks dat ik het eigenlijk wel een toffe stad vond, heb me daar prima vermaakt.
pi_220925515
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:31 schreef Redefine het volgende:

[..]
Dat is beiden in Ohrid. Fort van Samuel wat bovenop de heuvel ligt en schitterend uitzicht biedt. Kaneo is de Church of Saint Jovan the Theologian at Kaneo die ligt tegen her meer aan onderaan de heuvel aan de rand van Ohrid.

Ofteweld deze.

[ afbeelding ]
ja die hebben we gemist denk ik, het uitzicht is wel herkenbaar. maar helaas,. ik denk dat uit weet welke je bedoelt maar dat zijn wel denk dingen die je ff moet weten ook.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 23:50:03 #100
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220925519
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:48 schreef kree het volgende:

[..]
ja die hebben we gemist denk ik, het uitzicht is wel herkenbaar. maar helaas,. ik denk dat uit weet welke je bedoelt maar dat zijn wel denk dingen die je ff moet weten ook.
Hebben jullie dan in Ohrid alleen de boulevard en de winkelstraat gezien?
pi_220925524
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:32 schreef Redefine het volgende:

[..]
Skopje is sowieso grotendeels 'nep'. Het ziet er zogenaamd uit, maar is allemaal vrij recent gebouwd. En ze dachten toen laten we maar groots uitpakken, want die gebouwen zijn echt enorm :D

Moet wel zeggen dat ondanks dat ik het eigenlijk wel een toffe stad vond, heb me daar prima vermaakt.
dit exact ja en dat is ook waarom die locale gids het er niet mee eens was. al met al is het wel de moeite waard om toch te bezoeken denk ik. Matka kloof vlak erbij ( stelt ook minder voor als plaatjes voor doen), maar het is al met al wel mooi)
pi_220925631
Aja tip voor iedereen. en onthou die als je erheen gaat. helemaal aan het begin bieden ze boot tour aan en hele nieuw van Mata canyon. waar je voor komt dus denk.

Denk opnieuw want wij beide gedaan, als je 300m doorloopt heb je andere die wat verder varen en kun je ook nog in die grot kijken en beetje waar water van Daan komt.

verder is er een looppad wat je kunt doen erlangs en kost niks, maar reken op 5 km heen en terug, het Ius wel begaanbaar opad. maar je ziet het zelfde als met de bootjes.

en daarna terug.

wij hebben uiteindelijk de tweede nog maar gedaan die iets duurder was, dus weer zelfde stuk maar met grot. verderop ligt ander stuwmeer en bootjes en pad gaan niet verder.
pi_220925639
uiteindelijk voor die landen en ons kost het geen drol enzo. euros hebben we het over. maar als je daar bent dus. loop ff door na die eerste. daarna heb je de betere tour met bootje. 200m verder.
pi_220925648
goed dat was dag 1 voor ons en stuk verder opm al eigenlijk. zal nog wat over de rest posten later.
pi_220925672
tis ook beetje aardbeving in "63" en hoor ik van mij ma want ver voor mijn. tijd dat er daar dus veel weg was?

onze gids wist veel nog wel te vertellen over bouw stijl en waarom die beelden en etc, tis niet land geschiedenis wat ze daar deden.

Maar dingen maken waarom toerisme kwam, nouja dat is gelukt iig.

en kan onwijs nerd klinken maar ik ben dan altijd beniweuwd. naar het om wat en hoe en waarom, zonder oordelen trouwens.
pi_220926025

[ Bericht 100% gewijzigd door kree op 31-05-2026 03:56:35 ]
pi_220926763
Hoi @kree leuk om je reisverslagen te lezen :D
pi_220926826
quote:
99s.gif Op zondag 31 mei 2026 08:18 schreef Vino_Tinto het volgende:
Hoi @:kree leuk om je reisverslagen te lezen :D
ik ga nog aanvullen. :) dit was pas eerste dagje. :P
moet fff foto zoeken ook want omdat ik met me ma en zusje was staan ze op een hoop. dus even aantal uitzoeken die ik hier gewoon kan posten zonder hun :)
pi_220927143
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:50 schreef Redefine het volgende:

[..]
Hebben jullie dan in Ohrid alleen de boulevard en de winkelstraat gezien?
nee joh complete oude stad wel en stukje van wat modernere.

maar min of meer aan die boulevard gelopen en locals gesproken. daardoor plan omgegooid beetje ipv helemaal oost door het land te rijden bbeetjen midden er doorheen en dan richting Krushevo en Bitola dus, dus door midden land eigenlijk ipv helemaal oost bocht te doen weer terug.nnn had wel gewild n. maar te kort tijd ervoor.

Wat had jij daar nog allemaal gezien?
pi_220927148
al met al is het te rijden in een week, maar we hebben niet perse de snelwegen gekozen. route had ik denk ergens gepost eerder, dat is wel denk de max wat kan in een week. of je moet echt snel door rijden.
  zondag 31 mei 2026 @ 10:24:41 #111
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220927591
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 09:25 schreef kree het volgende:

[..]
nee joh complete oude stad wel en stukje van wat modernere.

maar min of meer aan die boulevard gelopen en locals gesproken. daardoor plan omgegooid beetje ipv helemaal oost door het land te rijden bbeetjen midden er doorheen en dan richting Krushevo en Bitola dus, dus door midden land eigenlijk ipv helemaal oost bocht te doen weer terug.nnn had wel gewild n. maar te kort tijd ervoor.

Wat had jij daar nog allemaal gezien?
De complete oude stad is inclusief het fort (al hoef je niet per se naar binnen natuurlijk) en Kaneo :+ En vlakbij het fort ligt ook nog een andere mooie kerk. En ook nog het amfitheater etc.

Het meeste in Ohrid wel gezien, omdat het ook niet super groot is. Wel een leuke stad :)
  zondag 31 mei 2026 @ 10:30:43 #112
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220927627
Opvallend in Ohrid vind ik overigens hoezeer het op Nederlandse toeristen gericht was. Paar pannenkoeken en poffertjes stands plus bij meerdere plekken Nederlandse teksten gezien (o.a. fietsen te huur). Nu is het meer van Ohrid binnen de regio wel de meest toeristische locatie. Maar de meeste Nederlanders zullen het niet eens kennen.

Ben zelf toen niet in Bitola en Krushevo geweest, aangezien mijn reis ook samen met Kosovo en Servië was. Alleen in Skopje (inclusief Matka canyon) en Ohrid (inclusief St. Naum) geweest.

Waren Bitola en Krushevo nog leuk/interessant?
  zondag 31 mei 2026 @ 12:03:28 #113
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220928269
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 10:30 schreef Redefine het volgende:
Opvallend in Ohrid vind ik overigens hoezeer het op Nederlandse toeristen gericht was. Paar pannenkoeken en poffertjes stands plus bij meerdere plekken Nederlandse teksten gezien (o.a. fietsen te huur). Nu is het meer van Ohrid binnen de regio wel de meest toeristische locatie. Maar de meeste Nederlanders zullen het niet eens kennen.

In de jaren '80 kwamen er heel veel Nederlandse toeristen dankzij de boeken van A. den Doolaard, na de Joegoslavië-oorlog stortte het helemaal in en nu is het wel weer in opkomst maar nog lang niet op het niveau van de jaren '80. Ik vond het soms ook wel wat 'vergane glorie' overkomen met idd wat 'TUI-volk'.
Gourmetten of steengrillen?
  zondag 31 mei 2026 @ 14:46:54 #114
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220929085
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:03 schreef Silenus het volgende:

[..]
In de jaren '80 kwamen er heel veel Nederlandse toeristen dankzij de boeken van A. den Doolaard, na de Joegoslavië-oorlog stortte het helemaal in en nu is het wel weer in opkomst maar nog lang niet op het niveau van de jaren '80. Ik vond het soms ook wel wat 'vergane glorie' overkomen met idd wat 'TUI-volk'.
Ah dat verklaart het dan wel ja :)
pi_220936238
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 10:30 schreef Redefine het volgende:

Ben zelf toen niet in Bitola en Krushevo geweest, aangezien mijn reis ook samen met Kosovo en Servië was. Alleen in Skopje (inclusief Matka canyon) en Ohrid (inclusief St. Naum) geweest.

Waren Bitola en Krushevo nog leuk/interessant?
ja opzich wel hoewel Krushevo wel echt een bergdorpje is wat wss meer gericht is op wintersport. Niet een onwijs bruisend centrum dus daar.

Het is in alle opzichten leuk om dagje te blijven, maar ook niet meer dan dat.
Hoogte punt daar trouwens dat paragliden, we kwamen er tegen de avond aan toen trouwens via Prilep, waar we alleen gestopt zijn om even wat te eten (op zich is dat interessant om even rond te dwalen, maar niet genoeg tijd voor).

ohrid is wel wat meer toeristische en de tours die je met bootje kunt doen langs paar plaatsen en uiteindelijk uitkomen bij het klooster, nu hadden wij dat stukje gereden met de auto lans die dorpjes.

matka canyon heb ik nog mening over, het stelde toch iets teleur, hoewel het mooi is om te zien en met die bootjes die niet echt veel kosten.
Had er soort van meer van verwacht, het is nog steeds mooi, maar min of meer kom je dit soort kloven overal tegen in de balkan, zelfde idee beetje. Mooi maar Matka was niet Perce dan iets meer bijzonder. Heel erg toeristisch wel. dus als je beetje ongerept zoekt dan moet je daar niet zijn.
pi_220936242
Bitola heeft dan weer die oude markt enzo die je ook overal ziet in die dorpjes.
Wel leuke centrale straat. erg druk en dat was meer buiten het oude centrum.

Wel gezellige sfeer moet ik zeggen.

zeker te weten dat er meer mooie plekjes zijn ook daar, maar het ontbrak ons onderhand aan tijd omdat we nog door moesten naar Krushevo en dag erna terug richting Ohrid voor vlucht terug.

Weekje toch eigenlijk weer te kort. Maar ik wil er nog wel terug een keer.
Met name heeft mij enthousiast gemaakt dat paragliden en die cursus die ze aanbieden die niet al te duur is.
Hoorde 1000 euro incl accommodatie, opzich is dat de moeite waard. Want ik vond het onwijs gaaf.

Heb inmiddels go-pro filmpje gehad daarvan, zit nog even te twijfelen om hier te posten of niet :P
pi_220936278
Matka:

pi_220936289
paragliding raad ik aan, vond het echt geweldig :P
Vanuit Krushevo dus.

https://streamable.com/6yh43u
  Spellchecker maandag 1 juni 2026 @ 17:08:45 #119
197773 crew  maily
pi_220936709
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:42 schreef kree het volgende:
Vanuit Krushevo dus.

Dat vind ik altijd zo gaaf om te zien!
pi_220936783
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:08 schreef maily het volgende:

[..]
Dat vind ik altijd zo gaaf om te zien!
Het leek ons goed idee om eens te doen, moet zeggen als je dan eenmaal ingesnoerd bent en dat je ff die berg af moet rennen, beetje knikkende beentjes had ik, toch wel spannend ff.

Maar nu eenmaal gedaan te hebben, niks om je zorgen over te maken. Vond dit het meest relaxte moment ooit. zo beetje zweven op de wind.
En waren ook Pro die dat deden daar, dus maakte me al snel geen zorgen meer.

Het lijkt mij onwijs leuk om cursus te doen van weekje daar. helemaal off-topic. maar mochten sommige van jullie dat leuk vinden, wellicht leuk om samen te boeken. :P
pi_220936840
ik heb nog een praktische tip over de Matka canyon.

Want je loopt zeg maar die kloof in vanaf de parkeer plaatsen (wat trouwens gratis parkeren is)

Vervolgens loop je die canyon in. na wat toeristen stalletjes waar je wat prullaria kunt kopen made in China.

negeer die vooral, dan kom je aan het begin eigenlijk waar het wandelpad begint die totaal gratis is. Het is wel ongeveer 8km lopen en je moet heen en terug dan.

Wij niet gedaan en eerste bootjes maar gepakt. wat 2 euro pp koste.

Oke die gaan heen en terug door de canyon. we wisten dat niet als je 100m verder loopt heb je een volgende die iets verder gaat en stap je nog uit bij een grot, wat leuk is om te zien trouwens, verder niet heel veel bijzonders.

maar mocht je daar eerste keer zijn, loop eerste boten verhuur voorbij en pak die tweede met die grot erbij :P
pi_220936846
twee keer boot ritje dus gedaan :P
tweede ook niet zo duur, iets meer maar geloof ook niet meer als 6-8 euro pp.
pi_220936885
het gaat weer eens helemaal niet chronologisch. maar denk dan moeten jullie maar vragen waar wat meer over willen weten.

Bitola foto:

pi_220936905
aanrader nog als tussen stop als je van Skopje terug gaat richting Ohrid.

opgravingen. dit ook kost 2 euro ofzo, en is zeg maar een site waar ze nog steeds aan het opgraven zijn.
Best een geschiedenis heeft het, ook die raad ik aan, niet als dag trip, maar als je er langs komt de moeite waard.

https://maps.app.goo.gl/Du38CkaMsoW9UCBr7

Moderator maandag 1 juni 2026 @ 17:44:05 #125
388664 crew  Dotteke
pi_220936928
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:42 schreef kree het volgende:
Vanuit Krushevo dus.

Leuk Kree, je hele verslag en de foto's mooi daar
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
  maandag 1 juni 2026 @ 18:23:45 #126
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220937196
Geen touw aan vast te knopen maar lijkt me een leuke trip en mooie bestemming
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_220937231
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:23 schreef Molo het volgende:
Geen touw aan vast te knopen maar lijkt me een leuke trip en mooie bestemming
ja weet ik vertel het weer eens onlogisch en niet in volgorde. Maar idd het is een mooie bestemming, niet te ver vliegen ook en gelijk een totaal ander land. Alles ook nog niet te duur, wat ook wel voordeel is :)

Vertel nog wel ff wat dagen later enzo. Want meer mooie plekken als die ik nu verteld heb.
pi_220938196
wel nog bekeuring gehad, vraag je je af, dat gaat dan wel ineens onwijs snel. echt binnen dag :')

Naja gelukkig zijn ze niet zo heftig daar 20 euro voor te hard rijden, foto en alles erbij. helaas geblurred maar vermoed mijn ma. LOL
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 09:38:37 #129
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220940495
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:57 schreef kree het volgende:
Tuurlijk is dat ok! Je bent sowieso niets verplicht dus alleen maar leuk als je een verslagje schrijft ^O^
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 13:02:53 #130
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220942456
quote:
Sveti Naum O+ Ik ben daar in 1989 geweest en in 2017 weer, niets veranderd! O+ Die pauwen zijn echt geweldig _O_
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 13:05:06 #131
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220942494
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:31 schreef Redefine het volgende:

[..]

Ofteweld deze.

[ afbeelding ]
Dit is het kapelletje dat ik ook tipte als je langs het meer loopt met allemaal leuke restaurantjes, dan kom je hier uit. En er loopt dus geen hond. Dat kan gewoon nog in de Balkan _O_
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 13:05:50 #132
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220942500
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:48 schreef kree het volgende:

[..]
Heb je mijn bericht dus nooit gelezen ;)
pi_220942774
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:05 schreef MaJo het volgende:

[..]
Heb je mijn bericht dus nooit gelezen ;)
nou niet van heel lang terug en vast heb ik er een hoop gemist ook over deze trip.

Maar dan ben je er lang geleden geweest?

het verhaal met Skopje en al die beelden was ook alweer apart? niks met geschiedenis te maken dus al die aantal honderd. maar om toeristen te trekken.

Dat heeft gewerkt dus, althans onze gids, die daar zwaar op tegen was toen, maar nu zijn geld ermee verdiend. Het is iig eerlijk. :)

heel interessant die landen wel, enne als ik eerlijk ben beetje meer gastvrij als hier in NL.
pi_220942788
kan er nog verder in gaan. met ottomaanse en hele geschiedenis. en wat ik leer hoor, want hoor dat ook beetje voor het eerst.

maar zeker is het interessant en denk, sjah mss is de cultuur en met elkaar daar wel beter als in NL nu.
pi_220942799
appartement in centrum Skopje voor 450 (zo hoorde ik van degene die b&b verhuurde daar is zeg maar normaal.

Kun je hier in NL een hondenhok zomerhuisje oor huren. en moet je nog onwijs mazzel hebben.

het is dat ik aan huur vast zit hier. en werk. anders had ik het wel geweten. lijkt me veel leuker land.
pi_220942825
naja genoeg geklaag en heb nu min of meer eerste en laatste dag beetje verteld. eens kijken wat ik nog heb aan foto tussendoor, was het reisje wel natuurlijk in een week :P
pi_220942860
min of meer half rondje door land gedaan, zal ff google mapje ervan maken voor het idee.
pi_220942918
kan niet meer route kopiëren trouwens, maar globaal dit in week

https://maps.app.goo.gl/YUyxoUVNsYS2jHMK6

[ Bericht 14% gewijzigd door kree op 02-06-2026 13:58:31 ]
pi_220942969
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:52 schreef kree het volgende:
kan niet meer route kopiëren trouwens, maar globaal dit in week

https://maps.app.goo.gl/YUyxoUVNsYS2jHMK6
eigenlijk op terug gekeken. het is teveel enzo om allemaal te zien. het zou voor volgende keer als ie er keer komt, goed idee zijn om ff wat langer op 1 plek te blijven en wat wandelen of hike ofzo.

Nu was het toch snel weer door allemaal om het in een week te doen. Alsnog leuk trouwens hoor. Ik heb echt genoten. en denk mijn zusje en ma ook.

blijft mooi dat we dit nog kunnen doen enzo.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 16% gewijzigd door kree op 02-06-2026 14:29:47 ]
pi_220965080
pi_220965085
allemaal in eerste dag dat trouwens want vroege vlucht dus we waren er rond 10 uur al. hele stuk langs het meer gereden dus langs die verzonken stad en stukje verder klooster er tussen nog Vaticaan achtige zoals ze het noemen. totaal uitgestorven toen trouwens want boten er nog niet vanuit Ohrid.
\

Ohrid is leuk stadje trouwens. niet al te groot. maar zeker wel genoeg te doen.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 12:58:24 #142
184769 crew  Deisyy
pi_220965111
We hebben dezelfde vakantiefoto's :D

Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_220965314
lol alles zo weer niet in volgorde gepost, maargoed maakt ook niet uit.

ff denken we waren nog in Tetovo geweest waar hostel enzo wat ook erg leuk was, was bijna niemand dus beetje kamers voor ons zelf. ook een heel stuk eigenlijk waar we alleen klein stukje hebben gezien met korte wandeling want maar dag daar. en moesten door naar Skopje.

ook daar dus de Mavrovo Cave vlakbij en alle beelden die totaal geen geschiedenis hebben maar voor de toeristen zijn neer gezet. LOL

ff tetovo watervallen nog en stuk wandeling.
pi_220965352
oke wellicht ff beter als het per dag te doen, doe gewoon hele shitload aan foto's maar in 1 x welke ik denk kan ook gewoon zonder iedereen in beeld enzo.

maar vraag dus voora mocht je wat willen weten? route staat ergens hierboven die we reden in een week.

maar raad aan dat land, vond het onwijs gastvrij en aardige mensen ook

pi_220965361
waren wij in Skopje op een soort van vrije dag islamitisch geloof ik. kan ff niet op de naam komen. maar alles dicht en geen toeristen enzo terwijl normaal afgeladen was.
pi_220965380
al met al. oke het was een heel kut reisverslag in de zin van.... maar wellicht kunnen jullie er wat uit halen?

Ik wil zeker nog wel keertje terug daarheen. alleen we hebben best veel gehad, Albanië nog niet enzo denk.

vraag ff vooral als je vragen hebt? want we hebben aardig rondje land gemaakt, maar kan niet alle foto's zo posten want weer andere op enzo/. maar vertel graag hoe en wat we van dingen vonden waar we geweest zijn.

of aanrader vakantie huisje Matka Lake heb ik wel.
pi_220965423
enne dit natuurlijk.

Bekijk deze YouTube-video

zoek nog mensen ergens volgend jaartje samen met mij certificaat willen halen om zelf te mogen doen, week cursus daar is het.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:16:37 #148
184769 crew  Deisyy
pi_220965676
Meer van Ohrid

Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:21:02 #149
184769 crew  Deisyy
pi_220965703
Skopje

Ook Skopje

En even de grens over naar Albanië :D

Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:27:04 #150
184769 crew  Deisyy
pi_220965723
Oh vinger :+
pi_220965737
mis t nu al enzo. haha het is vakantie enzo,, maar voel me altijd meer thuis in die landen dan ofzo.
pi_220965750
dat straatje met die paracolletjes erover ziet er btw nog steeds hetzelfde uit :P
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:35:20 #153
184769 crew  Deisyy
pi_220965753
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:34 schreef kree het volgende:
dat straatje met die paracolletjes erover ziet er btw nog steeds hetzelfde uit :P
Zelfs de verlaten camping zag er nog hetzelfde uit :D
pi_220965757
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:35 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Zelfs de verlaten camping zag er nog hetzelfde uit :D
ja mss is het wat toeristischer geworden na der hand? want 2018 zei jij?

Zou je nog eens terug willen naar die balkan landen? ik opzich wel. maar wel heel stuk van gezien, maarja tis beetje dicht bij nog soort van en niet onwijs duur.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:38:20 #155
184769 crew  Deisyy
pi_220965762
Doorkijkje naar het meer

Vanaf dit kasteel

pi_220965767
onwijze grote hamburger en dingen en etc voor 300 van die dienares die ze daar hebben.

5 euro dus. want delen door 60 min of meer. Oke at gister bij de Burger King en was die suck burger als 8 euro zowat. met niks bij.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:39:11 #157
184769 crew  Deisyy
pi_220965768
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:40:18 #158
184769 crew  Deisyy
pi_220965771
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:36 schreef kree het volgende:

[..]
ja mss is het wat toeristischer geworden na der hand? want 2018 zei jij?

Zou je nog eens terug willen naar die balkan landen? ik opzich wel. maar wel heel stuk van gezien, maarja tis beetje dicht bij nog soort van en niet onwijs duur.
Ja ik was er in 2018 en zou best nog weleens naar de Balkan willen, een rondreis door Bosnië en of Servië.
pi_220965775
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:38 schreef Deisyy het volgende:
Doorkijkje naar het meer

[ afbeelding ]

Vanaf dit kasteel

[ afbeelding ]
owh dat is Ohrid natuurlijk, helemaal totaal door gereden en vast gestaan en hele weg weer terug met auto door die smalle weggetjes, thank god we hadden automaat. want ik moest rijden natuurlijk.

maar oke niet heel veel van boven gezien want we gingen al snel rijden,. eerste dag kust meer langs gereden enzo en ook dat klooster dus.

volgende dag vroeg in de ochtend duiken. (wat kut was)
Daarna snel door natuurgebied verder naar Mavrovo.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:41:27 #160
184769 crew  Deisyy
pi_220965777
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:38 schreef kree het volgende:
onwijze grote hamburger en dingen en etc voor 300 van die dienares die ze daar hebben.

5 euro dus. want delen door 60 min of meer. Oke at gister bij de Burger King en was die suck burger als 8 euro zowat. met niks bij.
En Shopska salade :9
pi_220965778
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:40 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Ja ik was er in 2018 en zou best nog weleens naar de Balkan willen, een rondreis door Bosnië en of Servië.
die heb ik gedaan, ik heb tip en nr en contact nog met gids die dat kan regelen btw :)

was vorige reis en toen via organisatie maar weet hij wil beetje meer zelf doen. hij en met chauffeur en 8 man busje. ik vond het onwijs leuk. maar wie weet. kan wel eens vragen voor je hoor als je denkt mss regelen zelf enzo.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:42:22 #162
184769 crew  Deisyy
pi_220965780
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:40 schreef kree het volgende:

[..]
owh dat is Ohrid natuurlijk, helemaal totaal door gereden en vast gestaan en hele weg weer terug met auto door die smalle weggetjes, thank god we hadden automaat. want ik moest rijden natuurlijk.

maar oke niet heel veel van boven gezien want we gingen al snel rijden,. eerste dag kust meer langs gereden enzo en ook dat klooster dus.

volgende dag vroeg in de ochtend duiken. (wat kut was)
Daarna snel door natuurgebied verder naar Mavrovo.
Waar zat je dan met je hotel?
Wij zaten in een klein hotel in een straatje achter de boulevard.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:43:39 #163
184769 crew  Deisyy
pi_220965787
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:41 schreef kree het volgende:

[..]
die heb ik gedaan, ik heb tip en nr en contact nog met gids die dat kan regelen btw :)
Was dat je vorige reis in TRV?
Ik zou dan wel een persoonlijke reis willen, dus zelf een beetje uitvogelen, mijn dochter gaat dat in september doen.
pi_220965792
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:42 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Waar zat je dan met je hotel?
Wij zaten in een klein hotel in een straatje achter de boulevard.
Euhm echt onwijs de meest dure. alexanrie ofzo heet het , zeg maar aan die kust enzo. wacht zoek het ff voor je op.

Maar was maar 1 dag en wij dachten van vliegveld met auto konden we parkeren, navigatie helemaal door dat stadje van boven naar beneden. en toen moesten we terug met auto. want slagboom. hellllll was het. LOL maar ook weer heel grappig. uiteindelijk kon je gewoon bij hotel uitrij kaartje krijgen en inrijden, maarja was mss beetje handig dat we dat van te voren wisten ofzo via Booking.com
pi_220965797
oke dat was btw niet waar ik de auto beschadigde nog. dat kwam pas later. LOL

dit ging allemaal goed, wacht doe je ff link hotel
pi_220965810
hierzo eerste hotel in Ohrid. nachtje dus.

https://maps.app.goo.gl/bNzs9exzMMEg2Veu5
pi_220965855
tis dat we btw de volgende dag vroeg gingen duiken. maar was soort trail run enzo en liep nog ff naar de auto die stuk verder was om e-reader van me zusje te halen. en kwam onwijs gezellige mensen tegen toen. had toen nog wel mss ff uit willen gaan,. maarja planning he. dus kon niet en netjes terug naar hotel.
pi_220965887
overal bandjes. achter af gezien had wil dat duiken dik geruild voor toen ff daar wat uitgaan. maar oke. tis wat het is, bijna dood ervaring en doof oor op de koop toe. t was iig ervaring. LOL
pi_220965942
wel grappig en was trouwens volgende ochtend eigenlijk. Ik naar die auto (inmiddels met oke parkeerkaart)

mijn ma en zusje nog dik aan t slapen dus dacht rook daar ff een peukje. Gelijk halo taxi taxi. ja wtf. LOL ben ik niet. maarja zag er blijkbaar uit als local. oke dat eerste dag in Ohrid. daarna volgende ochtend na duiken door gereden richting Mavrovo waar wel een heel leuk huisje. geen hotel dus. maar met open haard enzo, die raad ik btw aan.
pi_220965988
deze was heel leuk en aardige kindjes van zeg maar 8 ofzo die ons opvingen in trouwens keurig engels. wat me verbaasde. maar is beetje normaal nog steeds daar

https://www.booking.com/h(...)9&type=total&ucfs=1&
pi_220966057
ik kan welft kaartje doen hoe te Loen en kom je ook bij die bron ipv toeristen bootjes.
pi_220966059
uurtje ongeveer heen en terug en makkelijk begaanbaar, kom je ook nog langs de sovjet camping die nu nog steeds verlaten is trouwens, maar je moet het ff wete denk.
pi_220966073
als je bij Matka canyon kont wat toch ding is, tip loop voorbij de eersten boten tochten. die erna zit doet ook met grot nog en bron 100mn verder.

verder er is een goed begaanbaar wandelpad langs de kloof, wij niet gedaan om al met bootjes. maar is 4 km heen en 4km terug. verder niks te zien behalve de kloof.

Boot tocht is handiger. en dus die tweede die je tegen komt
pi_220966080
verder is in Skopje leuk de kabelbaan naar berg. die was alleen buiten gebruik en geloof nog tot begin volgend naar. dus niet meer geweest. maar ook aanrader die als ie weer open is.
pi_220966095
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:39 schreef Deisyy het volgende:
[ afbeelding ]
deze wij gemist dus. naja. helaas
  Moderator maandag 8 juni 2026 @ 15:11:46 #176
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220986219
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:41 schreef Deisyy het volgende:

[..]
En Shopska salade :9
Shopska salade :9 Ik maak het regelmatig zelf. Hopelijk in Montenegro ook op de kaart (ik heb goede hoop O+)
  Moderator maandag 8 juni 2026 @ 18:08:21 #177
184769 crew  Deisyy
pi_220987065
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 15:11 schreef MaJo het volgende:

[..]
Shopska salade :9 Ik maak het regelmatig zelf. Hopelijk in Montenegro ook op de kaart (ik heb goede hoop O+)
Ik heb het zelf eigenlijk nooit meer gemaakt, en las trouwens dat het een Bulgaars gerecht is, maar lekker is het!

Natuurlijk heb ik even gegoogeld, maar je gaat het zeker tegenkomen in Montenegro.
  Moderator maandag 8 juni 2026 @ 20:26:30 #178
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220988222
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 18:08 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Ik heb het zelf eigenlijk nooit meer gemaakt, en las trouwens dat het een Bulgaars gerecht is, maar lekker is het!

Natuurlijk heb ik even gegoogeld, maar je gaat het zeker tegenkomen in Montenegro.
Van oorsprong Bulgaars inderdaad maar ook te vinden in Bosnië, Kroatië en Macedonië. Dus had ook wel verwacht dat het in Montenegro te vinden zou zijn ;)

Het is hier ook minder makkelijk te maken omdat we minder (zachte) schapenkaas hebben, dat is een absolute must!
  Moderator maandag 8 juni 2026 @ 20:38:01 #179
184769 crew  Deisyy
pi_220988290
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 20:26 schreef MaJo het volgende:

[..]
Van oorsprong Bulgaars inderdaad maar ook te vinden in Bosnië, Kroatië en Macedonië. Dus had ook wel verwacht dat het in Montenegro te vinden zou zijn ;)

Het is hier ook minder makkelijk te maken omdat we minder (zachte) schapenkaas hebben, dat is een absolute must!
En anders gewoon naar een Balkanland op vakantie O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')