abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220925524
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:32 schreef Redefine het volgende:

[..]
Skopje is sowieso grotendeels 'nep'. Het ziet er zogenaamd uit, maar is allemaal vrij recent gebouwd. En ze dachten toen laten we maar groots uitpakken, want die gebouwen zijn echt enorm :D

Moet wel zeggen dat ondanks dat ik het eigenlijk wel een toffe stad vond, heb me daar prima vermaakt.
dit exact ja en dat is ook waarom die locale gids het er niet mee eens was. al met al is het wel de moeite waard om toch te bezoeken denk ik. Matka kloof vlak erbij ( stelt ook minder voor als plaatjes voor doen), maar het is al met al wel mooi)
Do what you love, love what you do!
pi_220925631
Aja tip voor iedereen. en onthou die als je erheen gaat. helemaal aan het begin bieden ze boot tour aan en hele nieuw van Mata canyon. waar je voor komt dus denk.

Denk opnieuw want wij beide gedaan, als je 300m doorloopt heb je andere die wat verder varen en kun je ook nog in die grot kijken en beetje waar water van Daan komt.

verder is er een looppad wat je kunt doen erlangs en kost niks, maar reken op 5 km heen en terug, het Ius wel begaanbaar opad. maar je ziet het zelfde als met de bootjes.

en daarna terug.

wij hebben uiteindelijk de tweede nog maar gedaan die iets duurder was, dus weer zelfde stuk maar met grot. verderop ligt ander stuwmeer en bootjes en pad gaan niet verder.
pi_220925639
uiteindelijk voor die landen en ons kost het geen drol enzo. euros hebben we het over. maar als je daar bent dus. loop ff door na die eerste. daarna heb je de betere tour met bootje. 200m verder.
pi_220925648
goed dat was dag 1 voor ons en stuk verder opm al eigenlijk. zal nog wat over de rest posten later.
pi_220925672
tis ook beetje aardbeving in "63" en hoor ik van mij ma want ver voor mijn. tijd dat er daar dus veel weg was?

onze gids wist veel nog wel te vertellen over bouw stijl en waarom die beelden en etc, tis niet land geschiedenis wat ze daar deden.

Maar dingen maken waarom toerisme kwam, nouja dat is gelukt iig.

en kan onwijs nerd klinken maar ik ben dan altijd beniweuwd. naar het om wat en hoe en waarom, zonder oordelen trouwens.
pi_220926025

[ Bericht 100% gewijzigd door kree op 31-05-2026 03:56:35 ]
pi_220926763
Hoi @kree leuk om je reisverslagen te lezen :D
pi_220926826
quote:
99s.gif Op zondag 31 mei 2026 08:18 schreef Vino_Tinto het volgende:
Hoi @:kree leuk om je reisverslagen te lezen :D
ik ga nog aanvullen. :) dit was pas eerste dagje. :P
moet fff foto zoeken ook want omdat ik met me ma en zusje was staan ze op een hoop. dus even aantal uitzoeken die ik hier gewoon kan posten zonder hun :)
pi_220927143
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:50 schreef Redefine het volgende:

[..]
Hebben jullie dan in Ohrid alleen de boulevard en de winkelstraat gezien?
nee joh complete oude stad wel en stukje van wat modernere.

maar min of meer aan die boulevard gelopen en locals gesproken. daardoor plan omgegooid beetje ipv helemaal oost door het land te rijden bbeetjen midden er doorheen en dan richting Krushevo en Bitola dus, dus door midden land eigenlijk ipv helemaal oost bocht te doen weer terug.nnn had wel gewild n. maar te kort tijd ervoor.

Wat had jij daar nog allemaal gezien?
pi_220927148
al met al is het te rijden in een week, maar we hebben niet perse de snelwegen gekozen. route had ik denk ergens gepost eerder, dat is wel denk de max wat kan in een week. of je moet echt snel door rijden.
  zondag 31 mei 2026 @ 10:24:41 #111
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220927591
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 09:25 schreef kree het volgende:

[..]
nee joh complete oude stad wel en stukje van wat modernere.

maar min of meer aan die boulevard gelopen en locals gesproken. daardoor plan omgegooid beetje ipv helemaal oost door het land te rijden bbeetjen midden er doorheen en dan richting Krushevo en Bitola dus, dus door midden land eigenlijk ipv helemaal oost bocht te doen weer terug.nnn had wel gewild n. maar te kort tijd ervoor.

Wat had jij daar nog allemaal gezien?
De complete oude stad is inclusief het fort (al hoef je niet per se naar binnen natuurlijk) en Kaneo :+ En vlakbij het fort ligt ook nog een andere mooie kerk. En ook nog het amfitheater etc.

Het meeste in Ohrid wel gezien, omdat het ook niet super groot is. Wel een leuke stad :)
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  zondag 31 mei 2026 @ 10:30:43 #112
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220927627
Opvallend in Ohrid vind ik overigens hoezeer het op Nederlandse toeristen gericht was. Paar pannenkoeken en poffertjes stands plus bij meerdere plekken Nederlandse teksten gezien (o.a. fietsen te huur). Nu is het meer van Ohrid binnen de regio wel de meest toeristische locatie. Maar de meeste Nederlanders zullen het niet eens kennen.

Ben zelf toen niet in Bitola en Krushevo geweest, aangezien mijn reis ook samen met Kosovo en Servië was. Alleen in Skopje (inclusief Matka canyon) en Ohrid (inclusief St. Naum) geweest.

Waren Bitola en Krushevo nog leuk/interessant?
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  zondag 31 mei 2026 @ 12:03:28 #113
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220928269
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 10:30 schreef Redefine het volgende:
Opvallend in Ohrid vind ik overigens hoezeer het op Nederlandse toeristen gericht was. Paar pannenkoeken en poffertjes stands plus bij meerdere plekken Nederlandse teksten gezien (o.a. fietsen te huur). Nu is het meer van Ohrid binnen de regio wel de meest toeristische locatie. Maar de meeste Nederlanders zullen het niet eens kennen.

In de jaren '80 kwamen er heel veel Nederlandse toeristen dankzij de boeken van A. den Doolaard, na de Joegoslavië-oorlog stortte het helemaal in en nu is het wel weer in opkomst maar nog lang niet op het niveau van de jaren '80. Ik vond het soms ook wel wat 'vergane glorie' overkomen met idd wat 'TUI-volk'.
Gourmetten of steengrillen?
  zondag 31 mei 2026 @ 14:46:54 #114
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220929085
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:03 schreef Silenus het volgende:

[..]
In de jaren '80 kwamen er heel veel Nederlandse toeristen dankzij de boeken van A. den Doolaard, na de Joegoslavië-oorlog stortte het helemaal in en nu is het wel weer in opkomst maar nog lang niet op het niveau van de jaren '80. Ik vond het soms ook wel wat 'vergane glorie' overkomen met idd wat 'TUI-volk'.
Ah dat verklaart het dan wel ja :)
pi_220936238
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 10:30 schreef Redefine het volgende:

Ben zelf toen niet in Bitola en Krushevo geweest, aangezien mijn reis ook samen met Kosovo en Servië was. Alleen in Skopje (inclusief Matka canyon) en Ohrid (inclusief St. Naum) geweest.

Waren Bitola en Krushevo nog leuk/interessant?
ja opzich wel hoewel Krushevo wel echt een bergdorpje is wat wss meer gericht is op wintersport. Niet een onwijs bruisend centrum dus daar.

Het is in alle opzichten leuk om dagje te blijven, maar ook niet meer dan dat.
Hoogte punt daar trouwens dat paragliden, we kwamen er tegen de avond aan toen trouwens via Prilep, waar we alleen gestopt zijn om even wat te eten (op zich is dat interessant om even rond te dwalen, maar niet genoeg tijd voor).

ohrid is wel wat meer toeristische en de tours die je met bootje kunt doen langs paar plaatsen en uiteindelijk uitkomen bij het klooster, nu hadden wij dat stukje gereden met de auto lans die dorpjes.

matka canyon heb ik nog mening over, het stelde toch iets teleur, hoewel het mooi is om te zien en met die bootjes die niet echt veel kosten.
Had er soort van meer van verwacht, het is nog steeds mooi, maar min of meer kom je dit soort kloven overal tegen in de balkan, zelfde idee beetje. Mooi maar Matka was niet Perce dan iets meer bijzonder. Heel erg toeristisch wel. dus als je beetje ongerept zoekt dan moet je daar niet zijn.
pi_220936242
Bitola heeft dan weer die oude markt enzo die je ook overal ziet in die dorpjes.
Wel leuke centrale straat. erg druk en dat was meer buiten het oude centrum.

Wel gezellige sfeer moet ik zeggen.

zeker te weten dat er meer mooie plekjes zijn ook daar, maar het ontbrak ons onderhand aan tijd omdat we nog door moesten naar Krushevo en dag erna terug richting Ohrid voor vlucht terug.

Weekje toch eigenlijk weer te kort. Maar ik wil er nog wel terug een keer.
Met name heeft mij enthousiast gemaakt dat paragliden en die cursus die ze aanbieden die niet al te duur is.
Hoorde 1000 euro incl accommodatie, opzich is dat de moeite waard. Want ik vond het onwijs gaaf.

Heb inmiddels go-pro filmpje gehad daarvan, zit nog even te twijfelen om hier te posten of niet :P
pi_220936278
Matka:

pi_220936289
paragliding raad ik aan, vond het echt geweldig :P
Vanuit Krushevo dus.

https://streamable.com/6yh43u
  Spellchecker maandag 1 juni 2026 @ 17:08:45 #119
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220936709
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:42 schreef kree het volgende:
Vanuit Krushevo dus.

Dat vind ik altijd zo gaaf om te zien!
pi_220936783
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:08 schreef maily het volgende:

[..]
Dat vind ik altijd zo gaaf om te zien!
Het leek ons goed idee om eens te doen, moet zeggen als je dan eenmaal ingesnoerd bent en dat je ff die berg af moet rennen, beetje knikkende beentjes had ik, toch wel spannend ff.

Maar nu eenmaal gedaan te hebben, niks om je zorgen over te maken. Vond dit het meest relaxte moment ooit. zo beetje zweven op de wind.
En waren ook Pro die dat deden daar, dus maakte me al snel geen zorgen meer.

Het lijkt mij onwijs leuk om cursus te doen van weekje daar. helemaal off-topic. maar mochten sommige van jullie dat leuk vinden, wellicht leuk om samen te boeken. :P
pi_220936840
ik heb nog een praktische tip over de Matka canyon.

Want je loopt zeg maar die kloof in vanaf de parkeer plaatsen (wat trouwens gratis parkeren is)

Vervolgens loop je die canyon in. na wat toeristen stalletjes waar je wat prullaria kunt kopen made in China.

negeer die vooral, dan kom je aan het begin eigenlijk waar het wandelpad begint die totaal gratis is. Het is wel ongeveer 8km lopen en je moet heen en terug dan.

Wij niet gedaan en eerste bootjes maar gepakt. wat 2 euro pp koste.

Oke die gaan heen en terug door de canyon. we wisten dat niet als je 100m verder loopt heb je een volgende die iets verder gaat en stap je nog uit bij een grot, wat leuk is om te zien trouwens, verder niet heel veel bijzonders.

maar mocht je daar eerste keer zijn, loop eerste boten verhuur voorbij en pak die tweede met die grot erbij :P
pi_220936846
twee keer boot ritje dus gedaan :P
tweede ook niet zo duur, iets meer maar geloof ook niet meer als 6-8 euro pp.
pi_220936885
het gaat weer eens helemaal niet chronologisch. maar denk dan moeten jullie maar vragen waar wat meer over willen weten.

Bitola foto:

pi_220936905
aanrader nog als tussen stop als je van Skopje terug gaat richting Ohrid.

opgravingen. dit ook kost 2 euro ofzo, en is zeg maar een site waar ze nog steeds aan het opgraven zijn.
Best een geschiedenis heeft het, ook die raad ik aan, niet als dag trip, maar als je er langs komt de moeite waard.

https://maps.app.goo.gl/Du38CkaMsoW9UCBr7

Moderator maandag 1 juni 2026 @ 17:44:05 #125
388664 crew  Dotteke
pi_220936928
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:42 schreef kree het volgende:
Vanuit Krushevo dus.

Leuk Kree, je hele verslag en de foto's mooi daar
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
  maandag 1 juni 2026 @ 18:23:45 #126
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220937196
Geen touw aan vast te knopen maar lijkt me een leuke trip en mooie bestemming
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_220937231
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:23 schreef Molo het volgende:
Geen touw aan vast te knopen maar lijkt me een leuke trip en mooie bestemming
ja weet ik vertel het weer eens onlogisch en niet in volgorde. Maar idd het is een mooie bestemming, niet te ver vliegen ook en gelijk een totaal ander land. Alles ook nog niet te duur, wat ook wel voordeel is :)

Vertel nog wel ff wat dagen later enzo. Want meer mooie plekken als die ik nu verteld heb.
pi_220938196
wel nog bekeuring gehad, vraag je je af, dat gaat dan wel ineens onwijs snel. echt binnen dag :')

Naja gelukkig zijn ze niet zo heftig daar 20 euro voor te hard rijden, foto en alles erbij. helaas geblurred maar vermoed mijn ma. LOL
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 09:38:37 #129
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220940495
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:57 schreef kree het volgende:
tis wel oke denk hier he mods als ik ff achteraf dit vertel ipv live? tis nog steeds hetzelfde verhaal :P
Tuurlijk is dat ok! Je bent sowieso niets verplicht dus alleen maar leuk als je een verslagje schrijft ^O^
5 - 28 februari Thailand O+
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 13:02:53 #130
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220942456
quote:
Sveti Naum O+ Ik ben daar in 1989 geweest en in 2017 weer, niets veranderd! O+ Die pauwen zijn echt geweldig _O_
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 13:05:06 #131
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220942494
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:31 schreef Redefine het volgende:

[..]
Dat is beiden in Ohrid. Fort van Samuel wat bovenop de heuvel ligt en schitterend uitzicht biedt. Kaneo is de Church of Saint Jovan the Theologian at Kaneo die ligt tegen her meer aan onderaan de heuvel aan de rand van Ohrid.

Ofteweld deze.

[ afbeelding ]
Dit is het kapelletje dat ik ook tipte als je langs het meer loopt met allemaal leuke restaurantjes, dan kom je hier uit. En er loopt dus geen hond. Dat kan gewoon nog in de Balkan _O_
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 13:05:50 #132
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220942500
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:48 schreef kree het volgende:

[..]
ja die hebben we gemist denk ik, het uitzicht is wel herkenbaar. maar helaas,. ik denk dat uit weet welke je bedoelt maar dat zijn wel denk dingen die je ff moet weten ook.
Heb je mijn bericht dus nooit gelezen ;)
pi_220942774
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:05 schreef MaJo het volgende:

[..]
Heb je mijn bericht dus nooit gelezen ;)
nou niet van heel lang terug en vast heb ik er een hoop gemist ook over deze trip.

Maar dan ben je er lang geleden geweest?

het verhaal met Skopje en al die beelden was ook alweer apart? niks met geschiedenis te maken dus al die aantal honderd. maar om toeristen te trekken.

Dat heeft gewerkt dus, althans onze gids, die daar zwaar op tegen was toen, maar nu zijn geld ermee verdiend. Het is iig eerlijk. :)

heel interessant die landen wel, enne als ik eerlijk ben beetje meer gastvrij als hier in NL.
pi_220942788
kan er nog verder in gaan. met ottomaanse en hele geschiedenis. en wat ik leer hoor, want hoor dat ook beetje voor het eerst.

maar zeker is het interessant en denk, sjah mss is de cultuur en met elkaar daar wel beter als in NL nu.
pi_220942799
appartement in centrum Skopje voor 450 (zo hoorde ik van degene die b&b verhuurde daar is zeg maar normaal.

Kun je hier in NL een hondenhok zomerhuisje oor huren. en moet je nog onwijs mazzel hebben.

het is dat ik aan huur vast zit hier. en werk. anders had ik het wel geweten. lijkt me veel leuker land.
pi_220942825
naja genoeg geklaag en heb nu min of meer eerste en laatste dag beetje verteld. eens kijken wat ik nog heb aan foto tussendoor, was het reisje wel natuurlijk in een week :P
pi_220942860
min of meer half rondje door land gedaan, zal ff google mapje ervan maken voor het idee.
pi_220942918
kan niet meer route kopiëren trouwens, maar globaal dit in week

https://maps.app.goo.gl/YUyxoUVNsYS2jHMK6

[ Bericht 14% gewijzigd door kree op 02-06-2026 13:58:31 ]
pi_220942969
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:52 schreef kree het volgende:
kan niet meer route kopiëren trouwens, maar globaal dit in week

https://maps.app.goo.gl/YUyxoUVNsYS2jHMK6
eigenlijk op terug gekeken. het is teveel enzo om allemaal te zien. het zou voor volgende keer als ie er keer komt, goed idee zijn om ff wat langer op 1 plek te blijven en wat wandelen of hike ofzo.

Nu was het toch snel weer door allemaal om het in een week te doen. Alsnog leuk trouwens hoor. Ik heb echt genoten. en denk mijn zusje en ma ook.

blijft mooi dat we dit nog kunnen doen enzo.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 16% gewijzigd door kree op 02-06-2026 14:29:47 ]
pi_220965080
pi_220965085
allemaal in eerste dag dat trouwens want vroege vlucht dus we waren er rond 10 uur al. hele stuk langs het meer gereden dus langs die verzonken stad en stukje verder klooster er tussen nog Vaticaan achtige zoals ze het noemen. totaal uitgestorven toen trouwens want boten er nog niet vanuit Ohrid.
\

Ohrid is leuk stadje trouwens. niet al te groot. maar zeker wel genoeg te doen.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 12:58:24 #142
184769 crew  Deisyy
pi_220965111
We hebben dezelfde vakantiefoto's :D

Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_220965314
lol alles zo weer niet in volgorde gepost, maargoed maakt ook niet uit.

ff denken we waren nog in Tetovo geweest waar hostel enzo wat ook erg leuk was, was bijna niemand dus beetje kamers voor ons zelf. ook een heel stuk eigenlijk waar we alleen klein stukje hebben gezien met korte wandeling want maar dag daar. en moesten door naar Skopje.

ook daar dus de Mavrovo Cave vlakbij en alle beelden die totaal geen geschiedenis hebben maar voor de toeristen zijn neer gezet. LOL

ff tetovo watervallen nog en stuk wandeling.
pi_220965352
oke wellicht ff beter als het per dag te doen, doe gewoon hele shitload aan foto's maar in 1 x welke ik denk kan ook gewoon zonder iedereen in beeld enzo.

maar vraag dus voora mocht je wat willen weten? route staat ergens hierboven die we reden in een week.

maar raad aan dat land, vond het onwijs gastvrij en aardige mensen ook

pi_220965361
waren wij in Skopje op een soort van vrije dag islamitisch geloof ik. kan ff niet op de naam komen. maar alles dicht en geen toeristen enzo terwijl normaal afgeladen was.
pi_220965380
al met al. oke het was een heel kut reisverslag in de zin van.... maar wellicht kunnen jullie er wat uit halen?

Ik wil zeker nog wel keertje terug daarheen. alleen we hebben best veel gehad, Albanië nog niet enzo denk.

vraag ff vooral als je vragen hebt? want we hebben aardig rondje land gemaakt, maar kan niet alle foto's zo posten want weer andere op enzo/. maar vertel graag hoe en wat we van dingen vonden waar we geweest zijn.

of aanrader vakantie huisje Matka Lake heb ik wel.
pi_220965423
enne dit natuurlijk.

Bekijk deze YouTube-video

zoek nog mensen ergens volgend jaartje samen met mij certificaat willen halen om zelf te mogen doen, week cursus daar is het.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:16:37 #148
184769 crew  Deisyy
pi_220965676
Meer van Ohrid

Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:21:02 #149
184769 crew  Deisyy
pi_220965703
Skopje

Ook Skopje

En even de grens over naar Albanië :D

Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:27:04 #150
184769 crew  Deisyy
pi_220965723
Oh vinger :+
pi_220965737
mis t nu al enzo. haha het is vakantie enzo,, maar voel me altijd meer thuis in die landen dan ofzo.
pi_220965750
dat straatje met die paracolletjes erover ziet er btw nog steeds hetzelfde uit :P
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:35:20 #153
184769 crew  Deisyy
pi_220965753
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:34 schreef kree het volgende:
dat straatje met die paracolletjes erover ziet er btw nog steeds hetzelfde uit :P
Zelfs de verlaten camping zag er nog hetzelfde uit :D
pi_220965757
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:35 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Zelfs de verlaten camping zag er nog hetzelfde uit :D
ja mss is het wat toeristischer geworden na der hand? want 2018 zei jij?

Zou je nog eens terug willen naar die balkan landen? ik opzich wel. maar wel heel stuk van gezien, maarja tis beetje dicht bij nog soort van en niet onwijs duur.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:38:20 #155
184769 crew  Deisyy
pi_220965762
Doorkijkje naar het meer

Vanaf dit kasteel

pi_220965767
onwijze grote hamburger en dingen en etc voor 300 van die dienares die ze daar hebben.

5 euro dus. want delen door 60 min of meer. Oke at gister bij de Burger King en was die suck burger als 8 euro zowat. met niks bij.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:39:11 #157
184769 crew  Deisyy
pi_220965768
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:40:18 #158
184769 crew  Deisyy
pi_220965771
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:36 schreef kree het volgende:

[..]
ja mss is het wat toeristischer geworden na der hand? want 2018 zei jij?

Zou je nog eens terug willen naar die balkan landen? ik opzich wel. maar wel heel stuk van gezien, maarja tis beetje dicht bij nog soort van en niet onwijs duur.
Ja ik was er in 2018 en zou best nog weleens naar de Balkan willen, een rondreis door Bosnië en of Servië.
pi_220965775
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:38 schreef Deisyy het volgende:
Doorkijkje naar het meer

[ afbeelding ]

Vanaf dit kasteel

[ afbeelding ]
owh dat is Ohrid natuurlijk, helemaal totaal door gereden en vast gestaan en hele weg weer terug met auto door die smalle weggetjes, thank god we hadden automaat. want ik moest rijden natuurlijk.

maar oke niet heel veel van boven gezien want we gingen al snel rijden,. eerste dag kust meer langs gereden enzo en ook dat klooster dus.

volgende dag vroeg in de ochtend duiken. (wat kut was)
Daarna snel door natuurgebied verder naar Mavrovo.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:41:27 #160
184769 crew  Deisyy
pi_220965777
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:38 schreef kree het volgende:
onwijze grote hamburger en dingen en etc voor 300 van die dienares die ze daar hebben.

5 euro dus. want delen door 60 min of meer. Oke at gister bij de Burger King en was die suck burger als 8 euro zowat. met niks bij.
En Shopska salade :9
pi_220965778
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:40 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Ja ik was er in 2018 en zou best nog weleens naar de Balkan willen, een rondreis door Bosnië en of Servië.
die heb ik gedaan, ik heb tip en nr en contact nog met gids die dat kan regelen btw :)

was vorige reis en toen via organisatie maar weet hij wil beetje meer zelf doen. hij en met chauffeur en 8 man busje. ik vond het onwijs leuk. maar wie weet. kan wel eens vragen voor je hoor als je denkt mss regelen zelf enzo.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:42:22 #162
184769 crew  Deisyy
pi_220965780
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:40 schreef kree het volgende:

[..]
owh dat is Ohrid natuurlijk, helemaal totaal door gereden en vast gestaan en hele weg weer terug met auto door die smalle weggetjes, thank god we hadden automaat. want ik moest rijden natuurlijk.

maar oke niet heel veel van boven gezien want we gingen al snel rijden,. eerste dag kust meer langs gereden enzo en ook dat klooster dus.

volgende dag vroeg in de ochtend duiken. (wat kut was)
Daarna snel door natuurgebied verder naar Mavrovo.
Waar zat je dan met je hotel?
Wij zaten in een klein hotel in een straatje achter de boulevard.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 14:43:39 #163
184769 crew  Deisyy
pi_220965787
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:41 schreef kree het volgende:

[..]
die heb ik gedaan, ik heb tip en nr en contact nog met gids die dat kan regelen btw :)
Was dat je vorige reis in TRV?
Ik zou dan wel een persoonlijke reis willen, dus zelf een beetje uitvogelen, mijn dochter gaat dat in september doen.
pi_220965792
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:42 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Waar zat je dan met je hotel?
Wij zaten in een klein hotel in een straatje achter de boulevard.
Euhm echt onwijs de meest dure. alexanrie ofzo heet het , zeg maar aan die kust enzo. wacht zoek het ff voor je op.

Maar was maar 1 dag en wij dachten van vliegveld met auto konden we parkeren, navigatie helemaal door dat stadje van boven naar beneden. en toen moesten we terug met auto. want slagboom. hellllll was het. LOL maar ook weer heel grappig. uiteindelijk kon je gewoon bij hotel uitrij kaartje krijgen en inrijden, maarja was mss beetje handig dat we dat van te voren wisten ofzo via Booking.com
pi_220965797
oke dat was btw niet waar ik de auto beschadigde nog. dat kwam pas later. LOL

dit ging allemaal goed, wacht doe je ff link hotel
pi_220965810
hierzo eerste hotel in Ohrid. nachtje dus.

https://maps.app.goo.gl/bNzs9exzMMEg2Veu5
pi_220965855
tis dat we btw de volgende dag vroeg gingen duiken. maar was soort trail run enzo en liep nog ff naar de auto die stuk verder was om e-reader van me zusje te halen. en kwam onwijs gezellige mensen tegen toen. had toen nog wel mss ff uit willen gaan,. maarja planning he. dus kon niet en netjes terug naar hotel.
pi_220965887
overal bandjes. achter af gezien had wil dat duiken dik geruild voor toen ff daar wat uitgaan. maar oke. tis wat het is, bijna dood ervaring en doof oor op de koop toe. t was iig ervaring. LOL
pi_220965942
wel grappig en was trouwens volgende ochtend eigenlijk. Ik naar die auto (inmiddels met oke parkeerkaart)

mijn ma en zusje nog dik aan t slapen dus dacht rook daar ff een peukje. Gelijk halo taxi taxi. ja wtf. LOL ben ik niet. maarja zag er blijkbaar uit als local. oke dat eerste dag in Ohrid. daarna volgende ochtend na duiken door gereden richting Mavrovo waar wel een heel leuk huisje. geen hotel dus. maar met open haard enzo, die raad ik btw aan.
pi_220965988
deze was heel leuk en aardige kindjes van zeg maar 8 ofzo die ons opvingen in trouwens keurig engels. wat me verbaasde. maar is beetje normaal nog steeds daar

https://www.booking.com/h(...)9&type=total&ucfs=1&
pi_220966057
ik kan welft kaartje doen hoe te Loen en kom je ook bij die bron ipv toeristen bootjes.
pi_220966059
uurtje ongeveer heen en terug en makkelijk begaanbaar, kom je ook nog langs de sovjet camping die nu nog steeds verlaten is trouwens, maar je moet het ff wete denk.
pi_220966073
als je bij Matka canyon kont wat toch ding is, tip loop voorbij de eersten boten tochten. die erna zit doet ook met grot nog en bron 100mn verder.

verder er is een goed begaanbaar wandelpad langs de kloof, wij niet gedaan om al met bootjes. maar is 4 km heen en 4km terug. verder niks te zien behalve de kloof.

Boot tocht is handiger. en dus die tweede die je tegen komt
pi_220966080
verder is in Skopje leuk de kabelbaan naar berg. die was alleen buiten gebruik en geloof nog tot begin volgend naar. dus niet meer geweest. maar ook aanrader die als ie weer open is.
pi_220966095
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:39 schreef Deisyy het volgende:
[ afbeelding ]
deze wij gemist dus. naja. helaas
  Moderator maandag 8 juni 2026 @ 15:11:46 #176
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220986219
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:41 schreef Deisyy het volgende:

[..]
En Shopska salade :9
Shopska salade :9 Ik maak het regelmatig zelf. Hopelijk in Montenegro ook op de kaart (ik heb goede hoop O+)
  Moderator maandag 8 juni 2026 @ 18:08:21 #177
184769 crew  Deisyy
pi_220987065
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 15:11 schreef MaJo het volgende:

[..]
Shopska salade :9 Ik maak het regelmatig zelf. Hopelijk in Montenegro ook op de kaart (ik heb goede hoop O+)
Ik heb het zelf eigenlijk nooit meer gemaakt, en las trouwens dat het een Bulgaars gerecht is, maar lekker is het!

Natuurlijk heb ik even gegoogeld, maar je gaat het zeker tegenkomen in Montenegro.
  Moderator maandag 8 juni 2026 @ 20:26:30 #178
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220988222
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 18:08 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Ik heb het zelf eigenlijk nooit meer gemaakt, en las trouwens dat het een Bulgaars gerecht is, maar lekker is het!

Natuurlijk heb ik even gegoogeld, maar je gaat het zeker tegenkomen in Montenegro.
Van oorsprong Bulgaars inderdaad maar ook te vinden in Bosnië, Kroatië en Macedonië. Dus had ook wel verwacht dat het in Montenegro te vinden zou zijn ;)

Het is hier ook minder makkelijk te maken omdat we minder (zachte) schapenkaas hebben, dat is een absolute must!
  Moderator maandag 8 juni 2026 @ 20:38:01 #179
184769 crew  Deisyy
pi_220988290
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 20:26 schreef MaJo het volgende:

[..]
Van oorsprong Bulgaars inderdaad maar ook te vinden in Bosnië, Kroatië en Macedonië. Dus had ook wel verwacht dat het in Montenegro te vinden zou zijn ;)

Het is hier ook minder makkelijk te maken omdat we minder (zachte) schapenkaas hebben, dat is een absolute must!
En anders gewoon naar een Balkanland op vakantie O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')