abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220925524
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:32 schreef Redefine het volgende:

[..]
Skopje is sowieso grotendeels 'nep'. Het ziet er zogenaamd uit, maar is allemaal vrij recent gebouwd. En ze dachten toen laten we maar groots uitpakken, want die gebouwen zijn echt enorm :D

Moet wel zeggen dat ondanks dat ik het eigenlijk wel een toffe stad vond, heb me daar prima vermaakt.
dit exact ja en dat is ook waarom die locale gids het er niet mee eens was. al met al is het wel de moeite waard om toch te bezoeken denk ik. Matka kloof vlak erbij ( stelt ook minder voor als plaatjes voor doen), maar het is al met al wel mooi)
Do what you love, love what you do!
pi_220925631
Aja tip voor iedereen. en onthou die als je erheen gaat. helemaal aan het begin bieden ze boot tour aan en hele nieuw van Mata canyon. waar je voor komt dus denk.

Denk opnieuw want wij beide gedaan, als je 300m doorloopt heb je andere die wat verder varen en kun je ook nog in die grot kijken en beetje waar water van Daan komt.

verder is er een looppad wat je kunt doen erlangs en kost niks, maar reken op 5 km heen en terug, het Ius wel begaanbaar opad. maar je ziet het zelfde als met de bootjes.

en daarna terug.

wij hebben uiteindelijk de tweede nog maar gedaan die iets duurder was, dus weer zelfde stuk maar met grot. verderop ligt ander stuwmeer en bootjes en pad gaan niet verder.
pi_220925639
uiteindelijk voor die landen en ons kost het geen drol enzo. euros hebben we het over. maar als je daar bent dus. loop ff door na die eerste. daarna heb je de betere tour met bootje. 200m verder.
pi_220925648
goed dat was dag 1 voor ons en stuk verder opm al eigenlijk. zal nog wat over de rest posten later.
pi_220925672
tis ook beetje aardbeving in "63" en hoor ik van mij ma want ver voor mijn. tijd dat er daar dus veel weg was?

onze gids wist veel nog wel te vertellen over bouw stijl en waarom die beelden en etc, tis niet land geschiedenis wat ze daar deden.

Maar dingen maken waarom toerisme kwam, nouja dat is gelukt iig.

en kan onwijs nerd klinken maar ik ben dan altijd beniweuwd. naar het om wat en hoe en waarom, zonder oordelen trouwens.
pi_220926025

[ Bericht 100% gewijzigd door kree op 31-05-2026 03:56:35 ]
pi_220926763
Hoi @kree leuk om je reisverslagen te lezen :D
pi_220926826
quote:
99s.gif Op zondag 31 mei 2026 08:18 schreef Vino_Tinto het volgende:
Hoi @:kree leuk om je reisverslagen te lezen :D
ik ga nog aanvullen. :) dit was pas eerste dagje. :P
moet fff foto zoeken ook want omdat ik met me ma en zusje was staan ze op een hoop. dus even aantal uitzoeken die ik hier gewoon kan posten zonder hun :)
pi_220927143
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:50 schreef Redefine het volgende:

[..]
Hebben jullie dan in Ohrid alleen de boulevard en de winkelstraat gezien?
nee joh complete oude stad wel en stukje van wat modernere.

maar min of meer aan die boulevard gelopen en locals gesproken. daardoor plan omgegooid beetje ipv helemaal oost door het land te rijden bbeetjen midden er doorheen en dan richting Krushevo en Bitola dus, dus door midden land eigenlijk ipv helemaal oost bocht te doen weer terug.nnn had wel gewild n. maar te kort tijd ervoor.

Wat had jij daar nog allemaal gezien?
pi_220927148
al met al is het te rijden in een week, maar we hebben niet perse de snelwegen gekozen. route had ik denk ergens gepost eerder, dat is wel denk de max wat kan in een week. of je moet echt snel door rijden.
  zondag 31 mei 2026 @ 10:24:41 #111
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220927591
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 09:25 schreef kree het volgende:

[..]
nee joh complete oude stad wel en stukje van wat modernere.

maar min of meer aan die boulevard gelopen en locals gesproken. daardoor plan omgegooid beetje ipv helemaal oost door het land te rijden bbeetjen midden er doorheen en dan richting Krushevo en Bitola dus, dus door midden land eigenlijk ipv helemaal oost bocht te doen weer terug.nnn had wel gewild n. maar te kort tijd ervoor.

Wat had jij daar nog allemaal gezien?
De complete oude stad is inclusief het fort (al hoef je niet per se naar binnen natuurlijk) en Kaneo :+ En vlakbij het fort ligt ook nog een andere mooie kerk. En ook nog het amfitheater etc.

Het meeste in Ohrid wel gezien, omdat het ook niet super groot is. Wel een leuke stad :)
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  zondag 31 mei 2026 @ 10:30:43 #112
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220927627
Opvallend in Ohrid vind ik overigens hoezeer het op Nederlandse toeristen gericht was. Paar pannenkoeken en poffertjes stands plus bij meerdere plekken Nederlandse teksten gezien (o.a. fietsen te huur). Nu is het meer van Ohrid binnen de regio wel de meest toeristische locatie. Maar de meeste Nederlanders zullen het niet eens kennen.

Ben zelf toen niet in Bitola en Krushevo geweest, aangezien mijn reis ook samen met Kosovo en Servië was. Alleen in Skopje (inclusief Matka canyon) en Ohrid (inclusief St. Naum) geweest.

Waren Bitola en Krushevo nog leuk/interessant?
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  zondag 31 mei 2026 @ 12:03:28 #113
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220928269
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 10:30 schreef Redefine het volgende:
Opvallend in Ohrid vind ik overigens hoezeer het op Nederlandse toeristen gericht was. Paar pannenkoeken en poffertjes stands plus bij meerdere plekken Nederlandse teksten gezien (o.a. fietsen te huur). Nu is het meer van Ohrid binnen de regio wel de meest toeristische locatie. Maar de meeste Nederlanders zullen het niet eens kennen.

In de jaren '80 kwamen er heel veel Nederlandse toeristen dankzij de boeken van A. den Doolaard, na de Joegoslavië-oorlog stortte het helemaal in en nu is het wel weer in opkomst maar nog lang niet op het niveau van de jaren '80. Ik vond het soms ook wel wat 'vergane glorie' overkomen met idd wat 'TUI-volk'.
Gourmetten of steengrillen?
  zondag 31 mei 2026 @ 14:46:54 #114
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220929085
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:03 schreef Silenus het volgende:

[..]
In de jaren '80 kwamen er heel veel Nederlandse toeristen dankzij de boeken van A. den Doolaard, na de Joegoslavië-oorlog stortte het helemaal in en nu is het wel weer in opkomst maar nog lang niet op het niveau van de jaren '80. Ik vond het soms ook wel wat 'vergane glorie' overkomen met idd wat 'TUI-volk'.
Ah dat verklaart het dan wel ja :)
pi_220936238
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 10:30 schreef Redefine het volgende:

Ben zelf toen niet in Bitola en Krushevo geweest, aangezien mijn reis ook samen met Kosovo en Servië was. Alleen in Skopje (inclusief Matka canyon) en Ohrid (inclusief St. Naum) geweest.

Waren Bitola en Krushevo nog leuk/interessant?
ja opzich wel hoewel Krushevo wel echt een bergdorpje is wat wss meer gericht is op wintersport. Niet een onwijs bruisend centrum dus daar.

Het is in alle opzichten leuk om dagje te blijven, maar ook niet meer dan dat.
Hoogte punt daar trouwens dat paragliden, we kwamen er tegen de avond aan toen trouwens via Prilep, waar we alleen gestopt zijn om even wat te eten (op zich is dat interessant om even rond te dwalen, maar niet genoeg tijd voor).

ohrid is wel wat meer toeristische en de tours die je met bootje kunt doen langs paar plaatsen en uiteindelijk uitkomen bij het klooster, nu hadden wij dat stukje gereden met de auto lans die dorpjes.

matka canyon heb ik nog mening over, het stelde toch iets teleur, hoewel het mooi is om te zien en met die bootjes die niet echt veel kosten.
Had er soort van meer van verwacht, het is nog steeds mooi, maar min of meer kom je dit soort kloven overal tegen in de balkan, zelfde idee beetje. Mooi maar Matka was niet Perce dan iets meer bijzonder. Heel erg toeristisch wel. dus als je beetje ongerept zoekt dan moet je daar niet zijn.
pi_220936242
Bitola heeft dan weer die oude markt enzo die je ook overal ziet in die dorpjes.
Wel leuke centrale straat. erg druk en dat was meer buiten het oude centrum.

Wel gezellige sfeer moet ik zeggen.

zeker te weten dat er meer mooie plekjes zijn ook daar, maar het ontbrak ons onderhand aan tijd omdat we nog door moesten naar Krushevo en dag erna terug richting Ohrid voor vlucht terug.

Weekje toch eigenlijk weer te kort. Maar ik wil er nog wel terug een keer.
Met name heeft mij enthousiast gemaakt dat paragliden en die cursus die ze aanbieden die niet al te duur is.
Hoorde 1000 euro incl accommodatie, opzich is dat de moeite waard. Want ik vond het onwijs gaaf.

Heb inmiddels go-pro filmpje gehad daarvan, zit nog even te twijfelen om hier te posten of niet :P
pi_220936278
Matka:

pi_220936289
paragliding raad ik aan, vond het echt geweldig :P
Vanuit Krushevo dus.

https://streamable.com/6yh43u
  Spellchecker maandag 1 juni 2026 @ 17:08:45 #119
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220936709
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:42 schreef kree het volgende:
Vanuit Krushevo dus.

Dat vind ik altijd zo gaaf om te zien!
pi_220936783
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:08 schreef maily het volgende:

[..]
Dat vind ik altijd zo gaaf om te zien!
Het leek ons goed idee om eens te doen, moet zeggen als je dan eenmaal ingesnoerd bent en dat je ff die berg af moet rennen, beetje knikkende beentjes had ik, toch wel spannend ff.

Maar nu eenmaal gedaan te hebben, niks om je zorgen over te maken. Vond dit het meest relaxte moment ooit. zo beetje zweven op de wind.
En waren ook Pro die dat deden daar, dus maakte me al snel geen zorgen meer.

Het lijkt mij onwijs leuk om cursus te doen van weekje daar. helemaal off-topic. maar mochten sommige van jullie dat leuk vinden, wellicht leuk om samen te boeken. :P
pi_220936840
ik heb nog een praktische tip over de Matka canyon.

Want je loopt zeg maar die kloof in vanaf de parkeer plaatsen (wat trouwens gratis parkeren is)

Vervolgens loop je die canyon in. na wat toeristen stalletjes waar je wat prullaria kunt kopen made in China.

negeer die vooral, dan kom je aan het begin eigenlijk waar het wandelpad begint die totaal gratis is. Het is wel ongeveer 8km lopen en je moet heen en terug dan.

Wij niet gedaan en eerste bootjes maar gepakt. wat 2 euro pp koste.

Oke die gaan heen en terug door de canyon. we wisten dat niet als je 100m verder loopt heb je een volgende die iets verder gaat en stap je nog uit bij een grot, wat leuk is om te zien trouwens, verder niet heel veel bijzonders.

maar mocht je daar eerste keer zijn, loop eerste boten verhuur voorbij en pak die tweede met die grot erbij :P
pi_220936846
twee keer boot ritje dus gedaan :P
tweede ook niet zo duur, iets meer maar geloof ook niet meer als 6-8 euro pp.
pi_220936885
het gaat weer eens helemaal niet chronologisch. maar denk dan moeten jullie maar vragen waar wat meer over willen weten.

Bitola foto:

pi_220936905
aanrader nog als tussen stop als je van Skopje terug gaat richting Ohrid.

opgravingen. dit ook kost 2 euro ofzo, en is zeg maar een site waar ze nog steeds aan het opgraven zijn.
Best een geschiedenis heeft het, ook die raad ik aan, niet als dag trip, maar als je er langs komt de moeite waard.

https://maps.app.goo.gl/Du38CkaMsoW9UCBr7

Moderator maandag 1 juni 2026 @ 17:44:05 #125
388664 crew  Dotteke
pi_220936928
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:42 schreef kree het volgende:
Vanuit Krushevo dus.

Leuk Kree, je hele verslag en de foto's mooi daar
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')