15 jaar geleden stond de kiloprijs van cocaïne in Nederland op ¤50.000. Deze prijs was het directe gevolg van aangescherpte controles met als gevolg dat er nieuwe smokkelroutes gevonden moesten worden voornamelijk via Afrika.quote:Op maandag 16 februari 2026 11:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Denk je nou werkelijk dat het opblazen van een paar bootjes uit Venezuela ook maar enigszins een deukje slaat in de internationale drugshandel?
De War on Drugs is al dik veertig jaar gaande, zonder succes. Het lijkt mij vooral zinnig om te op zoek te gaan naar alternatieve oplossingen. Meer aandacht voor preventie door adequate voorlichting en meer hulp voor mensen die verslaafd zijn geraakt.
Het is inmiddels duidelijk dat de aanbodkomt lastig is te bestrijden, dus doe je best om ervoor te zorgen dat de vraag afneemt.
Verder denk ik dat het voor de VS in dit stadium goed is dat de drukte aan de grens afneemt (om verdere polarisatie te voorkomen). Tevens prima om criminele illegalen uit te zetten (dat gebeurde overigens al), maar ook hiervan moet je het effect vooral niet overdreven. Je trapt net iets te makkelijk in de opzichtige propaganda van de Trump-regering.
VOORlichting.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:09 schreef Chivaz het volgende:
Deze mensen ga je ook niet met voorlichting helpen want deze mensen vinden het prima om zo te leven want ze leven alleen maar voor de volgende hit van de pijp.
Oja, bedrijven moeten gewoon weer ouderwets de lucht mogen vervuilen en overal asbest in stoppen, maar nu ineens gaat het om 'hoe slecht het voor je is'.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:13 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Zou er nog iemand op de wereld zijn die niet weet dat drugs slecht voor je is?
De prijs van een gram coke ligt al dik 15 jaar rond de 50/60 euro. Gebruik is nog altijd wijdverspreid en er blijft voldoende binnenkomen.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:09 schreef Chivaz het volgende:
[..]
15 jaar geleden stond de kiloprijs van cocaïne in Nederland op ¤50.000. Deze prijs was het directe gevolg van aangescherpte controles met als gevolg dat er nieuwe smokkelroutes gevonden moesten worden voornamelijk via Afrika.
Nu kun je met cocaïne natuurlijk relatief makkelijk mensen bedonderen zelfs als ze het roken maar uiteindelijk gaat door schaarste de prijs omhoog.
Een hoop recreatieve gebruikers die hypothetisch een bedrag van ¤100 betalen ipv ¤50 voor 0,6 zullen wellicht twee keer gaan nadenken om die troep te gebruiken.
De verstokte junks die zullen inderdaad wel blijven gebruiken ondanks de prijs. Het is voor hen slechts een incentive om meer te stelen en mensen te bedonderen.
Deze mensen ga je ook niet met voorlichting helpen want deze mensen vinden het prima om zo te leven want ze leven alleen maar voor de volgende hit van de pijp.
In dat licht vind ik een werkkamp waar deze mensen gedwongen worden om af te kicken gekoppeld aan arbeid een prima plan.
Het is veruit de meest humane optie als je alle factoren meetelt. Het is in principe wat Singapore doet alleen sluit Singapore een junk op voor minimaal een jaar.
En kunnen alcoholverslaafden ook junk zijn en waar ligt de grens?quote:Op maandag 16 februari 2026 12:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De prijs van een gram coke ligt al dik 15 jaar rond de 50/60 euro. Gebruik is nog altijd wijdverspreid en er blijft voldoende binnenkomen.
Wanneer is iemand een junk en wanneer sluit je iemand op? Alleen als iemand ongewild op straat hangt? Want dat is geen oplossing voor een maatschappelijk probleem, maar symptoombestrijding. Je wilt juist de mensen achter de voordeur helpen, en daarvoor moet je inzetten op zowel preventie als hulp bij het stoppen.
Nee, man. Als jij eruit ziet alsof je wel eens drugs zou kunnen gebruiken of je hebt ooit in de afgelopen 40 jaar aan drugs gedacht, dan mag men jou procesloos oppakken en stokslagen toedienen. Want dan gaat het ineens worden: 'want al het drugsgebruik is slecht', net als 'alle illegalen zijn crimineel'. Wel ook dwingen om te werken, want anders hebben ze geen tijd om over hunzelf na te denken.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De prijs van een gram coke ligt al dik 15 jaar rond de 50/60 euro. Gebruik is nog altijd wijdverspreid en er blijft voldoende binnenkomen.
Wanneer is iemand een junk en wanneer sluit je iemand op? Alleen als iemand ongewild op straat hangt? Want dat is geen oplossing voor een maatschappelijk probleem, maar symptoombestrijding. Je wilt juist de mensen achter de voordeur helpen, en daarvoor moet je inzetten op zowel preventie als hulp bij het stoppen.
Alcohol is in feite nog een veel groter maatschappelijk probleem, maar dat even terzijde.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:22 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En kunnen alcoholverslaafden ook junk zijn en waar ligt de grens?
Singapore sluit junks niet op in werkkampen.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:09 schreef Chivaz het volgende:
[..]
15 jaar geleden stond de kiloprijs van cocaïne in Nederland op ¤50.000. Deze prijs was het directe gevolg van aangescherpte controles met als gevolg dat er nieuwe smokkelroutes gevonden moesten worden voornamelijk via Afrika.
Nu kun je met cocaïne natuurlijk relatief makkelijk mensen bedonderen zelfs als ze het roken maar uiteindelijk gaat door schaarste de prijs omhoog.
Een hoop recreatieve gebruikers die hypothetisch een bedrag van ¤100 betalen ipv ¤50 voor 0,6 zullen wellicht twee keer gaan nadenken om die troep te gebruiken.
De verstokte junks die zullen inderdaad wel blijven gebruiken ondanks de prijs. Het is voor hen slechts een incentive om meer te stelen en mensen te bedonderen.
In dat licht vind ik een werkkamp waar deze mensen gedwongen worden om af te kicken gekoppeld aan arbeid een prima plan.
Het is veruit de meest humane optie als je alle factoren meetelt. Het is in principe wat Singapore doet alleen sluit Singapore een junk op voor minimaal een jaar.
Sterke drank en rauw vlees uit de knuist eten, je bent toch een man?quote:Op maandag 16 februari 2026 12:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Alcohol is in feite nog een veel groter maatschappelijk probleem, maar dat even terzijde.
Verre van, je “gram” is in werkelijkheid 0.6 of 0.8 en als je pech hebt is die ook nog eens versneden. Dus effectief heb je ¤50 betaald voor 0,3 of 0,4. Jouw dealer die ¤60 rekent zal wel relatief eerlijk zijn en nauwelijks versnijden al durf ik nog steeds te wedden dat je nooit een gram hebt gekregen.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ben ik met je eens dat preventie zeker noodzakelijk is, er zijn in de VS dan ook talloze campagnes gericht op preventie. Maar het echte probleem zijn de junks, de mensen die leven voor de volgende hit en die in staat zijn om hun eigen moeder te verkopen om die volgende hit te bemachtigen.quote:Wanneer is iemand een junk en wanneer sluit je iemand op? Alleen als iemand ongewild op straat hangt? Want dat is geen oplossing voor een maatschappelijk probleem, maar symptoombestrijding. Je wilt juist de mensen achter de voordeur helpen, en daarvoor moet je inzetten op zowel preventie als hulp bij het stoppen.
Ben dol op vlees, maar alcohol heb ik in het verleden iets te enthousiast genuttigd. Sinds 3,5 jaar ben ik volledig gestopt. Beste beslissing van m'n leven.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:28 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Sterke drank en rauw vlees uit de knuist eten, je bent toch een man?
MAHA!
Weet ik veel hoeveel onderzoeken die de complexe materie van het afkicken hebben blootgelegd, maar stokslagen overstijgen uiteraard elk onderzoek. Ik zeg, overal toepassen. Jij wil niet naar school? Stokslagen en kijk eens wat een plezier dat kind nu heeft op school. Auto verkeerd geparkeerd? Stokslagen! Inbreken bij het Capitool en proberen een vice president op te hangen? Pardon! Verslaafd aan SM? Stokslagen!quote:Op maandag 16 februari 2026 12:28 schreef xpompompomx het volgende:
Junks stokslagen geven in de hoop dat ze drugs opgeven is hetzelfde als landen bombarderen om deze democratisch te maken.
Wel een erg Amerikaanse "oplossing", dat dan weer wel.
Je begint met speed, daarna leg je met vrienden wat geld voor bij elkaar voor 2 of 3 gram. Zo blijft het betaalbaar, zeker als je het alleen in het weekend doet en je de kroeg skipt.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:31 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Verre van, je “gram” is in werkelijkheid 0.6 of 0.8 en als je pech hebt is die ook nog eens versneden. Dus effectief heb je ¤50 betaald voor 0,3 of 0,4. Jouw dealer die ¤60 rekent zal wel relatief eerlijk zijn en nauwelijks versnijden al durf ik nog steeds te wedden dat je nooit een gram hebt gekregen.
Dat gezegd hebbende, jij bent iemand met een goede baan die zoiets makkelijk kan veroorloven. De beginnende gebruiker zal wellicht afgeschrikt worden door de prijs. ¤60 is voor een jongere best een aanslag op de portemonnee waardoor de drempel wel hoger word om daadwerkelijk iets te pakken. Nu zijn er natuurlijk goedkopere alternatieven zoals speed en helaas is Nederland een narcostaat als het gaat om synthetische drugs.
Je hebt ook gewoon opvangcentra waar je ze kunt onderbrengen en kunt helpen afkicken. Waarom in vredesnaam werkkampen?quote:Ben ik met je eens dat preventie zeker noodzakelijk is, er zijn in de VS dan ook talloze campagnes gericht op preventie. Maar het echte probleem zijn de junks, de mensen die leven voor de volgende hit en die in staat zijn om hun eigen moeder te verkopen om die volgende hit te bemachtigen.
We hebben ze allemaal wel eens gezien op straat bedelend om een paar euro voor de “daklozenopvang” of omdat ze even moeten bellen etc etc. Die mensen moet je van straat halen en tegen zichzelf in bescherming nemen door ze te dwingen af te kicken. Een werkkamp waar ze dan te werk worden gesteld is een prima oplossing.
Door stokslagen of iets anders?quote:Op maandag 16 februari 2026 12:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ben dol op vlees, maar alcohol heb ik in het verleden iets te enthousiast genuttigd. Sinds 3,5 jaar ben ik volledig gestopt. Beste beslissing van m'n leven.
True, maar sociaal geaccepteerd dus sluit men de ogen voor de problemen die alcohol met zich meebrengt.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Alcohol is in feite nog een veel groter maatschappelijk probleem, maar dat even terzijde.
Mensen die langer dan een half uur in een bar rondhangen maar ook stokslagen geven?quote:Op maandag 16 februari 2026 12:37 schreef Chivaz het volgende:
[..]
True, maar sociaal geaccepteerd dus sluit men de ogen voor de problemen die alcohol met zich meebrengt.
Net zoals coke gebruik bij de welgestelde cliënten ook sociaal geaccepteerd is maar paupers die moeten we dan wel keihard aanpakken.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:37 schreef Chivaz het volgende:
[..]
True, maar sociaal geaccepteerd dus sluit men de ogen voor de problemen die alcohol met zich meebrengt.
Maar dat brengt geen voldaan gevoel bij de liefhebbers vam middeleeuwse straffen én mensen helpen is woke.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
Je hebt ook gewoon opvangcentra waar je ze kunt onderbrengen en kunt helpen afkicken. Waarom in vredesnaam werkkampen?
Omdat ik vind dat je iets mag terugdoen voor de maatschappij. Ik heb het hier overigens niet over de gebruiker die zijn eigen verslaving bekostigd maar over figuren die dakloos op straat leven voor de volgende hit. Opvangcentra bieden structuur op een “positieve” manier. Er is geen afschrikwekkend effect op junks, die praten die mensen naar de mond en gaan vervolgens hun gang weer zodra ze de kans krijgen. Opsluiten voor een jaar zoals Singapore doet of een werkkamp heeft een afschrikwekkend effect waardoor het afkicken in combinatie met arbeid hopelijk die junks laat nadenken over hun leven.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je begint met speed, daarna leg je met vrienden wat geld voor bij elkaar voor 2 of 3 gram. Zo blijft het betaalbaar, zeker als je het alleen in het weekend doet en je de kroeg skipt.
Heb het allemaal van dichtbij gezien. Instappen is makkelijk, er vanaf komen is lastiger. En het spul is overal te krijgen. Ga een weekendje weg en binnen no time heb je een dealer gevonden (als je ernaar op zoek bent).
En ja, spreek uit ervaring (ben inmiddels gestopt).
[..]
Je hebt ook gewoon opvangcentra waar je ze kunt onderbrengen en kunt helpen afkicken. Waarom in vredesnaam werkkampen?
Wat is denk je de reden dat veel mensen (inclusief veel veteranen) op straat leven in de VS? Denk je dat dat probleem oplossen misschien zinvoller is?quote:Op maandag 16 februari 2026 12:43 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Omdat ik vind dat je iets mag terugdoen voor de maatschappij. Ik heb het hier overigens niet over de gebruiker die zijn eigen verslaving bekostigd maar over figuren die dakloos op straat leven voor de volgende hit. Opvangcentra bieden structuur op een “positieve” manier. Er is geen afschrikwekkend effect op junks, die praten die mensen naar de mond en gaan vervolgens hun gang weer zodra ze de kans krijgen. Opsluiten voor een jaar zoals Singapore doet of een werkkamp heeft een afschrikwekkend effect waardoor het afkicken in combinatie met arbeid hopelijk die junks laat nadenken over hun leven.
Ik heb het helaas vaak mis zien gaan met mensen die naar een kliniek gingen om af te kicken. Ze zijn teveel bezig met zichzelf in plaats van actief bezig te zijn voor de maatschappij wat weer introspectie als gevolg heeft.
Lol cokegebruik is helemaal niet sociaal geaccepteerd. Velen doen er alles aan om het te verbergen zelfs voor hun eigen vrouw. Ik kan je verhalen vertellen over de dingen die ik persoonlijk heb meegemaakt en wat ik heb gezien bij mensen.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals coke gebruik bij de welgestelde cliënten ook sociaal geaccepteerd is maar paupers die moeten we dan wel keihard aanpakken.
Anders zou ik hierboven ergens ook niet met percentages van ooit coke gebruik van boven de 20% kunnen aankomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |