Musk heeft niet eens genoeg geld om alle sociale huurwoningen te kopenquote:Op zondag 15 februari 2026 15:07 schreef epicbeardman het volgende:
Musk moet Nederland kopen en een nexit uitvoeren.
Koning Musk!
Nog niet, de EU staat alleen op het punt van in elkaar storten. Dus kan hij straks wss heel NL voor een schijntje kopen.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Musk heeft niet eens genoeg geld om alle sociale huurwoningen te kopen
Nederland is slechts een paradijs voor de mensen die voldoende inkomsten en tijd hebben om het eten en drinken thuis te laten bezorgen.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:00 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Altijd weer vermakelijk om te horen ja.
Zal wel lastig worden wat beters te vinden.
Nog steeds is Nederland een van de beste landen op de planeet om te vertoeven.
Tevens haar vloek, want verschrikkelijk veel kanslozen hebben ondertussen haar plek hier ook opgeëist.
Als het over stikstof van stront van honden gaat dan luisteren ze wel naar een advies van de RVS , maar met onhaalbare belastingheffing over vermogen op crypto niet als de RVS het negatief beoordeeltquote:Op zondag 15 februari 2026 15:16 schreef Goprolover het volgende:
Dus de raad van state en fiscus raden dit niet aan en toch wil men het er doorheen pushen? Vervolgens willen deze incompetent figuren over een periode van 3 jaar in totaal 15% meer salaris? Wat een grap
quote:De wet is ingewikkeld en duur.
De fiscus oordeelde al dat 'de complexiteit' de wet 'fout- en discussiegevoelig' maakt.
Ook de Raad van State oordeelde vernietigend.
Waarom voor de kinderen? Het Nederlandse onderwijssysteem is niet zo geweldig meer anno 2025. Ik zou Luxemburg op dat vlak wel willen aanraden voor publiek onderwijs. Buiten Europa is privéonderwijs normaal gezien beter als het Nederlandse.quote:Op zondag 15 februari 2026 14:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nog een paar jaar vanwege de kinderen. Daarna gaan we met de boot de wereld over. En waar we ons dan het prettigst voelen, daar blijven we plakken.
Maar wees gerust: met starlink aan boord hoeft niemand mijn bijdrage te missen.
Dit staat imo opnieuw op gespannen voet met Art 17 mensenrechten. Verliezen dienen direct afgetrokken te kunnen worden van de belastingen en niet middels eventueel toekomstige waardestijgingen. Die kunnen mogelijk nooit optreden (willekeur). De overheid wordt evenredig risiconemer en dient dan ook de consequenties daarvan te aanvaarden en die niet eenzijdig bij de belastingplichtige bezitter neer te leggen. In de VS kunnen de verliezen in rekening gebracht worden bij de fiscus. Die 'hadden' echter diepe zakken als de beurzen kelderden en konden de vervolgens de enorme tekorten dekken door treasuries te verkopen (staatsschuld sterk laten oplopen) vanwege de reserve status van de dollar.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:02 schreef michaelmoore het volgende:
Dat wordt een vermogensaanwasbelasting genoemd. Als aandelen of bezittingen in waarde dalen, dan kan een belastingplichtige dat compenseren met waardestijgingen in latere jaren.
de mogelijkheid bieden om kosten van inkomsten af te trekken
quote:Article 17 of the Universal Declaration of Human Rights (UDHR) enshrines the right to property as follows:
Everyone has the right to own property alone as well as in association with others. No one shall be arbitrarily deprived of his or her property.
Noem die goede kanten eens, voor de burger zijn er die iig niet. Alleen als je van een uitkering leeft.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:50 schreef timmmmm het volgende:
Ik denk dat we een situatie als met Musk, die puur omdat hij monsterlijk veel geld heeft het beleid bepaalde in de VS, te allen tijde moeten vermijden.
Als Musk je nieuwe belastingplan volslagen gestoord noemt, zitten er ook goede kanten aan
goede kanten zijn er zeker, voor de business van advocatuur en de belastingadviseurs , die gaan heel veel werk krijgenquote:Op zondag 15 februari 2026 15:50 schreef timmmmm het volgende:
Ik denk dat we een situatie als met Musk, die puur omdat hij monsterlijk veel geld heeft het beleid bepaalde in de VS, te allen tijde moeten vermijden.
Als Musk je nieuwe belastingplan volslagen gestoord noemt, zitten er ook goede kanten aan
De rijken worden niet getroffen door dit nieuwe stelsel. Het is juist de beleggende middenklasse die flink mag gaan inleveren. Waarschijnlijk dat de VVD er daarom niet zoveel moeite mee heeft.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:50 schreef timmmmm het volgende:
Thanks Rob Jetten! kan de overheid weer mooi gebruiken voor wat regenboog vlaggen en zebrapaden.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:24 schreef RotatoR het volgende:
[..]
De rijken worden niet getroffen door dit nieuwe stelsel. Het is juist de beleggende middenklasse die flink mag gaan inleveren. Waarschijnlijk dat de VVD er daarom niet zoveel moeite mee heeft.
Dit plaatje geeft mooi weer hoe destructief dit stelsel is voor de gewone belegger:
[ afbeelding ]
En hoe zit dit met verliezen dan? Mag je dat verrekenen met je fictieve winsten bijvoorbeeld?quote:Op zondag 15 februari 2026 16:24 schreef RotatoR het volgende:
[..]
De rijken worden niet getroffen door dit nieuwe stelsel. Het is juist de beleggende middenklasse die flink mag gaan inleveren. Waarschijnlijk dat de VVD er daarom niet zoveel moeite mee heeft.
Dit plaatje geeft mooi weer hoe destructief dit stelsel is voor de gewone belegger:
[ afbeelding ]
Alleen voorwaartse verliesverrekening. Je moet dus eerst winst maken om verlies te kunnen compenseren. In de oorspronkelijke plannen was wel een achterwaartse verliesverrekening opgenomen maar dat is eruit gehaald omdat de ICT van de Belastingdienst dat niet zou kunnen ondersteunen.quote:Op zondag 15 februari 2026 17:24 schreef Zwansen het volgende:
[..]
En hoe zit dit met verliezen dan? Mag je dat verrekenen met je fictieve winsten bijvoorbeeld?
quote:Ik besprak het box 3-plan op BNR.
Het is tragisch:
- Nederlanders zouden meer moeten beleggen
- Europa heeft meer risicokapitaal nodig
Wat doet onze regering?
Een box 3-plan dat ongerealiseerde, papieren winst belast.
(1) Een probleem voor illiquide beleggingen zoals aandelen in private bedrijven, aandelen in langlopende fondsen, goudstaven en beleggingskunst
(2) Een probleem voor volatiele beleggingen (= de meeste aandelen). Er zullen mensen failliet belast worden.
(3) Een veel hoger tarief dan internationaal gebruikelijke capital gains tax van rond de 20%.
(4) Raakt alleen de middenklasse, want iedereen met serieus vermogen vlucht naar box 2.
Een plan dat risico nemen straft en beleggen ontmoedigt.
Een plan dat bergen aan rechtszaken, vluchtroutes en dramatische verhalen zal voortbrengen.
Honderdduizenden onnodige uren aan fiscalisten, accountants, notarissen, adviseurs - die het toch al druk hebben.
Iedereen: “we moeten de regeldruk en complexiteit verminderen”
Nederland: “hier, meer regeldruk en complexiteit”
En waarom?
Padafhankelijkheid. We zijn hier door een onwaarschijnlijke reeks gebeurtenissen terecht gekomen, en nu durft de Tweede Kamer eigenlijk niet meer nee te zeggen.
Ongekend.
Toeslagen, Groningen, Stikstof, Vermogensaanwasbelasting.
https://x.com/bslagter/status/2016559190223851670
Bekijk deze YouTube-video
De "grap" is: deze belasting kost een belegger in dat voorbeeld 7 ton maar het levert de belastingdienst maar een fractie daarvan op.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:24 schreef RotatoR het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee want Musk is zo slechtquote:Op zondag 15 februari 2026 18:01 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik geef Musk niet graag/snel gelijk
Het is wel een interessante maatregel waarmee we opnieuw richting een feodaal stelsel gaan. Vermogensopbouw buiten box 2 wordt onmogelijk gemaakt waardoor het verschil tussen middenklasse (voor zover die nog langer kan bestaan) en de bovenklasse enorm toeneemt.quote:Op zondag 15 februari 2026 17:48 schreef RotatoR het volgende:
Deze uitleg van Bert Slagter bij BNR is wel redelijk goed:
[..]
Het is ook wel te verwachten dat deze maatregelen zorgen voor een kapitaalvlucht.quote:Op zondag 15 februari 2026 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De "grap" is: deze belasting kost een belegger in dat voorbeeld 7 ton maar het levert de belastingdienst maar een fractie daarvan op.
Hoe hoger de belasting nu, hoe lager de belastinginkomsten in de toekomst.
terwijl men de fiscale maatregelen van de VVD ongedaan moet maken , zoals de 30% uitgesteld loon sparen, die ging van 13,3% ineens naar 30% in 2023 , zogenaamd als noodzakelijk onderdeel van de WTP , terwijl het er niets mee te maken heeftquote:Op zondag 15 februari 2026 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De "grap" is: deze belasting kost een belegger in dat voorbeeld 7 ton maar het levert de belastingdienst maar een fractie daarvan op.
Hoe hoger de belasting nu, hoe lager de belastinginkomsten in de toekomst.
Als je denkt dat je principes belangrijkers zijn dan jouw kinderen, dan mis je een belangrijk principe…quote:
Ik ben gescheiden, dus ik kan ze niet zomaar meenemen. Anders was ik al lang weggeweest.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Waarom voor de kinderen? Het Nederlandse onderwijssysteem is niet zo geweldig meer anno 2025. Ik zou Luxemburg op dat vlak wel willen aanraden voor publiek onderwijs. Buiten Europa is privéonderwijs normaal gezien beter als het Nederlandse.
Indien deze specifieke belasting een probleem is zou België of Duitsland een oplossing kunnen zijn.quote:Op zondag 15 februari 2026 19:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben gescheiden, dus ik kan ze niet zomaar meenemen. Anders was ik al lang weggeweest.
Hier hoef je niet bijster intelligent voor te zijn om te begrijpen dat het een grote teringzooi wordt. Nog los van wat je er moreel van vindt.quote:Op zondag 15 februari 2026 18:45 schreef incel het volgende:
[..]
Nee want Musk is zo slechtMoet je eens zien wat de rijkste en meest intelligente mens op aarde allemaal wel niet zegt. Ook al heeft hij ervoor gezorgd dat elektrische auto's mainstream werden en ruimtevaart betaalbaar is wat een malle jongen is het toch ook he?
Als je nog naar Zwitserland wil verkassen dan moet je snel zijn, want de zwitsers ruiken onraad en gaan waarschijnlijk strikte maatregelen nemenquote:Op zondag 15 februari 2026 19:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Indien deze specifieke belasting een probleem is zou België of Duitsland een oplossing kunnen zijn.
waarom is toch mooi elektrisch rijden , ben jij daar tegen ,?quote:Op zondag 15 februari 2026 19:22 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Hier hoef je niet bijster intelligent voor te zijn om te begrijpen dat het een grote teringzooi wordt. Nog los van wat je er moreel van vindt.
Dan ook niet zo hoog van die toren blazen dat je NL gaat verlaten omdat het hier zo ruk is. Kinderen maken het niet minder ruk.quote:Op zondag 15 februari 2026 19:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je denkt dat je principes belangrijkers zijn dan jouw kinderen, dan mis je een belangrijk principe…
Heb je gedronken?quote:Op zondag 15 februari 2026 19:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waarom is toch mooi elektrisch rijden , ben jij daar tegen ,?
terwijl je die kan opladen met eigen zonnepanelen overdag
de belastingdienst hier maakt zich zelf knettergekquote:Op zondag 15 februari 2026 19:03 schreef Digi2 het volgende:
36% Steuer auf unrealisierte Gewinne? Niederlande macht ernst!
Bekijk deze YouTube-video
Eigen verantwoordelijkheid nemen en investeren wordt imo sterk ontmoedigd hierdoor. Steeds meer mensen zullen aan het staats-infuus komen te hangen, want voor de meesten van de bevolking is er niet eens langer een alternatief. Verhuizen naar het buitenland of het staats-infuus. Naar het buitenland vertrekken zag ik toch al als noodzaak, dit versterkt mijn overtuiging erin.quote:Op zondag 15 februari 2026 19:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de belastingdienst hier maakt zichzelf knettergek
Wat natuurlijk het doel is. Het is niet de bedoeling dat de burger zelf beslist wanneer deze stopt met werkenquote:Op zondag 15 februari 2026 16:24 schreef RotatoR het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:‘Nieuwe box 3-regels raken vooral kleine beleggers’
De langverwachte nieuwe box 3-regels zorgen voor onrust onder beleggers. Volgens Han Dieperink van Vermogensbeheerder Auréus zijn vooral kleine beleggers de dupe van het nieuwe stelsel. ‘Nu betaal je tot 59.000 euro geen belasting. Straks alleen nog de eerste 1.800 euro. Dat is nogal een slok op een borrel.’
Vanaf 2028 kent Nederland, als enige land ter wereld, een vermogensaanwasbelasting. In essentie betekent dit dat het rendement dat je hebt genoten wordt belast, nog voordat je het hebt gerealiseerd. Met andere woorden: je betaalt belasting ook als je het aandeel nog niet hebt verkocht.
Kapitaalvlucht
Beleggen voor een pensioen blijft volgens Dieperink fiscaal aantrekkelijk. En wanneer vermogen in een BV staat dan hoeft er pas belasting te worden betaald wanneer het rendement wordt gerealiseerd. In de praktijk is dit echter alleen een optie voor zeer vermogende mensen.
Dieperink noemt het een 'groot risico' dat er in Nederland minder belegd gaat worden door de nieuwe regels, of dat kapitaal de benen neemt. 'Mensen die hebben al drie keer belasting betaald en moeten dan nog een keer belasting betalen. Die gaan echt weg naar Dubai, Italië, Spanje, België of Zwitserland.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-tot-minder-beleggen
terwijl als iedereen het systeem van de vrije beroepen zou hebben , dus max jaarlijks 30% wegzetten over max 137.800 euro dan is je pensioenspaarpot ook echt jouw eigendomquote:Op zondag 15 februari 2026 20:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wat natuurlijk het doel is. Het is niet de bedoeling dat de burger zelf beslist wanneer deze stopt met werken
Wat je ziet is juist dat de overheid eigen verantwoordelijkheid wegneemt en sparen ontmoedigd.quote:Op zondag 15 februari 2026 20:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dus weg met de pensioenfondsen en iedereen zelf sparen
Je 'eigen' huis wordt een gevangenis, je mag er blijven wonen en niet op straat dakloos belanden als je maar tot minstens 70 jaar blijft doorwerken. Ondertussen wordt middels inflatie je koopkracht uitgehold zodat de fransen met 62 jaar van 'ons' pensioen kunnen genietenquote:Op zondag 15 februari 2026 20:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wat natuurlijk het doel is. Het is niet de bedoeling dat de burger zelf beslist wanneer deze stopt met werken
nou dat lijkt me nietquote:Op zondag 15 februari 2026 21:01 schreef Harmankardon het volgende:
Bizar trouwens hoeveel ‘experts’ niet eens doorhebben dat 1800 euro heffingsvrij rendement is en geen heffingsvrij vermogen.
quote:AI-overzicht
Het heffingsvrij vermogen in box 3 stijgt in 2026 naar ¤ 59.357 per persoon (¤ 118.714 voor fiscale partners), zo blijkt uit recente updates. Dit betekent dat u pas vermogensbelasting betaalt over het deel van uw vermogen (spaargeld en beleggingen) dat boven dit bedrag uitkomt.
Belangrijke punten voor 2026:
Stijging: Het vrijgestelde bedrag is hoger dan in 2025 (¤ 57.684 per persoon).
Fiscale partners: Bij fiscaal partnerschap mag u de heffingsvrije vermogens bij elkaar optellen.
maar hoe ze me gaan aanslaan is voor mij nog een raadselquote:De nieuwe rekensom vanaf 2028
Er geldt een vrijstelling op de winst van ¤1.800, waarna het tarief van 36% intreedt. Dit betekent, uitgaande van een historisch beursrendement van 9% dat je al vermogensbelasting gaat betalen bij een belegd vermogen vanaf ¤20.000.
Volgens mij is niemand er blij mee in Nederland maar de alternatieven waren ook niks.quote:Op zondag 15 februari 2026 19:05 schreef Vliegbaard het volgende:
Opvallend hoe men er zelfs in het buitenland mee bezig is maar in Nederland hoor ik er bijna niks over.
Gewoon belasten bij verkoop, maar dan krijgt de overheid nu geen centjes. Liever nu minder centjes, want dan kan het nu al in de begroting, dan later meer centjes. Dat is hoe de overheid rolt. Alternatieven genoeg, maar de trein rijdt al voordat de beslissingen officieel genomen zijn, waardoor men “niet anders kan” dan “schoorvoetend” instemmen. Dit gaat ze hopelijk fors in de staart bijten.quote:Op zondag 15 februari 2026 21:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens mij is niemand er blij mee in Nederland maar de alternatieven waren ook niks.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |