quote:
Het duurt nog jaren voordat uitbreiding van overvol stroomnet te merken is
De capaciteit van het stroomnet wordt in de komende tien jaar verdubbeld. Dat moet de capaciteitsproblemen oplossen die nu bijvoorbeeld de bouw van nieuwe woningen tegenhouden. Maar het duurt nog wel een paar jaar voordat het effect van die uitbreiding merkbaar wordt.
Nederland is de afgelopen jaren in hoog tempo verduurzaamd. Op de daken van een derde van alle woningen liggen zonnepanelen. Daarnaast zijn er op verschillende plekken grote windmolenparken aangelegd.
Maar daardoor zit in heel Nederland het stroomnet vol. Het gevolg daarvan is dat bijvoorbeeld nieuwe woningen niet op het stroomnet aangesloten kunnen worden. Daardoor loopt de oplossing van de woningcrisis vertraging op.
"De energietransitie is met al die zonnepanelen en windparken eenzijdig ingezet", concludeert hoogleraar duurzame energie Ronald Huisman van de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Er is daarbij te weinig gekeken naar andere effecten, zoals de gevolgen voor de capaciteit op het stroomnet."
Zo is er volgens de hoogleraar bij de plaatsing van zonnepanelen en aanleg van windparken onvoldoende nagedacht over energieopslag. Dat geldt ook voor het in balans brengen van de vraag en het aanbod. Huisman: "De eenzijdigheid waarmee de energietransitie is ingezet, verklaart deels waardoor we nu verrast zijn door capaciteitsproblemen op het stroomnet."
De uitbreiding van de capaciteit van het stroomnet komt nu op gang. Netbeheerder TenneT investeert tussen 2025 en 2035 naar verwachting een astronomisch bedrag van 111 miljard euro in het hoogspanningsnet.
quote:Op donderdag 12 februari 2026 23:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar wie gaat er nu zijn elektrische auto om 17:30 niet inpluggen en het inductiefornuis niet aanzetten om eten te koken? Andere mensen?
https://nos.nl/artikel/26(...)teit-op-piekmomentenquote:Huishoudens betalen vanaf 2028 meer voor elektriciteit op piekmomenten
Huishoudens gaan vanaf 2028 op piekmomenten meer betalen voor het gebruik van het stroomnet. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt bekendgemaakt in het rapport Focus Op Energie, dat jaarlijks verschijnt. Later dit jaar gaat de ACM vaststellen hoe de kosten voor het gebruik van het energienetwerk worden berekend.
Volgens de ACM is de maatregel nodig omdat het stroomnet vanaf de namiddag tot rond 21.00 uur overvol is. Het is nog niet bekend hoe de maatregel er precies uit gaat zien.
Gisteren werd bekend dat het stroomnet dermate vol is dat er na de zomer mogelijk geen nieuwe contracten voor stroomaansluitingen worden afgegeven voor huizen in Midden-Nederland. De netbeheerders zeggen dat dat te maken heeft met lange procedures voor het hoogspanningsstation in Breukelen en de aanleg van een nieuw hoogspanningsstation in Utrecht-Noord.
De overheid probeert mensen er al toe te bewegen om op drukke momenten minder stroom te gebruiken. Zo worden burgers erop gewezen dat ze hun elektrische auto beter kunnen opladen buiten de spits en dat ze "energieslurpers", zoals een oude vriezer, beter kunnen vervangen door een energiezuiniger model. Maar die adviezen hebben onvoldoende effect, concluderen netbeheerders.
Wassen buiten de spits
Door de kosten op dit soort momenten te verhogen, zouden mensen een duwtje in de rug krijgen om vooral op rustigere momenten stroom te gebruiken. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld minder geld betalen als de wasmachine buiten de piekuren draait, of als ze hun elektrische auto niet meteen opladen na thuiskomst van het werk.
Dacht hetzelfde toen ik het in de auto op radio hoorde.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:20 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)teit-op-piekmomenten
Geen panelen, mogen alle kosten betalen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:
Lekker makkelijk, huishoudens zijn maar verantwoordelijk voor 22% van het stroomverbruik in Nederland maar betalen wel de hoofdprijs.
Vervolgens worden we verplicht om o.a. te verwarmen, te koken en te rijden op stroom en moeten we daar vervolgens de hoofdprijs voor betalen.
Maar laten het gooien op een wasje draaien want dat is het probleem.
De ACM laat hier zich vooral voor het karretje spannen van falende netbeheerders en bedrijven.
Maar dit gaat om het piekverbruik en daar zijn huishoudens wel meer voor verantwoordelijk, aangezien we met z'n allen om 17-18u thuiskomen en dan van alles inschakelen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:
Lekker makkelijk, huishoudens zijn maar verantwoordelijk voor 22% van het stroomverbruik in Nederland maar betalen wel de hoofdprijs.
Wie verplicht je om te verwarmen, te koken en te rijden op stroom?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:
Vervolgens worden we verplicht om o.a. te verwarmen, te koken en te rijden op stroom en moeten we daar vervolgens de hoofdprijs voor betalen.
Maar laten het gooien op een wasje draaien want dat is het probleem.
De ACM laat hier zich vooral voor het karretje spannen van falende netbeheerders en bedrijven.
Ja in het vorige deel had ik het er al over, ik denk dat zeker een hoop mensen die thuis laden dit moment zullen mijden. Dus ik denk wel dat het wat gaat helpen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dacht hetzelfde toen ik het in de auto op radio hoorde.
Denk dat dat inderdaad wel is wat er gaat gebeuren: hogere kWh prijzen in de piekuren.
En de Google en Metaservers moeten wel kunnen blijven draaien natuurlijk.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dit gaat om het piekverbruik en daar zijn huishoudens wel meer voor verantwoordelijk, aangezien we met z'n allen om 17-18u thuiskomen en dan van alles inschakelen.
Alsof een wasmachine hierin het verschil maakt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dit gaat om het piekverbruik en daar zijn huishoudens wel meer voor verantwoordelijk, aangezien we met z'n allen om 17-18u thuiskomen en dan van alles inschakelen.
Dat is nu juist net het punt. Daarin is best veel te kiezen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Kickinalfa het volgende:
Daarnaast heb je voor de bulk van het gebruik (koken/verwarmen) helemaal geen keuze.
1 niet uiteraard. Maar alles bij elkaar maakt dat natuurlijk wel veel verschil. Het is nou niet alsof het idee van een financiële prikkel heel raar is…quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Alsof een wasmachine hierin het verschil maakt.
Die gaan ook wel meer betalen maar hebben niet echt een piekverbruik.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En de Google en Metaservers moeten wel kunnen blijven draaien natuurlijk.
Je je kunt tot 21:00 s avonds in een koud en donker huis wachten tot 22:00 voor je warme eten klaar is. Maar geen entertainment wat stroom gebruikt in die periode gebruiken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is nu juist net het punt. Daarin is best veel te kiezen.
Bij mij thuis vangen de accu's dat volledig op, dus ik kan gewoon om 17:00 de piepers op de inductiekooplaat zetten en de EV inpluggen zonder dat het net daar ook maar iets van merkt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Alsof een wasmachine hierin het verschil maakt.
Daarnaast heb je voor de bulk van het gebruik (koken/verwarmen) helemaal geen keuze. Maar misschien kun jij voortaan om 21:00 je avondeten maken en tot die tijd onder een kleedje gaan zitten in een koud huis?
Uiteindelijk zal het duurder worden, zo werkt dat helaas.quote:Ze kunnen het ook omdraaien (namelijk een lager tarief s middags, of bedrijven extra laten betalen vanaf 16:00, of zorgen voor snellere verzwaring van het net) maar nee we kiezen hier om extra geld op te halen bij huishoudens die geen kant op kunnen.
Ja en daarom kiezen we ervoor om de groep die het minste verbruikt te belasten op het moment dat ze nergens heen kunnen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die gaan ook wel meer betalen maar hebben niet echt een piekverbruik.
Die slurpen gewoon de hele dag door (iets meer als er vraag is).
Maakt niet uit. Het stroomnet is al decennia verwaarloosd om adequaat mee te kunnen groeien met de behoeften van de bevolking. Dan zijn dat soort megalomane bedrijven wel het laatste wat je toe moet laten op je toch al overvolle net.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die gaan ook wel meer betalen maar hebben niet echt een piekverbruik.
Die slurpen gewoon de hele dag door (iets meer als er vraag is).
"Het net" heeft meerdere problemen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Het stroomnet is al decennia verwaarloosd om adequaat mee te kunnen groeien met de behoeften van de bevolking. Dan zijn dat soort megalomane bedrijven wel het laatste wat je toe moet laten op je toch al overvolle net.
Ik denk dat het duurder maken van bepaalde tijden wel slim is. Want op dit moment is een thuisbatterij financieel nog niet interessant, maar als er duurdere tijdslots komen kun je in theorie meer geld met de batterijen besparen. + de prijs per kwh voor een batterij zal wel omlaag gaanquote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij mij thuis vangen de accu's dat volledig op, dus ik kan gewoon om 17:00 de piepers op de inductiekooplaat zetten en de EV inpluggen zonder dat het net daar ook maar iets van merkt.
[ afbeelding ]
En bij mijn moeder vangen de accu's dat ook op (tot 3.600Watt, daarboven komt uit het net).
[ afbeelding ]
[..]
Uiteindelijk zal het duurder worden, zo werkt dat helaas.
Dus kun je daar beginnen. En dan de rest van de lijst afwerken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Het net" heeft meerdere problemen.
Het klopt dat een datacenter niet meehelpt
Die batterijen zoals bij m'n moeder staan zijn nog vrij duur (HomeWizard, wel Nederlands bedrijf met eigen support) maar als je de Marstek Venus versies hebt met 5kWh opslag, dan ben je nog maar ~¤1.100 per stuk kwijt, ofwel ¤220 per kWh. Ik weet nog dat een 7kWh thuisaccu eind 2019 rond de ¤8.000 zat.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:14 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik denk dat het duurder maken van bepaalde tijden wel slim is. Want op dit moment is een thuisbatterij financieel nog niet interessant, maar als er duurdere tijdslots komen kun je in theorie meer geld met de batterijen besparen. + de prijs per kwh voor een batterij zal wel omlaag gaan
Ik denk wel dat dat een setup is die voor de meeste huishoudens niet haalbaar is.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij mij thuis vangen de accu's dat volledig op, dus ik kan gewoon om 17:00 de piepers op de inductiekooplaat zetten en de EV inpluggen zonder dat het net daar ook maar iets van merkt.
[ afbeelding ]
En bij mijn moeder vangen de accu's dat ook op (tot 3.600Watt, daarboven komt uit het net).
[ afbeelding ]
[..]
Het is hobby voor mezelf, vind het leuk om te pionieren en te zien wat eventuele valkuilen zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:18 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk wel dat dat een setup is die voor de meeste huishoudens niet haalbaar is.
Ik heb er zelf ook weleens over nagedacht maar de investering is zo groot tov de potentiële terugverdientijd.
Je kunt ook van 12 tot 8 werken. Lekker uitslapen en de spits mijdenquote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:06 schreef Kickinalfa het volgende:
je kunt tot 21:00 s avonds in een koud en donker huis wachten tot 22:00 voor je warme eten klaar is. Maar geen entertainment wat stroom gebruikt in die periode gebruiken.
Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om dat nu ook te kunnen?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
Het is ook een heel erg lokaal probleem. Wat mij betreft hebben die datacenters ook geen voorrang in Nederland, maar het is natuurlijk niet zo dat we in Brabant ineens wel een nieuwe wijk aan kunnen sluiten, als we het datacenter bij Lelystad niet bouwen. Dan kunnen we hoogstens meer woningen bouwen precies daar in Lelystad (en in Lelystad moeten wonen willen we ook niemand aan doen toch?)quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het klopt dat een datacenter niet meehelpt maar voor het gebrekkige laagspanningsnet (en al dan niet de wijktransformator) in jouw of mijn wijk heeft dat geen invloed. Daar gaat het om de EV's en kookplaten die om 17:00 aangezet worden of de zonnepanelen die om 13:00 pieken zodat de netspanning boven de 253 volt uit komt.
In principe geen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om dat nu ook te kunnen?
Maar, waarom zou de regering moeten zorgen voor de beschikbaarheid van energie? Dat kost bergen geld, die ze ook aan bedrijven en aandeelhouders zouden kunnen geven!quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het klopt dat een datacenter niet meehelpt maar voor het gebrekkige laagspanningsnet (en al dan niet de wijktransformator) in jouw of mijn wijk heeft dat geen invloed. Daar gaat het om de EV's en kookplaten die om 17:00 aangezet worden of de zonnepanelen die om 13:00 pieken zodat de netspanning boven de 253 volt uit komt.
Zoals mensen vroeger goede sier maakten met hun PC specs, doen ze dat nu blijkbaar met de capaciteit van hun thuisaccu's.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die batterijen zoals bij m'n moeder staan zijn nog vrij duur (HomeWizard, wel Nederlands bedrijf met eigen support) maar als je de Marstek Venus versies hebt met 5kWh opslag, dan ben je nog maar ~¤1.100 per stuk kwijt, ofwel ¤220 per kWh. Ik weet nog dat een 7kWh thuisaccu eind 2019 rond de ¤8.000 zat.
Je hebt alleen een vrij stopcontact en een P1 meter nodig.
Wil je er meer dan 1 bundelen of vermogen vrijgeven dan zou ik wel een echte groep maken zoals ik ook bij m'n moeder heb gedaan, daar zit maar 1 stopcontact op die ene groep.
Een vaste installatie (zoas ik zelf heb) kan natuurlijk ook, als je dat goed aanlegt kan je zelfs "off-grid" bij stroomuitval nog doordraaien en direct bijladen op panelen.
Heb je een weekaanbieding stropoppen op de kop getikt?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar, waarom zou de regering moeten zorgen voor de beschikbaarheid van energie? Dat kost bergen geld, die ze ook aan bedrijven en aandeelhouders zouden kunnen geven!
Het is allemaal een grote, sociale en linkse hobby, waar we gewoon van af moeten. Burgers wekken hun eigen energie maar op. Dan is iedereen blij
Of thuis werken. dan hoef je je EV niet om 18:00 op te laden, en je kan overdag de was doen en alvast de lasagne maken. Dan hoeven in de avond eigenlijk alleen nog de lampen aan.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kunt ook van 12 tot 8 werken. Lekker uitslapen en de spits mijden
Ja, jij verkoopt gewoon een bitcoin. Maar de meeste andere mensen moeten bij de bank of de regering aankloppen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is hobby voor mezelf, vind het leuk om te pionieren en te zien wat eventuele valkuilen zijn.
Maar het werkt eigenlijk bijzonder goed.
Het belangrijkste is een lage aanschafprijs, hoe goedkoper hoe korter je terugverdientijd.
Als je weinig stroom verbruikt is de terugverdientijd ook langer en wss niet interessant, het is vooral efficiënt als je veel piekgebruikers hebt of een hoog standby gebruik.
Heb hier bijvoorbeeld 2 aquaria, een paar folding@home computers die 24/7 draaien, 2x NAS, etc.
In de zomer nog een paar airco's.
Dat neemt wel wat en dan heb je al een mooie "basisload" die me in de zomer helemaal niets kost, afgezien van de afschrijvingskosten van panelen en accu's.
Of 's avonds, dan kun je thuis je auto opladen. Of gewoon thuiswerken, dan kun je die auto ook gebruiken als dure backupaccu.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kunt ook van 12 tot 8 werken. Lekker uitslapen en de spits mijden
Ik denk dat er veel mensen zijn die geen 5kWh thuisbatterij kunnen betalen maar niet "de meeste mensen".quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De meeste andere mensen moeten bij de bank of de regering aankloppen.
Behalve als Greenpeace en Extinction Rebellion hun rechtszaken winnen die eisen dat we alle fossiele brandstofcentrales nu direct uitzetten?quote:
Ben je aan de drank tegenwoordig? Je argumenten waren ooit echt een stuk sterker en meer onderbouwd.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Behalve als Greenpeace en Extinction Rebellion hun rechtszaken winnen die eisen dat we alle fossiele brandstofcentrales nu direct uitzetten?
Het is je hobby en je draagt het uit? Iedereen zou hetzelfde moeten doen? Ongeacht of ze daar ook de ruimte en het geld voor hebben?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb je een weekaanbieding stropoppen op de kop getikt?
Je bedoelt, iedereen onder modaal? De halve bevolking, dus? Die afhankelijk zijn van subsidies en toeslagen om rond te kunnen komen?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat er veel mensen zijn die geen 5kWh thuisbatterij kunnen betalen maar niet "de meeste mensen".
"De meeste mensen" hebben best een aardig inkomen maar veel mensen ook niet, die zullen wel eerder de dupe zijn.
Ja, dingen voorrekenen is veel werk en wordt straal genegeerd, dus waar doe ik de moeite voor?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ben je aan de drank tegenwoordig? Je argumenten waren ooit echt een stuk sterker en meer onderbouwd.
Dit slaat nergens op.
Nee niet iedereen hoeft dit te doen. Als genoeg mensen genoeg accucapaciteit hebben staan om de Duck-curve glad te trekken, dan hoeven andere huishoudens helemaal niks te doen. Die kunnen dan meeprofiteren van het gestabiliseerde net.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is je hobby en je draagt het uit? Iedereen zou hetzelfde moeten doen? Ongeacht of ze daar ook de ruimte en het geld voor hebben?
Dat doen die mensen in feite al. Mensen die zoals de verse prins accu's neerzetten stabiliseren het stroomnet. Ze laden de accu's vol als er te veel stroom is/de prijs laag is, en leveren stroom terug als er te weinig is/als de prijs hoog is. En mensen zoals jij, die naar eigen zeggen dat niet kunnen of willen betalen, die profiteren daarvan, want die kunnen gewoon gebruik maken van stroom uit het stopcontact, zonder zonnepanelen of accu's te kopen.quote:En ja, anders moeten de zelfvoorzienende mensen straks meebetalen aan de energievoorziening van de sukkels die gewoon fossiele energie verbruiken!
quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:54 schreef knoopie het volgende:
Of thuis werken. dan hoef je je EV niet om 18:00 op te laden, en je kan overdag de was doen en alvast de lasagne maken. Dan hoeven in de avond eigenlijk alleen nog de lampen aan.
Mijn enige thuiswerk is de administratie. Voor de rest lekker op padquote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
Of 's avonds, dan kun je thuis je auto opladen. Of gewoon thuiswerken, dan kun je die auto ook gebruiken als dure backupaccu.
Maar, ik dacht dat de teruglevering van de zonnepanelen 1 van de belangrijkste oorzaken was van de instabiliteit van het stroomnet?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nee niet iedereen hoeft dit te doen. Als genoeg mensen genoeg accucapaciteit hebben staan om de Duck-curve glad te trekken, dan hoeven andere huishoudens helemaal niks te doen. Die kunnen dan meeprofiteren van het gestabiliseerde net.
[..]
Dat doen die mensen in feite al. Mensen die zoals de verse prins accu's neerzetten stabiliseren het stroomnet. Ze laden de accu's vol als er te veel stroom is/de prijs laag is, en leveren stroom terug als er te weinig is/als de prijs hoog is. En mensen zoals jij, die naar eigen zeggen dat niet kunnen of willen betalen, die profiteren daarvan, want die kunnen gewoon gebruik maken van stroom uit het stopcontact, zonder zonnepanelen of accu's te kopen.
Dit topic gaat niet over het sluiten van fossiele brandstofcentrales en over het aanwezig zijn van genoeg capaciteit in de centrales. (of greenpeace/ exctinction rebellion) Dus probeer dat niet elke keer aan de haren er bij te trekken.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar, ik dacht dat de teruglevering van de zonnepanelen 1 van de belangrijkste oorzaken was van de instabiliteit van het stroomnet?
We moeten dan een onderscheid maken tussen het hoogspanningsnet, dat er voor moet zorgen dat er altijd genoeg stroom wordt geleverd aan de verdeelstations, ongeacht of het hard waait of de zon schijnt, en de leidingen in de straat die de wisseling tussen wel of geen forse teruglevering niet aankunnen, omdat dan het spanningsverschil te groot is.
Waar zit jij dan met je zonnepanelen en thuisaccu?
Het is slechts een minderheid die accu's aanschaft omdat het economisch niet rendabel is om daarmee te verdienen aan dagverschillen. Zij die het wel aanschaffen proberen te verdienen aan de onbalansmarkt die het gevolg is van verschil tussen ingeschatte en werkelijke afname/teruggave. Die winsten worden minder naarmate er meer accu's komen waardoor een nog kleinere groep overblijft die accu's als noodstroom wil gebruiken. De groep die uit ideologische of hobbymatige redenen accu's koopt is te klein het net in balans te brengen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:06 schreef knoopie het volgende:
Nee niet iedereen hoeft dit te doen. Als genoeg mensen genoeg accucapaciteit hebben staan om de Duck-curve glad te trekken, dan hoeven andere huishoudens helemaal niks te doen. Die kunnen dan meeprofiteren van het gestabiliseerde net.
https://www.telegraaf.nl/(...)ouwen/131507301.htmlquote:Schuif bouw- en stikstofregels aan de kant om masten te kunnen bouwen
Hoofdredactioneel commentaar
De boodschap van netbeheerder TenneT is rampzalig: het stroomnet in drie groeiprovincies (Gelderland, Flevoland en Utrecht) is zó overbelast, dat nieuwe aansluitingen jarenlang onmogelijk zijn. Nu treft dat tekort aan capaciteit van het netwerk vooral bedrijven die moeten wachten op een nieuwe aansluiting of uitbreiding. Maar het tekort is zó groot, dat nu ook de woningbouw stilvalt.
Deze ramp was te voorzien en speelt (in iets mindere mate) in heel Nederland. De oorzaak is vooral de doorgeslagen groene wetgeving waarbij brandstoffen worden verboden: geen benzineauto, geen verwarming op gas, geen machines die draaien op diesel. Nee, alles moet elektrisch.
Gemakshalve is vergeten dat daardoor de vraag naar stroom explosief groeit en een veel groter stroomnet nodig is. Nederland heeft de omgekeerde weg gekozen: elektrificatie afdwingen en daarna kijken naar beschikbare capaciteit. Dit onverantwoorde beleid leidt nu tot een maatschappelijk drama. Woningbouw valt stil, bedrijven staan stil.
Natuurlijk is iedereen in rep en roer over de boodschap van TenneT. Deels is de reactie ’het is de schuld van de netbeheerders’, deels is die er een van ongeloof. Maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Dit maatschappelijke drama kan alleen maar worden aangepakt door bouw- en stikstofregels aan de kant te schuiven en ruim baan te geven aan meer masten, kabels en elektriciteitshuisjes. Dat is vervelend voor degene die een mast voor de deur krijgt, maar het alternatief is geen stroom meer en dat is veel vervelender.
Ik wilde je vragen waar je al die stroom kwijt kon maar dat beantwoord je al.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is hobby voor mezelf, vind het leuk om te pionieren en te zien wat eventuele valkuilen zijn.
Maar het werkt eigenlijk bijzonder goed.
Het belangrijkste is een lage aanschafprijs, hoe goedkoper hoe korter je terugverdientijd.
Als je weinig stroom verbruikt is de terugverdientijd ook langer en wss niet interessant, het is vooral efficiënt als je veel piekgebruikers hebt of een hoog standby gebruik.
Heb hier bijvoorbeeld 2 aquaria, een paar folding@home computers die 24/7 draaien, 2x NAS, etc.
In de zomer nog een paar airco's.
Dat neemt wel wat en dan heb je al een mooie "basisload" die me in de zomer helemaal niets kost, afgezien van de afschrijvingskosten van panelen en accu's.
Helemaal mee eens! De meeste nieuwe auto's hebben nu al 50kWh of meer, en kunnen vaak met 150/200kW laden. Dan is die 10kWh die je nodig hebt om je avond te overbruggen nauwelijks belastend voor je auto-accu. Als de werkgever dan nog laadpalen op kantoor heeft staan, dan kan je daar de volgende dag weer opladen als de zon schijnt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:47 schreef Zwansen het volgende:
Misschien domme vraag, maar waarom rollen we niet heel snel dat vehicle 2 grid uit? Mijn auto schijnt dat te kunnen, maar de laadpalen en netbeheerders bieden het nog niet aan.
Dat is slechts een kwestie van tijd. Elke dag worden accu's goedkoper en de stroom uit het net duurder.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 01:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is slechts een minderheid die accu's aanschaft omdat het economisch niet rendabel is om daarmee te verdienen aan dagverschillen. Zij die het wel aanschaffen proberen te verdienen aan de onbalansmarkt die het gevolg is van verschil tussen ingeschatte en werkelijke afname/teruggave. Die winsten worden minder naarmate er meer accu's komen waardoor een nog kleinere groep overblijft die accu's als noodstroom wil gebruiken. De groep die uit ideologische of hobbymatige redenen accu's koopt is te klein het net in balans te brengen.
Hangt van je gebruik af. Heb een paar airco's hangen, 2 aquaria, 2 computers die Folding@home draaien, 2x een NAS en uiteraard nog m'n vriezer, een EV, een PHEV, etc.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:20 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik wilde je vragen waar je al die stroom kwijt kon maar dat beantwoord je al.
Toch lijkt me dat nog een groot probleem voor de thuisaccu. Leuk dat opsparen van stroom, maar met een paneel of 12 wek je dusdanig veel op dat je in de zomer nooit opmaakt. Heb je dagelijks 10 tot 15kwh over terwijl je je accu maar voor 5 leegtrekt.
Je hoeft niet alles in 1 jaar te investeren. Thuisaccu's lopen niet weg, kijk over een paar jaar weer eens.quote:Wij gaan vanmiddag kijken voor een elektrische auto waarmee we ook in de zomer de opgewekte stroom willen gaan gebruiken. Een accu zou dan helpen, maar dan worden het wel weer heel veel investeringen.
Wij hebben een warmtepomp, die verbruikt zomers niet zoveel. Misschien nog eens een airco voor boven, maar dat vindt ik voorlopig de investering niet waard.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hangt van je gebruik af. Heb een paar airco's hangen, 2 aquaria, 2 computers die Folding@home draaien, 2x een NAS en uiteraard nog m'n vriezer, een EV, een PHEV, etc.
Daar is de accu ook wel op afgestemd.
[..]
Je hoeft niet alles in 1 jaar te investeren. Thuisaccu's lopen niet weg, kijk over een paar jaar weer eens.
Als je verbruik laag is tijdens piekuren en je kan er voor de rest wat omheen werken dan is een accu echt geen "noodzaak".quote:Op zaterdag 14 februari 2026 10:06 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wij hebben een warmtepomp, die verbruikt zomers niet zoveel. Misschien nog eens een airco voor boven, maar dat vindt ik voorlopig de investering niet waard.
Dat is wel mijn idee, maar die dingen blijven lastig te voorspellen.
Gaat iedereen nú piekmomenten ontzien stabiliseert de boel vanzelf en is de aanschaf van een accu minder belangrijk. Zelfde geldt als men over 10 jaar het net heeft weten op te krikken.
Warmtepomp is toch wel een goeie aankoop ja.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je verbruik laag is tijdens piekuren en je kan er voor de rest wat omheen werken dan is een accu echt geen "noodzaak".
En inderdaad, als mijn accu rond 17:00 de boel oppikt dan heb ik geen verbruik uit het net. Als genoeg mensen dit doen dan heb je geen groot piekverbruik meer en lost het probleem zich grotendeels wel op.
Voor mij is het hobby, het is niet erg als het zich terugverdient maar ik vind het vooral gaaf om er mee te experimenteren. Mijn eerste warmtepomp (2018) draait nog steeds perfect, dus op dat vlak heel tevreden, zeker met de hoge gasprijzen in 2022.
Dus de koppeling met het stroomnet moet worden kunnen afgeschakeld.quote:Op donderdag 12 februari 2026 23:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het grootste probleem is, dat je twee verschillenden stroomnetten nodig hebt. Het is wel leuk als je een omvormer hebt die het ook doet als er geen netstroom is, maar dan mag de stroom alleen op de apparaten binnenshuis staan.
Normaal is dat allemaal aan elkaar gekoppeld en gaat je accu de stroom leveren door een hoger voltage aan te bieden. Maar dan ga je die stroom ook doorgeven aan andere mensen. Je moet dus om te beginnen de uitgaande verbinding uitzetten. De hoofdaansluiting, dus.
En dan doen je spullen het niet meer. Je kunt er dan voor kiezen de stekkers van belangrijke dingen in te pluggen in je omzetter, als die dat ondersteunt. Zo zul je je laptop wel aan de praat kunnen krijgen, maar je internetverbinding gaat dan niet werken. Je telefoon waarschijnlijk ook niet. Of je verwarming.
Als je dus alles selectief om wilt kunnen schakelen, heb je eigenlijk twee verschillende meterkasten nodig, met schakelaars om te kiezen waar de stroom vandaan komt. En dan doe je het stopcontact voor je elektrische auto en het inductiefornuis niet op de accu.
Wat je dan met je warmtepomp en boiler doet, is dan een kwestie van kijken hoe groot je accu is en hoe belangrijk je dat vind.
Ik ben het zelfs met je eens. Maar dat is pappen en nathouden. Ja, het geeft een heel klein beetje lucht, maar het gaat het probleem niet oplossen. En slechts de helft van het probleem is dat we in de winter te weinig stroom hebben. De andere helft van het probleem is, dat we in de zomer te veel hebben. Iedereen misbruikt het stroomnet en is dan verbaasd als het omvalt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:29 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dit topic gaat niet over het sluiten van fossiele brandstofcentrales en over het aanwezig zijn van genoeg capaciteit in de centrales. (of greenpeace/ exctinction rebellion) Dus probeer dat niet elke keer aan de haren er bij te trekken.
Dit topic gaat over het overbelaste stroomnet in Nederland. En dat is door piekbelasting op bepaalde momenten op bepaalde plekken, omdat daar te veel zonnepanelen liggen. En dat is door piekbelasting op bepaalde momenten op bepaalde plekken, doordat iedereen tegelijk thuis komt en wil koken/eten/douchen/tv kijken. Beide pieken worden kleiner als bij die zonnepanelen/verbruikers accu's ingezet worden. Zo simpel is het.
En nee, dat hoeft niet iedereen te doen, maar elke accu helpt een beetje mee om het hele stroomnet minder te laten pieken. Met een beetje geluk zitten die zonnepanelen zelfs boven op een woonhuis, en dan kan die accu niet alleen de piek van de zonnepanelen uitsmeren, maar ook de piek van de verbruikers in de avond en ochtend. En mocht de accu overdag niet helemaal volgeladen zijn door de zonnepanelen, dan kan je altijd nog in de nacht met goedkope stroom de accu opladen als niemand anders stroom nodig heeft, zodat je in de ochtend kan douchen.
En als je nu nog niet begrijpt, dan wil je het niet begrijpen.
Je hebt een grote schakelaar nodig. Maar als je gewoon omschakelt op accu's als de stroom wegvalt, gaat je accu waarschijnlijk snel leeg zijn. Je wilt dan alleen de dingen aanzetten die ook essentieel zijn. En om te voorkomen dat je handmatig alle stekkers om moet gaan prikken (veel dingen hebben ook geen stekker), heb je dus twee meterkasten nodig.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dus de koppeling met het stroomnet moet worden kunnen afgeschakeld.
Kan me voorstellen dat een accu dat kan meten? Spanning weg? Dan afschakelen?
Hoezo? Dan kunnen de energieboeren niet de maximale aantal kw/h verkopen en schaadt het hun winsten!!quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:47 schreef Zwansen het volgende:
Misschien domme vraag, maar waarom rollen we niet heel snel dat vehicle 2 grid uit? Mijn auto schijnt dat te kunnen, maar de laadpalen en netbeheerders bieden het nog niet aan.
Dat is vragen om problemen aangezien je toch het verbruik zult moeten registreren om misbruik te voorkomen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Stel, je woont in een wijk, waar de inwoners allemaal heel begaan zijn met het klimaat. Het is een mix van eengezinshuizen (ongeveer de helft van de bewoners), wat duplex huizen (boven en onder verschillende appartementen) en een flatgebouw. Jullie hebben samen een vereniging om te werken aan een beter klimaat. In het centrum van de wijk is een klein winkelcentrumpje en wat groen: een parkje, speelplaats en een grasveld. Een heel gemiddelde wijk, dus.
Samen met de gemeente gaan jullie een experiment doen: zij sluiten de wijk af van het stroomnet, maar plaatsen een flinke dieselgenerator. Het is de bedoeling dat jullie er voor zorgen dat die nooit aanspringt. Voor de diesel moeten jullie zelf betalen. Daartoe besluiten jullie ook om twee niet al te grote windturbines op het grasveld te zetten, met een subsidie van de gemeente. Heel de rest is een zaak van de bewoners, die moeten alles zelf gaan regelen. Ongeveer driekwart van de vrijstaande en rijtjeshuizen hebben al zonnepanelen op het dak en de winkels in het winkelcentrumpje zeggen toe er ook in te investeren.
Hoe gaan jullie dat aanpakken?
Energie boer:quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Stel, je woont in een wijk, waar de inwoners allemaal heel begaan zijn met het klimaat. Het is een mix van eengezinshuizen (ongeveer de helft van de bewoners), wat duplex huizen (boven en onder verschillende appartementen) en een flatgebouw. Jullie hebben samen een vereniging om te werken aan een beter klimaat. In het centrum van de wijk is een klein winkelcentrumpje en wat groen: een parkje, speelplaats en een grasveld. Een heel gemiddelde wijk, dus.
Samen met de gemeente gaan jullie een experiment doen: zij sluiten de wijk af van het stroomnet, maar plaatsen een flinke dieselgenerator. Het is de bedoeling dat jullie er voor zorgen dat die nooit aanspringt. Voor de diesel moeten jullie zelf betalen. Daartoe besluiten jullie ook om twee niet al te grote windturbines op het grasveld te zetten, met een subsidie van de gemeente. Heel de rest is een zaak van de bewoners, die moeten alles zelf gaan regelen. Ongeveer driekwart van de vrijstaande en rijtjeshuizen hebben al zonnepanelen op het dak en de winkels in het winkelcentrumpje zeggen toe er ook in te investeren.
Hoe gaan jullie dat aanpakken?
Gemeente:quote:Mag niet, niet veilig, huil huil
quote:Ja euh, bewoners, we hebben van experts begrepen dat het moeilijk gaat he
Ja, maar ongeveer de helft van de bewoners hebben een eigen dak en kunnen er dus zonnepanelen op zetten. Ook zal niet iedereen het leuk vinden als hun thuisaccu door alle bewoners gebruikt kan worden. Dat wordt veel ruzie.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is vragen om problemen aangezien je toch het verbruik zult moeten registreren om misbruik te voorkomen.
Niet zo heel spannend.quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe vervelend is het om noodstroom te maken van je accu? Kost wel wat extra dacht ik.
Er is niet "te weinig" of "te veel" stroom, er is alleen onvoldoende capaciteit in kabels en transformatoren om dat op piekmomenten naar de juiste plek te krijgen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik ben het zelfs met je eens. Maar dat is pappen en nathouden. Ja, het geeft een heel klein beetje lucht, maar het gaat het probleem niet oplossen. En slechts de helft van het probleem is dat we in de winter te weinig stroom hebben. De andere helft van het probleem is, dat we in de zomer te veel hebben. Iedereen misbruikt het stroomnet en is dan verbaasd als het omvalt.
Zoals dat artikel uit de Telegraaf ook zegt: het is nogal stom om eerst iedereen te verplichten alles elektrisch te gaan doen zonder er eerst voor te zorgen dat het zo ook gaat werken. Dus als we het van simpele huis, tuin en keukenoplossingen moeten hebben, dan is het simpelweg: "ieder voor zich!"
Ik vind het vooral interessant, dat het de alarmisten zijn, die alles puur op het gevoel doen en beslissen, die dan denken: "bij mij thuis werkt het, dus waar doen al die mensen zo moeilijk over?" Of misschien net niet ...
Dus je hoeft die stroom niet op te wekken en hij wordt niet verbruikt?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is niet "te weinig" of "te veel" stroom, er is alleen onvoldoende capaciteit in kabels en transformatoren om dat op piekmomenten naar de juiste plek te krijgen.
Daar kunnen batterijen een rol spelen omdat die al dicht bij de verbruiker geplaatst kunnen worden en direct aan die piekvraag (of aanbod) kunnen voldoen.
Dat zeg ik helemaal nergens. Ik zeg alleen dat in Nederland het grootste probleem niet bij de productie van stroom zit maar bij de distributie daarvan.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je hoeft die stroom niet op te wekken en hij wordt niet verbruikt?
En zou jij nu wel of niet in zo'n zelfvoorzienende wijk willen wonen? Hoe zou je dat aanpakken?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal nergens. Ik zeg alleen dat in Nederland het grootste probleem niet bij de productie van stroom zit maar bij de distributie daarvan.
Dat kan wel veranderen als we tegen 2030 alsnog fossiele centrales gaan sluiten, dan zal het tekort aan regelstroom fors kunnen lopen. Maar er gaan al verhalen om die in beheer te brengen van TenneT zodat dat afgedekt is.
Doen we dat niet dan kan het over 4-5 jaar wel spannend gaan worden in de winter.
Dat is, in mijn ogen, totaal niet realistisch of zelfs wenselijk.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En zou jij nu wel of niet in zo'n zelfvoorzienende wijk willen wonen? Hoe zou je dat aanpakken?
Op zich is de keuze tussen een centraal (met kernenergie e.d.) of decentraler (met lokale opwek en opslag) wel een interessante voor de toekomst.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is, in mijn ogen, totaal niet realistisch of zelfs wenselijk.
Voordeel van een groot netwerk is juist dat je een hoge uptime haalt, in Nederland zo'n 99,999 en dat is met lokale voorzieningen heel moeilijk te realiseren en zeker niet goedkoper.
Zelfvoorzienende gemeentes bestaan al in Oostenrijk genoeg. Dat noemen ze Energiegemeinschaften. Meestal landelijk gelegen, waar ze veel houtkap hebben en dus in de winter met biomassa bijstoken, omdat ze dat toch al hebben liggen. Sommige zelfs met een warmtenet erbij. Vroeger waren die bijna allemaal niet aangesloten op het landelijke net, maar tegenwoordig steeds meer wel, inderdaad als backup.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voordeel van een groot netwerk is juist dat je een hoge uptime haalt, in Nederland zo'n 99,999 en dat is met lokale voorzieningen heel moeilijk te realiseren en zeker niet goedkoper.
Accu wordt 215kwhquote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt een grote schakelaar nodig. Maar als je gewoon omschakelt op accu's als de stroom wegvalt, gaat je accu waarschijnlijk snel leeg zijn. Je wilt dan alleen de dingen aanzetten die ook essentieel zijn. En om te voorkomen dat je handmatig alle stekkers om moet gaan prikken (veel dingen hebben ook geen stekker), heb je dus twee meterkasten nodig.
Inderdaad. Zelfvoorzienend wat betreft energie is nog steeds houtstook. Alhoewel je tegenwoordig heel efficiënte vergassingskachels hebt, die er soms ook stroom van kunnen maken. Maar meestal zijn die voor een groter vermogen bedoeld. Dus dan kun je het inderdaad het beste voor het hele dorp doen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 20:17 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zelfvoorzienende gemeentes bestaan al in Oostenrijk genoeg. Dat noemen ze Energiegemeinschaften. Meestal landelijk gelegen, waar ze veel houtkap hebben en dus in de winter met biomassa bijstoken, omdat ze dat toch al hebben liggen. Sommige zelfs met een warmtenet erbij. Vroeger waren die bijna allemaal niet aangesloten op het landelijke net, maar tegenwoordig steeds meer wel, inderdaad als backup.
Voordeel is dat je bijvoorbeeld zonnepanelensubsidies heel lokaal kan controleren om niet het probleem van Nederland te krijgen.
Hoe ben je tot zo'n capaciteit gekomen? Zeker met zo'n capaciteit verwacht ik wel dat er goed over nagedacht is wat betreft de installatie.quote:
Ja hoor vergunning tot 2.3 meter hoogte voor de batterij en de 100kwh varianten gaan eroverheen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:04 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Hoe ben je tot zo'n capaciteit gekomen? Zeker met zo'n capaciteit verwacht ik wel dat er goed over nagedacht is wat betreft de installatie.
Daar komt nog bij dat hoe groter het netwerk is, hoe minder kans op stroom tekorten.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik bedoel waarom je hebt gekozen voor zoveel kwh, wat verwacht je aan verbruikers te voeden?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja hoor vergunning tot 2.3 meter hoogte voor de batterij en de 100kwh varianten gaan eroverheen.
Omvormer vermogen van die batterij benut de aansluiting ook meer, biedt meer mogelijkheden tot onbalans handel.
200kwp zonnepaneel erachter...zo een accu zit snel vol.
Tis vooral geen probleem als de kosten van opwek nihil zijn. Dan zijn de kosten van de energie opslaan 10* nihil als slechts 10% boven komt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Daar komt nog bij dat hoe groter het netwerk is, hoe minder kans op stroom tekorten.
In Nederland hebben we bijvoorbeeld vrijwel geen waterkracht, dat is 's nacht bij windstil weer lastig.
Europees gezien ligt dat alweer anders.
Met pumped hydro kunnen we bestaande waterkrachtcentrales van grotere turbines voorzien en als accu gebruiken. Met relatief kleine investeringen. En ja, water weer omhoog pompen kost wel wat rendement natuurlijk. Maar met steeds meer uren waarop er overschotten zijn aan zon+wind is dat geen probleem.
Nee maar wel zeer klein voor een sde++ project.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:22 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik bedoel waarom je hebt gekozen voor zoveel kwh, wat verwacht je aan verbruikers te voeden?
Dit zal wel geen gewone huis tuin en keuken installatie worden. 200kwp kun je niet eens op een gewone groepenkast aansluiten.
Het is natuurlijk wel zo, dat de waterkrachtcentrales waar zich dat loont al omgebouwd zijn. Voor Noorwegen werkt dat geweldig, voor Nederland zit je dan te prutsen in de marge.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Daar komt nog bij dat hoe groter het netwerk is, hoe minder kans op stroom tekorten.
In Nederland hebben we bijvoorbeeld vrijwel geen waterkracht, dat is 's nacht bij windstil weer lastig.
Met pumped hydro kunnen we bestaande waterkrachtcentrales van grotere turbines voorzien en als accu gebruiken. Met relatief kleine investeringen. En ja, water weer omhoog pompen kost wel wat rendement natuurlijk. Maar met steeds meer uren waarop er overschotten zijn aan zon+wind is dat geen probleem.
Hoe zie je waterkracht voor je dan zonder hoogte verschil?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Stuk Noordzee inpolderen en bij EB laten leegstromen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe zie je waterkracht voor je dan zonder hoogte verschil?
Een zwembad op de cauberg en een turbine in Valkenburg?
Het werkt wel, maar het verdient zich niet terug. Behalve als de energieprijzen heel hoog worden.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Stuk Noordzee inpolderen en bij EB laten leegstromen.
met negatieve stroom prijzen verdient alles zich terugquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het werkt wel, maar het verdient zich niet terug. Behalve als de energieprijzen heel hoog worden.
een betonnen basin maken van 12 hectare 2 meter hoog in de Flevo rand Almere is goedkoperquote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Stuk Noordzee inpolderen en bij EB laten leegstromen.
Nee, met negatieve stroomprijzen is er niks aan het opwekken van energie te verdienen. Dus je leveranciers gaan allemaal failliet.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
met negatieve stroom prijzen verdient alles zich terug
dan verdien je geld met het aanzetten van de was machine en de magnetron en de airco en de auto opladenquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, met negatieve stroomprijzen is er niks aan het opwekken van energie te verdienen. Dus je leveranciers gaan allemaal failliet.
De enige manier om altijd lage stroomprijzen te hebben (als kolencentrales niet mogen), is de regering genoeg kerncentrales te laten bouwen om het piekvermogen af te dekken.
Dan zijn alle zonnepanelen en windturbines wel weggegooid geld, want die gaan geen cent opbrengen.
Als consument wel, maar als producent niet. Waarom zou je elektriciteit produceren als het je alleen geld kost?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan verdien je geld met het aanzetten van de was machine en de magnetron en de airco en de auto opladen
omdat je de zon niet af kunt schakelen zomers, en dan wil de energy maatschappij de stroom niet hebbenquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als consument wel, maar als producent niet. Waarom zou je elektriciteit produceren als het je alleen geld kost?
Maar, wie gaat er dan betalen voor het bouwen van de windturbines en de zonnepanelen? Zoals gewoonlijk de regering, via subsidies? Waardoor de stroomprijs iedere keer weer hoger wordt?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
omdat je de zon niet af kunt schakelen zomers, en dan wil de energy maatschappij de stroom niet hebben
straks hebben we allemaal dynamisch stroom, dan moet je overdag de dildo van je vriendin opladen
zonnepanelen die heb ik zelf betaaldquote:Op zondag 15 februari 2026 00:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar, wie gaat er dan betalen voor het bouwen van de windturbines en de zonnepanelen? Zoals gewoonlijk de regering, via subsidies? Waardoor de stroomprijs iedere keer weer hoger wordt?
Via de salderingssubsidie? Waar de mensen zonder zonnepanelen voor hebben betaald?quote:Op zondag 15 februari 2026 00:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zonnepanelen die heb ik zelf betaald
De energiebedrijf die gebruikt dat om ijs te maken en voor airco's in de zomerquote:Op zondag 15 februari 2026 00:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Via de salderingssubsidie? Waar de mensen zonder zonnepanelen voor hebben betaald?
Volgens mij weet jij niet hoe een markteconomie werkt.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De energiebedrijf die gebruikt dat om ijs te maken en voor airco's in de zomer
maar ik heb wel goedkoop ijs in me wodka, want vandaag scheen de zon redelijkquote:Op zondag 15 februari 2026 00:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volgens mij weet jij niet hoe een markteconomie werkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |