Je kunt ook van 12 tot 8 werken. Lekker uitslapen en de spits mijdenquote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:06 schreef Kickinalfa het volgende:
je kunt tot 21:00 s avonds in een koud en donker huis wachten tot 22:00 voor je warme eten klaar is. Maar geen entertainment wat stroom gebruikt in die periode gebruiken.
Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om dat nu ook te kunnen?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij mij thuis vangen de accu's dat volledig op, dus ik kan gewoon om 17:00 de piepers op de inductiekooplaat zetten en de EV inpluggen zonder dat het net daar ook maar iets van merkt.
[ afbeelding ]
En bij mijn moeder vangen de accu's dat ook op (tot 3.600Watt, daarboven komt uit het net).
[ afbeelding ]
[..]
Uiteindelijk zal het duurder worden, zo werkt dat helaas.
Het is ook een heel erg lokaal probleem. Wat mij betreft hebben die datacenters ook geen voorrang in Nederland, maar het is natuurlijk niet zo dat we in Brabant ineens wel een nieuwe wijk aan kunnen sluiten, als we het datacenter bij Lelystad niet bouwen. Dan kunnen we hoogstens meer woningen bouwen precies daar in Lelystad (en in Lelystad moeten wonen willen we ook niemand aan doen toch?)quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Het net" heeft meerdere problemen.
Het klopt dat een datacenter niet meehelpt maar voor het gebrekkige laagspanningsnet (en al dan niet de wijktransformator) in jouw of mijn wijk heeft dat geen invloed. Daar gaat het om de EV's en kookplaten die om 17:00 aangezet worden of de zonnepanelen die om 13:00 pieken zodat de netspanning boven de 253 volt uit komt.
In principe geen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om dat nu ook te kunnen?
Maar, waarom zou de regering moeten zorgen voor de beschikbaarheid van energie? Dat kost bergen geld, die ze ook aan bedrijven en aandeelhouders zouden kunnen geven!quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Het net" heeft meerdere problemen.
Het klopt dat een datacenter niet meehelpt maar voor het gebrekkige laagspanningsnet (en al dan niet de wijktransformator) in jouw of mijn wijk heeft dat geen invloed. Daar gaat het om de EV's en kookplaten die om 17:00 aangezet worden of de zonnepanelen die om 13:00 pieken zodat de netspanning boven de 253 volt uit komt.
Zoals mensen vroeger goede sier maakten met hun PC specs, doen ze dat nu blijkbaar met de capaciteit van hun thuisaccu's.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die batterijen zoals bij m'n moeder staan zijn nog vrij duur (HomeWizard, wel Nederlands bedrijf met eigen support) maar als je de Marstek Venus versies hebt met 5kWh opslag, dan ben je nog maar ~¤1.100 per stuk kwijt, ofwel ¤220 per kWh. Ik weet nog dat een 7kWh thuisaccu eind 2019 rond de ¤8.000 zat.
Je hebt alleen een vrij stopcontact en een P1 meter nodig.
Wil je er meer dan 1 bundelen of vermogen vrijgeven dan zou ik wel een echte groep maken zoals ik ook bij m'n moeder heb gedaan, daar zit maar 1 stopcontact op die ene groep.
Een vaste installatie (zoas ik zelf heb) kan natuurlijk ook, als je dat goed aanlegt kan je zelfs "off-grid" bij stroomuitval nog doordraaien en direct bijladen op panelen.
Heb je een weekaanbieding stropoppen op de kop getikt?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar, waarom zou de regering moeten zorgen voor de beschikbaarheid van energie? Dat kost bergen geld, die ze ook aan bedrijven en aandeelhouders zouden kunnen geven!
Het is allemaal een grote, sociale en linkse hobby, waar we gewoon van af moeten. Burgers wekken hun eigen energie maar op. Dan is iedereen blij
Of thuis werken. dan hoef je je EV niet om 18:00 op te laden, en je kan overdag de was doen en alvast de lasagne maken. Dan hoeven in de avond eigenlijk alleen nog de lampen aan.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kunt ook van 12 tot 8 werken. Lekker uitslapen en de spits mijden
Ja, jij verkoopt gewoon een bitcoin. Maar de meeste andere mensen moeten bij de bank of de regering aankloppen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is hobby voor mezelf, vind het leuk om te pionieren en te zien wat eventuele valkuilen zijn.
Maar het werkt eigenlijk bijzonder goed.
Het belangrijkste is een lage aanschafprijs, hoe goedkoper hoe korter je terugverdientijd.
Als je weinig stroom verbruikt is de terugverdientijd ook langer en wss niet interessant, het is vooral efficiënt als je veel piekgebruikers hebt of een hoog standby gebruik.
Heb hier bijvoorbeeld 2 aquaria, een paar folding@home computers die 24/7 draaien, 2x NAS, etc.
In de zomer nog een paar airco's.
Dat neemt wel wat en dan heb je al een mooie "basisload" die me in de zomer helemaal niets kost, afgezien van de afschrijvingskosten van panelen en accu's.
Of 's avonds, dan kun je thuis je auto opladen. Of gewoon thuiswerken, dan kun je die auto ook gebruiken als dure backupaccu.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kunt ook van 12 tot 8 werken. Lekker uitslapen en de spits mijden
Ik denk dat er veel mensen zijn die geen 5kWh thuisbatterij kunnen betalen maar niet "de meeste mensen".quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De meeste andere mensen moeten bij de bank of de regering aankloppen.
Behalve als Greenpeace en Extinction Rebellion hun rechtszaken winnen die eisen dat we alle fossiele brandstofcentrales nu direct uitzetten?quote:
Ben je aan de drank tegenwoordig? Je argumenten waren ooit echt een stuk sterker en meer onderbouwd.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Behalve als Greenpeace en Extinction Rebellion hun rechtszaken winnen die eisen dat we alle fossiele brandstofcentrales nu direct uitzetten?
Het is je hobby en je draagt het uit? Iedereen zou hetzelfde moeten doen? Ongeacht of ze daar ook de ruimte en het geld voor hebben?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb je een weekaanbieding stropoppen op de kop getikt?
Je bedoelt, iedereen onder modaal? De halve bevolking, dus? Die afhankelijk zijn van subsidies en toeslagen om rond te kunnen komen?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat er veel mensen zijn die geen 5kWh thuisbatterij kunnen betalen maar niet "de meeste mensen".
"De meeste mensen" hebben best een aardig inkomen maar veel mensen ook niet, die zullen wel eerder de dupe zijn.
Ja, dingen voorrekenen is veel werk en wordt straal genegeerd, dus waar doe ik de moeite voor?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ben je aan de drank tegenwoordig? Je argumenten waren ooit echt een stuk sterker en meer onderbouwd.
Dit slaat nergens op.
Nee niet iedereen hoeft dit te doen. Als genoeg mensen genoeg accucapaciteit hebben staan om de Duck-curve glad te trekken, dan hoeven andere huishoudens helemaal niks te doen. Die kunnen dan meeprofiteren van het gestabiliseerde net.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is je hobby en je draagt het uit? Iedereen zou hetzelfde moeten doen? Ongeacht of ze daar ook de ruimte en het geld voor hebben?
Dat doen die mensen in feite al. Mensen die zoals de verse prins accu's neerzetten stabiliseren het stroomnet. Ze laden de accu's vol als er te veel stroom is/de prijs laag is, en leveren stroom terug als er te weinig is/als de prijs hoog is. En mensen zoals jij, die naar eigen zeggen dat niet kunnen of willen betalen, die profiteren daarvan, want die kunnen gewoon gebruik maken van stroom uit het stopcontact, zonder zonnepanelen of accu's te kopen.quote:En ja, anders moeten de zelfvoorzienende mensen straks meebetalen aan de energievoorziening van de sukkels die gewoon fossiele energie verbruiken!
quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:54 schreef knoopie het volgende:
Of thuis werken. dan hoef je je EV niet om 18:00 op te laden, en je kan overdag de was doen en alvast de lasagne maken. Dan hoeven in de avond eigenlijk alleen nog de lampen aan.
Mijn enige thuiswerk is de administratie. Voor de rest lekker op padquote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
Of 's avonds, dan kun je thuis je auto opladen. Of gewoon thuiswerken, dan kun je die auto ook gebruiken als dure backupaccu.
Maar, ik dacht dat de teruglevering van de zonnepanelen 1 van de belangrijkste oorzaken was van de instabiliteit van het stroomnet?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nee niet iedereen hoeft dit te doen. Als genoeg mensen genoeg accucapaciteit hebben staan om de Duck-curve glad te trekken, dan hoeven andere huishoudens helemaal niks te doen. Die kunnen dan meeprofiteren van het gestabiliseerde net.
[..]
Dat doen die mensen in feite al. Mensen die zoals de verse prins accu's neerzetten stabiliseren het stroomnet. Ze laden de accu's vol als er te veel stroom is/de prijs laag is, en leveren stroom terug als er te weinig is/als de prijs hoog is. En mensen zoals jij, die naar eigen zeggen dat niet kunnen of willen betalen, die profiteren daarvan, want die kunnen gewoon gebruik maken van stroom uit het stopcontact, zonder zonnepanelen of accu's te kopen.
Dit topic gaat niet over het sluiten van fossiele brandstofcentrales en over het aanwezig zijn van genoeg capaciteit in de centrales. (of greenpeace/ exctinction rebellion) Dus probeer dat niet elke keer aan de haren er bij te trekken.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar, ik dacht dat de teruglevering van de zonnepanelen 1 van de belangrijkste oorzaken was van de instabiliteit van het stroomnet?
We moeten dan een onderscheid maken tussen het hoogspanningsnet, dat er voor moet zorgen dat er altijd genoeg stroom wordt geleverd aan de verdeelstations, ongeacht of het hard waait of de zon schijnt, en de leidingen in de straat die de wisseling tussen wel of geen forse teruglevering niet aankunnen, omdat dan het spanningsverschil te groot is.
Waar zit jij dan met je zonnepanelen en thuisaccu?
Het is slechts een minderheid die accu's aanschaft omdat het economisch niet rendabel is om daarmee te verdienen aan dagverschillen. Zij die het wel aanschaffen proberen te verdienen aan de onbalansmarkt die het gevolg is van verschil tussen ingeschatte en werkelijke afname/teruggave. Die winsten worden minder naarmate er meer accu's komen waardoor een nog kleinere groep overblijft die accu's als noodstroom wil gebruiken. De groep die uit ideologische of hobbymatige redenen accu's koopt is te klein het net in balans te brengen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:06 schreef knoopie het volgende:
Nee niet iedereen hoeft dit te doen. Als genoeg mensen genoeg accucapaciteit hebben staan om de Duck-curve glad te trekken, dan hoeven andere huishoudens helemaal niks te doen. Die kunnen dan meeprofiteren van het gestabiliseerde net.
https://www.telegraaf.nl/(...)ouwen/131507301.htmlquote:Schuif bouw- en stikstofregels aan de kant om masten te kunnen bouwen
Hoofdredactioneel commentaar
De boodschap van netbeheerder TenneT is rampzalig: het stroomnet in drie groeiprovincies (Gelderland, Flevoland en Utrecht) is zó overbelast, dat nieuwe aansluitingen jarenlang onmogelijk zijn. Nu treft dat tekort aan capaciteit van het netwerk vooral bedrijven die moeten wachten op een nieuwe aansluiting of uitbreiding. Maar het tekort is zó groot, dat nu ook de woningbouw stilvalt.
Deze ramp was te voorzien en speelt (in iets mindere mate) in heel Nederland. De oorzaak is vooral de doorgeslagen groene wetgeving waarbij brandstoffen worden verboden: geen benzineauto, geen verwarming op gas, geen machines die draaien op diesel. Nee, alles moet elektrisch.
Gemakshalve is vergeten dat daardoor de vraag naar stroom explosief groeit en een veel groter stroomnet nodig is. Nederland heeft de omgekeerde weg gekozen: elektrificatie afdwingen en daarna kijken naar beschikbare capaciteit. Dit onverantwoorde beleid leidt nu tot een maatschappelijk drama. Woningbouw valt stil, bedrijven staan stil.
Natuurlijk is iedereen in rep en roer over de boodschap van TenneT. Deels is de reactie ’het is de schuld van de netbeheerders’, deels is die er een van ongeloof. Maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Dit maatschappelijke drama kan alleen maar worden aangepakt door bouw- en stikstofregels aan de kant te schuiven en ruim baan te geven aan meer masten, kabels en elektriciteitshuisjes. Dat is vervelend voor degene die een mast voor de deur krijgt, maar het alternatief is geen stroom meer en dat is veel vervelender.
Ik wilde je vragen waar je al die stroom kwijt kon maar dat beantwoord je al.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is hobby voor mezelf, vind het leuk om te pionieren en te zien wat eventuele valkuilen zijn.
Maar het werkt eigenlijk bijzonder goed.
Het belangrijkste is een lage aanschafprijs, hoe goedkoper hoe korter je terugverdientijd.
Als je weinig stroom verbruikt is de terugverdientijd ook langer en wss niet interessant, het is vooral efficiënt als je veel piekgebruikers hebt of een hoog standby gebruik.
Heb hier bijvoorbeeld 2 aquaria, een paar folding@home computers die 24/7 draaien, 2x NAS, etc.
In de zomer nog een paar airco's.
Dat neemt wel wat en dan heb je al een mooie "basisload" die me in de zomer helemaal niets kost, afgezien van de afschrijvingskosten van panelen en accu's.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |