quote:
Het duurt nog jaren voordat uitbreiding van overvol stroomnet te merken is
De capaciteit van het stroomnet wordt in de komende tien jaar verdubbeld. Dat moet de capaciteitsproblemen oplossen die nu bijvoorbeeld de bouw van nieuwe woningen tegenhouden. Maar het duurt nog wel een paar jaar voordat het effect van die uitbreiding merkbaar wordt.
Nederland is de afgelopen jaren in hoog tempo verduurzaamd. Op de daken van een derde van alle woningen liggen zonnepanelen. Daarnaast zijn er op verschillende plekken grote windmolenparken aangelegd.
Maar daardoor zit in heel Nederland het stroomnet vol. Het gevolg daarvan is dat bijvoorbeeld nieuwe woningen niet op het stroomnet aangesloten kunnen worden. Daardoor loopt de oplossing van de woningcrisis vertraging op.
"De energietransitie is met al die zonnepanelen en windparken eenzijdig ingezet", concludeert hoogleraar duurzame energie Ronald Huisman van de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Er is daarbij te weinig gekeken naar andere effecten, zoals de gevolgen voor de capaciteit op het stroomnet."
Zo is er volgens de hoogleraar bij de plaatsing van zonnepanelen en aanleg van windparken onvoldoende nagedacht over energieopslag. Dat geldt ook voor het in balans brengen van de vraag en het aanbod. Huisman: "De eenzijdigheid waarmee de energietransitie is ingezet, verklaart deels waardoor we nu verrast zijn door capaciteitsproblemen op het stroomnet."
De uitbreiding van de capaciteit van het stroomnet komt nu op gang. Netbeheerder TenneT investeert tussen 2025 en 2035 naar verwachting een astronomisch bedrag van 111 miljard euro in het hoogspanningsnet.
quote:Op donderdag 12 februari 2026 23:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar wie gaat er nu zijn elektrische auto om 17:30 niet inpluggen en het inductiefornuis niet aanzetten om eten te koken? Andere mensen?
https://nos.nl/artikel/26(...)teit-op-piekmomentenquote:Huishoudens betalen vanaf 2028 meer voor elektriciteit op piekmomenten
Huishoudens gaan vanaf 2028 op piekmomenten meer betalen voor het gebruik van het stroomnet. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt bekendgemaakt in het rapport Focus Op Energie, dat jaarlijks verschijnt. Later dit jaar gaat de ACM vaststellen hoe de kosten voor het gebruik van het energienetwerk worden berekend.
Volgens de ACM is de maatregel nodig omdat het stroomnet vanaf de namiddag tot rond 21.00 uur overvol is. Het is nog niet bekend hoe de maatregel er precies uit gaat zien.
Gisteren werd bekend dat het stroomnet dermate vol is dat er na de zomer mogelijk geen nieuwe contracten voor stroomaansluitingen worden afgegeven voor huizen in Midden-Nederland. De netbeheerders zeggen dat dat te maken heeft met lange procedures voor het hoogspanningsstation in Breukelen en de aanleg van een nieuw hoogspanningsstation in Utrecht-Noord.
De overheid probeert mensen er al toe te bewegen om op drukke momenten minder stroom te gebruiken. Zo worden burgers erop gewezen dat ze hun elektrische auto beter kunnen opladen buiten de spits en dat ze "energieslurpers", zoals een oude vriezer, beter kunnen vervangen door een energiezuiniger model. Maar die adviezen hebben onvoldoende effect, concluderen netbeheerders.
Wassen buiten de spits
Door de kosten op dit soort momenten te verhogen, zouden mensen een duwtje in de rug krijgen om vooral op rustigere momenten stroom te gebruiken. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld minder geld betalen als de wasmachine buiten de piekuren draait, of als ze hun elektrische auto niet meteen opladen na thuiskomst van het werk.
Dacht hetzelfde toen ik het in de auto op radio hoorde.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:20 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)teit-op-piekmomenten
Geen panelen, mogen alle kosten betalen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:
Lekker makkelijk, huishoudens zijn maar verantwoordelijk voor 22% van het stroomverbruik in Nederland maar betalen wel de hoofdprijs.
Vervolgens worden we verplicht om o.a. te verwarmen, te koken en te rijden op stroom en moeten we daar vervolgens de hoofdprijs voor betalen.
Maar laten het gooien op een wasje draaien want dat is het probleem.
De ACM laat hier zich vooral voor het karretje spannen van falende netbeheerders en bedrijven.
Maar dit gaat om het piekverbruik en daar zijn huishoudens wel meer voor verantwoordelijk, aangezien we met z'n allen om 17-18u thuiskomen en dan van alles inschakelen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:
Lekker makkelijk, huishoudens zijn maar verantwoordelijk voor 22% van het stroomverbruik in Nederland maar betalen wel de hoofdprijs.
Wie verplicht je om te verwarmen, te koken en te rijden op stroom?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:
Vervolgens worden we verplicht om o.a. te verwarmen, te koken en te rijden op stroom en moeten we daar vervolgens de hoofdprijs voor betalen.
Maar laten het gooien op een wasje draaien want dat is het probleem.
De ACM laat hier zich vooral voor het karretje spannen van falende netbeheerders en bedrijven.
Ja in het vorige deel had ik het er al over, ik denk dat zeker een hoop mensen die thuis laden dit moment zullen mijden. Dus ik denk wel dat het wat gaat helpen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dacht hetzelfde toen ik het in de auto op radio hoorde.
Denk dat dat inderdaad wel is wat er gaat gebeuren: hogere kWh prijzen in de piekuren.
En de Google en Metaservers moeten wel kunnen blijven draaien natuurlijk.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dit gaat om het piekverbruik en daar zijn huishoudens wel meer voor verantwoordelijk, aangezien we met z'n allen om 17-18u thuiskomen en dan van alles inschakelen.
Alsof een wasmachine hierin het verschil maakt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dit gaat om het piekverbruik en daar zijn huishoudens wel meer voor verantwoordelijk, aangezien we met z'n allen om 17-18u thuiskomen en dan van alles inschakelen.
Dat is nu juist net het punt. Daarin is best veel te kiezen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Kickinalfa het volgende:
Daarnaast heb je voor de bulk van het gebruik (koken/verwarmen) helemaal geen keuze.
1 niet uiteraard. Maar alles bij elkaar maakt dat natuurlijk wel veel verschil. Het is nou niet alsof het idee van een financiële prikkel heel raar is…quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Alsof een wasmachine hierin het verschil maakt.
Die gaan ook wel meer betalen maar hebben niet echt een piekverbruik.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En de Google en Metaservers moeten wel kunnen blijven draaien natuurlijk.
Je je kunt tot 21:00 s avonds in een koud en donker huis wachten tot 22:00 voor je warme eten klaar is. Maar geen entertainment wat stroom gebruikt in die periode gebruiken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is nu juist net het punt. Daarin is best veel te kiezen.
Bij mij thuis vangen de accu's dat volledig op, dus ik kan gewoon om 17:00 de piepers op de inductiekooplaat zetten en de EV inpluggen zonder dat het net daar ook maar iets van merkt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Alsof een wasmachine hierin het verschil maakt.
Daarnaast heb je voor de bulk van het gebruik (koken/verwarmen) helemaal geen keuze. Maar misschien kun jij voortaan om 21:00 je avondeten maken en tot die tijd onder een kleedje gaan zitten in een koud huis?
Uiteindelijk zal het duurder worden, zo werkt dat helaas.quote:Ze kunnen het ook omdraaien (namelijk een lager tarief s middags, of bedrijven extra laten betalen vanaf 16:00, of zorgen voor snellere verzwaring van het net) maar nee we kiezen hier om extra geld op te halen bij huishoudens die geen kant op kunnen.
Ja en daarom kiezen we ervoor om de groep die het minste verbruikt te belasten op het moment dat ze nergens heen kunnen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die gaan ook wel meer betalen maar hebben niet echt een piekverbruik.
Die slurpen gewoon de hele dag door (iets meer als er vraag is).
Maakt niet uit. Het stroomnet is al decennia verwaarloosd om adequaat mee te kunnen groeien met de behoeften van de bevolking. Dan zijn dat soort megalomane bedrijven wel het laatste wat je toe moet laten op je toch al overvolle net.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die gaan ook wel meer betalen maar hebben niet echt een piekverbruik.
Die slurpen gewoon de hele dag door (iets meer als er vraag is).
"Het net" heeft meerdere problemen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Het stroomnet is al decennia verwaarloosd om adequaat mee te kunnen groeien met de behoeften van de bevolking. Dan zijn dat soort megalomane bedrijven wel het laatste wat je toe moet laten op je toch al overvolle net.
Ik denk dat het duurder maken van bepaalde tijden wel slim is. Want op dit moment is een thuisbatterij financieel nog niet interessant, maar als er duurdere tijdslots komen kun je in theorie meer geld met de batterijen besparen. + de prijs per kwh voor een batterij zal wel omlaag gaanquote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij mij thuis vangen de accu's dat volledig op, dus ik kan gewoon om 17:00 de piepers op de inductiekooplaat zetten en de EV inpluggen zonder dat het net daar ook maar iets van merkt.
[ afbeelding ]
En bij mijn moeder vangen de accu's dat ook op (tot 3.600Watt, daarboven komt uit het net).
[ afbeelding ]
[..]
Uiteindelijk zal het duurder worden, zo werkt dat helaas.
Dus kun je daar beginnen. En dan de rest van de lijst afwerken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Het net" heeft meerdere problemen.
Het klopt dat een datacenter niet meehelpt
Die batterijen zoals bij m'n moeder staan zijn nog vrij duur (HomeWizard, wel Nederlands bedrijf met eigen support) maar als je de Marstek Venus versies hebt met 5kWh opslag, dan ben je nog maar ~¤1.100 per stuk kwijt, ofwel ¤220 per kWh. Ik weet nog dat een 7kWh thuisaccu eind 2019 rond de ¤8.000 zat.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:14 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik denk dat het duurder maken van bepaalde tijden wel slim is. Want op dit moment is een thuisbatterij financieel nog niet interessant, maar als er duurdere tijdslots komen kun je in theorie meer geld met de batterijen besparen. + de prijs per kwh voor een batterij zal wel omlaag gaan
Ik denk wel dat dat een setup is die voor de meeste huishoudens niet haalbaar is.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij mij thuis vangen de accu's dat volledig op, dus ik kan gewoon om 17:00 de piepers op de inductiekooplaat zetten en de EV inpluggen zonder dat het net daar ook maar iets van merkt.
[ afbeelding ]
En bij mijn moeder vangen de accu's dat ook op (tot 3.600Watt, daarboven komt uit het net).
[ afbeelding ]
[..]
Uiteindelijk zal het duurder worden, zo werkt dat helaas.
Het is hobby voor mezelf, vind het leuk om te pionieren en te zien wat eventuele valkuilen zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:18 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk wel dat dat een setup is die voor de meeste huishoudens niet haalbaar is.
Ik heb er zelf ook weleens over nagedacht maar de investering is zo groot tov de potentiële terugverdientijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |