abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220090497
quote:

Het duurt nog jaren voordat uitbreiding van overvol stroomnet te merken is

De capaciteit van het stroomnet wordt in de komende tien jaar verdubbeld. Dat moet de capaciteitsproblemen oplossen die nu bijvoorbeeld de bouw van nieuwe woningen tegenhouden. Maar het duurt nog wel een paar jaar voordat het effect van die uitbreiding merkbaar wordt.
Nederland is de afgelopen jaren in hoog tempo verduurzaamd. Op de daken van een derde van alle woningen liggen zonnepanelen. Daarnaast zijn er op verschillende plekken grote windmolenparken aangelegd.

Maar daardoor zit in heel Nederland het stroomnet vol. Het gevolg daarvan is dat bijvoorbeeld nieuwe woningen niet op het stroomnet aangesloten kunnen worden. Daardoor loopt de oplossing van de woningcrisis vertraging op.

"De energietransitie is met al die zonnepanelen en windparken eenzijdig ingezet", concludeert hoogleraar duurzame energie Ronald Huisman van de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Er is daarbij te weinig gekeken naar andere effecten, zoals de gevolgen voor de capaciteit op het stroomnet."

Zo is er volgens de hoogleraar bij de plaatsing van zonnepanelen en aanleg van windparken onvoldoende nagedacht over energieopslag. Dat geldt ook voor het in balans brengen van de vraag en het aanbod. Huisman: "De eenzijdigheid waarmee de energietransitie is ingezet, verklaart deels waardoor we nu verrast zijn door capaciteitsproblemen op het stroomnet."

De uitbreiding van de capaciteit van het stroomnet komt nu op gang. Netbeheerder TenneT investeert tussen 2025 en 2035 naar verwachting een astronomisch bedrag van 111 miljard euro in het hoogspanningsnet.
pi_220090503
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 23:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar wie gaat er nu zijn elektrische auto om 17:30 niet inpluggen en het inductiefornuis niet aanzetten om eten te koken? Andere mensen?
quote:
Huishoudens betalen vanaf 2028 meer voor elektriciteit op piekmomenten

Huishoudens gaan vanaf 2028 op piekmomenten meer betalen voor het gebruik van het stroomnet. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt bekendgemaakt in het rapport Focus Op Energie, dat jaarlijks verschijnt. Later dit jaar gaat de ACM vaststellen hoe de kosten voor het gebruik van het energienetwerk worden berekend.

Volgens de ACM is de maatregel nodig omdat het stroomnet vanaf de namiddag tot rond 21.00 uur overvol is. Het is nog niet bekend hoe de maatregel er precies uit gaat zien.

Gisteren werd bekend dat het stroomnet dermate vol is dat er na de zomer mogelijk geen nieuwe contracten voor stroomaansluitingen worden afgegeven voor huizen in Midden-Nederland. De netbeheerders zeggen dat dat te maken heeft met lange procedures voor het hoogspanningsstation in Breukelen en de aanleg van een nieuw hoogspanningsstation in Utrecht-Noord.

De overheid probeert mensen er al toe te bewegen om op drukke momenten minder stroom te gebruiken. Zo worden burgers erop gewezen dat ze hun elektrische auto beter kunnen opladen buiten de spits en dat ze "energieslurpers", zoals een oude vriezer, beter kunnen vervangen door een energiezuiniger model. Maar die adviezen hebben onvoldoende effect, concluderen netbeheerders.

Wassen buiten de spits
Door de kosten op dit soort momenten te verhogen, zouden mensen een duwtje in de rug krijgen om vooral op rustigere momenten stroom te gebruiken. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld minder geld betalen als de wasmachine buiten de piekuren draait, of als ze hun elektrische auto niet meteen opladen na thuiskomst van het werk.
https://nos.nl/artikel/26(...)teit-op-piekmomenten
pi_220090522
-

[ Bericht 99% gewijzigd door voetbalmanager2 op 13-02-2026 21:24:35 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220090577
quote:
Dacht hetzelfde toen ik het in de auto op radio hoorde.

Denk dat dat inderdaad wel is wat er gaat gebeuren: hogere kWh prijzen in de piekuren.
pi_220090668
Lekker makkelijk, huishoudens zijn maar verantwoordelijk voor 22% van het stroomverbruik in Nederland maar betalen wel de hoofdprijs.

Vervolgens worden we verplicht om o.a. te verwarmen, te koken en te rijden op stroom en moeten we daar vervolgens de hoofdprijs voor betalen.

Maar laten het gooien op een wasje draaien want dat is het probleem.

De ACM laat hier zich vooral voor het karretje spannen van falende netbeheerders en bedrijven.
pi_220090700
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:
Lekker makkelijk, huishoudens zijn maar verantwoordelijk voor 22% van het stroomverbruik in Nederland maar betalen wel de hoofdprijs.

Vervolgens worden we verplicht om o.a. te verwarmen, te koken en te rijden op stroom en moeten we daar vervolgens de hoofdprijs voor betalen.

De ACM laat hier zich vooral voor het karretje spannen van falende netbeheerders en bedrijven.
Geen panelen, mogen alle kosten betalen.
Ja, super evenredig verdeeld.

Echt, pleur toch op met de middenklasse uit te melken iedere keer.
En aan de politiek heb je ook niks.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220090853
quote:
Maar dit gaat om het piekverbruik en daar zijn huishoudens wel meer voor verantwoordelijk, aangezien we met z'n allen om 17-18u thuiskomen en dan van alles inschakelen.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:53:20 #8
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220090886
quote:

Wie verplicht je om te verwarmen, te koken en te rijden op stroom?
pi_220090897
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dacht hetzelfde toen ik het in de auto op radio hoorde.

Denk dat dat inderdaad wel is wat er gaat gebeuren: hogere kWh prijzen in de piekuren.
Ja in het vorige deel had ik het er al over, ik denk dat zeker een hoop mensen die thuis laden dit moment zullen mijden. Dus ik denk wel dat het wat gaat helpen.
pi_220090929
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dit gaat om het piekverbruik en daar zijn huishoudens wel meer voor verantwoordelijk, aangezien we met z'n allen om 17-18u thuiskomen en dan van alles inschakelen.
En de Google en Metaservers moeten wel kunnen blijven draaien natuurlijk.
Dit, dus.
pi_220090937
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Alsof een wasmachine hierin het verschil maakt.
Daarnaast heb je voor de bulk van het gebruik (koken/verwarmen) helemaal geen keuze. Maar misschien kun jij voortaan om 21:00 je avondeten maken en tot die tijd onder een kleedje gaan zitten in een koud huis?

Ze kunnen het ook omdraaien (namelijk een lager tarief s middags, of bedrijven extra laten betalen vanaf 16:00, of zorgen voor snellere verzwaring van het net) maar nee we kiezen hier om extra geld op te halen bij huishoudens die geen kant op kunnen.
pi_220090983
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Kickinalfa het volgende:
Daarnaast heb je voor de bulk van het gebruik (koken/verwarmen) helemaal geen keuze.
Dat is nu juist net het punt. Daarin is best veel te kiezen.
pi_220091008
quote:

[..]
1 niet uiteraard. Maar alles bij elkaar maakt dat natuurlijk wel veel verschil. Het is nou niet alsof het idee van een financiële prikkel heel raar is…
pi_220091011
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Buitendam het volgende:

[..]
En de Google en Metaservers moeten wel kunnen blijven draaien natuurlijk.
Die gaan ook wel meer betalen maar hebben niet echt een piekverbruik.
Die slurpen gewoon de hele dag door (iets meer als er vraag is).
pi_220091030
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat is nu juist net het punt. Daarin is best veel te kiezen.
Je je kunt tot 21:00 s avonds in een koud en donker huis wachten tot 22:00 voor je warme eten klaar is. Maar geen entertainment wat stroom gebruikt in die periode gebruiken.

Ik wil er best aan dat als je echt piek gebruik wilt verminderen er opties zijn, maar het rücksichtslos verhogen van de prijzen voor mensen grotendeels geen kant op kunnen is wel de slechtste optie.

Dit riekt meer naar extra geld binnen harken dan om daadwerkelijk iets te doen.
pi_220091035
quote:

[..]
Daarnaast heb je voor de bulk van het gebruik (koken/verwarmen) helemaal geen keuze. Maar misschien kun jij voortaan om 21:00 je avondeten maken en tot die tijd onder een kleedje gaan zitten in een koud huis?
Bij mij thuis vangen de accu's dat volledig op, dus ik kan gewoon om 17:00 de piepers op de inductiekooplaat zetten en de EV inpluggen zonder dat het net daar ook maar iets van merkt.

En bij mijn moeder vangen de accu's dat ook op (tot 3.600Watt, daarboven komt uit het net).

quote:
Ze kunnen het ook omdraaien (namelijk een lager tarief s middags, of bedrijven extra laten betalen vanaf 16:00, of zorgen voor snellere verzwaring van het net) maar nee we kiezen hier om extra geld op te halen bij huishoudens die geen kant op kunnen.
Uiteindelijk zal het duurder worden, zo werkt dat helaas.
pi_220091045
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja en daarom kiezen we ervoor om de groep die het minste verbruikt te belasten op het moment dat ze nergens heen kunnen.

Je kunt ook de Googles extra laten betalen voor hun baseload en dat geld investeren in huishoudens. Of de Googles drie keer meer laten betalen op piekmomenten. Of de tarieven tussen 10:00 en 16:00 op 0 zetten.
Maar dat doen we niet.
pi_220091064
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maakt niet uit. Het stroomnet is al decennia verwaarloosd om adequaat mee te kunnen groeien met de behoeften van de bevolking. Dan zijn dat soort megalomane bedrijven wel het laatste wat je toe moet laten op je toch al overvolle net.
Dit, dus.
pi_220091080
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:10 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Maakt niet uit. Het stroomnet is al decennia verwaarloosd om adequaat mee te kunnen groeien met de behoeften van de bevolking. Dan zijn dat soort megalomane bedrijven wel het laatste wat je toe moet laten op je toch al overvolle net.
"Het net" heeft meerdere problemen.

Het klopt dat een datacenter niet meehelpt maar voor het gebrekkige laagspanningsnet (en al dan niet de wijktransformator) in jouw of mijn wijk heeft dat geen invloed. Daar gaat het om de EV's en kookplaten die om 17:00 aangezet worden of de zonnepanelen die om 13:00 pieken zodat de netspanning boven de 253 volt uit komt.
pi_220091085
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij mij thuis vangen de accu's dat volledig op, dus ik kan gewoon om 17:00 de piepers op de inductiekooplaat zetten en de EV inpluggen zonder dat het net daar ook maar iets van merkt.

[ afbeelding ]

En bij mijn moeder vangen de accu's dat ook op (tot 3.600Watt, daarboven komt uit het net).

[ afbeelding ]
[..]
Ik denk dat het duurder maken van bepaalde tijden wel slim is. Want op dit moment is een thuisbatterij financieel nog niet interessant, maar als er duurdere tijdslots komen kun je in theorie meer geld met de batterijen besparen. + de prijs per kwh voor een batterij zal wel omlaag gaan
pi_220091100
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Het net" heeft meerdere problemen.

Het klopt dat een datacenter niet meehelpt
Dus kun je daar beginnen. En dan de rest van de lijst afwerken.
Dit, dus.
pi_220091104
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:14 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik denk dat het duurder maken van bepaalde tijden wel slim is. Want op dit moment is een thuisbatterij financieel nog niet interessant, maar als er duurdere tijdslots komen kun je in theorie meer geld met de batterijen besparen. + de prijs per kwh voor een batterij zal wel omlaag gaan
Die batterijen zoals bij m'n moeder staan zijn nog vrij duur (HomeWizard, wel Nederlands bedrijf met eigen support) maar als je de Marstek Venus versies hebt met 5kWh opslag, dan ben je nog maar ~¤1.100 per stuk kwijt, ofwel ¤220 per kWh. Ik weet nog dat een 7kWh thuisaccu eind 2019 rond de ¤8.000 zat.

Je hebt alleen een vrij stopcontact en een P1 meter nodig.
Wil je er meer dan 1 bundelen of vermogen vrijgeven dan zou ik wel een echte groep maken zoals ik ook bij m'n moeder heb gedaan, daar zit maar 1 stopcontact op die ene groep.

Een vaste installatie (zoas ik zelf heb) kan natuurlijk ook, als je dat goed aanlegt kan je zelfs "off-grid" bij stroomuitval nog doordraaien en direct bijladen op panelen.
pi_220091119
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[..]
Ik denk wel dat dat een setup is die voor de meeste huishoudens niet haalbaar is.

Ik heb er zelf ook weleens over nagedacht maar de investering is zo groot tov de potentiële terugverdientijd.
pi_220091149
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:18 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik denk wel dat dat een setup is die voor de meeste huishoudens niet haalbaar is.

Ik heb er zelf ook weleens over nagedacht maar de investering is zo groot tov de potentiële terugverdientijd.
Het is hobby voor mezelf, vind het leuk om te pionieren en te zien wat eventuele valkuilen zijn.
Maar het werkt eigenlijk bijzonder goed.

Het belangrijkste is een lage aanschafprijs, hoe goedkoper hoe korter je terugverdientijd.

Als je weinig stroom verbruikt is de terugverdientijd ook langer en wss niet interessant, het is vooral efficiënt als je veel piekgebruikers hebt of een hoog standby gebruik.

Heb hier bijvoorbeeld 2 aquaria, een paar folding@home computers die 24/7 draaien, 2x NAS, etc.
In de zomer nog een paar airco's.

Dat neemt wel wat en dan heb je al een mooie "basisload" die me in de zomer helemaal niets kost, afgezien van de afschrijvingskosten van panelen en accu's.
pi_220091210
Overigens betaal je nu al voor die piekstroom, alleen is het vermomd in een vlakke kWh prijs waar pieken en dalen samen die kWh prijs vormen.

Verschil is dat dat straks meer dynamisch wordt, zoals velen met een dynamisch contract allang gewend zijn.

Ik denk dat als je straks die nadelen krijgt je dan net zo goed een dynamisch contract kan nemen en dan ook profiteren van de "gratis" stroom rond het middaguur (je betaalt nog wel energiebelasting, dus vandaar "gratis").
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')