abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 februari 2026 @ 08:47:52 #51
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220092257
Misschien domme vraag, maar waarom rollen we niet heel snel dat vehicle 2 grid uit? Mijn auto schijnt dat te kunnen, maar de laadpalen en netbeheerders bieden het nog niet aan.
pi_220092283
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 08:47 schreef Zwansen het volgende:
Misschien domme vraag, maar waarom rollen we niet heel snel dat vehicle 2 grid uit? Mijn auto schijnt dat te kunnen, maar de laadpalen en netbeheerders bieden het nog niet aan.
Helemaal mee eens! De meeste nieuwe auto's hebben nu al 50kWh of meer, en kunnen vaak met 150/200kW laden. Dan is die 10kWh die je nodig hebt om je avond te overbruggen nauwelijks belastend voor je auto-accu. Als de werkgever dan nog laadpalen op kantoor heeft staan, dan kan je daar de volgende dag weer opladen als de zon schijnt.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220092305
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 01:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het is slechts een minderheid die accu's aanschaft omdat het economisch niet rendabel is om daarmee te verdienen aan dagverschillen. Zij die het wel aanschaffen proberen te verdienen aan de onbalansmarkt die het gevolg is van verschil tussen ingeschatte en werkelijke afname/teruggave. Die winsten worden minder naarmate er meer accu's komen waardoor een nog kleinere groep overblijft die accu's als noodstroom wil gebruiken. De groep die uit ideologische of hobbymatige redenen accu's koopt is te klein het net in balans te brengen.
Dat is slechts een kwestie van tijd. Elke dag worden accu's goedkoper en de stroom uit het net duurder.
Ik kan mij ook voorstellen dat (tijdelijk) in een overbelaste wijk een accucontainer neer zetten een goedkopere of in ieder geval snellere oplossing is dan het hele stroomnet upgraden.
pi_220092621
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 08:20 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik wilde je vragen waar je al die stroom kwijt kon maar dat beantwoord je al.

Toch lijkt me dat nog een groot probleem voor de thuisaccu. Leuk dat opsparen van stroom, maar met een paneel of 12 wek je dusdanig veel op dat je in de zomer nooit opmaakt. Heb je dagelijks 10 tot 15kwh over terwijl je je accu maar voor 5 leegtrekt.
Hangt van je gebruik af. Heb een paar airco's hangen, 2 aquaria, 2 computers die Folding@home draaien, 2x een NAS en uiteraard nog m'n vriezer, een EV, een PHEV, etc.

Daar is de accu ook wel op afgestemd.

quote:
Wij gaan vanmiddag kijken voor een elektrische auto waarmee we ook in de zomer de opgewekte stroom willen gaan gebruiken. Een accu zou dan helpen, maar dan worden het wel weer heel veel investeringen.
Je hoeft niet alles in 1 jaar te investeren. Thuisaccu's lopen niet weg, kijk over een paar jaar weer eens.
pi_220093044
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hangt van je gebruik af. Heb een paar airco's hangen, 2 aquaria, 2 computers die Folding@home draaien, 2x een NAS en uiteraard nog m'n vriezer, een EV, een PHEV, etc.

Daar is de accu ook wel op afgestemd.
[..]
Je hoeft niet alles in 1 jaar te investeren. Thuisaccu's lopen niet weg, kijk over een paar jaar weer eens.
Wij hebben een warmtepomp, die verbruikt zomers niet zoveel. Misschien nog eens een airco voor boven, maar dat vindt ik voorlopig de investering niet waard.

Dat is wel mijn idee, maar die dingen blijven lastig te voorspellen.
Gaat iedereen nú piekmomenten ontzien stabiliseert de boel vanzelf en is de aanschaf van een accu minder belangrijk. Zelfde geldt als men over 10 jaar het net heeft weten op te krikken.
pi_220093155
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:06 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Wij hebben een warmtepomp, die verbruikt zomers niet zoveel. Misschien nog eens een airco voor boven, maar dat vindt ik voorlopig de investering niet waard.

Dat is wel mijn idee, maar die dingen blijven lastig te voorspellen.
Gaat iedereen nú piekmomenten ontzien stabiliseert de boel vanzelf en is de aanschaf van een accu minder belangrijk. Zelfde geldt als men over 10 jaar het net heeft weten op te krikken.
Als je verbruik laag is tijdens piekuren en je kan er voor de rest wat omheen werken dan is een accu echt geen "noodzaak".

En inderdaad, als mijn accu rond 17:00 de boel oppikt dan heb ik geen verbruik uit het net. Als genoeg mensen dit doen dan heb je geen groot piekverbruik meer en lost het probleem zich grotendeels wel op.

Voor mij is het hobby, het is niet erg als het zich terugverdient maar ik vind het vooral gaaf om er mee te experimenteren. Mijn eerste warmtepomp (2018) draait nog steeds perfect, dus op dat vlak heel tevreden, zeker met de hoge gasprijzen in 2022.
pi_220094013
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je verbruik laag is tijdens piekuren en je kan er voor de rest wat omheen werken dan is een accu echt geen "noodzaak".

En inderdaad, als mijn accu rond 17:00 de boel oppikt dan heb ik geen verbruik uit het net. Als genoeg mensen dit doen dan heb je geen groot piekverbruik meer en lost het probleem zich grotendeels wel op.

Voor mij is het hobby, het is niet erg als het zich terugverdient maar ik vind het vooral gaaf om er mee te experimenteren. Mijn eerste warmtepomp (2018) draait nog steeds perfect, dus op dat vlak heel tevreden, zeker met de hoge gasprijzen in 2022.
Warmtepomp is toch wel een goeie aankoop ja.
Elektrische auto ook, mits het past bij je situatie. Nadeel is vooral de wisselende kosten/maatregelen.

Piekuurtarief is voor nu wel logisch, maar dan moet men die wel weer afbouwen als de nood weg is.

Toch even complimenten voor je commentaar op deze onderwerpen, ik kan er prima adviezen uit halen.
pi_220094966
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 23:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het grootste probleem is, dat je twee verschillenden stroomnetten nodig hebt. Het is wel leuk als je een omvormer hebt die het ook doet als er geen netstroom is, maar dan mag de stroom alleen op de apparaten binnenshuis staan.

Normaal is dat allemaal aan elkaar gekoppeld en gaat je accu de stroom leveren door een hoger voltage aan te bieden. Maar dan ga je die stroom ook doorgeven aan andere mensen. Je moet dus om te beginnen de uitgaande verbinding uitzetten. De hoofdaansluiting, dus.

En dan doen je spullen het niet meer. Je kunt er dan voor kiezen de stekkers van belangrijke dingen in te pluggen in je omzetter, als die dat ondersteunt. Zo zul je je laptop wel aan de praat kunnen krijgen, maar je internetverbinding gaat dan niet werken. Je telefoon waarschijnlijk ook niet. Of je verwarming.

Als je dus alles selectief om wilt kunnen schakelen, heb je eigenlijk twee verschillende meterkasten nodig, met schakelaars om te kiezen waar de stroom vandaan komt. En dan doe je het stopcontact voor je elektrische auto en het inductiefornuis niet op de accu.

Wat je dan met je warmtepomp en boiler doet, is dan een kwestie van kijken hoe groot je accu is en hoe belangrijk je dat vind.
Dus de koppeling met het stroomnet moet worden kunnen afgeschakeld.
Kan me voorstellen dat een accu dat kan meten? Spanning weg? Dan afschakelen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 14 februari 2026 @ 14:09:56 #59
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220095017
Topics aan elkaar geknoopt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_220096259
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 00:29 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dit topic gaat niet over het sluiten van fossiele brandstofcentrales en over het aanwezig zijn van genoeg capaciteit in de centrales. (of greenpeace/ exctinction rebellion) Dus probeer dat niet elke keer aan de haren er bij te trekken.

Dit topic gaat over het overbelaste stroomnet in Nederland. En dat is door piekbelasting op bepaalde momenten op bepaalde plekken, omdat daar te veel zonnepanelen liggen. En dat is door piekbelasting op bepaalde momenten op bepaalde plekken, doordat iedereen tegelijk thuis komt en wil koken/eten/douchen/tv kijken. Beide pieken worden kleiner als bij die zonnepanelen/verbruikers accu's ingezet worden. Zo simpel is het.

En nee, dat hoeft niet iedereen te doen, maar elke accu helpt een beetje mee om het hele stroomnet minder te laten pieken. Met een beetje geluk zitten die zonnepanelen zelfs boven op een woonhuis, en dan kan die accu niet alleen de piek van de zonnepanelen uitsmeren, maar ook de piek van de verbruikers in de avond en ochtend. En mocht de accu overdag niet helemaal volgeladen zijn door de zonnepanelen, dan kan je altijd nog in de nacht met goedkope stroom de accu opladen als niemand anders stroom nodig heeft, zodat je in de ochtend kan douchen.

En als je nu nog niet begrijpt, dan wil je het niet begrijpen.
Ik ben het zelfs met je eens. Maar dat is pappen en nathouden. Ja, het geeft een heel klein beetje lucht, maar het gaat het probleem niet oplossen. En slechts de helft van het probleem is dat we in de winter te weinig stroom hebben. De andere helft van het probleem is, dat we in de zomer te veel hebben. Iedereen misbruikt het stroomnet en is dan verbaasd als het omvalt.

Zoals dat artikel uit de Telegraaf ook zegt: het is nogal stom om eerst iedereen te verplichten alles elektrisch te gaan doen zonder er eerst voor te zorgen dat het zo ook gaat werken. Dus als we het van simpele huis, tuin en keukenoplossingen moeten hebben, dan is het simpelweg: "ieder voor zich!"

Ik vind het vooral interessant, dat het de alarmisten zijn, die alles puur op het gevoel doen en beslissen, die dan denken: "bij mij thuis werkt het, dus waar doen al die mensen zo moeilijk over?" Of misschien net niet ...

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 14-02-2026 16:53:19 ]
pi_220096279
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:05 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dus de koppeling met het stroomnet moet worden kunnen afgeschakeld.
Kan me voorstellen dat een accu dat kan meten? Spanning weg? Dan afschakelen?
Je hebt een grote schakelaar nodig. Maar als je gewoon omschakelt op accu's als de stroom wegvalt, gaat je accu waarschijnlijk snel leeg zijn. Je wilt dan alleen de dingen aanzetten die ook essentieel zijn. En om te voorkomen dat je handmatig alle stekkers om moet gaan prikken (veel dingen hebben ook geen stekker), heb je dus twee meterkasten nodig.
pi_220096639
Stel, je woont in een wijk, waar de inwoners allemaal heel begaan zijn met het klimaat. Het is een mix van eengezinshuizen (ongeveer de helft van de bewoners), wat duplex huizen (boven en onder verschillende appartementen) en een flatgebouw. Jullie hebben samen een vereniging om te werken aan een beter klimaat. In het centrum van de wijk is een klein winkelcentrumpje en wat groen: een parkje, speelplaats en een grasveld. Een heel gemiddelde wijk, dus.

Samen met de gemeente gaan jullie een experiment doen: zij sluiten de wijk af van het stroomnet, maar plaatsen een flinke dieselgenerator. Het is de bedoeling dat jullie er voor zorgen dat die nooit aanspringt. Voor de diesel moeten jullie zelf betalen. Daartoe besluiten jullie ook om twee niet al te grote windturbines op het grasveld te zetten, met een subsidie van de gemeente. Heel de rest is een zaak van de bewoners, die moeten alles zelf gaan regelen. Ongeveer driekwart van de vrijstaande en rijtjeshuizen hebben al zonnepanelen op het dak en de winkels in het winkelcentrumpje zeggen toe er ook in te investeren.

Hoe gaan jullie dat aanpakken?
pi_220096769
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 08:47 schreef Zwansen het volgende:
Hoezo? Dan kunnen de energieboeren niet de maximale aantal kw/h verkopen en schaadt het hun winsten!!

Echt, alles, alles wat er gaande is, levert dat op: maximale verkoop. Iedere zelfopgewekte kw/h dlor de consument is een missed sale voor de energieboeren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 14 februari 2026 @ 17:25:53 #64
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220096812
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Stel, je woont in een wijk, waar de inwoners allemaal heel begaan zijn met het klimaat. Het is een mix van eengezinshuizen (ongeveer de helft van de bewoners), wat duplex huizen (boven en onder verschillende appartementen) en een flatgebouw. Jullie hebben samen een vereniging om te werken aan een beter klimaat. In het centrum van de wijk is een klein winkelcentrumpje en wat groen: een parkje, speelplaats en een grasveld. Een heel gemiddelde wijk, dus.

Samen met de gemeente gaan jullie een experiment doen: zij sluiten de wijk af van het stroomnet, maar plaatsen een flinke dieselgenerator. Het is de bedoeling dat jullie er voor zorgen dat die nooit aanspringt. Voor de diesel moeten jullie zelf betalen. Daartoe besluiten jullie ook om twee niet al te grote windturbines op het grasveld te zetten, met een subsidie van de gemeente. Heel de rest is een zaak van de bewoners, die moeten alles zelf gaan regelen. Ongeveer driekwart van de vrijstaande en rijtjeshuizen hebben al zonnepanelen op het dak en de winkels in het winkelcentrumpje zeggen toe er ook in te investeren.

Dat is vragen om problemen aangezien je toch het verbruik zult moeten registreren om misbruik te voorkomen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220096813
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

Energie boer:
quote:
Mag niet, niet veilig, huil huil
Gemeente:
quote:
Ja euh, bewoners, we hebben van experts begrepen dat het moeilijk gaat he
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220097024
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is vragen om problemen aangezien je toch het verbruik zult moeten registreren om misbruik te voorkomen.
Ja, maar ongeveer de helft van de bewoners hebben een eigen dak en kunnen er dus zonnepanelen op zetten. Ook zal niet iedereen het leuk vinden als hun thuisaccu door alle bewoners gebruikt kan worden. Dat wordt veel ruzie.
pi_220097054
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Energie boer:
[..]
Gemeente:
[..]

Jullie hebben alle benodigde vergunningen, daar heeft de gemeente voor gezorgd.
pi_220097547
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 19:19 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoe vervelend is het om noodstroom te maken van je accu? Kost wel wat extra dacht ik.
Niet zo heel spannend.

Een beetje inverter heeft die functie al ingebouwd, gooit de netwerkkant uit als er geen spanning meer is en levert stroom aan alles in huis uit de accu's. Ondertussen kan deze ook nog bijladen uit panelen of zelfs uit een aggregaat (en de aggregaat ook starten en stoppen).

Mijn inverter heeft ook nog "SOC protection", ofwel je kan een minimale "state of charge" instellen voor de batterijen zodat er altijd x% lading in zit om je huis van noodstroom te kunnen voorzien.

In de winter kan je dat wat hoger zetten (80 of 90%) omdat je niet zoveel uit de panelen laadt en in de zomer kan je dat gerust terugzetten naar 10 of 20% omdat de panelen dat overdag wel bijladen.
pi_220097638
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik ben het zelfs met je eens. Maar dat is pappen en nathouden. Ja, het geeft een heel klein beetje lucht, maar het gaat het probleem niet oplossen. En slechts de helft van het probleem is dat we in de winter te weinig stroom hebben. De andere helft van het probleem is, dat we in de zomer te veel hebben. Iedereen misbruikt het stroomnet en is dan verbaasd als het omvalt.

Zoals dat artikel uit de Telegraaf ook zegt: het is nogal stom om eerst iedereen te verplichten alles elektrisch te gaan doen zonder er eerst voor te zorgen dat het zo ook gaat werken. Dus als we het van simpele huis, tuin en keukenoplossingen moeten hebben, dan is het simpelweg: "ieder voor zich!"

Ik vind het vooral interessant, dat het de alarmisten zijn, die alles puur op het gevoel doen en beslissen, die dan denken: "bij mij thuis werkt het, dus waar doen al die mensen zo moeilijk over?" Of misschien net niet ...
Er is niet "te weinig" of "te veel" stroom, er is alleen onvoldoende capaciteit in kabels en transformatoren om dat op piekmomenten naar de juiste plek te krijgen.

Daar kunnen batterijen een rol spelen omdat die al dicht bij de verbruiker geplaatst kunnen worden en direct aan die piekvraag (of aanbod) kunnen voldoen.
pi_220097680
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er is niet "te weinig" of "te veel" stroom, er is alleen onvoldoende capaciteit in kabels en transformatoren om dat op piekmomenten naar de juiste plek te krijgen.

Daar kunnen batterijen een rol spelen omdat die al dicht bij de verbruiker geplaatst kunnen worden en direct aan die piekvraag (of aanbod) kunnen voldoen.
Dus je hoeft die stroom niet op te wekken en hij wordt niet verbruikt?

Je kunt het stroomnet zien als een hele grote accu, met miljoenen aansluitingen en een minuscule capaciteit (effectief 0).
pi_220097725
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus je hoeft die stroom niet op te wekken en hij wordt niet verbruikt?
Dat zeg ik helemaal nergens. Ik zeg alleen dat in Nederland het grootste probleem niet bij de productie van stroom zit maar bij de distributie daarvan.

Dat kan wel veranderen als we tegen 2030 alsnog fossiele centrales gaan sluiten, dan zal het tekort aan regelstroom fors kunnen lopen. Maar er gaan al verhalen om die in beheer te brengen van TenneT zodat dat afgedekt is.

Doen we dat niet dan kan het over 4-5 jaar wel spannend gaan worden in de winter.
pi_220098174
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat zeg ik helemaal nergens. Ik zeg alleen dat in Nederland het grootste probleem niet bij de productie van stroom zit maar bij de distributie daarvan.

Dat kan wel veranderen als we tegen 2030 alsnog fossiele centrales gaan sluiten, dan zal het tekort aan regelstroom fors kunnen lopen. Maar er gaan al verhalen om die in beheer te brengen van TenneT zodat dat afgedekt is.

Doen we dat niet dan kan het over 4-5 jaar wel spannend gaan worden in de winter.
En zou jij nu wel of niet in zo'n zelfvoorzienende wijk willen wonen? Hoe zou je dat aanpakken?
pi_220098492
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 19:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En zou jij nu wel of niet in zo'n zelfvoorzienende wijk willen wonen? Hoe zou je dat aanpakken?
Dat is, in mijn ogen, totaal niet realistisch of zelfs wenselijk.

Voordeel van een groot netwerk is juist dat je een hoge uptime haalt, in Nederland zo'n 99,999 en dat is met lokale voorzieningen heel moeilijk te realiseren en zeker niet goedkoper.
pi_220098628
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 19:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Voordeel van een groot netwerk is juist dat je een hoge uptime haalt, in Nederland zo'n 99,999 en dat is met lokale voorzieningen heel moeilijk te realiseren en zeker niet goedkoper.

Op zich is de keuze tussen een centraal (met kernenergie e.d.) of decentraler (met lokale opwek en opslag) wel een interessante voor de toekomst.
pi_220098881
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 19:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zelfvoorzienende gemeentes bestaan al in Oostenrijk genoeg. Dat noemen ze Energiegemeinschaften. Meestal landelijk gelegen, waar ze veel houtkap hebben en dus in de winter met biomassa bijstoken, omdat ze dat toch al hebben liggen. Sommige zelfs met een warmtenet erbij. Vroeger waren die bijna allemaal niet aangesloten op het landelijke net, maar tegenwoordig steeds meer wel, inderdaad als backup.
Voordeel is dat je bijvoorbeeld zonnepanelensubsidies heel lokaal kan controleren om niet het probleem van Nederland te krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')