quote:Schema
Donderdag 12 februari
09.30 - Mannen run 1 en 2
Vrijdag 13 februari
16.00 vrouwen run 1 en 2
19.30 mannen run 3 en 4
Zaterdag 14 februari
18.00 vrouwen run 3 en 4
Zondag 15 februari
18.00 Gemengde estafette run 1 en 2
Rondere helmen?quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:54 schreef borisz het volgende:
https://www.bbc.com/sport/articles/cd0y15mkjzko
De Britten hebben een helmprobleem.
De altijd materieeldoperende Brittenquote:Op woensdag 4 februari 2026 18:54 schreef borisz het volgende:
https://www.bbc.com/sport/articles/cd0y15mkjzko
De Britten hebben een helmprobleem.
Die hebben weer een materiaalupdate te pakken zo te zienquote:Op maandag 9 februari 2026 08:30 schreef Columbiafan het volgende:
Britse dames alvast zeer dominant in de eerste trainingsrun.
Vaak niet, maar in haar geval en de slechte vorm waarin ze al een tijd verkeerd lijkt het me lekker als je jezelf in de 1e run meteen naar een top 5 klassering kwakt. Voor je zelfvertrouwen, alles.quote:Op maandag 9 februari 2026 08:50 schreef franklop het volgende:
Zegt niks zo'n eerste vrije training. Straks motorstand omhoog
Dat idee heb ik ook altijd ja, dat je niet bewust gaat lopen klooien in een trainingquote:Op maandag 9 februari 2026 08:52 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Vaak niet, maar in haar geval en de slechte vorm waarin ze al een tijd verkeerd lijkt het me lekker als je jezelf in de 1e run meteen naar een top 5 klassering kwakt. Voor je zelfvertrouwen, alles.
Dit is niet goed…
Ik denk dat er steeds maar een beperkt aantal trainingritten gestreamd worden bij de sleesporten.quote:Op maandag 9 februari 2026 08:54 schreef TheVulture het volgende:
Kan me herinneren dat die trainingsritjes vroeger ook op de stream zaten, of niet
Er wordt nog wel eens langzamer gestart in een paar trainingsruns, meer om gevoel met de baan te krijgen weer, hoe het erbij ligt etc.quote:Op maandag 9 februari 2026 08:59 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat idee heb ik ook altijd ja, dat je niet bewust gaat lopen klooien in een training
Dat zou natuurlijk kunnen en dat is het beste scenario. Sowieso zeggen trainingsritjes niet zo veel zolang je er maar vertrouwen opdoet om naar beneden te gaan en de lijnen vindt.quote:Op maandag 9 februari 2026 09:05 schreef franklop het volgende:
[..]
Er wordt nog wel eens langzamer gestart in een paar trainingsruns, meer om gevoel met de baan te krijgen weer, hoe het erbij ligt etc.
Bos moest in beide runs als eerste, dat is niet ideaal, want je hebt sowieso geen beeld van hoe anderen het doen etc.
Tweede run startte ze ook weer stuk langzamer dan in run 1
Nee klopt, maar ze was zelf na de laatste WB (4e) wel positiever omdat we wat issues hadden opgelostquote:Op maandag 9 februari 2026 10:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zou natuurlijk kunnen en dat is het beste scenario. Sowieso zeggen trainingsritjes niet zo veel zolang je er maar vertrouwen opdoet om naar beneden te gaan en de lijnen vindt.
Neemt niet weg dat we realistisch niet te hoge verwachten zouden moeten hebben want het was een zeer matig seizoen tot nu toe.
Andere slee die niet goed bleek te werkenquote:Op maandag 9 februari 2026 11:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Benieuwd of we achteraf nog wat te horen krijgen over dit seizoen want het plotselinge verval dit seizoen blijft vreemd.
Alvast goed begonnenquote:Op zaterdag 11 januari 2020 08:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
De opvolger van Geng is overigens ook al bekend: Amadeo Bagnis gaat in 2026 olympisch goud winnen in Italië
In skeleton gaat het vaak bergafwaarts.quote:Op maandag 9 februari 2026 11:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Benieuwd of we achteraf nog wat te horen krijgen over dit seizoen want het plotselinge verval dit seizoen blijft vreemd.
Moest nu ook als laatste, ook geen lekkere startplekquote:Op dinsdag 10 februari 2026 12:33 schreef TheVulture het volgende:
Momenteel zijn de dames weer aan het trainen. Bos 20e in heat 3, dus of ze is ultiem verstoppertje aan het spelen, maar de voortekenen zijn toch niet heel lekker
Dit kan toch alleen maar materiaal zijn?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 13:33 schreef Wienerschnitzels het volgende:
20ste en 21ste vandaag, gaat een beetje pijnlijk worden allemaal.
Langzaamste starts ook vandaag van het hele veld kan ook een blessure zijn of ze is zich aan het verstoppen (maar geen idee waarom, je moet toch ook een keer op snelheid de baan testen).quote:Op dinsdag 10 februari 2026 13:34 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dit kan toch alleen maar materiaal zijn?
Ze heeft nog 2 starts. Maar dit is wel erg opmerkelijk ja.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 13:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Langzaamste starts ook vandaag van het hele veld kan ook een blessure zijn of ze is zich aan het verstoppen (maar geen idee waarom, je moet toch ook een keer op snelheid de baan testen).
quote:Op dinsdag 10 februari 2026 15:39 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Hij heeft hem toch opgedaan begreep ik? baas
Ik snap dat verstopscenario ook niet, waarom zou je een heel seizoen zo ongeveer verstoppertje willen spelen. Als je hier gewoon 6 cleane races traint lijkt me dat je je juist vertrouwen kweektquote:Op dinsdag 10 februari 2026 13:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Langzaamste starts ook vandaag van het hele veld kan ook een blessure zijn of ze is zich aan het verstoppen (maar geen idee waarom, je moet toch ook een keer op snelheid de baan testen).
Waarom zou je dat niet moeten willen?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 15:56 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]![]()
Kan Claveau-Laviolette ook wel gaan starten met een muts waarop slachtoffers staan die vielen bij de ontvoering van Maduro, om maar iets te noemen.
Los van wat je ook vind van de situatie in Oekraïne of waar ook ter wereld ook, dit moet je gewoon niet willen tijdens de spelen (of welk sportevenement dan ook). Prima beslissing van het IOC, en als hij die helm toch op heeft gedaan gewoon een DSQ geven.
Omdat als een Rus zijn omgekomen vrienden op zijn helm zou zetten iedereen moord en brand zou schreeuwen, dus dat alleen geeft al aan dat je je in een politieke arena gaat begeven waar het IOC zich volgens zijn eigen regels zoveel mogelijk buiten wilt houden.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:03 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Waarom zou je dat niet moeten willen?
Omdat het idee achter de Olympische Spelen is dat je geen politiek bedrijft maar sport, het IOC is daar altijd heel strikt en rechtlijnig op geweest, geen uitingen, klaar.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:03 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Omdat het IOC niet voor niets regels heeft om politieke uitingen tijdens de wedstrijden te verbieden. Anders wordt het een soort politiek theater, waarbij iedere sporter of elk land zijn eigen conflict of boodschap meeneemt. Dan gaat het niet meer over sport, maar over propaganda. Volgens mij is er al genoeg gezeik, spanningen en polarisatie momenteel overal dus laten we alsjeblieft het weinige wat we nog hebben waar het niet constant gaat over (geo)politieke shit ook zo houden.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:03 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Lijkt me een prima reactie op het IOC die tal van russische sporters onder neutrale vlag laat meedoen die in het verleden gelinkt zijn aan Russische propaganda maargoed.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:17 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Omdat het IOC niet voor niets regels heeft om politieke uitingen tijdens de wedstrijden te verbieden. Anders wordt het een soort politiek theater, waarbij iedere sporter of elk land zijn eigen conflict of boodschap meeneemt. Dan gaat het niet meer over sport, maar over propaganda. Volgens mij is er al genoeg gezeik, spanningen en polarisatie momenteel overal dus laten we alsjeblieft het weinige wat we nog hebben waar het niet constant gaat over (geo)politieke shit ook zo houden.
Wat is overigens precies de politieke uiting aan de fotos van overledenen?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:17 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Omdat het IOC niet voor niets regels heeft om politieke uitingen tijdens de wedstrijden te verbieden. Anders wordt het een soort politiek theater, waarbij iedere sporter of elk land zijn eigen conflict of boodschap meeneemt. Dan gaat het niet meer over sport, maar over propaganda. Volgens mij is er al genoeg gezeik, spanningen en polarisatie momenteel overal dus laten we alsjeblieft het weinige wat we nog hebben waar het niet constant gaat over (geo)politieke shit ook zo houden.
Zou je dat ook vragen als het een Rus was met foto's van Russische overledenen? Zie daar het 'politieke'.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:24 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Wat is overigens precies de politieke uiting aan de fotos van overledenen?
Er mag ook helemaal geen Rus meedoen voor zijn land.. dan vermengt politiek en sport elkaar toch al?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Zou je dat ook vragen als het een Rus was met foto's van Russische overledenen? Zie daar het 'politieke'.
Hoezeer we ook sympathie voor hem hebben, het is gewoon een heel dun lijntje waar het IOC zich op begeeft.
Aangezien dat dan soldaten zijn wel ja. Dit is, correct me if im wrong, een helm met overleden sporters die ooit hier hadden kunnen staan maar niet kunnen staan omdat ze zijn omgekomen de afgelopen jaren. Het is een herdenkenis aan hen, maar omdat ze door Russische bommen zijn omgekomen mogen ze als sporters niet herdacht worden op de spelen? Ik vind dat vreemd.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Zou je dat ook vragen als het een Rus was met foto's van Russische overledenen? Zie daar het 'politieke'.
Hoezeer we ook sympathie voor hem hebben, het is gewoon een heel dun lijntje waar het IOC zich op begeeft.
Ik ben volkomen leek hier, maar het is een simpel sleetje (jaja, een beetje versimplificeerd), hoe moeilijk is het om een ander sleetje te organiseren? Of is dat allemaal contracten dit-dat-alles?quote:Op woensdag 11 februari 2026 10:16 schreef TheVulture het volgende:
Bos net naar beneden in training 5. Ze had startplek 8, de start was ze 5e maar de rest van de race zakte ze terug naar de langzaamste tijd tot nu toe. Ik denk dan toch wel dat we van verkeerde materiaalkeuzes kunnen spreken
Dat zal inderdaad wel met contracten etc te maken hebben, en je krijgt niet zomaar van iemand anders een slee. Denk dat het vooral in de ijzers zit. Al heb ik na analyse van de cijfers nog wel ergens het vermoeden dat ze misschien toch verstoppertje speelt, maar de vraag is meer waaromquote:Op woensdag 11 februari 2026 10:36 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik ben volkomen leek hier, maar het is een simpel sleetje (jaja, een beetje versimplificeerd), hoe moeilijk is het om een ander sleetje te organiseren? Of is dat allemaal contracten dit-dat-alles?
Ik hoop het, ineens toptijden tijdens de wedstrijd zou meester trollen zijnquote:Op woensdag 11 februari 2026 10:39 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat zal inderdaad wel met contracten etc te maken hebben, en je krijgt niet zomaar van iemand anders een slee. Denk dat het vooral in de ijzers zit. Al heb ik na analyse van de cijfers nog wel ergens het vermoeden dat ze misschien toch verstoppertje speelt, maar de vraag is meer waarom
Slee's zijn volkomen gemaakt naar de persoon, daarnaast worden haar slee's gemaakt door haar coach die beschouwd wordt als één van de beste sleemakers van het veld.quote:Op woensdag 11 februari 2026 10:36 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik ben volkomen leek hier, maar het is een simpel sleetje (jaja, een beetje versimplificeerd), hoe moeilijk is het om een ander sleetje te organiseren? Of is dat allemaal contracten dit-dat-alles?
Ik schrijf vast goud op danquote:Op woensdag 11 februari 2026 11:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Slee's zijn volkomen gemaakt naar de persoon, daarnaast worden haar slee's gemaakt door haar coach die beschouwd wordt als één van de beste sleemakers van het veld.
Scheelt weer kijken.quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:10 schreef TheVulture het volgende:
De Duitse Pfeifer start elke run relatief traag maar is vervolgens zoveel sneller dan de rest op de baan... daar gaat denk ik echt niemand aankomen voor het goud
Ze is gewoon niet goed lijkt me.quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Jammer dat de NOS niet zo capabel is anders zou je iemand met verstand van skeleton naar de trainingruns kunnen laten kijken om te zien of ze zich aan het verstoppen is of gewoon kutruns heeft.
Misschien de Britse Stoeckerquote:
Als het het materiaal is, als je kijkt hoeveel ze loopt te werken nu in deze run. Bij een slechte slee denk ik aan een run die er prima uitziet en een kuttijd levert.quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:18 schreef Felagund het volgende:
Ja, jammer. Materiaal is het hele seizoen al een drama lijkt het.
Ja ze maakte hier gewoon een aantal fouten... lijkt erop dat dat dus het seizoen wel samenvatquote:Op woensdag 11 februari 2026 11:21 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Als het het materiaal is, als je kijkt hoeveel ze loopt te werken nu in deze run. Bij een slechte slee denk ik aan een run die er prima uitziet en een kuttijd levert.
Die copium van de NOS blijft wel leuk, ja trainingruns gaan niet per se om de tijd maar dat is wel binnen de rede en runs rondom de 20ste plek zijn buiten die rede.quote:Alle 25 skeletonsters zijn naar beneden geweest voor de officiële training en Kimberley Bos noteerde de dertiende tijd. Dat is beter dan gisteren, toen ze de 20ste en 21ste tijd noteerde. Maar we herhalen het nog maar eens: Bos gebruikt de trainingen niet om de beste tijd neer te zetten, maar om te schaven aan haar run.
Ja. Als het een achtste plaats is kun je dat nog wel zeggen. Of als er één run bij zit op plek 20. Maar niet bij alle runs op 10+quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:23 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Die copium van de NOS blijft wel leuk, ja trainingruns gaan niet per se om de tijd maar dat is wel binnen de rede en runs rondom de 20ste plek zijn buiten die rede.
Idem.quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:17 schreef mitt het volgende:
Ik kijk echt een hoop maar een trainingsrit skeleton gaat me echt wat ver
quote:Een heel klein beetje (tech)oorlog in het ijskanaal: “Illegaal is het niet. Maar plots zijn ze daar met een nieuwe slee”
Marginal gains beslissen in het skeleton over goud, zilver, brons of niets. Telkens weer is het kicken voor ingenieurs op de Spelen, net zoals in de Formule 1. En met die ‘in het geheim’ ontwikkelde sleeën kun je nog wegkomen ook.
Al een heel seizoen raast Kim Meylemans als een wervelwind met de buik op een sleetje door een ijskanaal, zoals een bob- of skeletonbaan wordt genoemd. Als nummer één van de wereld – ofwel: de regelmatigste van iedereen – is de Belgische skeletoni medaillefavoriet. Toch? Zo ziet zij het evenwel niet. “Ik ga niet flauw doen: uiteraard ben ik een van de kandidaten. Maar makkelijk twaalf meisjes kunnen meedoen voor de medailles”, zegt Meylemans.
Vrijdag begint ze aan haar tweedaagse, met twee runs per dag. De pikorde van het seizoen lijkt zich – voorlopig – niet helemaal te bestendigen tijdens de trainingsritten. Meylemans, bijvoorbeeld, kon zich tot nu niet bij de allerbesten scharen, zoals ze dat wel zo vaak deed tijdens het Wereldbekerseizoen.
“Ik heb een goede slee, zeker wel”, zegt ze vanuit de lounge van het olympisch dorp in Cortina d’Ampezzo. “Maar wij hebben geen geheimen in petto zoals de grote landen duidelijk wel hebben. De Britten hebben alleen voor deze Spelen 5 miljoen pond geïnvesteerd in het materiaal. Ook de Duitsers staan hier plots met nieuwe sleeën, met een vorm die ik nog niet gezien heb. Wij hebben ook geïnvesteerd in de slee - een goede slee - maar over de voorbije vier jaar, niet speciaal voor de Spelen. Wij hebben dat budget gewoon niet.”
Topmoment voor de ingenieurs
Elke Winterspelen poppen ‘hypersonische’ sleeën of pakken op. “Aanlopen, op een slee springen, en glijden? Vergeet het, er speelt zich veel meer af achter de schermen. De Spelen zijn het topmoment voor de ingenieurs. Tegen dan moeten ze on point zijn”, zegt Colin Freeling, de beste Belgische mannelijke skeletoni. De belofte miste op een haar na de Spelen, hij mocht enkele maanden geleden als eerste niet-Italiaan afdalen op de ijsbaan van Cortina bij een wedstrijd, en is cocommentator voor onder meer skeleton bij de openbare omroep.
Skeletonteams werken samen met autobedrijven, bijvoorbeeld BMW bij Duitsland, of technische universiteiten en andere privébedrijven verlenen hun diensten. Het verschil tussen toplanden en bijvoorbeeld België is niet alleen het budget, maar ook de cruciale testfase.
“Wij moeten een skeletonbaan boeken om te trainen of testen”, zegt Freeling. “De Duitsers staan dan wel niet te filmen als we in Duitsland trainen, maar ‘toevallig’ komt er wel iemand piepen. Die begint dan over het weer of zo. (lacht) De Duitsers hebben daarentegen vier à vijf banen waar ze ongestoord kunnen testen, net zoals Ferrari bijvoorbeeld zijn Formule 1-wagens afstelt op een eigen privétestterrein in Maranello.”
De toplanden, die bovendien meer skeletoni’s van wereldklasse hebben, kunnen hun bevindingen van de testritten of wedstrijden bundelen en feedback geven aan de sleeënbouwers. “Als je het advies krijgt van twee Max Verstappens, zul je een betere wagen krijgen dan wanneer je er alleen voor staat”, zegt Freeling. “Dat die nieuwe dingen pas op de Spelen opduiken en niet al tijdens het olympische seizoen, is ook geen toeval. Die landen willen niet in hun kaarten laten kijken.”
‘Punthelm’ afgekeurd
Maar wat valt er te ‘prutsen’ aan een sleetje? Het gaat om de zogenoemde ‘set-up’, zegt Freeling. “De ‘pan’ – de plaat waar de glij-ijzers aan zijn bevestigd – bestaat uit carbon: dat kan stijver of zachter gemaakt worden, de ‘neus’ vooraan kan stabieler of losser, afhankelijk van de omstandigheden. Er wordt altijd gezocht naar een zo aerodynamisch mogelijke slee. En net zoals de bandensoorten in de Formule 1, heb je ook verschillende glij-ijzers, afhankelijk van het weer. IJs van -2 graden Celsius voelt heel anders dan ijs van -7.”
Engeland verscheen niet alleen met een nieuwe slee, maar ook met een nieuwe helm op training in Cortina d’Ampezzo. De helm, die eindigt in een punt zoals in het baanwielrennen wordt gebruikt, keurde de internationale bobslee- en skeletonfederatie (IBSF) niet goed. Protest bij het Internationaal Sporttribunaal hielp niet.
In Pyeongchang 2018 werden ook al pakken van de Britten afgekeurd, omdat er ‘ribbeltjes’ die fungeerden als spoilers in waren verwerkt. Meylemans: “Bij de pakken is het simpel: er mag niets, gewoon textiel zonder spoilers, zonder coating … Een spoiler is illegaal, en daarom dienden we toen met enkele landen samen een klacht in. Ik beweer niet dat er nu illegale dingen zijn gebeurd, helemaal niet. Het gaat om innovatie, onze sport vraagt nu eenmaal om creativiteit. En Duitsland en Engeland hebben nu blijkbaar een extra versnelling gevonden.”
Wat wel en niet is toegelaten in de materiaalslag, staat opgelijst in een handboek van de IBSF. Het pak en de helm van elke atleet worden op voorhand gecontroleerd. De slee is een loterij, zegt Freeling. “Na de runs wordt een aantal sleeën gecontroleerd, die lukraak worden gekozen. Ook wie goud, zilver en brons heeft, krijgt controle, maar pas na de wedstrijd. Tijdens het Wereldbekerseizoen krijgt iedereen weleens een controle, tijdens de Spelen kan het best zijn dat je niet wordt uitgeloot.”
Wat scheelt een superslee of -pak?
De hamvraag: wat scheelt een superslee of -pak? “Dat is zeer moeilijk te zeggen”, zegt Freeling, “maar de man of vrouw op de slee moet het nog altijd doen. Vooral is geen enkele run, op welke baan dan ook, dezelfde. Je zit altijd wel een tikje hoger, lager, je snijdt een bocht net iets anders aan, dan ga je sneller of trager … Zoveel variabelen spelen een rol.”
“Het speelt in mijn voordeel dat Cortina een technisch uitdagende baan is”, zegt Meylemans. “Je kunt op sommige stukken veel tijd verliezen door stuurfoutjes.”
Terecht. De regels gelden voor iedereen. Ook voor hem.quote:
Als je dit beoordeeld als een politiek statement maar daar valt heel veel op af te dingen. Hij wil simpelweg zijn overleden landgenoten eren. Wat je er ook van vindt, dit gaat enorm gedoe opleveren voor het IOC want heel veel landen zullen hier niet blij mee zijn.quote:Op donderdag 12 februari 2026 09:22 schreef Zorro het volgende:
[..]
Terecht. De regels gelden voor iedereen. Ook voor hem.
quote:Op donderdag 12 februari 2026 09:22 schreef Zorro het volgende:
[..]
Nogal een mentale gymnastiek om wat foto's van overleden Olympiërs als "een politiek statement" te zien.quote:Op donderdag 12 februari 2026 09:22 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ja dat is wel mooi, meer aandacht dan ooit zo.quote:Op donderdag 12 februari 2026 09:52 schreef Faraday01 het volgende:
Dat krijg je met een politieke benoeming zoals Kirsty Coventry wederom was bij het IOC. Verschuilen achter de regeltjes terwijl je het ook gewoon had kunnen laten gebeuren. Zeker omdat de politieke aard nog best mee valt. Deze man mag nu niet mee doenmaar zijn boodschap heeft hij gelukkig wel ruimschoots in de media gebracht.
Nogal mentale gymnastiek om dit niet als politiek statement te zien. Of denk je echt dat hij ook met deze helm was verschenen als die lui die erop staan waren omgekomen door ongelukken en ziekte?quote:Op donderdag 12 februari 2026 09:53 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Nogal een mentale gymnastiek om wat foto's van overleden Olympiërs als "een politiek statement" te zien.
Als er nou had gestaan: "NATO has to bomb Moscow" hadden ze bij het IOC wellicht een punt gehad.
Dat is inderdaad de discussie, is het politiek of niet.quote:Op donderdag 12 februari 2026 09:47 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je dit beoordeeld als een politiek statement maar daar valt heel veel op af te dingen. Hij wil simpelweg zijn overleden landgenoten eren. Wat je er ook van vindt, dit gaat enorm gedoe opleveren voor het IOC want heel veel landen zullen hier niet blij mee zijn.
Hoe is het eren van oorlogsslachtoffers iets 'politieks'? Op 4 mei zijn we toch ook niet allemaal politiek bezig om 20.00 uur?quote:Op donderdag 12 februari 2026 10:30 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Nogal mentale gymnastiek om dit niet als politiek statement te zien. Of denk je echt dat hij ook met deze helm was verschenen als die lui die erop staan waren omgekomen door ongelukken en ziekte?
quote:"The IOC was very keen for Mr Heraskevych to compete. This is why the IOC sat down with him to look for the most respectful way to address his desire to remember his fellow athletes who have lost their lives following Russia's invasion of Ukraine. The essence of this case is not about the message, it is about where he wanted to express it.
Mr Heraskevych was able to display his helmet in all training runs. The IOC also offered him the option of displaying it immediately after the competition when going through the mixed zone.
Mourning is not expressed and perceived in the same way everywhere in the world. In order to support athletes in their mourning, the IOC has put in place multifaith centres in the Olympic Villages and a place of mourning, so that grief can be expressed with dignity and respect. There is also the possibility to wear a black armband during competition under certain circumstances.
During the Olympic Games athletes are also offered a number of opportunities to mourn and express their views, including in the media mixed zones, on social media, during press conferences and in interviews.
The Guidelines on Athlete Expression were the result of a global consultation in 2021 with 3,500 athletes from all around the world. They have the full support of the IOC Athletes' Commission and Athletes' Commissions from International Federations and National Olympic Committees.
Mr Heraskevych has been supported by the IOC for the last three editions of the Olympic Winter Games. Each time he was an Olympic scholarship holder. Following Russia's invasion of Ukraine in 2022, the IOC also set up a solidarity fund for Ukrainian sport to support the athletes' preparations for the Paris 2024 Olympic Games."
Een schande voor het IOC, wat maakt zo'n eerbetoon nu uit. Maar het past in de beweging om Rusland weer salonfahig te maken in de sportquote:
Dat zal denk ik vooral zijn omdat ze bang zijn dat er dan dan heel sporters met boodschappen gaan komen. Waarbij het dan kan zijn dat er een Rus met een statement komt. En dan hebben ze wel een probleem.quote:Op donderdag 12 februari 2026 10:58 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Een schande voor het IOC, wat maakt zo'n eerbetoon nu uit. Maar het past in de beweging om Rusland weer salonfahig te maken in de sport
De wedstrijd is al begonnen dus ben benieuwd wat ze gaan doen als ie gelijk krijgtquote:Op donderdag 12 februari 2026 11:04 schreef Faraday01 het volgende:
Het heeft CNN gehaald en volgens het artikel gaat hij in beroep bij het CAS![]()
https://edition.cnn.com/2(...)rawn-olympics-helmet
De kans dat hij dit beroep wint lijkt mij minimaal maar daar gaat het eigenlijk al lang niet meer over.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:06 schreef TheVulture het volgende:
[..]
De wedstrijd is al begonnen dus ben benieuwd wat ze gaan doen als ie gelijk krijgt
Deer geloofwaardig.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:11 schreef Dagoduck het volgende:
"Niemand is tegen de krachtige boodschap van Heraskevych", zei Coventry donderdag (NU.nl)
Lol.
Je zit gewoon jezelf voor de gek te houden door dit niet politiek te noemen. Conflicten zijn sowieso per definitie politiek. Deze helm heeft 1 doel en dat is het statement maken “kijk wat Rusland heeft gedaan” en dus politiek.quote:Op donderdag 12 februari 2026 10:47 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Hoe is het eren van oorlogsslachtoffers iets 'politieks'? Op 4 mei zijn we toch ook niet allemaal politiek bezig om 20.00 uur?
Dan is die overdwars naar beneden gegaan.quote:
Alsof die races vandaag niet meetellen voor de medaillesquote:Bos, regerend wereldkampioen skeleton, komt vandaag nog alleen in actie in de heats. Waar niets gewonnen kan worden, maar wel veel verloren. Voor de medailles gaat Bos de olympische baan zaterdag pas af. Dan is ze een van de grote kanshebbers op een medaille.
Als hoeveelste moet Kimberley?quote:
2e na Flockquote:
Bib 2 begreep ik? Maar misschien heb ik dat verkeerdquote:
Nee, ziet er niet veelbelovend uit.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik verwacht helemaal niets van Bos
Ik kan het mij ook niet voorstellen dat het nu opeens wel lukt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik verwacht helemaal niets van Bos
Later zullen we het verhaal nog wel horen want dit hele seizoen lukt het nietquote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:00 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ik kan het mij ook niet voorstellen dat het nu opeens wel lukt.
Vooral waarom er zo'n groot verschil zit met de trainingen en de WB's ervoor.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Later zullen we het verhaal nog wel horen want dit hele seizoen lukt het niet
Laatste 5 seconden van de run verliest ze bijna een halve secondequote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:03 schreef Redefine het volgende:
[..]
Vooral waarom er zo'n groot verschil zit met de trainingen en de WB's ervoor.
Als je in het midden te weinig snelheid hebt, dan merk je dat vooral onderin.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Laatste 5 seconden van de run verliest ze bijna een halve seconde
Dat weet ik maar dit loopt ongewoon snel opquote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:04 schreef Redefine het volgende:
[..]
Als je in het midden te weinig snelheid hebt, dan merk je dat vooral onderin.
Matig einde wel.quote:
Blijft vreemd ja. Nou zijn de verschillen ook wel groter, maar er zullen toch heus wel regelmatig twee tegelijk eindigen in hondersten.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het blijft raar dat je bij het rodelen de duizendsten op de klokken ziet, maar bij bobslee/skeleton niet
Vond ik ook, volgens AI komt dat door de start. Door de lopende start heb je grotere verschillen en daarom is het niet nodig om in duizendsten te rekenen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het blijft raar dat je bij het rodelen de duizendsten op de klokken ziet, maar bij bobslee/skeleton niet
Ze heeft moeite met dat tweede deel, tot halverwege lag ze gewoon voor op Flockquote:
Kun je rekenen?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:30 schreef Moira het volgende:
Present trouwens
Hopen dat Kim weer richting brons weet te kruipen
Bos steekt bij de komende runs een stuk af.quote:
Nu al op 7 tienden van Flock en niet omdat ze ergens een grote fout maakte ofzo..quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:31 schreef Moira het volgende:
[..]
Nee? Is het nu al niet meer doable?
In haar huidige vorm is het onmogelijk.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:31 schreef Moira het volgende:
[..]
Nee? Is het nu al niet meer doable?
Flock is op goud, ik zei bronsquote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nu al op 7 tienden van Flock en niet omdat ze ergens een grote fout maakte ofzo..
Blaas ff magische topvorm naar haar toe voor de komende 3 runsquote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:32 schreef Redefine het volgende:
[..]
In haar huidige vorm is het onmogelijk.
Ruim een halve seconde achter het podium met het halve veld er nog tussen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:36 schreef Moira het volgende:
[..]
Flock is op goud, ik zei brons
Ik ben niet skeleton-wijs genoeg om te weten hoeveel tienden nog in te halen zijn in 3 runs, maar het is toch best mogelijk dat anderen in volgende runs tienden verliezen waar zij tienden wint?
In theorie kan dat, maar zoals gezegd leek het niet door een grote fout maar gewoon omdat het niet draait. En meestal draai je dat niet in de andere runs om.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:36 schreef Moira het volgende:
[..]
Flock is op goud, ik zei brons
Ik ben niet skeleton-wijs genoeg om te weten hoeveel tienden nog in te halen zijn in 3 runs, maar het is toch best mogelijk dat anderen in volgende runs tienden verliezen waar zij tienden wint?
Ik had ook graag gezien dat het beter zou zijn, maar dit seizoen loopt het gewoon niet helemaal. Laatste WB's leek het beter maar nu wordt dat niveau toch niet meer behaald.quote:
Ja. En als ze nu bijvoorbeeld opeens veel slechter was dan tijdens de trainingen dan weet je nog wel dat ze veel beter kan. maar qua uitslag is het eigenlijk nog zelfs beter dan bij de trainingen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
In theorie kan dat, maar zoals gezegd leek het niet door een grote fout maar gewoon omdat het niet draait. En meestal draai je dat niet in de andere runs om.
Nja, de meesten die er nu achter zitten zijn ook wel van een niveau dat een stuk lager hoort te liggen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:49 schreef TheVulture het volgende:
11e valt me nog mee gezien haar trainingsruns
Beter zou prima kunnen. Maar in de buurt van een medaille zou een wonder zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:16 schreef Dale__Cooper het volgende:
Is het naïef om te verwachten dat het tweede deel beter zal gaan bij Bos?
Gelukkig heeft ze al een PLAKquote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Zelfs een diplomaatje wordt al lastig voor Bos.
Heeft ook nog geen gevolgen voor de A-status toch?quote:
Was er al niet sprake van dat Bos misschien niet door zou gaan tot Milaan?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Heeft ook nog geen gevolgen voor de A-status toch?
Ik kan me wel voorstellen dat Bos ergens de komende jaren stopt jaquote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:23 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Was er al niet sprake van dat Bos misschien niet door zou gaan tot Milaan?
Dat weet ik niet maar als wereldkampioene zal ze toch wel wat krediet hebben.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Heeft ook nog geen gevolgen voor de A-status toch?
Dan ga je juist sneller de berg af, dus dat zal het niet zijn.quote:
Gewoon 4x naar beneden en tijden optellen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:34 schreef raptorix het volgende:
Hoe werken die heats nou? Ik snap er niks van.
Die vond dat het nog niet genoeg een Duitstalig feestje was.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
Stoecker met de botsing. Jammer joh.
Hoezo, geen aandacht aan veldopvulling gevenquote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
NOS mag wel wat meer aandacht besteden aan Bos en skeleton
Ze gaven ook aandacht aan Bunt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:40 schreef V-for-Vendetta het volgende:
[..]
Hoezo, geen aandacht aan veldopvulling geven
Kutbaan.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:44 schreef Redefine het volgende:
Ben wel benieuwd naar het verhaal van Bos.
Lijkt ook een worsteling met het materiaal zijn dit seizoen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:44 schreef Redefine het volgende:
Ben wel benieuwd naar het verhaal van Bos.
Twee prullenbakruns.quote:
Dat zei ik om half vier ook.quote:
Dit kan ik niet verifiëren.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat zei ik om half vier ook.
NOS redactie juicht voor de traan.quote:
Het kan ook door een wat teleurstellend seizoen komen. Al kan dat samenhangen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:04 schreef Redefine het volgende:
Dat laatste stuk voelt toch wel wat als een jaartje te lang doorgegaan. Vorig jaar nog wereldkampioen en een jaar later de spelen, maar dan kan het alsnog zwaar zijn om toch door te gaan. Of om andere redenen een zware periode. Anders zou je als bronzen medaillewinnares en wereldkampioen van het jaar ervoor niet emotioneel worden dat je de OS gered hebt.
Dat kan zeker. Maar dan zou je alsnog niet verwachten dat je wel heel blij bent dat je er staat. Want het was niet zo dat ze risico liep om de OS mis te lopen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:06 schreef Felagund het volgende:
[..]
Het kan ook door een wat teleurstellend seizoen komen. Al kan dat samenhangen.
Ook al twee jaar (een van) de beste.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
Weston gaat zo het goud even ophalen bij de heren.
Ook wel slecht voor je grip.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:18 schreef Mexicanobakker het volgende:
Lijkt me wel koud dit, op blote voeten.
Niet met goedgekeurde helm.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
Doet er iemand uit Oekraïne mee aan dit onderdeel?
Ter ere van Weston?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik trek er effe een Grand Prestige bij open. Proost allen.
Vermeerschquote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
Maar wat is de achternaam van Florian?
Austin. Het is omgedraaid zoals bij de Chinezen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
Maar wat is de achternaam van Florian?
Dan is het wachten op Gianni.quote:
Die hebben wel wat keuzes qua banen. Maar is vooral dat ze een rodelcultuur hebben dan blijf je vaak wel top. En hoe dat ooit zo is gekomen geen idee.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:50 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Hoezo is DL zo goed in skeleton en rodelen? Wordt dat vaak gedaan in jeugd?
Materiaal speelt ook wel een rol in deze sport (en varianten) en dat hebben de Duitsers ook goed op orde.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:51 schreef Redefine het volgende:
[..]
Die hebben wel wat keuzes qua banen. Maar is vooral dat ze een rodelcultuur hebben dan blijf je vaak wel top. En hoe dat ooit zo is gekomen geen idee.
Klopt, maar dat komt vooral omdat de cultuur er al was en ze voordat de techniek een grotere rol ging spelen al goed waren. Dan wil je er wel meer geld in steken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:52 schreef Felagund het volgende:
[..]
Materiaal speelt ook wel een rol in deze sport (en varianten) en dat hebben de Duitsers ook goed op orde.
Schrapresultaat.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef Felagund het volgende:
Geen perfecte laatste run van Jungk.
Weer een medaille, het is wel hun dag!quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:54 schreef WAvanBuren het volgende:
Wat leuk! Weer eens een Duitse medaille in het ijskanaal.
Maar het blijft GB.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:59 schreef Redefine het volgende:
Weston is los van de later toegevoegde wonderslee al de beste bij de mannen. Dus meer dan terecht en verdiend.
In de wintersport een marginaal land. Kan er me niet aan storen.quote:
Neuhquote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:09 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Gaat gb beide skeletons winnen?.
Bij de meisjes verwachten we opnieuw een sjook van Flock en gewoon weer Duits goud.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:09 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Bij de vrouwen wordt het een Duitstalige.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:09 schreef V-for-Vendetta het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |