abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219986746
Beste FOK!ers,

Ik zit een beetje met verwarring in mijn kop, en hoop wat hulp en advies in te winnen.

Mijn speakers zijn overleden en ik wil nu dus eens een goeie set-up neerzetten.
Ik had in gedachten het volgende:

Audio interface Focusrite Scarlett 2i2
Speakers: JBL 305P MKII
Subwoofer: Presonus Eris Sub 8BT

Wat denken jullie? En welke kabels ga ik in godsnaam er voor nodig hebben om dit allemaal aan elkaar te krijgen? Kan iemand mij helpen ik snap er niks van.
Mensen, het spijt me, ik mag niemand meer liken.
  maandag 2 februari 2026 @ 18:38:50 #2
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219986938
Kabels-> koop zware stroomsnoer, laat je geen dure Audiokabel aansmeren.
pi_219986959
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 18:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Met door elven bij maanlicht gesmede gouden aansluitingen.
pi_219986963
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 18:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar kan ik de interface via de subwoofer en boxjes laten lopen of hoe doe ik dit?
  maandag 2 februari 2026 @ 18:42:02 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219986966
Wat ga je ermee doen? Surround set voor films? Muziek luisteren, welk genre?
  maandag 2 februari 2026 @ 18:42:46 #6
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219986974
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 18:41 schreef Managarm het volgende:

[..]
Met door elven bij maanlicht gesmede gouden aansluitingen.
Het zijn niet de gekken die het maken…
  maandag 2 februari 2026 @ 19:13:04 #7
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_219987209
Zo te zien zou je van de interface met tulp-kabels naar de sub moeten en van daaruit ook weer met tulp-kabels naar de speakers. De speakers lijken alleen balanced inputs te hebben, maar doorgaans kan je daar unbalanced ook prima op aansluiten. Geen idee of dat bij deze specifieke combinatie problemen gaat geven.

Het is allemaal analoog, dus de kwaliteit van de kabels doet er een beetje toe. Nee, geen maffe audiofielenkabels nodig, maar een beetje degelijk met goede shielding is wel aangeraden. Ik zou weg blijven bij Action- of Ali-meuk, verder is het niet zo spannend.
pi_219987225
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 18:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat ga je ermee doen? Surround set voor films? Muziek luisteren, welk genre?
Gaat op de PC, wordt voor films kijken inderdaad, maar ook gewoon luisteren naar rock, uk-rap of metal.
pi_219987236
quote:
80s.gif Op maandag 2 februari 2026 19:13 schreef Mano_ het volgende:
Zo te zien zou je van de interface met tulp-kabels naar de sub moeten en van daaruit ook weer met tulp-kabels naar de speakers. De speakers lijken alleen balanced inputs te hebben, maar doorgaans kan je daar unbalanced ook prima op aansluiten. Geen idee of dat bij deze specifieke combinatie problemen gaat geven.

Het is allemaal analoog, dus de kwaliteit van de kabels doet er een beetje toe. Nee, geen maffe audiofielenkabels nodig, maar een beetje degelijk met goede shielding is wel aangeraden. Ik zou weg blijven bij Action- of Ali-meuk, verder is het niet zo spannend.
Bedankt voor je reactie, ik wou als het mogelijk was alles balanced doen. Zowel die subwoofer als de speakers hebben balanced, maar het verhaal met tulp en zo blijft? Subwoofer heeft keuze of balanced of niet, maar ik wil alles balanced.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 19:54:17 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219987689
Die 'subwoofer' zou ik skippen, want dat is rommel. Het minimum van dat ding is 30Hz en weegt nog geen 9 kg. Dat is geld weg gooien.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219987839
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 19:54 schreef CoolGuy het volgende:
Die 'subwoofer' zou ik skippen, want dat is rommel. Het minimum van dat ding is 30Hz en weegt nog geen 9 kg. Dat is geld weg gooien.
Wat zou jij dan aanraden, ik heb helaas geen heel hoog budget. Kan niet hoger dan 250 euro gaan.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 20:26:19 #12
16180 crew  CoolGuy
pi_219988074
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 20:08 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Wat zou jij dan aanraden, ik heb helaas geen heel hoog budget. Kan niet hoger dan 250 euro gaan.
Ja, dan wordt het lastig, maar, dan zou ik 2x 125 euro optellen bij je reguliere speakers. Dan heb je daar een wat hoger budget.
pi_219988208
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 20:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dan wordt het lastig, maar, dan zou ik 2x 125 euro optellen bij je reguliere speakers. Dan heb je daar een wat hoger budget.
Mwoah ik zie op budget audiofielen reddit dat die subwoofer niet echt het einde van de wereld is. Niet perfect maar voor in die budget klasse zeker niet verkeerd. Ik ben ook niet zo'n hele zware audiofiel, ik wil gewoon een leuke setup. Natuurlijk als ik er 900 euro tegenaan gooi, dat het dan veel beter is, maar ook met minder kan het.
pi_219988361
quote:
80s.gif Op maandag 2 februari 2026 19:13 schreef Mano_ het volgende:

HOSA kabels gekocht 18 euro de stuk, prijzig, maar goed het zal dan wel allemaal kloppend zijn.
pi_219988419
Ik zou nog even doorsparen en dan echt een goede Bose set kopen.
  maandag 2 februari 2026 @ 21:17:22 #16
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_219988485
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 19:15 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie, ik wou als het mogelijk was alles balanced doen. Zowel die subwoofer als de speakers hebben balanced, maar het verhaal met tulp en zo blijft? Subwoofer heeft keuze of balanced of niet, maar ik wil alles balanced.
Oh ik was scheel blijkbaar, dat is helemaal geen tulp |:( Ik dacht ik kijk nog even vanwege het balanced verhaal.
pi_219988494
quote:
80s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:17 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Oh ik was scheel blijkbaar, dat is helemaal geen tulp |:( Ik dacht ik kijk nog even vanwege het balanced verhaal.
Maakt niet uit, en er zit inderdaad voor tulp op de subwoofer, maar ook voor balanced, uiteindelijk TRS kabels besteld want volgens mij heb ik die nodig. Van scarlett, naar subwoofer input, en dan subwoofer uitput naar de JBL's

Ik heb begrepen dat balanced beter is, zeker met die jbl's die gevoelig zijn.
pi_219988497
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 19:54 schreef CoolGuy het volgende:
Die 30Hz haalt ie niet eens. 100%

En eens.

Overigens zou ik die JBL speakers ook niet kopen. Scoor op marktplaats een leuk setje tweedehands passieve speakers. Heb je veel beter geluid aan.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_219988500
Ik heb die JBL in de studio om mix balans op laag niveau te testen en daar vind ik ze prima voor maar om muziek te luisteren zijn ze veel te vlak. Ga gewoon voor hifi speakers, die JBL zijn monitors die hebben heel andere functie.
pi_219988504
Niet om het een of het ander maar waar ga je die subwoofer op aanslutien?
pi_219988506
quote:
7s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:19 schreef vosss het volgende:

[..]
Die 30Hz haalt ie niet eens. 100%

En eens.

Overigens zou ik die JBL speakers ook niet kopen. Scoor op marktplaats een leuk setje tweedehands passieve speakers. Heb je veel beter geluid aan.
Ik heb er echt allemaal geen verstand van, kijk ik wil het gewoon voor eens een filmpje te kijken en zo. Ik ben geen audiofiel.

Ik zou niet weten waar ik voor moeten zoeken op Marktplaats en vindt dat allemaal maar gedoe. Verder ook niet zo heel veel ruimte op mijn bureau, ik zit maar in een klein kamertje.
pi_219988509
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:20 schreef Document1 het volgende:
Ik heb die JBL in de studio om mix balans op laag niveau te testen en daar vind ik ze prima voor maar om muziek te luisteren zijn ze veel te vlak. Ga gewoon voor hifi speakers.
Ik heb weinig plek, ik kan geen gigantische speakers neerzetten. Dus ik moet bookshelf speakers hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Niet om het een of het ander maar waar ga je die subwoofer op aanslutien?
Op de Scarlett 2i2 (die in verbinding staat met mijn pc)
  maandag 2 februari 2026 @ 21:22:22 #23
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_219988512
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:19 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Maakt niet uit, en er zit inderdaad voor tulp op de subwoofer, maar ook voor balanced, uiteindelijk TRS kabels besteld want volgens mij heb ik die nodig. Van scarlett, naar subwoofer input, en dan subwoofer uitput naar de JBL's

Ik heb begrepen dat balanced beter is, zeker met die jbl's die gevoelig zijn.
Balanced is vooral goed om vervelende brommen en storingen te voorkomen.
pi_219988517
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:21 schreef Hetekip het volgende:

[..]

[..]
Ik zie dat even niet in de praktijk.
pi_219988518
quote:
14s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:22 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Balanced is vooral goed om vervelende brommen en storingen te voorkomen.
Thanks maat :)
pi_219988523
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:21 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik heb weinig plek, ik kan geen gigantische speakers neerzetten. Dus ik moet bookshelf speakers hebben.
[..]
Je hebt genoeg bookshelf hifi speakers. Ik zou dit ook niet echt bookshelf noemen maar weet ik veel. :P
pi_219988529
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zie dat even niet in de praktijk.

Je hebt speakers met XLR balanced inputs maar de Scarlet heeft geen XLR output.
Dit snap ik niet.
  maandag 2 februari 2026 @ 21:24:05 #28
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_219988530
Overigens ben ik zeer tevreden met de Edifier R1280T als speakers voor m'n pc. Prijs/kwaliteitsverhouding is verbluffend goed. Maar goed, dat vroeg TS niet :P
pi_219988533
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:24 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dit snap ik niet.
Ik kijk wel even in de handleiding, ben er nog niet uit.
pi_219988537
quote:
80s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:24 schreef Mano_ het volgende:
Overigens ben ik zeer tevreden met de Edifier R1280T als speakers voor m'n pc. Prijs/kwaliteitsverhouding is verbluffend goed. Maar goed, dat vroeg TS niet :P
Ja, daar heb ik ook naar gekeken, ik zat een beetje in die prijsklasse te vissen. Ik snap best dat ze in het niet vallen als je een 350 - 700 euro speakersetje hebt, maar niet iedereen wil er zoveel geld aan uitgeven.
pi_219988539
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:24 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dit snap ik niet.
Je hebt dus geen kut aan dat moeilijke gebalanceerde verhaal van je. Volg @vosss z’n advies op en koop gewoon een degelijk setje op marktplaats. Die JBL zijn echt niet bedoeld om gewoon muziek mee te luisteren.
pi_219988550
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:25 schreef Document1 het volgende:

[..]
Je hebt dus geen kut aan dat moeilijke gebalanceerde verhaal van je. Volg @:vosss z’n advies op en koop gewoon een degelijk setje op marktplaats. Die JBL zijn echt niet bedoeld om gewoon muziek mee te luisteren.
Hoezo heb ik niks aan het gebalanceerde, zowel de scarlet, subwoofer en jbl maken gebruik van gebalanceerd.

Als ik op audiosetje ga zoeken op marktplaats ga ik niet ver komen, waar moet ik dan in hemelsnaam naar zoeken.
pi_219988560
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:26 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Hoezo heb ik niks aan het gebalanceerde, zowel de scarlet, subwoofer en jbl maken gebruik van gebalanceerd.

Als ik op audiosetje ga zoeken op marktplaats ga ik niet ver komen, waar moet ik dan in hemelsnaam naar zoeken.
Die scarlet heeft geen XLR input. Waarom ben je precies zo geil op deze oplossing?
pi_219988579
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:27 schreef Document1 het volgende:

[..]
Die scarlet heeft geen XLR input. Waarom ben je precies zo geil op deze oplossing?

Dat zijn toch XLR inputs?
pi_219988583
Die Scarlett is vooral bedoeld voor mensen die graag zelf muziek opnemen of podcasts maken.
Ik zou dat ding overslaan.

Gewoon een Fosi Audio BT20A PRO versterker op de line-uitgang van je PC / laptop.
Daar een paar goede maar goedkope boekenplankspeakers aan (bijvoorbeeld Q-Acoustics / Dali) en een subwoofer (nieuw of 2e hands).

Dan ben je er.
pi_219988601
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die Scarlett is vooral bedoeld voor mensen die graag zelf muziek opnemen of podcasts maken.
Ik zou dat ding overslaan.

Gewoon een Fosi Audio BT20A PRO versterker op de line-uitgang van je PC / laptop.
Daar een paar goede maar goedkope boekenplankspeakers aan (bijvoorbeeld Q-Acoustics / Dali) en een subwoofer (nieuw of 2e hands).

Dan ben je er.
Ik wilde wel graag gebalanceerd met de JBL's, ik kan wel naar een andere speaker set kijken, met de oplossing die jij aandraagt. Maar dan moet ik speakers zoeken met een output voor de subwoofer, anders gaat dat weer etteren.
pi_219988608
quote:

Neem dit bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.n(...)rt-2-incl-standaards

65 ekkermannen en 100% dat die beter klinken dan die JBL's.

Leuk geluid hoeft echt niet duur te zijn.
vosss is de naam,
pi_219988615
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:32 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik wilde wel graag gebalanceerd met de JBL's, ik kan wel naar een andere speaker set kijken, met de oplossing die jij aandraagt. Maar dan moet ik speakers zoeken met een output voor de subwoofer, anders gaat dat weer etteren.
Binnen jouw budget moet je geen subwoofer willen. Dat zijn helemaal geen subwoofers, maar woofers die ongecontroleerd mee staan te dreunen. Daar heb je echt helemaal niks aan.
vosss is de naam,
pi_219988616
quote:

[..]
Hoezo heb ik niks aan het gebalanceerde
Het enige wat gebalanceerd doet is dat het een positief en een negatief signaal stuurt en die 2 met elkaar vergelijkt om te zien of er verschil in zit.

Heel handig als je hele lange kabels nodig hebt of zware storingsbronnen hebt maar voor de klasse waar je in koopt voegt het niets toe. De meeste audiofielen hebben nog gewoon tulpstekkers aan hun versterker.
pi_219988620
quote:
7s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:33 schreef vosss het volgende:

[..]
Neem dit bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.n(...)rt-2-incl-standaards

65 ekkermannen en 100% dat die beter klinken dan die JBL's.

Leuk geluid hoeft echt niet duur te zijn.
Dat gaat nooit passen, dan kan ik één speaker kwijt.

Wat vind je van de Kali LP-6?
pi_219988626
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:32 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Nee, je moet geen speakers zoeken met een output voor de subwoofer, die subwoofer komt direct aan de versterker.

Er zit al een uitgang (pre out) achter op die Fosi versterker die zo naar een sub kan.
En veel subwoofers hebben ook wel een high level input, zoals al mijn REL subwoofers.
pi_219988628
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:34 schreef Hetekip het volgende:

Wat vind je van de Kali LP-6?
Niks want die ken ik niet en heb ik nooit gehoord.
vosss is de naam,
pi_219988637
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, je moet geen speakers zoeken met een output voor de subwoofer, die subwoofer komt direct aan de versterker.

Er zit al een uitgang (pre out) achter op die Fosi versterker die zo naar een sub kan.
Bedankt, zal nog eens erover nadenken.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 21:38:36 #44
16180 crew  CoolGuy
pi_219988647
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:37 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Bedankt, zal nog eens erover nadenken.
Maar wat is je doel? Want je wil een sub toevoegen aan 2 speakers, dus surround geluid gaat het nooit worden. Wil je gewoon het geluid van je PC over een paar luidsprekers laten horen? Is dat je doel?
pi_219988655
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar wat is je doel? Want je wil een sub toevoegen aan 2 speakers, dus surround geluid gaat het nooit worden. Wil je gewoon het geluid van je PC over een paar luidsprekers laten horen? Is dat je doel?
Ja, ik zit veel aan mijn pc zoals nu dat ik FOK!

Ik wil dan gewoon een beetje muziek luisteren, af en toe kijk ik een serie. Het is gewoon beetje muziek luisteren op een klein kamertje van 2 meter bij 2.50. Hier staat een klein bureau waar een speakertje of twee op kunnen en dan heb ik nog wat ruimte voor een subwoofer onder de pc. Er is absoluut geen ruimte voor grote speakers of whatever, heeft ook geen zin op zo'n klein kamertje.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 21:41:42 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_219988660
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:40 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ja, ik zit veel aan mijn pc zoals nu dat ik FOK!

Ik wil dan gewoon een beetje muziek luisteren, af en toe kijk ik een serie. Het is gewoon beetje muziek luisteren op een klein kamertje van 2 meter bij 2.50.
Maar dan wil je eigenlijk de setup die ik ook heb bij mijn bureau, al is dat hier op zolder en daar heb ik meer plaats, dus daar heb ik 2 zuil luidsprekers staan, maar, in essentie is dat hetzelfde. Ik heb een klein versterkertje, en daar zitten 2 zuilen op.

Wacht, ik zal even mijn versterkertje opzoeken.
pi_219988674
Leuke bijkomstigheid is dat die Fosi ook Bluetooth heeft, dus je kan ook direct vanaf je telefoon of laptop muziek afspelen. Even 5 seconden de volumeknop indrukken en hij springt weer terug naar line-in.

Moderator maandag 2 februari 2026 @ 21:45:44 #48
16180 crew  CoolGuy
pi_219988690
Ja, gevonden, ik heb een Topping MX3. Die zie ik dan staan voor 239 euro, maar er zijn genoeg alternatieven voor, zoals de Fosi Audio MC331, mocht je ooit besluiten eventueel af te wisselen met een koptelefoon.

Ik zou die sub echt laten voor wat het is, en dan 2 boekenplankluidsprekertjes halen. Wat is het totaalbudget wat je hebt voor alles bij elkaar? Ik snap dat je niet zo ruim in je budget zit, is oke, wat heb je te besteden?
pi_219988697
Een sub heeft geen zin. Niet in dat budget. Niet in die ruimte. Laat dat idee voor wat het is.

[ Bericht 1% gewijzigd door vosss op 03-02-2026 16:43:45 ]
vosss is de naam,
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 21:46:39 #50
16180 crew  CoolGuy
pi_219988701
quote:
7s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:46 schreef vosss het volgende:
Een sub heeft geen zin. Niet in dat budget. Niet in die ruimte. Laad dat idee voor wat het is.
Dit is gewoon waar.
pi_219988708
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:45 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, gevonden, ik heb een Topping MX3. Die zie ik dan staan voor 239 euro, maar er zijn genoeg alternatieven voor, zoals de Fosi Audio MC331, mocht je ooit besluiten eventueel af te wisselen met een koptelefoon.

Ik zou die sub echt laten voor wat het is, en dan 2 boekenplankluidsprekertjes halen. Wat is het totaalbudget wat je hebt voor alles bij elkaar? Ik snap dat je niet zo ruim in je budget zit, is oke, wat heb je te besteden?
Wanneer ik geen subwoofer koop, ongeveer 325 - 350 euro.
pi_219988710
En je kan een sub altijd nog toevoegen. Voor films kan het best een leuke toevoeging zijn in een kleine ruimte maar als het budget krap is zou ik eerst investeren in goede speakers.

En zo'n Fosi heeft echt al een flinke bak vermogen en speelt heel zuiver, voor dat geld vind je niet veel beter.

Ik heb hier ook nog een Rotel staan die 20x zo duur is maar zeker niet 20x zo goed ;)
pi_219988721
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:47 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Voor alles?

Koop zon simpel versterkertje wat bv net door @TheFreshPrince gezegd werd en dan kan ik je misschien wel goedkoop aan een setje hifi speakers helpen. Kleintjes. Maar wel erg goed. En onder de prijs.

Want waarom niet. Liggen al enige tijd ongebruikt op zolder in de originele doos.
vosss is de naam,
pi_219988726
quote:
7s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:50 schreef vosss het volgende:

[..]
Voor alles?

Koop zon simpel versterkertje wat bv net door @:thefreshprince gezegd werd en dan kan ik je misschien wel goedkoop aan een setje hifi speakers helpen. Kleintjes. Maar wel erg goed. En onder de prijs.

Want waarom niet. Liggen al enige tijd ongebruikt op zolder in de originele doos.
Ongeveer ja, versterker en speakers moeten daar van.
Ik gebruik nu: M-Audio Studiophile AV30 MKII
pi_219988728
Overigens niets mis met 2e hands, ik koop heel veel audio 2e hands.
Koop liever een paar goede 2e hands speakers dan "kartonnen" nieuwe.
pi_219988752
Ik heb (denk ik) nog een setje Tannoy Revolution Signature DC4's op zolder liggen. Nieuwprijs destijds 1200 euro uit mijn hoofd.

Kleine boekenplankertjes met een heel fraai open en ruimtelijk geluid.

Als je interesse in hebt kan ik morgen wel even de zolder op en kijken of ik die inderdaad nog heb liggen en testen en dankunne we wel een mooi prijsje maken zodat je binnen je budget blijft lijkt me.
vosss is de naam,
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 21:58:07 #57
16180 crew  CoolGuy
pi_219988771
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:47 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Oke, ga ik uit van 350 euro, maar dat is wel een beetje raar, want dat versterkertje waar je het in de OP over hebt is al 179 euro, die speakertjes zie ik staan voor 140 euro per stuk en dat subje kostte 189 euro zag ik? Dan zit je op een totaal van 179 + 280 + 189 = 648 euro. Hoe kom jij dan aan 350 euro? :P

Want als je van die 648 euro 139 euro aftrekt voor die Fosi Audio, dan blijven er nog 509 euro over voor 2 boekenplankertjes, oftewel 250 euro per stuk, en dan zou ik bijvoorbeeld 2 KEF Q1 META (224 euro ps) of 2 Polk Audio Signature Elite ES10 (227 euro ps) scoren.
pi_219988784
Even gekeken wat die Fosi kost.
Je kan ruim binnen je budget van 350 blijven.

Dan moet ik je wel een beetje matsen met die speakers maargoed, iemand van FOK! heeft mij ook gematst met een mooi kerstpakket omdat ik door een kutperiode ging (nog steeds trouwens).

Dus als ik dan wat terug kan doen voor de community prima, dan misschienmaar op deze manier? Dan ben jij de gelukkige :+
vosss is de naam,
pi_219988788
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oke, ga ik uit van 350 euro, maar dat is wel een beetje raar, want dat versterkertje waar je het in de OP over hebt is al 179 euro, die speakertjes zie ik staan voor 140 euro per stuk en dat subje kostte 189 euro zag ik? Dan zit je op een totaal van 179 + 280 + 189 = 648 euro. Hoe kom jij dan aan 350 euro? :P

Want als je van die 648 euro 139 euro aftrekt voor die Fosi Audio, dan blijven er nog 509 euro over voor 2 boekenplankertjes, oftewel 250 euro per stuk, en dan zou ik bijvoorbeeld 2 KEF Q1 META (224 euro ps) of 2 Polk Audio Signature Elite ES10 (227 euro ps) scoren.
Dat "versterkertje" in de OP is eigenlijk een USB audio device voor een PC, leuk voor een kleine thuisstudio maar is geen versterker.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 21:59:29 #60
16180 crew  CoolGuy
pi_219988789
quote:
7s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:55 schreef vosss het volgende:
Ik heb (denk ik) nog een setje Tannoy Revolution Signature DC4's op zolder liggen. Nieuwprijs destijds 1200 euro uit mijn hoofd.

Kleine boekenplankertjes met een heel fraai open en ruimtelijk geluid.

Als je interesse in hebt kan ik morgen wel even de zolder op en kijken of ik die inderdaad nog heb liggen en testen en dankunne we wel een mooi prijsje maken zodat je binnen je budget blijft lijkt me.
Die speaker is, zeker als jij hem voor een zacht prijsje aanbiedt, wel echt een hele goeie deal.

@Hetekip hier moet je echt heel hard bovenop springen, want je koopt hier wel echt een serieus setje speakers.
pi_219988799
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Versterkertje is 119 euro.
Ik had inderdaad alleen de subwoofer en de JBLs bij elkaar opgeteld. 139 + 189 dan kom je op 328 en daar heb ik 350 van gemaakt.

Zou ik de versterker bij de 328 gooien kom ik op 447 dus zeg 450, dus excuses je hebt gelijkt.
pi_219988800
Tannoy, Mission, Kef, B&W, Dynaudio, dat is meestal wel prima.
pi_219988801
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die speaker is, zeker als jij hem voor een zacht prijsje aanbiedt, wel echt een hele goeie deal.

@:hetekip hier moet je echt heel hard bovenop springen, want je koopt hier wel echt een serieus setje speakers.
Zeker, heb z'n grotere broertje, de DC6 ook nog op zolder liggen. Die gaat niet weg overigens. :P
vosss is de naam,
pi_219988807
Heb ook nog een ongebruikte set XT6F's staan trouwens. :')

#teveelspeakers
vosss is de naam,
pi_219988816
quote:
7s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:59 schreef vosss het volgende:
Even gekeken wat die Fosi kost.
Je kan ruim binnen je budget van 350 blijven.

Dan moet ik je wel een beetje matsen met die speakers maargoed, iemand van FOK! heeft mij ook gematst met een mooi kerstpakket omdat ik door een kutperiode ging (nog steeds trouwens).

Dus als ik dan wat terug kan doen voor de community prima, dan misschienmaar op deze manier? Dan ben jij de gelukkige :+
Dankjewel! Ik zal er even over nadenken kerel.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 22:04:32 #66
16180 crew  CoolGuy
pi_219988826
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:02 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Als je een topic opent neem ik aan dat je serieus bent, en een beter setje speakers voor jouw budget ga je niet vinden, dan zit je echt ruim ruím boven je budget, want die Tannoys zijn echt serieuze dingen.

Dat aanbod ga je echt niet nog een keer krijgen, en je gaat voor het geld ook helemaal niks beters vinden, nieuw.
pi_219988829
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:02 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Is goed. Ik hoef zoals gezegd in dit geval echt niet de hoofdprijs.
Ik kijk morgen even op zolder. Ik had daar 2 sets van (in 5.1 opstelling gebruikt) en denk dat ik na diverse upgrades maar 1 set verkocht heb, maar dat weet ik dus niet zeker :')

Ik laat je morgen wel ff weten als ik ze kan vinden. Zjn in onberispelijke staat en in de originele doos. :)
vosss is de naam,
pi_219988836
quote:
14s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:01 schreef vosss het volgende:
Heb ook nog een ongebruikte set XT6F's staan trouwens. :')

#teveelspeakers
#jehebtnooitteveelspeakers

Heb hier ook van alles staan nog, onder andere 2 setjes Scanspeak Event (niet heel mooi afgewerkt door de bouwers), setje DM10 en nog dit setje Mission 761 van de kringloop.

pi_219988838
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je een topic opent neem ik aan dat je serieus bent, en een beter setje speakers voor jouw budget ga je niet vinden, dan zit je echt ruim ruím boven je budget, want die Tannoys zijn echt serieuze dingen.

Dat aanbod ga je echt niet nog een keer krijgen, en je gaat voor het geld ook helemaal niks beters vinden, nieuw.
Nee, dat klopt, maar ik had de scarlett en zo al gekocht, dus die moet ik dan eerst terugsturen of weigeren bij deur. Zulke dingen geeft mij wat extra stres.... Ik wilde graag een subwoofer omdat ik veel rap luister, maar misschien moet ik dat idee maar laten vliegen.

Ik ben denk dat alle informatie in een keer mij wat overweldigd er zijn zoveel opties, zoveel keuzes dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
pi_219988843
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:06 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Nee, dat klopt, maar ik had de scarlett en zo al gekocht, dus die moet ik dan eerst terugsturen of weigeren bij deur.

Ik ben denk dat alle informatie in een keer mij wat overweldigd er zijn zoveel opties, zoveel keuzes dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Die Scarlett is een overbodig iets in de hele keten, die kan je sowieso overslaan ;)
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 22:08:10 #71
16180 crew  CoolGuy
pi_219988846
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:06 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Nee, dat klopt, maar ik had de scarlett en zo al gekocht, dus die moet ik dan eerst terugsturen of weigeren bij deur.

Maar die scarlett ga je helemaal niet kunnen gebruiken, niet in de combinatie die jij in je hoofd hebt.

Welk bos? De bomen die interessant zijn zijn hier al voorbij gekomen. Fosi audio + Tannoy van Vosss, meer bos is er niet meer.
pi_219988847
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die Scarlett is een overbodig iets in de hele keten, die kan je sowieso overslaan ;)
Ja, ik zal de bestelling in ieder geval weigeren aan de deur, dan gaat het gewoon terug.
pi_219988848
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 18:12 schreef Hetekip het volgende:
Beste FOK!ers,

Ik zit een beetje met verwarring in mijn kop, en hoop wat hulp en advies in te winnen.

Mijn speakers zijn overleden en ik wil nu dus eens een goeie set-up neerzetten.
Ik had in gedachten het volgende:

Audio interface Focusrite Scarlett 2i2
Speakers: JBL 305P MKII
Subwoofer: Presonus Eris Sub 8BT

Wat denken jullie? En welke kabels ga ik in godsnaam er voor nodig hebben om dit allemaal aan elkaar te krijgen? Kan iemand mij helpen ik snap er niks van.
De JBL's kan je je geen buil aan vallen. Het zijn potente dingetjes en helemaal voor de geringe kosten. Focusrite is altijd in orde en subwoofers zou ik verre van blijven.

De kabels zijn gewoon cinch (tulp) naar XLR. Stereopaar of 2 losse. Kun je overal kopen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219988851
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Het zijn de kleinste uit de Revolution serie he. Dan wel de duurdere Signature variant, maar toch, wil ook geen verwachtingen scheppen die niet waargemaakt worden.

Zijn zeker erg muzikaal, maar zijn wel ook gebaat bij een sub. Ik had ze destijds met een BK XXLS400FF sub draaien. Dat klonk tamelijk goed. Zeker voor het geld.

Sub staat overigens ook al jaren ongebruikt op zolder. Die weet ik wel zeker dat ik die nog heb, want daar ben ik gisteren nog over gestruikeld. _O-
vosss is de naam,
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 22:09:58 #75
16180 crew  CoolGuy
pi_219988859
quote:
7s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:08 schreef vosss het volgende:

[..]
Het zijn de kleinste uit de Revolution serie he. Dan wel de duurdere Signature variant, maar toch, wil ook geen verwachtingen scheppen die niet waargemaakt worden.

Zijn zeker erg muzikaal, maar zijn wel ook gebaat bij een sub. Ik had ze destijds met een BK XXLS400FF sub draaien. Dat klonk tamelijk goed. Zeker voor het geld.

Sub staat overigens ook al jaren ongebruikt op zolder. Die weet ik wel zeker dat ik die nog heb, want daar ben ik gisteren nog over gestruikeld. _O-
Maar een BK XXLS400 is zo ongeveer net zo groot als de kamer van TS waar het spulletje in moet komen te staan, dat gaat 'm niet worden.
pi_219988861
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
De JBL's kan je je geen buil aan vallen. Het zijn potente dingetjes en helemaal voor de geringe kosten. Focusrite is altijd in orde en subwoofers zou ik verre van blijven.
Ja wordt gezegd dat de focusrite overbodig is en de jbl's ook niet goed zijn. Ik heb ze besteld, maar moet ze weigeren aan de deur of gewoon proberen.
pi_219988867
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar die scarlett ga je helemaal niet kunnen gebruiken, niet in de combinatie die jij in je hoofd hebt.

Welk bos? De bomen die interessant zijn zijn hier al voorbij gekomen. Fosi audio + Tannoy van Vosss, meer bos is er niet meer.
Ja ik ga er over nadenken, baal gewoon dat ik al besteld had... Had eerst topic moeten maken en niet al bestellen. Maar goed ergens denk ik dat ik wel een sub nodig heb voor hip hop en zo.
pi_219988870
Ik ga even kijken of ik morgen op tijd ben om de zending te weigeren of misschien dat ik het toch gewoon ga proberen.... sorry jongens ik vind het lastig.
pi_219988872
Nu slapen de risperdal begint te werken
pi_219988879
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat "versterkertje" in de OP is eigenlijk een USB audio device voor een PC, leuk voor een kleine thuisstudio maar is geen versterker.
De JBL's zijn dan ook actieve speakers. Kun je gewoon aansturen met de prima Focusrite audiointerface.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 22:13:09 #81
16180 crew  CoolGuy
pi_219988884
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:10 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ja wordt gezegd dat de focusrite overbodig is en de jbl's ook niet goed zijn. Ik heb ze besteld, maar moet ze weigeren aan de deur of gewoon proberen.
Jij wil schijnbaar actieve studio monitoren, die gaan een héél ander geluidsbeeld geven dan een normale speaker. Ik weet niet wat je daarbij gedacht hebt, en dat actieve snap ik ook niet zo helemaal, als je doel gewoon is dat je wat geluid van je PC wil laten spelen.
pi_219988885
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:10 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Die Focusrite is een heel mooi apparaat... om muziek mee op te nemen als je een instrument speelt, zingt of een podcast wil opnemen.

Voor het afspelen doet het niets in je hele keten, je kan hem overslaan en een versterker direct aan de geluidskaart van je PC hangen.
pi_219988887
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar een BK XXLS400 is zo ongeveer net zo groot als de kamer van TS waar het spulletje in moet komen te staan, dat gaat 'm niet worden.
Die gaat ook niet weg. :+
vosss is de naam,
pi_219988899
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jij wil schijnbaar actieve studio monitoren, die gaan een héél ander geluidsbeeld geven dan een normale speaker. Ik weet niet wat je daarbij gedacht hebt, en dat actieve snap ik ook niet zo helemaal, als je doel gewoon is dat je wat geluid van je PC wil laten spelen.
Op zich kan een actieve speaker wel een goede oplossing zijn omdat de ingebouwde versterker is afgestemd op de luidsprekers en het wat ruimte scheelt op je bureau. Maar studio monitoren zijn inderdaad vaak wat "vlakker" in het geluid en daar moet je van houden.
pi_219988903
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor het afspelen doet het niets in je hele keten, je kan hem overslaan en een versterker direct aan de geluidskaart van je PC hangen.
Er is geen versterker nodig wegens actieve speakers. Hij heeft dan (zonder subwoofer graag) iets uitstekends. De JBL's zijn volstrekt geniaal voor het geld en de Focusrite is een uitstekende audiointerface waar je de speakers mee kunt aansturen via de line uitgang. Niks meer aan doen. :)
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 22:16:56 #86
16180 crew  CoolGuy
pi_219988913
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op zich kan een actieve speaker wel een goede oplossing zijn omdat de ingebouwde versterker is afgestemd op de luidsprekers en het wat ruimte scheelt op je bureau. Maar studio monitoren zijn inderdaad vaak wat "vlakker" in het geluid en daar moet je van houden.
Ik denk niet dat TS daarvoor ging, aangezien ik denk dat TS helemaal niet zo goed weet wat ie nou gekocht heeft. Is niet erg, gebeurt ons allemaal wel eens, maar voor het geld dat hij daar heeft uitgegeven kan hij het beter op een andere manier besteden, dan krijgt hij meer waar voor z'n geld.
pi_219988922
Je kan ook een paar Maggie's neerzetten in een te kleine kamer :+

pi_219988930
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar studio monitoren zijn inderdaad vaak wat "vlakker" in het geluid
Dit is pure flauwekul met alle respect. Zie b.v. wat Genelec en Neumann doen. Beter bestaat niet. Zogenaamde "hifi" speakers uit het verleden zijn daarmee vergeleken (komt ook door dsp) zwaar achterhaald. Het is het neusje van de zalm en de JBL is onverslaanbaar qua prijs-kwaliteit.
pi_219988937
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan ook een paar Maggie's neerzetten in een te kleine kamer :+

[ afbeelding ]
Een akoestische gitaar is dan ongeveer 4 meter hoog. Je moet echt een loft of iets hebben voor die dingen.
pi_219988938
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Er is geen versterker nodig wegens actieve speakers. Hij heeft dan (zonder subwoofer graag) iets uitstekends. De JBL's zijn volstrekt geniaal voor het geld en de Focusrite is een uitstekende audiointerface waar je de speakers mee kunt aansturen via de line uitgang. Niks meer aan doen. :)
Dan heeft TS nog wel 2x deze kabel nodig:

1/4 " TRS (balanced connection) to XLR (male)

pi_219988942
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:19 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit is pure flauwekul met alle respect. Zie b.v. wat Genelec en Neumann doen. Beter bestaat niet. Zogenaamde "hifi" speakers uit het verleden zijn daarmee vergeleken (komt ook door dsp) zwaar achterhaald. Het is het neusje van de zalm en de JBL is onverslaanbaar qua prijs-kwaliteit.
Bedankt denk dat ik voor deze optie ga. De Scarlett samen met jbl speakers komen morgen aan.

De subwoofer laat ik dan weg, mag ik vragen waarom jij dat niet ziet zitten?

Ik denk dat dit het makkelijkste voor mij is. Scarlett met jbl. Dat is een leuke budget oplossing zo ben ik er ook opgekomen.
pi_219988961
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan heeft TS nog wel 2x deze kabel nodig:

1/4 " TRS (balanced connection) to XLR (male)

[ afbeelding ]
Dat zal hem de kop niet kosten. :)
pi_219988977
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:21 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Bedankt denk dat ik voor deze optie ga. De Scarlett samen met jbl speakers komen morgen aan.

Ik denk dat dit het makkelijkste voor mij is. Scarlett met jbl. Dat is een leuke budget oplossing zo ben ik er ook opgekomen.
Subwoofer aansluiten met die Focusrite en de JBL's wordt sowieso een puzzel.
Je JBL's hebben geen sub uitgang en de Focusrite heeft geen uitgang over.
Dus dan moet je al ergens een signaal gaan splitsen (al dan niet met een crossover) na de Focusrite.
pi_219988985
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:21 schreef Hetekip het volgende:

[..]

De subwoofer: Mijn ervaring is dat als het niet echt een heel erge goede is (en die zijn duur..) dat op een gegeven moment het ding steeds een tikje zachter gaat en op een gegeven moment eigenlijk uit staat. Als je denkt dat je zo'n ding mist kan je hem nog altijd kopen. Maar ik vind dus de dubieuze bas die die dingen doen storend.
pi_219989002
Volgende keer: eerst een topic openen, dan pas bestellen :+
  maandag 2 februari 2026 @ 22:36:13 #96
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_219989033
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Subwoofer aansluiten met die Focusrite en de JBL's wordt sowieso een puzzel.
Je JBL's hebben geen sub uitgang en de Focusrite heeft geen uitgang over.
Dus dan moet je al ergens een signaal gaan splitsen (al dan niet met een crossover) na de Focusrite.
De sub heeft in- en outputs ;) Dus van Focusrite via TRS naar sub en van sub via TRS door naar de JBL's.
Scheidingsfilter zit in de sub, incl. draaiknop.
Dan is de Focusrite technisch gezien niet nodig want de sub accepteert ook tulp in dat direct van de geluidskaart kan komen, maar een degelijke DAC kan geen kwaad. Balanced is dan een bonus, storingen zijn er lang niet altijd (waarneembaar). Of het de beste DAC voor het doel is, is een andere vraag natuurlijk. Dat denk ik niet als ik TS een beetje begrijp. Maar goed, het schijnt best een aardig ding te zijn en het is al besteld, dus het zij zo :D
pi_219989053
quote:
80s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:36 schreef Mano_ het volgende:

[..]
De sub heeft in- en outputs ;) Dus van Focusrite via TRS naar sub en van sub via TRS door naar de JBL's.
Scheidingsfilter zit in de sub, incl. draaiknop.
Dan is de Focusrite technisch gezien niet nodig want de sub accepteert ook tulp in dat direct van de geluidskaart kan komen, maar een degelijke DAC kan geen kwaad. Balanced is dan een bonus, storingen zijn er lang niet altijd (waarneembaar). Of het de beste DAC voor het doel is, is een andere vraag natuurlijk. Dat denk ik niet als ik TS een beetje begrijp. Maar goed, het schijnt best een aardig ding te zijn en het is al besteld, dus het zij zo :D
Oh ja, goed punt, er zijn ook subwoofers met een uitgang, als pass-through.

Die REL's hier dan weer niet, alleen line en LFE input.
  maandag 2 februari 2026 @ 22:53:50 #98
200994 Kriegel
Dolf is rechtvaardig
pi_219989110
Als het om compacte actieve stereospeakers (zonder dat het al dan niet 'vlakke' studiomonitoren zijn) voor aan een PC gaat, en het moet een beetje bas hebben en binnen dit budget passen, dan lees ik al een paar jaar veel goede dingen over de iLoud Micro's:

https://www.thomann.nl/ik_multimedia_iloud_micro_monitor.htm

https://noaudiophile.com/IK_Multimedia_iLoudMM/

Ze zien eruit als Trust boxjes maar zijn het allesbehalve.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kriegel op 02-02-2026 23:36:21 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_219989148
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:53 schreef Kriegel het volgende:
Als het om compacte actieve stereospeakers (zonder dat het al dan niet 'vlakke' studiomonitoren zijn) voor aan een PC gaat lees ik al een paar jaar veel goede dingen over de iLoud Micro's:

https://www.thomann.nl/ik_multimedia_iloud_micro_monitor.htm

https://noaudiophile.com/IK_Multimedia_iLoudMM/

Ze zien eruit als Trust boxjes maar zijn het allesbehalve.
Die hebben wel met een schuin oog naar Genelec gekeken.

Maar die dingetjes met een stevig kastje en DSP driven (dat is eigenlijk wel het geheim...) zijn geniaal.
  maandag 2 februari 2026 @ 23:08:27 #100
200994 Kriegel
Dolf is rechtvaardig
pi_219989172
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die Focusrite is een heel mooi apparaat... om muziek mee op te nemen als je een instrument speelt, zingt of een podcast wil opnemen.

Helemaal gelijk in, al geeft zo'n ding je wel een DAC buiten je systeemkast en dat heeft wat voordelen m.b.t. noise floor. Heb hier een set Mission QX-2 MKII speakers aan een Aiyima A07 Pro hangen die momenteel in de 3.5 mm jack van het mobo zit, en hoor toch wel wat lichte ruis zonder actief geluid. En dat met een relatief goede ALC4080 erachter.

Maar goed, daar zijn veel goedkopere oplossingen voor dan een Scarlett 2i2. Ook van Focusrite zelf, want als je die XLR- en lijningangen nergens voor gebruikt heb je aan een Scarlett Solo zat.

Maar ook al aan zoiets bij wijze van spreken.

Edit: Ehh, QX-1 trouwens, voor de goede orde. Foutje. Niet QX-2, die drivers zijn net te groot voor op korte afstand. :+

quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 23:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Die hebben wel met een schuin oog naar Genelec gekeken.

[ afbeelding ]

Maar die dingetjes met een stevig kastje en DSP driven (dat is eigenlijk wel het geheim...) zijn geniaal.
Hehe, inderdaad ja.

[ Bericht 11% gewijzigd door Kriegel op 02-02-2026 23:49:44 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_219989186
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 23:08 schreef Kriegel het volgende:
Hehe, inderdaad ja.
Als men eenmaal het principe door heeft kan het altijd weer iets goedkoper.
Met DSP kan je een zeer volwassen sound neerzetten uit "melkpakjes".
Iets wat Bose indertijd beweerde maar wat Neumann en Genelec echt in de praktijk hebben gebracht.
Het is ook geen "nep" wat ze jou geloven maar echt waar. Dat is de kracht van DSP.
pi_219989575
Probeer de 305p eerst eens zonder sub :) Ik had er één luisterklaar in een woonkamer met open keuken. Kozijn van de bruynzeel deuren trilden de moeder. Heftig die jbl's. Ik zou ze niet op je desk plaatsen naast je monitor. met unbalanced/tulp connector en de input sensitivity op -10dbu dan versterkt de speaker de gangbare zwakkere inputsignaal meer en hoor je ook iets meer ruis als je niets speelt. En weet je wat ook zeer belangrijk is. je kamer akoustiek (ja ja saaie info). je speaker klinkt anders in elke kamer! Voor kleine PC kamer zijn deze monstertjes iets te heftig denk ik. Als je zoals mijn connaiseur voor vlakke niet-kleurende weergave van de muzikale bron zijt :7

[ Bericht 3% gewijzigd door DrCarlton op 03-02-2026 01:09:03 ]
pi_219990532
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
De subwoofer: Mijn ervaring is dat als het niet echt een heel erge goede is (en die zijn duur..) dat op een gegeven moment het ding steeds een tikje zachter gaat en op een gegeven moment eigenlijk uit staat. Als je denkt dat je zo'n ding mist kan je hem nog altijd kopen. Maar ik vind dus de dubieuze bas die die dingen doen storend.
Ik ga het voor nu gewoon met de JBL's proberen. Subwoofer gecancelled.

Denk dat de JBL het wel goed gaan doen. De Scarlett was misschien niet nodig maar al besteld en in ieder geval zal het wel in de toekomst ook leuk zijn.
pi_219990540
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 01:03 schreef DrCarlton het volgende:
Probeer de 305p eerst eens zonder sub :) Ik had er één luisterklaar in een woonkamer met open keuken. Kozijn van de bruynzeel deuren trilden de moeder. Heftig die jbl's. Ik zou ze niet op je desk plaatsen naast je monitor. met unbalanced/tulp connector en de input sensitivity op -10dbu dan versterkt de speaker de gangbare zwakkere inputsignaal meer en hoor je ook iets meer ruis als je niets speelt. En weet je wat ook zeer belangrijk is. je kamer akoustiek (ja ja saaie info). je speaker klinkt anders in elke kamer! Voor kleine PC kamer zijn deze monstertjes iets te heftig denk ik. Als je zoals mijn connaiseur voor vlakke niet-kleurende weergave van de muzikale bron zijt :7
Dankjewel ik ga het met de JBL's proberen, subwoofer gecancelled.
pi_219991283
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 09:24 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dankjewel ik ga het met de JBL's proberen, subwoofer gecancelled.
Ok dan hoef ik dus niet te gaan zoeken op zolder begrijp ik.
vosss is de naam,
pi_219991514
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 10:46 schreef vosss het volgende:

[..]
Ok dan hoef ik dus niet te gaan zoeken op zolder begrijp ik.
Yes, wel bedankt voor het aanbod, ik waardeer het.
pi_219991798
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:12 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Yes, wel bedankt voor het aanbod, ik waardeer het.
Geen dank.

Laat even weten als je de spullen binnen hebt en hoe ze bevallen en met pics erbij enzo. :)
vosss is de naam,
pi_219999235
Ik heb 2 budget studio monitoren staan. Komt super goed geluid uit voor thuisgebruik. Ik ben er echt tevreden mee. Dat merk heeft ook nog een subwoofer die erbij past mocht je die perse willen.

https://www.amazon.nl/Pre(...)ction/dp/B0CC3BJKGN/
https://www.amazon.nl/Pre(...)ality/dp/B0CC3PKTGM/
Uitvinder van de biersmiley.
pi_219999333
@Hetekip bevallen de speakers?
vosss is de naam,
pi_220002073
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:46 schreef dimmak het volgende:
Ik heb 2 budget studio monitoren staan. Komt super goed geluid uit voor thuisgebruik. Ik ben er echt tevreden mee. Dat merk heeft ook nog een subwoofer die erbij past mocht je die perse willen.

https://www.amazon.nl/Pre(...)ction/dp/B0CC3BJKGN/
https://www.amazon.nl/Pre(...)ality/dp/B0CC3PKTGM/
Die sub noem ik toevallig in de OP. De speakers zijn wat minder heb ik gehoord.

quote:
14s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:58 schreef vosss het volgende:

[..]
Geen dank.

Laat even weten als je de spullen binnen hebt en hoe ze bevallen en met pics erbij enzo. :)
Ik heb een foutje gemaakt, de speaker die ik kocht. Dacht dat dat setje van twee was, maar was per stuk. Toen erachter gekomen dat ik gratis kon terugsturen. Dus ik ga alles terugsturen.

Ik heb wel een Motu M2 die ik tweedehands ga kopen. In plaats van de Scarlet. Het idee met een versterker vind ik toch minder.
pi_220004739
Ik heb zo'n setje staan: PreSonus Eris 3.5

https://www.thomann.nl/presonus_eris_3.5_2nd_gen.htm

Geen gezeur met versterker, actieve speaker.

Prijs nog onder de 100 euro, ik vind het geluid best goed. Speciaal gekocht omdat ik vaak bij mijn pc zit en de versterker staat een stuk verder. De versterker met Totem Sttaf speakers klinkt beter maar daar zit ook wel een prijsverschil tussen.
pi_220129039
Ik heb gekocht uiteindelijk Kali LP-6 en een SVS SB 1000 Pro subwoofer en dat met een Motu M2.

Het is nu een teringzooi met de kabels, maar ik ben er hartstikke blij mee. Het klinkt fuckin goed.
  Moderator dinsdag 17 februari 2026 @ 22:23:44 #113
16180 crew  CoolGuy
pi_220129853
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 20:48 schreef Hetekip het volgende:
Ik heb gekocht uiteindelijk Kali LP-6 en een SVS SB 1000 Pro subwoofer en dat met een Motu M2.

Het is nu een teringzooi met de kabels, maar ik ben er hartstikke blij mee. Het klinkt fuckin goed.
Jij bent gegaan van een laag budget in een hele kleine ruimte naar een SVS SB1000 pro neerzetten? Die kost zo'n 6 a 700 euro? Dan heb je gewoon veel meer uitgeven dan je aangaf dat je budget had.

Nu is die SVS een prima sub, ik heb zelf een PB-1000, maar je zit nu wel met die sub in een totaal andere categorie dan je eerste suggestie.
pi_220134083
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 22:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jij bent gegaan van een laag budget in een hele kleine ruimte naar een SVS SB1000 pro neerzetten? Die kost zo'n 6 a 700 euro? Dan heb je gewoon veel meer uitgeven dan je aangaf dat je budget had.

Nu is die SVS een prima sub, ik heb zelf een PB-1000, maar je zit nu wel met die sub in een totaal andere categorie dan je eerste suggestie.
Dat klopt, iemand zei koop het een keer goed in plaats van half. Toen heb ik op marktplaats een svs sb 1000 pro gekocht. Goedkoper want tweedehands. Twee kali studio monitoren er bij. Budget is daardoor wel heftig omhoog gegaan. Nu wel een beetje spijt dat ik aan mijn spaargeld ben gekomen. Maar goed nu weer hard sparen.

Had ik het moeten doen? Absoluut niet.

Heb ik nu mooi geluid, Ja heel erg.
pi_220154251
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:52 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dat klopt, iemand zei koop het een keer goed in plaats van half. Toen heb ik op marktplaats een svs sb 1000 pro gekocht. Goedkoper want tweedehands. Twee kali studio monitoren er bij. Budget is daardoor wel heftig omhoog gegaan. Nu wel een beetje spijt dat ik aan mijn spaargeld ben gekomen. Maar goed nu weer hard sparen.

Had ik het moeten doen? Absoluut niet.

Heb ik nu mooi geluid, Ja heel erg.
ex-JBL engineers zitten achter het merk Kali.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 16:07:17 #116
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220154272
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 22:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Budget kun je ophogen als de situatie het toelaat en de winst verhoudingsgewijs toeneemt.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220157487
Ik denk dat je op een zolder met een zadeldak je minder last hebt van staande golven. Maar weet niet of dit gelul is. Hoop ook dat je zolder groot genoeg is voor zo'n sub van 12". Deze vult een doorsnee woonkamer van 5x7m met gemak :P Zou verder een tapijtje helpen om de reflecties van de schuine wanden af meer te dempen op zolder? Kenners?
  vrijdag 20 februari 2026 @ 20:07:32 #118
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220157555
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 20:03 schreef DrCarlton het volgende:
Ik denk dat je op een zolder met een zadeldak je minder last hebt van staande golven. Maar weet niet of dit gelul is. Hoop ook dat je zolder groot genoeg is voor zo'n sub van 12". Deze vult een doorsnee woonkamer van 5x7m met gemak :P Zou verder een tapijtje helpen om de reflecties van de schuine wanden af meer te dempen op zolder? Kenners?
Hoogpolig kleed op de vloer, accoustische platen aan de wanden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')