Werkt Ansa bij jou?quote:Op maandag 9 februari 2026 11:55 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld een collega die doodleuk vertelde dat ze nooit betaalde op eerste dates omdat ''de gender paygap'', dus dat vond ze wel zo eerlijk, en toen iemand een keer opperde dat mannen in deze maatschappij ook problemen konden ervaren, begon ze boos te foeteren dat dat absoluut niet waar was, dat het echt niet in de haak was dat diegene dat opperde
Die wordt dus niet verklaard door het minder uren werken van vrouwen. Er is rekeninghoudend met allerlei factoren, zoals het minder uren werken van vrouwen nog steeds een verschil in veel bedrijven. Niet in alle, er is vooruitgang, maar het is er nog steeds.quote:Op maandag 9 februari 2026 12:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zou die omgekeerd hebben: het is maar goed dat de gender paygap (die overigens verklaard wordt met bv minder uren werken door vrouwen, maar dat terzijde) er is, want mannen worden geacht te betalen op de eerste date.
Dus niet 'wat vrouwelijke collega's", maar een vrouwelijke collega met bijzondere denkbeelden.quote:Op maandag 9 februari 2026 11:55 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld een collega die doodleuk vertelde dat ze nooit betaalde op eerste dates omdat ''de gender paygap'', dus dat vond ze wel zo eerlijk, en toen iemand een keer opperde dat mannen in deze maatschappij ook problemen konden ervaren, begon ze boos te foeteren dat dat absoluut niet waar was, dat het echt niet in de haak was dat diegene dat opperde
Dat was een voorbeeld, ik ga niet alles lopen opharken wat iedereen heeft gezegd. Zij is, zoals ik eerder zij, niet de enige hierin. Wordt inderdaad tijd dat ik ander werk zoek met minder leipo's om me heenquote:Op maandag 9 februari 2026 12:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dus niet 'wat vrouwelijke collega's", maar een vrouwelijke collega met bijzondere denkbeelden.
Dan lach je zo'n muts toch uit in haar gezicht? Ik zou als vrouw echt tegengas geven als er iemand dat soort dingen begon te ijlen.quote:Op maandag 9 februari 2026 11:55 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Het zijn weliswaar mannen maar vaak ook mannen die net als haar van Noord Afrikaanse komaf zijn die die vrouwen en homo's lastig vallen.quote:Op zondag 8 februari 2026 15:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik heb de genoemde uitzending met Bart Schols en Soundos El Ahmadi nog eens bekeken.
Bekijk deze YouTube-video
Wat is die Soundos toch een irritant wijf. Ik moet zeggen dat ze wel lef heeft dat ze zich zo gedraagt, maar het is wel het verkeerde soort lef.
Verder gedraagt ze zich ook enorm irritant door de man die naast haar aan tafel zit voortdurend aan te raken. Ik denk dat we er allemaal wel een voorstelling van kunnen maken hoe ze zou reageren als het andersom was en een man haar voortdurend aanraakt.
Als vrouw kun je lachen als man moet je tegenwoordig vooral op je tellen passen. Zeker in professionele situaties.quote:Op maandag 9 februari 2026 12:51 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dan lach je zo'n muts toch uit in haar gezicht? Ik zou als vrouw echt tegengas geven als er iemand dat soort dingen begon te ijlen.
quote:Op maandag 9 februari 2026 11:55 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Mja maar weet je, jij doet ook dingen die niet netjes zijn. Jij bent de tegenhanger van dat soort vrouwen. Dus eigenlijk verdienen jullie elkaarquote:Op maandag 9 februari 2026 12:47 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat was een voorbeeld, ik ga niet alles lopen opharken wat iedereen heeft gezegd. Zij is, zoals ik eerder zij, niet de enige hierin. Wordt inderdaad tijd dat ik ander werk zoek met minder leipo's om me heen
Ik dus ook..quote:Op maandag 9 februari 2026 12:51 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dan lach je zo'n muts toch uit in haar gezicht? Ik zou als vrouw echt tegengas geven als er iemand dat soort dingen begon te ijlen.
Er stond bijvoorbeeld, dus er zijn meerdere factoren, waarvan het minder uren werken er een van is.quote:Op maandag 9 februari 2026 12:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die wordt dus niet verklaard door het minder uren werken van vrouwen. Er is rekeninghoudend met allerlei factoren, zoals het minder uren werken van vrouwen nog steeds een verschil in veel bedrijven. Niet in alle, er is vooruitgang, maar het is er nog steeds.
Erger nog, ze zegt zelfs even in een bijzin dat je niet naar afkomst moet kijken/immigratie erbij moet halen.quote:Op maandag 9 februari 2026 12:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Het zijn weliswaar mannen maar vaak ook mannen die net als haar van Noord Afrikaanse komaf zijn die die vrouwen en homo's lastig vallen.
Alleen dat cruciale detail durft deze schreeuwende hypocriete dweil niet te benoemen. .
Nou, er zijn ook cijfers die aantonen dat femicide eerder afneemt dan toeneemt maar dat gewoon de term vaker gebruikt wordt. En inderdaad zijn hier proportioneel veel allochtonen bij betrokken.quote:Op maandag 9 februari 2026 12:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Het zijn weliswaar mannen maar vaak ook mannen die net als haar van Noord Afrikaanse komaf zijn die die vrouwen en homo's lastig vallen.
Alleen dat cruciale detail durft deze schreeuwende hypocriete dweil niet te benoemen. .
Oh ik ben het verder wel 100% eens met haar hoor. Femicide is jarenlang onder het tapijt geveegd in een grotendeels door mannen gedicteerde wereld. Zowel binnen relaties als daar buiten is het absurd wat vrouwen hebben moeten ondergaan. Het was en is een gigantisch probleem. Alleen heb ik het idee dat de gemiddelde autochtone of Westerse man wel met zijn tijd is meegegaan en die problematiek grotendeels wel onderkent en vrouwen veel meer gelijkwaardig en respectvoller zijn gaan behandelen. Als ze dat al niet deden.quote:Op maandag 9 februari 2026 13:43 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nou, er zijn ook cijfers die aantonen dat femicide eerder afneemt dan toeneemt maar dat gewoon de term vaker gebruikt wordt. En inderdaad zijn hier proportioneel veel allochtonen bij betrokken.
Daarnaast verwoord zij een gevoel, daar vallen geen argumenten tegenin te brengen. Maar een weerwoord wuift ze weg alleen al om het feit dat de tegensprekende een man is en dus niet kan oordelen.
20 jaar geleden hoefden vrouwen ook niet na het stappen alleen naar huis te fietsen hoor. Ok, ik ben een man dus ik kan schijnbaar niet oordelen, maar mijne inziens voelen vrouwen zich niet perse onveiliger maar is er gewoon meer aandacht voor het feit dat vrouwen zich onveilig voelen. Dat geeft het paradoxale effect dat een deel van de vrouwen zich onveiliger is gaan voelen dan een paar jaar terug; alleen al door de aandacht die er voor is.
En dan op een hypocriet toontje ook nog gaan beweren dat vrouwen mannen (met invloed en bereik) nodig hebben om het probleem aan te kaarten.
Flikker nou eens op. Vrouwen willen zich onafhankelijk van de man gedragen maar telkens moeten mannen in het algemeen worden gewezen op zaken die een aantal mannen niet goed doen.
Vervelende, seksistische opmerking? Mannen moeten elkaar onderling aanspreken. Vrouwen voelen zich onveilig? Mannen moeten dat maar even op gaan lossen onderling.
Nee, een aantal mannen (met bepaalde religie) kunnen gewoon niet met de vrijheden van de Nederlandse vrouw omgaan. Waarom ze DAT juist niet durft te benoemen zegt al genoeg. Het probleem bevind zich voornamelijk in HAAR gemeenschap maar het benoemen zal leiden tot serieuze bedreigingen. Dat is precies wat er fout is en dat is precies wat ze na laat om te benoemen.
Maar och och, wat heeft ze dit goed gedaan.
Wat verwacht je als je dat soort volk los laat op Westerse meiden en jongens waar ze toch al op neerkijken omdat ze ongelovige hoeren zijn?quote:Officiële cijfers uit Marokko leggen een schokkend probleem bloot: zo’n 245.000 meisjes tussen de 15 en 19 jaar zijn gedwongen tot seks.
Dat blijkt uit een onderzoek van het Marokkaanse bureau voor planning en statistiek (Haut-Commissariat au Plan, HCP), dat in 2019 werd uitgevoerd en pas recent volledig werd geanalyseerd.
In totaal blijkt 70,7 procent van de meisjes in die leeftijdscategorie slachtoffer te zijn geweest van geweld. Het gaat dan niet alleen om seksueel geweld, maar ook om psychisch, fysiek, economisch en digitaal geweld. Vooral meisjes onder de 50 blijken kwetsbaar. Het gemiddelde geweldsniveau tegen vrouwen en meisjes in Marokko ligt op 57,1 procent.
Steden zwaarder getroffen dan platteland
Meisjes in stedelijke gebieden hebben het zwaarder te verduren dan hun leeftijdsgenoten op het platteland: 75,1 procent tegenover 64,3 procent. Het verschil wordt vooral verklaard door sociale en economische omstandigheden in de stad.
Ook binnen families en relaties komt geweld veel voor. Meer dan de helft (59,4 procent) van de meisjes tussen 15 en 19 jaar krijgt thuis te maken met geweld. In steden ligt dat percentage nog iets hoger. Binnen relaties is het nog zorgwekkender: ruim 60 procent van de meisjes in een relatie werd het afgelopen jaar mishandeld.
Zorgwekkend geweld in intieme relaties
Vooral in intieme relaties is de situatie alarmerend. Ruim 89 procent van de meisjes in een relatie werd gedwongen tot seksuele handelingen. In veel gevallen gebeurde dat onder druk van een dreigende partner. Ongeveer 65 procent durfde geen ‘nee’ te zeggen uit angst voor een gewelddadige reactie. Bijna 19 procent werd zelfs gedwongen tot handelingen die zij als vernederend beschouwen.
Fysiek geweld is ook wijdverspreid: bijna 70 procent van de ondervraagde meisjes werd geslagen, soms met de vuist of een voorwerp. Verder werd bijna de helft hardhandig geduwd of aan het haar getrokken.
Hoe bedoel je dit?quote:Op maandag 9 februari 2026 14:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Oh ik ben het verder wel 100% eens met haar hoor. Femicide is jarenlang onder het tapijt geveegd in een grotendeels door mannen gedicteerde wereld. Zowel binnen relaties als daar buiten is het absurd wat vrouwen hebben moeten ondergaan. Het was en is een gigantisch probleem.
De moorden zelf ja de honderden of duizenden red flags en waarschuwingssignalen werden en worden vaak jarenlang genegeerd.quote:Op maandag 9 februari 2026 14:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit?
Volgens mij werd iedere moord door de politie al lang serieus genomen.
Dus wacht.. omdat wij zo lekker onafhankelijk willen zijn moeten wij zelf iets doen aan een probleem waar wij het slachtoffer van zijn, maar wel veroorzaakt door mannen?quote:Op maandag 9 februari 2026 13:43 schreef Vliegbaard het volgende:
Flikker nou eens op. Vrouwen willen zich onafhankelijk van de man gedragen maar telkens moeten mannen in het algemeen worden gewezen op zaken die een aantal mannen niet goed doen.
Vervelende, seksistische opmerking? Mannen moeten elkaar onderling aanspreken. Vrouwen voelen zich onveilig? Mannen moeten dat maar even op gaan lossen onderling.
De politie heeft weinig middelen om er tegen op te treden. Lijkt mij iets om te veranderen, maar dat hoor ik Soundos dan weer niet zeggen.quote:Op maandag 9 februari 2026 15:03 schreef Elan het volgende:
[..]
De moorden zelf ja de honderden of duizenden red flags en waarschuwingssignalen werden en worden vaak jarenlang genegeerd.
Je vraagt je af hoeveel moorden voorkomen hadden kunnen worden, zeker omdat 50% van de gevallen het een (ex) partner betreft.
Heb het niet over vrouwen, heb het over feministen.quote:Op maandag 9 februari 2026 10:53 schreef VEM2012 het volgende:
Zeg heren, laten we nu niet gaan doen wat die tikgeit heeft gedaan.
Vrouwen zijn leuk. Niet allemaal, maar die moet je dan gewoon negeren.
Dacht eerst dat het een dragqueen was, maar dat terzijde.quote:Op maandag 9 februari 2026 13:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Erger nog, ze zegt zelfs even in een bijzin dat je niet naar afkomst moet kijken/immigratie erbij moet halen.
Het is zo overduidelijk onzin wat ze uitkraamt, maar verwacht van journalisten vooral niet dat ze daarover berichten. Nee, Soundos is een heldin.
Normale feministen zijn voor gelijke rechten.quote:Op maandag 9 februari 2026 15:55 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Heb het niet over vrouwen, heb het over feministen.
Dat de daders overwegend mannen zijn maakt nog niet elke man een dader.quote:Op maandag 9 februari 2026 15:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dus wacht.. omdat wij zo lekker onafhankelijk willen zijn moeten wij zelf iets doen aan een probleem waar wij het slachtoffer van zijn, maar wel veroorzaakt door mannen?
Alsjeblieft zeg....
Zullen we ons maar opsluiten? Niemand nog een man?
Hou gewoon jullie poten thuis als dat niet gewenst is.
alsquote:Op maandag 9 februari 2026 15:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Natuurlijk ligt het bij de daders.quote:Op maandag 9 februari 2026 15:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dus wacht.. omdat wij zo lekker onafhankelijk willen zijn moeten wij zelf iets doen aan een probleem waar wij het slachtoffer van zijn, maar wel veroorzaakt door mannen?
Alsjeblieft zeg....
Hangt af van waar je het over hebt. Sissen is redelijk cultureel bepaald. Verkrachten is daarentegen een breed RAL pallet, waaronder 9016.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:22 schreef Cockwhale het volgende:
Het is geen mannen probleem, het is een sociaal-(sub)cultureel probleem. In Nederland vooral een Islamitisch- en straatcultuur probleem.
'X is cultureel bepaald'quote:Op maandag 9 februari 2026 17:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hangt af van waar je het over hebt. Sissen is redelijk cultureel bepaald. Verkrachten is daarentegen een breed RAL pallet, waaronder 9016.
Ik zal de laatste zijn die alle mannen over 1 kam scheert. Ik daag je uit in mijn posts van al die jaren dat ik hier zit, om iets te vinden waar ik alle mannen hetzelfde vind. Of een mannenhater ben of wat dan ook.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat de daders overwegend mannen zijn maakt nog niet elke man een dader.
Jij bent ook niet vies van een beetje trollen he, tering jantje
Ik zeg ook niet blanken het nooit doen. Die kunnen net zo goed onderdeel uitmaken van straatcultuur, bijv.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hangt af van waar je het over hebt. Sissen is redelijk cultureel bepaald. Verkrachten is daarentegen een breed RAL pallet, waaronder 9016.
Nee klopt, de gewone man is niet medeverantwoordelijk. Maar die kan wel een verandering in gang zetten.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk ligt het bij de daders.
Maar het idee dat ik een soort van medeverantwoordelijk draag omdat ik ook een penis heb, die zie ik niet.
Het is niet aan mannen, maar aan de maatschappij.
Alleen vrees ik dat nog meer veiligheid op straat (Nederland is op zichzelf best veilig) we keuzes moeten maken op politiek niveau. Elkaar aanspreken op seksistische grapjes is van een treurnis waar ik niet echt bij kan. Natuurlijk heb je daar meer en minder gepaste versies. Maar het zijn grappen.
Serieus aanspreken op wangedrag: ja, als je het ziet. Maar verder… heeft het zin? Hoe vaak heb ik de afgelopen weken wel niet uitgelegd aan mannen van 40+ dat een 16 jarige geen match is voor hen? Hielp het? Totaal niet van wat ik zag.
Ik heb haar alleszins niet verkozen.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik zie dat we nog niet zijn uitgepraat over Soundos.
Wat me aan die uitzending ook irriteerde, was dat ze meerdere keren sprak in de vorm van "wij vrouwen", alsof vrouwen haar gekozen hadden tot vertegenwoordigster om over deze onderwerpen namens alle vrouwen het woord te voeren. Daar had de andere vrouw aan tafel wel wat van mogen zeggen, maar die durfde natuurlijk niets meer te zeggen nadat Soundos ook haar op een intimiderende wijze de mond had gesnoerd.
Dat doe je wel. Je zegt namelijk letterlijk tegen een man dat 'jullie' je handen maar thuis moeten houden.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:56 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik zal de laatste zijn die alle mannen over 1 kam scheert. Ik daag je uit in mijn posts van al die jaren dat ik hier zit, om iets te vinden waar ik alle mannen hetzelfde vind. Of een mannenhater ben of wat dan ook.
Ook deze post betekent niet dat het alle mannen zijn.
Je leest wat je wil lezen?
Dat is niet wat ik zeg, ik wens me gewoon niet aangesproken te voelen voor iets waar ik zelf niet voor verantwoordelijk ben of waar ik geen schuld aan heb. Er is een probleem bij een substantieel klein deel van de mannen, het is ook redelijk goed bekend welke mannen dit zijn en welke cultuur zij meedragen. Het enige wat mij aan die groep linkt is het feit dat ik een man ben. Maar toch moet ik me aangesproken voelen?quote:Op maandag 9 februari 2026 15:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg....
Ik denk dat je goed weet wat er staat.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:48 schreef Akathisia het volgende:
[..]
'X is cultureel bepaald'
'Y daarentegen is niet-kleur bepaald'
Los van dit domme geneuzel, komt verkrachten, net als sissen, vaker voor in de ene, dan de andere cultuur. Er zijn zelfs culturen waarin verkrachting in bepaalde contexten gelegitimeerd is, en waarbij het slachtoffer (!) gestraft wordt.
Soundos kwam mij een beetje over als een narcist daar.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik zie dat we nog niet zijn uitgepraat over Soundos.
Wat me aan die uitzending ook irriteerde, was dat ze meerdere keren sprak in de vorm van "wij vrouwen", alsof vrouwen haar gekozen hadden tot vertegenwoordigster om over deze onderwerpen namens alle vrouwen het woord te voeren. Daar had de andere vrouw aan tafel wel wat van mogen zeggen, maar die durfde natuurlijk niets meer te zeggen nadat Soundos ook haar op een intimiderende wijze de mond had gesnoerd.
Binnen de context was het toch gewoon een reactie op ‘los het zelf maar op, vrouwen’ (wat wen gechargeerde samenvatting is.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat doe je wel. Je zegt namelijk letterlijk tegen een man dat 'jullie' je handen maar thuis moeten houden.
Waarmee je impliceert dat elke man(ook hij) onderdeel is van het probleem van femicide omdat hij toevallig met een piemel geboren is.
Dat is letterlijk op de man spelen.
Nee dat zeg ik niet en wil ik ook niet zo impliceren.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat doe je wel. Je zegt namelijk letterlijk tegen een man dat 'jullie' je handen maar thuis moeten houden.
Waarmee je impliceert dat elke man(ook hij) onderdeel is van het probleem van femicide omdat hij toevallig met een piemel geboren is.
Dat is letterlijk op de man spelen.
Nee.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg, ik wens me gewoon niet aangesproken te voelen voor iets waar ik zelf niet voor verantwoordelijk ben of waar ik geen schuld aan heb. Er is een probleem bij een substantieel klein deel van de mannen, het is ook redelijk goed bekend welke mannen dit zijn en welke cultuur zij meedragen. Het enige wat mij aan die groep linkt is het feit dat ik een man ben. Maar toch moet ik me aangesproken voelen?
Ik heb nog nooit een vrouw vermoord uit wraak. Ik heb nog nooit een vrouw op straat nagefloten. Ik heb nog nooit in het donker een vrouw achtervolgd. Ik behoor niet tot de groep mannen die vrouwen onveilig laten voelen maar alleen omdat ik een man ben, ben ik onderdeel van het probleem?
Wat die Sonos daar doet triggert nog al omdat dat iets is waar heel veel mannen dagelijks mee te maken hebben. Het narratief dat je een of jouw vrouw maar beter gelijk kunt geven en je mond kunt houden als ze een emotionele meltdown hebben. Al raakt het fundamenteel kant noch wal, jij bent geen vrouw dus dat snap je niet dus hou je bek. Het moet zogenaamde doorgaan voor emancipatie maar eigenlijk is het gewoon puur seksisme. Even die kerel op zijn plek zetten met een camera er boven op.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Binnen de context was het toch gewoon een reactie op ‘los het zelf maar op, vrouwen’ (wat wen gechargeerde samenvatting is.
Maar wederom: laten we het nou geen mannen vs vrouwen onderwerp maken.
Vrouwen zijn leuk. Tenminste, ik zou niet ergens willen wonen waar geen vrouwen zijn.
Soundos sloeg de plank behoorlijk mis, dat ben ik met je eens.quote:Op maandag 9 februari 2026 19:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat die Sonos daar doet triggert nog al omdat dat iets is waar heel veel mannen dagelijks mee te maken hebben. Het narratief dat je een of jouw vrouw maar beter gelijk kunt geven en je mond kunt houden als ze een emotionele meltdown hebben. Al raakt het fundamenteel kant noch wal, jij bent geen vrouw dus dat snap je niet dus hou je bek. Het moet zogenaamde doorgaan voor emancipatie maar eigenlijk is het gewoon puur seksisme. Even die kerel op zijn plek zetten met een camera er boven op.
De frustratie bij een hoop mannen zit in het feit dat ze dondersgoed weten waar de pijn zit, namelijk cultuur. En dat we zich daarmee niet geïdentificeerd wensen te worden. Als je je dochter geen onveilige gevoelens wil geven moet je wegblijven uit de grote steden en plekken waar veel allochtonen wonen zo simpel is het. Een vrouw achtervolgen en dreigen haar te verkrachten staat in geen enkele manier gelijk aan de manier waarop autochtonen flirten. Maar dat word zo wel geframed. Want elke man die ists probeert bij een vrouw is tegenwoordig per definitie een roofdier.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Soundos sloeg de plank behoorlijk mis, dat ben ik met je eens.
Maar wat @:Lenny77 schreef daar lees je wat mij betreft iets in wat er niet noodzakelijk staat en ze ook niet bedoeld heeft.
Ik las net een goede facebook post over het wangedrag van Soundos en het valt direct op dat veel reacties een soort van strijd tussen mannen en vrouwen in zich hebben. De poster stoort zich aan dat er geen debat mag zijn dan zie je vrouwen en mannen reageren met ‘als een vrouw vertelt over haar gevoel, dan mag je daar niets van vinden.
Met alle respect, wat winnen we ermee als vrouwen gaan vertellen dat ze overal onveilig zijn? Dat ze nog angstiger worden? En dat is winst?
Ik hoop toch dat mijn dochters later die angst niet voelen. Niet dat ze naïef moeten zijn, maar altijd en overal angst? Dat wens ik mijn ergste vijand nog niet toe…
Ik schreef niet: jullie mannen moeten je handen leren thuishouden.quote:Op maandag 9 februari 2026 19:03 schreef Elan het volgende:
Lenny ik zou mijn post nog eens goed teruglezen want je zegt daar letterlijk "jullie mannen" moeten je handen leren thuishouden. Je zal het ongetwijfeld anders bedoelen maar dat is wel wat je schrijft.
Als jij een normale man bent met louter zuivere intenties die de vrouwen in zijn leven op een voetstuk heeft staan kan dat nogal kwetsend overkomen. Dan wens je niet geassocieerd te worden met verkrachters, moordenaars en ander vouwhatend tuig alleen omdat je toevallig ook een piemel hebt.
Dat wordt door HAAR zo geframed.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:31 schreef Elan het volgende:
[..]
De frustratie bij een hoop mannen zit in het feit dat ze dondersgoed weten waar de pijn zit, namelijk cultuur. En dat we zich daarmee niet geïdentificeerd wensen te worden. Als je je dochter geen onveilige gevoelens wil geven moet je wegblijven uit de grote steden en plekken waar veel allochtonen wonen zo simpel is het. Een vrouw achtervolgen en dreigen haar te verkrachten staat in geen enkele manier gelijk aan de manier waarop autochtonen flirten. Maar dat word zo wel geframed. Want elke man die ists probeert bij een vrouw is tegenwoordig per definitie een roofdier.
Ik denk dat het probleem wel wat breder is dan dat.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:31 schreef Elan het volgende:
[..]
De frustratie bij een hoop mannen zit in het feit dat ze dondersgoed weten waar de pijn zit, namelijk cultuur. En dat we zich daarmee niet geïdentificeerd wensen te worden. Als je je dochter geen onveilige gevoelens wil geven moet je wegblijven uit de grote steden en plekken waar veel allochtonen wonen zo simpel is het. Een vrouw achtervolgen en dreigen haar te verkrachten staat in geen enkele manier gelijk aan de manier waarop autochtonen flirten. Maar dat word zo wel geframed. Want elke man die ists probeert bij een vrouw is tegenwoordig per definitie een roofdier.
En toch vraag ik me af of vrouwen dit soort gevoelens ook hebben rondom louter autochtone mannen. Puur anekdotisch verder maar ik heb 2 jaar gewerkt in de HmH een multizalen discotheek in Rotterdam. Het gezeik over mannen die hun handen niet konden thuishouden kwam eigenlijk zonder uitzondering uit de zaal waar de donkere mensen zich ophielden (R&B en dergelijke). Wij hadden een fictief vaste klanten beleid waarbij Marokkanen grotendeels geweigerd werden omdat ze A vaak meiden lastig vielen en B constant ruzie liepen te zoeken. Zelfde met Antillianen. Die zijn verschrikkelijk vrouwonvriendelijk als ze gezopen hebben.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem wel wat breder is dan dat.
Als vrouw ben je nu eenmaal een target. In de meest brede zin van het woord. En omdat vrouwen fysiek het nu eenmaal afleggen tegen mannen is iedere benadering naar hen toe, hoe goed bedoeld ook, potentieel een gevaar.
Dat besef ontbreekt denk ik bij veel mannen.
Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat je vrouwen niet mag benaderen. En al helemaal niet dat mannen in zijn algemeenheid een gevaar zijn.
Maar dat vrouwen op hun hoede zijn is logisch en door schade en schande wijs geworden zijn er natuurlijk ook vrouwen die angstig zijn als ze alleen over straat lopen.
Mannen kunnen dat op een andere manier ook hebben. Ik weet nog lang geleden dat ik midden in de nacht over Hoog Catherijne liep tussen de junks door samen met een vriend die nota bene Marinier was. En die voelde zich enorm onveilig.
Ik snap op basis daarvan ook wel dat veel mannen en vrouwen geneigd zijn om vanuit ratio te denken ‘stel je niet aan’ (want dat had ik ook, zeker omdat hij verdomme bij de mariniers zat…). Maar angst is niet rationeel (ooit aan een man of vrouw die bang is voor spinnen uit proberen te leggen dat de spinnen in Nederland onschadelijk zijn?).
Feit is dat iedere vrouw ervaringen heeft die haar kunnen leren dat ze nergens veilig is, ook al is dat objectief niet zo. En andersom ook mannen. Want ja, mannen zijn in de openbare ruimte ook targets. Anders dan vrouwen, maar toch.
Een beetje begrip voor elkaar kan helpen. Al is het zeker voor diegenen die vooral vanuit ratio opereren lastig (ik weet er alles van, want ik heb die neiging ook, gekoppeld aan een geloof in de goede afloop op niveau Lindsey Vonn).
Anderszins is het ook aan degenen die zich onveilig voelen om niet vol in de aanval te gaan als iemand (terecht) aangeeft dat de feitelijke onveiligheid in Nederland (gelukkig) enorm meevalt.
En net dat spanningsveld is waar het bij Soundos zo mis ging. Twee andere perspectieven, waarbij niet geluisterd werd naar de ander.
Er kan namelijk ook begrip zijn voor het gevoel van onveiligheid naast de constatering dat de openbare ruimte objectief best veilig is.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de hele man-vrouw tegenstelling die er nog bovenop komt.
Nee maar je noemt het wel een mannenprobleem. Dat snap ik dan niet helemaal.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:49 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat wordt door HAAR zo geframed.
Ik durf rustig toe te geven waar mijn onveiligheidsgevoel vandaan komt hoor..
Niet door Jan of Henk.
Ik heb het nog nooit een mannenprobleem genoemd.quote:Op maandag 9 februari 2026 21:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee maar je noemt het wel een mannenprobleem. Dat snap ik dan niet helemaal.
Ik heb nog nooit in mijn leven een vrouw lastig gevallen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |