Hangt af van waar je het over hebt. Sissen is redelijk cultureel bepaald. Verkrachten is daarentegen een breed RAL pallet, waaronder 9016.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:22 schreef Cockwhale het volgende:
Het is geen mannen probleem, het is een sociaal-(sub)cultureel probleem. In Nederland vooral een Islamitisch- en straatcultuur probleem.
'X is cultureel bepaald'quote:Op maandag 9 februari 2026 17:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hangt af van waar je het over hebt. Sissen is redelijk cultureel bepaald. Verkrachten is daarentegen een breed RAL pallet, waaronder 9016.
Ik zal de laatste zijn die alle mannen over 1 kam scheert. Ik daag je uit in mijn posts van al die jaren dat ik hier zit, om iets te vinden waar ik alle mannen hetzelfde vind. Of een mannenhater ben of wat dan ook.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat de daders overwegend mannen zijn maakt nog niet elke man een dader.
Jij bent ook niet vies van een beetje trollen he, tering jantje
Ik zeg ook niet blanken het nooit doen. Die kunnen net zo goed onderdeel uitmaken van straatcultuur, bijv.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hangt af van waar je het over hebt. Sissen is redelijk cultureel bepaald. Verkrachten is daarentegen een breed RAL pallet, waaronder 9016.
Nee klopt, de gewone man is niet medeverantwoordelijk. Maar die kan wel een verandering in gang zetten.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk ligt het bij de daders.
Maar het idee dat ik een soort van medeverantwoordelijk draag omdat ik ook een penis heb, die zie ik niet.
Het is niet aan mannen, maar aan de maatschappij.
Alleen vrees ik dat nog meer veiligheid op straat (Nederland is op zichzelf best veilig) we keuzes moeten maken op politiek niveau. Elkaar aanspreken op seksistische grapjes is van een treurnis waar ik niet echt bij kan. Natuurlijk heb je daar meer en minder gepaste versies. Maar het zijn grappen.
Serieus aanspreken op wangedrag: ja, als je het ziet. Maar verder… heeft het zin? Hoe vaak heb ik de afgelopen weken wel niet uitgelegd aan mannen van 40+ dat een 16 jarige geen match is voor hen? Hielp het? Totaal niet van wat ik zag.
Ik heb haar alleszins niet verkozen.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik zie dat we nog niet zijn uitgepraat over Soundos.
Wat me aan die uitzending ook irriteerde, was dat ze meerdere keren sprak in de vorm van "wij vrouwen", alsof vrouwen haar gekozen hadden tot vertegenwoordigster om over deze onderwerpen namens alle vrouwen het woord te voeren. Daar had de andere vrouw aan tafel wel wat van mogen zeggen, maar die durfde natuurlijk niets meer te zeggen nadat Soundos ook haar op een intimiderende wijze de mond had gesnoerd.
Dat doe je wel. Je zegt namelijk letterlijk tegen een man dat 'jullie' je handen maar thuis moeten houden.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:56 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik zal de laatste zijn die alle mannen over 1 kam scheert. Ik daag je uit in mijn posts van al die jaren dat ik hier zit, om iets te vinden waar ik alle mannen hetzelfde vind. Of een mannenhater ben of wat dan ook.
Ook deze post betekent niet dat het alle mannen zijn.
Je leest wat je wil lezen?
Dat is niet wat ik zeg, ik wens me gewoon niet aangesproken te voelen voor iets waar ik zelf niet voor verantwoordelijk ben of waar ik geen schuld aan heb. Er is een probleem bij een substantieel klein deel van de mannen, het is ook redelijk goed bekend welke mannen dit zijn en welke cultuur zij meedragen. Het enige wat mij aan die groep linkt is het feit dat ik een man ben. Maar toch moet ik me aangesproken voelen?quote:Op maandag 9 februari 2026 15:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dus wacht.. omdat wij zo lekker onafhankelijk willen zijn moeten wij zelf iets doen aan een probleem waar wij het slachtoffer van zijn, maar wel veroorzaakt door mannen?
Alsjeblieft zeg....
Zullen we ons maar opsluiten? Niemand nog een man?
Hou gewoon jullie poten thuis als dat niet gewenst is.
Ik denk dat je goed weet wat er staat.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:48 schreef Akathisia het volgende:
[..]
'X is cultureel bepaald'
'Y daarentegen is niet-kleur bepaald'
Los van dit domme geneuzel, komt verkrachten, net als sissen, vaker voor in de ene, dan de andere cultuur. Er zijn zelfs culturen waarin verkrachting in bepaalde contexten gelegitimeerd is, en waarbij het slachtoffer (!) gestraft wordt.
Soundos kwam mij een beetje over als een narcist daar.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik zie dat we nog niet zijn uitgepraat over Soundos.
Wat me aan die uitzending ook irriteerde, was dat ze meerdere keren sprak in de vorm van "wij vrouwen", alsof vrouwen haar gekozen hadden tot vertegenwoordigster om over deze onderwerpen namens alle vrouwen het woord te voeren. Daar had de andere vrouw aan tafel wel wat van mogen zeggen, maar die durfde natuurlijk niets meer te zeggen nadat Soundos ook haar op een intimiderende wijze de mond had gesnoerd.
Binnen de context was het toch gewoon een reactie op ‘los het zelf maar op, vrouwen’ (wat wen gechargeerde samenvatting is.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat doe je wel. Je zegt namelijk letterlijk tegen een man dat 'jullie' je handen maar thuis moeten houden.
Waarmee je impliceert dat elke man(ook hij) onderdeel is van het probleem van femicide omdat hij toevallig met een piemel geboren is.
Dat is letterlijk op de man spelen.
Nee dat zeg ik niet en wil ik ook niet zo impliceren.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat doe je wel. Je zegt namelijk letterlijk tegen een man dat 'jullie' je handen maar thuis moeten houden.
Waarmee je impliceert dat elke man(ook hij) onderdeel is van het probleem van femicide omdat hij toevallig met een piemel geboren is.
Dat is letterlijk op de man spelen.
Nee.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg, ik wens me gewoon niet aangesproken te voelen voor iets waar ik zelf niet voor verantwoordelijk ben of waar ik geen schuld aan heb. Er is een probleem bij een substantieel klein deel van de mannen, het is ook redelijk goed bekend welke mannen dit zijn en welke cultuur zij meedragen. Het enige wat mij aan die groep linkt is het feit dat ik een man ben. Maar toch moet ik me aangesproken voelen?
Ik heb nog nooit een vrouw vermoord uit wraak. Ik heb nog nooit een vrouw op straat nagefloten. Ik heb nog nooit in het donker een vrouw achtervolgd. Ik behoor niet tot de groep mannen die vrouwen onveilig laten voelen maar alleen omdat ik een man ben, ben ik onderdeel van het probleem?
Wat die Sonos daar doet triggert nog al omdat dat iets is waar heel veel mannen dagelijks mee te maken hebben. Het narratief dat je een of jouw vrouw maar beter gelijk kunt geven en je mond kunt houden als ze een emotionele meltdown hebben. Al raakt het fundamenteel kant noch wal, jij bent geen vrouw dus dat snap je niet dus hou je bek. Het moet zogenaamde doorgaan voor emancipatie maar eigenlijk is het gewoon puur seksisme. Even die kerel op zijn plek zetten met een camera er boven op.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Binnen de context was het toch gewoon een reactie op ‘los het zelf maar op, vrouwen’ (wat wen gechargeerde samenvatting is.
Maar wederom: laten we het nou geen mannen vs vrouwen onderwerp maken.
Vrouwen zijn leuk. Tenminste, ik zou niet ergens willen wonen waar geen vrouwen zijn.
Soundos sloeg de plank behoorlijk mis, dat ben ik met je eens.quote:Op maandag 9 februari 2026 19:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat die Sonos daar doet triggert nog al omdat dat iets is waar heel veel mannen dagelijks mee te maken hebben. Het narratief dat je een of jouw vrouw maar beter gelijk kunt geven en je mond kunt houden als ze een emotionele meltdown hebben. Al raakt het fundamenteel kant noch wal, jij bent geen vrouw dus dat snap je niet dus hou je bek. Het moet zogenaamde doorgaan voor emancipatie maar eigenlijk is het gewoon puur seksisme. Even die kerel op zijn plek zetten met een camera er boven op.
De frustratie bij een hoop mannen zit in het feit dat ze dondersgoed weten waar de pijn zit, namelijk cultuur. En dat we zich daarmee niet geïdentificeerd wensen te worden. Als je je dochter geen onveilige gevoelens wil geven moet je wegblijven uit de grote steden en plekken waar veel allochtonen wonen zo simpel is het. Een vrouw achtervolgen en dreigen haar te verkrachten staat in geen enkele manier gelijk aan de manier waarop autochtonen flirten. Maar dat word zo wel geframed. Want elke man die ists probeert bij een vrouw is tegenwoordig per definitie een roofdier.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Soundos sloeg de plank behoorlijk mis, dat ben ik met je eens.
Maar wat @:Lenny77 schreef daar lees je wat mij betreft iets in wat er niet noodzakelijk staat en ze ook niet bedoeld heeft.
Ik las net een goede facebook post over het wangedrag van Soundos en het valt direct op dat veel reacties een soort van strijd tussen mannen en vrouwen in zich hebben. De poster stoort zich aan dat er geen debat mag zijn dan zie je vrouwen en mannen reageren met ‘als een vrouw vertelt over haar gevoel, dan mag je daar niets van vinden.
Met alle respect, wat winnen we ermee als vrouwen gaan vertellen dat ze overal onveilig zijn? Dat ze nog angstiger worden? En dat is winst?
Ik hoop toch dat mijn dochters later die angst niet voelen. Niet dat ze naïef moeten zijn, maar altijd en overal angst? Dat wens ik mijn ergste vijand nog niet toe…
Ik schreef niet: jullie mannen moeten je handen leren thuishouden.quote:Op maandag 9 februari 2026 19:03 schreef Elan het volgende:
Lenny ik zou mijn post nog eens goed teruglezen want je zegt daar letterlijk "jullie mannen" moeten je handen leren thuishouden. Je zal het ongetwijfeld anders bedoelen maar dat is wel wat je schrijft.
Als jij een normale man bent met louter zuivere intenties die de vrouwen in zijn leven op een voetstuk heeft staan kan dat nogal kwetsend overkomen. Dan wens je niet geassocieerd te worden met verkrachters, moordenaars en ander vouwhatend tuig alleen omdat je toevallig ook een piemel hebt.
Dat wordt door HAAR zo geframed.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:31 schreef Elan het volgende:
[..]
De frustratie bij een hoop mannen zit in het feit dat ze dondersgoed weten waar de pijn zit, namelijk cultuur. En dat we zich daarmee niet geïdentificeerd wensen te worden. Als je je dochter geen onveilige gevoelens wil geven moet je wegblijven uit de grote steden en plekken waar veel allochtonen wonen zo simpel is het. Een vrouw achtervolgen en dreigen haar te verkrachten staat in geen enkele manier gelijk aan de manier waarop autochtonen flirten. Maar dat word zo wel geframed. Want elke man die ists probeert bij een vrouw is tegenwoordig per definitie een roofdier.
Ik denk dat het probleem wel wat breder is dan dat.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:31 schreef Elan het volgende:
[..]
De frustratie bij een hoop mannen zit in het feit dat ze dondersgoed weten waar de pijn zit, namelijk cultuur. En dat we zich daarmee niet geïdentificeerd wensen te worden. Als je je dochter geen onveilige gevoelens wil geven moet je wegblijven uit de grote steden en plekken waar veel allochtonen wonen zo simpel is het. Een vrouw achtervolgen en dreigen haar te verkrachten staat in geen enkele manier gelijk aan de manier waarop autochtonen flirten. Maar dat word zo wel geframed. Want elke man die ists probeert bij een vrouw is tegenwoordig per definitie een roofdier.
En toch vraag ik me af of vrouwen dit soort gevoelens ook hebben rondom louter autochtone mannen. Puur anekdotisch verder maar ik heb 2 jaar gewerkt in de HmH een multizalen discotheek in Rotterdam. Het gezeik over mannen die hun handen niet konden thuishouden kwam eigenlijk zonder uitzondering uit de zaal waar de donkere mensen zich ophielden (R&B en dergelijke). Wij hadden een fictief vaste klanten beleid waarbij Marokkanen grotendeels geweigerd werden omdat ze A vaak meiden lastig vielen en B constant ruzie liepen te zoeken. Zelfde met Antillianen. Die zijn verschrikkelijk vrouwonvriendelijk als ze gezopen hebben.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem wel wat breder is dan dat.
Als vrouw ben je nu eenmaal een target. In de meest brede zin van het woord. En omdat vrouwen fysiek het nu eenmaal afleggen tegen mannen is iedere benadering naar hen toe, hoe goed bedoeld ook, potentieel een gevaar.
Dat besef ontbreekt denk ik bij veel mannen.
Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat je vrouwen niet mag benaderen. En al helemaal niet dat mannen in zijn algemeenheid een gevaar zijn.
Maar dat vrouwen op hun hoede zijn is logisch en door schade en schande wijs geworden zijn er natuurlijk ook vrouwen die angstig zijn als ze alleen over straat lopen.
Mannen kunnen dat op een andere manier ook hebben. Ik weet nog lang geleden dat ik midden in de nacht over Hoog Catherijne liep tussen de junks door samen met een vriend die nota bene Marinier was. En die voelde zich enorm onveilig.
Ik snap op basis daarvan ook wel dat veel mannen en vrouwen geneigd zijn om vanuit ratio te denken ‘stel je niet aan’ (want dat had ik ook, zeker omdat hij verdomme bij de mariniers zat…). Maar angst is niet rationeel (ooit aan een man of vrouw die bang is voor spinnen uit proberen te leggen dat de spinnen in Nederland onschadelijk zijn?).
Feit is dat iedere vrouw ervaringen heeft die haar kunnen leren dat ze nergens veilig is, ook al is dat objectief niet zo. En andersom ook mannen. Want ja, mannen zijn in de openbare ruimte ook targets. Anders dan vrouwen, maar toch.
Een beetje begrip voor elkaar kan helpen. Al is het zeker voor diegenen die vooral vanuit ratio opereren lastig (ik weet er alles van, want ik heb die neiging ook, gekoppeld aan een geloof in de goede afloop op niveau Lindsey Vonn).
Anderszins is het ook aan degenen die zich onveilig voelen om niet vol in de aanval te gaan als iemand (terecht) aangeeft dat de feitelijke onveiligheid in Nederland (gelukkig) enorm meevalt.
En net dat spanningsveld is waar het bij Soundos zo mis ging. Twee andere perspectieven, waarbij niet geluisterd werd naar de ander.
Er kan namelijk ook begrip zijn voor het gevoel van onveiligheid naast de constatering dat de openbare ruimte objectief best veilig is.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de hele man-vrouw tegenstelling die er nog bovenop komt.
Nee maar je noemt het wel een mannenprobleem. Dat snap ik dan niet helemaal.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:49 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat wordt door HAAR zo geframed.
Ik durf rustig toe te geven waar mijn onveiligheidsgevoel vandaan komt hoor..
Niet door Jan of Henk.
Ik heb het nog nooit een mannenprobleem genoemd.quote:Op maandag 9 februari 2026 21:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee maar je noemt het wel een mannenprobleem. Dat snap ik dan niet helemaal.
Ik heb nog nooit in mijn leven een vrouw lastig gevallen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |