abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219871134
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA
Eindverslag informateur Buma

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
pi_219871192
Vrees weer sociaal afbraakbeleid zoals in de kabinetten Rutte
Komt daar nu nooit een eind aan
  zondag 18 januari 2026 @ 22:12:19 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219871227
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:10 schreef Cupfighter het volgende:
Niet zolang men halsstarrig VVD blijft stemmen en die afbraakpartij de regering in helpt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219871253
quote:
18s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Niet zolang men halsstarrig VVD blijft stemmen en die afbraakpartij de regering in helpt.
Dit dus, dit gaat D66 in de toekomst de kop kosten wederom, want die krijgen de schuld en de VVD krijgt amper een tik en gaat gewoon verder
pi_219871500
quote:
18s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Er isnog helemaal geen akkoord of regering, en D66 stemt al vrolijk voor het feit dat de mens in de financiële sector erxta rijk mogen worden met onbeperkte bonussen en dat we doorgaan met PVV-beleid op Ontwikkelingssamenwerking.

Dat stemt D66 toch echt zelf. Heb je geen vvd voor nodig.
  zondag 18 januari 2026 @ 22:27:07 #6
511688 Funeste
Une clarté cruelle
pi_219871514
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Er isnog helemaal geen akkoord of regering, en D66 stemt al vrolijk voor het feit dat de mens in de financiële sector erxta rijk mogen worden met onbeperkte bonussen en dat we doorgaan met PVV-beleid op Ontwikkelingssamenwerking.

Hoe kan dat nou D66 was toch superlinks???
pi_219871521
D66 is tevens van plan om doodleuk miljarden te gaan bezuinigen op sociale zekerheid en zorg.

Dat is waarop mensen gestemd hebben.
pi_219871543
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Ja dit stemt me niet positief dat dit al gebeurd zonder de VVD laat staan als die partij ook nog mee gaat beslissen,
pi_219871545
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:27 schreef Funeste het volgende:

[..]
Hoe kan dat nou D66 was toch superlinks???
D66 klonk vooral links vóór de verkiezingen. Om de linkse kiezer te verleiden.
De dag erna bleken de tien nieuwe steden enkel symbolisch van aard.

En geen linkse D66 stemmer hier durft dat toe te geven. Het is gewoon een rechtse partij met rechts beleid.
Fooled you!
  zondag 18 januari 2026 @ 22:35:24 #10
511688 Funeste
Une clarté cruelle
pi_219871606
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:
D66 is tevens van plan om doodleuk miljarden te gaan bezuinigen op sociale zekerheid en zorg.

Ja maar Rob Jetten is knap
  maandag 19 januari 2026 @ 00:00:27 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219872228

Geert feliciteert Senegal met het winnen van de Afrika cup O+.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219872449
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 00:00 schreef -XOR- het volgende:
[ afbeelding ]

Geert feliciteert Senegal met het winnen van de Afrika cup O+.

Wat een vreselijke kleuter is het toch eigenlijk :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219872756
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:

In de brief die ze in december 2025 hebben opgesteld, samen met het CDA, staat in ieder geval dat ze willen bezuinigen op het toelaten van nieuwe medicijnen en behandelingen in het basispakket, fors op de ouderenzorg, de duur van de WW gaat omlaag, en de WIA en Wajong worden strenger en versoberd.

Later is de VVD nog aangesloten dus zal het wellicht alleen nog maar erger zijn geworden met die plannen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219873162
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:30 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

En geen linkse D66 stemmer hier durft dat toe te geven. Het is gewoon een rechtse partij met rechts beleid.
Fooled you!
Persoonlijk vind ik, tot nu toe, een betere conclussie dan van der Plas haar "we krijgen een links kabinet". Juist het "succes is een keuze" idee bij D66 staat mij altijd wat tegen, dat was voor mij dan ook dit keer weer de reden om er niet op te stemmen.
pi_219873339
quote:

[..]

Fooled you!
Dat heb ik en vele andere hier ook meerdere malen voor de verkiezingen gezegd, maar dat werd toen weggezet als onzin. Want in hun kieskompasje stond D66 ietsje links van het midden. Inderdaad niemand nu die durft toe te geven dat ze het mis hadden.
pi_219873423
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 08:56 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik, tot nu toe, een betere conclussie dan van der Plas haar "we krijgen een links kabinet". Juist het "succes is een keuze" idee bij D66 staat mij altijd wat tegen, dat was voor mij dan ook dit keer weer de reden om er niet op te stemmen.
De D66-bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid gaan in de miljarden lopen. Zo veel zelfs dat de BBB er in de Eerste Kamer geen steun aan wil geven.

"Een links kabinet" aan me hoela.
  maandag 19 januari 2026 @ 09:44:16 #17
66444 Lord_Vetinari
pi_219873463
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 09:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
De D66-bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid gaan in de miljarden lopen. Zo veel zelfs dat de BBB er in de Eerste Kamer geen steun aan wil geven.

"Een links kabinet" aan me hoela.
U is nieuw hier? Elk kabinet waar de xenofoben/racisten/f******** niet aan mee (mogen) doen wordt door bepaalde users hier een ‘(extreem) Linksch kabinet’ genoemd.
pi_219873524
quote:
D66 is in de campagne juist steeds verder naar rechts opgeschoven, nog wel binnen hun eigen range. En het is natuurlijk wensdenken dat je eraan kan ontkomen om te bezuinigen op sociale zekerheid en zorg als je (fors) moet bezuinigen.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_219873553
Een kabinet met D66, CDA en VVD is natuurlijk rechts, Jetten is ook al weer wat rechtser dan Kaag (maar geen Pechtold gelukkig, en Bontenbal is geen Hoekstra). Ik neem aan dat niemand wat anders had verwacht van deze combinatie.

Aan de andere kant zijn bezuinigingen/ombuigingen ook wel gewoon hard nodig, zeker nadat Heinen de boel gierend uit de hand heeft laten lopen. En eindelijk eens wat doen aan die als percentage van het BBP en van de Rijksbegroting steeds groter wordende zorgkosten is één van de meest essentiële zaken voor de komende 4 jaar, ik mag dus inderdaad wel hopen dat ze naar de zorgkosten kijken. En dan zorgen dat dat minder meer gaat worden (als de kosten nog steeds stijgen alleen iets minder, is het dan wel een bezuiniging?). Ik vind het ook niet echt een rechts standpunt, dat we de zorgkosten beheersbaar moeten houden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 10:49:03 #20
5428 crew  miss_sly
pi_219874066
quote:

[..]

Fooled you!
Ik vond D66 helemaal niet zo links klinken voor de verkiezingen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 19 januari 2026 @ 10:50:38 #21
511688 Funeste
Une clarté cruelle
pi_219874104
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ligt eraan aan wie je het vraagt.
pi_219874334
quote:

[..]
Eens. Economisch niet, maar ook bijvoorbeeld ook een maximum stellen op het aantal asielzoekers is een puur rechts, zelfs tegen extreemrechts aanleunend, standpunt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 19 januari 2026 @ 11:02:52 #23
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219874336
quote:

[..]
Ik ook niet.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 11:03:06 #24
5428 crew  miss_sly
pi_219874338
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:50 schreef Funeste het volgende:

[..]
Het is in de basis geen linkse partij, maar een progressieve partij. Progressief en links zijn niet synoniem.
pi_219874362
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:50 schreef Funeste het volgende:

[..]
Ach, links of rechts is inmiddels verworden tot een "hoe kijk je tegen asielzoekers aan?". Dat is een heerlijk gemakkelijke kapstok om allerlei problemen aan op te hangen, van de woningmarkt tot ruimte voor boeren. En dat simplistische denken beperkt zich dan nog tot het feitencomplex; de werkelijkheid is nog een stuk complexer omdat gelijk hebben (als dat al zo zou zijn) een stuk anders is dan gelijk krijgen, helemaal in de politiek.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
  maandag 19 januari 2026 @ 11:06:37 #26
319979 Fok-it
All is well
pi_219874374
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:10 schreef Cupfighter het volgende:
Nee, maar dat komt doordat we telkens een links kabinet hebben
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  maandag 19 januari 2026 @ 11:09:30 #27
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219874398
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:06 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Nee, maar dat komt doordat we telkens een links kabinet hebben
:D
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219874489
quote:

[..]
Door de beroerde campagne van Gl-pvda hebben ze ook daar linkse kiezers vandaan gehaald. Die gaan echt bedrogen uitkomen.
Genoeg mensen (ook hier) hadden dan ook liever een samenwerking met GLPVDA gezien dan met de vvd.
Terwijl d66 en vvd op veel punten hetzelfde denken.

[ Bericht 2% gewijzigd door PieterDeRijcke op 19-01-2026 11:27:39 ]
pi_219874557
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens. Economisch niet, maar ook bijvoorbeeld ook een maximum stellen op het aantal asielzoekers is een puur rechts, zelfs tegen extreemrechts aanleunend, standpunt.
Klinkt ook niet echt progressief trouwens. Een maximum stellen op asielzoekers. Had ook gewoon uit de koker van de pvv kunnen komen.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 11:27:17 #30
5428 crew  miss_sly
pi_219874657
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat laatste ben ik niet met je eens, want zelfs de SP wil op maxima sturen. En die kun je toch moeilijk rechts noemen, laat staan radicaal of extreem rechts.

Ik ben het wel met @nostra eens: dat hele links-rechts gebeuren is niet van deze tijd. Het is zoveel complexer dan dat.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 11:28:12 #31
5428 crew  miss_sly
pi_219874670
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Door de beroerde campagne van Gl-pvda hebben ze ook daar linkse kiezers vandaan gehaald. Die gaan echt bedrogen uitkomen.
Genoeg mensen (ook hier) hadden dan ook liever een samenwerking met GLPVDA gezien dan met de vvd.
Terwijl d66 en vvd op veel punten helemaal niet ver uit elkaar liggen.
Er zijn ook linkse kiezers die PVV of BBB gestemd hebben, en die zijn toch ook bepaald niet links.

Het is vooral een frame om nu ook weer lekker over D66 te gaan zeiken, heb ik het idee.
  maandag 19 januari 2026 @ 11:30:00 #32
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219874686
Wat een zuur debat _O-
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  maandag 19 januari 2026 @ 11:30:43 #33
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219874699
Of kijk ik naar een herhaling? :@
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219874710
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat laatste ben ik niet met je eens, want zelfs de SP wil op maxima sturen. En die kun je toch moeilijk rechts noemen, laat staan radicaal of extreem rechts.

Ik ben het wel met @:nostra eens: dat hele links-rechts gebeuren is niet van deze tijd. Het is zoveel complexer dan dat.
Dit ene standpunt is rechts. En ja, de SP is op dit onderwerp ook naar rechts geschoven in de hoop PVV kiezers binnen te halen. PVV corvee is tegenwoordig niet meer voorbehouden aan VVD, dat zie je ook bij D66 en SP.

Het is in elk geval een standpunt waarbij je internationale verdragen in de prullenbak gooit. Volgens internationale verdragen heeft iedereen recht asiel aan te vragen in een land. Tot voor kort was internationale verdragen over mensenrechten in de prullenbak gooien of negeren nog extreem-rechts, vandaar dat ik het daar tegen aan vind schuren.
pi_219874714
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er zijn ook linkse kiezers die PVV of BBB gestemd hebben, en die zijn toch ook bepaald niet links.

Het is vooral een frame om nu ook weer lekker over D66 te gaan zeiken, heb ik het idee.
Die partijen zitten niet in de regering en zijn niet tot grootste gestemd. D66 wel.
Ik vraag me af, aan de hand van dat trouw artikel wat ik hier al meermaals aanhaalde, of mensen wel weten dat ze op een partij gestemd hebben, die heel erg dicht bij de vvd staat.

https://www.trouw.nl/poli(...)n-de-kamer~b28ad987/
pi_219874722
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit ene standpunt is rechts. En ja, de SP is op dit onderwerp ook naar rechts geschoven in de hoop PVV kiezers binnen te halen. PVV corvee is tegenwoordig niet meer voorbehouden aan VVD, dat zie je ook bij D66 en SP.

Het is in elk geval een standpunt waarbij je internationale verdragen in de prullenbak gooit. Volgens internationale verdragen heeft iedereen recht asiel aan te vragen in een land. Tot voor kort was internationale verdragen over mensenrechten in de prullenbak gooien of negeren nog extreem-rechts, vandaar dat ik het daar tegen aan vind schuren.
Ik kan het stellen van een maximaal aantal in elk geval niet rijmen met een progressieve partij. Komt mij eerder conservatief over. Zoals de SP en de PVV.
  maandag 19 januari 2026 @ 11:35:32 #37
319979 Fok-it
All is well
pi_219874732
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou ja, je mag ook wel kritisch naar Jetten kijken. Het is wel jarenlang de VVD, terecht laten we wel wezen, bekritiseren om afbraakbeleid. En nu hij de touwtjes eindelijk zelf in handen heeft gekregen diezelfde VVD toe laten. Ook al was dit volgens alledrie de enige oplossing, je hebt ook nog principes.

Of althans, dat blijf je bij sommige politici toch maar hopen

Je weet nu al wat er gaat gebeuren en hoewel VVD verantwoordelijke nummer 1 is zijn Jetten en Bontebal niet volledig onschuldig
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  maandag 19 januari 2026 @ 11:38:56 #38
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219874754
quote:
11s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:30 schreef Puzzie het volgende:
Of kijk ik naar een herhaling? :@
Als het de OCW-debat is dan is dat live :P
  maandag 19 januari 2026 @ 11:39:27 #39
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219874757
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:38 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Als het de OCW-debat is dan is dat live :P
Ah ja dan zit ik goed :P
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219874827
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:35 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Nou ja, je mag ook wel kritisch naar Jetten kijken. Het is wel jarenlang de VVD, terecht laten we wel wezen, bekritiseren om afbraakbeleid. En nu hij de touwtjes eindelijk zelf in handen heeft gekregen diezelfde VVD toe laten. Ook al was dit volgens alledrie de enige oplossing, je hebt ook nog principes.

Of althans, dat blijf je bij sommige politici toch maar hopen

Je weet nu al wat er gaat gebeuren en hoewel VVD verantwoordelijke nummer 1 is zijn Jetten en Bontebal niet volledig onschuldig
D66 staat ook zelf voor dat beleid.
Hier stemmen ze nu al voor, zelfs zonder regeerakkoord:

-Geen bonusplafond in de financiële sector
-Tot de verkiezingen was D66 van mening dat het budget voor ontwikkelingssamenwerking weer gekoppeld moet worden aan de economische groei, iets waar het kabinet-Schoof een streep door haalde.
Nu ze zelf aan het roer staan, handhaven ze naar alle waarschijnlijkheid het Schoof-beleid. Je weet wel, dat met de PVV.

Meestemmers:
JA21 en de BBB (en die is belangrijk voor de Eerste kamer).
Maar ook de PVV en Forum voor Democratie zijn voor.

Tel hier de miljarden bezuinigingen op sociale zekerheid en zorg bij op die ze door willen voeren.

Ik zie hierin helemaal geen verschil met de VVD. Het lijkt verdomd veel op de vvd eigenlijk.
pi_219874872
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 09:28 schreef papert het volgende:

[..]
Dat heb ik en vele andere hier ook meerdere malen voor de verkiezingen gezegd, maar dat werd toen weggezet als onzin. Want in hun kieskompasje stond D66 ietsje links van het midden. Inderdaad niemand nu die durft toe te geven dat ze het mis hadden.
Links op milieu/"inclusiviteit" zeker, maar alle zaken mbt werk/studie/werknemers rechten waren altijd vooral afbraak op dat gebied.
pi_219874977
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:52 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Links op milieu/"inclusiviteit" zeker, maar alle zaken mbt werk/studie/werknemers rechten waren altijd vooral afbraak op dat gebied.
Ik weet niet eens of ze wel zo inclusief zijn. Qua ontwikkelingsgeld willen ze gewoon de PVV lijn van onder Schoof aanhouden. En qua asielzoekers een maximum instellen. En dat kan volgens allerlei verdragen helemaal niet, want iedereen die asiel aanvraagt zal op normale manier beoordeeld moeten worden . Die verdragen moet je dan aan gaan passen.

Wat is dan nog het verschil met de VVD?

Vind dit toch allemaal wel heel ver van Gl-pvda af staan.
pi_219875010
Ben heel benieuwd hoe dichtgetimmerd dat regeerakkoord gaat zijn.
  maandag 19 januari 2026 @ 12:43:29 #44
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219875459
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 12:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik weet niet eens of ze wel zo inclusief zijn. Qua ontwikkelingsgeld willen ze gewoon de PVV lijn van onder Schoof aanhouden. En qua asielzoekers een maximum instellen. En dat kan volgens allerlei verdragen helemaal niet, want iedereen die asiel aanvraagt zal op normale manier beoordeeld moeten worden . Die verdragen moet je dan aan gaan passen.

Wat is dan nog het verschil met de VVD?

Vind dit toch allemaal wel heel ver van Gl-pvda af staan.
De punten die jij noemt zijn inderdaad rechtse elementen maar er zijn ook genoeg linkse elementen zoals klimaat, sommige mensenrechten (abortus, embryo) die toch echt wel links zijn.

Dat maakt ze gewoon tot een centrumpartij in mijn ogen. Het zal vooral aan de partijleider en de onderhandelende partijen zijn wat ervan overblijft. Of die linkse elementen erin blijven of het allemaal ingeruild wordt.
pi_219875488
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 12:43 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
De punten die jij noemt zijn inderdaad rechtse elementen maar er zijn ook genoeg linkse elementen zoals klimaat, sommige mensenrechten (abortus, embryo) die toch echt wel links zijn.

Dat maakt ze gewoon tot een centrumpartij in mijn ogen. Het zal vooral aan de partijleider en de onderhandelende partijen zijn wat ervan overblijft. Of die linkse elementen erin blijven of het allemaal ingeruild wordt.
Abortus, embryo wijken ze toch ook niet af van wat de VVD vindt?
  maandag 19 januari 2026 @ 12:49:04 #46
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219875551
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 12:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Abortus, embryo wijken ze toch ook niet af van wat de VVD vindt?
Nee dat klopt maar dat maakt het toch niet perse een rechts punt?
  maandag 19 januari 2026 @ 12:52:43 #47
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219875595
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 12:49 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
rechts heeft zeker heel veel zeer goede punten,
al hoewel ik het met de verhoging van het percentage pensioen lijfrente van 13,3% naar 30% als onderdeel / deal van de WTP ,niet eens ben , dat is diefstal van belastinggeld

Ook het bedrag maximum pensioen opbouw van 137.800 is veeeeels te hoog
werken moet weer gaan lonen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219875693
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 12:49 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Huh, jij noemde het juist linkse elementen.
quote:
..sommige mensenrechten (abortus, embryo) die toch echt wel links zijn.
Ik zou het dan eerder liberaal noemen. Die standpunten.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mensen gewoon op een VVD met klimaatplannen gestemd hebben. _O-
  maandag 19 januari 2026 @ 13:20:56 #49
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219875947
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Huh, jij noemde het juist linkse elementen.
[..]
Ik zou het dan eerder liberaal noemen. Die standpunten.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mensen gewoon op een VVD met klimaatplannen gestemd hebben. _O-
Niet perse rechts zei ik toch :?
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 14:12:34 #50
5428 crew  miss_sly
pi_219876582
Meneer Moes is niet heel erg kundig en wordt ook wel op een niet al te fijne manier bevraagd.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 14:28:21 #51
5428 crew  miss_sly
pi_219876718
Bosma is in ieder geval weer duidelijk uit zijn soort van neutrale rol gevallen. Wat daar toch weer uitkomt in dit debat.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 14:29:28 #52
5428 crew  miss_sly
pi_219876723
Een motie van Bosma waarin hij uitspreekt dat zwarte piet zwart is :')
  maandag 19 januari 2026 @ 14:30:00 #53
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219876730
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:29 schreef miss_sly het volgende:
Een motie van Bosma waarin hij uitspreekt dat zwarte piet zwart is :')
Als hij zichzelf belachelijk wil maken moet 'ie dat helemaal zelf weten.
Huilen dan.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 14:36:09 #54
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219876777
Bosma zal wel weer snel full white power gaan ja. :')

DIe mag weer gaan werken voor die stemmen die naar de FvD dreigen weg te lekken.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 14:44:29 #55
5428 crew  miss_sly
pi_219876807
Bosma, Nanninga, van Houwelingen en Van der Plas gaan vol op het anti-woke en anti-inclusiviteitsorgel in ieder geval.

En Van der Plas blijft consequent Isrealisch en Joods aan elkaar gelijk stellen.
  maandag 19 januari 2026 @ 14:46:56 #56
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219876817
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:44 schreef miss_sly het volgende:
Bosma, Nanninga, van Houwelingen en Van der Plas gaan vol op het anti-woke en anti-inclusiviteitsorgel in ieder geval.

En Van der Plas blijft consequent Isrealisch en Joods aan elkaar gelijk stellen.
woke is toch niet meer?
woke is uit
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 19 januari 2026 @ 14:48:50 #57
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_219876825
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:44 schreef miss_sly het volgende:

BBB=PVV 0.5
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  maandag 19 januari 2026 @ 14:49:26 #58
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219876829
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:12 schreef miss_sly het volgende:
Meneer Moes is niet heel erg kundig en wordt ook wel op een niet al te fijne manier bevraagd.
Moes is niet overmatig kundig, maar voor BBB begrippen nog wel redelijk constructief.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219876849
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
woke is toch niet meer?
woke is uit
Woke is altijd een volstrekt marginaal verschijnsel van een paar schreeuwers geweest.

Het is vooral een stropop van ver rechts om zaken te kunnen verbieden en tegenaan te schoppen. Leuk om ophef over te maken.
  maandag 19 januari 2026 @ 14:54:40 #60
66444 Lord_Vetinari
pi_219876872
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:51 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Woke is altijd een volstrekt marginaal verschijnsel van een paar schreeuwers geweest.

Dat zal onze vriend Etto niet met je eens zijn.
pi_219877751
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:28 schreef miss_sly het volgende:
Bosma is in ieder geval weer duidelijk uit zijn soort van neutrale rol gevallen. Wat daar toch weer uitkomt in dit debat.
Dat was het grote voordeel van Bosma als voorzitter, als gewone deelnemer in het debat is hij inderdaad één van de meest verschrikkelijke, verzuurde en totaal doorgedraaide kamerleden.
  maandag 19 januari 2026 @ 17:31:09 #62
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219877988
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:28 schreef miss_sly het volgende:
Dat was idd erg duidelijk :D
Maar sowieso ,wat een zuur debat was dat _O-
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219878031
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:51 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Haha wat :D

Laten we niet aan geschiedsvervalsing doen hé.
pi_219878679
quote:
18s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Dat zal onze vriend Etto niet met je eens zijn.
JA MAAR DE GESCHEIDEN WC'S !!!!!!!
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 19 januari 2026 @ 19:54:40 #65
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219879015
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 19:13 schreef probeer het volgende:

[..]
JA MAAR DE GESCHEIDEN WC'S !!!!!!!
Samen kakken is tegenwoordig in de mode. O+

Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219879340
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 09:59 schreef Hanca het volgende:
Een kabinet met D66, CDA en VVD is natuurlijk rechts, Jetten is ook al weer wat rechtser dan Kaag (maar geen Pechtold gelukkig, en Bontenbal is geen Hoekstra). Ik neem aan dat niemand wat anders had verwacht van deze combinatie.

Aan de andere kant zijn bezuinigingen/ombuigingen ook wel gewoon hard nodig, zeker nadat Heinen de boel gierend uit de hand heeft laten lopen. En eindelijk eens wat doen aan die als percentage van het BBP en van de Rijksbegroting steeds groter wordende zorgkosten is één van de meest essentiële zaken voor de komende 4 jaar, ik mag dus inderdaad wel hopen dat ze naar de zorgkosten kijken. En dan zorgen dat dat minder meer gaat worden (als de kosten nog steeds stijgen alleen iets minder, is het dan wel een bezuiniging?). Ik vind het ook niet echt een rechts standpunt, dat we de zorgkosten beheersbaar moeten houden.
Ik snap dat er bezuinigingen nodig zijn maar het slaat bij mij haaks op het bonusgebeuren in het bankwezen of denk ik nu tr kortzichtig?
pi_219879355
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:21 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik snap dat er bezuinigingen nodig zijn maar het slaat bij mij haaks op het bonusgebeuren in het bankwezen of denk ik nu tr kortzichtig?
Bonussen bij banken leveren de overheid natuurlijk eerder geld op dan dat het geld kost.
pi_219879375
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bonussen bij banken leveren de overheid natuurlijk eerder geld op dan dat het geld kost.
Misschien dom maar dit snap ik niet, dit kost toch ook geld?
  maandag 19 januari 2026 @ 20:25:14 #69
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219879397
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:23 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
kosten bank en 50% IB
pi_219879405
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:23 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Het kost de banken geld. De banken zijn niet van de overheid. Dus het kost de overheid niks. Sterker: over de bonussen mogen die mensen gewoon inkomstenbelasting afdragen.

De overheid moet bezuinigen, bedrijven zoals de banken niet.
pi_219879407
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 16:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat was het grote voordeel van Bosma als voorzitter, als gewone deelnemer in het debat is hij inderdaad één van de meest verschrikkelijke, verzuurde en totaal doorgedraaide kamerleden.
Joy.
pi_219879436
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het kost de banken geld. De banken zijn niet van de overheid. Dus het kost de overheid niks. Sterker: over de bonussen mogen die mensen gewoon inkomstenbelasting afdragen.

Ah zo ja, sorry ik ging er even vanuit dat de overheid die bonussen betaalde, stom van me
pi_219879478
quote:

[..]

Typisch, een rechtse regering en het is weer bezuinigen. Zou het niet een idee zijn een keer te investeren? Zo'n Draghi had bijvoorbeeld een vrij aardig rapport geschreven over wat voor investeringen nodig zijn. Ik snap investeren is een vies woord voor rechts maar toch.
Daarbij zeker als de handelsoorlog met Amerika escaleert zal er wel weinig tot niets terecht komen van geld overhouden door te bezuinigen.
pi_219879540
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Typisch, een rechtse regering en het is weer bezuinigen. Zou het niet een idee zijn een keer te investeren? Zo'n Draghi had bijvoorbeeld een vrij aardig rapport geschreven over wat voor investeringen nodig zijn. Ik snap investeren is een vies woord voor rechts maar toch.
Daarbij zeker als de handelsoorlog met Amerika escaleert zal er wel weinig tot niets terecht komen van geld overhouden door te bezuinigen.
Juist omdat ze moeten investeren, moeten ze ook deels bezuinigen.

Al is het maar omdat er pas vanaf 2028 een nieuwe box 3 heffing mogelijk is.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 20:50:48 #75
236264 crew  capricia
pi_219879613
quote:
Wouter de Winther: Dilan Yesilgöz in beeld als minister van Defensie
https://www.telegraaf.nl/(...)ensie/124913132.html

Interessante keuze. Geen echte verbazing.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 19 januari 2026 @ 20:52:05 #76
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219879618

Toch wat verdeeldheid bij sommige partijen
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 20:53:27 #77
236264 crew  capricia
pi_219879627
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:52 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Toch wat verdeeldheid bij sommige partijen
Sommigen gaan al bij voorbaat op hun rug liggen. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219879628
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Interessante keuze. Geen echte verbazing.
Is wel een van de makkelijkste baantjes. Er is geld als water en de grote besluiten worden door anderen genomen. Kan ze dus relatief weinig kwaad.
pi_219879634
FVD PVV BBB je verwacht het niet
  maandag 19 januari 2026 @ 20:56:50 #80
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219879644
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Sommigen gaan al bij voorbaat op hun rug liggen. :')
Slappe zakken hooi, heb je niks aan. :{w 100% nep-patriotten
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 20:57:28 #81
236264 crew  capricia
pi_219879649
quote:
10s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:53 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Is wel een van de makkelijkste baantjes. Er is geld als water en de grote besluiten worden door anderen genomen. Kan ze dus relatief weinig kwaad.
Wel grappig dat ze dan weer meer met die andere VVDer, de huidige SG van de Navo, van doen heeft.

En ik vraag me af wat Brekelmans gaat doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 20:57:38 #82
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219879651
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:55 schreef Cupfighter het volgende:
FVD PVV BBB je verwacht het niet
De enige echte patriotten.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219879654
quote:

[..]
Beetje de feeks in bedwang houden.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  maandag 19 januari 2026 @ 20:58:22 #84
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219879657
quote:
14s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:57 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
De enige echte patriotten.
Die verkopen hun moeder nog aan Trump of Poetin.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219879696
Goh, Logtenberg (van het liegen over Wijers) van de NRC onderzoeksredactie naar de sportredactie. En ombudsman Staal houdt er ook mee op.

Maar het kwaad is al geschied.
  maandag 19 januari 2026 @ 21:07:58 #86
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219879729
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 21:03 schreef probeer het volgende:
Goh, Logtenberg (van het liegen over Wijers) van de NRC onderzoeksredactie naar de sportredactie. En ombudsman Staal houdt er ook mee op.

Beter laat dan nooit.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  maandag 19 januari 2026 @ 21:21:54 #87
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219879813
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 21:03 schreef probeer het volgende:

Dat is wel een harde degradatie, de sportredactie van NRC stelt echt geen fuck voor en is totaal irrelevant.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 19 januari 2026 @ 21:22:50 #88
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219879818
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 21:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is wel een harde degradatie, de sportredactie van NRC stelt echt geen fuck voor en is totaal irrelevant.
Gewoon weggepromoveerd na hele Wijers-debacle. Functie elders.
pi_219879837
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 21:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Had natuurlijk nog steeds gewoon ontslag moeten zijn.
pi_219879929
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:57 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Beetje de feeks in bedwang houden.
Kan ze het minste kwaad vermoedelijk.
pi_219879951
quote:
10s.gif Op maandag 19 januari 2026 21:43 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Kan ze het minste kwaad vermoedelijk.
Gelukkig ben je geen Wilders.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_219880008
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 21:48 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Gelukkig ben je geen Wilders.
De bewindslieden van de PVV kregen natuurlijk ook niet de spannendste posten.
pi_219880037
quote:
10s.gif Op maandag 19 januari 2026 21:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De bewindslieden van de PVV kregen natuurlijk ook niet de spannendste posten.
Ik durf wel te stellen dat in Schoof-1, asiel verreweg de spannendste post was. De verkiezingen gingen immers om dat onderwerp.
pi_219880057
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 22:05 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik durf wel te stellen dat in Schoof-1, asiel verreweg de spannendste post was. De verkiezingen gingen immers om dat onderwerp.
het werd spannend door haar grote incompetentie. Maar het is ook een post die eigenlijk niet zoveel prestige heeft. Er werd een apart ministerie voor opgetuigd met een bescheiden begroting (die Faber ook nog eens grotendeels weggaf). Ze mochten het dus even proberen maar het was al snel duidelijk dat ze niets voor elkaar zouden krijgen.
pi_219880140
quote:
Het kost de banken geld. De banken zijn niet van de overheid.
Nou ja, ASN nog 100% en ABN 30.
pi_219880195
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 22:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, ASN nog 100% en ABN 30.
ASN geeft geen bonussen: https://corporate.asnbank(...)ken/beloningsbeleid/

quote:
Variabele beloning vinden wij niet passen bij het maatschappelijke karakter van onze bank en om die reden is er geen variabele beloning van toepassing.
Maar zelfs al zou dat wel zo zijn, dan zouden ze alsnog geld van de bank uitgeven en niet uit de schatkist. Het is niet omdat de overheid 100% aandeelhouder is, dat de winst van de bank zo de schatkist in rolt. Die blijft in het bedrijf, als het goed is.
pi_219880206
quote:

[..]
En een goede opstappost naar een grote volgende functie in het buitenland. Echt wegpromoveren, dus.
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 22:55:31 #98
236264 crew  capricia
pi_219880256
Behalve Yeşilgöz op Defensie, hier nog een korte samenvatting:

Bontenbal wil graag Hubert Bruls in het kabinet.
En Eelco Heinen (VVD) lijkt op Financiën wel zeker.
Paternotte (D66) wil graag Buitenlandse Zaken.
Hans Vijlbrief wil EZ.

Brekelmans als fractieleider VVD als Yeşilgöz het kabinet in gaat. Karremans nog niet, die heeft nog veel te leren.

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 19-01-2026 23:04:19 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 20 januari 2026 @ 01:10:12 #99
375570 crew  Cyan9
pi_219880589
Heinen opnieuw op financiën, daar zit toch echt niemand op te wachten?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219880802
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:21 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
De twee hebben dan ook helemaal niks met elkaar te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')