abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219871134
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA
Eindverslag informateur Buma

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
pi_219871192
Vrees weer sociaal afbraakbeleid zoals in de kabinetten Rutte
Komt daar nu nooit een eind aan
  zondag 18 januari 2026 @ 22:12:19 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219871227
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:10 schreef Cupfighter het volgende:
Vrees weer sociaal afbraakbeleid zoals in de kabinetten Rutte
Komt daar nu nooit een eind aan
Niet zolang men halsstarrig VVD blijft stemmen en die afbraakpartij de regering in helpt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219871253
quote:
18s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Niet zolang men halsstarrig VVD blijft stemmen en die afbraakpartij de regering in helpt.
Dit dus, dit gaat D66 in de toekomst de kop kosten wederom, want die krijgen de schuld en de VVD krijgt amper een tik en gaat gewoon verder
pi_219871500
quote:
18s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Er isnog helemaal geen akkoord of regering, en D66 stemt al vrolijk voor het feit dat de mens in de financiële sector erxta rijk mogen worden met onbeperkte bonussen en dat we doorgaan met PVV-beleid op Ontwikkelingssamenwerking.

Dat stemt D66 toch echt zelf. Heb je geen vvd voor nodig.
  zondag 18 januari 2026 @ 22:27:07 #6
511688 Funeste
Une clarté cruelle
pi_219871514
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Er isnog helemaal geen akkoord of regering, en D66 stemt al vrolijk voor het feit dat de mens in de financiële sector erxta rijk mogen worden met onbeperkte bonussen en dat we doorgaan met PVV-beleid op Ontwikkelingssamenwerking.

Hoe kan dat nou D66 was toch superlinks???
pi_219871521
D66 is tevens van plan om doodleuk miljarden te gaan bezuinigen op sociale zekerheid en zorg.

Dat is waarop mensen gestemd hebben.
pi_219871543
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Ja dit stemt me niet positief dat dit al gebeurd zonder de VVD laat staan als die partij ook nog mee gaat beslissen,
pi_219871545
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:27 schreef Funeste het volgende:

[..]
Hoe kan dat nou D66 was toch superlinks???
D66 klonk vooral links vóór de verkiezingen. Om de linkse kiezer te verleiden.
De dag erna bleken de tien nieuwe steden enkel symbolisch van aard.

En geen linkse D66 stemmer hier durft dat toe te geven. Het is gewoon een rechtse partij met rechts beleid.
Fooled you!
  zondag 18 januari 2026 @ 22:35:24 #10
511688 Funeste
Une clarté cruelle
pi_219871606
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:
D66 is tevens van plan om doodleuk miljarden te gaan bezuinigen op sociale zekerheid en zorg.

Ja maar Rob Jetten is knap
  maandag 19 januari 2026 @ 00:00:27 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219872228

Geert feliciteert Senegal met het winnen van de Afrika cup O+.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219872449
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 00:00 schreef -XOR- het volgende:
[ afbeelding ]

Geert feliciteert Senegal met het winnen van de Afrika cup O+.

Wat een vreselijke kleuter is het toch eigenlijk :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219872756
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:

In de brief die ze in december 2025 hebben opgesteld, samen met het CDA, staat in ieder geval dat ze willen bezuinigen op het toelaten van nieuwe medicijnen en behandelingen in het basispakket, fors op de ouderenzorg, de duur van de WW gaat omlaag, en de WIA en Wajong worden strenger en versoberd.

Later is de VVD nog aangesloten dus zal het wellicht alleen nog maar erger zijn geworden met die plannen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219873162
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 22:30 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

En geen linkse D66 stemmer hier durft dat toe te geven. Het is gewoon een rechtse partij met rechts beleid.
Fooled you!
Persoonlijk vind ik, tot nu toe, een betere conclussie dan van der Plas haar "we krijgen een links kabinet". Juist het "succes is een keuze" idee bij D66 staat mij altijd wat tegen, dat was voor mij dan ook dit keer weer de reden om er niet op te stemmen.
pi_219873339
quote:

[..]

Fooled you!
Dat heb ik en vele andere hier ook meerdere malen voor de verkiezingen gezegd, maar dat werd toen weggezet als onzin. Want in hun kieskompasje stond D66 ietsje links van het midden. Inderdaad niemand nu die durft toe te geven dat ze het mis hadden.
pi_219873423
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 08:56 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik, tot nu toe, een betere conclussie dan van der Plas haar "we krijgen een links kabinet". Juist het "succes is een keuze" idee bij D66 staat mij altijd wat tegen, dat was voor mij dan ook dit keer weer de reden om er niet op te stemmen.
De D66-bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid gaan in de miljarden lopen. Zo veel zelfs dat de BBB er in de Eerste Kamer geen steun aan wil geven.

"Een links kabinet" aan me hoela.
  maandag 19 januari 2026 @ 09:44:16 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219873463
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 09:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
De D66-bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid gaan in de miljarden lopen. Zo veel zelfs dat de BBB er in de Eerste Kamer geen steun aan wil geven.

"Een links kabinet" aan me hoela.
U is nieuw hier? Elk kabinet waar de xenofoben/racisten/f******** niet aan mee (mogen) doen wordt door bepaalde users hier een ‘(extreem) Linksch kabinet’ genoemd.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219873524
quote:
D66 is in de campagne juist steeds verder naar rechts opgeschoven, nog wel binnen hun eigen range. En het is natuurlijk wensdenken dat je eraan kan ontkomen om te bezuinigen op sociale zekerheid en zorg als je (fors) moet bezuinigen.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_219873553
Een kabinet met D66, CDA en VVD is natuurlijk rechts, Jetten is ook al weer wat rechtser dan Kaag (maar geen Pechtold gelukkig, en Bontenbal is geen Hoekstra). Ik neem aan dat niemand wat anders had verwacht van deze combinatie.

Aan de andere kant zijn bezuinigingen/ombuigingen ook wel gewoon hard nodig, zeker nadat Heinen de boel gierend uit de hand heeft laten lopen. En eindelijk eens wat doen aan die als percentage van het BBP en van de Rijksbegroting steeds groter wordende zorgkosten is één van de meest essentiële zaken voor de komende 4 jaar, ik mag dus inderdaad wel hopen dat ze naar de zorgkosten kijken. En dan zorgen dat dat minder meer gaat worden (als de kosten nog steeds stijgen alleen iets minder, is het dan wel een bezuiniging?). Ik vind het ook niet echt een rechts standpunt, dat we de zorgkosten beheersbaar moeten houden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 10:49:03 #20
5428 crew  miss_sly
pi_219874066
quote:

[..]

Fooled you!
Ik vond D66 helemaal niet zo links klinken voor de verkiezingen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 19 januari 2026 @ 10:50:38 #21
511688 Funeste
Une clarté cruelle
pi_219874104
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ligt eraan aan wie je het vraagt.
pi_219874334
quote:

[..]
Eens. Economisch niet, maar ook bijvoorbeeld ook een maximum stellen op het aantal asielzoekers is een puur rechts, zelfs tegen extreemrechts aanleunend, standpunt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 19 januari 2026 @ 11:02:52 #23
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219874336
quote:

[..]
Ik ook niet.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 11:03:06 #24
5428 crew  miss_sly
pi_219874338
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:50 schreef Funeste het volgende:

[..]
Het is in de basis geen linkse partij, maar een progressieve partij. Progressief en links zijn niet synoniem.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219874362
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:50 schreef Funeste het volgende:

[..]
Ach, links of rechts is inmiddels verworden tot een "hoe kijk je tegen asielzoekers aan?". Dat is een heerlijk gemakkelijke kapstok om allerlei problemen aan op te hangen, van de woningmarkt tot ruimte voor boeren. En dat simplistische denken beperkt zich dan nog tot het feitencomplex; de werkelijkheid is nog een stuk complexer omdat gelijk hebben (als dat al zo zou zijn) een stuk anders is dan gelijk krijgen, helemaal in de politiek.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')