Nee, maar dat komt doordat we telkens een links kabinet hebbenquote:Op zondag 18 januari 2026 22:10 schreef Cupfighter het volgende:
Vrees weer sociaal afbraakbeleid zoals in de kabinetten Rutte
Komt daar nu nooit een eind aan
quote:Op maandag 19 januari 2026 11:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nee, maar dat komt doordat we telkens een links kabinet hebben
Door de beroerde campagne van Gl-pvda hebben ze ook daar linkse kiezers vandaan gehaald. Die gaan echt bedrogen uitkomen.quote:Op maandag 19 januari 2026 10:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vond D66 helemaal niet zo links klinken voor de verkiezingen.
Klinkt ook niet echt progressief trouwens. Een maximum stellen op asielzoekers. Had ook gewoon uit de koker van de pvv kunnen komen.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. Economisch niet, maar ook bijvoorbeeld ook een maximum stellen op het aantal asielzoekers is een puur rechts, zelfs tegen extreemrechts aanleunend, standpunt.
Dat laatste ben ik niet met je eens, want zelfs de SP wil op maxima sturen. En die kun je toch moeilijk rechts noemen, laat staan radicaal of extreem rechts.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. Economisch niet, maar ook bijvoorbeeld ook een maximum stellen op het aantal asielzoekers is een puur rechts, zelfs tegen extreemrechts aanleunend, standpunt.
Er zijn ook linkse kiezers die PVV of BBB gestemd hebben, en die zijn toch ook bepaald niet links.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Door de beroerde campagne van Gl-pvda hebben ze ook daar linkse kiezers vandaan gehaald. Die gaan echt bedrogen uitkomen.
Genoeg mensen (ook hier) hadden dan ook liever een samenwerking met GLPVDA gezien dan met de vvd.
Terwijl d66 en vvd op veel punten helemaal niet ver uit elkaar liggen.
Dit ene standpunt is rechts. En ja, de SP is op dit onderwerp ook naar rechts geschoven in de hoop PVV kiezers binnen te halen. PVV corvee is tegenwoordig niet meer voorbehouden aan VVD, dat zie je ook bij D66 en SP.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik niet met je eens, want zelfs de SP wil op maxima sturen. En die kun je toch moeilijk rechts noemen, laat staan radicaal of extreem rechts.
Ik ben het wel met @:nostra eens: dat hele links-rechts gebeuren is niet van deze tijd. Het is zoveel complexer dan dat.
Die partijen zitten niet in de regering en zijn niet tot grootste gestemd. D66 wel.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn ook linkse kiezers die PVV of BBB gestemd hebben, en die zijn toch ook bepaald niet links.
Het is vooral een frame om nu ook weer lekker over D66 te gaan zeiken, heb ik het idee.
Ik kan het stellen van een maximaal aantal in elk geval niet rijmen met een progressieve partij. Komt mij eerder conservatief over. Zoals de SP en de PVV.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit ene standpunt is rechts. En ja, de SP is op dit onderwerp ook naar rechts geschoven in de hoop PVV kiezers binnen te halen. PVV corvee is tegenwoordig niet meer voorbehouden aan VVD, dat zie je ook bij D66 en SP.
Het is in elk geval een standpunt waarbij je internationale verdragen in de prullenbak gooit. Volgens internationale verdragen heeft iedereen recht asiel aan te vragen in een land. Tot voor kort was internationale verdragen over mensenrechten in de prullenbak gooien of negeren nog extreem-rechts, vandaar dat ik het daar tegen aan vind schuren.
Nou ja, je mag ook wel kritisch naar Jetten kijken. Het is wel jarenlang de VVD, terecht laten we wel wezen, bekritiseren om afbraakbeleid. En nu hij de touwtjes eindelijk zelf in handen heeft gekregen diezelfde VVD toe laten. Ook al was dit volgens alledrie de enige oplossing, je hebt ook nog principes.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn ook linkse kiezers die PVV of BBB gestemd hebben, en die zijn toch ook bepaald niet links.
Het is vooral een frame om nu ook weer lekker over D66 te gaan zeiken, heb ik het idee.
Ah ja dan zit ik goedquote:Op maandag 19 januari 2026 11:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Als het de OCW-debat is dan is dat live
D66 staat ook zelf voor dat beleid.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:35 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nou ja, je mag ook wel kritisch naar Jetten kijken. Het is wel jarenlang de VVD, terecht laten we wel wezen, bekritiseren om afbraakbeleid. En nu hij de touwtjes eindelijk zelf in handen heeft gekregen diezelfde VVD toe laten. Ook al was dit volgens alledrie de enige oplossing, je hebt ook nog principes.
Of althans, dat blijf je bij sommige politici toch maar hopen
Je weet nu al wat er gaat gebeuren en hoewel VVD verantwoordelijke nummer 1 is zijn Jetten en Bontebal niet volledig onschuldig
Links op milieu/"inclusiviteit" zeker, maar alle zaken mbt werk/studie/werknemers rechten waren altijd vooral afbraak op dat gebied.quote:Op maandag 19 januari 2026 09:28 schreef papert het volgende:
[..]
Dat heb ik en vele andere hier ook meerdere malen voor de verkiezingen gezegd, maar dat werd toen weggezet als onzin. Want in hun kieskompasje stond D66 ietsje links van het midden. Inderdaad niemand nu die durft toe te geven dat ze het mis hadden.
Ik weet niet eens of ze wel zo inclusief zijn. Qua ontwikkelingsgeld willen ze gewoon de PVV lijn van onder Schoof aanhouden. En qua asielzoekers een maximum instellen. En dat kan volgens allerlei verdragen helemaal niet, want iedereen die asiel aanvraagt zal op normale manier beoordeeld moeten worden . Die verdragen moet je dan aan gaan passen.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:52 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Links op milieu/"inclusiviteit" zeker, maar alle zaken mbt werk/studie/werknemers rechten waren altijd vooral afbraak op dat gebied.
De punten die jij noemt zijn inderdaad rechtse elementen maar er zijn ook genoeg linkse elementen zoals klimaat, sommige mensenrechten (abortus, embryo) die toch echt wel links zijn.quote:Op maandag 19 januari 2026 12:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik weet niet eens of ze wel zo inclusief zijn. Qua ontwikkelingsgeld willen ze gewoon de PVV lijn van onder Schoof aanhouden. En qua asielzoekers een maximum instellen. En dat kan volgens allerlei verdragen helemaal niet, want iedereen die asiel aanvraagt zal op normale manier beoordeeld moeten worden . Die verdragen moet je dan aan gaan passen.
Wat is dan nog het verschil met de VVD?
Vind dit toch allemaal wel heel ver van Gl-pvda af staan.
Abortus, embryo wijken ze toch ook niet af van wat de VVD vindt?quote:Op maandag 19 januari 2026 12:43 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
De punten die jij noemt zijn inderdaad rechtse elementen maar er zijn ook genoeg linkse elementen zoals klimaat, sommige mensenrechten (abortus, embryo) die toch echt wel links zijn.
Dat maakt ze gewoon tot een centrumpartij in mijn ogen. Het zal vooral aan de partijleider en de onderhandelende partijen zijn wat ervan overblijft. Of die linkse elementen erin blijven of het allemaal ingeruild wordt.
Nee dat klopt maar dat maakt het toch niet perse een rechts punt?quote:Op maandag 19 januari 2026 12:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Abortus, embryo wijken ze toch ook niet af van wat de VVD vindt?
rechts heeft zeker heel veel zeer goede punten,quote:Op maandag 19 januari 2026 12:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nee dat klopt maar dat maakt het toch niet perse een rechts punt?
Huh, jij noemde het juist linkse elementen.quote:Op maandag 19 januari 2026 12:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nee dat klopt maar dat maakt het toch niet perse een rechts punt?
Ik zou het dan eerder liberaal noemen. Die standpunten.quote:..sommige mensenrechten (abortus, embryo) die toch echt wel links zijn.
Niet perse rechts zei ik tochquote:Op maandag 19 januari 2026 13:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Huh, jij noemde het juist linkse elementen.
[..]
Ik zou het dan eerder liberaal noemen. Die standpunten.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mensen gewoon op een VVD met klimaatplannen gestemd hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |