abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219882245
Ik vind het ook geen zak meer aan om in de stad te winkelen (Groningen). Heel jammer. Het hele centrum is verneukt en ik leg de schuld bij de gemeente.

Bedrijven moesten ineens veel reclamebelasting gaan betalen, de huren zijn ontzettend hoog, je bent in de reguliere winkelstraat omringd met pauperzaken (waarschijnlijk witwas inderdaad) en leegstand. Enige aanwas zijn fastfashiontentjes of die Japanse troep. En natuurlijk de ene na de andere koffiezaak. Totaal niets vernieuwends of ‘inspirerend’.

Het verhaal van parkeertarieven voor auto’s kennen we wel. Maar Groningen was altijd de ‘fietsstad van Nederland’ en nu mogen we nog nauwelijks fietsen, :'). Enkel wandelen wordt nog ‘gepromoot’.

Staat je fiets ook maar ietsje buiten de toch al zeer spaarzame vakken, dan rijdt er vrij snel al een gemeentebusje langs om je fiets op te scheppen en mag je betalen om hem terug te krijgen. Sure, er zijn ondertussen iets van twee of drie ondergrondse fietsenstallingen maar ze zijn altijd vol en er wordt veel gejat. Bovendien heb ik helemaal geen zin om zo’n stalling te zoeken, dan daarin weer te zoeken naar een spaarzame plaats etc. als ik snel slechts even een klein dingetje wil scoren. Veel te veel moeite voor zoiets.

Ik zou gaan als er kleine, onafhankelijke, unieke zaakjes* zitten. Maar alas. De gemeente maakt dat bijna onmogelijk voor ondernemers. Ik vind het ook altijd zo paradoxaal en hypocriet: mekkeren over fast-fashion, mekkeren over auto’s, mekkeren over leegstand, mekkeren over weinig divers aanbod, maar het vervolgens voor velen onmogelijk maken om een uniek zaakje neer te zetten. Maar wéér een nieuwe Bershka gaan we toestaan en snel even heen fietsen wordt moeilijker, :').

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel moet ik zeggen dat er laatste een soort karaokebar is bijgekomen met privékamers (ben er niet geweest though) en ook een soort uniek restaurant (wel wederom een eettent dus).

In de OP wordt ook iets gezegd over gamehalls etc. en die vind ik persoonlijk wel erg leuk. Alleen jammer dat je compleet wordt leeg getrokken (no pun intended) en het veel te duur is voor wat het is. Anders zou ik vaker gaan.

/rant :+.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_219882259
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 10:51 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Was het maar zo simpel, buiten de prijs kan ik meestal ook gewoon niet krijgen wat ik wil in een winkel of moet ik dan een inferieur product kopen (voor meer geld).
[..]
Maar toen was de wereld nog klein en wist je niet dat die B&W speakers die je had gekocht misschien eigenlijk niet zo goed is en veel te duur voor wat je krijgt in vergelijking met de alternatieven die die winkel dan net niet in huis had.

Dat is ook onderdeel van het probleem, de keuze is veel groter geworden en we weten veel beter nu wat 'het beste' product is tegen de beste prijs.
Ja en dat is precies het probleem, mensen kijken alleen naar de prijs, en bedanken voor de service.
Daarnaast als een product niet aanwezig is kon een winkel hem vrijwel altijd direct bestellen, poeh poeh moet je paar daagjes wachten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 20 januari 2026 @ 11:40:41 #83
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219882460
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 10:55 schreef xzaz het volgende:

[..]
De auto de stad uit heeft juist gezorgd voor meer winkelbezoek.
Mensen zijn ook wel bereid om te betalen voor het parkeren in een stad die veel te bieden heeft. Het gaat mis bij steden waar de parkeertarieven hoog zijn en er enkel een winkelfunctie is en er alternatieven dichtbij zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 12:12:46 #84
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219882628
quote:
17s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 11:09 schreef ChipsZak. het volgende:
...Japanse troep...
Uniqlo? Handig als je iets neutraals zoekt, het is er wel altijd veel te druk.

Of Miniso? Eigenlijk Chinees, maar iig overduidelijk afkomstig uit het verre oosten. :P

Beiden erg kille zaken trouwens. Oosterse efficientie, zo ver doorgedreven als mogelijk. Qua sfeer dragen ze niet veel bij aan stadscentra.
pi_219882732
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 01:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Met name plaatsen die te kampen hebben met een links georiënteerde gemeenteraad hebben hier ook last van. Linkse gemeenten jagen de auto's massaal de stad uit met hoge parkeertarieven, afschaling van parkeerplaatsen, milieuzones en afgewaardeerde ontsluitingswegen. En het dan gek vinden dat er minder publiek op af komt.
Wat een compleet gelul weer. Maar te verwachten, want 'links slecht' is het enige wat er uit je toetsenbord komt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219882740
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 08:20 schreef raptorix het volgende:
Dat roepen mensen over zichzelf af door alles maar online goedkoop te willen kopen, je krijgt wat je verdient.
Koop gewoon je shit bij een lokale winkel en doe eens niet zo moeilijk dat die 10% vraagt dan een online shop.
Dit dus.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 20 januari 2026 @ 12:43:25 #87
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219882779
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 09:14 schreef DefKu het volgende:
Moet je eens op de Beijerlandselaan in Rotterdam kijken. Zitten 5 shoarmazaken naast elkaar, waarvan er maar 1 af en toe redelijk vol is. De overige 4 zit nooit iemand.

Heel die straat zit ook vol met trouwjurkenzaken, belwinkels, goudwinkels etc etc. Klopt helemaal niks van.
Net even met streetview door de Bijerlandselaan geklikt. Het klopt 100% wat je zegt en is al een poos zo. Noordmolen-/ZwartJanstraat (waar ik ooit woonde) is bijna net zo. Ligt ook aan de gemeente want die gaat over het bestemmingsplan. Ze kunnen 5 belzaken makkelijk tegenhouden en een meer divers winkelaanbod stimuleren.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 13:10:26 #88
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_219882931
We hebben hier verderop een winkelcentrum.
Ik denk dat er iets van 20 winkels/eetgelegenheden zitten , 5 daarvan zijn kappers.
En dat in een straal van geen 100 meter
Ik ben inmiddels overleden
pi_219883072
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 12:12 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Uniqlo? Handig als je iets neutraals zoekt, het is er wel altijd veel te druk.

Of Miniso? Eigenlijk Chinees, maar iig overduidelijk afkomstig uit het verre oosten. :P

Beiden erg kille zaken trouwens. Oosterse efficientie, zo ver doorgedreven als mogelijk. Qua sfeer dragen ze niet veel bij aan stadscentra.
Uniqlo is wel fijn, ja. Tenminste, ik gebruikte het voornamelijk voor simpele reisspullen.

Miniso meende dat Japans was, maar blijkbaar dus Chinees, mea culpa. Geeft me veel meer Japanse vibes dan Chinese, :'). Hoe dan ook; gewoon troep. Dat mag echt wel weg. Is waarschijnlijk ook zo’n tent die op langere termijn gewoon een hype-winkel blijkt.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_219883134
Vroeger ging ik bijna elke week wel een keer "stadten". Maar al lang niet meer geweest, denk van voor de coronatijd al niet meer, jaar of 7.
Ik koop alles online, veel meer keuze, makkelijker prijzen vergelijken en het scheelt zeeën van tijd.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 13:58:59 #91
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219883330
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 13:37 schreef bloodymary1 het volgende:
Vroeger ging ik bijna elke week wel een keer "stadten". Maar al lang niet meer geweest, denk van voor de coronatijd al niet meer, jaar of 7.
Ik koop alles online, veel meer keuze, makkelijker prijzen vergelijken en het scheelt zeeën van tijd.
Alleen maar webwinkels bezoeken vind ik wat kil. En vaak is het fijn dingen in het echt te kunnen bekijken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Eightyone op 22-01-2026 10:40:31 ]
pi_219883756
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 12:32 schreef probeer het volgende:

[..]
Wat een compleet gelul weer. Maar te verwachten, want 'links slecht' is het enige wat er uit je toetsenbord komt.
Het is een feit dat met name linkse gemeenteraden auto's uit de stad willen weren met hogere parkeertarieven en minder parkeerplaatsen, en het is een logisch gevolg dat hierdoor er dus minder publiek op af komt.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 14:21:19 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219883840
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 14:16 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Het is een feit dat met name linkse gemeenteraden auto's uit de stad willen weren met hogere parkeertarieven en minder parkeerplaatsen, en het is een logisch gevolg dat hierdoor er dus minder publiek op af komt.
De centra van die linkse steden floreren nog steeds.

Het zijn over het algemeen van die populistische net niet steden waar alles leeg staat.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 14:57:38 #94
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219884165
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 14:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De centra van die linkse steden floreren nog steeds.

Het zijn over het algemeen van die populistische net niet steden waar alles leeg staat.
In het winkelcentrum van Spijkenisse (Nissewaard, PVV-gemeente) stond in 2019 driekwart leeg. :X
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219884180
Ja waarom zou men eigenlijk nog?

dinsdag 20 januari 2026 @ 15:06:21 #96
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219884210
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 15:00 schreef incel het volgende:
Ja waarom zou men eigenlijk nog?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De winkelcentra van Rotterdam en Den Haag zijn nog goed bezocht hoor.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 15:06:21 #97
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219884211
Ik probeer altijd iets eerst te vinden in de lokale winkels mocht dat niet lukken dan bestel ik het online.

Maar ik ken er genoeg die echt alles online bestellen en dan ook nog zeuren ALS ze een keer in het centrum zijn dat het er zo leeg is.
pi_219884218
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 15:06 schreef Zoddie het volgende:
Ik probeer altijd iets eerst te vinden in de lokale winkels mocht dat niet lukken dan bestel ik het online.

Maar ik ken er genoeg die echt alles online bestellen en dan ook nog zeuren ALS ze een keer in het centrum zijn dat het er zo leeg is.
Is toch alleen maar chill als het lekker rustig is? Dan zou ik misschien juist weer gaan.
  woensdag 21 januari 2026 @ 17:41:49 #99
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219893091
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 07:12 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Bij ons zie je veel kapperzaken, shoarma/donerzaken en versmarkten. Sommige zitten zowat pal naast elkaar (kappers bijvoorbeeld).

Kan je maar.nodig hebben :')
Maar ook nodig? Hier in mijn wijk van Rotterdam zijn de laatste jaren ook meerdere kappers bijgekomen, maar veel zijn een stuk duurder en staan alsnog altijd vol.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  woensdag 21 januari 2026 @ 17:45:20 #100
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219893110
quote:
17s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 11:09 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik vind het ook geen zak meer aan om in de stad te winkelen (Groningen). Heel jammer. Het hele centrum is verneukt en ik leg de schuld bij de gemeente.

Bedrijven moesten ineens veel reclamebelasting gaan betalen, de huren zijn ontzettend hoog, je bent in de reguliere winkelstraat omringd met pauperzaken (waarschijnlijk witwas inderdaad) en leegstand. Enige aanwas zijn fastfashiontentjes of die Japanse troep. En natuurlijk de ene na de andere koffiezaak. Totaal niets vernieuwends of ‘inspirerend’.

Het verhaal van parkeertarieven voor auto’s kennen we wel. Maar Groningen was altijd de ‘fietsstad van Nederland’ en nu mogen we nog nauwelijks fietsen, :'). Enkel wandelen wordt nog ‘gepromoot’.

Staat je fiets ook maar ietsje buiten de toch al zeer spaarzame vakken, dan rijdt er vrij snel al een gemeentebusje langs om je fiets op te scheppen en mag je betalen om hem terug te krijgen. Sure, er zijn ondertussen iets van twee of drie ondergrondse fietsenstallingen maar ze zijn altijd vol en er wordt veel gejat. Bovendien heb ik helemaal geen zin om zo’n stalling te zoeken, dan daarin weer te zoeken naar een spaarzame plaats etc. als ik snel slechts even een klein dingetje wil scoren. Veel te veel moeite voor zoiets.

Ik zou gaan als er kleine, onafhankelijke, unieke zaakjes* zitten. Maar alas. De gemeente maakt dat bijna onmogelijk voor ondernemers. Ik vind het ook altijd zo paradoxaal en hypocriet: mekkeren over fast-fashion, mekkeren over auto’s, mekkeren over leegstand, mekkeren over weinig divers aanbod, maar het vervolgens voor velen onmogelijk maken om een uniek zaakje neer te zetten. Maar wéér een nieuwe Bershka gaan we toestaan en snel even heen fietsen wordt moeilijker, :').

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel moet ik zeggen dat er laatste een soort karaokebar is bijgekomen met privékamers (ben er niet geweest though) en ook een soort uniek restaurant (wel wederom een eettent dus).

In de OP wordt ook iets gezegd over gamehalls etc. en die vind ik persoonlijk wel erg leuk. Alleen jammer dat je compleet wordt leeg getrokken (no pun intended) en het veel te duur is voor wat het is. Anders zou ik vaker gaan.

/rant :+.
En dan moet je nagaan dat Groningen er (naar mijn mening) nog als 1 van de beste uitkomt qua grote steden...

In Rotterdam is een heel stuk van de meest bezochte markt (Markthal) waar normaal gewoon een winkel zou passen, maar afgezet voor een Instagram fotohoekje.
Resultaat? 3 bubbletea winkels op een klein stukje grond, 3 kaaszaken waar kaas wordt verkocht die je letterlijk bij de AH kan kopen en vervolgens nog een heel stuk met tijdelijke kraampjes die met de trends veranderen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219893160
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 17:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Maar ook nodig? Hier in mijn wijk van Rotterdam zijn de laatste jaren ook meerdere kappers bijgekomen, maar veel zijn een stuk duurder en staan alsnog altijd vol.
Ze zitten er nog steeds, dus neem aan dat het loopt.
  woensdag 21 januari 2026 @ 17:56:12 #102
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219893173
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 17:55 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Ze zitten er nog steeds, dus neem aan dat het loopt.
Da's wel het probleem. Je weet nooit zeker of iets een witwaszaak is. Die dozijnen aan Sweet Bakery's in Amsterdam staan er ook al jaren, maar geen hond gelooft dat ze goed lopen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219893197
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 17:56 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Da's wel het probleem. Je weet nooit zeker of iets een witwaszaak is. Die dozijnen aan Sweet Bakery's in Amsterdam staan er ook al jaren, maar geen hond gelooft dat ze goed lopen.
Klopt. Dat is lastig in te schatten. Hetzelfde geldt overigens voor Chinese (afhaal)restaurants. Bij sommige komt echt niemand, maar bestaan nog steeds.
pi_219893702
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 17:58 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Klopt. Dat is lastig in te schatten. Hetzelfde geldt overigens voor Chinese (afhaal)restaurants. Bij sommige komt echt niemand, maar bestaan nog steeds.
De Taco Mundo in Leiden, daar klopt ook niks van.
Ik ken zat mensen die daartegenover in die studentenflat Pelikaanhof woonden, en vooral zich verbazen over dat ze nooit iemand in de Taco Mundo zien staan.

Lang geleden heb ik zelfs nog gesolliciteerd bij die gasten en moest ik via hun website een kopie ID sturen :r Daarna nooit meer wat van ze gehoord :r
  woensdag 21 januari 2026 @ 21:25:44 #105
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219894941
Het blijkt een keten. Misschien scheelt dat, dat beter lopende filialen compenseren voor Leiden oid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Taco_Mundo
pi_219895198
Waar kan ik die leuke parasolhoezen kopen?
pi_219895907
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
De helft daarvan zal alleen al door de duurdere prijzen in supermarkten komen.
Het is dan ook zowat het inflatiepercentage, geen wonder dat de omzet daarmee stijgt.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  donderdag 22 januari 2026 @ 09:05:34 #108
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219896908
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:50 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
sorry maar ik vind deze reactie heel ongepast. aziaten eten overigens helemaal niet structureel honden, dat is een onjuist en raciaal stereotype in de westerse wereld.
Lol.
pi_219896957
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:50 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
sorry maar ik vind deze reactie heel ongepast. aziaten eten overigens helemaal niet structureel honden, dat is een onjuist en raciaal stereotype in de westerse wereld.
pi_219905073
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 11:10 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja en dat is precies het probleem, mensen kijken alleen naar de prijs, en bedanken voor de service.

Maar die "service" kun je tegenwoordig ook prima zelf opzoeken a.d.h.v. recensies en online tools zoals chatbots e.d. Dus het enige wat dan interessant is, is de prijs.
pi_219905186
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 10:16 schreef DjVero het volgende:

[..]
Maar die "service" kun je tegenwoordig ook prima zelf opzoeken a.d.h.v. recensies en online tools zoals chatbots e.d. Dus het enige wat dan interessant is, is de prijs.
Vooral doen, gelukkig is die data van Chatbots volledig betrouwbaar.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219906978
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 10:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Vooral doen, gelukkig is die data van Chatbots volledig betrouwbaar.
Gelukkig is dat dan ook niet het enige wat ik check; meerdere sites en bronnen, etc. Zo moeilijk is het allemaal niet tegenwoordig.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 14:18:17 #113
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219907257
quote:
Met name plaatsen die te kampen hebben met een links georiënteerde gemeenteraad hebben hier ook last van. Linkse gemeenten jagen de auto's massaal de stad uit met hoge parkeertarieven, afschaling van parkeerplaatsen, milieuzones en afgewaardeerde ontsluitingswegen. En het dan gek vinden dat er minder publiek op af komt.
Al is het wel linksbash dit, er zit een mega kern van waarheid in.
Steden maken het wel lastig tegenwoordig om gewoon fijn te kunnen winkelen. Je zou toch denken dat ze consumenten zouden willen trekken om bij hun plaatselijke middenstand hun zuurverdiende geld uit te gaan geven. Maar nee, talloze hoepels, maatregelen, irritatiepunten en kansloos genudge.

Daarbij is het gebruik maken van ov om naar zo'n stad te gaan ook echt geen fijne bedoening en gewoonweg veel duurder dan met de auto.
Praktisch voorbeeld is dat als wij met zn 2 naar Utrecht zouden gaan vanuit mijn huis, we 85 euro kwijt zijn aan 2 retourtjes. Ik heb een auto staan waarmee ik met die 85 euro naar Parijs kan rijden.

Gaat nergens meer over. Bestel wel op the interwebs. En weet je wat er dan gebeurd? Speciaalzaken gaan hun heil ergens anders zoeken, verhuizen naar plekken waar je wel makkelijk (met de auto) kan komen. Dat is iets wat gaande is op het moment. En geen gemeente die zich in de spiegel kijkt.

Resultaat: nog meer nutellazaken, bubble tea, stroopwafels en shabey belwinkels.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220158542
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Oei, weer 1 weg... ;(

Ik ga alleen naar de Donner als andere boekwinkels helemaal geen mogelijkheid hebben om aan een bepaald boek te komen. Wil wel de kleine boekwinkel blijven supporten. :@
Vandaag het verhaal van hun in het AD:

quote:
Na 140 jaar dreigt oudste boekwinkel van Rotterdam te verdwijnen: ‘Zou een nachtmerrie zijn’
De tijd dringt voor de oudste boekwinkel van Rotterdam. Dit jaar gaan de twee eigenaren van Boekhandel J. Amesz met pensioen, maar een geschikte opvolger is nog niet gevonden. Tot drie keer toe ketste een overname af. Daarmee dreigt de enige boekwinkel van Kralingen definitief te verdwijnen.

„Goedemorgen meneer Vermeulen, hoe kan ik u helpen?’’ Op deze doordeweekse dag druppelen de klanten binnen bij boekhandel Amesz aan de Voorschoterlaan. Meneer Vermeulen is op zoek naar ‘het laatste boek van Pfeijffer over democratie’. Helaas, dat ligt niet op voorraad, zegt Miriam - een van de twee ‘dames van Amesz’. Het is natuurlijk wel te bestellen. Helemaal prima, vindt meneer Vermeulen. Hij komt het boek eind van de week ophalen.

Altijd fijn, een boekwinkel in de buurt. Maar het is de vraag hoe lang Kralingen hier nog van kan genieten. Na 140 jaar dreigt Boekhandel J. Amesz voorgoed de deuren te sluiten. Vorig jaar maakten de tweelingzussen Marga en Miriam Roodhorst bekend met pensioen te gaan.

Allerbeste
Eind september van dit jaar stoppen ze ermee. Ze zijn 65 en willen de tijd nemen om van hun oude dag te genieten. Deze mededeling viel niet bij iedereen in goede aarde. „Sommige klanten waren een beetje boos. We moesten ons besluit echt verdedigen. Nu zijn ze eraan gewend en wensen ze ons het allerbeste. Natuurlijk willen we dat iemand onze winkel overneemt, maar het kan ook zo zijn dat Amesz sluit’’, zegt Marga.

De zaak is in 1886 gestart door hun overgrootvader Jacob Amesz. Hij begon met het inbinden van notariële aktes. Later verkocht de winkel vooral kantoorartikelen en vanaf de jaren 30 steeds meer boeken. In 1999 hebben Marga en Miriam de zaak overgenomen. Het geldt als de oudste boekwinkel van Rotterdam. En de enige van Kralingen.

Ja, ze kunnen zich bedruipen. „Je gaat niet steenrijk worden van een boekwinkel, maar je kan ervan rondkomen. We hebben een paar honderd vaste klanten die hier vaak komen. En daarnaast net zoveel klanten die af en toe langskomen. In Kralingen wonen veel mensen die lezen. Ook de kinderboeken verkopen goed’’, aldus Marga. Het belangrijkste, zo zeggen ze, is het plezier van het vak. Miriam: „Je verkoopt een prachtig product. Er zijn zo veel verschillende boeken, voor zo veel verschillende mensen. Dit is werk waar je gelukkig van wordt.’’
https://archive.ph/LiekN#selection-779.0-779.540
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 20 februari 2026 @ 21:41:35 #115
3542 Gia
User under construction
pi_220159487
In Coronatijd is er ook veel meer online gekocht. Ook door mensen die dat eerder niet deden. Maar die hebben wel het gemak ondervonden en doen dat nu nog.
  Forum Admin vrijdag 20 februari 2026 @ 22:08:33 #116
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220160185
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Daar mag je de suhshi afhaalrestaurants ook onder scharen ondertussen. Zie er nooit een hond.
Die leven van bezorging en niet afhalen

Nou ja. De legitieme dan. Er zijn er inderdaad een heleboel die dat niet zijn :X
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220160367
quote:
je lult uit je achterste, linkse steden als Amsterdam en Utrecht zijn booming, en die zijn het meest anti- auto.

overal in nederland waar een autoluwe zone wordt gecreëerd bloeit de horeca op . In dorpjes kun je dan altijd nog wel op loopafstand parkeren, en in de steden is er een goed alternatief
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 23:40:15 #118
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220161408
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 22:08 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Die leven van bezorging en niet afhalen

Nou ja. De legitieme dan. Er zijn er inderdaad een heleboel die dat niet zijn :X
Zijn er naast een paar yuppen mensen die op een dinsdagavond een zakje sushi halen? :P
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220161455
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 14:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Al is het wel linksbash dit, er zit een mega kern van waarheid in.
Steden maken het wel lastig tegenwoordig om gewoon fijn te kunnen winkelen. Je zou toch denken dat ze consumenten zouden willen trekken om bij hun plaatselijke middenstand hun zuurverdiende geld uit te gaan geven. Maar nee, talloze hoepels, maatregelen, irritatiepunten en kansloos genudge.

Daarbij is het gebruik maken van ov om naar zo'n stad te gaan ook echt geen fijne bedoening en gewoonweg veel duurder dan met de auto.
Praktisch voorbeeld is dat als wij met zn 2 naar Utrecht zouden gaan vanuit mijn huis, we 85 euro kwijt zijn aan 2 retourtjes. Ik heb een auto staan waarmee ik met die 85 euro naar Parijs kan rijden.

Gaat nergens meer over. Bestel wel op the interwebs. En weet je wat er dan gebeurd? Speciaalzaken gaan hun heil ergens anders zoeken, verhuizen naar plekken waar je wel makkelijk (met de auto) kan komen. Dat is iets wat gaande is op het moment. En geen gemeente die zich in de spiegel kijkt.

Resultaat: nog meer nutellazaken, bubble tea, stroopwafels en shabey belwinkels.
Weet niet precies hoe het in Utrecht is, maar in Rotterdam kan je je auto vrij gemakkelijk bij een P&R zetten. Na een metroritje van 10 minuten sta je in hartje centrum.

Het is er meestal ook nog eens loeidruk en ik zie weinig leegstand. Zou me als winkelier eerder zorgen maken als je in een middelgrote plaats in zo’n winkelcentrum zit, ook al kan je daar vaak prima parkeren.
  Forum Admin zaterdag 21 februari 2026 @ 02:12:11 #120
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220161837
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 23:40 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Zijn er naast een paar yuppen mensen die op een dinsdagavond een zakje sushi halen? :P
Jazeker. Niet dat ik dat begrijp, maar het is wel zo. :D
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')