Denk niet dat er tegen dit punt nog veel aan te doen valt eigenlijk. De winkelstraten verloederen wat weer zorgt voor minder omzet, en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.quote:Belwinkels, nagelsalons en bubbelthee: waarom zou je de stad nog ingaan?
Een dagje stad was zo'n twintig jaar geleden een compleet andere ervaring dan nu. Veel panden staan leeg en veel zaken zijn vertrokken. Wat hebben consumenten nog te zoeken in de winkelstraten? "Bubbelthee: dat is ook meebewegen met de klant."
Ongeveer een op de tien winkelpanden in Nederland staat leeg. Op dit moment zijn er minder dan 80.000 panden. Dat is een afname van 26 procent ten opzichte van twintig jaar geleden, berekende databedrijf Locatus. We shoppen veel online, en dat zal niet veranderen.
Er leek deze maand reden tot optimisme over de winkelstraten en de gapende gaten: het CBS berekende in januari dat de omzet van fysieke winkels in november 3,8 procent hoger lag dan een jaar eerder.
En onderzoeksbureau RMC telde in winkelgebieden 3 procent meer passanten dan in 2024.
Maar die extra omzet en al dat rondlopen is niet genoeg om de leegstand terug te dringen. Hoe leuk we de Blokker, The Body Shop, Esprit en Miss Etam ook vonden; we kwamen er niet onze luie stoel voor uit.
Verschraling en verloedering door lege panden
En al die zwarte gaten in de straat trekken verloedering aan, zegt de Utrechtse centrummanager Jeroen Roose-van Leijden. Een centrummanager is een onafhankelijke 'regisseur' die met ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente leegstand aanpakt en de kwaliteit van het winkelgebied versterkt.
"Niemand wil zich graag naast zo'n zwart gat vestigen. Het scheelt al als het netjes gestickerd is, als het pand nog een leuke etalage heeft, of als er een lampje brandt." Alweer een belwinkel of de zoveelste Kruidvat leidt tot een schraal aanbod en daar wordt de consument niet blij van, weet Roose-van Leijden.
En die consument, dat zijn wij allemaal, zegt retailexpert Henk Hofstede van ABN AMRO. "Leegstand creëert leegstand. Een consument gaat niet lekker winkelen waar spreekwoordelijk tumbleweed door de winkelstraten rolt en waar de ramen dichtgetimmerd zijn."
De prijzen stijgen, personeel en energie zijn een stuk duurder en de consument is kritischer en loyaal tot aan de voordeur. Een winkel overeind houden is dus topsport voor retailers.
Meer passanten in 2025
En in 2025 was het daadwerkelijk iets drukker in de winkelstraten, blijkt uit de sensormetingen van RMC. Dat betekent niet dat al die passanten ook spullen kopen.
Er zijn in de afgelopen jaren veel aanpassingen gedaan om de winkelgebieden aantrekkelijker te maken, zegt Hofstede. Daarbij zijn ook winkelpanden omgetoverd tot panden met een andere functie, zoals woningen en kantoren.
"Doordat je er kunt winkelen, wonen, werken, eten, drinken en naar de bioscoop of theater kunt, komt er levendigheid. Vervolgens moet er worden gewerkt aan reinheid, veiligheid, veel aanvullend aanbod, en ook verrassend aanbod."
En dus wordt er van alles georganiseerd: markten, een vuurtje op straat, een festival - alles om de klant naar het winkelgebied te verleiden.
Vooral fan van Action
De babyboomer of Generatie X kijkt misschien vol weemoed terug naar de jaren waarin ze heerlijk een dagje konden winkelen met als hoogtepunt een broodje van de V&D.
Die nostalgie zag je deels terug toen Blokker grotendeels verdween en toen HEMA in zwaar weer zat en er allerlei steunacties werden opgezet omdat het publiek de vertrouwde formule niet wilde missen, zegt Hofstede. Toch kopen we steeds meer online en weten we vooral discountwinkels als Action en Kruidvat goed te vinden.
Het verkopen van kleding of andere producten is niet langer het hoofddoel van de winkelstraat, zegt centrummanager Roose- Van Leijden. "Een stad is aantrekkelijk door het verhaal, de historie en de unieke concepten. Zo hebben we in Utrecht een winkel die wordt gerund door ROC-studenten, en eentje door arbeidsmigranten die het vak van kleermaker leren. Er komen ook nieuwe ondernemers bij, zoals Uniqlo en twee nieuwe musea."
Veel bubbelthee is niet erg
Dat er rondom de grachten in Utrecht wel erg veel bubbeltheewinkeltjes zijn is helemaal niet erg volgens de centrummanager, want de winkelstraat verandert met consumentenbehoeften mee en die zijn nu eenmaal grillig.
"We hebben nu even de hype van vintage kleding, bubbelthee en matcha. Dat type pandjes wordt weer vervangen door de volgende hype. Het is ook sterk als je kunt meebewegen met dat soort hypes."
Het aanbod in een winkelstraat moet vooral aanvullen en inspireren. Dat doen het zoveelste koffietentje en de zoveelste nagelstudio niet, denkt Hofstede. Pop-upstores die tegen een reductie van de huursom tijdelijk de leegstand kunnen tegengaan zijn leuk, als ze maar vernieuwend en inspirerend zijn.
"Daarnaast heeft een winkelstraat ook de functie om de sociale cohesie te vergroten. Een plein, een bankje, een mooie boom om af te spreken en elkaar te ontmoeten."
Geen gribuswinkels
Hofstede heeft wel ideeën om de leegstand keihard aan te pakken: een strenger beleid tegen leegstand en heel proactief verschuivingen stimuleren.
"Versnippering van winkels en overal lege gebouwen werkt niet. Dat kan lukken als er één eigenaar is. Het Gelderlandplein in Amsterdam is een goed voorbeeld: het is er strak en netjes en de leegstand is nagenoeg nul. Daar komt geen gribuswinkel in."
Fysieke winkels draaien niet langer alleen om een transactie, zegt Hofstede. "Gen Z en millennials zijn de consumenten nu en van de toekomst." Meer dan de helft van deze groep gaat naar een winkel vanwege de experience, concludeert de retailexpert op basis van eigen onderzoek van ABN AMRO.
"Ze gaan als er iets te beleven valt: een event, iets kunstzinnigs, grappige mensen die er werken. Het moet een plek zijn waar je geïnspireerd kunt raken en die Instagram-waardig is."
Daar mag je de suhshi afhaalrestaurants ook onder scharen ondertussen. Zie er nooit een hond.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
Belwinkels, kapsalons, nagelsalons
Allemaal witwastoko's
Rotterdam heeft wel goeie boekenwinkels jaquote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:16 schreef Mikeytt het volgende:
Gelukkig nog wel mijn favoriete boekwinkel, waar de eigenaresse vrijwel alles over de boeken weet en ze boeken voor je bijbestellen als ze die niet op voorraad hebbenDuurt een dagje langer, maar zo houdt je de leuke zaken wel in leven.
De helft daarvan zal alleen al door de duurdere prijzen in supermarkten komen.quote:het CBS berekende in januari dat de omzet van fysieke winkels in november 3,8 procent hoger lag dan een jaar eerder.
Welke is dat?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:16 schreef Mikeytt het volgende:
Gelukkig nog wel mijn favoriete boekwinkel, waar de eigenaresse vrijwel alles over de boeken weet en ze boeken voor je bijbestellen als ze die niet op voorraad hebbenDuurt een dagje langer, maar zo houdt je de leuke zaken wel in leven.
Thee met op de bodem een soort van uhmm...quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat is bubbelthee nou weer, thee met koolzuur?
Bosch en de Jong was mijn favoriete, maar die is een paar maanden terug gesloten helaas. De meeste medewerkers zijn nu bij Van Gennepquote:
Mijn favo boekhandel in Kralingen stopt komende zomer. Zal daarna mijn boeken wel bij Donner gaan halen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Bosch en de Jong was mijn favoriete, maar die is een paar maanden terug gesloten helaas. De meeste medewerkers zijn nu bij Van Gennep
Dat zijn poppings.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:37 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Thee met op de bodem een soort van uhmm...
bolletjes die een vliesje met daarin weer thee/limonade zijn
Oei, weer 1 weg...quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Mijn favo boekhandel in Kralingen stopt komende zomer. Zal daarna mijn boeken wel bij Donner gaan halen.
Heb 14 jaar in een kleine boekhandel gewerkt, maar die zijn ook overgenomen omdat het economisch niet meer haalbaar werd.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Oei, weer 1 weg...![]()
Ik ga alleen naar de Donner als andere boekwinkels helemaal geen mogelijkheid hebben om aan een bepaald boek te komen. Wil wel de kleine boekwinkel blijven supporten.
quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:40 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat zijn poppings.
De meeste bubble tea heeft tapioca balletjes. Daar zit niks in. Hebben een soort harde gelatinestructuur waarop je kan kauwen.
[ afbeelding ]
Maakt geen reet uit welke boekwinkel, als je er maar een steunt ipv Amazon en Bol. Als een Donner of een Broese omvallen is het ook snel gedaan met de kleintjes dusquote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Oei, weer 1 weg...![]()
Ik ga alleen naar de Donner als andere boekwinkels helemaal geen mogelijkheid hebben om aan een bepaald boek te komen. Wil wel de kleine boekwinkel blijven supporten.
Snap ik ook wel ja.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Heb 14 jaar in een kleine boekhandel gewerkt, maar die zijn ook overgenomen omdat het economisch niet meer haalbaar werd.
Ja, die zijn opgegeten natuurlijk.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Daar mag je de suhshi afhaalrestaurants ook onder scharen ondertussen. Zie er nooit een hond.
Internet.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Snap ik ook wel ja.
Weet je ook hoe dat komt? Heeft dat te maken met minder klandizie of vooral met hogere kosten?
Ben ook niet vies van een Donner hoor, maar ik prefereer wel kleinere zaken. Merk dat het personeel vaak wat meer kennis heeft, en vooral meer passie heeft. De Donner is vooral een boekenwinkel waar je naartoe gaat om een boek te kopen en daar eindigt de experience.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:44 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Maakt geen reet uit welke boekwinkel, als je er maar een steunt ipv Amazon en Bol. Als een Donner of een Broese omvallen is het ook snel gedaan met de kleintjes dus
sorry maar ik vind deze reactie heel ongepast. aziaten eten overigens helemaal niet structureel honden, dat is een onjuist en raciaal stereotype in de westerse wereld.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:47 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, die zijn opgegeten natuurlijk.
Thanks, bier op m'n telefoonscherm.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:47 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, die zijn opgegeten natuurlijk.
Onder jonge mensen is het aantal lezers weer flink in opmars, mede door Tiktok.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:48 schreef Fok-it het volgende:
Maar gezien de drukte daar valt het volgens mij goed mee. En niet alleen maar boomers dus er lijkt wel een goede tegenreactie te zijn op de ontlezing
Oh nee dat heb ik juist totaal niet. Hou er bij de grote boekwinkels juist ook van om beetje te struinenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De Donner is vooral een boekenwinkel waar je naartoe gaat om een boek te kopen en daar eindigt de experience.
Misschien eens weer een kijkje nemen binnenkort!quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:52 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Oh nee dat heb ik juist totaal niet. Hou er bij de grote boekwinkels juist ook van om beetje te struinen
En denk dat elke medewerker in een boekwinkel pertinent gepassioneerd is. Niet alleen omdat dat van je vereist wordt met mensen die om je advies vragen maar ook gezien het feit dat je sollicitatie onderaan de stapel honderden komt
Ik heb wel een pittige mening over Booktok maargoed, het heeft zeker positieve uitwerking gehad.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Onder jonge mensen is het aantal lezers weer flink in opmars, mede door Tiktok.De helft van de jongeren leest nu weer wekelijks
https://www.trouw.nl/nieu(...)2Ftrajectum.hu.nl%2F
Bij zelfstandige boekenwinkels wel inderdaad. Bij grotere ketens die ook andere producten verkopen helaas niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:52 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Oh nee dat heb ik juist totaal niet. Hou er bij de grote boekwinkels juist ook van om beetje te struinen
En denk dat elke medewerker in een boekwinkel pertinent gepassioneerd is. Niet alleen omdat dat van je vereist wordt met mensen die om je advies vragen maar ook gezien het feit dat je sollicitatie onderaan de stapel honderden komt
Oh ja eens, maar dat zie ik niet echt als boekenwinkels.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bij zelfstandige boekenwinkels wel inderdaad. Bij grotere ketens die ook andere producten verkopen helaas niet.
Daar zie je veel meer minderjarigen voor wie het slechts een bijzaak is. Denk aan de Primera's, Readshops en ook de Bruna's.
Ohja, da's ook wel een dingetje inderdaad.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Internet.
En de laatste jaren ook dat je in steeds meer supermarkten tijdschriften kon kopen en regelmatig ook de grootste bestsellers.
Edit: oh en e-readers.
Yep, ik ook niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:55 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Oh ja eens, maar dat zie ik niet echt als boekenwinkels.
De winkel waar ik werkte wel in elk geval. We hadden veel tijdschriften en zaten in een drukke winkelstraat waardoor we er veel beloop door kregen. Wat goed paste bij ons assortiment. Bovendien zijn de marges op tijdschriften prima en alles in je assortiment is in consignatie. Dat laatste is nog wel het belangrijkste aspect bij tijdschriften.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:55 schreef Mikeytt het volgende:
Niet gedacht dat tijdschriften een grote markt zouden hebben trouwens!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
quote:Op zaterdag 17 januari 2026 23:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ook een winkel die in opkomst is; de mystery shop, of retour winkel.
Zogenaamde retour pakketten die per 100 gram worden verkocht. In Heerhugowaard opende kort geleden de zoveelste. Het is een soort FOMO, Fear of Missing out.Ook bijzonder dat 70% van alles op Temu e.d. niet aan EU regels voldoet, maar wel via zulke winkels in mystery pakketten alsnog in de EU wordt verkochtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
smerige troepquote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat is bubbelthee nou weer, thee met koolzuur?
Is ook meer iets voor de FIOD en de belastingdienst.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:40 schreef de_boswachter het volgende:
Lekker drugsgeld wit maken. En de politie kijkt de andere kant op. Die zijn te druk met zich druk maken dat ze het druk hebben. Waarmee weet niemand. Ofja, de enige keren dat je ze ziet is wanneer ze achter een boom staan te laseren.
En iedereen zag dat het goed wasquote:Op zondag 18 januari 2026 00:30 schreef Twiitch het volgende:
Je hele dorpstraat vol met zaken waar het licht nooit brand maar die wel 200k omzet draaien per kwartaal. Just narcostate things.
Soms is de gemeente er zelf ook wel debet aan. Bijvoorbeeld Eindhoven heeft de parkeertarieven enorm verhoogt waardoor mensen eerder geneigd zijn om uit te wijken naar andere plaatsen.quote:Op maandag 19 januari 2026 20:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Bizar, misschien sterven de winkelstraten ooit uit. Zitten we dan met grote gaten. Alles zal online besteld en bezorgd worden. Weg winkelmiddagje.
Dat is wel vervlogen nostalgie ja.quote:Op maandag 19 januari 2026 20:26 schreef Eightyone het volgende:
En door cd-bakken struinen, dat mis ik ook. Daar is al wat jaren niks meer aan, door te weinig vers bloed en überhaupt het sterk inkrimpen ervan (vinyl leeft wat meer, maar is niks voor me).
Ik raad je dan aan toch eens naar Venlo af te reizen.quote:Op maandag 19 januari 2026 21:15 schreef Eightyone het volgende:
Voor zover die zaken er nog zijn, verkopen ze vooral vinyl. Cd's, dat is al jaren vooral het rondpompen van releases die minimaal 15 jaar geleden ook al op de markt waren.
Online bestellen zou eventueel kunnen, voor zover 'mijn' (min of meer hedendaagse) muziek überhaupt nog op cd verschijnt. Maar daar zit dat hele stuk beleving buitenshuis niet bij.
Op deze pagina op m'n webstek vind je in elk paars gedeelte wel iets over cd's (kopen/lenen/branden) terug, t/m de jaren 10. Met een hoop plaatjes erbij.
Ja en bij metalen en bouwmaterialen aan brede en hardhandige golddiggers/ gravers/ ijzervlechters etc. etc.quote:Op maandag 19 januari 2026 21:09 schreef Eightyone het volgende:
Jij denkt bij het onderwerp 'boeken' meteen aan bomenkap?
In kleinere gemeenten zie je vaak dat de lokale middenstand een grote invloed uitoefent op de politiek, helaas. Hoog van de toren blazen over het belang van het geweldige winkelhart en er vervolgens jaarlijks onevenredig veel miljoenen inpompen.quote:Op maandag 19 januari 2026 20:18 schreef Hexagon het volgende:
Winkels zijn een middel voor een doel. En vergeleken met 25 jaar geleden minder relevant geworden daarin.
Dus gemeenten moeten daarin meebewegen en hun centra veranderen. Dus kleinere winkelgebieden en mogelijk meer bedrijven en instanties in centra.
Lul niet zo slap, zowel links als rechts vullen hun zakken. En de klassieke winkelstraten is gewoon aan het verdwijnen, omdat vrijwel alles wat je in de vitrine kan vinden ook online kan bestellen..Dit is een natuurliijk proces. Ik ga eigenlijk naar Albert Heijn want boodschappen, maar voor de rest kan ik ALLES online regelen.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 01:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Met name plaatsen die te kampen hebben met een links georiënteerde gemeenteraad hebben hier ook last van. Linkse gemeenten jagen de auto's massaal de stad uit met hoge parkeertarieven, afschaling van parkeerplaatsen, milieuzones en afgewaardeerde ontsluitingswegen. En het dan gek vinden dat er minder publiek op af komt.
Ik denk dat de vermogensbeheerders achter die panden het nog liever leeg laten staan.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 05:30 schreef TAmaru het volgende:
Als de overheid dit niet zo moeilijk zou maken, zouden die panden allemaal als woningen verhuurd kunnen worden.
Minder publiek is toch pure winst voor een gemeente? Het geeft mensen eindelijk de ruimte om met de lokale verkopers in gesprek te gaan.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 01:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Met name plaatsen die te kampen hebben met een links georiënteerde gemeenteraad hebben hier ook last van. Linkse gemeenten jagen de auto's massaal de stad uit met hoge parkeertarieven, afschaling van parkeerplaatsen, milieuzones en afgewaardeerde ontsluitingswegen. En het dan gek vinden dat er minder publiek op af komt.
Dat zal op termijn ook de uitkomst zijn. Maar veel gemeentebestuurders zijn nog niet op het punt gekomen dat dat noodzakelijk is.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 05:30 schreef TAmaru het volgende:
Als de overheid dit niet zo moeilijk zou maken, zouden die panden allemaal als woningen verhuurd kunnen worden.
Bij ons zie je veel kapperzaken, shoarma/donerzaken en versmarkten. Sommige zitten zowat pal naast elkaar (kappers bijvoorbeeld).quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:13 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)stad-nog-ingaan.html
[..]
Denk niet dat er tegen dit punt nog veel aan te doen valt eigenlijk. De winkelstraten verloederen wat weer zorgt voor minder omzet, en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.
Hier in mijn buurt in Rotterdam is het in principe al heel zeldzaam als je een normale slagerij of groenteboer kan vinden. Vrijwel alleen moslimslagerijen en Turkse groenteboeren.
Alles draait om maximale omzet binnen dit systeem, dus dan krijg je inderdaad steden vol bubbelthee shops die een paar maanden populair blijven en je vervolgens weer lange tijd met leegstand zit.
Die audioreuzen zag je vroeger wel vaker.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 08:23 schreef raptorix het volgende:
Vroeger had je in Amsterdam en Amstelveen Polectro, geweldige beleving, uitgebreide showroom inclusief speciale Audio kamers waar je alles onder begeleiding van een expert echt kon beleven, echt goed advies en echt goede service, als je daar 1 keer wat kocht kwam je daar je verdere leven. Ook typisch een zaak waar je netjes je budget kon opgeven en echt gingen samenstellen voor je wat haalbaar was voor zo een best mogelijke kwaliteit, en als je daar nieuwe klanten meebracht dan werd dat netjes bijgehouden om je de volgende keer te belonen met een leuke extra of korting.
Donner is ok hoor, maar een echte boekenzaak heeft die muffe papierlucht, niet teveel tijdschriften, en zo'n vent achter de toonbank met een wollen trui en ribbroek, Chriet baardje en een royale hoeveelheid roos op z'n schoudersquote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:52 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Zo'n straat heb je in iedere grote stad. Eindhoven heeft de Kruisstraat voor vage morsige winkels.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 09:14 schreef DefKu het volgende:
Moet je eens op de Beijerlandselaan in Rotterdam kijken. Zitten 5 shoarmazaken naast elkaar, waarvan er maar 1 af en toe redelijk vol is. De overige 4 zit nooit iemand.
Heel die straat zit ook vol met trouwjurkenzaken, belwinkels, goudwinkels etc etc. Klopt helemaal niks van.
Was het maar zo simpel, buiten de prijs kan ik meestal ook gewoon niet krijgen wat ik wil in een winkel of moet ik dan een inferieur product kopen (voor meer geld).quote:Op dinsdag 20 januari 2026 08:20 schreef raptorix het volgende:
Dat roepen mensen over zichzelf af door alles maar online goedkoop te willen kopen, je krijgt wat je verdient.
Koop gewoon je shit bij een lokale winkel en doe eens niet zo moeilijk dat die 10% vraagt dan een online shop.
Maar toen was de wereld nog klein en wist je niet dat die B&W speakers die je had gekocht misschien eigenlijk niet zo goed is en veel te duur voor wat je krijgt in vergelijking met de alternatieven die die winkel dan net niet in huis had.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 08:23 schreef raptorix het volgende:
Vroeger had je in Amsterdam en Amstelveen Polectro, geweldige beleving, uitgebreide showroom inclusief speciale Audio kamers waar je alles onder begeleiding van een expert echt kon beleven, echt goed advies en echt goede service, als je daar 1 keer wat kocht kwam je daar je verdere leven. Ook typisch een zaak waar je netjes je budget kon opgeven en echt gingen samenstellen voor je wat haalbaar was voor zo een best mogelijke kwaliteit, en als je daar nieuwe klanten meebracht dan werd dat netjes bijgehouden om je de volgende keer te belonen met een leuke extra of korting.
De auto de stad uit heeft juist gezorgd voor meer winkelbezoek.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 01:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Je hebt veel meer keuze, net zo snel en vaak goedkoper.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 10:51 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Maar toen was de wereld nog klein en wist je niet dat die B&W speakers die je had gekocht misschien eigenlijk niet zo goed is en veel te duur voor wat je krijgt in vergelijking met de alternatieven die die winkel dan net niet in huis had.
Dat is ook onderdeel van het probleem, de keuze is veel groter geworden en we weten veel beter nu wat 'het beste' product is tegen de beste prijs.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel moet ik zeggen dat er laatste een soort karaokebar is bijgekomen met privékamers (ben er niet geweest though) en ook een soort uniek restaurant (wel wederom een eettent dus).
In de OP wordt ook iets gezegd over gamehalls etc. en die vind ik persoonlijk wel erg leuk. Alleen jammer dat je compleet wordt leeg getrokken (no pun intended) en het veel te duur is voor wat het is. Anders zou ik vaker gaan.
/rant.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
Ja en dat is precies het probleem, mensen kijken alleen naar de prijs, en bedanken voor de service.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 10:51 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel, buiten de prijs kan ik meestal ook gewoon niet krijgen wat ik wil in een winkel of moet ik dan een inferieur product kopen (voor meer geld).
[..]
Maar toen was de wereld nog klein en wist je niet dat die B&W speakers die je had gekocht misschien eigenlijk niet zo goed is en veel te duur voor wat je krijgt in vergelijking met de alternatieven die die winkel dan net niet in huis had.
Dat is ook onderdeel van het probleem, de keuze is veel groter geworden en we weten veel beter nu wat 'het beste' product is tegen de beste prijs.
Mensen zijn ook wel bereid om te betalen voor het parkeren in een stad die veel te bieden heeft. Het gaat mis bij steden waar de parkeertarieven hoog zijn en er enkel een winkelfunctie is en er alternatieven dichtbij zijn.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 10:55 schreef xzaz het volgende:
[..]
De auto de stad uit heeft juist gezorgd voor meer winkelbezoek.
Uniqlo? Handig als je iets neutraals zoekt, het is er wel altijd veel te druk.quote:
Wat een compleet gelul weer. Maar te verwachten, want 'links slecht' is het enige wat er uit je toetsenbord komt.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 01:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Dit dus.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 08:20 schreef raptorix het volgende:
Dat roepen mensen over zichzelf af door alles maar online goedkoop te willen kopen, je krijgt wat je verdient.
Koop gewoon je shit bij een lokale winkel en doe eens niet zo moeilijk dat die 10% vraagt dan een online shop.
Net even met streetview door de Bijerlandselaan geklikt. Het klopt 100% wat je zegt en is al een poos zo. Noordmolen-/ZwartJanstraat (waar ik ooit woonde) is bijna net zo. Ligt ook aan de gemeente want die gaat over het bestemmingsplan. Ze kunnen 5 belzaken makkelijk tegenhouden en een meer divers winkelaanbod stimuleren.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 09:14 schreef DefKu het volgende:
Moet je eens op de Beijerlandselaan in Rotterdam kijken. Zitten 5 shoarmazaken naast elkaar, waarvan er maar 1 af en toe redelijk vol is. De overige 4 zit nooit iemand.
Heel die straat zit ook vol met trouwjurkenzaken, belwinkels, goudwinkels etc etc. Klopt helemaal niks van.
Uniqlo is wel fijn, ja. Tenminste, ik gebruikte het voornamelijk voor simpele reisspullen.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 12:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Uniqlo? Handig als je iets neutraals zoekt, het is er wel altijd veel te druk.
Of Miniso? Eigenlijk Chinees, maar iig overduidelijk afkomstig uit het verre oosten.
Beiden erg kille zaken trouwens. Oosterse efficientie, zo ver doorgedreven als mogelijk. Qua sfeer dragen ze niet veel bij aan stadscentra.
Alleen maar webwinkels bezoeken vind ik wat kil. En vaak is het fijn dingen in het echt te kunnen bekijken.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 13:37 schreef bloodymary1 het volgende:
Vroeger ging ik bijna elke week wel een keer "stadten". Maar al lang niet meer geweest, denk van voor de coronatijd al niet meer, jaar of 7.
Ik koop alles online, veel meer keuze, makkelijker prijzen vergelijken en het scheelt zeeën van tijd.
Het is een feit dat met name linkse gemeenteraden auto's uit de stad willen weren met hogere parkeertarieven en minder parkeerplaatsen, en het is een logisch gevolg dat hierdoor er dus minder publiek op af komt.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 12:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat een compleet gelul weer. Maar te verwachten, want 'links slecht' is het enige wat er uit je toetsenbord komt.
De centra van die linkse steden floreren nog steeds.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:16 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is een feit dat met name linkse gemeenteraden auto's uit de stad willen weren met hogere parkeertarieven en minder parkeerplaatsen, en het is een logisch gevolg dat hierdoor er dus minder publiek op af komt.
In het winkelcentrum van Spijkenisse (Nissewaard, PVV-gemeente) stond in 2019 driekwart leeg.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De centra van die linkse steden floreren nog steeds.
Het zijn over het algemeen van die populistische net niet steden waar alles leeg staat.
De winkelcentra van Rotterdam en Den Haag zijn nog goed bezocht hoor.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 15:00 schreef incel het volgende:
Ja waarom zou men eigenlijk nog?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is toch alleen maar chill als het lekker rustig is? Dan zou ik misschien juist weer gaan.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 15:06 schreef Zoddie het volgende:
Ik probeer altijd iets eerst te vinden in de lokale winkels mocht dat niet lukken dan bestel ik het online.
Maar ik ken er genoeg die echt alles online bestellen en dan ook nog zeuren ALS ze een keer in het centrum zijn dat het er zo leeg is.
Maar ook nodig? Hier in mijn wijk van Rotterdam zijn de laatste jaren ook meerdere kappers bijgekomen, maar veel zijn een stuk duurder en staan alsnog altijd vol.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 07:12 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Bij ons zie je veel kapperzaken, shoarma/donerzaken en versmarkten. Sommige zitten zowat pal naast elkaar (kappers bijvoorbeeld).
Kan je maar.nodig hebben
quote:Op dinsdag 20 januari 2026 11:09 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik vind het ook geen zak meer aan om in de stad te winkelen (Groningen). Heel jammer. Het hele centrum is verneukt en ik leg de schuld bij de gemeente.
Bedrijven moesten ineens veel reclamebelasting gaan betalen, de huren zijn ontzettend hoog, je bent in de reguliere winkelstraat omringd met pauperzaken (waarschijnlijk witwas inderdaad) en leegstand. Enige aanwas zijn fastfashiontentjes of die Japanse troep. En natuurlijk de ene na de andere koffiezaak. Totaal niets vernieuwends of ‘inspirerend’.
Het verhaal van parkeertarieven voor auto’s kennen we wel. Maar Groningen was altijd de ‘fietsstad van Nederland’ en nu mogen we nog nauwelijks fietsen,. Enkel wandelen wordt nog ‘gepromoot’.
Staat je fiets ook maar ietsje buiten de toch al zeer spaarzame vakken, dan rijdt er vrij snel al een gemeentebusje langs om je fiets op te scheppen en mag je betalen om hem terug te krijgen. Sure, er zijn ondertussen iets van twee of drie ondergrondse fietsenstallingen maar ze zijn altijd vol en er wordt veel gejat. Bovendien heb ik helemaal geen zin om zo’n stalling te zoeken, dan daarin weer te zoeken naar een spaarzame plaats etc. als ik snel slechts even een klein dingetje wil scoren. Veel te veel moeite voor zoiets.
Ik zou gaan als er kleine, onafhankelijke, unieke zaakjes* zitten. Maar alas. De gemeente maakt dat bijna onmogelijk voor ondernemers. Ik vind het ook altijd zo paradoxaal en hypocriet: mekkeren over fast-fashion, mekkeren over auto’s, mekkeren over leegstand, mekkeren over weinig divers aanbod, maar het vervolgens voor velen onmogelijk maken om een uniek zaakje neer te zetten. Maar wéér een nieuwe Bershka gaan we toestaan en snel even heen fietsen wordt moeilijker,.
En dan moet je nagaan dat Groningen er (naar mijn mening) nog als 1 van de beste uitkomt qua grote steden...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel moet ik zeggen dat er laatste een soort karaokebar is bijgekomen met privékamers (ben er niet geweest though) en ook een soort uniek restaurant (wel wederom een eettent dus).
In de OP wordt ook iets gezegd over gamehalls etc. en die vind ik persoonlijk wel erg leuk. Alleen jammer dat je compleet wordt leeg getrokken (no pun intended) en het veel te duur is voor wat het is. Anders zou ik vaker gaan.
/rant.
In Rotterdam is een heel stuk van de meest bezochte markt (Markthal) waar normaal gewoon een winkel zou passen, maar afgezet voor een Instagram fotohoekje.
Resultaat? 3 bubbletea winkels op een klein stukje grond, 3 kaaszaken waar kaas wordt verkocht die je letterlijk bij de AH kan kopen en vervolgens nog een heel stuk met tijdelijke kraampjes die met de trends veranderen.🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
Ze zitten er nog steeds, dus neem aan dat het loopt.quote:Op woensdag 21 januari 2026 17:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Maar ook nodig? Hier in mijn wijk van Rotterdam zijn de laatste jaren ook meerdere kappers bijgekomen, maar veel zijn een stuk duurder en staan alsnog altijd vol.
Da's wel het probleem. Je weet nooit zeker of iets een witwaszaak is. Die dozijnen aan Sweet Bakery's in Amsterdam staan er ook al jaren, maar geen hond gelooft dat ze goed lopen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 17:55 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ze zitten er nog steeds, dus neem aan dat het loopt.
Klopt. Dat is lastig in te schatten. Hetzelfde geldt overigens voor Chinese (afhaal)restaurants. Bij sommige komt echt niemand, maar bestaan nog steeds.quote:Op woensdag 21 januari 2026 17:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Da's wel het probleem. Je weet nooit zeker of iets een witwaszaak is. Die dozijnen aan Sweet Bakery's in Amsterdam staan er ook al jaren, maar geen hond gelooft dat ze goed lopen.
De Taco Mundo in Leiden, daar klopt ook niks van.quote:Op woensdag 21 januari 2026 17:58 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Klopt. Dat is lastig in te schatten. Hetzelfde geldt overigens voor Chinese (afhaal)restaurants. Bij sommige komt echt niemand, maar bestaan nog steeds.
Het is dan ook zowat het inflatiepercentage, geen wonder dat de omzet daarmee stijgt.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De helft daarvan zal alleen al door de duurdere prijzen in supermarkten komen.
Lol.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:50 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
sorry maar ik vind deze reactie heel ongepast. aziaten eten overigens helemaal niet structureel honden, dat is een onjuist en raciaal stereotype in de westerse wereld.
quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:50 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
sorry maar ik vind deze reactie heel ongepast. aziaten eten overigens helemaal niet structureel honden, dat is een onjuist en raciaal stereotype in de westerse wereld.
Maar die "service" kun je tegenwoordig ook prima zelf opzoeken a.d.h.v. recensies en online tools zoals chatbots e.d. Dus het enige wat dan interessant is, is de prijs.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 11:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en dat is precies het probleem, mensen kijken alleen naar de prijs, en bedanken voor de service.
Vooral doen, gelukkig is die data van Chatbots volledig betrouwbaar.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:16 schreef DjVero het volgende:
[..]
Maar die "service" kun je tegenwoordig ook prima zelf opzoeken a.d.h.v. recensies en online tools zoals chatbots e.d. Dus het enige wat dan interessant is, is de prijs.
Gelukkig is dat dan ook niet het enige wat ik check; meerdere sites en bronnen, etc. Zo moeilijk is het allemaal niet tegenwoordig.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vooral doen, gelukkig is die data van Chatbots volledig betrouwbaar.
Al is het wel linksbash dit, er zit een mega kern van waarheid in.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 01:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Vandaag het verhaal van hun in het AD:quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Oei, weer 1 weg...![]()
quote:Na 140 jaar dreigt oudste boekwinkel van Rotterdam te verdwijnen: ‘Zou een nachtmerrie zijn’
De tijd dringt voor de oudste boekwinkel van Rotterdam. Dit jaar gaan de twee eigenaren van Boekhandel J. Amesz met pensioen, maar een geschikte opvolger is nog niet gevonden. Tot drie keer toe ketste een overname af. Daarmee dreigt de enige boekwinkel van Kralingen definitief te verdwijnen.
„Goedemorgen meneer Vermeulen, hoe kan ik u helpen?’’ Op deze doordeweekse dag druppelen de klanten binnen bij boekhandel Amesz aan de Voorschoterlaan. Meneer Vermeulen is op zoek naar ‘het laatste boek van Pfeijffer over democratie’. Helaas, dat ligt niet op voorraad, zegt Miriam - een van de twee ‘dames van Amesz’. Het is natuurlijk wel te bestellen. Helemaal prima, vindt meneer Vermeulen. Hij komt het boek eind van de week ophalen.
Altijd fijn, een boekwinkel in de buurt. Maar het is de vraag hoe lang Kralingen hier nog van kan genieten. Na 140 jaar dreigt Boekhandel J. Amesz voorgoed de deuren te sluiten. Vorig jaar maakten de tweelingzussen Marga en Miriam Roodhorst bekend met pensioen te gaan.
Allerbeste
Eind september van dit jaar stoppen ze ermee. Ze zijn 65 en willen de tijd nemen om van hun oude dag te genieten. Deze mededeling viel niet bij iedereen in goede aarde. „Sommige klanten waren een beetje boos. We moesten ons besluit echt verdedigen. Nu zijn ze eraan gewend en wensen ze ons het allerbeste. Natuurlijk willen we dat iemand onze winkel overneemt, maar het kan ook zo zijn dat Amesz sluit’’, zegt Marga.
De zaak is in 1886 gestart door hun overgrootvader Jacob Amesz. Hij begon met het inbinden van notariële aktes. Later verkocht de winkel vooral kantoorartikelen en vanaf de jaren 30 steeds meer boeken. In 1999 hebben Marga en Miriam de zaak overgenomen. Het geldt als de oudste boekwinkel van Rotterdam. En de enige van Kralingen.
Ja, ze kunnen zich bedruipen. „Je gaat niet steenrijk worden van een boekwinkel, maar je kan ervan rondkomen. We hebben een paar honderd vaste klanten die hier vaak komen. En daarnaast net zoveel klanten die af en toe langskomen. In Kralingen wonen veel mensen die lezen. Ook de kinderboeken verkopen goed’’, aldus Marga. Het belangrijkste, zo zeggen ze, is het plezier van het vak. Miriam: „Je verkoopt een prachtig product. Er zijn zo veel verschillende boeken, voor zo veel verschillende mensen. Dit is werk waar je gelukkig van wordt.’’
https://archive.ph/LiekN#selection-779.0-779.540
Die leven van bezorging en niet afhalenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Daar mag je de suhshi afhaalrestaurants ook onder scharen ondertussen. Zie er nooit een hond.
je lult uit je achterste, linkse steden als Amsterdam en Utrecht zijn booming, en die zijn het meest anti- auto.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 01:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Zijn er naast een paar yuppen mensen die op een dinsdagavond een zakje sushi halen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Die leven van bezorging en niet afhalen
Nou ja. De legitieme dan. Er zijn er inderdaad een heleboel die dat niet zijn
Weet niet precies hoe het in Utrecht is, maar in Rotterdam kan je je auto vrij gemakkelijk bij een P&R zetten. Na een metroritje van 10 minuten sta je in hartje centrum.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Al is het wel linksbash dit, er zit een mega kern van waarheid in.
Steden maken het wel lastig tegenwoordig om gewoon fijn te kunnen winkelen. Je zou toch denken dat ze consumenten zouden willen trekken om bij hun plaatselijke middenstand hun zuurverdiende geld uit te gaan geven. Maar nee, talloze hoepels, maatregelen, irritatiepunten en kansloos genudge.
Daarbij is het gebruik maken van ov om naar zo'n stad te gaan ook echt geen fijne bedoening en gewoonweg veel duurder dan met de auto.
Praktisch voorbeeld is dat als wij met zn 2 naar Utrecht zouden gaan vanuit mijn huis, we 85 euro kwijt zijn aan 2 retourtjes. Ik heb een auto staan waarmee ik met die 85 euro naar Parijs kan rijden.
Gaat nergens meer over. Bestel wel op the interwebs. En weet je wat er dan gebeurd? Speciaalzaken gaan hun heil ergens anders zoeken, verhuizen naar plekken waar je wel makkelijk (met de auto) kan komen. Dat is iets wat gaande is op het moment. En geen gemeente die zich in de spiegel kijkt.
Resultaat: nog meer nutellazaken, bubble tea, stroopwafels en shabey belwinkels.
Jazeker. Niet dat ik dat begrijp, maar het is wel zo.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:40 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Zijn er naast een paar yuppen mensen die op een dinsdagavond een zakje sushi halen?
Ha, vorige zomer in Den Haag geprobeerd. Was ik 40 minuten of zo van de P&R naar het centrum onderweg. In plaats van de beloofde 10 🤣quote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:51 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Weet niet precies hoe het in Utrecht is, maar in Rotterdam kan je je auto vrij gemakkelijk bij een P&R zetten. Na een metroritje van 10 minuten sta je in hartje centrum.
Het is er meestal ook nog eens loeidruk en ik zie weinig leegstand. Zou me als winkelier eerder zorgen maken als je in een middelgrote plaats in zo’n winkelcentrum zit, ook al kan je daar vaak prima parkeren.
In Oss gaat het iig moeilijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:51 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Weet niet precies hoe het in Utrecht is, maar in Rotterdam kan je je auto vrij gemakkelijk bij een P&R zetten. Na een metroritje van 10 minuten sta je in hartje centrum.
Het is er meestal ook nog eens loeidruk en ik zie weinig leegstand. Zou me als winkelier eerder zorgen maken als je in een middelgrote plaats in zo'n winkelcentrum zit, ook al kan je daar vaak prima parkeren.
Ga niet naar rotterdamquote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:51 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het is er meestal ook nog eens loeidruk en ik zie weinig leegstand. Zou me als winkelier eerder zorgen maken als je in een middelgrote plaats in zo’n winkelcentrum zit, ook al kan je daar vaak prima parkeren.
Maar die in den haag is wel chill. 2x nu en wij waren wel de beloofde 10 minuten onderweg. Daar is het goed geregeld.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 02:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ha, vorige zomer in Den Haag geprobeerd. Was ik 40 minuten of zo van de P&R naar het centrum onderweg. In plaats van de beloofde 10 🤣
Nee, de trein is te vaak echt dramatisch. En breek me de bek niet open over internationale treinen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 09:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar die in den haag is wel chill. 2x nu en wij waren wel de beloofde 10 minuten onderweg. Daar is het goed geregeld.
Maar wat we echt niet doen als we een echte stads shoppingspree willen doen, is met de trein.
Stukje witwasgenot.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 09:14 schreef DefKu het volgende:
Als zelfs een hond dat niet wil eten..quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |