abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:13:44 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219861957
https://www.nu.nl/economi(...)stad-nog-ingaan.html

quote:
Belwinkels, nagelsalons en bubbelthee: waarom zou je de stad nog ingaan?

Een dagje stad was zo'n twintig jaar geleden een compleet andere ervaring dan nu. Veel panden staan leeg en veel zaken zijn vertrokken. Wat hebben consumenten nog te zoeken in de winkelstraten? "Bubbelthee: dat is ook meebewegen met de klant."

Ongeveer een op de tien winkelpanden in Nederland staat leeg. Op dit moment zijn er minder dan 80.000 panden. Dat is een afname van 26 procent ten opzichte van twintig jaar geleden, berekende databedrijf Locatus. We shoppen veel online, en dat zal niet veranderen.

Er leek deze maand reden tot optimisme over de winkelstraten en de gapende gaten: het CBS berekende in januari dat de omzet van fysieke winkels in november 3,8 procent hoger lag dan een jaar eerder.

En onderzoeksbureau RMC telde in winkelgebieden 3 procent meer passanten dan in 2024.

Maar die extra omzet en al dat rondlopen is niet genoeg om de leegstand terug te dringen. Hoe leuk we de Blokker, The Body Shop, Esprit en Miss Etam ook vonden; we kwamen er niet onze luie stoel voor uit.

Verschraling en verloedering door lege panden
En al die zwarte gaten in de straat trekken verloedering aan, zegt de Utrechtse centrummanager Jeroen Roose-van Leijden. Een centrummanager is een onafhankelijke 'regisseur' die met ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente leegstand aanpakt en de kwaliteit van het winkelgebied versterkt.

"Niemand wil zich graag naast zo'n zwart gat vestigen. Het scheelt al als het netjes gestickerd is, als het pand nog een leuke etalage heeft, of als er een lampje brandt." Alweer een belwinkel of de zoveelste Kruidvat leidt tot een schraal aanbod en daar wordt de consument niet blij van, weet Roose-van Leijden.

En die consument, dat zijn wij allemaal, zegt retailexpert Henk Hofstede van ABN AMRO. "Leegstand creëert leegstand. Een consument gaat niet lekker winkelen waar spreekwoordelijk tumbleweed door de winkelstraten rolt en waar de ramen dichtgetimmerd zijn."

De prijzen stijgen, personeel en energie zijn een stuk duurder en de consument is kritischer en loyaal tot aan de voordeur. Een winkel overeind houden is dus topsport voor retailers.

Meer passanten in 2025
En in 2025 was het daadwerkelijk iets drukker in de winkelstraten, blijkt uit de sensormetingen van RMC. Dat betekent niet dat al die passanten ook spullen kopen.

Er zijn in de afgelopen jaren veel aanpassingen gedaan om de winkelgebieden aantrekkelijker te maken, zegt Hofstede. Daarbij zijn ook winkelpanden omgetoverd tot panden met een andere functie, zoals woningen en kantoren.

"Doordat je er kunt winkelen, wonen, werken, eten, drinken en naar de bioscoop of theater kunt, komt er levendigheid. Vervolgens moet er worden gewerkt aan reinheid, veiligheid, veel aanvullend aanbod, en ook verrassend aanbod."

En dus wordt er van alles georganiseerd: markten, een vuurtje op straat, een festival - alles om de klant naar het winkelgebied te verleiden.

Vooral fan van Action
De babyboomer of Generatie X kijkt misschien vol weemoed terug naar de jaren waarin ze heerlijk een dagje konden winkelen met als hoogtepunt een broodje van de V&D.

Die nostalgie zag je deels terug toen Blokker grotendeels verdween en toen HEMA in zwaar weer zat en er allerlei steunacties werden opgezet omdat het publiek de vertrouwde formule niet wilde missen, zegt Hofstede. Toch kopen we steeds meer online en weten we vooral discountwinkels als Action en Kruidvat goed te vinden.

Het verkopen van kleding of andere producten is niet langer het hoofddoel van de winkelstraat, zegt centrummanager Roose- Van Leijden. "Een stad is aantrekkelijk door het verhaal, de historie en de unieke concepten. Zo hebben we in Utrecht een winkel die wordt gerund door ROC-studenten, en eentje door arbeidsmigranten die het vak van kleermaker leren. Er komen ook nieuwe ondernemers bij, zoals Uniqlo en twee nieuwe musea."

Veel bubbelthee is niet erg
Dat er rondom de grachten in Utrecht wel erg veel bubbeltheewinkeltjes zijn is helemaal niet erg volgens de centrummanager, want de winkelstraat verandert met consumentenbehoeften mee en die zijn nu eenmaal grillig.

"We hebben nu even de hype van vintage kleding, bubbelthee en matcha. Dat type pandjes wordt weer vervangen door de volgende hype. Het is ook sterk als je kunt meebewegen met dat soort hypes."

Het aanbod in een winkelstraat moet vooral aanvullen en inspireren. Dat doen het zoveelste koffietentje en de zoveelste nagelstudio niet, denkt Hofstede. Pop-upstores die tegen een reductie van de huursom tijdelijk de leegstand kunnen tegengaan zijn leuk, als ze maar vernieuwend en inspirerend zijn.

"Daarnaast heeft een winkelstraat ook de functie om de sociale cohesie te vergroten. Een plein, een bankje, een mooie boom om af te spreken en elkaar te ontmoeten."

Geen gribuswinkels
Hofstede heeft wel ideeën om de leegstand keihard aan te pakken: een strenger beleid tegen leegstand en heel proactief verschuivingen stimuleren.

"Versnippering van winkels en overal lege gebouwen werkt niet. Dat kan lukken als er één eigenaar is. Het Gelderlandplein in Amsterdam is een goed voorbeeld: het is er strak en netjes en de leegstand is nagenoeg nul. Daar komt geen gribuswinkel in."

Fysieke winkels draaien niet langer alleen om een transactie, zegt Hofstede. "Gen Z en millennials zijn de consumenten nu en van de toekomst." Meer dan de helft van deze groep gaat naar een winkel vanwege de experience, concludeert de retailexpert op basis van eigen onderzoek van ABN AMRO.

"Ze gaan als er iets te beleven valt: een event, iets kunstzinnigs, grappige mensen die er werken. Het moet een plek zijn waar je geïnspireerd kunt raken en die Instagram-waardig is."
Denk niet dat er tegen dit punt nog veel aan te doen valt eigenlijk. De winkelstraten verloederen wat weer zorgt voor minder omzet, en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Hier in mijn buurt in Rotterdam is het in principe al heel zeldzaam als je een normale slagerij of groenteboer kan vinden. Vrijwel alleen moslimslagerijen en Turkse groenteboeren.

Alles draait om maximale omzet binnen dit systeem, dus dan krijg je inderdaad steden vol bubbelthee shops die een paar maanden populair blijven en je vervolgens weer lange tijd met leegstand zit.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:16:27 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219861977
Gelukkig nog wel mijn favoriete boekwinkel, waar de eigenaresse vrijwel alles over de boeken weet en ze boeken voor je bijbestellen als ze die niet op voorraad hebben _O_ Duurt een dagje langer, maar zo houdt je de leuke zaken wel in leven.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219862001
Belwinkels, kapsalons, nagelsalons :')
Allemaal witwastoko's
pi_219862030
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
Belwinkels, kapsalons, nagelsalons :')
Allemaal witwastoko's
Daar mag je de suhshi afhaalrestaurants ook onder scharen ondertussen. Zie er nooit een hond.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219862052
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:16 schreef Mikeytt het volgende:
Gelukkig nog wel mijn favoriete boekwinkel, waar de eigenaresse vrijwel alles over de boeken weet en ze boeken voor je bijbestellen als ze die niet op voorraad hebben _O_ Duurt een dagje langer, maar zo houdt je de leuke zaken wel in leven.
Rotterdam heeft wel goeie boekenwinkels ja
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219862087
quote:
het CBS berekende in januari dat de omzet van fysieke winkels in november 3,8 procent hoger lag dan een jaar eerder.
De helft daarvan zal alleen al door de duurdere prijzen in supermarkten komen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219862101
instagramwaardig ja idd.... :') Ik gruwel van mensen die de focus daar op hebben.
pi_219862119
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:16 schreef Mikeytt het volgende:
Welke is dat?
pi_219862120
Winkels als Blokker, V&D, menig kledingwinkel etc. hebben of hadden vooral trendgevoelige items in de winkels liggen. En dan vooral in de maten die je hebt als je een jaar of 13 bent. Leuk voor tienermeisjes die hun centjes komen uitgeven.

Maar als 'volwassen vrouw' wil ik eerder gewoon iets goeds, neutraals en functioneels hebben en moet ik ineens online bestellen...
pi_219862159
Wat is bubbelthee nou weer, thee met koolzuur?
pindazakje
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:35:42 #11
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219862161
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Welke is dat?
Van Gennep op de oude binnenweg _O_
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219862171
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:35 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Van Gennep op de oude binnenweg _O_
Zeker een goede, ja.
pi_219862180
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Thee met op de bodem een soort van uhmm...

bolletjes die een vliesje met daarin weer thee/limonade zijn
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:38:12 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219862184
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Zeker een goede, ja.
Bosch en de Jong was mijn favoriete, maar die is een paar maanden terug gesloten helaas. De meeste medewerkers zijn nu bij Van Gennep
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219862200
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:38 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Bosch en de Jong was mijn favoriete, maar die is een paar maanden terug gesloten helaas. De meeste medewerkers zijn nu bij Van Gennep
Mijn favo boekhandel in Kralingen stopt komende zomer. Zal daarna mijn boeken wel bij Donner gaan halen.
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:40:24 #16
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219862203
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:37 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
Thee met op de bodem een soort van uhmm...

bolletjes die een vliesje met daarin weer thee/limonade zijn
Dat zijn poppings.
De meeste bubble tea heeft tapioca balletjes. Daar zit niks in. Hebben een soort harde gelatinestructuur waarop je kan kauwen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219862205
Lekker drugsgeld wit maken. En de politie kijkt de andere kant op. Die zijn te druk met zich druk maken dat ze het druk hebben. Waarmee weet niemand. Ofja, de enige keren dat je ze ziet is wanneer ze achter een boom staan te laseren.
U MAD?
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:41:26 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219862210
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Mijn favo boekhandel in Kralingen stopt komende zomer. Zal daarna mijn boeken wel bij Donner gaan halen.
Oei, weer 1 weg... ;(

Ik ga alleen naar de Donner als andere boekwinkels helemaal geen mogelijkheid hebben om aan een bepaald boek te komen. Wil wel de kleine boekwinkel blijven supporten. :@
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219862222
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Oei, weer 1 weg... ;(

Ik ga alleen naar de Donner als andere boekwinkels helemaal geen mogelijkheid hebben om aan een bepaald boek te komen. Wil wel de kleine boekwinkel blijven supporten. :@
Heb 14 jaar in een kleine boekhandel gewerkt, maar die zijn ook overgenomen omdat het economisch niet meer haalbaar werd.
pi_219862236
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:40 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dat zijn poppings.
De meeste bubble tea heeft tapioca balletjes. Daar zit niks in. Hebben een soort harde gelatinestructuur waarop je kan kauwen.
[ afbeelding ]
:r klinkt heel vies, gelukkig geen ervaring mee
pi_219862239
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Oei, weer 1 weg... ;(

Maakt geen reet uit welke boekwinkel, als je er maar een steunt ipv Amazon en Bol. Als een Donner of een Broese omvallen is het ook snel gedaan met de kleintjes dus
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:44:49 #22
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219862241
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Heb 14 jaar in een kleine boekhandel gewerkt, maar die zijn ook overgenomen omdat het economisch niet meer haalbaar werd.
Snap ik ook wel ja.
Weet je ook hoe dat komt? Heeft dat te maken met minder klandizie of vooral met hogere kosten?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 17 januari 2026 @ 22:47:31 #23
284411 crew  heywoodu
pi_219862266
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Daar mag je de suhshi afhaalrestaurants ook onder scharen ondertussen. Zie er nooit een hond.
Ja, die zijn opgegeten natuurlijk.
pi_219862267
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:44 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Snap ik ook wel ja.
Weet je ook hoe dat komt? Heeft dat te maken met minder klandizie of vooral met hogere kosten?
Internet.

En de laatste jaren ook dat je in steeds meer supermarkten tijdschriften kon kopen en regelmatig ook de grootste bestsellers.
Edit: oh en e-readers.
pi_219862272
Maar gezien de drukte daar valt het volgens mij goed mee. En niet alleen maar boomers dus er lijkt wel een goede tegenreactie te zijn op de ontlezing
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:48:31 #26
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219862274
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:44 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Maakt geen reet uit welke boekwinkel, als je er maar een steunt ipv Amazon en Bol. Als een Donner of een Broese omvallen is het ook snel gedaan met de kleintjes dus
Ben ook niet vies van een Donner hoor, maar ik prefereer wel kleinere zaken. Merk dat het personeel vaak wat meer kennis heeft, en vooral meer passie heeft. De Donner is vooral een boekenwinkel waar je naartoe gaat om een boek te kopen en daar eindigt de experience.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219862300
quote:
9s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:47 schreef heywoodu het volgende:

[..]
sorry maar ik vind deze reactie heel ongepast. aziaten eten overigens helemaal niet structureel honden, dat is een onjuist en raciaal stereotype in de westerse wereld.
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:51:26 #28
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219862308
quote:
9s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:47 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Thanks, bier op m'n telefoonscherm.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:51:35 #29
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219862311
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:48 schreef Fok-it het volgende:
Maar gezien de drukte daar valt het volgens mij goed mee. En niet alleen maar boomers dus er lijkt wel een goede tegenreactie te zijn op de ontlezing
Onder jonge mensen is het aantal lezers weer flink in opmars, mede door Tiktok. :Y De helft van de jongeren leest nu weer wekelijks

https://www.trouw.nl/nieu(...)2Ftrajectum.hu.nl%2F
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219862317
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:48 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
De Donner is vooral een boekenwinkel waar je naartoe gaat om een boek te kopen en daar eindigt de experience.
Oh nee dat heb ik juist totaal niet. Hou er bij de grote boekwinkels juist ook van om beetje te struinen

En denk dat elke medewerker in een boekwinkel pertinent gepassioneerd is. Niet alleen omdat dat van je vereist wordt met mensen die om je advies vragen maar ook gezien het feit dat je sollicitatie onderaan de stapel honderden komt
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:53:04 #31
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219862328
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:52 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Oh nee dat heb ik juist totaal niet. Hou er bij de grote boekwinkels juist ook van om beetje te struinen

En denk dat elke medewerker in een boekwinkel pertinent gepassioneerd is. Niet alleen omdat dat van je vereist wordt met mensen die om je advies vragen maar ook gezien het feit dat je sollicitatie onderaan de stapel honderden komt
Misschien eens weer een kijkje nemen binnenkort!
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219862339
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:51 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Onder jonge mensen is het aantal lezers weer flink in opmars, mede door Tiktok. :Y De helft van de jongeren leest nu weer wekelijks

https://www.trouw.nl/nieu(...)2Ftrajectum.hu.nl%2F
Ik heb wel een pittige mening over Booktok maargoed, het heeft zeker positieve uitwerking gehad.
pi_219862346
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:52 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Bij zelfstandige boekenwinkels wel inderdaad. Bij grotere ketens die ook andere producten verkopen helaas niet.
Daar zie je veel meer minderjarigen voor wie het slechts een bijbaan is. Denk aan de Primera's, Readshops en ook de Bruna's.
pi_219862354
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Bij zelfstandige boekenwinkels wel inderdaad. Bij grotere ketens die ook andere producten verkopen helaas niet.
Daar zie je veel meer minderjarigen voor wie het slechts een bijzaak is. Denk aan de Primera's, Readshops en ook de Bruna's.
Oh ja eens, maar dat zie ik niet echt als boekenwinkels.
  zaterdag 17 januari 2026 @ 22:55:43 #35
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219862356
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Internet.

En de laatste jaren ook dat je in steeds meer supermarkten tijdschriften kon kopen en regelmatig ook de grootste bestsellers.
Edit: oh en e-readers.
Ohja, da's ook wel een dingetje inderdaad.

Als ik e-reader boeken neem, is het meestal van de bibliotheek, en dan voor vakantie, want op een e-reader lees is slomer :@
Niet gedacht dat tijdschriften een grote markt zouden hebben trouwens!
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219862358
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:55 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Oh ja eens, maar dat zie ik niet echt als boekenwinkels.
Yep, ik ook niet.
pi_219862389
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:55 schreef Mikeytt het volgende:
Niet gedacht dat tijdschriften een grote markt zouden hebben trouwens!
De winkel waar ik werkte wel in elk geval. We hadden veel tijdschriften en zaten in een drukke winkelstraat waardoor we er veel beloop door kregen. Wat goed paste bij ons assortiment. Bovendien zijn de marges op tijdschriften prima en alles in je assortiment is in consignatie. Dat laatste is nog wel het belangrijkste aspect bij tijdschriften.
pi_219862491
Ook een winkel die in opkomst is; de mystery shop, of retour winkel.
Zogenaamde retour pakketten die per 100 gram worden verkocht. In Heerhugowaard opende kort geleden de zoveelste. Het is een soort FOMO, Fear of Missing out.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219862524
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 23:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ook een winkel die in opkomst is; de mystery shop, of retour winkel.
Zogenaamde retour pakketten die per 100 gram worden verkocht. In Heerhugowaard opende kort geleden de zoveelste. Het is een soort FOMO, Fear of Missing out.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook bijzonder dat 70% van alles op Temu e.d. niet aan EU regels voldoet, maar wel via zulke winkels in mystery pakketten alsnog in de EU wordt verkocht
pi_219862890
Bubble tea-hype. :') Utrecht loopt weer 15 jaar achter.
pi_219862915
Een topic over stedelijke verloedering, waarbij drie van de vier foto's van winkels in de OP shops met islamitische ''culturele verrijking'' tonen.

1+1=...?
pi_219862950
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:35 schreef Hyaenidae het volgende:
smerige troep
Mensen het spijt me maar ik mag jullie niet meer mentionen.
  zondag 18 januari 2026 @ 00:30:18 #43
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219862985
Je hele dorpstraat vol met zaken waar het licht nooit brand maar die wel 200k omzet draaien per kwartaal. Just narcostate things.
Graag op anoniem
pi_219863883
Nog nooit gehoord van boekhandel van Gennep.Ga altijd naar Donner (lekker makkelijk, direct tegenover de tramhalte). Wel leuk om eens ergens anders te gaan kijken!
  zondag 18 januari 2026 @ 09:37:13 #45
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219864353
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 22:40 schreef de_boswachter het volgende:
Lekker drugsgeld wit maken. En de politie kijkt de andere kant op. Die zijn te druk met zich druk maken dat ze het druk hebben. Waarmee weet niemand. Ofja, de enige keren dat je ze ziet is wanneer ze achter een boom staan te laseren.
Is ook meer iets voor de FIOD en de belastingdienst.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219864446
quote:
7s.gif Op zondag 18 januari 2026 00:30 schreef Twiitch het volgende:
Je hele dorpstraat vol met zaken waar het licht nooit brand maar die wel 200k omzet draaien per kwartaal. Just narcostate things.
En iedereen zag dat het goed was
  maandag 19 januari 2026 @ 20:13:44 #47
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219879235
Bizar, misschien sterven de winkelstraten ooit uit. Zitten we dan met grote gaten. Alles zal online besteld en bezorgd worden. Weg winkelmiddagje.
  maandag 19 januari 2026 @ 20:18:30 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219879299
Winkels zijn een middel voor een doel. En vergeleken met 25 jaar geleden minder relevant geworden daarin.

Dus gemeenten moeten daarin meebewegen en hun centra veranderen. Dus kleinere winkelgebieden en mogelijk meer bedrijven en instanties in centra.
  maandag 19 januari 2026 @ 20:26:57 #49
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219879426
Ik mis De Slegte zoals de keten vroeger was. Dus in zo'n beetje elke (vrij) grote stad aanwezig, en lekker groot.

En door cd-bakken struinen, dat mis ik ook. Daar is al wat jaren niks meer aan, door te weinig vers bloed en überhaupt het sterk inkrimpen ervan (vinyl leeft wat meer, maar is niks voor me).

Er is wat dat betreft een stuk beleving verloren gegaan.
  maandag 19 januari 2026 @ 20:55:42 #50
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219879638
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 20:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Bizar, misschien sterven de winkelstraten ooit uit. Zitten we dan met grote gaten. Alles zal online besteld en bezorgd worden. Weg winkelmiddagje.
Soms is de gemeente er zelf ook wel debet aan. Bijvoorbeeld Eindhoven heeft de parkeertarieven enorm verhoogt waardoor mensen eerder geneigd zijn om uit te wijken naar andere plaatsen.
Speciaalzaken lijken ook eerder te verhuizen naar kleinere plaatsen met gratis parkeren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')