Ja, jij gaat niet tegen je eigen belang in stemmen, nietwaar?quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dit heeft niet met links of rechts te maken maar met capabele politici en een journalistiek die de macht controleert.
Helaas hebben we in Nederland geen van beiden.
Wat? Ik kan geen huis voor 4 ton kopen hoor met een salaris van 65K.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
De norm is op de meeste plekken 3x je bruto maandinkomen. Dus bij 55k mag je ongeveer wel die 1800 aan huur aftikken. Terwijl je voor zo'n maandbedrag een huis van 4 ton koopt. Met als bijkomend voordeel dat je in de meeste gevallen aflost en je maandlasten zullen dalen.
Goh. Dat wist ik niet.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:16 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Net of er een royaal aanbod is aan betaalbare huurwoningen..
Dat is wat anders had het over je uiteindelijke maandbedrag aan hypotheek. Dat was mijn initiële stelling of de leennorm niet gewoon soepeler zou moeten worden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:20 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Wat? Ik kan geen huis voor 4 ton kopen hoor met een salaris van 65K.
Nee; dat kan je niet stellen. De wet betaalbare huur heeft de middenhuur geïntroduceerd dit gaat over vrije sector.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:26 schreef RotatoR het volgende:
Dus de wet betaalbare huur van Hugo de Jonge heeft precies het tegenovergestelde bereikt. Lekker gewerkt Hugo.
Dat klopt. Ik stem in mijn eigen belang. Als iedereen dat doet wordt er aan ieders belangen gedacht.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, jij gaat niet tegen je eigen belang in stemmen, nietwaar?
Dus je wilt al je geld aan de bedrijven geven en dan de schuld van jouw gebrek aan betaalbare dingen op de buitenlanders schuiven?quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik stem in mijn eigen belang. Als iedereen dat doet wordt er aan ieders belangen gedacht.
Die mensen kunnen in sociale huur gaan wonen en niet in particuliere verhuur lol....quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Voor degene die miniumloon van leven is het van zotte..
Dat is een interessante discussie. Laten we uitgaan van 250k lenen bij 55k bruto per jaar. Volgens mij klopt dat maximale leenbedrag vrij aardig. Om niet over tientjes te miepen ga ik uit van 3500 netto per maand. Met de huidige rentestanden kom je dan uit op bruto 1150 en netto 850 per maand aan woonlasten.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is wat anders had het over je uiteindelijke maandbedrag aan hypotheek. Dat was mijn initiële stelling of de leennorm niet gewoon soepeler zou moeten worden.
Hiervoor moeten ze wel 7 tot 15 jaar wachten voordat ze eindelijk huisje kunnen bemachtigen...quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Die mensen kunnen in sociale huur gaan wonen en niet in particuliere verhuur lol....
En die mensen krijgen ook nog eens 500 euro+ per maand aan toeslagen e.d.
Terwijl ze tot een 700 euro per maand aan huur betalen.
Het verplaatst waarschijnlijk alleen de problemen. Zoals de hosannaberichten over jongeren die ineens wel huizen kunnen kopen louter komt omdat particulieren hun relatief goedkope woningen te koop aanbieden vanwege ongunstige belastingmaatregelen. Het heeft gewoon geen zin zolang er niet structureel woningen worden bijgebouwd wat je ook verzint.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:30 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat is een interessante discussie. Laten we uitgaan van 250k lenen bij 55k bruto per jaar. Volgens mij klopt dat maximale leenbedrag vrij aardig. Om niet over tientjes te miepen ga ik uit van 3500 netto per maand. Met de huidige rentestanden kom je dan uit op bruto 1150 en netto 850 per maand aan woonlasten.
Ik ben geneigd te stellen dat je dit wel moet kunnen oprekken naar 33% van het netto inkomen. Dan zou je op een kleine 1200 netto woonlasten uit kunnen komen wat ongeveer overeenkomt met een leencapaciteit van 350.000 euro.
Krijg je wel weer het punt dat leencapaciteit omhoog => vraag omhoog => prijs omhoog.
quote:De huurprijs van woningen in de vrije huursector bedroeg in het laatste kwartaal van 2025 gemiddeld 1.838 euro.
quote:gemiddeld 1.838 euro.
quote:1.838 euro
Sociale huur voor een alleenstaande met 55k inkomen? Eh, nee, geen recht.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Die mensen kunnen in sociale huur gaan wonen en niet in particuliere verhuur lol....
En die mensen krijgen ook nog eens 500 euro+ per maand aan toeslagen e.d.
Terwijl ze tot een 700 euro per maand aan huur betalen.
Klopt niet helemaal. Dit zijn voor 2026 de inkomensgrenzen en de daarbij behorende huren:'quote:Op woensdag 14 januari 2026 15:50 schreef Zelva het volgende:
Tevens is de sociale huurgrens inmiddels 932,93 per maand, dus hoe je aan die 700 euro komt, geen idee. Daarnaast is die sociale huurgrens alleen van belang bij aanvang van het huurcontract, de huur kan daarna gewoon verder door stijgen, ook boven de 932,93.
Jawel, sinds de introductie van die wet is het aanbod van de middenhuur ingestort. Daar werd al voor gewaarschuwd maar eigenwijze Hugo moest en zou zijn wet erdoor drammen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:38 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee; dat kan je niet stellen. De wet betaalbare huur heeft de middenhuur geïntroduceerd dit gaat over vrije sector.
Volgens de VVD is wonen nog steeds te goedkoop en kan er nog veel meer aan verdiend worden. Dus het is een leuk streven van D66 om honderdduizenden extra woningen te willen bouwen, maar dat gaat niet gebeuren in een coalitie met de VVD. En de hypotheekaftrek is nu ook een blijvertje. Allebei namelijk breekpunten voor de VVD.quote:
Niet zeiken. Jij wil toch ook graag dat de aandeelhouders nog een Mercedes voor hun vrouw kunnen kopen? Dan is het maar wat drukker in de bus en kan jouw kind maar geen school vinden. Egoïstisch hoor.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:00 schreef bloodymary1 het volgende:
Economie is niet hetzelfde als welzijn. Ik woon in de regio Eindhoven en dat moet maar groeien, groeien, groeien, ASML, ASML, ASML. Goed voor de economie. Ik vraag me dan echt hardop af voor wie dan. Ik zie alleen maar veel mensen die er echt last van hebben. Ook bedrijven.
Hier ook een paar van die projecten maar alles zit gewoon vol hoor. Blijkbaar genoeg animo voor en mensen die dat bereid zijn af te tikken omdat ze schijnbaar genoeg verdienen.quote:
Erg vermoeiend dat jij altijd een links discussie ervan maakt. Onder messias Klaver zou dit allemaal doorgaan.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, jij gaat niet tegen je eigen belang in stemmen, nietwaar?
Denk dat Jetten snel met een burn-out thuis zit.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:29 schreef Twiitch het volgende:
Geen nood. Ook dit kabinet gaat weer proberen om honderdmiljoen extra woningen te bouwen. Ze gaan het proberen. Net zoals het vorige kabinet. En het kabinet daarvoor.
Aan sociale huurwoningen valt minder te verdienen, dus worden er zo weinig mogelijk gebouwd. Veel sociale huurwoningen zijn ook zo goedkoop omdat het gewoon oude en tochtige troep is. Er worden er dan ook meer afgebroken dan gebouwd. Zelfs in Amsterdam is dat een probleem en die hebben daar toch hele strenge regels voor.quote:Op woensdag 14 januari 2026 16:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Hier ook een paar van die projecten maar alles zit gewoon vol hoor. Blijkbaar genoeg animo voor en mensen die dat bereid zijn af te tikken omdat ze schijnbaar genoeg verdienen.
Kun je mooi je salaris als FA voor gebruiken.quote:
Met z'n tweeen geen probleem.quote:Op woensdag 14 januari 2026 16:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Hier ook een paar van die projecten maar alles zit gewoon vol hoor. Blijkbaar genoeg animo voor en mensen die dat bereid zijn af te tikken omdat ze schijnbaar genoeg verdienen.
Had jij je huis niet verkocht omdat je veronderstelt dat de prijzen gaan dalen?quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:50 schreef nostra het volgende:
Jup, dat betaal ik ook zo ongeveer voor 60 m2. Leuk is het niet, maar ik kan het gelukkig lijen, een hoop anderen niet. Je moet ondertussen samenwonen, desnoods platonisch.
Van dat specifieke type appartement wel ja: rijksmonument uit 1780ish, enkel glas, gas als verwarming, enorme servicekosten. AAA locatie, maar woongenot tanende. Mijn (voormalig) benedenbuurman heeft helemaal de kolder in zijn kop met zijn vraagprijs, staat dan ook al ruim anderhalf jaar te koop.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Had jij je huis niet verkocht omdat je veronderstelt dat de prijzen gaan dalen?
En dat is dan de gemiddelde huurprijs in de vrije sector in heel Amsterdam. Inclusief alle oude tochtige woningen en de slechte wijken van Amsterdam. En die zijn er heel wat meer dan de goede wijken in die stad.quote:Amsterdam is nog altijd met afstand de duurste stad van het land. De gemiddelde vierkantemeterprijs van huurwoningen in de vrije sector stond in het vierde kwartaal op 28,68 euro, een toename van 9,1 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit een analyse van woningplatforms Pararius en Huurwoningen.nl. "De markt gaat feitelijk steeds meer op slot."
Ter vergelijking: in Rotterdam was de gemiddelde huurprijs per vierkante meter 22,35 euro, een stijging van 11 procent ten opzichte van het vierde kwartaal een jaar eerder. Ook Amstelveen (23,91 euro), Leiden (23,77 euro), Haarlem (22,52 euro) en Utrecht (21,95 euro) behoren tot de duurste steden van Nederland, maar ze blijven ver achter bij Amsterdam. Zoek je een betaalbaardere woning? Aanzienlijk lager liggen de gemiddelde huurprijzen per vierkante meter in steden als Apeldoorn (13,97), Enschede (15,44), Zoetermeer (15,65) en Zwolle (16,33).
Mooi optrekje. Ik ken dat stukje, volgens mij loop je langs die kade naar de binnenstad van Haarlemquote:Op woensdag 14 januari 2026 17:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Van dat specifieke type appartement wel ja: rijksmonument uit 1780ish, enkel glas, gas als verwarming, enorme servicekosten. AAA locatie, maar woongenot tanende. Mijn (voormalig) benedenbuurman heeft helemaal de kolder in zijn kop met zijn vraagprijs, staat dan ook al ruim anderhalf jaar te koop.
https://www.funda.nl/deta(...)=share-listing-modal
Nou ja, het is inmiddels dus verkocht en ik zit "tijdelijk" in nieuwbouw huur in Leiden. Stuk minder charme, maar ik ga ook geen 7,5 ton neerleggen voor een postzegel, ook al kan ik het relatief makkelijk betalen (financieren wordt lastiger door wat verschillen van inzicht met de bank).quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mooi optrekje. Ik ken dat stukje, volgens mij loop je langs die kade naar de binnenstad van Haarlem
Ik ken jouw situatie niet in detail, maar volgens mij hoef je het er ook niet om te laten. Ga wonen zoals je wil.
Wellicht dalen de prijzen op enig moment, maar ik zou er niet teveel op rekenen.
Tenzij oorlog of andere grote externe gebeurtenis.
Lonen zijn ook wel flink gestegen. Bij ons pakken de hbo'ers al heel snel 3800 per maand bij een 40-urige werkweek. En er zijn ongetwijfeld sectoren die nog beter verdienen. Dan kom je aardig in de buurt.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met z'n tweeen geen probleem.
Maar vaak zie je dat het starters zijn die de markt opgaan en tegen deze prijzen aanlopen, en in je eentje is het echt een bonk met geld hoor!
3800 netto of bruto?quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Lonen zijn ook wel flink gestegen. Bij ons pakken de hbo'ers al heel snel 3800 per maand bij een 40-urige werkweek. En er zijn ongetwijfeld sectoren die nog beter verdienen. Dan kom je aardig in de buurt.
Gelukkig gaat je partij d66 10 metaforische steden bouwenquote:Op woensdag 14 januari 2026 12:17 schreef Hexagon het volgende:
Tja, de enige oplossing is meer woningen en woonunits.
Maar dat is al wel langer duidelijk.
Het is deels voorbouwen op een plan dat er al is.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:18 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Gelukkig gaat jou d66 10 metaforische steden bouwen
Glimlach voor de eigenaren valt ook wel mee. 1800 euro huur is bij een gemiddelde woningwaarde van 450.000 euro een bruto rendement van 5%. Dat is niet extreem hoog en levert potentieel een hoop gezeik op.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:52 schreef Bredemug het volgende:
tering wat een weggegooid geld...en alles gaat naar niks(behalve een glimlach voor de eigenaar dan) dan kan je beter in je auto leven en sparen voor een koophuis. Ik heb echt medelijden met de huidige generatie...jullie worden echt keihard genaaid.
je moet toch 4 keer het gevraagde bedrag verdienen bruto tegenwoordig? dan zit je er nog heel ver van af.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Lonen zijn ook wel flink gestegen. Bij ons pakken de hbo'ers al heel snel 3800 per maand bij een 40-urige werkweek. En er zijn ongetwijfeld sectoren die nog beter verdienen. Dan kom je aardig in de buurt.
Denk inderdaad dat links stemmen grenzen nog verder open zetten iedereen basis inkomen werkende nog meer belasten alle problemen op gaat lossen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is de andere kant van het verhaal: arbeid mag hier niks kosten, het aanbod is laag en we hebben ons schoolsysteem drastisch vereenvoudigd. Daarom dus huursubsidie en toeslagen, plus dat we de hooggeschoolde mensen uit het buitenland moeten halen. Veel knusse kantoorbaantjes voor onze afgestudeerden. We zouden ook dat systeem aan kunnen pakken. Door te stoppen met zo rechts mogelijk te stemmen.
Ja bruto, maar die zijn dan 25-30. Kan me voorstellen als je 30-35 bent en nog wat schalen omhoog bent gegaan het wel te behappen is een dergelijke huursom.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
3800 netto of bruto?
Met bruto is een huur van 1800 onverantwoord hoog en verdrukt andere noodzakelijke uitgaven.
Hier is het 3x.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:25 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
je moet toch 4 keer het gevraagde bedrag verdienen bruto tegenwoordig? dan zit je er nog heel ver van af.
ah oke, dan komen ze wel in de buurt jaquote:
Je roept maar wat dingen die je niet wilt?quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:27 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Denk inderdaad dat links stemmen grenzen nog verder open zetten iedereen basis inkomen werkende nog meer belasten alle problemen op gaat lossen.
quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je roept maar wat dingen die je niet wilt?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |