Is dat eigenlijk iets wat alle oude mannetjes hebben? Expansiedrift? Als ik 79 ben, hoop ik dat ik geen Alzheimer heb en nog kan genieten van het leven.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:11 schreef damsco het volgende:
Het Witte Huis werkt in alle stilte aan een concreet plan om Groenland over te nemen van Denemarken. De precieze details zijn nog onduidelijk, maar The New York Times kwam wel al te weten hoe de Amerikanen het zouden willen aanpakken.
[ afbeelding ]
Het is de Nationale Veiligheidsraad die de zaak coördineert. Volgens een Amerikaans functionaris die met The New York Times sprak, kwam die al verschillende keren samen en werden er ook al specifieke instructies uitgestuurd naar een aantal ministeries.
Geruststellend is alvast dat ondanks toespelingen van Trump op het mogelijke gebruik van geweld om Groenland in te lijven, militaire opties tijdens de besprekingen nooit ernstig overwogen zijn. In plaats van ‘dwang’ wil de Nationale Veiligheidsraad ‘overtuigingskracht’ gebruiken. Doel is om met een groots opgezette pr-campagne de 57.000 inwoners van Groenland te overhalen om zich uit eigen beweging bij de VS aan te sluiten.
Campagnes op sociale media
Zo wordt gekeken om campagnes op te zetten op sociale media en reclame te maken. Daarbij zal de nadruk gelegd worden op de gedeelde geschiedenis van de Groenlanders en de inheemse Inuit-bevolking van Alaska.
Er wordt ook aangevoerd dat Denemarken zich niet om Groenland bekommert en dat alleen de Verenigde Staten het eiland kunnen beschermen tegen de toenemende invloed van Rusland en China.
[ afbeelding ]
Zo zou de 531 miljoen euro aan subsidies die Denemarken aan Groenland geeft, vervangen kunnen worden door een jaarlijkse betaling van ongeveer 10.000 dollar (8850 euro) per Groenlander. Die kosten zouden gecompenseerd kunnen worden door nieuwe inkomsten uit de winning van zeldzame mineralen, goud, uranium en olie uit de Groenlandse bodem.
Zowel de Groenlandse als de Deense regering liet bovendien al meermaals weten dat het eiland niet te koop is. Een Groenlandse partij die een snelle onafhankelijkheid wil en de banden met de VS wil aanhalen, haalde bij de verkiezingen vorige maand maar een kwart van alle stemmen.
[ afbeelding ]
The New York Times maakt zich wel zorgen, mocht Groenland niet willen buigen. ‘Als de overtuigingspogingen van de regering-Trump mislukken, lijkt het heel goed mogelijk dat Trump zijn aanpak zal verscherpen’, klinkt het.
https://www.ad.nl/buitenl(...)-aanpakken~aa61d9e6/
Today we're living in a strange world.![]()
quote:De Amerikaanse president Donald Trump zegt graag 'op de makkelijke manier' een deal te willen sluiten over Groenland, 'maar als we het niet op de makkelijke manier doen, dan doen we het op de moeilijke manier', zei de president vrijdag tegen journalisten in het Witte Huis.
Eerst maar eens die meeting van de Deense delegatie volgende week in Washington afwachten. Dit kan allemaal (smerig en achterbaks) politiek spel zijn om de inzet maximaal te verhogen voorafgaand aan volgende week vrijdag.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:29 schreef onlogisch het volgende:
Dit luidt wel het einde van NAVO in hé.
[..]
Of gewoon onafhankelijk. Californië zou perfect kunnen functioneren als land.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:37 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Het wordt tijd dat de Democratische staten zich aansluiten bij Canada.
Als het maar bloedig genoeg is dan vluchten ze uiteindelijk met de staart tussen de benen, zie Afghanistan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:15 schreef Discombobulate het volgende:
Gewoon militairen neerzetten en als ze het wel wagen schiet je gewoon die Amerikanen dood, ook al verlies je dat.
En wat garandeert je dat Trump zo'n akkoord een jaar later niet verscheurt (of zich er domweg niet aan houdt)?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:53 schreef capuchon_jongen het volgende:
Moesten we nu eens dit zakelijk bekijken en zeggen tegen Trump:
Groenland is van jou maar in ruil:
Vrijhandelsakkoord met de EU
Geen Esta meer nodig om naar de VS te reizen. Vrij verkeer van goederen en personen.
Mensen die zoiets denken hebben echt geen idee van de militaire verhoudingen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:24 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Als het maar bloedig genoeg is dan vluchten ze uiteindelijk met de staart tussen de benen, zie Afghanistan.
Misschien kan Finland de Denen wat tips geven. Gebruik van decapitation strikes, zoals gebruikelijk bij strijd tegen terreurorganisaties, lijkt me ook wel een goede.
Tsja, als je puur naar de cijfertjes op een spreadsheet kijkt hadden de Amerikanen toch makkelijk moeten winnen in Afghanistan?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mensen die zoiets denken hebben echt geen idee van de militaire verhoudingen.
Is toch geen vergelijk?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Tsja, als je puur naar de cijfertjes op een spreadsheet kijkt hadden de Amerikanen toch makkelijk moeten winnen in Afghanistan?
Of Vietnam.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Tsja, als je puur naar de cijfertjes op een spreadsheet kijkt hadden de Amerikanen toch makkelijk moeten winnen in Afghanistan?
Dequote:
Vraag mij nog wel af of Europese troepen zouden sturen als de VS met een militaire invasie Groenland zou aanvallen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:44 schreef raptorix het volgende:
Hele sterke analyse waarom de VS het niet zo makkelijk zou hebben:
Bekijk deze YouTube-video
We zullen wel moeten, een Navo Artikel 5 is een verplichting geen keuze.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Vraag mij nog wel af of Europese troepen zouden sturen als de VS met een militaire invasie Groenland zou aanvallen.
Hadden ze in Afghanistan niet ook tig basissen liggen? En volgens mij waren de militaire capaciteiten van de Taliban ook vrij beperkt in vergelijking met de VS.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De
Amerikanen hadden tijdens de koude oorlog 6000 - 10000 militairen op hun basis in Groenland, deze is voorzien van een bevoorrading via een diezeehaven en landingsbaan van 3km.
Binnen 24 uur is die basis compleet bemand en voorzien van alle toeters en bellen
Groenland heeft geen defensie.
De Denen hebbben geen basis daar, alleen wat omdraaiende shifts en patrouille boten en helicopters.
Dus kunnen ze daar niet snel militairen en vliegtuigen neerzetten.
Als het overleg binnen een paar dagen nergens heen gaat zou ik wel troepen sturen in plaats van af te wachten en dan nog weken voorbereiding nodig te hebben om daar heen te gaan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
We zullen wel moeten, een Navo Artikel 5 is een verplichting geen keuze.
Nogmaals niet te vergelijken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hadden ze in Afghanistan niet ook tig basissen liggen? En volgens mij waren de militaire capaciteiten van de Taliban ook vrij beperkt in vergelijking met de VS.
Waarom is dat niet te vergelijken? Wat maakt die ene basis in Groenland zo veel specialer dan al die infrastructuur die ze in Afghanistan hebben opgebouwd?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nogmaals niet te vergelijken.
De Denen hebben niet een een minuscuul greintje van kans tegen een militaire VS op Groenland.
Dat was de discussie.
Omdat je binnen 24uur de situatie al kunt beslechten in Groenland, er wonen maar 80.000 mensen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waarom is dat niet te vergelijken? Wat maakt die ene basis in Groenland zo veel specialer dan al die infrastructuur die ze in Afghanistan hebben opgebouwd?
En Denemarken staat daar trouwens niet alleen voor, daar begint het in jouw hele analyse al fout te gaan.
Er zijn ook een 100.000 VS soldaten actief in Europa in verschillende militaire basissen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Vraag mij nog wel af of Europese troepen zouden sturen als de VS met een militaire invasie Groenland zou aanvallen.
Ik vraag mij af of veel landen zelf wel de middelen hebben om zich te verdedigen tegen die basissen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er zijn ook een 100.000 VS soldaten actief in Europa in verschillende militaire basissen.
Het lijkt me niet dat de VS die zomaar weg kan halen en/of verdedigen.
Dus je hele succesvolle annexatie gaat ervan uit dat als ze binnen 24 eventjes dat gigantisch grote eiland hebt ingenomen (veel succes daarmee trouwens) de Groenlanders en Europeanen zich er wel gewoon bij neer zullen leggen...quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat je binnen 24uur de situatie al kunt beslechten in Groenland, er wonen maar 80.000 mensen.
In principe had de VS ook Afghanistan in korte tijd, de machthebbers en grote slagen aan de taliban waren in 2001 een groot succes.
Alleen was het plan om het hele land (onherbergzaam en groot) te ontdoen van Taliban, dat is geen groepering maar een familie filesofie en daar hebben ze zich op stukgebeten (incl NLse navo militairen) om te proberen als politie het hele land in bedwang te houden, en ontdoen van Taliban.
Het is zo'n beetje tijd aan het worden om die eens naar huis te gaan sturen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er zijn ook een 100.000 VS soldaten actief in Europa in verschillende militaire basissen.
Het lijkt me niet dat de VS die zomaar weg kan halen en/of verdedigen.
Doe niet zo vervelend, ik laat net zien dat dit helemaal nooit tot een militair conflict komt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus je hele succesvolle annexatie gaat ervan uit dat als ze binnen 24 eventjes dat gigantisch grote eiland hebt ingenomen (veel succes daarmee trouwens) de Groenlanders en Europeanen zich er wel gewoon bij neer zullen leggen...
Vraag nog eens na bij dat dictatortje in het oosten hoe dat plan precies in de praktijk uitpakt.
En waar denk je dat die mensen wonen? Er zal geen schot gelost worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus je hele succesvolle annexatie gaat ervan uit dat als ze binnen 24 eventjes dat gigantisch grote eiland hebt ingenomen (veel succes daarmee trouwens) de Groenlanders en Europeanen zich er wel gewoon bij neer zullen leggen...
Vraag nog eens na bij dat dictatortje in het oosten hoe dat plan precies in de praktijk uitpakt.
Dan raakt de EU en NL zijn nucleaire schil kwijt,quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het is zo'n beetje tijd aan het worden om die eens naar huis te gaan sturen.
In Afghanistan heb je heel veel onherbergzame gebieden die ontoegankelijk zijn voor militaire voertuigen waar de Talibanstrijders optimaal gebruik van hebben gemaakt. Hetzelfde geldt ook voor Vietnam. Dan ga je een slijtage oorlog krijgen en dat kost veel geld en mensenlevens, dat is voor niemand lang vol te houden. De Russen hebben ook vreselijk huisgehouden in Aghanistan maar hebben uiteindelijk ook het hazenpad moeten kiezen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ok Rob.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan raakt de EU en NL zijn nucleaire schil kwijt,
Zonder de verdediging van de VS ben je een directe prooi voor Rusland die niet zal aarzelen te gaan kutten in de Rotterdamse haven en Noordzee.
Sjezus het militaire besef, en de verhoudingen zijn hier niet echt bekend.
Hoe kun je dit denken?
En waarom zouden de UK en Frankrijk dat niet kunnen faciliteren?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zonder de verdediging van de VS ben je een directe prooi voor Rusland die niet zal aarzelen te gaan kutten in de Rotterdamse haven en Noordzee.
Hoe kun je dit denken?
Ik heb liever een paar nukes van Rusland op mijn kop dan dat ik moet leven onder de invloedsfeer van Trump.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe kun je dit denken?
Rob de Wijk weet dat er een lucratieve markt zit in doemdenkers.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tja de Wijk weet wel hoe het zit ja.
Ok jij bent dus liever dood.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik heb liever een paar nukes van Rusland op mijn kop dan dat ik moet leven onder de invloedsfeer van Trump.
De UK is geen EU en is kamp VS, de UK is nu bv met zwaar materieel onderweg naar het midden oosten met de VS.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:12 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
En waarom zouden de UK en Frankrijk dat niet kunnen faciliteren?
Ja.quote:
Oh ja johquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De UK is geen EU en is kamp VS, de UK is nu bv met zwaar materieel onderweg naar het midden oosten met de VS.
Frankrijk is tja Frankrijk en die heeft niet voldoende afschrikking voor heel Europa.
Wat is er nou?quote:
Anti natalist ben je.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja.
Dood is beter dan leven in een dictatuur.
Edgy hoorquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik heb liever een paar nukes van Rusland op mijn kop dan dat ik moet leven onder de invloedsfeer van Trump.
Die zitten toch helemaal niet in de positie om hun tanden te laten zien joh.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:19 schreef Discombobulate het volgende:
Ik hoop alleen niet dat Denemarken zich in het kontje laat neuken door de VS. Wees eens wat harder zeg.
Een stuk of 50 dode Amerikanen is al winst. Zet er gewoon gewapende militairen neer en zeg tot hier en niet verder. Ja, dat ga je verliezen, maar je kan er wel een stuk of wat meenemen de dood in.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Die zitten toch helemaal niet in de positie om hun tanden te laten zien joh.
Voor zover ze überhaupt tanden hebben.
Hoeveel dode Denen staan daar denk je tegenover? Als ik hun was zou ik Groenland lekker tegen de hoofdprijs verkopen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Een stuk of 50 dode Amerikanen is al winst. Zet er gewoon gewapende militairen neer en zeg tot hier en niet verder. Ja, dat ga je verliezen, maar je kan er wel een stuk of wat meenemen de dood in.
Classicquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Een stuk of 50 dode Amerikanen is al winst. Zet er gewoon gewapende militairen neer en zeg tot hier en niet verder. Ja, dat ga je verliezen, maar je kan er wel een stuk of wat meenemen de dood in.
Is verkopen een optie? Je kan natuurlijk een bedrag op basis van mogelijke waarde van de grondstoffen berekenen. Maar aan de andere kant is het lastig om een prijs te zetten op strategische waarde.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoeveel dode Denen staan daar denk je tegenover? Als ik hun was zou ik Groenland lekker tegen de hoofdprijs verkopen.
En wat het perspectief van Amerika betreft dat is gewoon moderne kolonisatie. Net de VOC in 1680 die met spiegeltjes en kralen een land willen leegroven.
Dat weet je zelf als militair. Waarom denk je dat zo veel mensen dat niet willen.quote:
Het moet natuurlijk wel een doel hebben. Zoals jij het verwoord stuur je militairen op een zelfmoordmissie waarvan de uitkomt hetzelfde blijft. We zijn verdomme de taliban nietquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:43 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat weet je zelf als militair. Waarom denk je dat zo veel mensen dat niet willen.
Dit gaat nooit gebeuren. Ook hier gaat weer veel te afwachtend op gereageerd wordenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:49 schreef Jojoke het volgende:
Dus er moeten Europese troepen (samen met Canada) in Groenland gestationeerd worden.
Dat zei men ook van de Britten toen de Argentijnen even dachten een eiland over te nemen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Die zitten toch helemaal niet in de positie om hun tanden te laten zien joh.
Voor zover ze überhaupt tanden hebben.
Je zult ooit ergens een grens moeten trekken, en hoe langer je daarmee wacht hoe hoger de prijs wordt. Nu is wat Europese troepen stationeren op Groenland waarschijnlijk al voldoende, straks kom je misschien in een situatie dat we daadwerkelijk in de Baltische staten en Polen aan het vechten zijn omdat Rusland de inschatting maakt dat ze gewoon kunnen binnenwandelen omdat die mietjes in Europa toch nooit wat zullen doen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:43 schreef Kickinalfa het volgende:
Je kunt je überhaupt afvragen hoeveel soldaten en/of inwoners zich willen opofferen voor een ijspegel met 80.000 inwoners tegen een ver superieure tegenstander.
Klinkt alsof Frankrijk de enigste verstandige is in dit verhaal.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Je weet dat de Trident systeem Amerikaans is?
Veel mensen denken dat de UK na Brexit misschien weer meer richting Europa zou trekken
Maar militair gezien is dat gewoon niet realistisch
De hele Britse kernmacht draait op het Amerikaanse Trident systeem
De raketten zijn Amerikaans
Het onderhoud gebeurt in de VS
De technologie komt uit de VS
Zonder Amerika heeft de UK in feite geen nucleaire afschrikking
De EU heeft zelf ook geen gezamenlijke kernmacht
Alleen Frankrijk heeft nukes en die deelt het commando niet
Daarnaast zit de UK in Five Eyes samen met de VS Canada Australië en NZ
Dat is waar de echte inlichtingen cyber en satellietinfo vandaan komen
Hun F35s drones software en wapensystemen zijn grotendeels Amerikaans
Grote oorlogen zoals Irak Afghanistan en Syrië deden ze samen met de VS
De EU heeft geen leger geen commandostructuur geen gezamenlijke inlichtingendiensten
Militair is de EU vooral een politiek project
Brexit heeft dit alleen maar versterkt
De UK ziet zichzelf nu gewoon als de belangrijkste militaire partner van de VS in Europa
Europa blijft belangrijk voor logistiek oefeningen en NAVO
Maar niet als strategische leider
Kort gezegd
De UK kan militair niet kiezen voor de EU
Omdat hun kernmacht technologie en afschrikking aan Amerika vastzitten
Wel eens gehoord van Five Eyes, Canada en de VS zijn compleet gekoppeld aan elkaar wat betreft defensie en de werking daarvan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:49 schreef Jojoke het volgende:
Groenland moet beschermd worden, want anders raakt Canada volledig geïsoleerd. Bovendien riskeren alle Europese landen dan dat overzees gebied van hen wordt ingenomen door de VS als ze niet een duidelijke streep trekken.
Dus er moeten Europese troepen (samen met Canada) in Groenland gestationeerd worden. Ik denk dat de prijs van Groenland dan voldoende gestegen is om een annexatie te voorkomen. Trump moet immers ook het Congres meekrijgen en die zullen hier geen oorlog met Europa voor overhebben.
Zo kennen we de EU weer.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:53 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dit gaat nooit gebeuren. Ook hier gaat weer veel te afwachtend op gereageerd worden
Jammer dat je posts geen -1 kan geven. Die van jou zou er voor in aanmerking komen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je leeft liever in een trumpiaanse dictatuur?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:54 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Jammer dat je posts geen -1 kan geven. Die van jou zou er voor in aanmerking komen.
hoe heet die diepzee haven ?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is toch geen vergelijk?
De
Amerikanen hadden tijdens de koude oorlog 6000 - 10000 militairen op hun basis in Groenland, deze is voorzien van een bevoorrading via een diezeehaven en landingsbaan van 3km.
Binnen 24 uur is die basis compleet bemand en voorzien van alle toeters en bellen
De Denen hebbben geen basis daar, alleen wat omdraaiende shifts en patrouille boten en helicopters.
Zeker wel.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is toch geen vergelijk?
De
Amerikanen zijn soms toch wel echt volslagen domme ongeletterden zeg.quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pituffik_Space_Basequote:
Echt wereldvreemd. Om eerlijk te zijn, ik ken gelukkig ook wat meer ontwikkelde Amerikanen die zich kapot ergeren aan de zelfverzekerde onwetendheid van hun landgenoten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:37 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Amerikanen zijn soms toch wel echt volslagen domme ongeletterden zeg.
Als je landen als psychologische verschijnselen moest classificeren was Amerika zonder veel twijfel Dunning-Kruger jaquote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:37 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Amerikanen zijn soms toch wel echt volslagen domme ongeletterden zeg.
Waarom staat die ontwikkelde Amerikanen eigenlijk niet op dit moment in Washington te protesteren?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Echt wereldvreemd. Om eerlijk te zijn, ik ken gelukkig ook wat meer ontwikkelde Amerikanen die zich kapot ergeren aan de zelfverzekerde onwetendheid van hun landgenoten.
Die moeten zich een slag in de rondte werken om hun studieschuld van 300k af te kunnen betalen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:55 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waarom staat die ontwikkelde Amerikanen eigenlijk niet op dit moment in Washington te protesteren?
Omdat ze hier voor gestemd hebben.Groenland hoort gewoon bij een machtig land en niet bij minkukels zoals de EU leiders.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:55 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waarom staat die ontwikkelde Amerikanen eigenlijk niet op dit moment in Washington te protesteren?
Ik dacht dat ze gestemd hadden voor goedkopere boodschappen en benzine, niet voor imperiale dictator met grootheidswaanzin.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:16 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Omdat ze hier voor gestemd hebben.Groenland hoort gewoon bij een machtig land en niet bij minkukels zoals de EU leiders.
En oh ja USAID is gestopt dus we zien nu veel minder demonstraties.
Nou dat lijkt me niet. Zou een mooie boel wordenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:32 schreef sp3c het volgende:
Groenlanders maken zelf wel uit waar ze bijhoren
Zoals het hoort
Het is een mooie boelquote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:38 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Nou dat lijkt me niet. Zou een mooie boel worden
Waarom woon jij niet in dat machtige land?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:16 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Omdat ze hier voor gestemd hebben.Groenland hoort gewoon bij een machtig land en niet bij minkukels zoals de EU leiders.
Eerder trollen uit Bangladesh, een paar Nigerianen en een verdwaalde Rusquote:
Met die redenatie kunnen de VS en China alle landen/gebieden ter wereld dus inlijven als ze willen?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:16 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hoe groot is het saldo raketten dat die basis uit de lucht kan schieten? Hoeveel schepen hebben we daar voor nodig?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is toch geen vergelijk?
De
Hun soldaten en generaals wonen in Denemarken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat je binnen 24uur de situatie al kunt beslechten in Groenland, er wonen maar 80.000 mensen.
In principe had de VS ook Afghanistan in korte tijd, de machthebbers en grote slagen aan de taliban waren in 2001 een groot succes.
Alleen was het plan om het hele land (onherbergzaam en groot) te ontdoen van Taliban, dat is geen groepering maar een familie filesofie en daar hebben ze zich op stukgebeten (incl NLse navo militairen) om te proberen als politie het hele land in bedwang te houden, en ontdoen van Taliban.
Hoeveel atoombommen / raketten heb je nodig? 10? 100? 1000? 10.000?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe kun je dit denken?
De elektronica en software van al die Amerikaanse vliegtuigen en raketten wordt gemaakt door BAE, een Engels bedrijf. En de beste sensoren komen uit Nederland. Als je die systemen er uit sloopt, houd je een hoop oud roest over.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Je weet dat de Trident systeem Amerikaans is?
Veel mensen denken dat de UK na Brexit misschien weer meer richting Europa zou trekken
Maar militair gezien is dat gewoon niet realistisch
De hele Britse kernmacht draait op het Amerikaanse Trident systeem
De raketten zijn Amerikaans
Het onderhoud gebeurt in de VS
De technologie komt uit de VS
Zonder Amerika heeft de UK in feite geen nucleaire afschrikking
De EU heeft zelf ook geen gezamenlijke kernmacht
Alleen Frankrijk heeft nukes en die deelt het commando niet
Daarnaast zit de UK in Five Eyes samen met de VS Canada Australië en NZ
Dat is waar de echte inlichtingen cyber en satellietinfo vandaan komen
Hun F35s drones software en wapensystemen zijn grotendeels Amerikaans
Grote oorlogen zoals Irak Afghanistan en Syrië deden ze samen met de VS
De EU heeft geen leger geen commandostructuur geen gezamenlijke inlichtingendiensten
Militair is de EU vooral een politiek project
Brexit heeft dit alleen maar versterkt
De UK ziet zichzelf nu gewoon als de belangrijkste militaire partner van de VS in Europa
Europa blijft belangrijk voor logistiek oefeningen en NAVO
Maar niet als strategische leider
Kort gezegd
De UK kan militair niet kiezen voor de EU
Omdat hun kernmacht technologie en afschrikking aan Amerika vastzitten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |