Hadden ze in Afghanistan niet ook tig basissen liggen? En volgens mij waren de militaire capaciteiten van de Taliban ook vrij beperkt in vergelijking met de VS.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De
Amerikanen hadden tijdens de koude oorlog 6000 - 10000 militairen op hun basis in Groenland, deze is voorzien van een bevoorrading via een diezeehaven en landingsbaan van 3km.
Binnen 24 uur is die basis compleet bemand en voorzien van alle toeters en bellen
Groenland heeft geen defensie.
De Denen hebbben geen basis daar, alleen wat omdraaiende shifts en patrouille boten en helicopters.
Dus kunnen ze daar niet snel militairen en vliegtuigen neerzetten.
Als het overleg binnen een paar dagen nergens heen gaat zou ik wel troepen sturen in plaats van af te wachten en dan nog weken voorbereiding nodig te hebben om daar heen te gaan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
We zullen wel moeten, een Navo Artikel 5 is een verplichting geen keuze.
Nogmaals niet te vergelijken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hadden ze in Afghanistan niet ook tig basissen liggen? En volgens mij waren de militaire capaciteiten van de Taliban ook vrij beperkt in vergelijking met de VS.
Waarom is dat niet te vergelijken? Wat maakt die ene basis in Groenland zo veel specialer dan al die infrastructuur die ze in Afghanistan hebben opgebouwd?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nogmaals niet te vergelijken.
De Denen hebben niet een een minuscuul greintje van kans tegen een militaire VS op Groenland.
Dat was de discussie.
Omdat je binnen 24uur de situatie al kunt beslechten in Groenland, er wonen maar 80.000 mensen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waarom is dat niet te vergelijken? Wat maakt die ene basis in Groenland zo veel specialer dan al die infrastructuur die ze in Afghanistan hebben opgebouwd?
En Denemarken staat daar trouwens niet alleen voor, daar begint het in jouw hele analyse al fout te gaan.
Er zijn ook een 100.000 VS soldaten actief in Europa in verschillende militaire basissen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Vraag mij nog wel af of Europese troepen zouden sturen als de VS met een militaire invasie Groenland zou aanvallen.
Ik vraag mij af of veel landen zelf wel de middelen hebben om zich te verdedigen tegen die basissen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er zijn ook een 100.000 VS soldaten actief in Europa in verschillende militaire basissen.
Het lijkt me niet dat de VS die zomaar weg kan halen en/of verdedigen.
Dus je hele succesvolle annexatie gaat ervan uit dat als ze binnen 24 eventjes dat gigantisch grote eiland hebt ingenomen (veel succes daarmee trouwens) de Groenlanders en Europeanen zich er wel gewoon bij neer zullen leggen...quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat je binnen 24uur de situatie al kunt beslechten in Groenland, er wonen maar 80.000 mensen.
In principe had de VS ook Afghanistan in korte tijd, de machthebbers en grote slagen aan de taliban waren in 2001 een groot succes.
Alleen was het plan om het hele land (onherbergzaam en groot) te ontdoen van Taliban, dat is geen groepering maar een familie filesofie en daar hebben ze zich op stukgebeten (incl NLse navo militairen) om te proberen als politie het hele land in bedwang te houden, en ontdoen van Taliban.
Het is zo'n beetje tijd aan het worden om die eens naar huis te gaan sturen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er zijn ook een 100.000 VS soldaten actief in Europa in verschillende militaire basissen.
Het lijkt me niet dat de VS die zomaar weg kan halen en/of verdedigen.
Doe niet zo vervelend, ik laat net zien dat dit helemaal nooit tot een militair conflict komt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus je hele succesvolle annexatie gaat ervan uit dat als ze binnen 24 eventjes dat gigantisch grote eiland hebt ingenomen (veel succes daarmee trouwens) de Groenlanders en Europeanen zich er wel gewoon bij neer zullen leggen...
Vraag nog eens na bij dat dictatortje in het oosten hoe dat plan precies in de praktijk uitpakt.
En waar denk je dat die mensen wonen? Er zal geen schot gelost worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus je hele succesvolle annexatie gaat ervan uit dat als ze binnen 24 eventjes dat gigantisch grote eiland hebt ingenomen (veel succes daarmee trouwens) de Groenlanders en Europeanen zich er wel gewoon bij neer zullen leggen...
Vraag nog eens na bij dat dictatortje in het oosten hoe dat plan precies in de praktijk uitpakt.
Dan raakt de EU en NL zijn nucleaire schil kwijt,quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het is zo'n beetje tijd aan het worden om die eens naar huis te gaan sturen.
In Afghanistan heb je heel veel onherbergzame gebieden die ontoegankelijk zijn voor militaire voertuigen waar de Talibanstrijders optimaal gebruik van hebben gemaakt. Hetzelfde geldt ook voor Vietnam. Dan ga je een slijtage oorlog krijgen en dat kost veel geld en mensenlevens, dat is voor niemand lang vol te houden. De Russen hebben ook vreselijk huisgehouden in Aghanistan maar hebben uiteindelijk ook het hazenpad moeten kiezen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Tsja, als je puur naar de cijfertjes op een spreadsheet kijkt hadden de Amerikanen toch makkelijk moeten winnen in Afghanistan?
Ok Rob.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan raakt de EU en NL zijn nucleaire schil kwijt,
Zonder de verdediging van de VS ben je een directe prooi voor Rusland die niet zal aarzelen te gaan kutten in de Rotterdamse haven en Noordzee.
Sjezus het militaire besef, en de verhoudingen zijn hier niet echt bekend.
Hoe kun je dit denken?
En waarom zouden de UK en Frankrijk dat niet kunnen faciliteren?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zonder de verdediging van de VS ben je een directe prooi voor Rusland die niet zal aarzelen te gaan kutten in de Rotterdamse haven en Noordzee.
Hoe kun je dit denken?
Ik heb liever een paar nukes van Rusland op mijn kop dan dat ik moet leven onder de invloedsfeer van Trump.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe kun je dit denken?
Rob de Wijk weet dat er een lucratieve markt zit in doemdenkers.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tja de Wijk weet wel hoe het zit ja.
Ok jij bent dus liever dood.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik heb liever een paar nukes van Rusland op mijn kop dan dat ik moet leven onder de invloedsfeer van Trump.
De UK is geen EU en is kamp VS, de UK is nu bv met zwaar materieel onderweg naar het midden oosten met de VS.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:12 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
En waarom zouden de UK en Frankrijk dat niet kunnen faciliteren?
Ja.quote:
Oh ja johquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De UK is geen EU en is kamp VS, de UK is nu bv met zwaar materieel onderweg naar het midden oosten met de VS.
Frankrijk is tja Frankrijk en die heeft niet voldoende afschrikking voor heel Europa.
Wat is er nou?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |