abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 januari 2026 @ 09:11:59 #1
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219796288
Het Witte Huis werkt in alle stilte aan een concreet plan om Groenland over te nemen van Denemarken. De precieze details zijn nog onduidelijk, maar The New York Times kwam wel al te weten hoe de Amerikanen het zouden willen aanpakken.

Het is de Nationale Veiligheidsraad die de zaak coördineert. Volgens een Amerikaans functionaris die met The New York Times sprak, kwam die al verschillende keren samen en werden er ook al specifieke instructies uitgestuurd naar een aantal ministeries.

Geruststellend is alvast dat ondanks toespelingen van Trump op het mogelijke gebruik van geweld om Groenland in te lijven, militaire opties tijdens de besprekingen nooit ernstig overwogen zijn. In plaats van ‘dwang’ wil de Nationale Veiligheidsraad ‘overtuigingskracht’ gebruiken. Doel is om met een groots opgezette pr-campagne de 57.000 inwoners van Groenland te overhalen om zich uit eigen beweging bij de VS aan te sluiten.

Campagnes op sociale media
Zo wordt gekeken om campagnes op te zetten op sociale media en reclame te maken. Daarbij zal de nadruk gelegd worden op de gedeelde geschiedenis van de Groenlanders en de inheemse Inuit-bevolking van Alaska.

Er wordt ook aangevoerd dat Denemarken zich niet om Groenland bekommert en dat alleen de Verenigde Staten het eiland kunnen beschermen tegen de toenemende invloed van Rusland en China.

Zo zou de 531 miljoen euro aan subsidies die Denemarken aan Groenland geeft, vervangen kunnen worden door een jaarlijkse betaling van ongeveer 10.000 dollar (8850 euro) per Groenlander. Die kosten zouden gecompenseerd kunnen worden door nieuwe inkomsten uit de winning van zeldzame mineralen, goud, uranium en olie uit de Groenlandse bodem.

Zowel de Groenlandse als de Deense regering liet bovendien al meermaals weten dat het eiland niet te koop is. Een Groenlandse partij die een snelle onafhankelijkheid wil en de banden met de VS wil aanhalen, haalde bij de verkiezingen vorige maand maar een kwart van alle stemmen.

The New York Times maakt zich wel zorgen, mocht Groenland niet willen buigen. ‘Als de overtuigingspogingen van de regering-Trump mislukken, lijkt het heel goed mogelijk dat Trump zijn aanpak zal verscherpen’, klinkt het.

https://www.ad.nl/buitenl(...)-aanpakken~aa61d9e6/

Today we're living in a strange world. :D :{

:T
Please consider the environment before printing this post
pi_219796366
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:11 schreef damsco het volgende:
Het Witte Huis werkt in alle stilte aan een concreet plan om Groenland over te nemen van Denemarken. De precieze details zijn nog onduidelijk, maar The New York Times kwam wel al te weten hoe de Amerikanen het zouden willen aanpakken.

[ afbeelding ]

Het is de Nationale Veiligheidsraad die de zaak coördineert. Volgens een Amerikaans functionaris die met The New York Times sprak, kwam die al verschillende keren samen en werden er ook al specifieke instructies uitgestuurd naar een aantal ministeries.

Geruststellend is alvast dat ondanks toespelingen van Trump op het mogelijke gebruik van geweld om Groenland in te lijven, militaire opties tijdens de besprekingen nooit ernstig overwogen zijn. In plaats van ‘dwang’ wil de Nationale Veiligheidsraad ‘overtuigingskracht’ gebruiken. Doel is om met een groots opgezette pr-campagne de 57.000 inwoners van Groenland te overhalen om zich uit eigen beweging bij de VS aan te sluiten.

Campagnes op sociale media
Zo wordt gekeken om campagnes op te zetten op sociale media en reclame te maken. Daarbij zal de nadruk gelegd worden op de gedeelde geschiedenis van de Groenlanders en de inheemse Inuit-bevolking van Alaska.

Er wordt ook aangevoerd dat Denemarken zich niet om Groenland bekommert en dat alleen de Verenigde Staten het eiland kunnen beschermen tegen de toenemende invloed van Rusland en China.

[ afbeelding ]

Zo zou de 531 miljoen euro aan subsidies die Denemarken aan Groenland geeft, vervangen kunnen worden door een jaarlijkse betaling van ongeveer 10.000 dollar (8850 euro) per Groenlander. Die kosten zouden gecompenseerd kunnen worden door nieuwe inkomsten uit de winning van zeldzame mineralen, goud, uranium en olie uit de Groenlandse bodem.

Zowel de Groenlandse als de Deense regering liet bovendien al meermaals weten dat het eiland niet te koop is. Een Groenlandse partij die een snelle onafhankelijkheid wil en de banden met de VS wil aanhalen, haalde bij de verkiezingen vorige maand maar een kwart van alle stemmen.

[ afbeelding ]

The New York Times maakt zich wel zorgen, mocht Groenland niet willen buigen. ‘Als de overtuigingspogingen van de regering-Trump mislukken, lijkt het heel goed mogelijk dat Trump zijn aanpak zal verscherpen’, klinkt het.

https://www.ad.nl/buitenl(...)-aanpakken~aa61d9e6/

Today we're living in a strange world. :D :{

:T
Is dat eigenlijk iets wat alle oude mannetjes hebben? Expansiedrift? Als ik 79 ben, hoop ik dat ik geen Alzheimer heb en nog kan genieten van het leven.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 09:29:03 #3
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219796412
Dit luidt wel het einde van NAVO in hé.

quote:
De Amerikaanse president Donald Trump zegt graag 'op de makkelijke manier' een deal te willen sluiten over Groenland, 'maar als we het niet op de makkelijke manier doen, dan doen we het op de moeilijke manier', zei de president vrijdag tegen journalisten in het Witte Huis.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_219796484
Het wordt tijd dat de Democratische staten zich aansluiten bij Canada.
pi_219796517
Ik werk nu aan een media campage om noord holland over te nemen.

De zak doritos die wekelijks uitgedeeld gaat worden op vrijdag moet zorgen voor een vrijwillige overgave.

Als dit niet lukt zal ik de strategie moeten aanscherpen en ook de dipsaus erbij doen.

Dit voelt als een waterdicht plan.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 09:48:04 #6
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219796574
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:29 schreef onlogisch het volgende:
Dit luidt wel het einde van NAVO in hé.
[..]

Eerst maar eens die meeting van de Deense delegatie volgende week in Washington afwachten. Dit kan allemaal (smerig en achterbaks) politiek spel zijn om de inzet maximaal te verhogen voorafgaand aan volgende week vrijdag.
pi_219796601
Moesten we nu eens dit zakelijk bekijken en zeggen tegen Trump:

Groenland is van jou maar in ruil:

Vrijhandelsakkoord met de EU

Geen Esta meer nodig om naar de VS te reizen. Vrij verkeer van goederen en personen.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_219796608
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:37 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Het wordt tijd dat de Democratische staten zich aansluiten bij Canada.
Of gewoon onafhankelijk. Californië zou perfect kunnen functioneren als land.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_219796611
America first betekent pakken wat je pakken kan. Landje hier, landje daar.
Gelukkig is het Gekke Geert niet gelukt om een Nexit voor elkaar te boxen, anders waren we aan de grillen overgeleverd van Putin, Trump en Xi.

Tijd voor een Europese NAVO met een Europees leger en kernwapen arsenaal.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_219796755
Gewoon militairen neerzetten en als ze het wel wagen schiet je gewoon die Amerikanen dood, ook al verlies je dat.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:24:52 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_219796795
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:15 schreef Discombobulate het volgende:
Gewoon militairen neerzetten en als ze het wel wagen schiet je gewoon die Amerikanen dood, ook al verlies je dat.
Als het maar bloedig genoeg is dan vluchten ze uiteindelijk met de staart tussen de benen, zie Afghanistan.

Misschien kan Finland de Denen wat tips geven. Gebruik van decapitation strikes, zoals gebruikelijk bij strijd tegen terreurorganisaties, lijkt me ook wel een goede.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_219796819
En dan hoop ik ook dat Macron een heel stevig pakket heeft om de VS aan te pakken.

Maar ik ben bang dat we huilie huilie gaan doen en het laten gebeuren.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219796852
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:53 schreef capuchon_jongen het volgende:
Moesten we nu eens dit zakelijk bekijken en zeggen tegen Trump:

Groenland is van jou maar in ruil:

Vrijhandelsakkoord met de EU

Geen Esta meer nodig om naar de VS te reizen. Vrij verkeer van goederen en personen.
En wat garandeert je dat Trump zo'n akkoord een jaar later niet verscheurt (of zich er domweg niet aan houdt)?
pi_219796853
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:24 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Als het maar bloedig genoeg is dan vluchten ze uiteindelijk met de staart tussen de benen, zie Afghanistan.

Misschien kan Finland de Denen wat tips geven. Gebruik van decapitation strikes, zoals gebruikelijk bij strijd tegen terreurorganisaties, lijkt me ook wel een goede.
Mensen die zoiets denken hebben echt geen idee van de militaire verhoudingen.
Vakman pur sang
pi_219796861
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Mensen die zoiets denken hebben echt geen idee van de militaire verhoudingen.
Tsja, als je puur naar de cijfertjes op een spreadsheet kijkt hadden de Amerikanen toch makkelijk moeten winnen in Afghanistan?
pi_219796865
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:38 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Tsja, als je puur naar de cijfertjes op een spreadsheet kijkt hadden de Amerikanen toch makkelijk moeten winnen in Afghanistan?
Is toch geen vergelijk?

De
Amerikanen hadden tijdens de koude oorlog 6000 - 10000 militairen op hun basis in Groenland, deze is voorzien van een bevoorrading via een diezeehaven en landingsbaan van 3km.
Binnen 24 uur is die basis compleet bemand en voorzien van alle toeters en bellen

Groenland heeft geen defensie.

De Denen hebbben geen basis daar, alleen wat omdraaiende shifts en patrouille boten en helicopters.
Dus kunnen ze daar niet snel militairen en vliegtuigen neerzetten.

[ Bericht 30% gewijzigd door Lospedrosa op 10-01-2026 10:45:07 ]
Vakman pur sang
pi_219796867
Als “koninkrijk” moet je anno 2025 toch echt zelf nucleaire wapens en genoeg andere middelen hebben om je koninkrijk te kunnen beschermen, anders ben je een koninkrijk niet waard. Jammer maar helaas Denemarken.
pi_219796880
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Is toch geen vergelijk?
Waarom niet?
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:42:23 #19
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219796884
Bekijk deze YouTube-video

Vond dit wel een goede Nieuwsuur video
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 10:43:27 #20
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219796887
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:38 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Of Vietnam.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219796895
Hele sterke analyse waarom de VS het niet zo makkelijk zou hebben:

🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219796902
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:41 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Waarom niet?
De
Amerikanen hadden tijdens de koude oorlog 6000 - 10000 militairen op hun basis in Groenland, deze is voorzien van een bevoorrading via een diezeehaven en landingsbaan van 3km.
Binnen 24 uur is die basis compleet bemand en voorzien van alle toeters en bellen

Groenland heeft geen defensie.

De Denen hebbben geen basis daar, alleen wat omdraaiende shifts en patrouille boten en helicopters.
Dus kunnen ze daar niet snel militairen en vliegtuigen neerzetten.
Vakman pur sang
pi_219796904
Afghanistan om schade toe te brengen aan de taliban. De eerste grote aanvallen waren zeer succesvol, maar daarna kom je in een guerrilla situatie en op de grond gaat dat altijd mis, zie Vietnam.
Na de grote aanvallen moet je er gewoon weer wegwezen.
Vakman pur sang
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:47:57 #24
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219796907
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:44 schreef raptorix het volgende:
Hele sterke analyse waarom de VS het niet zo makkelijk zou hebben:

Vraag mij nog wel af of Europese troepen zouden sturen als de VS met een militaire invasie Groenland zou aanvallen.
pi_219796916
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:47 schreef Momo het volgende:

[..]
Vraag mij nog wel af of Europese troepen zouden sturen als de VS met een militaire invasie Groenland zou aanvallen.
We zullen wel moeten, een Navo Artikel 5 is een verplichting geen keuze.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')