abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219751726
quote:
In Iran houden de protesten tegen de economische malaise inmiddels al meer dan een week aan. Volgens mensenrechtenorganisaties zijn daarbij al tientallen doden gevallen. Afgelopen zaterdag sprak de hoogste leider van het land, ayatollah Ali Khamenei, het volk toe, maar zijn boodschap heeft de demonstranten niet tot bedaren gebracht. De onrust lijkt daarmee een nieuwe, serieuze fase in te gaan.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nei-vuur-brandt-door

[ Bericht 49% gewijzigd door Frikandelbroodje op 05-01-2026 14:11:57 ]
Incelfrikandel
  maandag 5 januari 2026 @ 14:06:33 #2
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219751791
quote:
Protesten in Iran houden aan na harde waarschuwing Khamenei: ‘Vuur brandt door’

In Iran houden de protesten tegen de economische malaise inmiddels al meer dan een week aan. Volgens mensenrechtenorganisaties zijn daarbij al tientallen doden gevallen. Afgelopen zaterdag sprak de hoogste leider van het land, ayatollah Ali Khamenei, het volk toe, maar zijn boodschap heeft de demonstranten niet tot bedaren gebracht. De onrust lijkt daarmee een nieuwe, serieuze fase in te gaan.

In zijn toespraak erkende Khamenei opvallend genoeg het recht om te protesteren. Tegelijkertijd trok hij een duidelijke grens. 'Hij zei dat mensen wel het recht hebben om te protesteren, maar voegde daaraan toe dat er met relschoppers niet te praten valt en dat die op hun plek gezet moeten worden', zegt Midden-Oostencorrespondent Tara Kenkhuis. Volgens haar wordt die boodschap door velen gezien als een dubbel signaal. 'Aan de ene kant is het een toezegging richting demonstranten, maar het wordt ook geïnterpreteerd als een groen licht voor de veiligheidsdiensten om hard op te treden.'

Netanyahu ziet na protesten mogelijk keerpunt in Iran

Dat harde optreden is de afgelopen dagen zichtbaar toegenomen. 'We zien dat er inmiddels tussen de elf en negentien doden zijn gevallen, met name in het westen van het land', aldus Kenkhuis.
Iran kent een lange geschiedenis van protesten, maar de huidige demonstraties onderscheiden zich door hun spreiding en volharding. 'Het zijn nog niet zulke grote protesten als in 2022 en 2023 na de dood van Mahsa Amini', zegt Kenkhuis. 'Maar ze vinden nu wel plaats in heel Iran.' Er zouden op dit moment meldingen zijn van protesten in zestig tot negentig steden, vooral in het westen, maar ook in Teheran.
‘Vuur brandt letterlijk en figuurlijk door’
Volgens Kenkhuis kan worden gesteld dat het vuur van de demonstraties na acht dagen nog steeds voortbrandt. 'Figuurlijk, want het zijn er nog steeds veel, maar ook letterlijk. We zien steeds meer beelden van demonstranten die terugvechten wanneer politie of leger ingrijpt, bijvoorbeeld met fakkels.'
‘We zien steeds meer beelden van demonstranten die terugvechten wanneer politie of leger ingrijpt, bijvoorbeeld met fakkels’

De spanningen zijn bovendien verder aangewakkerd door uitspraken van de Amerikaanse president Donald Trump. Afgelopen vrijdag zei hij dat de Verenigde Staten klaarstaan om in te grijpen en gebruikte daarbij de woorden 'locked and loaded'. Die dreiging herhaalde hij zondag opnieuw aan boord van Air Force One. 'Trump zei dat Amerika zou ingrijpen om demonstranten te beschermen als het Iraanse regime hard optreedt', aldus Kenkhuis.

Volgens haar past die houding in een langer patroon. 'Het is geen nieuws dat Trump het niet zo hoog opheeft met het islamitische regime in Iran', zegt ze. 'Dat weten we al sinds zijn eerste termijn, toen hij uit de nucleaire deal stapte.' Ook wijst ze op eerdere militaire spanningen en het recente bezoek van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu aan Washington en Mar-a-Lago. 'Israël maakt geen geheim van dat het graag regimeverandering wil in Iran, en dat zal vorige week zeker ter sprake zijn gekomen.'

Vluchtplannen Khamenei
Ondertussen doen geruchten de ronde over mogelijke vluchtplannen van Khamenei. Zo meldde The Times dat de ayatollah mogelijk naar Moskou zou willen uitwijken als de onrust aanhoudt. Of dat realistisch is, valt te bezien. 'Het ingewikkelde van het islamitische regime is dat het niet om één man gaat', zegt Kenkhuis. Ze denkt dat Khamenei wel degelijk bezorgd is door de dreigementen van Trump. 'Maar ook als je Khamenei zou wegnemen, zit er nog een heel systeem achter, met de Revolutionaire Garde, dat die macht kan overnemen.'

Er zouden op dit moment meldingen zijn van protesten in zestig tot negentig steden, vooral in het westen, maar ook in Teheran. (ANP / EPA)
Voorlopig zijn de protesten vooral gericht op de economische problemen in het land, denkt Kenkhuis. 'Als het regime erin slaagt om daar iets aan te doen, zou het kunnen dat het hierbij blijft', zegt Kenkhuis. Tegelijkertijd waarschuwt ze dat de situatie snel kan escaleren. 'De komende dagen moeten we goed volgen of de vlam echt in de pan slaat.'
BNR
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219751807
quote:
2s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende: [..] Nu zit je anderen er blijkbaar van de betichten dat ze niet de straat op gaan? Dat is nu je steentje bijdragen, zo klinkt het. Vind het nogal vaag.
Er mag van mij een stuk meer (media-)aandacht komen voor Iran. Die aandacht zag je tijdens de dood van Jina Amini een stuk meer. Stellen dat de verminderde aandacht voortkomt uit heimelijk sympathie voor de haatbaarden vind ik een opmerkelijke verdachtmaking/complottheorie.
Incelfrikandel
  maandag 5 januari 2026 @ 14:11:18 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219751825
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 14:08 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Er mag van mij een stuk meer (media-)aandacht komen voor Iran. Die aandacht zag je tijdens de dood van Jina Amini een stuk meer. Stellen dat de verminderde aandacht voortkomt uit heimelijk sympathie voor de haatbaarden vind ik een opmerkelijke verdachtmaking/complottheorie.
Ik bedoel, er was heel veel aandacht voor deze vrouwen in het verleden. Maar je kan maar zo vaak de aandacht vragen voor het weer wegzakt.

Het is natuurlijk jammer, maar deze situatie is al zo vaak herhaald in de media. Van toen er mysterieus meisjes dood gingen op scholen, tot die dames die gemarteld en vermoord werden voor het niet dragen van de juiste kleding.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_219751841
quote:

[..]
Het lijkt eerder of men hier de deur van bnw heeft open gelaten en onze anti westerse media mannetjes eruit hebben laten ontsnappen die vanuit hun subjectieve X bubbel denken objectief te zijn. :')
pi_219751846
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:41 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[ x ]
Dit is gewoon zo intens laf.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219751903
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het gaat mij even om het fake gehalte. De comments zijn veel te perfect.
Zal me niks verbazen als nu dat doet. Immers is het geen alternatieve neutrale nieuwssite meer, die het ooit was. Het is sturend, het is propagerend, het is eenzijdig.

Zo zonde.
1947-2016
  maandag 5 januari 2026 @ 14:33:14 #8
438527 MissButterflyy
pi_219752082
quote:

[..]
Er speelt op het moment gewoon veel. Ook rond de VS en Venezuela.
Wij Nederlanders hebben niet zoveel met Iran te maken verder.
Mocht het regime vallen zal dat zeker groots en goed nieuws zijn.

Helaas is de kans ook groot dat de protesten uitsterven tot over een tijdje weer de vlam in de pan slaat.
pi_219752429
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 14:33 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Helaas is de kans ook groot dat de protesten uitsterven tot over een tijdje weer de vlam in de pan slaat.
Huh?
2 recente voorbeelden kregen anders genoeg aandacht: De rellen nadat de vrouw die gedood werd vanwege het niet dragen van haar hoofddoek en de interventies van Israel op het nucleaire programma. Daarbij heeft Iran altijd op de radar gestaan mbt het groot maatschappelijk- en politiek nieuws vanuit daar.

Maar nu opeens niet? Nu het werkelijk massaal is en aan blijft houden?
Dat is op zn minst wel raar.
1947-2016
  maandag 5 januari 2026 @ 15:06:37 #10
438527 MissButterflyy
pi_219752532
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 15:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Huh?
2 recente voorbeelden kregen anders genoeg aandacht: De rellen nadat de vrouw die gedood werd vanwege het niet dragen van haar hoofddoek en de interventies van Israel op het nucleaire programma. Daarbij heeft Iran altijd op de radar gestaan mbt het groot maatschappelijk- en politiek nieuws vanuit daar.

Maar nu opeens niet? Nu het werkelijk massaal is en aan blijft houden?
Dat is op zn minst wel raar.
Het is nog lang niet zo heftig als in 2022.
Honderden doden toen, inclusief kinderen.
En dat duurde maanden, geen dagen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Protesten_in_Iran_(2022)
pi_219753183
quote:

[..]

Wij hebben ook niet zoveel met Gaza te maken. Toch vond de NOS het nodig om daar soms wel 5 berichten per dag aan te wijden.
pi_219753189
twitter

twitter
  maandag 5 januari 2026 @ 16:14:55 #13
438527 MissButterflyy
pi_219753204
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:12 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Wij hebben ook niet zoveel met Gaza te maken. Toch vond de NOS het nodig om daar soms wel 5 berichten per dag aan te wijden.
Maar wel met Israël, een bondgenoot en een land waar veel Nederlanders wel eens zijn geweest. In tegenstelling tot Iran.
En daarbij ging het om een oorlog. Dat is nu niet het geval in Iran.
pi_219753406
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:14 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Maar wel met Israël, een bondgenoot en een land waar veel Nederlanders wel eens zijn geweest. In tegenstelling tot Iran.
Er wonen veel Iraniers in Nederland. Veel meer dan Israeliers. Wat hebben Nederlanders met Venezuela? Helemaal niks, toch hoor je daar veel over.

Je praat die mediastilte over Iran goed, zonder goede argumenten.

Mijn vermoeden is dat de mediaredacties deze volksopstand wat doodzwijgen omdat a het de islam in een kwaad daglicht stelt, en kritiek op de islam is bij de NPO en DPG verboden en b de opstand in het voordeel is van Israel, en alles in het voordeel van Israel publiceren ze liever niks over

Het Iraanse regime heeft letterlijk mensen geexecuteerd op Nederlands grondgebied (!!).
  maandag 5 januari 2026 @ 16:35:46 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219753410
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:14 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dit gelooft echt werkelijk niemand die nu al 2 jaar pro-Palestina gehoord en gezien heeft meer.

Het blijft ook triest dat er meteen weer BNW bijgesleept moet worden, terwijl iedereen met een beetje inzicht in hoe dat intersectioneel DEI gezeik Nederland al een jaar of 10 op alle vlakken beïnvloedt precies weet waarom men over Iran liever wat stiller is
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 5 januari 2026 @ 16:46:15 #16
438527 MissButterflyy
pi_219753591
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:35 schreef Homey het volgende:

[..]
Er wonen veel Iraniers in Nederland. Veel meer dan Israeliers. Wat hebben Nederlanders met Venezuela? Helemaal niks, toch hoor je daar veel over.

Je praat die mediastilte over Iran goed, zonder goede argumenten.

Mijn vermoeden is dat de mediaredacties deze volksopstand wat doodzwijgen omdat a het de islam in een kwaad daglicht stelt, en kritiek op de islam is bij de NPO en DPG verboden en b de opstand in het voordeel is van Israel, en alles in het voordeel van Israel publiceren ze liever niks over

Het Iraanse regime heeft letterlijk mensen geexecuteerd op Nederlands grondgebied (!!).
Ik praat niks goed, wat een gelul weer.
Verder is er geen mediastilte, er wordt dagelijks over bericht.
Er zijn al vaker protesten geweest in Iran, die met geweld worden neergeslagen en weer uitdoven.
pi_219753615
Er wonen bijna 60k Iraniërs in Nederland.

Venezuelanen bijna 10k.

Palestijnen nog geen 1k.

De Iraanse gemeenschap is dus veel groter, dus het argument dat Nederland veel minder met Iran heeft slaat kant noch wal.

Vrijwel al die Iraniers zijn tegen dat Mullah regime, maar de talkshows voeren helemaal niemand op uit die gemeenschap.

Maar een klein clubje communisten die pro Maduro teksten schreeuwen ergens in Amsterdam krijgt de opening van het journaal (!!!!). Het NOS journaal is helemaal niet gekleurd hoor verder.
pi_219753627
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:46 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik praat niks goed, wat een gelul weer.
Verder is er geen mediastilte, er wordt dagelijks over bericht.
Er zijn al vaker protesten geweest in Iran, die met geweld worden neergeslagen en weer uitdoven.
Er wordt helemaal niet dagelijks over bericht, lul zelf niet. Dat is het punt juist.

De eerste 5 dagen werd het vakkundig doodgezwegen, terwijl elke scheet in Amerika of Palestina hier meteen voorpagina nieuws is.
  maandag 5 januari 2026 @ 16:52:55 #19
438527 MissButterflyy
pi_219753646
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:49 schreef Homey het volgende:

[..]
Er wordt helemaal niet dagelijks over bericht, lul zelf niet. Dat is het punt juist.

De eerste 5 dagen werd het vakkundig doodgezwegen, terwijl elke scheet in Amerika of Palestina hier meteen voorpagina nieuws is.
My God. Type ‘nieuws Iran’ in op Google, en de hits zijn eindeloos.
Het is alleen geen voorpaginanieuws. Inderdaad iets om je ontzettend over op te winden.

En de NOS zou ik ook maar overslaan als ik jou was.
  maandag 5 januari 2026 @ 16:57:39 #20
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219753682
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 14:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zal me niks verbazen als nu dat doet. Immers is het geen alternatieve neutrale nieuwssite meer, die het ooit was. Het is sturend, het is propagerend, het is eenzijdig.

Zo zonde.
Ik vind het steeds storender worden dat ik voor nieuwsgaring soms echt door het afvoerpuntje van het internet moet roeren en dan afhankelijk ben van verder abjecte bronnen die bijvoorbeeld minutieus en correct inclusief correcties van eerdere berichten verslag geven van wat er met de Druzen gebeurt, om een Tweet later op te roepen tot deportaties van alle moslims wegens ernstige taqiyya of om tribunalen op te zetten voor vaccinatieschade, of helemaal de andere kant op schiet dat we ons niet moeten aanstellen en dat alle islam echt supervredig is voor iedereen alsof er geen extremisten bestaan.
pi_219753773
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:52 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
My God. Type ‘nieuws Iran’ in op Google, en de hits zijn eindeloos.
Het is alleen geen voorpaginanieuws. Inderdaad iets om je ontzettend over op te winden.

En de NOS zou ik ook maar overslaan als ik jou was.
Ah je verschuift de doelpalen opeens naar "google maar"

We hadden het over de Nederlandse pers, de NOS, de grote kranten. Hele andere koek dan "google".

Thank god voor het internet overigens, want als we alleen maar het NOS journaal zouden hebben......
  maandag 5 januari 2026 @ 17:26:34 #22
438527 MissButterflyy
pi_219753923
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 17:10 schreef Homey het volgende:

[..]
Ah je verschuift de doelpalen opeens naar "google maar"

We hadden het over de Nederlandse pers, de NOS, de grote kranten. Hele andere koek dan "google".

Thank god voor het internet overigens, want als we alleen maar het NOS journaal zouden hebben......
Ja, daar kijk ik dus ook nooit naar.
pi_219754811
twitter

MIGA
pi_219754831
quote:
2s.gif Op maandag 5 januari 2026 14:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ik bedoel, er was heel veel aandacht voor deze vrouwen in het verleden. Maar je kan maar zo vaak de aandacht vragen voor het weer wegzakt.

Het is natuurlijk jammer, maar deze situatie is al zo vaak herhaald in de media. Van toen er mysterieus meisjes dood gingen op scholen, tot die dames die gemarteld en vermoord werden voor het niet dragen van de juiste kleding.
Toen Aleppo werd ingenomen was het ook geen voorpaginanieuws.

quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 14:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Het lijkt eerder of men hier de deur van bnw heeft open gelaten en onze anti westerse media mannetjes eruit hebben laten ontsnappen die vanuit hun subjectieve X bubbel denken objectief te zijn. :')
Ik zie wel dat de opvatting wordt gedeeld door een aantal users die echt wel rationeler zijn dan de paradijsvogels van BNW.

quote:

[..]

Met Iran hebben we in feite wel veel te maken. We hebben daadwerkelijk een hoop kopzorgen van dat regime. Echter is er nu ook veel in het nieuws waar Nederland ook kopzorgen van heeft. Venezuela is ons buurland. De notie dat (een deel van) de journalisten zouden sympathiseren met genocidiale haatbaarden vind ik gewoon absurd. Waar zit je dan met je verstand?
Incelfrikandel
  maandag 5 januari 2026 @ 19:09:16 #25
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219754864
De met witte erfzonde uitgeruste debielen die wel massaal naar de dam gaan om hun 'afgrijzen' te tonen als het maar Joden behelst, zullen nooit opkomen voor Iran... nu niet, nooit niet.

De islam is nu eenmaal tot heilig bestempeld in die contreien, en dus lukt het deze ongelooflijk met mensenrechten begane sufkutten niet om andermaal met trommeltjes, vlaggen en slogans met half miljoen simpele zielen samen te komen.

Die Iraanse - en Sudanese, Afghanische, Saudi - vrouwen, andersdenkenden en homo's verdienen het morele protest van deze super-Mandela's niet.

Te weinig like-potentie op social media. Je zal toch eens een baard of hoofddoekje tegen het hoofd stoten

Lafbekkerij
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 5 januari 2026 @ 19:10:46 #26
438527 MissButterflyy
pi_219754877
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
De met witte erfzonde uitgeruste debielen die wel massaal naar de dam gaan om hun 'afgrijzen' te tonen als het maar Joden behelst, zullen nooit opkomen voor Iran... nu niet, nooit niet.

De islam is nu eenmaal tot heilig bestempeld in die contreien, en dus lukt het deze ongelooflijk met mensenrechten begane sufkutten niet om andermaal met trommeltjes, vlaggen en slogans met half miljoen simpele zielen samen te komen.

Die Iraanse - en Sudanese, Afghanische, Saudi - vrouwen, andersdenkenden en homo's verdienen het morele protest van deze super-Mandela's niet.

Te weinig like-potentie op social media. Je zal toch eens een baard of hoofddoekje tegen het hoofd stoten

Lafbekkerij
Zullen we het houden bij Iran en de ontwikkelingen daar?
  maandag 5 januari 2026 @ 19:11:08 #27
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219754878
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:10 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Zullen we het houden bij Iran en de ontwikkelingen daar?
ah, comes to close
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 5 januari 2026 @ 19:11:50 #28
438527 MissButterflyy
pi_219754883
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
ah, comes to close
?
  maandag 5 januari 2026 @ 19:20:56 #29
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219754937
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:11 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
?
Alles is de schuld van witte mensen.

close
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 5 januari 2026 @ 19:27:47 #30
438527 MissButterflyy
pi_219755008
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Alles is de schuld van witte mensen.

close
Denk dat ze in Iran wel wat anders aan hun hoofd hebben.

Doei.
pi_219755016
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:57 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik vind het steeds storender worden dat ik voor nieuwsgaring soms echt door het afvoerpuntje van het internet moet roeren en dan afhankelijk ben van verder abjecte bronnen die bijvoorbeeld minutieus en correct inclusief correcties van eerdere berichten verslag geven van wat er met de Druzen gebeurt, om een Tweet later op te roepen tot deportaties van alle moslims wegens ernstige taqiyya of om tribunalen op te zetten voor vaccinatieschade, of helemaal de andere kant op schiet dat we ons niet moeten aanstellen en dat alle islam echt supervredig is voor iedereen alsof er geen extremisten bestaan.
Tja, binnen bepaalde contreien mag er niet al te negatief worden bericht over niet-Westerse partijen, helemaal als dit 'mensen van kleur' en moslims zijn. Dan is het beste om hier slechts zeer gematigd aandacht aan te besteden en waar even mogelijk zelfs verhullend taalgebruik te hanteren.

Ik kan mij de berichtgeving over slachtpartijen jegens de Druzen nog herinneren bij de NOS. Die stelden toen (echt meerdere dagen pas na de slachtpartijen) dat 'gewapende strijders' waarschijnlijk de daders waren. Dit in plaats van open en transparant te berichten en te spreken over 'gewapende Islamitische terroristen van het leger van de Syrische de-facto leider al-Sharaa'.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 5 januari 2026 @ 19:28:38 #32
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219755024
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:27 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Denk dat ze in Iran wel wat anders aan hun hoofd hebben.

Doei.
Nu dient dat nog door te dringen in die pro-pally kopjes hier niet
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 5 januari 2026 @ 19:29:18 #33
438527 MissButterflyy
pi_219755030
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nu dient dat nog door te dringen in die pro-pally kopjes hier niet
Boeiend.
pi_219755072
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:48 schreef Homey het volgende:
Maar een klein clubje communisten die pro Maduro teksten schreeuwen ergens in Amsterdam krijgt de opening van het journaal (!!!!).
Zelfs de gekkies van joop.nl hebben hun vingers niet gebrand aan die demo, dat zegt ook wel voldoende _O-
pi_219755394
twitter

Als ze richting het parlement gaan kan het weleens snel afgelopen zijn.
  maandag 5 januari 2026 @ 20:00:35 #36
438527 MissButterflyy
pi_219755413
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:59 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Als ze richting het parlement gaan kan het weleens snel afgelopen zijn.
Hoop het. En niet dat er met scherp geschoten gaan worden.
  maandag 5 januari 2026 @ 20:54:52 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219755907
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:29 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Boeiend.
Je bent echt totaal onbelezen.

Ja, ga maar zeiken om een ban
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 5 januari 2026 @ 20:55:35 #38
486919 Swango
Just saying
pi_219755914
Als het regime van de ayatollahs valt, zal dan eindelijk de fatwa (doodeis) die is uitgesproken over schrijver van de Duivelsverzen, Salman Ruschdie, worden opgeheven?
Hoor je ook nooit meer iemand over; dat een bekende schrijver zich geen enkele dag van zijn leven, al sinds eind jaren 80, meer veilig kan voelen vanwege dat jurkenvolk in Iran.
  maandag 5 januari 2026 @ 21:01:45 #39
438527 MissButterflyy
pi_219755963
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:55 schreef Swango het volgende:
Als het regime van de ayatollahs valt, zal dan eindelijk de fatwa (doodeis) die is uitgesproken over schrijver van de Duivelsverzen, Salman Ruschdie, worden opgeheven?
Hoor je ook nooit meer iemand over; dat een bekende schrijver zich geen enkele dag van zijn leven, al sinds eind jaren 80, meer veilig kan voelen vanwege dat jurkenvolk in Iran.
Geen idee. En hoe serieus ze het daar daarna verder nemen.
Helaas heeft hij niet alleen de ayatollahs van Iran tegen zich.
  maandag 5 januari 2026 @ 21:20:31 #40
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219756153
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:55 schreef Swango het volgende:
Nee, ik denk niet dat die fatwa opgeheven gaat worden. Als dit een jaar of 20 geleden was gebeurd misschien nog wel maar de globale tendens is er niet bepaald eentje van verzachting.

Destijds werden mensen die zich uitspraken voor dit fatwa en dergelijke zaken met argwaan bekeken of uitgelachen. Inmiddels is het veel salonfähiger geworden. Er zijn simpel gezegd veel meer mensen bij gekomen die het al dan niet vermeend bespotten van een profeet niet pruimen.
  maandag 5 januari 2026 @ 21:31:27 #41
486919 Swango
Just saying
pi_219756262
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 21:20 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nee, ik denk niet dat die fatwa opgeheven gaat worden. Als dit een jaar of 20 geleden was gebeurd misschien nog wel maar de globale tendens is er niet bepaald eentje van verzachting.

Destijds werden mensen die zich uitspraken voor dit fatwa en dergelijke zaken met argwaan bekeken of uitgelachen. Inmiddels is het veel salonfähiger geworden. Er zijn simpel gezegd veel meer mensen bij gekomen die het al dan niet vermeend bespotten van een profeet niet pruimen.
Je hebt gelijk, ik was Charlie Hebdo vergeten en hoe er nog altijd niet in het openbaar kritisch mag worden gesproken over de islam.
  maandag 5 januari 2026 @ 22:54:07 #42
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219756874
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 21:31 schreef Swango het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, ik was Charlie Hebdo vergeten en hoe er nog altijd niet in het openbaar kritisch mag worden gesproken over de islam.
Oh het mag wel, maar je wordt dan wel veel te snel ingedeeld in de niet-salomfähige categorie.

Ondertussen heeft dat nogal wat apathie opgeleverd, zie ook de gebrekkige berichtgeving vanuit de MSM hier.

En het is niet dat we geen welbespraakte ervaringsdeskundigen hebben die zich niet uit kunnen spreken. Mensen van Iraanse afkomst kunnen minder snel de racisme- of islamofobiekaart toegeschoven krijgen. Zie bijvoorbeeld Aragon Ellian:

https://x.com/AfshinEllian1/status/2008179027618431462

quote:
Afshin Ellian: de Iraniërs hebben tastbare steun uit Amerika en Israël nodig
De Iraniërs roepen ’Dit is de laatste strijd, Pahlavi komt terug’. Zij zijn bezig om de grootste fout uit de geschiedenis van #Iran en Midden-Oosten te herstellen: oprichting van de islamitische staat in Iran. Met dapperheid kunnen de Iraniërs niet winnen. Ze hebben tastbare steun uit Amerika en Israël nodig: geen militairen, maar technische ondersteuning. De omverwerping van het ayatollahregiem is ook in het belang van Europa. Jammer, Europa slaapt.
Europa slaapt. Heel gênant dat we er zo op staan tijdens mogelijk een van de meest significante verschuivingen in de regio daar, alleen maar omdat het niet in het plaatje past.
  maandag 5 januari 2026 @ 22:59:04 #43
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219756903
Nog een stukje Ellian over de media in deze kwestie:

quote:
Veel media zwijgen over groeiende anti-Khamenei beweging

Nu in Iran massaal pro-Pahlavi-leuzen worden gescandeerd, zien we de stilte in de door links gedomineerde Nederlandse media. Dit hebben ze niet zien aankomen. In Nederland worden tot op heden alleen hier en in De Telegraaf artikelen gepubliceerd over Pahlavi, zijn aanhang, zijn activiteiten, zijn beleid en zijn populariteit.

Het gros van de door links gedomineerde media hoopte en hoopt op een gematigde ayatollah. Maar gematigde wolven bestaan niet. Ze begrijpen niet dat de bevolking dit regime niet wil en dat het omverwerpen van een regime een leider vereist. Dit Obama-beleid werd ook door de ambtenaren van Buitenlandse Zaken in Nederland en Groot-Brittannië gevolgd.
pi_219757531
De liefde van links voor haatbaarden is niet logisch, omdat haatbaarden niets met vrouwenrechten of lgbtq+ hebben. Een mogelijke verklaring is dat ze moslims zien als “nobele wilden” (noble savages): primitieve mensen die niet gecorrumpeerd worden door geld.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 06-01-2026 05:04:19 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 6 januari 2026 @ 07:57:37 #45
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219757792
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 04:56 schreef Lyrebird het volgende:
De liefde van links voor haatbaarden is niet logisch, omdat haatbaarden niets met vrouwenrechten of lgbtq+ hebben. Een mogelijke verklaring is dat ze moslims zien als “nobele wilden” (noble savages): primitieve mensen die niet gecorrumpeerd worden door geld.
Wat zich nu als "het" links profileert zijn politieke dieren die goed kunnen schreeuwen en mensen die hun ego graag verbinden aan het een "goede zaak" omdat dat zulke mooie activistische plaatjes oplevert. De desinformatiecampagnes harken daar nog wat massa's bij.

Oudlinks heeft net zomin op met religieuze en culturele waarden die in de weg staan van mensenrechten, ontplooiing en progressie als oudrechts, terwijl rechts nu ook gekaapt is door religieus getint conservatisme als tegenwicht aan de andere kant van het hoefijzer.
pi_219757936
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_219759059
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 15:41 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Het uitzaaien van proxy's in de regio met honderdduizenden doden tot gevolg in Jemen, Libanon, Gaza en Syrië, hoe wou je dat dan noemen?
Ik verdedig Iran dan ook niet. Mijn reactie ging in de eerste plaats over Howards opmerking over een “genre westerlingen” die hij bekritiseerde, omdat ze protesteerden tegen de Israëlische aanvallen op Iran, waarbij honderden Iraanse burgerslachtoffers zijn gevallen. In de tweede plaats ging het mij om de dubbele standaard die daarbij wordt gehanteerd: Iran wordt scherp veroordeeld vanwege slachtoffers onder protesteerders, terwijl grootschalige misdaden van de VS en Israël tegelijkertijd worden gebagatelliseerd of gerechtvaardigd (wat ook bleek uit Howards posts). Het draait dan niet echt om mensenrechten of burgerslachtoffers, maar om wie je steunt.

Overigens maken de VS en Israël ook gebruik van proxy’s, naast het starten van oorlogen. Als je die redenering consequent doortrekt, zou je hen net zo goed, net zoals bij Iran, met nazi-Duitsland kunnen vergelijken. Mijn punt is dan ook: wie zich moreel superieur opstelt en Iran veroordeelt op basis van mensenrechtenschendingen (wat ik doe), moet die morele maatstaf consequent toepassen en dus ook de VS en Israël veroordelen voor de misdaden die ze plegen (hiermee verwijs ik dus naar Howards post). Anders kun je niet de morele hoge grond claimen als het gaat om het bekritiseren van het Iraanse regime.
pi_219759067
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Iran slaat al decennia zeer vijandige taal uit over Israël en had zelfs een befaamde klok in Teheran staan, die het einde van Israël moest aanduiden. Een dergelijk land dient simpelweg geen kernwapens te hebben en als je de optelsom maakt van de vijandigheid jegens Israël (en het bredere Westen overigens), kernwapens en heulen met andere schurkenstaten is het een uitstekende keus zo'n land eens binnen te vallen en in elk geval te properen de plekken waar kernwapens worden ontwikkeld te vernietigen.
Maar ook hiermee probeer je de Israëlische aanval op Iran te rechtvaardigen waarbij burgers zijn omgekomen. Veel landen uiten regelmatig vijandige retoriek over elkaar, denk aan Rusland vs. Oekraïne/VK, China vs. Taiwan/Japan, VS vs. Venezuela/Noord Korea, maar het daadwerkelijk starten van een militaire aanval waarbij burgerslachtoffers vallen is van een andere orde.

Verder roepen Israël en de VS al decennialang dat Iran “op het punt staat” kernwapens te ontwikkelen, terwijl 1) daar geen bewijs voor is, 2) Iran het NPV ondertekend heeft en 3) het een religieus decreet kent die dat verbiedt. Wat wel zichtbaar is, is dat twee kernmachten Iran al decennialang op verschillende fronten aanvallen, van militaire acties, sabotage, aanslagen tot zware sancties. Maatregelen die Iran juist aansporen om nucleaire afschrikking te overwegen ter zelfverdediging. Alles bij elkaar genomen lijkt het minder te maken te hebben met kernwapens, maar meer om het feit dat het een theocratische staat is.

quote:
[..]
Waar mensen vooral naar kijken is wie er de aanleiding is voor een conflict. En dat zijn structureel de niet-Westerse partijen, zo ook met Iran. En als die partijen een kopje kleiner moeten worden gemaakt, zullen er ongetwijfeld burgers om te leven komen. Dat is nu eenmaal niet anders, dat gebeurt helaas in elke oorlog.
Ook hier beoordeel je conflicten niet op zichzelf, maar gooi je ze op één hoop, waarbij ‘jouw kant’ altijd gelijk heeft. Daarmee bevestig je mijn punt die ik in mijn citaat maak: dat het niet draait om burgerslachtoffers of mensenrechten, maar om de partij die jij steunt, die wel burgerslachtoffers mogen maken en mensenrechten mogen schenden: “Dat is nu eenmaal niet anders.

quote:
[..]
Dit is wel een hele vreemde claim. Israël pleegt genocide op minderheden? Israël is een multiculturele samenleving, ongeveer de enige echte in het Midden-Oosten. Israël moet nog in actie komen om zelfs minderheden in buurlanden te verdedigen. Denk hier aan de Druzen in Syrië, die daar door het moslimfundamentalistische regime werden getrakteerd op een pogrom.

Daarnaast vergelijk in Iran niet in letterlijk zin met Nazi-Duitsland, ik maak de vergelijking met de Tweede Wereldoorlog om aan te geven dat burgerslachtoffers altijd een onderdeel zijn van oorlog, ook als de goede partij wint.

Want we kunnen toch allemaal concluderen dat tijdens de Tweede Wereldoorlog dit de geallieerden waren, met name de Westerse landen, die hebben menig Duitse stad compleet kapot gebombardeerd. En dat was een uitstekende actie.
Je gaat voorbij aan het punt over de dubbele standaard. Voor mij is het geen open vraag meer of Israël genocide pleegt. Die conclusie wordt gedeeld door een brede groep aan internationale organisaties, experts, ngo's, maatschappelijke organisaties en regeringsleiders uit verschillende landen. Daaronder bevinden zich ook joden, zowel seculiere als religieuze, binnen en buiten Israël. Zelfs Netanyahu en andere Israëlische functionarissen hebben uitspraken gedaan die wijzen op etnische zuivering. Zo’n beschuldiging wordt echter door geen van deze partijen over Iran geuit.

Ik vind het verder opvallend dat de multiculturele samenleving hier ineens als iets positiefs wordt aangehaald, terwijl in andere discussies juist als een probleem wordt neergezet. Kennelijk is alles geoorloofd om de ‘eigen kamp’ te rechtvaardigen, zelfs wanneer dat leidt tot tegenstrijdige standpunten.

quote:
[..]
Dit argument gaat dus niet op, want binnen de pro-Palestijnse contreien werden de aanslagen van 7 oktober 2023, door velen gebagatelliseerd, gerechtvaardigd of zelfs gevierd. Zulke mensen zijn dus niet consistent, maar hypocriet en scharen zich structureel aan de verkeerde kant van de geschiedenis. De Palestijnen of Iran steunen is een teken van een moreel kompas dat totaal failliet is.
Zoals ik al aangaf in mijn laatste reactie: Dat is een ongefundeerde, generaliserende aanname over die demonstranten. Wat we zagen, waren westerlingen die demonstreerden tegen de door Israël geïnitieerde aanval op Iran, waar ook daar weer veel burgerslachtoffers vielen. Op basis daarvan kun je niets zeggen over hun standpunten over Hamas, Hezbollah of over hoe zij 7 oktober beoordelen.

Daarnaast heb ik het in mijn citaat over burgerslachtoffers en mensenrechtenschendingen die veroordeeld moeten worden, ongeacht door welke partij ze worden gepleegd. In je posts maak je daar echter steeds een onderscheid in, waarbij je telkens jouw ‘eigen’ kant verdedigt, zelfs wanneer die zich schuldig maakt aan misdaden. Dan ben je niet consistent, maar hanteer je een dubbele standaard, een selectieve moraal die afhankelijk is van de kant die je kiest. Daarmee rechtvaardig je onbewust ook de kant van het Iraanse regime en zijn aanhangers, want die kiezen net als jij gewoon voor hun kant. In beide gevallen gaat het niet om mensenrechtenschendingen of burgerslachtoffers, maar om de kant die je kiest.

quote:
[..]
Anti-Westerse standpunten door Westerlingen is niet positief, maar negatief. Uiteindelijk gaat geen enkele partij een oorlog winnen als men te maken heeft met interne saboteurs, die de kant van de tegenpartij kiezen of het handelen van het eigen kamp via propaganda besmeuren.

Dit zien we eigenlijk ook alleen maar in het Westen, onder aanvoering van een bepaald anti-Westers gedachtegoed, dat vooral aan de linkerkant van het politieke spectrum, maar ook aan de rechterkant van het politieke spectrum aanwezig is.
Zie mijn reactie hierboven. In je posts redeneer je steeds vanuit een kampdenken, waarbij kritiek op het eigen kamp automatisch wordt opgevat als “anti-Westers” of als steun aan de tegenpartij. Het zijn echter geen anti-Westerse standpunten, maar standpunten die staan voor een eerlijke en rechtvaardige wereld, waarin één morele maatstaf geldt, ook voor de tegenpartij. Het zijn juist waarden die ook het Westen zegt voor te staan. Je kiest daarmee dus niet automatisch voor de tegenpartij, integendeel.

Je redenering praat eerder de misdaden die de tegenpartij (Iran) pleegt goed, omdat die ook denken vanuit loyaliteit aan het eigen kamp. M.a.w. je kunt het Iraanse regime en zijn aanhangers mensenrechtenschendingen niet kwalijk nemen, omdat zij, net als jij, simpelweg ‘voor hun eigen kamp kiezen’.

quote:
[..]
Ook in Nederland was hier sprake van. Na de aanslagen van 7 oktober 2023 waren er op verscheidene plekken pro-Palestijnse demonstraties waar deze aanslagen werden gevierd en ook werd er duidelijk dat er op talloze plekken sprake was van het bagatelliseren, rechtvaardigen of dus zelfs vieren van het Palestijnse terrorisme. Bijvoorbeeld onder de studenten op de UvA, was dit een ding.

Het is verder betreurenswaardig dat jij zelf het verschil tussen goed en kwaad niet meer lijkt te kunnen zien en daarom denkt dat alles door eenzelfde lens kan worden bekeken. Maar zo werkt de wereld simpelweg niet, als een partij wordt aangevallen, ondermijnd of geterroriseerd, en die partij slaat (hard) terug, dan zijn niet beide landen slecht maar de partij die de aanstichter is van het conflict.

Zo komen we dan bijvoorbeeld ook op de conclusie dat in oorlogen tussen Oekraïne en Rusland, de Palestijnen/Iran en Israël, Oekraïne en Israël de goede kant zijn, de Russen, Palestijnen en Iran de slechte kant.
Een constatering? Wat ik bedoel te zeggen, is dat jij niet specifiek kunt weten ‘welke’ westerlingen bij ‘welke’ demonstraties aanwezig waren, en je kunt ook niet in iemands hoofd kijken om te bepalen hoe die persoon denkt over Hamas, Hezbollah of 7 oktober. Dat is wat ik bedoel met dat je uitspraak een generaliserende aanname is over die demonstranten (in je afbeelding).

Het enige wat we met zekerheid kunnen constateren, is dat de westerlingen op de door jou gedeelde afbeelding aanwezig waren bij demonstraties tegen Israëlische aanvallen op Iran, waarbij burgerslachtoffers zijn gevallen. Andere conclusies kun je daar niet aan verbinden, tenzij je specifieke personen aantoonbaar kunt linken aan andere demonstraties die expliciet pro-Hamas of pro-Hezbollah waren. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, aangezien die demonstraties voornamelijk gericht zijn tegen wat zij zien als Israëlische genocide en vóór een Palestijnse staat. Dat is iets anders dan steun betuigen aan Hamas of Hezbollah. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, individuen die wel expliciet een kamp kiezen. Maar dat doen zij dan precies op dezelfde manier als jij, en volgens je eigen redenering zou hen dat dus moeilijk kwalijk te nemen zijn.

Als het gaat over "het verschil tussen goed en kwaad", laten je posts juist zien dat je daar geen onderscheid in maakt en dat het je gaat om 'je kamp', zelfs wanneer dat kamp zich schuldig maakt aan misdaden of schendingen van mensenrechten. In die zin ben je ook niet objectief om te kunnen beoordelen hoe conflicten zijn ontstaan, omdat je redeneert vanuit kampdenken. Zelfs wanneer vaststaat dat een land als eerste een militaire aanval heeft uitgevoerd, wordt dat door jou omgedraaid en goedgepraat. Dat heeft weinig te maken met “aan de goede kant staan”, integendeel.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 11:28:51 #49
486919 Swango
Just saying
pi_219759408
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 08:40 schreef Aether het volgende:
[ x ]
Ongelooflijk dapper van de Iraanse bevolking, dit zijn nog eens demonstraties die generaties lang waardevol kunnen zijn! In Parijs zijn ze ook de straat opgegaan voor een bevrijd Iran uit solidariteit.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 12:58:40 #50
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219760102
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:51 schreef Kwntm het volgende:

[..]
Ik verdedig Iran dan ook niet. Mijn reactie ging in de eerste plaats over Howards opmerking over een “genre westerlingen” die hij bekritiseerde, omdat ze protesteerden tegen de Israëlische aanvallen op Iran, waarbij honderden Iraanse burgerslachtoffers zijn gevallen. In de tweede plaats ging het mij om de dubbele standaard die daarbij wordt gehanteerd: Iran wordt scherp veroordeeld vanwege slachtoffers onder protesteerders, terwijl grootschalige misdaden van de VS en Israël tegelijkertijd worden gebagatelliseerd of gerechtvaardigd (wat ook bleek uit Howards posts). Het draait dan niet echt om mensenrechten of burgerslachtoffers, maar om wie je steunt.

Overigens maken de VS en Israël ook gebruik van proxy’s, naast het starten van oorlogen. Als je die redenering consequent doortrekt, zou je hen net zo goed, net zoals bij Iran, met nazi-Duitsland kunnen vergelijken. Mijn punt is dan ook: wie zich moreel superieur opstelt en Iran veroordeelt op basis van mensenrechtenschendingen (wat ik doe), moet die morele maatstaf consequent toepassen en dus ook de VS en Israël veroordelen voor de misdaden die ze plegen (hiermee verwijs ik dus naar Howards post). Anders kun je niet de morele hoge grond claimen als het gaat om het bekritiseren van het Iraanse regime.
"Maar juf, zij doen het ook!"
Twee keer krom maakt niet recht.
Ik bagatelliseer niks. Iran heeft die hele regio gedestabiliseerd met honderdduizenden doden tot gevolg. Dat bijvoorbeeld China ook Oeigoeren in heropvoedingskampen propt of dat Marokko de Westelijke Sahara bezet verandert daar niets aan. Dat jij het per se over van alles wilt hebben ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')