quote:
Op zaterdag 3 januari 2026 16:07 schreef HowardRoark het volgende:[..]
Iran slaat al decennia zeer vijandige taal uit over Israël en had zelfs een befaamde klok in Teheran staan, die het einde van Israël moest aanduiden. Een dergelijk land dient simpelweg geen kernwapens te hebben en als je de optelsom maakt van de vijandigheid jegens Israël (en het bredere Westen overigens), kernwapens en heulen met andere schurkenstaten is het een uitstekende keus zo'n land eens binnen te vallen en in elk geval te properen de plekken waar kernwapens worden ontwikkeld te vernietigen.
Maar ook hiermee probeer je de Israëlische aanval op Iran te rechtvaardigen waarbij burgers zijn omgekomen. Veel landen uiten regelmatig vijandige retoriek over elkaar, denk aan Rusland vs. Oekraïne/VK, China vs. Taiwan/Japan, VS vs. Venezuela/Noord Korea, maar het daadwerkelijk starten van een militaire aanval waarbij burgerslachtoffers vallen is van een andere orde.
Verder roepen Israël en de VS al decennialang dat Iran “op het punt staat” kernwapens te ontwikkelen, terwijl 1) daar geen bewijs voor is, 2) Iran het NPV ondertekend heeft en 3) het een religieus decreet kent die dat verbiedt. Wat wel zichtbaar is, is dat twee kernmachten Iran al decennialang op verschillende fronten aanvallen, van militaire acties, sabotage, aanslagen tot zware sancties. Maatregelen die Iran juist aansporen om nucleaire afschrikking te overwegen ter zelfverdediging. Alles bij elkaar genomen lijkt het minder te maken te hebben met kernwapens, maar meer om het feit dat het een theocratische staat is.
quote:
[..]
Waar mensen vooral naar kijken is wie er de aanleiding is voor een conflict. En dat zijn structureel de niet-Westerse partijen, zo ook met Iran. En als die partijen een kopje kleiner moeten worden gemaakt, zullen er ongetwijfeld burgers om te leven komen. Dat is nu eenmaal niet anders, dat gebeurt helaas in elke oorlog.
Ook hier beoordeel je conflicten niet op zichzelf, maar gooi je ze op één hoop, waarbij ‘jouw kant’ altijd gelijk heeft. Daarmee bevestig je mijn punt die ik in mijn citaat maak: dat het niet draait om burgerslachtoffers of mensenrechten, maar om de partij die jij steunt, die wel burgerslachtoffers mogen maken en mensenrechten mogen schenden: “
Dat is nu eenmaal niet anders.”
quote:
[..]
Dit is wel een hele vreemde claim. Israël pleegt genocide op minderheden? Israël is een multiculturele samenleving, ongeveer de enige echte in het Midden-Oosten. Israël moet nog in actie komen om zelfs minderheden in buurlanden te verdedigen. Denk hier aan de Druzen in Syrië, die daar door het moslimfundamentalistische regime werden getrakteerd op een pogrom.
Daarnaast vergelijk in Iran niet in letterlijk zin met Nazi-Duitsland, ik maak de vergelijking met de Tweede Wereldoorlog om aan te geven dat burgerslachtoffers altijd een onderdeel zijn van oorlog, ook als de goede partij wint.
Want we kunnen toch allemaal concluderen dat tijdens de Tweede Wereldoorlog dit de geallieerden waren, met name de Westerse landen, die hebben menig Duitse stad compleet kapot gebombardeerd. En dat was een uitstekende actie.
Je gaat voorbij aan het punt over de dubbele standaard. Voor mij is het geen open vraag meer of Israël genocide pleegt. Die conclusie wordt gedeeld door een brede groep aan internationale organisaties, experts, ngo's, maatschappelijke organisaties en regeringsleiders uit verschillende landen. Daaronder bevinden zich ook joden, zowel seculiere als religieuze, binnen en buiten Israël. Zelfs Netanyahu en andere Israëlische functionarissen hebben uitspraken gedaan die wijzen op etnische zuivering. Zo’n beschuldiging wordt echter door geen van deze partijen over Iran geuit.
Ik vind het verder opvallend dat de multiculturele samenleving hier ineens als iets positiefs wordt aangehaald, terwijl in andere discussies juist als een probleem wordt neergezet. Kennelijk is alles geoorloofd om de ‘eigen kamp’ te rechtvaardigen, zelfs wanneer dat leidt tot tegenstrijdige standpunten.
quote:
[..]
Dit argument gaat dus niet op, want binnen de pro-Palestijnse contreien werden de aanslagen van 7 oktober 2023, door velen gebagatelliseerd, gerechtvaardigd of zelfs gevierd. Zulke mensen zijn dus niet consistent, maar hypocriet en scharen zich structureel aan de verkeerde kant van de geschiedenis. De Palestijnen of Iran steunen is een teken van een moreel kompas dat totaal failliet is.
Zoals ik al aangaf in mijn laatste reactie:
Dat is een ongefundeerde, generaliserende aanname over die demonstranten. Wat we zagen, waren westerlingen die demonstreerden tegen de door Israël geïnitieerde aanval op Iran, waar ook daar weer veel burgerslachtoffers vielen. Op basis daarvan kun je niets zeggen over hun standpunten over Hamas, Hezbollah of over hoe zij 7 oktober beoordelen.Daarnaast heb ik het in mijn citaat over burgerslachtoffers en mensenrechtenschendingen die veroordeeld moeten worden, ongeacht door welke partij ze worden gepleegd. In je posts maak je daar echter steeds een onderscheid in, waarbij je telkens jouw ‘eigen’ kant verdedigt, zelfs wanneer die zich schuldig maakt aan misdaden. Dan ben je niet consistent, maar hanteer je een dubbele standaard, een selectieve moraal die afhankelijk is van de kant die je kiest. Daarmee rechtvaardig je onbewust ook de kant van het Iraanse regime en zijn aanhangers, want die kiezen net als jij gewoon voor hun kant. In beide gevallen gaat het niet om mensenrechtenschendingen of burgerslachtoffers, maar om de kant die je kiest.
quote:
[..]
Anti-Westerse standpunten door Westerlingen is niet positief, maar negatief. Uiteindelijk gaat geen enkele partij een oorlog winnen als men te maken heeft met interne saboteurs, die de kant van de tegenpartij kiezen of het handelen van het eigen kamp via propaganda besmeuren.
Dit zien we eigenlijk ook alleen maar in het Westen, onder aanvoering van een bepaald anti-Westers gedachtegoed, dat vooral aan de linkerkant van het politieke spectrum, maar ook aan de rechterkant van het politieke spectrum aanwezig is.
Zie mijn reactie hierboven. In je posts redeneer je steeds vanuit een kampdenken, waarbij kritiek op het eigen kamp automatisch wordt opgevat als “anti-Westers” of als steun aan de tegenpartij. Het zijn echter geen anti-Westerse standpunten, maar standpunten die staan voor een eerlijke en rechtvaardige wereld, waarin één morele maatstaf geldt, ook voor de tegenpartij. Het zijn juist waarden die ook het Westen zegt voor te staan. Je kiest daarmee dus niet automatisch voor de tegenpartij, integendeel.
Je redenering praat eerder de misdaden die de tegenpartij (Iran) pleegt goed, omdat die ook denken vanuit loyaliteit aan het eigen kamp. M.a.w. je kunt het Iraanse regime en zijn aanhangers mensenrechtenschendingen niet kwalijk nemen, omdat zij, net als jij, simpelweg ‘voor hun eigen kamp kiezen’.
quote:
[..]
Ook in Nederland was hier sprake van. Na de aanslagen van 7 oktober 2023 waren er op verscheidene plekken pro-Palestijnse demonstraties waar deze aanslagen werden gevierd en ook werd er duidelijk dat er op talloze plekken sprake was van het bagatelliseren, rechtvaardigen of dus zelfs vieren van het Palestijnse terrorisme. Bijvoorbeeld onder de studenten op de UvA, was dit een ding.
Het is verder betreurenswaardig dat jij zelf het verschil tussen goed en kwaad niet meer lijkt te kunnen zien en daarom denkt dat alles door eenzelfde lens kan worden bekeken. Maar zo werkt de wereld simpelweg niet, als een partij wordt aangevallen, ondermijnd of geterroriseerd, en die partij slaat (hard) terug, dan zijn niet beide landen slecht maar de partij die de aanstichter is van het conflict.
Zo komen we dan bijvoorbeeld ook op de conclusie dat in oorlogen tussen Oekraïne en Rusland, de Palestijnen/Iran en Israël, Oekraïne en Israël de goede kant zijn, de Russen, Palestijnen en Iran de slechte kant.
Een constatering? Wat ik bedoel te zeggen, is dat jij niet specifiek kunt weten ‘welke’ westerlingen bij ‘welke’ demonstraties aanwezig waren, en je kunt ook niet in iemands hoofd kijken om te bepalen hoe die persoon denkt over Hamas, Hezbollah of 7 oktober. Dat is wat ik bedoel met dat je uitspraak een generaliserende aanname is over die demonstranten (in je afbeelding).
Het enige wat we met zekerheid kunnen constateren, is dat de westerlingen op de door jou gedeelde afbeelding aanwezig waren bij demonstraties tegen Israëlische aanvallen op Iran, waarbij burgerslachtoffers zijn gevallen. Andere conclusies kun je daar niet aan verbinden, tenzij je specifieke personen aantoonbaar kunt linken aan andere demonstraties die expliciet pro-Hamas of pro-Hezbollah waren. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, aangezien die demonstraties voornamelijk gericht zijn tegen wat zij zien als Israëlische genocide en vóór een Palestijnse staat. Dat is iets anders dan steun betuigen aan Hamas of Hezbollah. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, individuen die wel expliciet een kamp kiezen. Maar dat doen zij dan precies op dezelfde manier als jij, en volgens je eigen redenering zou hen dat dus moeilijk kwalijk te nemen zijn.
Als het gaat over "
het verschil tussen goed en kwaad", laten je posts juist zien dat je daar geen onderscheid in maakt en dat het je gaat om 'je kamp', zelfs wanneer dat kamp zich schuldig maakt aan misdaden of schendingen van mensenrechten. In die zin ben je ook niet objectief om te kunnen beoordelen hoe conflicten zijn ontstaan, omdat je redeneert vanuit kampdenken. Zelfs wanneer vaststaat dat een land als eerste een militaire aanval heeft uitgevoerd, wordt dat door jou omgedraaid en goedgepraat. Dat heeft weinig te maken met “aan de goede kant staan”, integendeel.