Maar het Russische leger stelt niks voor en verslaan we met 2 vingers in de neus.quote:Op woensdag 31 december 2025 00:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoop dat we heel veel geld in defensie steken als EU zodat Rusland dit geintje nooit bij ons (lees de Baltische staten ) probeert.
Dat land is knettergek.
En ze hadden al een negatieve bevolkingsgroei.![]()
Aldus de experts van F OK! en Clingendeal.quote:Op woensdag 31 december 2025 11:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar het Russische leger stelt niks voor en verslaan we met 2 vingers in de neus.
Investeren is niet nodig.
Is Derk Sauer overleden?quote:Op woensdag 31 december 2025 07:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je moet je West-Europese hyperindividualistische bril even afzetten. Lees de stukken van Kasparov, andere gevluchte Russen of desnoods wijlen Derk Sauer’s columns. Kern van de zaak is dat in Rusland de status als wereldmacht en het internationaal aanzien belangrijker wordt gevonden dan welvaart voor het individu. Alles is daar aan ondergeschikt.
Dat is voor ons niet voor te stellen. Maar als je dit eenmaal begrijpt is de houding goed verklaarbaar.
tijdje geleden na verlamming bij een bootongeluk.quote:
Waarom denk je dit?quote:Op woensdag 31 december 2025 11:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar het Russische leger stelt niks voor en verslaan we met 2 vingers in de neus.
Ik vind het goed te vergelijken.quote:Op woensdag 31 december 2025 09:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Leuk verhaal....
Alleen niet te vergelijken.
Dat de meute in pas liep tijdens Corona was gewoon heel logisch.
Er is duidelijk gemaakt waarom bepaalde maatregelen nodig waren en dus volg je dat.
Een meatgrinder ingestuurd worden of elke koloniale aanval is wel even anders.
Niemand zit daar op te wachten en heeft ook geen enkel nut.
Sure, propaganda kan mensen dan anders doen denken. Maar dan nog.
Wie zegt dat?quote:Op woensdag 31 december 2025 11:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
quote:Vrede als daad – bewerkte tekst
Als Europa vrede wil, heeft het ‘munitie, munitie, munitie’ nodig, aldus NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte tijdens de top in Den Haag. Willem de Haan (68), journalist en levenslang pacifist, denkt daar fundamenteel anders over. Als jonge twintiger weigerde hij zijn dienstplicht en werd daarvoor veroordeeld tot anderhalf jaar cel. Zijn overtuigingen heeft hij nooit losgelaten: hij bleef pleiten voor onderhandeling in plaats van militarisering. Deze zomer verschijnt zijn boek Vrede als daad, waarin hij zijn idealen toetst aan het huidige debat over Russische oorlogsdreiging.
Sinds de Russische inval in Oekraïne heb ik veel vrienden verloren. Dat klinkt dramatisch, en dat is het ook. Vrienden die tot voor kort, net als ik, kritisch waren op het leger, op de wapenwedloop en op het idee dat conflicten met militair geweld kunnen worden opgelost. Na het uitbreken van de oorlog hebben velen van hen hun mening herzien. Dat doet pijn. We begrijpen elkaar niet meer. Zij zeggen dat ik te ethisch denk, te moralistisch, en dat ik de geopolitiek vergeet. Dat ik niet zie dat het in de echte wereld om macht draait.
Natuurlijk weet ik dat wel. Het draait om invloedssferen, om grondstoffen, om machtsblokken. Volgens hen betekent dat dat je soms militair moet optreden: om je tanden te laten zien, om af te schrikken, om terug te dringen. Anders wordt er over je heen gelopen. Praten is mooi, zeggen ze, maar met sommige leiders valt niet te praten. Ze luisteren niet, houden zich niet aan afspraken en zijn onbetrouwbaar. Oorlog is verschrikkelijk, maar soms onvermijdelijk.
Volgens hen vechten soldaten aan het front voor vrijheid en democratie. Ze sterven niet voor niets. Dat is nu eenmaal de wereld waarin we leven. “Word wakker,” hoor ik ze zeggen.
Maar ik bén wakker. En ik wil niet in zo’n wereld leven. Ik wil me niet neerleggen bij cynisme, bij het idee dat de wereld nu eenmaal zo is. Ik geloof dat een andere wereld mogelijk is: een wereld zonder bloedvergieten, zonder sneuvelbereidheid, zonder kanonnenvoer. Het zijn niet de inwoners van Rusland, Oekraïne, Gaza of Israël die elkaar naar het leven staan. Het zijn politieke en militaire leiders die oorlog voeren en gewone mensen meeslepen met onverzoenlijke taal, oorlogsretoriek en het ondermijnen van vertrouwen. Mensen die daar vraagtekens bij zetten worden weggezet als naïef.
Ook in Rusland en Oekraïne laten mensen zich meeslepen, zegt Jurii Sheliazhenko, voorman van de Oekraïense pacifistische beweging. Volgens hem begint het bij een extreem patriottische opvoeding. Kinderen leren al jong om met wantrouwen en haat naar de ander te kijken: onze cultuur is beter, onze geschiedenis groter, de ander is al eeuwenlang de vijand. Daar ligt volgens hem de kern van het langdurige conflict.
Oud-minister Jan Pronk waarschuwt eveneens voor patriottisme en oorlogsretoriek. Hij pleit voor het matigen van taal, voor het stoppen met spreken over winnen en verliezen. Oorlog is een monster, zegt hij, en oorlog begint altijd met onverzoenlijke taal.
Die taal is overal. Soms bijna achteloos, zoals toen Mark Rutte kort na zijn aantreden zei dat Europa drie opties had: bewapenen, emigreren naar Nieuw-Zeeland of Russisch leren. Soms klinkt het grimmiger, zoals bij uitspraken van militaire leiders die waarschuwen voor een nieuwe oorlog, voor het inspecteren van schuilkelders en het inslaan van noodpakketten. Volgens sommigen leven we niet meer in een naoorlogse, maar in een vooroorlogse tijd.
Het effect is duidelijk: het denken kan nog maar één kant op. Europese diplomatie over het verminderen van spanningen blijft vrijwel onbesproken. Sinds de Russische inval belde nauwelijks een Europese leider met Moskou. Pas eind 2024 sprak de Duitse bondskanselier Scholz weer met Poetin, voor het eerst in ruim tweeënhalf jaar. Praten lijkt te hebben afgedaan.
Soms lijkt het zelfs alsof er in Europa wordt gefantaseerd over een oorlog die Rusland definitief zou verzwakken. EU-buitenlandchef Kaja Kallas sprak openlijk over een scenario waarin Rusland uiteen zou vallen in kleinere staten. Dat zou, zo stelde zij, de Russische macht structureel verminderen.
De stroom van dit denken is eindeloos en zit diep in onze taal. In essays, columns en nieuwsberichten worden veronderstellingen over Russische intenties gepresenteerd als vanzelfsprekendheden. Bewijs is nauwelijks nodig; het beeld staat vast. Dat Europa inmiddels vele malen meer aan defensie uitgeeft dan Rusland, of dat het Russische leger met logistieke problemen kampt, doet er nauwelijks toe. Twijfel wordt verdacht.
Ik knipte een tijdlang krantenkoppen uit met alarmistisch taalgebruik. Over strijd, over dreiging, over onafwendbaarheid. Het deed me denken aan de Falklandoorlog in 1982, toen de Britse pers juichte bij elke stap richting oorlog. Uiteindelijk stopte ik ermee. Het was steeds hetzelfde verhaal.
De oproep om te stoppen met oorlogsretoriek, om taal te matigen en ruimte te maken voor diplomatie, lijkt vooralsnog op dorre bodem te vallen..
Die kan z'n stukjes beter in het Russisch gaan publicerenquote:Op woensdag 31 december 2025 12:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Stukje van pacifist, Willem de Haan
[..]
Jij en vele anderen die over het algemeen gemeenschappelijk hebben dat ze eu liberalisme bewierroken.quote:
Daar is ie weer met z'n onkrachte leugens.quote:Op woensdag 31 december 2025 12:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij en vele anderen die over het algemeen gemeenschappelijk hebben dat ze eu liberalisme bewierroken.
Grappen over ezels, oude tanks MILJOENEN uitgeschakelde russen.
Nu hoor je het niet meer, maar 2022 en 2023 was dat wat het nieuws liet zien.
Oke, ik hap.quote:Op woensdag 31 december 2025 12:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij en vele anderen die over het algemeen gemeenschappelijk hebben dat ze eu liberalisme bewierroken.
Grappen over ezels, oude tanks MILJOENEN uitgeschakelde russen.
Nu hoor je het niet meer, maar 2022 en 2023 was dat wat het nieuws liet zien.
Wel opvallend dat iemand die anderen ervan beschuldigt dat bewijs er niet toe doet, gelijk zelf een claim doet waarbij bewijs er niet toe doet.quote:Op woensdag 31 december 2025 12:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Bewijs is nauwelijks nodig; het beeld staat vast. Dat Europa inmiddels vele malen meer aan defensie uitgeeft dan Rusland
Ik hap ook nog maar eens. Al 1000x opgesomd. grapjes die van Rossum maakte houd ik achterwege, want dat is een joker. Ik pak alleen serieuze bronnen en die ook veelvuldig in de staatsmedia naar voren komenquote:Op woensdag 31 december 2025 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, ik hap.
Doe eens een citaat.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-het-westen-zit-krapquote:zondag 18 september 2022, 08:00
Russische wapendepots raken leeg, maar ook het Westen zit krap
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ven-poetin-zal-falenquote:De EU-leider meent dan ook dat de sancties Rusland meer schaden dan Europa. 'De Russische financiële dienstverlening zit aan het infuus en duizenden internationale bedrijven hebben het land verlaten. Ondertussen moeten de Russische militairen chips halen uit vaatwassers en koelkasten om militair materiaal te repareren, omdat ze tekorten hebben aan halffabricaten.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)offensief-loopt-vastquote:Russen verliezen duizend man per dag, zomeroffensief loopt vast
Prima dat je dat vindt. Ontkenning is de enige overgebleven mogelijkheid nog vanuit het perspectief van de mensen die karikaturaal gebben hebben gedaan over de russen.quote:Op woensdag 31 december 2025 12:35 schreef sp3c het volgende:
Geen van die berichten komt in de buurt van je claim
Dat vind ik niet alleen, dat ziet iedereen die het leestquote:Op woensdag 31 december 2025 12:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Prima dat je dat vindt. Ontkenning is de enige overgebleven mogelijkheid nog vanuit het perspectief van de mensen die karikaturaal gebben hebben gedaan over de russen.
Niet iedereen. Maar velen hier laten zich vrij selectief informeren. Het narratief is ook niet binair veranderd maar dat is langzaam gegaan sinds november. Dus velen herinneren zich nauwelijks meer de flauwe grappen en grollen die men maakte over de enorme Russische verliezen en de propaganda over sanctiepakket, gamechangers zoals phz2000 of de Leo of f16. De meeste mensen vergeten dat en denken nu dat er altijd al serieus over de Russen geschreven is.quote:Op woensdag 31 december 2025 12:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat vind ik niet alleen, dat ziet iedereen die het leest
1. Zie bericht Sp3cquote:Op woensdag 31 december 2025 12:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik hap ook nog maar eens. Al 1000x opgesomd. grapjes die van Rossum maakte houd ik achterwege, want dat is een joker. Ik pak alleen serieuze bronnen en die ook veelvuldig in de staatsmedia naar voren komen
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-het-westen-zit-krap
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ven-poetin-zal-falen
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)offensief-loopt-vast
NB: dat zou inhouden dat er al 2.000.000 zijn uitgeschakeld. Zo groot is het leger niet eens.
Etc etc. En vele berichten dat Rusland bijna bankroet is, of dat de munitie op is. En nu zijn we in een fase dat de overheid ons boekjes stuurt over flessen water.
Niemand wil het zeggen - dus doe ik het maar - dat de EU liberalen zich finaal verkeken hebben op de innovatie- en slagkracht van de Russen. En (JA) de Russen verkeken zich op het Oekraiense verzet in de eerste weken van de oorlog.
Die heb ik je gegeven, en daar zul je het mee moeten doen. De bronnen die ik gaf staan voor wat een breder publiek dacht/denkt omdat het destijds zo is geponeerd in de media en opgepakt is door talkshows.quote:Op woensdag 31 december 2025 12:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
1. Zie bericht Sp3c
2. Je dichtte mij (en andere users) uitspraken toe. Waar is het bewijs voor die claim?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |