SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is dat herkenbaar, of zie ik een stap over het hoofd?AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 6, 7a, 10a, 11, 13, 14a, 16abc, 22, 23, 25cd
quote:Op woensdag 17 december 2025 09:16 schreef lobipi het volgende:
Ik heb net 11b opgelost (denk ik), maar voor mijn gevoel is het woord niet helemaal af.Herkenbaar, maar nog even goed kijken en dan snap je hem wel...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is dat herkenbaar, of zie ik een stap over het hoofd?AIVD puzzel 2025:
1a, 2, 3a, 6, 10a, 11, 12a, 13, 14a, 16ab, 26
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik loop dan vrij snel tegen een tegenstrijdigheid in of de sudoku, of de slitherlink aan. Heeft iemand deze al opgelost? Want dan ligt het aan mij.AIVD puzzel 2025:
1a, 2, 3a, 6, 10a, 11ab, 12a, 14a, 16abcd
quote:Op woensdag 17 december 2025 15:23 schreef saaie_kaas het volgende:
Kan ik iemand die 7a opgelost heeft een vraag stellen, ik loop tegen een klein onlogisch stukje aan en dat is niet die die in de errata staat.
Voor sommige opgaven moet je juist dom nadenken... En daar zijn wij dan soms wat minder goed inquote:Op woensdag 17 december 2025 21:15 schreef capuchon_jongen het volgende:
Doen jullie maar ben veel te dom hiervoor
Belgen staan gelijk aan chimpansees dus dat klopt.quote:Op woensdag 17 december 2025 21:15 schreef capuchon_jongen het volgende:
Over chimpele zielen gesproken:quote:Op woensdag 17 december 2025 23:06 schreef Rozevla het volgende:
[..]
Belgen staan gelijk aan chimpansees dus dat klopt.
quote:Op woensdag 17 december 2025 12:58 schreef zeby het volgende:
Ik heb 11b succesvol op kunnen lossen, maar loop bij 11c vast. De eerste stap lijkt mij omDan maak je toch ergens een foutje. Hij is geheel oplosbaar.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik loop dan vrij snel tegen een tegenstrijdigheid in of de sudoku, of de slitherlink aan. Heeft iemand deze al opgelost? Want dan ligt het aan mij.AIVD puzzel 2025:
Top, fijn om te weten dat het aan mij ligtquote:Op donderdag 18 december 2025 13:51 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Dan maak je toch ergens een foutje. Hij is geheel oplosbaar.
Nou dat lijkt bij dezen goed gelukt, nu al meer reacties dan in de afgelopen week.quote:Op woensdag 17 december 2025 07:04 schreef Viv het volgende:
[..]![]()
Ik heb het topic bij deze "aangekondigd", wie weet levert het nieuwe aanwas op.
Het is altijd leuk om mensen hun signaturen te vergelijken. Dan zie je dat iedereen toch ongeveer in dezelfde volgorde aan de puzzel werkt!quote:Op donderdag 18 december 2025 18:19 schreef tharionblack het volgende:
Leuk om te zien hoeveel mensen hier al zo ver zijn, dat motiveert
quote:Op donderdag 18 december 2025 20:09 schreef IshaD het volgende:
[..]
Het is altijd leuk om mensen hun signaturen te vergelijken. Dan zie je dat iedereen toch ongeveer in dezelfde volgorde aan de puzzel werkt!
Dan is het toch wel jammer dat je zelf geen signatuur hebtquote:Op donderdag 18 december 2025 20:09 schreef IshaD het volgende:
[..]
Het is altijd leuk om mensen hun signaturen te vergelijken. Dan zie je dat iedereen toch ongeveer in dezelfde volgorde aan de puzzel werkt!
Het gaat hier om de speciale Nederland versie. De kaart is op genoeg plekken te vinden. Mocht je hem nergens kunnen krijgen stuur maar even een berichtje, dan kan ik je wel een link sturen.quote:Op vrijdag 19 december 2025 16:46 schreef billiebob123 het volgende:
Is er iemand die vraag 12 van de Junior-editie heeft gedaa? (Ticket to Ride)
Er wordt gesteld dat er wordt gespeeld op het 'gewone Nederlandse bord'.
Bedoelen ze hier dan de originele Amerika-versie of de speciale Nederland-versie?
Ook kan ik zelf de kaart helemaal niet op internet vinden (in goed genoege kwaliteit)..
Ja, hoor. Mooie opgave, maar er zit een foutje in. https://www.aivd.nl/onderwerpen/aivd-kerstpuzzel/errataquote:Op vrijdag 19 december 2025 19:26 schreef Malaka81 het volgende:
Iemand toevallig al met 5 bezig? Ik zou graag iets willen checken.
Vooruit dan maarquote:Op vrijdag 19 december 2025 10:08 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Dan is het toch wel jammer dat je zelf geen signatuur hebt
Ik vooral te ongeduldig.quote:Op woensdag 17 december 2025 21:15 schreef capuchon_jongen het volgende:
quote:Op zaterdag 20 december 2025 13:38 schreef QIXL het volgende:
Oké afgelopen jaren heeft geleerd dat klagen helpt. Klaag Klaag ik zit vast met 14b, zeker in de hoek rechtsonder. Je zou toch zeggen als je kantoor op 6°07'30"OL ligt, je een voordeel moet hebben, maar helaas. Klaag klaag
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door artemis_ op 20-12-2025 16:30:10 ]AIVD 2025: 1, 2, 3, 5, 6, 7a, 8, 10ab, 11, 12ab?, 13, 14, 15a, 16, 17, 19a, 22, 23, 24a, 25, 26
Bij 14a bedoel je dan? Ik denk dat er wel antwoorden voor V4 en H9 zijn die matchen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 15:54 schreef aivdpuzzelaar-m het volgende:
Speciaal om jullie hulp in te roepen een account aangemaakt! Doe ik iets verkeerd bij 14? Ik vind de passende woorden, maak er anagrammen van (zoals bij 4 verticaal is er mijns inziens maar één mogelijkheid) en nog past het niet. Mijn antwoord bij 4 verticaal matcht niet met mijn antwoord bij 9 horizontaal, waardoor ik vrij snel dus al niet uitkom. Heeft iemand een tip waardoor ik er wel uitkom? Ik ben al 6 keer opnieuw begonnen en ik vertik het ergens om te stoppen, maar ik blijf in hetzelfde cirkeltje draaien momenteel 😓
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD 2025: 1, 2, 3, 5, 6, 7a, 8, 10ab, 11, 12ab?, 13, 14, 15a, 16, 17, 19a, 22, 23, 24a, 25, 26
quote:Op zaterdag 20 december 2025 16:29 schreef artemis_ het volgende:
[..]
Bij 14a bedoel je dan? Ik denk dat er wel antwoorden voor V4 en H9 zijn die matchen.Sorry ja, ik bedoel 14a.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oeps, sorry! Weggehaald, excuses.quote:Op zaterdag 20 december 2025 16:33 schreef artemis_ het volgende:
Ik zou je spoiler misschien even weghalen (iets te direct). Ik ben het niet oneens met je V4. Ik zou je H9 nog eens wat beter onderzoeken.
Daar ben ik toevallig nu ook mee bezig. Blah...de rest ging prima.quote:Op zaterdag 20 december 2025 19:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
Die ORDELIJKEKACHELPOETS bij 13 krijg ik ook maar niet schoon. De rest is gelukt, maar daar gaat toch íets mis. Maar die ligt vast niet erg voor de hand, dan?
Je mag wel een vraag stellen via dm als je wil. Weet niet goed hoe ik het kan beantwoorden zonder te spoileren.quote:Op zondag 21 december 2025 09:45 schreef JopieKlaassen het volgende:
Voor de grap ook eens begonnen hiermee. Hoe waterdicht is het antwoord van 1a? Want ik twijfel nogal
Ik wil wel sparren. Ben niet helemaal zeker van mijn antwoordquote:Op zaterdag 20 december 2025 16:42 schreef FlipModeSquad het volgende:
Volgens mij heb ik 1b gevonden. Iemand anders ook? Wil eens iets sparren.
Ik wil wel sparren. Ben niet zeker van mijn antwoordquote:Op zaterdag 20 december 2025 16:42 schreef FlipModeSquad het volgende:
Volgens mij heb ik 1b gevonden. Iemand anders ook? Wil eens iets sparren.
Is hier ook de enige die nog open staat. Ik weet niet meer waar ik nog moet zoeken.quote:Op zaterdag 20 december 2025 19:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
Die ORDELIJKEKACHELPOETS bij 13 krijg ik ook maar niet schoon. De rest is gelukt, maar daar gaat toch íets mis. Maar die ligt vast niet erg voor de hand, dan?
Hier nog één!quote:Op zondag 21 december 2025 11:42 schreef rita147 het volgende:
[..]
Is hier ook de enige die nog open staat. Ik weet niet meer waar ik nog moet zoeken.
Heel netjes gedaan, daar staar ik me ook al even rot op.quote:Op zondag 21 december 2025 13:15 schreef Kerstpuzzelmeisje het volgende:
Ik heb hem eindelijk!!! Hij is dus echt mogelijk om op te lossen! Want ik was er op een gegeven moment echt van overtuigd dat er geen oplossing was
Ik dacht hem een tijdje te hebben, maar ondertussen heb ik 50 opties waarvan ik er geen 1 echt mooi vind.quote:Op zondag 21 december 2025 13:15 schreef Kerstpuzzelmeisje het volgende:
Ik heb hem eindelijk!!! Hij is dus echt mogelijk om op te lossen! Want ik was er op een gegeven moment echt van overtuigd dat er geen oplossing was
Dronken en gelukkig?quote:Op donderdag 18 december 2025 01:44 schreef CarloV het volgende:
[..]
Over chimpele zielen gesproken:
Als Belg = Chimpansee, Brit = Stokstaartje, Est = Tarbot en Griek = Kater.
Wie is dan de Ier die hier steeds in dit topic post?
Het verbaast mij inderdaad hoe daar gescoord wordt door velen, bij mij valt ie ook nietquote:Op maandag 22 december 2025 18:34 schreef Kapoentje91 het volgende:
Ik snap die spelregels voor de slitherlink in de juniorenpuzzel al niet (snap er geen BAL van haha, waar is die L?), laat die volwassen versie dan maar zitten
Welk deel begrijp je niet?quote:Op maandag 22 december 2025 18:34 schreef Kapoentje91 het volgende:
Ik snap die spelregels voor de slitherlink in de juniorenpuzzel al niet (snap er geen BAL van haha, waar is die L?), laat die volwassen versie dan maar zitten
Dat heb ik nou met opgave 13. Geen idee in welke richting ik het moet zoeken.quote:Op maandag 22 december 2025 18:53 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het verbaast mij inderdaad hoe daar gescoord wordt door velen, bij mij valt ie ook niet
quote:Op maandag 22 december 2025 19:56 schreef lobipi het volgende:
[..]
Dat heb ik nou met opgave 13. Geen idee in welke richting ik het moet zoeken.
SPOILER: Opgave 13Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zou van achter naar voren beginnen.quote:Op maandag 22 december 2025 19:56 schreef lobipi het volgende:
[..]
Dat heb ik nou met opgave 13. Geen idee in welke richting ik het moet zoeken.
En daarna van rechts naar links?quote:Op maandag 22 december 2025 20:51 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
Ik zou van achter naar voren beginnen.
SPOILER: 11bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD Kerstpuzzel 2026:
De regels zijn mij helder (denk ik). Ik heb ook een start met iets zinnigs bij de JKP, maar dan wordt het ineens abracadabra. Ben nou al te vaak op nieuw begonnen, maar maak of steeds dezelfde fout of ik snap het toch niet... Bij de echte heb niet eens een zinnige start..quote:Op maandag 22 december 2025 18:34 schreef Kapoentje91 het volgende:
Dat mag!quote:Op dinsdag 23 december 2025 22:10 schreef Orly het volgende:
Ik ben niet helemaal tevreden met mijn antwoord bij 14c.
Is er iemand die die vraag heeft, bij wie ik het mag checken?
Dan zou ik je code toch nog even nalopen. Hij klopt helemaal hier.quote:Op woensdag 24 december 2025 17:39 schreef BaronG het volgende:
Bij opgave 12 in het voorbeeld met sleutelwoord IETS, gaat het bij mij helemaal goed tot de W in WCJA maar klopt de C niet (zou een O moeten zijn). Hebben anderen daar ook last van?
quote:Op donderdag 18 december 2025 01:44 schreef CarloV het volgende:
[..]
Over chimpele zielen gesproken:
Als Belg = Chimpansee, Brit = Stokstaartje, Est = Tarbot en Griek = Kater.
Wie is dan de Ier die hier steeds in dit topic post?
SPOILER: AntwoordOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Herkenbaar - ik heb zo veel half opgeloste opgaven en dus eigenlijk overal precies niks. Echt nog maar heel weinig volledig opgelost dit jaar. Oei.quote:Op woensdag 24 december 2025 22:02 schreef rita147 het volgende:
Eindelijk de kachelpoets gevonden. Nu 16c maar weer eens oppakken, die begint leuk maar strandt, zoals zoveel, na de "makkelijke" combi's
Ja hoor, geen probleem.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:09 schreef MScript het volgende:
Is er iemand waarmee ik over 7a kan sparren? Ik heb de eerste antwoorden al, maar loop vast bij anderen...
Ik ben nog even gefrustreerd over de hoeveelheid werk dat 11 was ten opzichte van de mooiheid van de antwoorden, maar ik denk dat ik het morgen met je eens kan zijn!quote:Op vrijdag 26 december 2025 18:30 schreef pcgroot het volgende:
11 vind ik heel mooi. Was wel een hele klus, maar goede logische puzzel zonder dat je hoeft te backtracken.
SPOILER: 16dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.19a is zo netjes dat ik me verbaasde dat dit nog niet eerder langs was gekomen. 19b daarintegen...Veel plezier met b en cquote:Op vrijdag 26 december 2025 20:56 schreef QIXL het volgende:
... verder vind ik 11a gewoon gedachteloos boekhouden.
AIVD Kerstpuzzel 2026:
Heb je 21 opgelost? Ik vind hem fantastisch, maar loop na heel veel uren nu toch vast, ook al weet ik zeker dat ik een hoop heb!quote:Op vrijdag 26 december 2025 19:04 schreef Legoblokje het volgende:
Er zitten best wel een aantal hele mooie opgaven tussen, ik heb ook het idee dat ze dit jaar meer tijd hadden om de puzzels te maken dan vorig jaar.
Favoriet is vooralsnog 21. Ook genoten van 5, 10 zit leuk in elkaar, 11ab en 16.
Minder geslaagd vind ik 1b (heb een hekel aan dat soort vraagstellingen), 13 en 14.
Hierdoor naar 17 gekeken en meteen één ervan opgelost en één ervan een doorbraak maar niet zeker of het een antwoord is, dus daar nog maar even iets langer over nadenken...quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:56 schreef QIXL het volgende:
Ik vind 16 leuk, alleen jammer dat die zo snel was opgelost. 14a vond ik ook leuk. 19a ook leuk denken.
Alle puzzels die ik nog niet heb opgelost vind ik stom en verder vind ik 11a gewoon gedachteloos boekhouden.
Ik vind puzzels waar je daadwerkelijk een aha moet hebben, zoals 8 en 17.
Wel leuk dat jij de eerste meteen ziet, ik zie er wel iets in, maar welk antwoord erbij hoort...geen ideequote:Op vrijdag 26 december 2025 21:07 schreef llamalama het volgende:
Voor 17 zag ik de eerste zo, maar de rest? Is het "zo zien" van de oplossing misschien een teken dat het toch fout is? Eeuwige twijfel.
.
Ja, is opgelost.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:51 schreef Ell__ het volgende:
[..]
Heb je 21 opgelost? Ik vind hem fantastisch, maar loop na heel veel uren nu toch vast, ook al weet ik zeker dat ik een hoop heb!
De monsterpuzzel uit 2015 (of was het 2016) met de tekst: ik ben uitgeteldquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:07 schreef llamalama het volgende:
Intussen bedenk ik me designopties voor een Foute Kersttrui met de AIVD kerstpuzzel als thema.Uiteraard komt de slogan "De doorzetters presteren!" erop, maar wat nog meer? Misschien iets over een arme lady, een semafoor zin uit Wuthering Heights of iets met komkommersla.
Hier een aantal ideeën:quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:07 schreef llamalama het volgende:
Intussen bedenk ik me designopties voor een Foute Kersttrui met de AIVD kerstpuzzel als thema.Uiteraard komt de slogan "De doorzetters presteren!" erop, maar wat nog meer? Misschien iets over een arme lady, een semafoor zin uit Wuthering Heights of iets met komkommersla.
quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:07 schreef llamalama het volgende:
@Jimboquote:Op zaterdag 27 december 2025 03:41 schreef CarloV het volgende:
[..]
Hier een aantal ideeën:
• Kaas is saai.
• Een wiskundige en een natuurkundige knippen de kersttrui doormidden en zetten hem opnieuw in elkaar.
• Jan Smit ergens als acrostichon.
• De elfstedentocht tussen allerlei normale getallenrijtjes zetten. Of misschien dit keer de twaalfstedentocht?
• Wat begon als een rustige kersttrui vloog volledig uit de bocht.
• Iets met kabouters die altijd de waarheid vertellen of altijd liegen en zodanig dat je nooit het goede antwoord uit de puzzel krijgt. (dan is je kersttrui altijd fout)
• Een doolhof voor de mensen die tijd over hebben.
• Iemand heeft de kersttrui op alfabetische volgorde gesorteerd, en jullie moeten het weer in elkaar zetten.
• Vn ale worden onbekt is in ht mien. Ds dn wot ht en foe kersui.
• De kerstman die een AIVD-vis roostert boven een vuur. Oh wacht die bestaat al...
Aangezien er niet zoveel te puzzelen meer valt (grapjequote:Op vrijdag 26 december 2025 21:07 schreef llamalama het volgende:
quote:Op maandag 22 december 2025 20:22 schreef CarloV het volgende:
[..]Dit was eigenlijk best een goede hint (maar ik begreep hem pas nadat ik de opgave snapte). Toch nog bedankt.SPOILER: Opgave 13Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik loop nu alleen nog vast op de kachelpoets. Is dit op te lossen door nog langer te google-en, of is het wachten op een heldere ingeving die niet online te vinden is?AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 6, 7a, 10a, 11, 13, 14a, 16abc, 22, 23, 25cd
quote:Op zondag 28 december 2025 16:54 schreef lobipi het volgende:
[..]
Dit was eigenlijk best een goede hint (maar ik begreep hem pas nadat ik de opgave snapte). Toch nog bedankt.
Ik loop nu alleen nog vast op de kachelpoets. Is dit op te lossen door nog langer te google-en, of is het wachten op een heldere ingeving die niet online te vinden is?
SPOILER: ordelijkekachelpoetsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 28 december 2025 17:40 schreef CarloV het volgende:
[..]Ook deze hint zal achteraf vast heel logisch zijn...SPOILER: ordelijkekachelpoetsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 6, 7a, 10a, 11, 13, 14a, 16abc, 22, 23, 25cd
Zou klagen over tijdgebrek ook helpen?? Klaag!!quote:Op maandag 29 december 2025 04:51 schreef 7BIER7BITTER het volgende:
Klagen helpt altijd! 6, 7a, 8, 17.4, 19d, 25.125. Klaag! Klaagklaagklaaaaaag.
Ik heb hier 8 blaadjes liggen waar ik elk op een ander punt de fout in ben gegaan en geen idee waar. Ik denk dat het er bij hoort...quote:Op maandag 29 december 2025 11:24 schreef Space_wuppie het volgende:
Kan iemand met mij sparren over 11c?
Of ik snap de regels niet of ik maak al een fout bij de rijen en kolommen met 5 cijfers.
En dit laatste zou mij niets verbazen
Hier een transcriptie van mijn progressiequote:Op maandag 29 december 2025 13:05 schreef Legoblokje het volgende:
Hier dan ook maar even klagen over 19c. Hij leek in eerste instantie best te doen, maar inmiddels voelt het net als de zonnebloementerror van een paar jaar geleden (wat wel nog steeds een van mijn favoriete opgaven ooit is, trouwens).
SPOILER: 19cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD Kerstpuzzel 2026:
quote:Hier een transcriptie van mijn progressieDe transcriptie van mijn progressie hier is een stuk korter:SPOILER: 19cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet weer zo'n opgave?!
Laat maar!
AIVD puzzel 2025:
Oja... dat is waar ook. Hmm.quote:Op maandag 29 december 2025 15:47 schreef Luzzep het volgende:
bedenk bij alles: hier heb je het hele jaar naar uitgekeken en puzzelen is leuk
Verhip! Ik krijg meteen weer zin om een Samuel L. Jackson film te kijken!quote:Op maandag 29 december 2025 15:47 schreef Luzzep het volgende:
bedenk bij alles: hier heb je het hele jaar naar uitgekeken en puzzelen is leuk
Vergeet niet de Fibonacci-reeks ergens in te verwerken (net als vroegah!)quote:Op zaterdag 27 december 2025 03:41 schreef CarloV het volgende:
[..]
Hier een aantal ideeën:
• Kaas is saai.
• Een wiskundige en een natuurkundige knippen de kersttrui doormidden en zetten hem opnieuw in elkaar.
• Jan Smit ergens als acrostichon.
• De elfstedentocht tussen allerlei normale getallenrijtjes zetten. Of misschien dit keer de twaalfstedentocht?
• Wat begon als een rustige kersttrui vloog volledig uit de bocht.
• Iets met kabouters die altijd de waarheid vertellen of altijd liegen en zodanig dat je nooit het goede antwoord uit de puzzel krijgt. (dan is je kersttrui altijd fout)
• Een doolhof voor de mensen die tijd over hebben.
• Iemand heeft de kersttrui op alfabetische volgorde gesorteerd, en jullie moeten het weer in elkaar zetten.
• Vn ale worden onbekt is in ht mien. Ds dn wot ht en foe kersui.
• De kerstman die een AIVD-vis roostert boven een vuur. Oh wacht die bestaat al...
I f-ing like this motherf-ing puzzle and f-ing like to f-ing do it!quote:Op maandag 29 december 2025 17:43 schreef IshaD het volgende:
[..]
Verhip! Ik krijg meteen weer zin om een Samuel L. Jackson film te kijken!
Die gedachte hou ik ook vastquote:Op maandag 29 december 2025 16:15 schreef Ell__ het volgende:
[..]
Oja... dat is waar ook. Hmm.
Ik heb het wel moeilijker dit jaar dan veel andere jaren, maar dat komt misschien ook omdat ik minder tijd heb. Laat ik maar hopen dat het dat is en niet de leeftijd...
Jquote:Op dinsdag 30 december 2025 21:27 schreef BaronG het volgende:
Ik heb 11a, maar loop vast in 11b. Ik weet niet of ik de tekst vooraf aan de opgave goed interpreteer. ‘De blauwe lijnstukken geven aan welke slitherlink-getallen in de omliggende vakjes optellen tot een sudoku-getal in het vakje waar de lijntjes zich bevinden. Het aantal lijntjes is verder minimaal.’ Ik lees dat bijvoorbeeld zo: het allereerste vakje linksboven (ik noem dat vakje 1) interpreteer dan als: Sudokugetal in vakje 1 = slitherlink getal van rechts van vakje 1 + slitherlink getal in vakje schuin rechtsonder vakje 1. Zou ik met iemand kunnen checken of ik deze instructie goed interpreteer? J/N is voldoende.
Net als de middelste rotorquote:Op dinsdag 30 december 2025 23:12 schreef IshaD het volgende:
Klaag klaag 12b, zo dichtbij maar zo ver weg...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 3a, 6, 7a, 8, 13, 16abcd, 22, 23, 25-3/4
Ik zou zelf niet met de ordelijkekachelpoets in bed gaan liggen eigenlijk....quote:Op woensdag 31 december 2025 10:49 schreef CarloV het volgende:
Ik heb het jarenlang tot na de deadline kunnen uitstellen. Maar de ordelijkekachelpoets heeft mij getroffen en ik lig voor Pampus op bed. Wees gewaarschuwd!
Nou ja op een gegeven moment is de kachel wel gepoetst en dan kun je rustig in bed liggen.quote:Op woensdag 31 december 2025 17:38 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Ik zou zelf niet met de ordelijkekachelpoets in bed gaan liggen eigenlijk....
Als de kachel gepoetst is kun je ook wel weer stoppen met aanstellen en aan het puzzelen gaan.quote:Op woensdag 31 december 2025 18:20 schreef CarloV het volgende:
[..]
Nou ja op een gegeven moment is de kachel wel gepoetst en dan kun je rustig in bed liggen.
Ja ja niet lullen maar poetsen!quote:Op woensdag 31 december 2025 18:37 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Als de kachel gepoetst is kun je ook wel weer stoppen met aanstellen en aan het puzzelen gaan.
Aangezien we ervan uit kunnen gaan dat jij de hele puzzel al af hebt wordt het voor jou:quote:
Nou ja ik vond het hier de afgelopen dagen druk zat anders. Volgens mij valt deze puzzel wat beter dan afgelopen jaren heb ik zo het idee. Of laten we het anders zeggen, vorige edities moest ik echt moeite doen om het hier een beetje gezellig te maken.quote:Op woensdag 31 december 2025 20:37 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Aangezien we ervan uit kunnen gaan dat jij de hele puzzel al af hebt wordt het voor jou:
Niet zeiken maar posten!
Beetje vermaak hebben we hier wel nodig om af te leiden van alle niet op te lossen puzzels
Ik had er nog nooit van gehoord....quote:Op woensdag 31 december 2025 20:54 schreef CarloV het volgende:
[..]
Nou ja ik vond het hier de afgelopen dagen druk zat anders. Volgens mij valt deze puzzel wat beter dan afgelopen jaren heb ik zo het idee. Of laten we het anders zeggen, vorige edities moest ik echt moeite doen om het hier een beetje gezellig te maken.
Maar goed over afleiding gesproken, wie heeft hier ooit eens zin gehad in een zoetermeershoptaak? Bestaan deze mensen?
Ik vind deze editie echt een stuk leuker dan de afgelopen twee jaar. Al zijn er nu inmiddels wel een paar opgaven die heel vervelend beginnen te worden, maar dat houd je toch altijd wel.quote:Op woensdag 31 december 2025 20:54 schreef CarloV het volgende:
[..]
Nou ja ik vond het hier de afgelopen dagen druk zat anders. Volgens mij valt deze puzzel wat beter dan afgelopen jaren heb ik zo het idee. Of laten we het anders zeggen, vorige edities moest ik echt moeite doen om het hier een beetje gezellig te maken.
De mate van dichterlijke vrijheid begint af te nemen maar is nog steeds iets te hoog voor mijn smaak...quote:Op donderdag 1 januari 2026 15:21 schreef lobipi het volgende:
De kachelpoets is eindelijk binnen.
Is iemand al zeker van het antwoord bij 1b? Ik heb iets bij de eerste 3 tekens, en ook iets voor de laatste 2, maar samengevoegd wordt het niet echt een mooi woord.
Echt een uitspraak voor iemand die stiekem alles al af heeftquote:Op donderdag 1 januari 2026 19:45 schreef QIXL het volgende:
Iedereen een goed jaar, met hopelijk nog veel antwoorden voor iedereen. Of in ieder geval, meer dan ik de laatste dagen.
Zeker waar, en ook van iemand wiens hersencellen zo waardeloos zijn, dat er niks nuttigs meer uitkomt sinds eind vorige week. Je mag zelf kiezenquote:Op donderdag 1 januari 2026 19:49 schreef CarloV het volgende:
[..]
Echt een uitspraak voor iemand die stiekem alles al af heeft
Ik heb helaas precies hetzelfde probleem! 3 mensen hebben onafhankelijk van elkaar dezelfde conclusie getrokken over een drietal rijen en toch klopt het niet.quote:Op maandag 29 december 2025 11:24 schreef Space_wuppie het volgende:
Kan iemand met mij sparren over 11c?
Of ik snap de regels niet of ik maak al een fout bij de rijen en kolommen met 5 cijfers.
En dit laatste zou mij niets verbazen
Heb jij te maken met liegende dubbelagenten uit 2020?quote:Op donderdag 1 januari 2026 22:51 schreef Ell__ het volgende:
[..]
Ik heb helaas precies hetzelfde probleem! 3 mensen hebben onafhankelijk van elkaar dezelfde conclusie getrokken over een drietal rijen en toch klopt het niet.
Ha! Dat zal het zijn, voor straf omdat ik na 2020 (ivm geboorte van kind) nooit meer echt een kerstpuzzel heb aangeraakt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:06 schreef Beerrend het volgende:
[..]
Heb jij te maken met liegende dubbelagenten uit 2020?
Ik zou jullie niet direct sukkeltjes willen noemen, maar ja, je ziet een optie over het hoofd dan!quote:Op vrijdag 2 januari 2026 07:41 schreef Ell__ het volgende:
[..]
Ha! Dat zal het zijn, voor straf omdat ik na 2020 (ivm geboorte van kind) nooit meer echt een kerstpuzzel heb aangeraakt.
Of waarschijnlijker: we zien allemaal dezelfde optie over het hoofd en zijn gewoon sukkeltjes. Ik probeer verder…
Klagen helpt, eindelijk gevonden. Nu verder ploeteren op de rest van de opgave, die hopelijk soepeler gaat haha.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:18 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Ik zou jullie niet direct sukkeltjes willen noemen, maar ja, je ziet een optie over het hoofd dan!
In dat geval, klaag klaag 8, ik heb ze zelf niet meer op een rijtje. Klaagquote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:47 schreef Ell__ het volgende:
[..]
Klagen helpt, eindelijk gevonden. Nu verder ploeteren op de rest van de opgave, die hopelijk soepeler gaat haha.
Een van de weinige opgaven die ik op kon lossen, dus klagen gaat je vast helpen!quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:19 schreef IshaD het volgende:
[..]
In dat geval, klaag klaag 8, ik heb ze zelf niet meer op een rijtje. Klaag
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:19 schreef IshaD het volgende:
[..]
In dat geval, klaag klaag 8, ik heb ze zelf niet meer op een rijtje. Klaag
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD puzzel 2025:
quote:Op woensdag 17 december 2025 12:58 schreef zeby het volgende:
Ik heb 11b succesvol op kunnen lossen, maar loop bij 11c vast. De eerste stap lijkt mij omik loop ook tot drie keer toe vast, ik mis waarschijnlijk een mogelijkheidSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik loop dan vrij snel tegen een tegenstrijdigheid in of de sudoku, of de slitherlink aan. Heeft iemand deze al opgelost? Want dan ligt het aan mij.
ik mis één grote groep, maar dat is net zo frustrerendquote:Op vrijdag 26 december 2025 14:39 schreef Ell__ het volgende:
[..]
Herkenbaar - ik heb zo veel half opgeloste opgaven en dus eigenlijk overal precies niks. Echt nog maar heel weinig volledig opgelost dit jaar. Oei.
Ik kom wel elke dag een beetje verder met de groepen-puzzel, dus ik ben er vrij zeker van dat ik in de goede richting zit, maar het blijft enorm zoeken naar linkjes. En ik mis nog steeds 2 grote groepen en dat voelt helemaal frustrerend!
Ik intussen ook, maar eigenlijk ook vooral de “link” tussen de groepen. Helaas helaas.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:08 schreef mwoldinga het volgende:
[..]
ik mis één grote groep, maar dat is net zo frustrerend
SPOILER: 4dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 17Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 4 januari 2026 19:47 schreef CarloV het volgende:
Nou ik ben bijna beter (eindelijk).
Ik moet nog wat spoilers inhalen:SPOILER: 4dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 17Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 4dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Beerrend op 04-01-2026 20:15:46 (Ik haat technologie) ]![]()
Excuus technologie is moeilijk.
[ Bericht 96% gewijzigd door Beerrend op 04-01-2026 20:15:22 (Dubbel gepost oeps) ]![]()
quote:Op zondag 4 januari 2026 20:14 schreef Beerrend het volgende:
[..]SPOILER: 4dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 4dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
11 a b en c waren erg leuk om te doen. Alleen zijn van a en b de antwoorden duidelijk, maar bij c twijfel ik nog. Iemand bij wie ik het kan toetsen?![]()
Dat mag, maar veel valt er niet te toetsen...quote:Op zondag 4 januari 2026 22:02 schreef TThijs het volgende:
11 a b en c waren erg leuk om te doen. Alleen zijn van a en b de antwoorden duidelijk, maar bij c twijfel ik nog. Iemand bij wie ik het kan toetsen?AIVD Kerstpuzzel 2026:![]()
Soms moet je je vertrouwen leggen in het onbekende! het vraagteken! het enigma!quote:Op zondag 4 januari 2026 22:02 schreef TThijs het volgende:
11 a b en c waren erg leuk om te doen. Alleen zijn van a en b de antwoorden duidelijk, maar bij c twijfel ik nog. Iemand bij wie ik het kan toetsen?SPOILER: enigmaxiOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Oke bedankt! Helaas zit ik in dat geval dan wel helemaal vast bij 11b... Ik begrijp op zich wat er moet gebeuren, alleen hou ik op dit moment veel te veel opties voor alles. Zou er iemand een kleine hint willen geven?quote:Op zondag 4 januari 2026 19:27 schreef pcgroot het volgende:
Geen idee, die heb je voor de puzzel niet nodig.Ik vermoed een thema hint.Kerstpuzzel 2025: 1a, 11a, 11b, 13, 14a![]()
Dit is gewoon een lastige puzzel. In het begin heb je heel veel opties en je zal eerst vele kleine stapjes moeten maken voordat je pas vooruitgang kunt boeken. Kijk waar je de lage getallen 1,2,3 kunt plaatsen, kijk waar de 4,5,6 geplaatst moeten worden, en kijk waar de hoge getallen 7,8,9 moeten komen (en vooral waar de 9 niet kan). Onmogelijke slitherlink patronen kan je ook gebruiken om opties uit te sluiten.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:44 schreef Puzzeljonie het volgende:
[..]
Oke bedankt! Helaas zit ik in dat geval dan wel helemaal vast bij 11b... Ik begrijp op zich wat er moet gebeuren, alleen hou ik op dit moment veel te veel opties voor alles. Zou er iemand een kleine hint willen geven?![]()
quote:Op zondag 4 januari 2026 19:47 schreef CarloV het volgende:
Nou ik ben bijna beter (eindelijk).
Ik moet nog wat spoilers inhalen:SPOILER: 4dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 17Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op maandag 5 januari 2026 12:22 schreef WitteIris het volgende:
[..]SPOILER: 19bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Hallo Collega puzzelaars. Ik heb enkele tientallen uren in 11C zitten nu, maar kom er niet door.
Ik heb 1 mogelijkheid gevonden waarbij de bovenste 3 regel kloppen, maar dan komt de slitherlink volgens mij in een onmogelijke situatie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij andere opties gaat er altijd ergens iets mis met de 2e of 7e vertikaal. (kolom B en G)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook heb ik een mogelijkheid met de bovenste 3 regels goed, daar ook een prima slitherlink maarSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vind het een beetje zonde om nu te stoppen met deze leuke opgave.
Kan ik met iemand via DM even sparren over de getal grootte verdeling van regel 1,2,3 en kolom B en G?![]()
quote:Op maandag 5 januari 2026 22:27 schreef tegelkoning het volgende:
Hallo Collega puzzelaars. Ik heb enkele tientallen uren in 11C zitten nu, maar kom er niet door.
Ik heb 1 mogelijkheid gevonden waarbij de bovenste 3 regel kloppen, maar dan komt de slitherlink volgens mij in een onmogelijke situatie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij andere opties gaat er altijd ergens iets mis met de 2e of 7e vertikaal. (kolom B en G)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook heb ik een mogelijkheid met de bovenste 3 regels goed, daar ook een prima slitherlink maarIk zit met hetzelfde probleem, ik heb een prachtige slitherlink na tientallen uren. Ik zou (na +- 20 uur prutsen op een oplossing die bij controle fout bleek..) een DM Hintje over het begin van het 5-cijfer getal in verticaal 2 erg kunnen waarderen :/SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vind het een beetje zonde om nu te stoppen met deze leuke opgave.
Kan ik met iemand via DM even sparren over de getal grootte verdeling van regel 1,2,3 en kolom B en G?
[ Bericht 1% gewijzigd door willy85 op 06-01-2026 08:33:02 (Stukje vergeten) ]![]()
Iemand bij wie ik 12b kan checken? We komen wel op een vraag, maar zijn niet helemaal zeker over het antwoord.AIVD 2025: 1, 2, 3, 5, 6, 7a, 8, 10ab, 11, 12ab?, 13, 14, 15a, 16, 17, 19a, 22, 23, 24a, 25, 26![]()
Ben ik de enige die het gek vindt dat mensen (die al heel veel hebben opgelost) opgaven (die in het moeilijkere segment lijken te zitten) willen checken bij andere?
[ Bericht 1% gewijzigd door mAnnIVausD op 06-01-2026 18:31:43 ]![]()
Wie van jullie puzzelt eigenlijk helemaal alleen? Ik merk dat ik dat soms wel mis, beetje sparren en brainstormen. Doe nu al 7 jaar solo mee (waarbij ik vorig jaar wel goed kon samenwerken met een puzzelaar van dit forum, maar helaas lagen de puzzels van dit jaar hem wat minder en is ie nu wat afgehaakt).
Maar ben gewoon benieuwd of het vooral teams zijn, of toch wel allemaal solisten.
Just asking :-)AIVD kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a, 5, 6, 7ab, 11a, 13, 16ab, 22, 25![]()
Ik puzzel al jaren alleen, omdat ik niemand ken in het echte leven die bereid is om hier daadwerkelijk tijd en moeite in te stoppen. Erg jammer, want samenwerken is een stuk leuker en leidt tot meer creativiteit!quote:Op dinsdag 6 januari 2026 19:46 schreef FlipModeSquad het volgende:
Wie van jullie puzzelt eigenlijk helemaal alleen? Ik merk dat ik dat soms wel mis, beetje sparren en brainstormen. Doe nu al 7 jaar solo mee (waarbij ik vorig jaar wel goed kon samenwerken met een puzzelaar van dit forum, maar helaas lagen de puzzels van dit jaar hem wat minder en is ie nu wat afgehaakt).
Maar ben gewoon benieuwd of het vooral teams zijn, of toch wel allemaal solisten.
Just asking :-)
Ik merk dat ik het heel erg leuk vind om over deze puzzel te praten en ideeen te delen met anderen, dus af en toe DM ik hier met wat mensen over.AIVD Kerstpuzzel 2026:![]()
Goeie vraag! Is er iemand die voor mij wil checken of mAnnIVausD de enige is die dit gek vind? Ik denk dat ik het antwoord heb, maar ik ben niet helemaal zeker.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:15 schreef mAnnIVausD het volgende:
Ben ik de enige die het gek vindt dat mensen (die al heel veel hebben opgelost) opgaven (die in het moeilijkere segment lijken te zitten) willen checken bij andere?![]()
Heel herkenbaar. Iedereen die ik probeer mee te krijgen lacht na paar minuten het ongemak weg en zegt dan: nee laat maar, voor mij te moeilijk. Jammer jammer. Ik vind het echt fantastisch om me hierin vast te bijten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 19:58 schreef IshaD het volgende:
[..]
Ik puzzel al jaren alleen, omdat ik niemand ken in het echte leven die bereid is om hier daadwerkelijk tijd en moeite in te stoppen. Erg jammer, want samenwerken is een stuk leuker en leidt tot meer creativiteit!
Ik merk dat ik het heel erg leuk vind om over deze puzzel te praten en ideeen te delen met anderen, dus af en toe DM ik hier met wat mensen over.
AIVD kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a, 5, 6, 7ab, 11a, 13, 16ab, 22, 25![]()
Inderdaad heel herkenbaar. Ik puzzel ook al jaren alleen, ondanks allerlei pogingen om mensen uit mijn omgeving mee te krijgen.
Dit jaar voor het eerst wat overleg in dm's op dit forum en dat maakt het echt zo veel leuker! En dan gaat het mij niet om zoveel mogelijk punten halen, maar om het plezier in het puzzelen vasthouden. Net als je de motivatie om door te gaan verloren bent kun je met een kleine hint ineens weer verder
[ Bericht 0% gewijzigd door Malaka81 op 06-01-2026 21:03:25 ]AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 5, 6, 7a, 8, 10a, 11a, 13, 16, 17(123), 19ab, 21, 22, 23, 24a, 25(134)
Thema: 5 (mogelijk 7) randen, 4 extra hints
Uren genieten: véél!![]()
Ik ben ook solist, ik ken niemand in het echte leven die dit leuk vind. Ik praat er veel over met mensen, maar die hebben allemaal zoiets van: Ja zal wel, je bent knettergek.
Ten tweede zit samenwerken niet echt in mijn bloed. De enige 6 en 7 die op mijn cijferlijst van mijn master terecht kwamen, waren afkomstig van samenwerkopdrachten. En meestal doe ik zo'n opdracht voor mijn gevoel dan toch veelal alleen.
Maar dat is niet erg! Ik kan ook goed met mezelf overweg!![]()
Ik was liefhebbende soloist en heb een partner gevonden die het gelukkig ook leuk vindt. En die kan scripten. Gezellig samen puzzelvakantie gehad. Alleen de fout gemaakt PP een nieuwe game cadeau te doen, ik krijg m nu niet meer van de playstation af.
Neemt niet weg dat ik al meerdere mensen om hulp bij de ordelijke kachelpoets heb gevraagd.
Geen resultaat, ik heb m nog niet. Heb nu bijna 2 weken geen progressie meer gemaakt. Klaag klaag.AIVD-puzzel 2026: al en zeker: 1a, 3a, 7a, 10a, 11a, 13, 16abc, 17a, 25 (3)![]()
Hier staat het ook volledig stil, ook al ruim een week niks meer opgelost. Ik krijg nog wel steeds nieuwe ingevingen, maar die worden steeds idioter en meer vergezocht.![]()
Is er iemand aan wie ik een vraag mag stellen over 9?AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 3a, 6, 7a, 8, 13, 16abcd, 22, 23, 25-3/4![]()
Als je aan mij de vraag stelt, zal ik antwoorden met een verloren eindequote:Op dinsdag 6 januari 2026 22:54 schreef MScript het volgende:
Is er iemand aan wie ik een vraag mag stellen over 9?![]()
![]()
Ik ben zo bang dat als ik het je vraag, je zult antwoorden met letterlijk "een verloren einde"quote:Op dinsdag 6 januari 2026 23:14 schreef CarloV het volgende:
[..]
Als je aan mij de vraag stelt, zal ik antwoorden met een verloren einde
AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 3a, 6, 7a, 8, 13, 16abcd, 22, 23, 25-3/4![]()
Jaren geleden puzzelde ik ook met een groepje. Nu zij een voor een zijn afgehaakt, merk dat ik nu ook snel afhaak. In mijn eentje blijf ik in tunnels hangen.... waar dan na dagen potloodstrepen en gummen geen oplossing uit komt![]()
6-7!
Maar ehh, je probeert de schuld van deze cijfers eerst een beetje op de samenwerking/anderen te verschuiven, om vervolgens te stellen dat je er toch vrijwel helemaal alleen verantwoordelijk voor was.. Wat is het nou?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:23 schreef CarloV het volgende:
Ik ben ook solist, ik ken niemand in het echte leven die dit leuk vind. Ik praat er veel over met mensen, maar die hebben allemaal zoiets van: Ja zal wel, je bent knettergek.
Ten tweede zit samenwerken niet echt in mijn bloed. De enige 6 en 7 die op mijn cijferlijst van mijn master terecht kwamen, waren afkomstig van samenwerkopdrachten. En meestal doe ik zo'n opdracht voor mijn gevoel dan toch veelal alleen.
Maar dat is niet erg! Ik kan ook goed met mezelf overweg!![]()
Ik puzzel ook solo. Ik krijg mijn vrouw echt niet om. Hoewel ze wel soms even wil brainstormen en mij dan héél soms opeens een stapje verder weet te helpen. In mijn omgeving ken ik ook niemand die zou willen samendoen.
Mijn hoogtepunt was een top-10-plek in 2015, maar de laatste jaren ben ik blij als ik tussen de 20 en 30 punten haal. Daar zit ik nu ook
De laatste jaren spar ik wat via DM/PM, puur in de hoop om mijn puzzelplezier wat te verlengen of de frustratie wat te verkorten. Inzenden doe ik niet meer.
Ik zie overigens wel mogelijkheden voor een solisten-die-liever-samen-zouden-willen-werken-groep! Wie heeft interesse (voor volgend jaar dan, ik ben nu wel klaar)?![]()
![]()
Dit bevestigt dus dat het metquote:Op dinsdag 6 januari 2026 23:14 schreef CarloV het volgende:
[..]
Als je aan mij de vraag stelt, zal ik antwoorden met een verloren eindeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. te maken heeft, maar daar houdt het ook op!![]()
![]()
Ja, zelfde hier! Tot nu toe ook nog met niemand opgaven besproken, waardoor ik merk dat ik ook weinig motivatie heb om nog verder te gaan met sommige vragen. Dus mocht iemand willen sparren, dan is dat welkom!quote:Op dinsdag 6 januari 2026 19:58 schreef IshaD het volgende:
[..]
Ik puzzel al jaren alleen, omdat ik niemand ken in het echte leven die bereid is om hier daadwerkelijk tijd en moeite in te stoppen. Erg jammer, want samenwerken is een stuk leuker en leidt tot meer creativiteit!
Ik merk dat ik het heel erg leuk vind om over deze puzzel te praten en ideeen te delen met anderen, dus af en toe DM ik hier met wat mensen over.![]()
Same here, met het verschil dat om me heen eigenlijk iedereen bij de eerste blik al afhaakt.quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:58 schreef billiebob123 het volgende:
Ik puzzel ook solo. Ik krijg mijn vrouw echt niet om. Hoewel ze wel soms even wil brainstormen en mij dan héél soms opeens een stapje verder weet te helpen. In mijn omgeving ken ik ook niemand die zou willen samendoen.
Mijn hoogtepunt was een top-10-plek in 2015, maar de laatste jaren ben ik blij als ik tussen de 20 en 30 punten haal. Daar zit ik nu ook
De laatste jaren spar ik wat via DM/PM, puur in de hoop om mijn puzzelplezier wat te verlengen of de frustratie wat te verkorten. Inzenden doe ik niet meer.
Ik zie overigens wel mogelijkheden voor een solisten-die-liever-samen-zouden-willen-werken-groep! Wie heeft interesse (voor volgend jaar dan, ik ben nu wel klaar)?AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 3a, 6, 7a, 8, 13, 16abcd, 22, 23, 25-3/4![]()
Anderen zijn ervoor verantwoordelijk dat ik niet alles zelf ga doenquote:Op woensdag 7 januari 2026 11:49 schreef billiebob123 het volgende:
6-7!
Maar ehh, je probeert de schuld van deze cijfers eerst een beetje op de samenwerking/anderen te verschuiven, om vervolgens te stellen dat je er toch vrijwel helemaal alleen verantwoordelijk voor was.. Wat is het nou?
[..]
En het is ook de bedoeling dat ik mezelf onaantrekkelijk maak als samenwerkingspartnerquote:Op woensdag 7 januari 2026 14:32 schreef HornetTF666 het volgende:
[..]
Dit bevestigt dus dat het metSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. te maken heeft, maar daar houdt het ook op!SPOILER: 9Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Waarom zend je 'm niet in? Leuk toch als veel mensen 'm inzenden? Dat geeft de puzzelmakers alleen maar extra motivatie om elk jaar weer mooie puzzels te maken. Na vele uren puzzelen is het een kleine moeite om 'm even in te sturen!quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:58 schreef billiebob123 het volgende:
Ik zie overigens wel mogelijkheden voor een solisten-die-liever-samen-zouden-willen-werken-groep! Wie heeft interesse (voor volgend jaar dan, ik ben nu wel klaar)?![]()
En opeens zie ik opgave 22. Eindelijk weer een puntje erbij.
Ik ben al best tevreden met mijn score tot nu toe. Zeker in vergelijking met mijn score van vorig jaar.
Ik hoop de komende dagen nog op: 3d, 8, 14b en 1,2 en 5 van 25.
(En 12a zou heel leuk zijn als ik kijk naar de tijd die ik daar al in heb gestoken, maar die hoop heb ik al een beetje opgegeven)AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 6, 7a, 10a, 11, 13, 14a, 16abc, 22, 23, 25cd![]()
Ik puzzel ook solo, en ik wil iedere puzzel ook zelf oplossen.
Maar een groepje alleen bedoeld voor het uitwisselen van hints als je vast zit, dat lijkt me voor volgend jaar wel leuk.AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 6, 7a, 10a, 11, 13, 14a, 16abc, 22, 23, 25cd![]()
Heeft iemand misschien een hint voorSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.3a, 6 of 8?
Volgens mij kan het niet zo moeilijk zijn, maar zie het niet en mis de motivatie om nog eindeloos veel te gaan proberen![]()
![]()
Klaagklaag stomme ordelijke kachelpoets duizenden pagina's voor afgestruind en heb er zoekblind overheen gekeken terwijl pa m binnen een minuut vond... gromgrom...
Maar we hebben m. Zware bevalling.AIVD-puzzel 2026: al en zeker: 1a, 3a, 7a, 10a, 11a, 13, 16abc, 17a, 25 (3)![]()
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:14 schreef civ het volgende:
Heeft iemand misschien een hint voorSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.3a, 6 of 8?
Volgens mij kan het niet zo moeilijk zijn, maar zie het niet en mis de motivatie om nog eindeloos veel te gaan proberenSPOILER: 3aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 6Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:52 schreef lobipi het volgende:
En opeens zie ik opgave 22. Eindelijk weer een puntje erbij.
Ik ben al best tevreden met mijn score tot nu toe. Zeker in vergelijking met mijn score van vorig jaar.
Ik hoop de komende dagen nog op: 3d, 8, 14b en 1,2 en 5 van 25.
(En 12a zou heel leuk zijn als ik kijk naar de tijd die ik daar al in heb gestoken, maar die hoop heb ik al een beetje opgegeven)SPOILER: 25.1Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 25.2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 25.5Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 12aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Sinds 29 december hingen we vast op 19 punten (het gaat dit jaar nog niet zo hard), maar sinds donderdag al weer vooruitgang en nu zitten we al op 30! Nu nog even 25.1 en 25.2 zodat we naar 32 punten kunnen <3
Ik vraag me af of we nog richting de 45/50 gaan wat onze gebruikelijke score is. We gaan het zien!! Zijn jullie al tevreden met jullie score?2025: 1ab, 3ab, 7ab, 8, 10a, 11ab, 13, 14a, 16abcd, 21, 22, 23 en 25.345
Bijna: 6![]()
Ik heb eerst jaren alleen gepuzzeld en scoorde best goed. 7e was mijn hoogste notatie. Toen de krachten gebundeld in een topteam. En daarmee al een keer 4e en 5e geworden. Dit jaar heb ik helaas geen tijd door omstandigheden.
Ik heb wel een paar puzzeltjes gemaakt, de makkelijke zeg maar. Maar ik lift dus nu mee op het (mogelijke) succes van mijn team
Ik voel me een klein beetje schuldig, maar misschien kan ik het nog goedmaken dit weekend door 18 op te lossen.![]()
Hier ook bezig met de eindsprint, maar sta al een paar dagen droog. Echt helemaal kapot gestaard al op 10c, 19b, 24b en de 2e stap bij 4. Hopelijk komt er straks nog tenminste 1 puntje bijAIVD 2025:
1, 2, 3, 5, 6, 7a, 8, 10ab, 11, 12, 13, 14, 15a, 16, 17, 19ac, 20, 21, 22, 23, 24a, 25, 26.
Paginaranden: 2, 3, 4, 5, 6, 7. Extra hints: 5![]()
Hier is het ook al wel een paar dagen klaar. Motivatie en inspiratie is op.
Waar ik vorig jaar vaak dacht "het moet wel zoiets zijn, maar ik zie het niet", heb ik dit jaar voornamelijk last van "het kan alles zijn, dus geen idee" (4, 9, 10, 19).
Kwa punten zit ik redelijk onder m'n gebruikelijke score, terwijl ik er wel evenveel tijd in heb gestopt dit jaar. Veel tijd!AIVD Kerstpuzzel 2026:![]()
Het kan van alles zijn!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 20:14 schreef IshaD het volgende:
Hier is het ook al wel een paar dagen klaar. Motivatie en inspiratie is op.
Waar ik vorig jaar vaak dacht "het moet wel zoiets zijn, maar ik zie het niet", heb ik dit jaar voornamelijk last van "het kan alles zijn, dus geen idee" (4, 9, 10, 19).
Kwa punten zit ik redelijk onder m'n gebruikelijke score, terwijl ik er wel evenveel tijd in heb gestopt dit jaar. Veel tijd!SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 9Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 10dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wat is nou moeilijker om op te lossen?
De kerstpuzzel, of de hints van CarloV?
AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 6, 7a, 10a, 11, 13, 14a, 16abc, 22, 23, 25cd![]()
De hints van mij zijn soms expres onoplosbaar, dus maak je maar geen zorgenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:29 schreef lobipi het volgende:
De kerstpuzzel, of de hints van CarloV?![]()
![]()
De hints van Carlo zijn onnavolgbaar. Meestal!! Ik herinner me nog een hint van vorig jaar, die ons precies dat ene zetje richting het laatste ontbrekende antwoord gaf. Dat was vast niet zijn bedoelingquote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:29 schreef lobipi het volgende:
De kerstpuzzel, of de hints van CarloV?![]()
Het is eerder ook wel gebeurd toen ik een hint gaf voor een opgave die ik zelf niet eens had...quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:58 schreef PZZLD het volgende:
[..]
De hints van Carlo zijn onnavolgbaar. Meestal!! Ik herinner me nog een hint van vorig jaar, die ons precies dat ene zetje richting het laatste ontbrekende antwoord gaf. Dat was vast niet zijn bedoeling
Maar goed shit happens en iemand moet het gezellig houden hier!![]()
![]()
Eerder als in 3 uurtjes terug?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:10 schreef CarloV het volgende:
[..]
Het is eerder ook wel gebeurd toen ik een hint gaf voor een opgave die ik zelf niet eens had...
Maar goed shit happens en iemand moet het gezellig houden hier!![]()
![]()
Zijn er dit jaar dan nog opgaven die jij nog niet hebt?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:25 schreef CarloV het volgende:
[..]
Heb ik 3 uur geleden een hint gegeven voor een opgave die ik zelf niet heb? Nou sorry hoor!AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 6, 7a, 10a, 11, 13, 14a, 16abc, 22, 23, 25cd![]()
Ja hoor, het is niet elk jaar feest!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:29 schreef lobipi het volgende:
[..]
Zijn er dit jaar dan nog opgaven die jij nog niet hebt?![]()
Dan weet ik hoe serieus ik ze moet nemenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:25 schreef CarloV het volgende:
[..]
Heb ik 3 uur geleden een hint gegeven voor een opgave die ik zelf niet heb? Nou sorry hoor!![]()
![]()
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:37 schreef Beerrend het volgende:
[..]
Dan weet ik hoe serieus ik ze moet nemenSPOILER: 24bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:40 schreef CarloV het volgende:
[..]SPOILER: 24bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 24bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Sommige thema's zijn inderdaad zo breed dat al gauw alles mee zou moeten tellen. Maar meestal valt het dan weer tegen wat eigenlijk als thema bedoelt wasquote:Op zondag 11 januari 2026 11:42 schreef Orly het volgende:
Óf er is een record aantal themahints verstopt dit jaar, óf ik zie dingen die er niet zijn
Maar paginaranden zijn er zat, dus in die zin is een record mogelijk!![]()
Ik puzzel alleen, maar gebruik chatbots als 'puzzelpartner'. In eerste instantie voor bv voor hulp bij schrijven van python-scripts, doe ik te weinig om allerlei handige operatoren te kennen. Soms hilarische hallucinaties (gebeurt ook wel bij echte puzzelpartners), maar ik denk/vrees echter dat chatbots serieuze impact gaan hebben op de opzet van de puzzel. Nu zijn er al paar (deel)opgaves waar de chatbot gewoon in 1x het goede antwoord geeft, dat kan wat mij betreft niet de bedoeling zijn. Of zie ik het te somber in?![]()
Dat heb ik echt nog niet één keer meegemaakt dat de chatbot met een goed antwoord kwam. Over het algemeen kunnen chatbots namelijk niet denken, laat staan puzzelen. Maar mss heb ik het daarvoor ook te weinig gebruikt, om die conclusie te kunnen trekken. Ik vind het juist de uitdaging om zelf puzzels op te lossen. Wat is anders de lol ervan???quote:Op zondag 11 januari 2026 14:11 schreef Youri165 het volgende:
Ik puzzel alleen, maar gebruik chatbots als 'puzzelpartner'. In eerste instantie voor bv voor hulp bij schrijven van python-scripts, doe ik te weinig om allerlei handige operatoren te kennen. Soms hilarische hallucinaties (gebeurt ook wel bij echte puzzelpartners), maar ik denk/vrees echter dat chatbots serieuze impact gaan hebben op de opzet van de puzzel. Nu zijn er al paar (deel)opgaves waar de chatbot gewoon in 1x het goede antwoord geeft, dat kan wat mij betreft niet de bedoeling zijn. Of zie ik het te somber in?![]()
Ik denk dat het wel mee valt. Ja een LLM of slimmere variant gaat bepaalde opgaven op kunnen lossen, maar dat zal voornamelijk laaghangend fruit zijn. Opgaven 1, 17abc, 22, 23, 25cd zie ik wel voor me en eventueel dat ie nog wat groepen vind bij de associeer opgaves. Een LLM in je voordeel gebruiken zou ook kunnen helpen bij een opgave als 10a waar je daadwerkelijk een tekst moet maken. Maar dan moet je het zelf configureren en embedden in een algoritme, ten tweede zijn daar effectievere methodes voor.quote:Op zondag 11 januari 2026 14:11 schreef Youri165 het volgende:
Ik puzzel alleen, maar gebruik chatbots als 'puzzelpartner'. In eerste instantie voor bv voor hulp bij schrijven van python-scripts, doe ik te weinig om allerlei handige operatoren te kennen. Soms hilarische hallucinaties (gebeurt ook wel bij echte puzzelpartners), maar ik denk/vrees echter dat chatbots serieuze impact gaan hebben op de opzet van de puzzel. Nu zijn er al paar (deel)opgaves waar de chatbot gewoon in 1x het goede antwoord geeft, dat kan wat mij betreft niet de bedoeling zijn. Of zie ik het te somber in?
Het probleem met AI blijft dat het niet goed zelfstandig kan nadenken en dat het niet uit zichzelf kan rekenen daar zit altijd weer een bridge tussen die wordt aangeroepen. De mens moet je het denkwerk laten doen en AI moet je het domme zoekwerk laten doen (voor zover dat nodig is).![]()
De lol is zeker om zelf te puzzelen, gewoon het antwoord uit een LLM halen is niks aan. Ook mee eens dat het nu alleen om laaghangend fruit en hulp bij meer simpele taken gaat. En bij gebrek aan puzzelpartner helpt het ook om wat nieuwe inzichten te krijgen als je geen oplossingsrichting ziet, dat is ook prettig. Dus hopelijk valt het inderdaad mee, maar ik was toch wel verrast dat het een LLM lukte om iets op te lossen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Youri165 op 11-01-2026 15:34:10 ]![]()
Mijn voorspelling:quote:Op zondag 11 januari 2026 14:58 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel mee valt. Ja een LLM of slimmere variant gaat bepaalde opgaven op kunnen lossen, maar dat zal voornamelijk laaghangend fruit zijn. Opgaven 1, 17abc, 22, 23, 25cd zie ik wel voor me en eventueel dat ie nog wat groepen vind bij de associeer opgaves. Een LLM in je voordeel gebruiken zou ook kunnen helpen bij een opgave als 10a waar je daadwerkelijk een tekst moet maken. Maar dan moet je het zelf configureren en embedden in een algoritme, ten tweede zijn daar effectievere methodes voor.
Het probleem met AI blijft dat het niet goed zelfstandig kan nadenken en dat het niet uit zichzelf kan rekenen daar zit altijd weer een bridge tussen die wordt aangeroepen. De mens moet je het denkwerk laten doen en AI moet je het domme zoekwerk laten doen (voor zover dat nodig is).
AIVD Kerstpuzzel 2028: In de inleidende tekst van de puzzel vragen de puzzelmakers, behalve om geen antwoorden of overduidelijke hints online te delen, ook om alsjeblieft de opgaven niet aan AI voor te leggen.
Een beetje zoals dat je tijdens een pubquiz niet de antwoorden op je telefoon op gaat zoeken.![]()
Dat zou mij inderdaad ook niet verbazen, goede vergelijking.quote:Op zondag 11 januari 2026 15:26 schreef Orly het volgende:
[..]
Mijn voorspelling:
AIVD Kerstpuzzel 2028: In de inleidende tekst van de puzzel vragen de puzzelmakers, behalve om geen antwoorden of overduidelijke hints online te delen, ook om alsjeblieft de opgaven niet aan AI voor te leggen.
Een beetje zoals dat je tijdens een pubquiz niet de antwoorden op je telefoon op gaat zoeken.![]()
quote:Op zondag 11 januari 2026 15:26 schreef Orly het volgende:
[..]
Mijn voorspelling:
Een beetje zoals dat je tijdens een pubquiz niet de antwoorden op je telefoon op gaat zoeken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik pubquiz regelmatig, en je moet ze de kost geven die dat nogal eens doen. Flauw, maar het gebeurt helaas. En zo zal het met de puzzel ook zijn. Er zijn altijd mensen die op minder eerlijke manier willen scoren (ook door bijv. antwoorden of hints te ruilen). En ik vraag me altijd af, wat wil je ermee aantonen?quote:Een beetje zoals dat je tijdens een pubquiz niet de antwoorden op je telefoon op gaat zoeken.
Maar goed, nog een paar dagen om de laatste puntjes op de i te krijgen, al ben ik wel bang dat er van mij uit geen puntjes meer gezet worden. Heb totaal geen ideeën meer... De puzzel leek in eerste instantie heel goed te doen, maar sommige éénpunters zijn nog steeds een groot vraagteken voor mij...
Ben heel benieuwd. Succes iedereen met de laatste loodjes![]()
Helemaal mee eens wat betreft pubquizzen, omdat er een 1-op-1 competitie-element in zit. Bij de kerstpuzzel is dat echt nihil. En daar wordt hier op het forum soms ook te krampachtig over gedaan.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:28 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ik pubquiz regelmatig, en je moet ze de kost geven die dat nogal eens doen. Flauw, maar het gebeurt helaas. En zo zal het met de puzzel ook zijn. Er zijn altijd mensen die op minder eerlijke manier willen scoren (ook door bijv. antwoorden of hints te ruilen). En ik vraag me altijd af, wat wil je ermee aantonen?
Maar goed, nog een paar dagen om de laatste puntjes op de i te krijgen, al ben ik wel bang dat er van mij uit geen puntjes meer gezet worden. Heb totaal geen ideeën meer... De puzzel leek in eerste instantie heel goed te doen, maar sommige éénpunters zijn nog steeds een groot vraagteken voor mij...
Ben heel benieuwd. Succes iedereen met de laatste loodjes
De personen/groepen die 100+ kunnen scoren zijn écht uitzonderingen. Ik durf echt wel te stellen dat er nooit een winnaar zal komen die niet kan puzzelen, maar al zijn punten bij elkaar heeft gesprokkeld door het uitwisselen van hints ofzo. Zo werkt deze puzzel niet
Ik wissel af en toe wat hints uit, puur om mijn puzzelplezier te verlengen (of om frustratie te verkorten). En dat geldt voor de meesten, denk ik.
En wat betreft de inzet van AI/LLM: het is me bij het puzzelen pas écht opgevallen hoe slecht die modellen eigenlijk nog zijn. Hallicuneren is echt een fors probleem. Alleen al met simpele opdrachten als het vinden van anagrammen. Opeens beweren dat 'KAPER' een zesletterwoord is, of dat 'DLNMA' een correct Nederlands woord is. Dat soort dingen![]()
![]()
Oef dat vind ik een gevaarlijke uitspraak. Het is een keer gebeurd dat een grote groep op reddit tot op twee antwoorden een hele puzzel had opgelost. De rest van de antwoorden was waarschijnlijk wel in omloop. Dus er kan zomaar een jaar tussen zitten dat alles mee zit voor deze mensen. Dit is niet dat jaarquote:Op zondag 11 januari 2026 16:44 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
De personen/groepen die 100+ kunnen scoren zijn écht uitzonderingen. Ik durf echt wel te stellen dat er nooit een winnaar zal komen die niet kan puzzelen, maar al zijn punten bij elkaar heeft gesprokkeld door het uitwisselen van hints ofzo. Zo werkt deze puzzel niet![]()
![]()
Ja precies. Enerzijds verbaas ik me erover wat je met AI allemaal kan (filmpjes maken en mensen dingen laten zeggen die levensecht lijken), maar iets simpels als letters in een woord tellen, kan ie dan weer niet. Heel typisch...quote:Op zondag 11 januari 2026 16:44 schreef billiebob123 het volgende:
Opeens beweren dat 'KAPER' een zesletterwoord is, of dat 'DLNMA' een correct Nederlands woord is. Dat soort dingen![]()
Die puntenaantallen zeggen tegenwoordig niet alles meer, zeker de éénpunters niet. De laatste jaren lijken de puzzelmakers sommige opgaven expres maar 1 punt te geven omdat er toch wel bonus overheen komt (die tijdlijn van Serena Williams bijvoorbeeld, of die Exceltabel van de Paralympische Spelen vorig jaar).quote:Op zondag 11 januari 2026 16:28 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ik heb ook nog niet alle 1-punters, maar bij eentje die nog openstaat heb ik wel een begin. En op basis daarvan kan ik al wel zeggen dat die echt geen 1p waard is.![]()
Eensquote:Op zondag 11 januari 2026 17:10 schreef Legoblokje het volgende:
[..] Ik heb ook nog niet alle 1-punters, maar bij eentje die nog openstaat heb ik wel een begin. En op basis daarvan kan ik al wel zeggen dat die echt geen 1p waard is.![]()
Ja het is ook even een stelling zonder enige nuance, maar goed. Volgens mij zit de laatste jaren de échte eindstrijd toch in een enkele supermoeilijke opgave, de themahints en een eventuele creativiteitsopgave. En theoretisch zou er misschien een team kunnen zijn die zich naar ver bovenin 'sprokkelt', maar dan nog zal het niet de eerste plaats worden.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:59 schreef CarloV het volgende:
[..]
Oef dat vind ik een gevaarlijke uitspraak. Het is een keer gebeurd dat een grote groep op reddit tot op twee antwoorden een hele puzzel had opgelost. De rest van de antwoorden was waarschijnlijk wel in omloop. Dus er kan zomaar een jaar tussen zitten dat alles mee zit voor deze mensen. Dit is niet dat jaar![]()
quote:Op zondag 11 januari 2026 19:31 schreef billiebob123 het volgende:
En ik heb net een nieuw woord bedacht, zie ik. Hallicuneren... Ik ben eigenlijk zelf ook een LLM.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 5, 6, 7a, 8, 10a, 11a, 13, 16, 17(123), 19ab, 21, 22, 23, 24a, 25(134)
Thema: 5 (mogelijk 7) randen, 4 extra hints
Uren genieten: véél!![]()
Ja maar als de moeilijke opgaven goed verdeelt zijn (dat is bijna nooit zo), dan kan het ook maar zo.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:29 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
Ja het is ook even een stelling zonder enige nuance, maar goed. Volgens mij zit de laatste jaren de échte eindstrijd toch in een enkele supermoeilijke opgave, de themahints en een eventuele creativiteitsopgave. En theoretisch zou er misschien een team kunnen zijn die zich naar ver bovenin 'sprokkelt', maar dan nog zal het niet de eerste plaats worden.Ja mee eens, maar ergens ook wel logisch. Je wil werkopgaven veel punten laten zijn (worden altijd wel goed opgelost). En je wil mensen die zich niet kunnen tippen aan de top toch nog een leuk aantal punten geven als een soort mentale boost. En voor de top wordt het lekker spannend als het alleen maar om 1-punters gaat (uiteraard daar zit nog bonus bij).quote:Op zondag 11 januari 2026 17:10 schreef Legoblokje het volgende:
[..]
Die puntenaantallen zeggen tegenwoordig niet alles meer, zeker de éénpunters niet. De laatste jaren lijken de puzzelmakers sommige opgaven expres maar 1 punt te geven omdat er toch wel bonus overheen komt (die tijdlijn van Serena Williams bijvoorbeeld, of die Exceltabel van de Paralympische Spelen vorig jaar).
Ik heb ook nog niet alle 1-punters, maar bij eentje die nog openstaat heb ik wel een begin. En op basis daarvan kan ik al wel zeggen dat die echt geen 1p waard is.![]()
Heeft iemand anders ook 2 mogelijke antwoorden bij 11c?
De sudoku is niet uniek oplosbaar, er is volgens mij een ambiguïteit waardoor er 2 oplossingen zijn.![]()
Ik kwam op 1 oplossing uit.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:51 schreef Orly het volgende:
De sudoku is niet uniek oplosbaar, er is volgens mij een ambiguïteit waardoor er 2 oplossingen zijn.![]()
quote:Op maandag 12 januari 2026 10:51 schreef Orly het volgende:
De sudoku is niet uniek oplosbaar, er is volgens mij een ambiguïteit waardoor er 2 oplossingen zijn.SPOILER: 11cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Er is maar 1 oplossing, als je op meerdere oplossingen komt zou ik toch even checken of die oplossingen wel aan alle eisen voldoen (mogelijk voldoe je wel aan de sudoku eisen, maar dan voldoe je niet aan de eisen van de getallen aan de rand, of aan de slitherlink eisen).quote:Op maandag 12 januari 2026 10:51 schreef Orly het volgende:
De sudoku is niet uniek oplosbaar, er is volgens mij een ambiguïteit waardoor er 2 oplossingen zijn.AIVD puzzel 2025:
1a, 2, 3a, 6, 10a, 11, 12a, 13, 14a, 16ab, 26![]()
Voor de mensen die zich net als ik helemaal suf hebben gerekend op 10e, er is nog een last minute erratum bijgekomen! Man man man...![]()
![]()
Geinig, een speciale opgave dit jaar om Carlo bezig te houden. Wordt dit een terugkomend iets?quote:Op maandag 12 januari 2026 19:09 schreef CarloV het volgende:
Voor de mensen die zich net als ik helemaal suf hebben gerekend op 10e, er is nog een last minute erratum bijgekomen! Man man man...![]()
Hi,
Ik ben nieuw hier, en met het maken van de puzzel. Ik doe hem solo omdat ik nooit iemand heb kunnen vinden die hem met me wilde doen. dit jaar dan toch maar een keer zelf beginnen.
Ik heb toch wel een paar puntjes kunnen verzamelen en een aantal puzzels half op kunnen lossen. Alleen die ORDELIJKEKACHELPOETS lukt me maar niet om te vinden
dus als er mensen zijn die de volgende (2026) met een groepje willen doen sluit ik graag aan.![]()
Ik zit met 16D - heb ik zoveel aan gewerkt en zoveel mee gevonden, maar ik zit helaas muurvast. Is er iemand die zin heeft om woordjes bij elkaar te leggen?
Andere worstelvragen zijn 17 en 25. En als iemand nog een tip heeft voor een vraag die ik nu nog op kan lossen, houd ik me aanbevolen.AIVD-puzzel 2026: al en zeker: 1a, 3a, 7a, 10a, 11a, 13, 16abc, 17a, 25 (3)![]()
Na het doolhof uit 2021 voel ik me echt weer eens vereerdquote:Op maandag 12 januari 2026 19:32 schreef pcgroot het volgende:
[..]
Geinig, een speciale opgave dit jaar om Carlo bezig te houden. Wordt dit een terugkomend iets?quote:Op maandag 12 januari 2026 20:23 schreef Legoblokje het volgende:
Waar blijven de errata voor 9, 15b en 18?SPOILER: errata 9Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: erratum 15bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: errata 18Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor vragen als 16d kun je misschien iets hebben aangenomen dat wat je denkt dat 100% bij elkaar moet horen maar toch achteraf niet zo is. Probeer bij elk woord jezelf de vraag te stellen, zou het kunnen dat ie ook ergens anders past.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:19 schreef llamalama het volgende:
Ik zit met 16D - heb ik zoveel aan gewerkt en zoveel mee gevonden, maar ik zit helaas muurvast. Is er iemand die zin heeft om woordjes bij elkaar te leggen?
Andere worstelvragen zijn 17 en 25. En als iemand nog een tip heeft voor een vraag die ik nu nog op kan lossen, houd ik me aanbevolen.
Of je hier wat aan hebt laat ik in het midden:SPOILER: 17Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 25Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door CarloV op 12-01-2026 22:20:30 ]![]()
Ja ja ja, graag gedaan! Speciaal voor jou heb ik daarom nog wat extra hints!quote:Op maandag 12 januari 2026 22:53 schreef Kinglars36 het volgende:
ja fijn CarloV, dit helpt me echt op de juiste weg voor 25SPOILER: 25Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Waarom zijn die hints van Carlo zo vaag als je hem nog niet hebt opgelost en zo overduidelijk wanneer je hem wel hebt opgelost?!![]()
Ja behalve voor de opgaven die ik niet heb uiteraard. Kijk maar:quote:Op dinsdag 13 januari 2026 07:40 schreef mAnnIVausD het volgende:
Waarom zijn die hints van Carlo zo vaag als je hem nog niet hebt opgelost en zo overduidelijk wanneer je hem wel hebt opgelost?!SPOILER: 9Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Snap jij hem? Ik ook niet!![]()
klaagklaag laatste dag want geen tijd morgen klaag klaag...
Maar het leukste is dingen random ontdekken omdat je wild aan het zoeken bent. Zo ontdekte ik een foodblog niet echt mijn ding, maar met de wonderschone naam "avocado van de duivel". En ontdekte ik progrock groep Trace.
[ Bericht 66% gewijzigd door llamalama op 13-01-2026 21:18:42 ]AIVD-puzzel 2026: al en zeker: 1a, 3a, 7a, 10a, 11a, 13, 16abc, 17a, 25 (3)![]()
Geheime manier om meer puzzeltijd te krijgenquote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:14 schreef llamalama het volgende:
klaagklaag laatste dag want geen tijd morgen klaag klaag...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Laatste dag! En nog zo veel om op te lossen...AIVD kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3, 5, 6, 7a, 8, 10abcd, 11, 12, 13, 14ab, 16, 19abd, 22, 26![]()
Nee, ik zie dat niet gebeuren.quote:Op zondag 11 januari 2026 15:26 schreef Orly het volgende:
[..]
Mijn voorspelling:
Een beetje zoals dat je tijdens een pubquiz niet de antwoorden op je telefoon op gaat zoeken.
LLM's worden nog maar amper slimmer.
Ik krijg nu al onzin antwoorden. Bij 10 heeft ie zelf een complete tekst verzonnen, inclusief zogenaamde cijfers en bijbehorende sleutels, maar dat bleek allemaal onzin.
Mijn voorspelling voor LLM's: de antwoorden die ze gaan geven worden steeds slechter, omdat ze hun eigen eerdere onzin en hallucinaties gaan herkauwen tot nog grotere onzin.
Ik ben oprecht bang dat dit de hoogtij van generatieve AI is.
(AI is nog steeds heel handig voor specifieke doeleinden, maar op beperkte schaal en niet meer generatief)AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 3a, 6, 7a, 8, 13, 16abcd, 22, 23, 25-3/4![]()
Ik zei AI, niet LLM'squote:Op woensdag 14 januari 2026 08:47 schreef MScript het volgende:
[..]
Nee, ik zie dat niet gebeuren.
LLM's worden nog maar amper slimmer.
Ik krijg nu al onzin antwoorden. Bij 10 heeft ie zelf een complete tekst verzonnen, inclusief zogenaamde cijfers en bijbehorende sleutels, maar dat bleek allemaal onzin.
Mijn voorspelling voor LLM's: de antwoorden die ze gaan geven worden steeds slechter, omdat ze hun eigen eerdere onzin en hallucinaties gaan herkauwen tot nog grotere onzin.
Ik ben oprecht bang dat dit de hoogtij van generatieve AI is.
(AI is nog steeds heel handig voor specifieke doeleinden, maar op beperkte schaal en niet meer generatief)![]()
![]()
Haha!
Bedankt voor de schatten die me hints hebben gegeven voor vraag 25, ik heb d en e. Hopelijk kan ik nog neer vinden.
Fasezweep erover!AIVD-puzzel 2026: al en zeker: 1a, 3a, 7a, 10a, 11a, 13, 16abc, 17a, 25 (3)![]()
De Belgische ADIV is er mee gestopt, maar de puzzelaars hebben zelf met z'n allen een puzzel opgezet. Zie:quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:25 schreef Orly het volgende:
Beetje rare vraag misschien, maar is er dit jaar geen Belgische kerstpuzzel?
https://eindejaarspuzzel.github.io/![]()
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:39 schreef Beerrend het volgende:
[..]
Geheime manier om meer puzzeltijd te krijgenHeb ik al eens gedaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD-puzzel 2026: al en zeker: 1a, 3a, 7a, 10a, 11a, 13, 16abc, 17a, 25 (3)![]()
quote:Op woensdag 14 januari 2026 20:43 schreef WitteIris het volgende:
Is het al tijd voor de last-minute hints van @:CarloV?SPOILER: 17abOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik denk dat de AIVD stiekem zelf geen antwoord heeft op die vraag, en straks pas gaat kijken welk antwoord met de dichterlijke vrijheid het meest lekkere toetje isquote:Op woensdag 14 januari 2026 18:39 schreef mAnnIVausD het volgende:
Ben benieuwd waar iedereen dit jaar mee gaat komen bij de creativiteitsvraag 1b!![]()
![]()
volgend jaar in de puzzel, heel AIVD bakt, alles van 1B is geproeft en dit zijn de lekkerstequote:Op woensdag 14 januari 2026 22:30 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ik denk dat de AIVD stiekem zelf geen antwoord heeft op die vraag, en straks pas gaat kijken welk antwoord met de dichterlijke vrijheid het meest lekkere toetje is![]()
Ingestuurd. Nu naarbed, welterusten en tot volgend jaar!
AIVD-puzzel 2026: al en zeker: 1a, 3a, 7a, 10a, 11a, 13, 16abc, 17a, 25 (3)![]()
Last minute spoilers! (uiteraard is niet alles hieronder door mij opgelost, dus pas op!)SPOILER: 1bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 7bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 9Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 10dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 12Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 17dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 18Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 21Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 24Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 25Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 26Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik heb hem ingestuurd.
Iedereen bedankt voor de hints en samenwerking!
En veel succes met de allerlaatste loodjes!AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 3a, 6, 7a, 8, 13, 16abcd, 22, 23, 25-3/4![]()
Ik heb hem ook ingestuurd.
Tot december!AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 6, 7a, 10a, 11, 13, 14a, 16abc, 22, 23, 25cd![]()
Volgens mij hebben er heel veel heel veel niet. Dus zeg nooit nooit.quote:Op woensdag 14 januari 2026 23:52 schreef CarloV het volgende:
Dat de beste moge winnen!
En ik ben het dit jaar zeker niet!![]()
Hij zei ook geen nooitquote:Op woensdag 14 januari 2026 23:54 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Volgens mij hebben er heel veel heel veel niet. Dus zeg nooit nooit.![]()
![]()
Ja je weet het nooit, het is weer een moeilijk jaar, maar nee er moet in mijn ogen minstens een team zijn die meer heeft.quote:Op woensdag 14 januari 2026 23:54 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Volgens mij hebben er heel veel heel veel niet. Dus zeg nooit nooit.nimmer dan maarquote:![]()
![]()
Gokje voor bonus:SPOILER: BonuspuntenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op woensdag 14 januari 2026 23:59 schreef Legoblokje het volgende:
Gokje voor bonus:Geen 7b?SPOILER: BonuspuntenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Ik heb gehoord dat de belgische puzzel nog een halve maand gaande is om af te kickenquote:Op donderdag 15 januari 2026 00:08 schreef PZZLD het volgende:
We kunnen weer verder met ons 'normale' leven![]()
![]()
Gokje voor bonus:9 krijgt dan sowieso de 2 bonuspuntenSPOILER: BonuspuntenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
4 is volgens mij wel een aantal keren opgelost![]()
Gokje voor bonus:Mijn gok, maar goed ik blijf dingen husselen:SPOILER: BonuspuntenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: BonuspuntenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beste wensen!quote:![]()
quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:09 schreef Beerrend het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat de belgische puzzel nog een halve maand gaande is om af te kickenSPOILER: 23Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:38 schreef mAnnIVausD het volgende:
[..]SPOILER: 23Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:40 schreef CarloV het volgende:
[..]Over kamers gesproken;SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:41 schreef Beerrend het volgende:
[..]
Over kamers gesproken;SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:43 schreef CarloV het volgende:
[..]SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:45 schreef Beerrend het volgende:
[..]SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:47 schreef CarloV het volgende:
quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:48 schreef Beerrend het volgende:
[..]SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:51 schreef Legoblokje het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door mAnnIVausD op 15-01-2026 01:00:49 ]![]()
Is er iemand die me 9 kan uitleggen?
Ik wilde hem heel graag oplossen, omdat één van de genoemde dorpen mijn geboortedorp is, maar het wilde niet lukken...AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 3a, 6, 7a, 8, 13, 16abcd, 22, 23, 25-3/4![]()
Ik wordt nooit blij van de hints eigenlijk. Voor de helft van de vragen krijg ik een 'O nee, wat dom dat ik dat niet heb gezien' gevoel, en bij de andere helft een 'ik snap er geen reet van, volgens mij ben ik gewoon te dom om het te snappen' gevoel.quote:Op donderdag 15 januari 2026 09:32 schreef billiebob123 het volgende:
De hints komen er nog aan. Misschien lukt het daarmee?
AIVD puzzel 2025:
1a, 2, 3a, 6, 10a, 11, 12a, 13, 14a, 16ab, 26![]()
Ik ook nog niet. Ik heb inmiddels wel een mogelijk antwoord, maar nog geen sluitende methode. Als iemand het juiste antwoord weet met de juiste methode, dan mag je me graag een DM sturen!quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:35 schreef billiebob123 het volgende:
Met de hints snap ik 1b nog niet![]()
[..]Dat is een hele lelijke 1...SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Met de hint vond ik 1b nu wel gelijk, maar zonder hint had ik dat nooit bedacht. Als je wilt kan ik je een DM sturen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:35 schreef billiebob123 het volgende:
Met de hints snap ik 1b nog niet
Forum Opties Forumhop: Hop naar: