quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:14 schreef civ het volgende:
Heeft iemand misschien een hint voorSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.3a, 6 of 8?
Volgens mij kan het niet zo moeilijk zijn, maar zie het niet en mis de motivatie om nog eindeloos veel te gaan proberenSPOILER: 3aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 6Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:52 schreef lobipi het volgende:
En opeens zie ik opgave 22. Eindelijk weer een puntje erbij.
Ik ben al best tevreden met mijn score tot nu toe. Zeker in vergelijking met mijn score van vorig jaar.
Ik hoop de komende dagen nog op: 3d, 8, 14b en 1,2 en 5 van 25.
(En 12a zou heel leuk zijn als ik kijk naar de tijd die ik daar al in heb gestoken, maar die hoop heb ik al een beetje opgegeven)SPOILER: 25.1Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 25.2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 25.5Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 12aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Sinds 29 december hingen we vast op 19 punten (het gaat dit jaar nog niet zo hard), maar sinds donderdag al weer vooruitgang en nu zitten we al op 30! Nu nog even 25.1 en 25.2 zodat we naar 32 punten kunnen <3
Ik vraag me af of we nog richting de 45/50 gaan wat onze gebruikelijke score is. We gaan het zien!! Zijn jullie al tevreden met jullie score?2025: 1ab, 3ab, 7ab, 8, 10a, 11ab, 13, 14a, 16abcd, 21, 22, 23 en 25.345
Bijna: 6![]()
Ik heb eerst jaren alleen gepuzzeld en scoorde best goed. 7e was mijn hoogste notatie. Toen de krachten gebundeld in een topteam. En daarmee al een keer 4e en 5e geworden. Dit jaar heb ik helaas geen tijd door omstandigheden.
Ik heb wel een paar puzzeltjes gemaakt, de makkelijke zeg maar. Maar ik lift dus nu mee op het (mogelijke) succes van mijn team
Ik voel me een klein beetje schuldig, maar misschien kan ik het nog goedmaken dit weekend door 18 op te lossen.![]()
Hier ook bezig met de eindsprint, maar sta al een paar dagen droog. Echt helemaal kapot gestaard al op 10c, 19b, 24b en de 2e stap bij 4. Hopelijk komt er straks nog tenminste 1 puntje bijAIVD 2025:
1, 2, 3, 5, 6, 7a, 8, 10ab, 11, 12, 13, 14, 15a, 16, 17, 19ac, 20, 21, 22, 23, 24a, 25, 26.
Paginaranden: 2, 3, 4, 5, 6, 7. Extra hints: 5![]()
Hier is het ook al wel een paar dagen klaar. Motivatie en inspiratie is op.
Waar ik vorig jaar vaak dacht "het moet wel zoiets zijn, maar ik zie het niet", heb ik dit jaar voornamelijk last van "het kan alles zijn, dus geen idee" (4, 9, 10, 19).
Kwa punten zit ik redelijk onder m'n gebruikelijke score, terwijl ik er wel evenveel tijd in heb gestopt dit jaar. Veel tijd!AIVD Kerstpuzzel 2026:![]()
Het kan van alles zijn!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 20:14 schreef IshaD het volgende:
Hier is het ook al wel een paar dagen klaar. Motivatie en inspiratie is op.
Waar ik vorig jaar vaak dacht "het moet wel zoiets zijn, maar ik zie het niet", heb ik dit jaar voornamelijk last van "het kan alles zijn, dus geen idee" (4, 9, 10, 19).
Kwa punten zit ik redelijk onder m'n gebruikelijke score, terwijl ik er wel evenveel tijd in heb gestopt dit jaar. Veel tijd!SPOILER: 4Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 9Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 10dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 19dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wat is nou moeilijker om op te lossen?
De kerstpuzzel, of de hints van CarloV?
AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 6, 7a, 10a, 11, 13, 14a, 16abc, 22, 23, 25cd![]()
De hints van mij zijn soms expres onoplosbaar, dus maak je maar geen zorgenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:29 schreef lobipi het volgende:
De kerstpuzzel, of de hints van CarloV?![]()
![]()
De hints van Carlo zijn onnavolgbaar. Meestal!! Ik herinner me nog een hint van vorig jaar, die ons precies dat ene zetje richting het laatste ontbrekende antwoord gaf. Dat was vast niet zijn bedoelingquote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:29 schreef lobipi het volgende:
De kerstpuzzel, of de hints van CarloV?![]()
Het is eerder ook wel gebeurd toen ik een hint gaf voor een opgave die ik zelf niet eens had...quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:58 schreef PZZLD het volgende:
[..]
De hints van Carlo zijn onnavolgbaar. Meestal!! Ik herinner me nog een hint van vorig jaar, die ons precies dat ene zetje richting het laatste ontbrekende antwoord gaf. Dat was vast niet zijn bedoeling
Maar goed shit happens en iemand moet het gezellig houden hier!![]()
![]()
Eerder als in 3 uurtjes terug?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:10 schreef CarloV het volgende:
[..]
Het is eerder ook wel gebeurd toen ik een hint gaf voor een opgave die ik zelf niet eens had...
Maar goed shit happens en iemand moet het gezellig houden hier!![]()
![]()
Zijn er dit jaar dan nog opgaven die jij nog niet hebt?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:25 schreef CarloV het volgende:
[..]
Heb ik 3 uur geleden een hint gegeven voor een opgave die ik zelf niet heb? Nou sorry hoor!AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 6, 7a, 10a, 11, 13, 14a, 16abc, 22, 23, 25cd![]()
Ja hoor, het is niet elk jaar feest!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:29 schreef lobipi het volgende:
[..]
Zijn er dit jaar dan nog opgaven die jij nog niet hebt?![]()
Dan weet ik hoe serieus ik ze moet nemenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:25 schreef CarloV het volgende:
[..]
Heb ik 3 uur geleden een hint gegeven voor een opgave die ik zelf niet heb? Nou sorry hoor!![]()
![]()
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:37 schreef Beerrend het volgende:
[..]
Dan weet ik hoe serieus ik ze moet nemenSPOILER: 24bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:40 schreef CarloV het volgende:
[..]SPOILER: 24bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 24bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Sommige thema's zijn inderdaad zo breed dat al gauw alles mee zou moeten tellen. Maar meestal valt het dan weer tegen wat eigenlijk als thema bedoelt wasquote:Op zondag 11 januari 2026 11:42 schreef Orly het volgende:
Óf er is een record aantal themahints verstopt dit jaar, óf ik zie dingen die er niet zijn
Maar paginaranden zijn er zat, dus in die zin is een record mogelijk!![]()
Ik puzzel alleen, maar gebruik chatbots als 'puzzelpartner'. In eerste instantie voor bv voor hulp bij schrijven van python-scripts, doe ik te weinig om allerlei handige operatoren te kennen. Soms hilarische hallucinaties (gebeurt ook wel bij echte puzzelpartners), maar ik denk/vrees echter dat chatbots serieuze impact gaan hebben op de opzet van de puzzel. Nu zijn er al paar (deel)opgaves waar de chatbot gewoon in 1x het goede antwoord geeft, dat kan wat mij betreft niet de bedoeling zijn. Of zie ik het te somber in?![]()
Dat heb ik echt nog niet één keer meegemaakt dat de chatbot met een goed antwoord kwam. Over het algemeen kunnen chatbots namelijk niet denken, laat staan puzzelen. Maar mss heb ik het daarvoor ook te weinig gebruikt, om die conclusie te kunnen trekken. Ik vind het juist de uitdaging om zelf puzzels op te lossen. Wat is anders de lol ervan???quote:Op zondag 11 januari 2026 14:11 schreef Youri165 het volgende:
Ik puzzel alleen, maar gebruik chatbots als 'puzzelpartner'. In eerste instantie voor bv voor hulp bij schrijven van python-scripts, doe ik te weinig om allerlei handige operatoren te kennen. Soms hilarische hallucinaties (gebeurt ook wel bij echte puzzelpartners), maar ik denk/vrees echter dat chatbots serieuze impact gaan hebben op de opzet van de puzzel. Nu zijn er al paar (deel)opgaves waar de chatbot gewoon in 1x het goede antwoord geeft, dat kan wat mij betreft niet de bedoeling zijn. Of zie ik het te somber in?![]()
Ik denk dat het wel mee valt. Ja een LLM of slimmere variant gaat bepaalde opgaven op kunnen lossen, maar dat zal voornamelijk laaghangend fruit zijn. Opgaven 1, 17abc, 22, 23, 25cd zie ik wel voor me en eventueel dat ie nog wat groepen vind bij de associeer opgaves. Een LLM in je voordeel gebruiken zou ook kunnen helpen bij een opgave als 10a waar je daadwerkelijk een tekst moet maken. Maar dan moet je het zelf configureren en embedden in een algoritme, ten tweede zijn daar effectievere methodes voor.quote:Op zondag 11 januari 2026 14:11 schreef Youri165 het volgende:
Ik puzzel alleen, maar gebruik chatbots als 'puzzelpartner'. In eerste instantie voor bv voor hulp bij schrijven van python-scripts, doe ik te weinig om allerlei handige operatoren te kennen. Soms hilarische hallucinaties (gebeurt ook wel bij echte puzzelpartners), maar ik denk/vrees echter dat chatbots serieuze impact gaan hebben op de opzet van de puzzel. Nu zijn er al paar (deel)opgaves waar de chatbot gewoon in 1x het goede antwoord geeft, dat kan wat mij betreft niet de bedoeling zijn. Of zie ik het te somber in?
Het probleem met AI blijft dat het niet goed zelfstandig kan nadenken en dat het niet uit zichzelf kan rekenen daar zit altijd weer een bridge tussen die wordt aangeroepen. De mens moet je het denkwerk laten doen en AI moet je het domme zoekwerk laten doen (voor zover dat nodig is).![]()
De lol is zeker om zelf te puzzelen, gewoon het antwoord uit een LLM halen is niks aan. Ook mee eens dat het nu alleen om laaghangend fruit en hulp bij meer simpele taken gaat. En bij gebrek aan puzzelpartner helpt het ook om wat nieuwe inzichten te krijgen als je geen oplossingsrichting ziet, dat is ook prettig. Dus hopelijk valt het inderdaad mee, maar ik was toch wel verrast dat het een LLM lukte om iets op te lossen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Youri165 op 11-01-2026 15:34:10 ]![]()
Mijn voorspelling:quote:Op zondag 11 januari 2026 14:58 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel mee valt. Ja een LLM of slimmere variant gaat bepaalde opgaven op kunnen lossen, maar dat zal voornamelijk laaghangend fruit zijn. Opgaven 1, 17abc, 22, 23, 25cd zie ik wel voor me en eventueel dat ie nog wat groepen vind bij de associeer opgaves. Een LLM in je voordeel gebruiken zou ook kunnen helpen bij een opgave als 10a waar je daadwerkelijk een tekst moet maken. Maar dan moet je het zelf configureren en embedden in een algoritme, ten tweede zijn daar effectievere methodes voor.
Het probleem met AI blijft dat het niet goed zelfstandig kan nadenken en dat het niet uit zichzelf kan rekenen daar zit altijd weer een bridge tussen die wordt aangeroepen. De mens moet je het denkwerk laten doen en AI moet je het domme zoekwerk laten doen (voor zover dat nodig is).
AIVD Kerstpuzzel 2028: In de inleidende tekst van de puzzel vragen de puzzelmakers, behalve om geen antwoorden of overduidelijke hints online te delen, ook om alsjeblieft de opgaven niet aan AI voor te leggen.
Een beetje zoals dat je tijdens een pubquiz niet de antwoorden op je telefoon op gaat zoeken.![]()
Dat zou mij inderdaad ook niet verbazen, goede vergelijking.quote:Op zondag 11 januari 2026 15:26 schreef Orly het volgende:
[..]
Mijn voorspelling:
AIVD Kerstpuzzel 2028: In de inleidende tekst van de puzzel vragen de puzzelmakers, behalve om geen antwoorden of overduidelijke hints online te delen, ook om alsjeblieft de opgaven niet aan AI voor te leggen.
Een beetje zoals dat je tijdens een pubquiz niet de antwoorden op je telefoon op gaat zoeken.![]()
quote:Op zondag 11 januari 2026 15:26 schreef Orly het volgende:
[..]
Mijn voorspelling:
Een beetje zoals dat je tijdens een pubquiz niet de antwoorden op je telefoon op gaat zoeken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik pubquiz regelmatig, en je moet ze de kost geven die dat nogal eens doen. Flauw, maar het gebeurt helaas. En zo zal het met de puzzel ook zijn. Er zijn altijd mensen die op minder eerlijke manier willen scoren (ook door bijv. antwoorden of hints te ruilen). En ik vraag me altijd af, wat wil je ermee aantonen?quote:Een beetje zoals dat je tijdens een pubquiz niet de antwoorden op je telefoon op gaat zoeken.
Maar goed, nog een paar dagen om de laatste puntjes op de i te krijgen, al ben ik wel bang dat er van mij uit geen puntjes meer gezet worden. Heb totaal geen ideeën meer... De puzzel leek in eerste instantie heel goed te doen, maar sommige éénpunters zijn nog steeds een groot vraagteken voor mij...
Ben heel benieuwd. Succes iedereen met de laatste loodjes![]()
Helemaal mee eens wat betreft pubquizzen, omdat er een 1-op-1 competitie-element in zit. Bij de kerstpuzzel is dat echt nihil. En daar wordt hier op het forum soms ook te krampachtig over gedaan.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:28 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ik pubquiz regelmatig, en je moet ze de kost geven die dat nogal eens doen. Flauw, maar het gebeurt helaas. En zo zal het met de puzzel ook zijn. Er zijn altijd mensen die op minder eerlijke manier willen scoren (ook door bijv. antwoorden of hints te ruilen). En ik vraag me altijd af, wat wil je ermee aantonen?
Maar goed, nog een paar dagen om de laatste puntjes op de i te krijgen, al ben ik wel bang dat er van mij uit geen puntjes meer gezet worden. Heb totaal geen ideeën meer... De puzzel leek in eerste instantie heel goed te doen, maar sommige éénpunters zijn nog steeds een groot vraagteken voor mij...
Ben heel benieuwd. Succes iedereen met de laatste loodjes
De personen/groepen die 100+ kunnen scoren zijn écht uitzonderingen. Ik durf echt wel te stellen dat er nooit een winnaar zal komen die niet kan puzzelen, maar al zijn punten bij elkaar heeft gesprokkeld door het uitwisselen van hints ofzo. Zo werkt deze puzzel niet
Ik wissel af en toe wat hints uit, puur om mijn puzzelplezier te verlengen (of om frustratie te verkorten). En dat geldt voor de meesten, denk ik.
En wat betreft de inzet van AI/LLM: het is me bij het puzzelen pas écht opgevallen hoe slecht die modellen eigenlijk nog zijn. Hallicuneren is echt een fors probleem. Alleen al met simpele opdrachten als het vinden van anagrammen. Opeens beweren dat 'KAPER' een zesletterwoord is, of dat 'DLNMA' een correct Nederlands woord is. Dat soort dingen![]()
![]()
Oef dat vind ik een gevaarlijke uitspraak. Het is een keer gebeurd dat een grote groep op reddit tot op twee antwoorden een hele puzzel had opgelost. De rest van de antwoorden was waarschijnlijk wel in omloop. Dus er kan zomaar een jaar tussen zitten dat alles mee zit voor deze mensen. Dit is niet dat jaarquote:Op zondag 11 januari 2026 16:44 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
De personen/groepen die 100+ kunnen scoren zijn écht uitzonderingen. Ik durf echt wel te stellen dat er nooit een winnaar zal komen die niet kan puzzelen, maar al zijn punten bij elkaar heeft gesprokkeld door het uitwisselen van hints ofzo. Zo werkt deze puzzel niet![]()
![]()
Ja precies. Enerzijds verbaas ik me erover wat je met AI allemaal kan (filmpjes maken en mensen dingen laten zeggen die levensecht lijken), maar iets simpels als letters in een woord tellen, kan ie dan weer niet. Heel typisch...quote:Op zondag 11 januari 2026 16:44 schreef billiebob123 het volgende:
Opeens beweren dat 'KAPER' een zesletterwoord is, of dat 'DLNMA' een correct Nederlands woord is. Dat soort dingen![]()
Die puntenaantallen zeggen tegenwoordig niet alles meer, zeker de éénpunters niet. De laatste jaren lijken de puzzelmakers sommige opgaven expres maar 1 punt te geven omdat er toch wel bonus overheen komt (die tijdlijn van Serena Williams bijvoorbeeld, of die Exceltabel van de Paralympische Spelen vorig jaar).quote:Op zondag 11 januari 2026 16:28 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Ik heb ook nog niet alle 1-punters, maar bij eentje die nog openstaat heb ik wel een begin. En op basis daarvan kan ik al wel zeggen dat die echt geen 1p waard is.![]()
Eensquote:Op zondag 11 januari 2026 17:10 schreef Legoblokje het volgende:
[..] Ik heb ook nog niet alle 1-punters, maar bij eentje die nog openstaat heb ik wel een begin. En op basis daarvan kan ik al wel zeggen dat die echt geen 1p waard is.![]()
Ja het is ook even een stelling zonder enige nuance, maar goed. Volgens mij zit de laatste jaren de échte eindstrijd toch in een enkele supermoeilijke opgave, de themahints en een eventuele creativiteitsopgave. En theoretisch zou er misschien een team kunnen zijn die zich naar ver bovenin 'sprokkelt', maar dan nog zal het niet de eerste plaats worden.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:59 schreef CarloV het volgende:
[..]
Oef dat vind ik een gevaarlijke uitspraak. Het is een keer gebeurd dat een grote groep op reddit tot op twee antwoorden een hele puzzel had opgelost. De rest van de antwoorden was waarschijnlijk wel in omloop. Dus er kan zomaar een jaar tussen zitten dat alles mee zit voor deze mensen. Dit is niet dat jaar![]()
quote:Op zondag 11 januari 2026 19:31 schreef billiebob123 het volgende:
En ik heb net een nieuw woord bedacht, zie ik. Hallicuneren... Ik ben eigenlijk zelf ook een LLM.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD 2025: 1a, 2, 3a, 5, 6, 7a, 8, 10a, 11a, 13, 16, 17(123), 19ab, 21, 22, 23, 24a, 25(134)
Thema: 5 (mogelijk 7) randen, 4 extra hints
Uren genieten: véél!![]()
Ja maar als de moeilijke opgaven goed verdeelt zijn (dat is bijna nooit zo), dan kan het ook maar zo.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:29 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
Ja het is ook even een stelling zonder enige nuance, maar goed. Volgens mij zit de laatste jaren de échte eindstrijd toch in een enkele supermoeilijke opgave, de themahints en een eventuele creativiteitsopgave. En theoretisch zou er misschien een team kunnen zijn die zich naar ver bovenin 'sprokkelt', maar dan nog zal het niet de eerste plaats worden.Ja mee eens, maar ergens ook wel logisch. Je wil werkopgaven veel punten laten zijn (worden altijd wel goed opgelost). En je wil mensen die zich niet kunnen tippen aan de top toch nog een leuk aantal punten geven als een soort mentale boost. En voor de top wordt het lekker spannend als het alleen maar om 1-punters gaat (uiteraard daar zit nog bonus bij).quote:Op zondag 11 januari 2026 17:10 schreef Legoblokje het volgende:
[..]
Die puntenaantallen zeggen tegenwoordig niet alles meer, zeker de éénpunters niet. De laatste jaren lijken de puzzelmakers sommige opgaven expres maar 1 punt te geven omdat er toch wel bonus overheen komt (die tijdlijn van Serena Williams bijvoorbeeld, of die Exceltabel van de Paralympische Spelen vorig jaar).
Ik heb ook nog niet alle 1-punters, maar bij eentje die nog openstaat heb ik wel een begin. En op basis daarvan kan ik al wel zeggen dat die echt geen 1p waard is.![]()
Heeft iemand anders ook 2 mogelijke antwoorden bij 11c?
De sudoku is niet uniek oplosbaar, er is volgens mij een ambiguïteit waardoor er 2 oplossingen zijn.![]()
Ik kwam op 1 oplossing uit.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:51 schreef Orly het volgende:
De sudoku is niet uniek oplosbaar, er is volgens mij een ambiguïteit waardoor er 2 oplossingen zijn.![]()
quote:Op maandag 12 januari 2026 10:51 schreef Orly het volgende:
De sudoku is niet uniek oplosbaar, er is volgens mij een ambiguïteit waardoor er 2 oplossingen zijn.SPOILER: 11cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Er is maar 1 oplossing, als je op meerdere oplossingen komt zou ik toch even checken of die oplossingen wel aan alle eisen voldoen (mogelijk voldoe je wel aan de sudoku eisen, maar dan voldoe je niet aan de eisen van de getallen aan de rand, of aan de slitherlink eisen).quote:Op maandag 12 januari 2026 10:51 schreef Orly het volgende:
De sudoku is niet uniek oplosbaar, er is volgens mij een ambiguïteit waardoor er 2 oplossingen zijn.AIVD puzzel 2025:
1a, 2, 3a, 6, 10a, 11, 12a, 13, 14a, 16ab, 26![]()
Voor de mensen die zich net als ik helemaal suf hebben gerekend op 10e, er is nog een last minute erratum bijgekomen! Man man man...![]()
![]()
Geinig, een speciale opgave dit jaar om Carlo bezig te houden. Wordt dit een terugkomend iets?quote:Op maandag 12 januari 2026 19:09 schreef CarloV het volgende:
Voor de mensen die zich net als ik helemaal suf hebben gerekend op 10e, er is nog een last minute erratum bijgekomen! Man man man...![]()
Hi,
Ik ben nieuw hier, en met het maken van de puzzel. Ik doe hem solo omdat ik nooit iemand heb kunnen vinden die hem met me wilde doen. dit jaar dan toch maar een keer zelf beginnen.
Ik heb toch wel een paar puntjes kunnen verzamelen en een aantal puzzels half op kunnen lossen. Alleen die ORDELIJKEKACHELPOETS lukt me maar niet om te vinden
dus als er mensen zijn die de volgende (2026) met een groepje willen doen sluit ik graag aan.![]()
Ik zit met 16D - heb ik zoveel aan gewerkt en zoveel mee gevonden, maar ik zit helaas muurvast. Is er iemand die zin heeft om woordjes bij elkaar te leggen?
Andere worstelvragen zijn 17 en 25. En als iemand nog een tip heeft voor een vraag die ik nu nog op kan lossen, houd ik me aanbevolen.AIVD-puzzel 2026: al en zeker: 1a, 3a, 7a, 10a, 11a, 13, 16abc, 17a, 25 (3)![]()
Na het doolhof uit 2021 voel ik me echt weer eens vereerdquote:Op maandag 12 januari 2026 19:32 schreef pcgroot het volgende:
[..]
Geinig, een speciale opgave dit jaar om Carlo bezig te houden. Wordt dit een terugkomend iets?quote:Op maandag 12 januari 2026 20:23 schreef Legoblokje het volgende:
Waar blijven de errata voor 9, 15b en 18?SPOILER: errata 9Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: erratum 15bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: errata 18Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor vragen als 16d kun je misschien iets hebben aangenomen dat wat je denkt dat 100% bij elkaar moet horen maar toch achteraf niet zo is. Probeer bij elk woord jezelf de vraag te stellen, zou het kunnen dat ie ook ergens anders past.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:19 schreef llamalama het volgende:
Ik zit met 16D - heb ik zoveel aan gewerkt en zoveel mee gevonden, maar ik zit helaas muurvast. Is er iemand die zin heeft om woordjes bij elkaar te leggen?
Andere worstelvragen zijn 17 en 25. En als iemand nog een tip heeft voor een vraag die ik nu nog op kan lossen, houd ik me aanbevolen.
Of je hier wat aan hebt laat ik in het midden:SPOILER: 17Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 25Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door CarloV op 12-01-2026 22:20:30 ]![]()
Ja ja ja, graag gedaan! Speciaal voor jou heb ik daarom nog wat extra hints!quote:Op maandag 12 januari 2026 22:53 schreef Kinglars36 het volgende:
ja fijn CarloV, dit helpt me echt op de juiste weg voor 25SPOILER: 25Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: