quote:Dit weten we nu over de dood gevonden Lisa (17) in Duivendrecht
Crime
Gisteren, 09:39 - Update: 13 uur geleden
In de nacht van dinsdag 19-08-2025 op woensdag 20-08-2025 is in Duivendrecht het lichaam gevonden van een meisje uit Abcoude. Ze is door ernstig geweld om het leven gebracht. Het gaat om de 17-jarige Lisa, bevestigt Namens de Familie aan Hart van Nederland. Ze belde zelf nog 112 voordat ze werd aangevallen. De politie is nog naarstig op zoek naar een verdachte. Hieronder alles dat tot nu toe bekend is over deze tragische zaak.
Lisa was die avond uit geweest met vrienden rond het Leidseplein in Amsterdam. Rond 03.30 uur vertrok ze alleen op de fiets richting huis. Kort daarna, rond 04.15 uur, werd haar lichaam aangetroffen in de berm langs het water aan de Holterbergweg. Ze belde zelf 112 voordat ze werd aangevallen.
Onderzoek en signalement
De politie gaat uit van één dader, die zelf ook in het bezit was van een fiets. Getuigen die het meisje of een verdachte hebben gezien, worden gevraagd zich te melden. Met name over de laatste zeven minuten van haar route is de politie dringend op zoek naar meer informatie.
Het meisje had een lichte huid, halflang blond haar en droeg een lichtgrijze hoodie, een lichtgrijze broek en zwarte Adidas-gympen. Aan het stuur van haar fiets hing een rode handtas. Ze reed op een lichtgrijze elektrische herenfiets van het merk Cowboy.
De politie is specifiek op zoek naar drie belangrijke getuigen die tussen 04.10 en 04.30 uur op de Holterbergweg reden. Het gaat om de bestuurder van een een lichtkleurig bestelbusje, een inzittende van een Biro en een scooterrijder.
Cameratoezicht en mogelijk verband
Om de veiligheid te vergroten komt er per direct extra cameratoezicht op de plek waar Lisa werd gevonden, bevestigt de gemeente Ouder-Amstel donderdag aan Hart van Nederland.
De politie onderzoekt daarnaast of er een verband is met een ander ernstig incident. Vorige week werd aan de Weesperzijde, enkele kilometers verderop, een vrouw slachtoffer van zwaar seksueel geweld. Zij werd 's nachts van het pad getrokken, geslagen en ernstig mishandeld. Dat onderzoek loopt nog. Een woordvoerder benadrukt dat er nog geen harde link is, maar dat de rechercheteams nauw contact met elkaar houden.
Harten ouders 'gebroken'
De ouders van de overleden Lisa laten in een verklaring aan Hart van Nederland weten dat hun "harten zijn gebroken". "We hopen in alle rust en privacy samen te kunnen rouwen om het verlies van Lisa. We ervaren veel steun in de liefde en het medeleven van familie, vrienden en dorpsgenoten en willen daar onze dankbaarheid voor uitspreken."
Net geslaagd
Lisa had net haar vwo-diploma gehaald op het Spinoza20first in Amsterdam. "Gisteren bereikte ons het verschrikkelijke bericht dat onze oud-leerling Lisa is overleden", deelt de school in een statement aan Hart van Nederland. "Als schoolleiding en -team zijn wij intens verdrietig en in onze gedachten bij de familie." Als de leerlingen dinsdag weer naar school gaan, kunnen zij een bericht achterlaten bij de receptie voor de familie van Lisa in de vorm van een kaartje.
Reactie burgemeester
Burgemeester Susanne de Roy van Zuidewijn van Ouder-Amstel noemt het verlies "diep ingrijpend": "Het raakt ons allemaal diep dat een jong meisje op deze manier om het leven is gekomen in onze gemeente. We leven mee met haar familie, vrienden en andere betrokkenen. We wensen hen veel sterkte bij het dragen van dit onuitsprekelijke verdriet."
BN'ers leven mee
Meerdere bekende Nederlanders staan op sociale media stil bij het overlijden van Lisa. Chantal Janzen, Rob Goossens, Bridget Maasland en Marieke Elsinga delen een bericht van actrice Nienke 's Gravemade waarin ze schrijft: "Ik eis de nacht op. Ik eis de straten op. Ik eis vierentwintig uur in mijn dag. Ik eis dat meisjes van 17 veilig thuiskomen."
quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:42 schreef Kakadylo het volgende:
[..]
Een vrouw die is gevlucht
Onschuldige kinderen
Homofielen (maar hoe bewijs je dat)
En er staat geen mens te protesteren voor een azc
We hebben een 'mannenprobleem'
(sowieso al met de eigen bevolking)
Uhuhquote:Op dinsdag 25 november 2025 14:17 schreef Mommychilgrad het volgende:
[..]
Zou me niets verbazen als dit ook al in zijn thuisland het geval is geweest. In Nigeria zou hij zomaar de doodstraf kunnen krijgen voor verkrachting en moord.
Volgend mij bedoelt ie mannenprobleem in de zin van mannelijke migrantenquote:Op dinsdag 25 november 2025 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mannenprobleem![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En dan worden recent allochtonen die hier geboren zijn ook nog eens tot de autochtonen gerekend
Ja dus het verzamelwoord "mannenprobleem" alsof dit niet een enorm klein segment is van de mannen die dit doen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:57 schreef SOG het volgende:
[..]
Volgend mij bedoelt ie mannenprobleem in de zin van mannelijke migranten
quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:57 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Uhuhwant in Africa is rape wel een issue
Bekijk deze YouTube-video
Ross Kemp vraagt hier aan wat africanen "is it okay to rape" en zij zeggen hardop JA
In Afrika is het pas een probleem als vrouwen zonder enige worsteling openstaan voor seks.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:57 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Ross Kemp vraagt hier aan wat africanen "is it okay to rape" en zij zeggen hardop JA
Vrouwen moeten maar een vrijbriefje krijgen voor een vuurwapen. Bij (poging tot) verkrachting gewoon afschieten. Wellicht dat de verkrachtingscijfers dan wat dalen als je als man mogelijk kapotgeschoten wordt.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:57 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Ze zien die vrouwen die ze verkrachten nog niet eens als mensen. Dit soort tuig krijg je dus als samenleving op je bordje als je de derde wereld blijft importeren.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:57 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 25 november 2025 17:29 schreef KNAK het volgende:
[..]
Vrouwen moeten maar een vrijbriefje krijgen voor een vuurwapen. Bij (poging tot) verkrachting gewoon afschieten. Wellicht dat de verkrachtingscijfers dan wat dalen als je als man mogelijk kapotgeschoten wordt.
Als ze vanaf 1:52 beginnen over de consequenties is het duidelijk dat ze zo gigantisch dom zijn dat de wereld beter is zonder ze.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:57 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Het mag niet, maar euthanaseren van zulke types zou mss beter zijn. Kost het de overheid en u haast geen rooie cent verder.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:11 schreef Gibson88 het volgende:
Gelukkig heeft die arme knul nu onderdak in het warme gevang met eten en drinken...Betaal ik met liefde uiteraard.
Dit slag verachtelijke moordmachines mogen van mij heel nare dingen overkomen. Laat ik het nog relatief netjes houden.quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:25 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het mag niet, maar euthanaseren van zulke types zou mss beter zijn. Kost het de overheid en u haast geen rooie cent verder.
Leuk idee, alleen is de kans dat je vermoord word wel een heel stuk groter.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Condooms met scheermesjes.
Als vrouw voel je je onveilig op straat door... mannen... (heel simpel dus)quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mannenprobleem
En dan worden recent allochtonen die hier geboren zijn ook nog eens tot de autochtonen gerekend
Versnelde procedures willen politieke partijen al sinds eind jaren 90.quote:Op dinsdag 25 november 2025 20:41 schreef quo_ het volgende:
We hebben dus ook nog een bosjesprobleem.
[ x ]
Ik ben ervoor om ergens in de oceaan een eiland beschikbaar te stellen speciaal voor types waarvan onomstotelijk is vastgesteld dat ze afschuwelijke daden hebben begaan. Ik doel op personen als Michael P, Donny M, Wik H., pleegouders Vlaardingen (inclusief die vriend van een "begeleider"), dit stuk verdriet en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:25 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het mag niet, maar euthanaseren van zulke types zou mss beter zijn. Kost het de overheid en u haast geen rooie cent verder.
Omdat de misdaad hier gepleegd is? Liever dat hij hier zijn volledige straf uitzit dan dat hij in dat land daar een bewaker omkoopt en na 6 maanden weer vrij is.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:28 schreef ZanneG het volgende:
Waarom kan hij niet in Nigeria terecht staan of na de uitspraak hier direct uitgewezen worden?
Laat hem in een gevangenis daar creeperen.
Nu zit hij er de komende jaren warmpjes bij, hij heeft onderdak, een cel voor zichzelf.
Eten genoeg, waarschijnlijk heeft hij een beter leven straks in de gevangenis dan hij hier voor had en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Dan is het schrik effect weg.
Afstand doen van Het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens zou een start zijn. Dat verdrag werpt nu een hoop obstakels op die dan wegvallen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 20:53 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Versnelde procedures willen politieke partijen al sinds eind jaren 90.
Blijkbaar is dat toch echt nog altijd onmogelijk door alle rechten die asielzoekers hebben.
Dat verbaast mij dan weer nietquote:Op dinsdag 25 november 2025 21:41 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een man van wie de identiteit en achtergrond niet eens bekend zich zomaar vrij in de maatschappij mag bewegen?
Die achterlijke verdragen moeten echt z.s.m. herzien worden. Waarom daar nog geen meerderheid voor is, is mij echt een raadsel.
Kunnen we Schiermonikoog daar niet gewoon voor gebruiken?quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:12 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ik ben ervoor om ergens in de oceaan een eiland beschikbaar te stellen speciaal voor types waarvan onomstotelijk is vastgesteld dat ze afschuwelijke daden hebben begaan. Ik doel op personen als Michael P, Donny M, Wik H., pleegouders Vlaardingen (inclusief die vriend van een "begeleider"), dit stuk verdriet en ga zo maar door.
Die lui drop je op het betreffende eiland en daar zoeken ze het dan onderling verder maar uit. Kunnen ze hun zieke fantasieën op elkaar uitleven en ervaren ze zelf eens hoe het is om slachtoffer te zijn.
Sommige "mensen" moet je niet in de samenleving willen hebben en ook geen tijd, energie en geld aan willen besteden in de vorm van 24-uurszorg (gevangenis dan wel tbs) en bijbehorende begeleiding. Steek die investering liever in hulp aan slachtoffers en mensen die wel iets bijdragen aan de maatschappij.
Waarom worden dit soort onbekende mannen niet gewoon in vreemdelingendetentie gezet en gehouden.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:41 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een man van wie de identiteit en achtergrond niet eens bekend zich zomaar vrij in de maatschappij mag bewegen?
Die achterlijke verdragen moeten echt z.s.m. herzien worden. Waarom daar nog geen meerderheid voor is, is mij echt een raadsel.
En daarna zich hier weer onder een andere identiteit zich opnieuw aanmeld.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:33 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Omdat de misdaad hier gepleegd is? Liever dat hij hier zijn volledige straf uitzit dan dat hij in dat land daar een bewaker omkoopt en na 6 maanden weer vrij is.
Moet wel een eiland zijn waar je niet bij eb zo even naar het vasteland loopt of roeitquote:Op dinsdag 25 november 2025 21:44 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Kunnen we Schiermonikoog daar niet gewoon voor gebruiken?
Nee, dan is de framing dat het een buitenlander-probleem is, inderdaad véél eerlijker /s.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mannenprobleem![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Doe deze zelfde post nog eens bij gewoon mannen in het algemeen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee, dan is de framing dat het een buitenlander-probleem is, inderdaad véél eerlijker /s. Met 9988,4 van de 10000 'overige Afrikanen' die geen verdachte van verkrachting zijn.
Manmanman wat faal je toch weer enorm hard. Constant.
4 op de 10000 (=0,04%) werd verdacht van een seksueel misdrijf. Ergo, 99,96% niet.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:26 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Doe deze zelfde post nog eens bij gewoon mannen in het algemeen.
En dan ook even procentueel graag.
Zonder dit vieze smerige stukje mens, die tevens immigrant en Afrikaan is, had Lisa nog geleefd.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee, dan is de framing dat het een buitenlander-probleem is, inderdaad véél eerlijker /s.
Met 9988,4 van de 10000 'overige Afrikanen' die geen verdachte van verkrachting zijn. Maar he, blijf maar lekker doen alsof het een immigrantenprobleem is. Met je valse framing.
Klopt.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zonder dit vieze smerige stukje mens, die tevens immigrant en Afrikaan is, had Lisa nog geleefd.
Dat lijkt me zo klaar als een klontje.
daar ging het mij ook om, maar kennelijk zijn wij mannen allemaal een probleem.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Dus evengoed onzin om het een mannenprobleem te noemen.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/81947NED/table?dl=C5B71
Ik voel me gelukkig totaal niet aangesproken door dat gezeik van mensen die vervallen in domme generalisaties.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:33 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
daar ging het mij ook om, maar kennelijk zijn wij mannen allemaal een probleem.
Dat is ook gewoon discriminatie
Alle NGO's die zogenaamde """vluchtelingen""" overbrengen naar Europa zijn medeverantwoordelijk voor dit soort misdrijven. Het is volslagen gestoord dat ze voor de kust van Afrika worden opgepikt om vervolgens naar Europa overgebracht te worden. Het is defacto mensensmokkel maar het wordt gedoogd.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:49 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Is het eigenlijk al bekend welke NGO verantwoordelijk is voor het binnenhalen van deze Chris Jude naar Europese bodem?
Klopt. Daarom moeten we ook stoppen met het binnenhalen van het 3e wereld volk. Het risico is gewoon te groot. Asiel zou alleen nog op uitnodiging moeten zijn en alleen nog voor vrouwen en kinderen. Geen alleenstaande mannen op gevechtsleeftijd.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zonder dit vieze smerige stukje mens, die tevens immigrant en Afrikaan is, had Lisa nog geleefd.
Dat lijkt me zo klaar als een klontje.
Een record deze week.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:01 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Klopt. Daarom moeten we ook stoppen met het binnenhalen van het 3e wereld volk. Het risico is gewoon te groot. Asiel zou alleen nog op uitnodiging moeten zijn en alleen nog voor vrouwen en kinderen. Geen alleenstaande mannen op gevechtsleeftijd.
quote:Bijlagen
De asielinstroom van week 47 bedroeg ongeveer 1.100
Nieuwsbericht | 24-11-2025 | 10:49
Dus voor de goede orde ... als een groep mensen boven de 0,10% uit komt qua aantal verdachten van een seksueel misdrijf, dan is het risico té groot om die gehele groep toe te staan? Begrijp ik je dan correct?quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:01 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Klopt. Daarom moeten we ook stoppen met het binnenhalen van het 3e wereld volk. Het risico is gewoon te groot. Asiel zou alleen nog op uitnodiging moeten zijn en alleen nog voor vrouwen en kinderen. Geen alleenstaande mannen op gevechtsleeftijd.
Nu zijn al die NGO'S mede verantwoordelijk, maar als Hassan een gouden medaille op de Olympische spelen pakt dan krijgen ze geen creditsquote:Op dinsdag 25 november 2025 22:59 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Alle NGO's die zogenaamde """vluchtelingen""" overbrengen naar Europa zijn medeverantwoordelijk voor dit soort misdrijven. Het is volslagen gestoord dat ze voor de kust van Afrika worden opgepikt om vervolgens naar Europa overgebracht te worden. Het is defacto mensensmokkel maar het wordt gedoogd.
Dat vind je echt een goede vergelijking? De moord op een meisje.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nu zijn al die NGO'S mede verantwoordelijk, maar als Hassan een gouden medaille op de Olympische spelen pakt dan krijgen ze geen credits
quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:13 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat vind je echt een goede vergelijking? De moord op een meisje.
Tsja .. waar houdt de zeer zeer zeer zeer zeer zeer zeer zeer zeer indirecte medeverantwoordelijkheid op he?quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nu zijn al die NGO'S mede verantwoordelijk, maar als Hassan een gouden medaille op de Olympische spelen pakt dan krijgen ze geen credits
Eén succesverhaal weegt totaal niet op tegen al die ontspoorde nepvluchtelingen. Kijk gewoon eens naar hoe de westerse steden in de afgelopen decennia aan het afglijden zijn. Vergelijk dat eens met een land als Polen die pertinent geen nepvluchtelingen toelaten.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
https://www.bbc.com/news/world-europe-45269764quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee, dan is de framing dat het een buitenlander-probleem is, inderdaad véél eerlijker /s.
Met 9988,4 van de 10000 'overige Afrikanen' die geen verdachte van verkrachting zijn. Maar he, blijf maar lekker doen alsof het een immigrantenprobleem is. Met je valse framing.
Wat mij betreft worden ze gewoon verantwoordelijk gesteld. Het is sowieso van de pot gerukt dat een klein groepje mensen kan bepalen dat al die mensen dan maar hierheen komen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:59 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Alle NGO's die zogenaamde """vluchtelingen""" overbrengen naar Europa zijn medeverantwoordelijk voor dit soort misdrijven. Het is volslagen gestoord dat ze voor de kust van Afrika worden opgepikt om vervolgens naar Europa overgebracht te worden. Het is defacto mensensmokkel maar het wordt gedoogd.
Nou vroeger deelde het CBS wel dat soort statistieken, nu niet meer sinds jaren (ik weet niet sinds wanneer). Ik ben het met je eens hoor verder wat dit betreft, je post. Alleen dat er dan volksopstanden uitbreken, nee dat helemaal niet. Dat is niet gebeurd toen het wel bekend was en gaat ook niet gebeuren als de statistieken 2 keer (of meer) verergeren naar mijn ideequote:Op dinsdag 25 november 2025 23:20 schreef Elan het volgende:
[..]
https://www.bbc.com/news/world-europe-45269764
56% van de verkrachtingen in Zweden werd gepleegd door iemand met een migratieachtergrond. 22% heeft een migratieachtergrond.
Dus een meerderheid van de verkrachtingen werd gepleegd door de minderheid. In Nederland zal dat niet anders zijn alleen durft het CBS dat niet te benoemen omdat er dan volksopstanden uitbreken.
Ga iemand anders voor de gek houden met je struisvogelpolitiek en Groen Links gelul.
Nu hadden we al de idioterie dat je racist jegens een geloof of land kon zijn maar daar is nu ook "continent" aan toegevoegd?quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Klopt.
Maar als iemand daar alle immigranten en Afrikanen op af wil rekenen / buiten wil sluiten, is diegene niets meer of minder dan een achterlijke racist.
Ik beroep me op jouw bronquote:Op dinsdag 25 november 2025 23:20 schreef Elan het volgende:
[..]
56% van de verkrachtingen in Zweden werd gepleegd door iemand met een migratieachtergrond. 22% heeft een migratieachtergrond.
Dus een meerderheid van de verkrachtingen werd gepleegd door de minderheid. In Nederland zal dat niet anders zijn alleen durft het CBS dat niet te benoemen omdat er dan volksopstanden uitbreken.
Ga iemand anders voor de gek houden met je struisvogelpolitiek en Groen Links gelul.
Vind je het zelf niet erg dat je iets vreselijks probeert goed te praten en daarbij ook nog dingen verzint om het voor jezelf te rechtvaardigen?quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Klopt.
Maar als iemand daar alle immigranten en Afrikanen op af wil rekenen / buiten wil sluiten, is diegene niets meer of minder dan een achterlijke racist.
Quote me waar ik deze moord goed praat, of kankerstraal teringhard op met je kwaadaardige, valse en onware beschuldigingen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:32 schreef Masberum het volgende:
[..]
Vind je het zelf niet erg dat je iets vreselijks probeert goed te praten en daarbij ook nog dingen verzint om het voor jezelf te rechtvaardigen?
Haha oke. Laat ik het zo stellen. Jij bent heel zeker van wat je zegt etc. toch? Je zit het te verdedigen ook al heb je het niet door, maar ik zal klein beginnen. Je noemt mensen die mensen uit Afrika niet hier willen hebben racisten. Je trekt de racismekaart voor iets wat geen racisme is. Heb je niet het idee dat je bij zoiets al fout bezig bent (om klein te beginnen)?quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:35 schreef probeer het volgende:
[..]
Quote me waar ik deze moord goed praat, of kankerstraal teringhard op met je kwaadaardige, valse en onware beschuldigingen.
Ik laat me zoiets compleet ranzigs niet door jou in de mond leggen.
Er is inderdaad een grote oververtegenwoordiging en iedere week komen er weer zo'n 1000 binnen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee dat maak je duidelijk. Mensen krijgen niet altijd hun zin. Praat je onzin gespui niet bepaald goed of wel?quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:35 schreef probeer het volgende:
Ik heb er alleen geen zin in om dit aan te grijpen voor discriminerende generalisaties over Afrikaanse mensen, en redenen om een asielstop in te willen voeren.
Maar je vindt het belangrijker om de etniciteit waar deze persoon toe behoort te verdedigen dan statistieken te accepteren en de moord erg te vinden zo lijkt het. Waar liggen jouw prioriteiten als ik vragen mag probeer?quote:Ik laat me zoiets compleet ranzigs niet door jou in de mond leggen.
Het is een ongedocumenteerde vreemdelingprobleem.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:23 schreef probeer het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)20het%20om%20racismequote:Op dinsdag 25 november 2025 23:38 schreef Masberum het volgende:
[..]
Haha oke. Laat ik het zo stellen. Jij bent heel zeker van wat je zegt etc. toch? Je zit het te verdedigen ook al heb je het niet door, maar ik zal klein beginnen. Je noemt mensen die mensen uit Afrika niet hier willen hebben racisten. Je trekt de racismekaart voor iets wat geen racisme is. Heb je niet het idee dat je bij zoiets al fout bezig bent (om klein te beginnen)?
Dat er mensen zijn die victim blaming kunnen doen bij een meid die naar huis fietstquote:Het gehele victim blaming stopt per direct. Zo niet, volgen er bans.
De aarde ook.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:58 schreef probeer het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)20het%20om%20racisme
Afrika is een plek van herkomst.
Denk niet dat je niet onderschatten hoe beu mensen de overlast zijn. En dit soort extreem geweld op onschuldige vrouwen kan wel eens de druppel zijn voor harde tegenacties. Misschien nu niet direct en grootschalig, maar je hebt o.a..in Den Bosch al gezien dat voetbalhooligans de confrontatie aangingen met Syriërs die de boel liepen te vergallen op een de kermis en voor eigen rechter gingen spelen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:24 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou vroeger deelde het CBS wel dat soort statistieken, nu niet meer sinds jaren (ik weet niet sinds wanneer). Ik ben het met je eens hoor verder wat dit betreft, je post. Alleen dat er dan volksopstanden uitbreken, nee dat helemaal niet. Dat is niet gebeurd toen het wel bekend was en gaat ook niet gebeuren als de statistieken 2 keer (of meer) verergeren naar mijn idee
Wil je dan ook beweren dat mensen van Afrikaanse afkomst gemiddeld genomen niet meer aanleg voor duursport of, ik noem maar wat, voor het hebben van een grotere penis? Daar zijn talloze openlijke discussies en onderzoeken naar gedaan.quote:Op woensdag 26 november 2025 00:04 schreef probeer het volgende:
"Er bestaan helemaal geen menselijke rassen; genetisch gezien niet mogelijk om harde onderscheiden te maken, en dat 18e eeuwse schedelmeten is al lang en breed ontkracht. Dus rassen bestaan niet binnen de menselijke soort. Dus racisme bestaat niet. Dus ik mag Afrikanen voor oud vuil uitmaken."
Edit: Ah, ok, nóg achterlijker dan ik al dacht .. "Racisme gaat over land van herkomst. Afrika is geen land. dus Afrikanen voor oud vuil uitmaken is geen racisme."
![]()
![]()
![]()
![]()
Als ik "lopen" nu opeens vervang door iets anders, bijv. "verkrachting", is het dan opeens racistisch? Dus bijvoorbeeld (ik heb een aantal ander woorden zoals training/trainen moeten vervangen om het kloppend te maken):quote:Dominantie van Keniaanse en Ethiopische lopers roept de vraag op: aangeboren talent of resultaat van omgeving en training? Genen, leefstijl en gemeenschapsfactoren spelen samen een rol. Dit artikel verkent het samenspel tussen erfelijkheid, trainingspraktijken en omgevingsinvloeden.
De laatste decennia wordt het hardlopen bij de toplopers gedomineerd door de Oost-Afrikaanse lopers, de Kenianen en de Ethiopiërs. Wanneer een Keniaan of Ethiopiër weer een topprestatie neerzet of bij een nieuw wereldrecord, wordt geregeld de interessante discussie weer aangewakkerd: is dit nou aangeboren ‘nature’ of is dit ontstaan door omstandigheden en het milieu waarin zij opgroeien ‘nurture’? En als het dan genetisch is overgedragen, kunnen we in de toekomst dan voorspellen waartoe een willekeurige atleet in staat is?
Ja, dat had allemaal wel anders gekund hoor. Eind mei zelfs nog, toen Wilders het 10 punten plan introduceerde maar nee, stel je voor dat je dat eens zou tekenen en dat we via een noodwet de grenzen dicht zouden gooiden. Nee, doe niet zo mal zeg.quote:Op woensdag 26 november 2025 07:22 schreef nixxx het volgende:
https://www.nu.nl/misdaad(...)kend-zal-worden.html
Vrees dat zijn naam nooit bekend zal worden.. nou OM.. zijn naam doet er ook eigenlijk niet toe. Hij staat symbool voor het compleet falen van het asiel systeem. Waar we God weet wie maar binnenlaten en opvangen. Met God weet wat op hun kerfstok.
Statistiek maar verbieden of wegzetten als rechts-extremistisch als het je even niet uitkomt dan maar?quote:Op woensdag 26 november 2025 07:18 schreef recursief het volgende:
Allemachtig, gaan we nu goed zijn in sport/lichaamsbouw vergelijken met criminele inborst? Dan heb je er niks van begrepen. Donder op met je Stormfrontgewauwel.
Als je denk dat dit statistiek is snap je weinig van statistiek. Dit is het criminaliseren van een groep op basis van hun afkomst en vermeende genetische kenmerken. Onderscheid tussen untermenschen en übermenschen, verpakt in een modern jasje. Ga daar je vermeende kennis van statistiek niet voor misbruiken.quote:Op woensdag 26 november 2025 07:35 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Statistiek maar verbieden of wegzetten als rechts-extremistisch als het je even niet uitkomt dan maar?
Ja dusquote:Op woensdag 26 november 2025 08:00 schreef recursief het volgende:
[..]
Als je denk dat dit statistiek is snap je weinig van statistiek. Dit is het criminaliseren van een groep op basis van hun afkomst en vermeende genetische kenmerken. Onderscheid tussen untermenschen en übermenschen, verpakt in een modern jasje. Ga daar je vermeende kennis van statistiek niet voor misbruiken.
Als mensen met afkomst X oververtegenwoordigd zijn in bepaalde criminaliteit statistieken, dan is het toch niet vreemd dat ze als probleem gezien worden in een samenleving.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:00 schreef recursief het volgende:
[..]
Als je denk dat dit statistiek is snap je weinig van statistiek. Dit is het criminaliseren van een groep op basis van hun afkomst en vermeende genetische kenmerken. Onderscheid tussen untermenschen en übermenschen, verpakt in een modern jasje. Ga daar je vermeende kennis van statistiek niet voor misbruiken.
Die onzinnige parallel met Keniaanse hardlopers he, dat is populistische drek. Ik hou er helemaal niet van om dat soort vergelijkingen te maken. Maar het is hetzelfde als die hardlopers aanhalen om de bewering te vergoeilijken dat Joden gierig en onbetrouwbaar zijn.quote:
Precies. Anders zou 't hetzelfde zijn om niet te mogen benoemen dat vechthondenrassen (Pittbull-achtigen) op basis van genetische en uiterlijke kenmerken bovenaan staan bij bijtincidenten. Dat zijn domweg feiten.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Als mensen met afkomst X oververtegenwoordigd zijn in bepaalde criminaliteit statistieken, dan is het toch niet vreemd dat ze als probleem gezien worden in een samenleving.
Je haalt de onderbuik en gortdroge statistiek door elkaar.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:10 schreef recursief het volgende:
[..]
Die onzinnige parallel met Keniaanse hardlopers he, dat is populistische drek. Ik hou er helemaal niet van om dat soort vergelijkingen te maken. Maar het is hetzelfde als die hardlopers aanhalen om de bewering te vergoeilijken dat Joden gierig en onbetrouwbaar zijn.
Daar moet je enorm mee uitkijken. De conclusie dat afkomst de oorzaak is kun je niet zo simpel trekken. Want waarom worden dan niet iedere keer alle mannen gecriminaliseerd. Op grond van dit soort flutstatistiek zijn die nog veel meer oververtegenwoordigd en dus van nature crimineel.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Als mensen met afkomst X oververtegenwoordigd zijn in bepaalde criminaliteit statistieken, dan is het toch niet vreemd dat ze als probleem gezien worden in een samenleving.
Oh, nu ben ik degene die statistiek niet snapt? Wat is correlatie en wat is causaliteit?quote:Op woensdag 26 november 2025 08:14 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Je haalt de onderbuik en gortdroge statistiek door elkaar.
Post eens een statistiek waaruit blijkt dat Joden gierig en onbetrouwbaar zijn?
Linkje aub?quote:Op woensdag 26 november 2025 08:17 schreef recursief het volgende:
[..]
Oh, nu ben ik degene die statistiek niet snapt? Wat is correlatie en wat is causaliteit?
Ja natuurlijk moet je daar in theorie mee uitkijken. Maar in de praktijk voelen mensen zich op basis daarvan wel onveilig in bepaalde situaties.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:14 schreef recursief het volgende:
[..]
Daar moet je enorm mee uitkijken. De conclusie dat afkomst de oorzaak is kun je niet zo simpel trekken. Want waarom worden dan niet iedere keer alle mannen gecriminaliseerd. Op grond van dit soort flutstatistiek zijn die nog veel meer oververtegenwoordigd en dus van nature crimineel.
Correlatie en causaliteit zijn niet hetzelfde.
Ik vraag je slechts om een statistische onderbouwing dat Joden gierig en onbetrouwbaar zijn naar aanleiding van je eigen post?quote:Op woensdag 26 november 2025 08:27 schreef recursief het volgende:
[..]
Je snapt mijn post echt niet he?
Je hebt dus inderdaad niets van mijn post begrepen.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:29 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik vraag je slechts om een statistische onderbouwing dat Joden gierig en onbetrouwbaar zijn naar aanleiding van je eigen post?
Dat is inderdaad een andere vraag, de waarom vraag naar aanleiding van de statistische cijfers, geen flauw idee.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:34 schreef recursief het volgende:
[..]
Je hebt dus inderdaad niets van mijn post begrepen.
Die onderbouwing is er natuurlijk niet. Net zo min als dat de statistieken over oververtegenwoordiging ook maar iets bewijzen over genetische aanleg. Over het bestaan van superieure en inferieure rassen. Want daar reageerde ik op.
Omdat TAmaru begon te neuzelen dat je het prima over het genetische talent van Afrikanen voor verkrachten mag hebben, omdat immers Kenianen ook genetisch talent voor hardlopen blijken te hebben.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een andere vraag, de waarom vraag naar aanleiding van de statistische cijfers, geen flauw idee.
Er mag uiteraard wel onderzocht worden waarom de oververtegenwoordiging zo extreem is zonder dat er vooraf een hysterisch rechts-extremistisch stickertje op geplakt gaat worden.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:45 schreef recursief het volgende:
[..]
Omdat TAmaru begon te neuzelen dat je het prima over het genetische talent van Afrikanen voor verkrachten mag hebben, omdat immers Kenianen ook genetisch talent voor hardlopen blijken te hebben.
Hij verpakt het wat gewichtig met een vorm van logica en statistiek die bullshit is, maar daar komt het wel op neer. Laten we dat vooral niet normaliseren.
Maar dat is wat anders dan meteen maar baseless richting genetische aanleg sturen.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:48 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Er mag uiteraard wel onderzocht worden waarom de oververtegenwoordiging zo extreem is zonder dat er vooraf een hysterisch rechts-extremistisch stickertje op geplakt gaat worden.
Snap jij eigenlijk zelf wel iets van dat hoogdravende braaksel wat je uitkotst?quote:Op woensdag 26 november 2025 08:52 schreef recursief het volgende:
[..]
Maar dat is wat anders dan meteen maar baseless richting genetische aanleg sturen.
En raad eens: dat soort onderzoek is er. En dan blijkt afkomst ceteris paribus helemaal niet verklarend te zijn. Het zit meer in sociale/sociaalculturele aspecten of in mentale problematiek. Niet in afkomst.
Het CBS rapporteert over ingezetenen, en daar vallen asielzoekers niet onder (ook niet onder “migratieachtergrond”). Het WODC publiceert wél afzonderlijke cijfers over asielzoekers en hun betrokkenheid bij criminaliteit. In het totaalplaatje zien we dat asielzoekers verhoudingsgewijs (binnen de eigen doelgroep) vaker verdacht zijn van een misdrijf, gevolgd door ingezetenen met een migratieachtergrond, en daarna ingezetenen zonder migratieachtergrond. Dat staat eigenlijk niet ter discussie m.i.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:20 schreef Elan het volgende:
Wat wil je dat ik je uitleg?quote:Op woensdag 26 november 2025 09:40 schreef matspontius het volgende:
[..]
Snap jij eigenlijk zelf wel iets van dat hoogdravende braaksel wat je uitkotst?
En het aantal zaken aangaande femicide/verkrachting en aanranding? Want die cijfers uit Zweden laten bijvoorbeeld zien dat een meerderheid van dat soort zaken wel degelijk op conto komt van mensen met een migratie-achtergrond.quote:Op woensdag 26 november 2025 10:12 schreef Justinn het volgende:
[..]
Het CBS rapporteert over ingezetenen, en daar vallen asielzoekers niet onder (ook niet onder “migratieachtergrond”). Het WODC publiceert wél afzonderlijke cijfers over asielzoekers en hun betrokkenheid bij criminaliteit. In het totaalplaatje zien we dat asielzoekers verhoudingsgewijs (binnen de eigen doelgroep) vaker verdacht zijn van een misdrijf, gevolgd door ingezetenen met een migratieachtergrond, en daarna ingezetenen zonder migratieachtergrond. Dat staat eigenlijk niet ter discussie m.i.
Tegelijkertijd is statistiek zonder context weinig waard. Zelfs als je alle asielzoekers wegdenkt, daalt de totale criminaliteit naar verhouding slechts zeer beperkt. De vraag is dus vooral hoe beleid effectief kan zijn en op welke manier het maatschappelijke impact heeft. Dat vraagt om een evenwichtige analyse, niet om simplistische conclusies (geen verwijt naar jou overigens). Helaas zie ik dat in de politiek vaak anders: keuzes blijven hangen in onderbuikgevoelens. Begrijp me niet verkeerd, de subjectieve kant (onderbuik) is ook relevant, maar vanuit politiek oogpunt verwacht je een gebalanceerde afweging.
Ik heb twee kanttekeningen algemeen bekeken:
* Zedenstatistieken maken onvoldoende onderscheid tussen zaken in de relationele of huiselijke sfeer en zedenmisdrijven in de openbare ruimte met willekeurige slachtoffers. Dat zijn in de praktijk twee totaal verschillende fenomenen die een andere vorm van preventie, signalering en handhaving vereisen.
* Wat ik problematisch vind, is dat mensen zonder vastgestelde identiteit in Nederland kunnen verblijven, en dat dit soms eenzijdig gerechtvaardigd lijkt te worden. Dat brengt risico’s met zich mee en wringt met uitgangspunten van rechtsstaat en handhaving. De bredere vraag is dan: hoe verhoudt humanitaire opvang zich tot basisvoorwaarden voor een veilige en goed functionerende samenleving? Zolang daar geen duidelijk politiek antwoord op komt, ben ik eigenlijk blij dat ik ver weg van enige grote AZC's woon.
Begin eens met die hautaine houding van je achterwege te laten, daarnaast ophouden met anderen als achterlijk weg te zetten omdat ze een andere mening of visie hebben, vervolgens niet de hooggeleerde proberen uit te hangen met al die hoogdravende termen. Dan praten we verder. Of voel je je soms verheven boven het "plebs" hier op Fok?quote:
Dingen die nooit gebeurd zijn.quote:Op woensdag 26 november 2025 11:12 schreef matspontius het volgende:
[..]
Begin eens met die hautaine houding van je achterwege te laten, daarnaast ophouden met anderen als achterlijk weg te zetten omdat ze een andere mening of visie hebben.
Oh jeetje, gaat het om de term 'ceteris paribus' ? Die is best relevant in dit verband, want het raakt de kern van wat er mis is met de gepresenteerde pseudostatistiek. Ik wel 'm best uitleggen hoor. Dat betekent "al het andere gelijk blijvend". Heel concreet in dit geval: als je naar 1 kenmerk kijkt, en alle andere kenmerken gelijk houdt dan kijk je (voorzichtig) naar causaliteit. Als je andere kenmerken niet gelijk houdt kun je hooguit iets zeggen over correlatie, maar niet over causaliteit.quote:vervolgens niet de hooggeleerde proberen uit te hangen met al die hoogdravende termen. Dan praten we verder. Of voel je je soms verheven boven het "plebs" hier op Fok?
Ja, het is bizar om 9988,6 mensen aan te kijken op het gedrag van 11,4 puur en alleen omdat ze uit hetzelfde continent komen.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
DANKU!quote:Op woensdag 26 november 2025 08:00 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is inmiddels geen valkuil waar men 'per ongeluk' in trapt. Dat is hoe bepaalde kwaadwillende actoren het gesprek keer op keer op keer willen sturen. Volledig bewust. Vanuit haat.quote:Op woensdag 26 november 2025 10:48 schreef Qarrad het volgende:
We zijn volgens mij weer in de valkuil getrapt om het over alle asielzoekers te willen hebben, terwijl we beleid nodig hebben dat specifieke dingen aanpakt, zoals asielzoekers die hier komen zonder te vertellen wie ze zijn en ze dan vrij rond laten lopen. Of dat er overzicht komt wie er eigenlijk waar uithangt, want in dat asielzoekerscentrum waar hij uit gehaald werd hoorde hij niet te zitten en ze wisten verder ook eigenlijk niet wie er precies verbleef.
Die trend laat het CBS in Nederland ook gewoon zien met betrekking tot migratieachtergrond; en dat had ik ook al benoemd in mijn reactie. Ondanks suggesties in deze discussie, worden cijfers niet “onder de mat geschoven” omdat men het niet zou "durven" te noemen. CBS registreert echter uitsluitend Nederlands ingezetenen (dus geen asielzoekers). Cijfers over asielzoekers worden elders geregistreerd, bijvoorbeeld door WODC, maar zijn ook gewoon openbaar.quote:Op woensdag 26 november 2025 10:48 schreef Elan het volgende:
[..]
En het aantal zaken aangaande femicide/verkrachting en aanranding? Want die cijfers uit Zweden laten bijvoorbeeld zien dat een meerderheid van dat soort zaken wel degelijk op conto komt van mensen met een migratie-achtergrond.
Op zich ook niet verbazingwekkend hoe sommige culturen (Midden Oosten, Afrikanen maar ook mensen uit India) over vrouwen en vrouwenrechten denken. Daar worden vrouwen als neukpop en babyfabriek gezien en verder hebben ze niks te zeggen. En daar krijgen wij er steeds meer van hier.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar statistiek is slechts statistiek; het verklaart nog niets. Wat in Nederland wordt vermeden is het bespreekbaar maken van de factoren of oorzaken die mogelijk tot deze verschillen leiden. En dát wordt m.i. steeds meer in de taboesfeer gedrukt onder het mom van discriminatie. En ja, ik ben het volledig met je eens dat het dan gaat over onverenigbare cultuurverschillen. Door dit niet te bespreken, blijft de discussie oppervlakkig en over overgeneralisatie gaan, waarop je nooit effectief beleid kunt voeren.
[ Bericht 2% gewijzigd door Justinn op 26-11-2025 13:00:13 ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |